رسالة ماجستير

دور المجالس المدرسية في تحقيق  الأهداف التعليمية  بمدارس الحلقة الثانية من التعليـم الأساسي في ضـوء الإدارة التشاركيــة

"دراســـة ميدانيـــة بمحافظــــة ســوهـــاج"

The Role of the School Councils in Achieving the Educational Goals in the Schools of the Second Cycle of Basic Education
 in the Light of Participatory Management
Field Study in Sohag Governorate

رسالة مقدمة لنيل درجة الماجستير في التربية
 " تخصص إدارة تعليمية "

 

إعداد

أحمــد رمضــان عبد الراضــي كمــال الـدين

موجه تربية اجتماعية بإدارة طهطا

 

إشراف

الأستاذ الدكتور

الدكتور

محمــد أحمـــد محمـــد عـــوض

محمـــد حســن أحمــــد مهـــدى

أستاذ التربية المقارنة والإدارة التعليمية المتفرغ  
كلية التربية – جامعة ســــوهاج

أستــاذ إدارة الأعمـال  المساعد وكيــل كليـــة التجــارة
لشئون البيئة وخدمة المجتمع   - جامعة سوهاج

 

1444هـ/ 2022م

 

مستخلص الدراسة

اسم الباحث : احمد رمضإن عبد الراضى كمال الدين

عنوإن الرسالة :" دور المجالس المدرسية في تحقيق  الأهداف التعليمية  بمدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسى في ضوء الإدارةالتشاركية" دراسة ميدإنية بمحافظة سوهاج .

جهة البحث : كلية التربية – جامعة سوهاج

الدرجة العلمية : ماجستير فلسفة في التربية ( إدارة تعليمية )

لجنة الاشراف :

- الأستاذ الدكتور / محمد احمد محمد عوض , أستاذ التربية المقارنة والإدارةالتعليمية ( المتفرغ) كلية التربية – جامعة سوهاج 

- الدكتور / محمد حسن أحمد مهدى , أستاذ إدارة الأعمال المساعد – كلية التجارة –جامعة سوهاج هدفت الدراسة  إلى التعرف على  دور المجالس المدرسية في تحقيق  الأهداف التعليمية  بمدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسى في ضوء الإدارةالتشاركية.

اعتمد الباحث على المنهج الوصفي , وصمم إستبإنة كأداة للدراسة الميدإنية , والتي طبقت على عينة الدراسة .

أظهرت الدراسة عديد من النتائج أهمها ما يلى :

·        تبين إن درجة استخدام الإدارة التشاركية في إدارة مدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسى من وجهة نظر أعضاء المجالس المدرسية  كإنت متوسطة بمجملها .

·        تبين وجود المركزية في السياسات التعليمية التي تتبعُها مدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسى وضعف استخدام الإدارة التشاركية.

·        تبين إن واقع تحقيق المجالس المدرسية لأهدافها وأختصاصتها بمدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسى من وجهة نظر أعضاء المجالس المدرسية  كإنت متوسطة بمجملها  .

·        تبين إن واقع تحقيق المجالس المدرسية للأهداف التعليمية بمدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسى من وجهة نظر أعضاء المجالس المدرسية  كإنت متوسطة بمجملها .

·        تبين إن معوقات استخدام الإدارة التشاركية في تفعيل دور المجالس المدرسية لتحقيق  الأهداف التعليمية بمدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسى بمحافظة سوهاج  كإنت كبيرة بمجملها .

 

Abstract

Researcher name: Ahmed Ramadan Abdel-Radi Kamal El-Din

title: "The role of the school councils in achieving the educational goals in the schools of the second cycle of basic education in the light of participatory management " Field Study in Sohag Governorat

To: Faculty of Education - Sohag Univers

Degree: Master of Philosophy in Education (Educational Administration) Oversight Committee:

 Prof. Dr. / Mohamed Ahmed Mohamed Awad, Professor of Comparative Education and Educational Administration (full-time) Faculty of Education - Sohag University

 Dr. / Mohamed Hassan Ahmed Mahdi, Assistant Professor of Business Administration - Faculty of Commerce - Sohag University

The purpose of the stud is to identify the role of school councils in achieving educational goals in the schools of the second cycle of basic education in the light of participatory management .

The researcher relied on the descriptive approach, and made aquestionnaire as a performance for the field study, which was applied to the study sample.

The study revealed many results as follows:

  • It was found that the degree of using participatory management in the management of the schools of the second cycle of basic education from the point of view of school council members was generally average,
  • It was found that there is centralization in the educational policies followed by the schools of the second cycle of basic education, and the weakness of the use of participatory management.
  • It was found that the reality of the school councils achieving their goals and specializations in the schools of the second cycle of basic education from the point of view of the school councils members was generally average.
  •   It was found that the reality of the school councils achieving the educational goals in the schools of the second cycle of basic education, from the point of view of the school councils members, was average as a whole.
  •   It was found that the obstacles to the use of participatory management in activating the role of school councils to achieve educational goals in the schools of the second cycle of basic education in Sohag governorate were great in general.