رسالة ماجستير

الشعور بالتماسك والتنظيم الانفعالي كمنبئين بالقدرة على تحمل   الإحباط المهني لدى عينة من معلمي المعاهد الأزهرية

 

  رسالة مقدمة من الباحثة

  أماني محمود على وزيري

   معلم أول لغة انجليزية   

للحصول على درجة الماجستير في التربية

تخصص "صحة نفسية "

 

   إشراف

 ا. م. د / إيمان محمد أبو ضيف                    د/ آمنة قاسم إسماعيل

   أستاذ الصحة النفسية المساعد                    مدرس الصحة النفسية

     كلية التربية- جامعة سوهاج                     كلية التربية - جامعة سوهاج

                   

1444هـ / 2023م

 

مستخلص الدراسة

العنوان: الشعور بالتماسك والتنظيم الانفعالي كمنبئين بالقدرة على تحمل الإحباط المهني لدى عينة من معلمي المعاهد الأزهرية

إعداد /أماني محمود علي وزيري

درجة الرسالة : ماجستير

  إشراف:

 ا. م. د / إِيمَانُ مُحَمَّد أَبُو ضَيْفٍ  ، د/ آمِنَةُ قَاسِمُ إِسْمَاعِيلِ

 جهة الرسالة: جامعة سوهاج - كلية التربية - قسم الصحة النفسية

تاريخ: 2023 م – 1444ه

    هدفت هذه الدراسة الكشف عن مستوى القدرة على تحمل الاحباط المهني، والتعرف على علاقتها بالشعور بالتماسك والتنظيم الانفعالي, واسهام هذين المتغيرين في التنبؤ بها لدى معلمي المعاهد الأزهرية, ومعرفة الفروق بين معلمي المعاهد الأزهرية في المتغيرات الثلاثة وفقًا لمتغير النوع (ذكور – اناث),وتكونت العينة من (475) معلمًا ومعلمة (260 ذكرًا + 215 انثى) بالمعاهد الأزهرية بإدارة طهطا, متوسط أعمارهم الزمنية(25,42) سنة وانحراف معياري قدره(69,8), واستخدمت الدراسة مقياسي( القدرة على تحمل الاحباط المهني والشعور بالتماسك) إعداد الباحثة، واستبيان تنظيم انفعال المعلمين في العمل اعداد Heydarnejad et. al(2021) ( ترجمة الباحثة), وأسفرت النتائج عن ارتفاع مستوى القدرة على تحمل الاحباط المهني لدى أفراد عينة الدراسة، وعدم وجود فروق دالة احصائيًا بين الذكور والاناث في كل من (القدرة على تحمل الاحباط المهني, الشعور بالتماسك ,التنظيم الانفعالي)، وأشارت ايضًا الى وجود علاقة ارتباطية موجبة دالة احصائيًا بين القدرة على تحمل الإحباط المهني وكل من (الشعور بالتماسك و التنظيم الانفعالي), كما تبين أن كل من الشعور بالتماسك والتنظيم الانفعالي يسهما بنسبة(7,73%) من التباين في المتغير التابع, وأن التنظيم الانفعالي يعد أفضل المتغيرين في التنبؤ بالقدرة على تحمل الاحباط المهني.

الكلمات المفتاحية: الشعور بالتماسك – التنظيم الانفعالي- القدرة على تحمل الاحباط المهني – معلمي المعاهد الأزهرية

                                                                                

Abstract

 Sense of Coherence and Emotion Regulation as          Predictors of Occupational Frustration  Tolerance Ability among A Sample of Teachers in Al Azhar Institutes

Submitted By/ Amany Mahmoud Ali

Master: Thesis

Supervised by

Dr.

     Eman Mohamed Abu Deif

Assistant Professor of Mental Hygine, Faculty of Education, Sohag University

 

Dr

Amna kassem Ismael

 Lecturer of Mental Hygine,

Faculty of Education, Sohag University

1443 A.H./2023 A.D.

    The study aimed to explore level of occupational frustration tolerance ability، and correlation between occupational frustration tolerance ability and sense of coherence and emotion regulation, as well as investigated the possibility of prediction of occupational frustration tolerance ability from these variables among Teachers in Al Azhar Institutes, and to know the differences among the teachers in AlAzhar institutes in the three variables according to gender variable( males – females) ,The study sample consisted(475) teachers in Tahta administration (260) male (215) female( M age= 42,25 ,SD= 8,69). The study used the scale of ( occupational frustration tolerance ability- sense of coherence) which prepared by the researcher, the scale of language teacher emotion regulation inventory at workplace (LTERI) by Heydarnejad, et. al(2021) translated by the researcher. The result showed high level of occupational frustration tolerance ability among the study sample, and there were no statistically significant differences between males and females in the occupational frustration tolerance ability, sense of coherence, emotion regulation, and also indicated the existence of a positive, statistically significant correlation between The occupational frustration tolerance ability and both sense of coherence and emotion regulation), And that Sense of coherence and emotion regulation contributes (73.7%) of the variation in the ability of occupational frustration tolerance ability, and that emotion regulation is the best of the two variables in predicting of occupational frustration tolerance ability.

                                                       

 Key words: occupational frustration tolerance ability- emotion regulation- sense of coherence- Al Azhar Institutes teachers .