رسالة ماجستير
اليقظة العقلية وعلاقتها بالنهوض الأكاديمي لدي عينة من طلاب المرحلة الثانوية بمدينة سوهاج
رسالة مقدمة من
أسامة أبو الفتوح أحمد محمد
للحصول على درجة الماجستير في التربية
تخصص علم النفس التربوي
إشــــــــــــــراف
أ. د/ عبد المنعم أحمد حسين بدران |
|
د/ طلعت محمد محمد أبو عوف |
أستاذ ورئيس قسم علم النفس التربوي |
|
أستاذ علم النفس التربوي المساعد |
كلية التربية - جامعة سوهاج |
|
كلية التربية- جامعة سوهاج |
1446هـ/2024م
مستخلص البحث
اسم الباحث: أسامه أبو الفتوح أحمد محمد
عنوان البحث : اليقظة العقلية وعلاقتها بالنهوض الأكاديمي لدي عينة من طلاب المرحلة الثانوية بمدينة سوهاج.
جهة البحث : كلية التربية جامعة سوهاج
لجنة الإشراف: أ. د/ عبد المنعم أحمد حسين بدران د/ طلعت محمد محمد أبوعوف
هدف البحث الحالي إلى التعرف علي اليقظة العقلية وعلاقتها بالنهوض الأكاديمي لدي عينة من طلاب المرحلة الثانوية بمدينة سوهاج.، وتكونت عينة البحث الأساسية من (300) طالبًا وطالبةً؛ (144 طالبًا, و 156 طالبةً) من طلاب الصف الثاني الثانوي (علمي ،أدبي ) للعام الدراسي 2022/2023م، واختيرت عينة البحث بطريقة عشوائية، واستخدم البحث اختبار اليقظة العقلية (إعداد/ الباحث)، اختبار النهوض الأكاديمي (إعداد/ الباحث)، وتوصل البحث إلى وجود علاقه ارتباطيه موجبه ودالة إحصائياً عند مستوى 0.01 بين درجات طلاب الصف الثاني الثانوي (علمي –أدبي) علي مقياس اليقظة العقلية ودرجاتهم علي مقياس النهوض الأكاديمى، كما توصل البحث وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات الذكور ومتوسط درجات الإناث في أبعاد اليقظة العقلية لصالح الذكور، وأيضاً وجود فروق ذات دلالة إحصائية في التخصص (علمي-أدبي)"علي الأداء في النهوض الأكاديمي في بعد كل من الكفاءة الذاتية و" التحكم الذاتي و المثابرة الأكاديمية والقلق والعلاقة بين الطالب والمعلم والدرجة الكلية لصالح طلاب التخصص (علمي)، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الجنسين في النهوض الأكاديمي لصالح الذكور ، وعدم جود تفاعل دال إحصائياً بين متغيري الدراسة :فئة الطلاب تخصص (علمي-أدبي) والنوع (ذكور وإناث) علي الأداء فيالكفاءة الذاتية والتحكم الذاتي والمثابرة الأكاديمية والقلق والعلاقة بين الطالب والمعلم والدرجة الكلية ، كما توصلت نتائج البحث إلي أنه يمكن التنبؤ بالنهوض الأكاديمي من اليقظة العقلية لدي طلاب الصف الثاني الثانوي.
الكلمات المفتاحية : اليقظة العقلية ،النهوض الأكاديمي ، المرحلة الثانوية.
Abstract
Name: Osama Abul Fotouh Ahmed Mohamed
Research title: Mental alertness and its relationship to academic advancement among a sample of secondary school students in Sohag.
Research institution: Faculty of Education, Sohag University
Supervisory: Prof.Dr. Abdel Moneim Ahmed Hussein Badran
Dr. Talaat Muhammad Muhammad Abu Aouf
The aim of the current research is to identify mental alertness and its relationship to academic advancement among a sample of high school students in the city of Sohag. The basic research sample consisted of (300) male and female students; (144 male and 156 female) students from the second year of secondary school (scientific, literary) for the academic year 2022/2023 AD. The research sample was chosen randomly, and the research used the mental alertness test (prepared by the researcher), the academic advancement test ( Prepared by the researcher), the research found that there is a positive and statistically significant correlation at the level of 0.01 between the grades of second year secondary school students (scientific - literary) on the mental alertness scale and their grades on the academic advancement scale. The research also found that there are statistically significant differences between The average scores of males and the average scores of females in the dimensions of mental alertness are in favor of males, and there are also statistically significant differences in the specialization (scientific-literary) on performance in academic advancement in the dimensions of each of self-efficacy, self-control, academic perseverance, anxiety, and The relationship between the student and the teacher and the total grade is in favor of students with a specialization (scientific), and the presence of statistically significant differences between the sexes in academic advancement in favor of males, and the absence of a statistically significant interaction between the two variables of the study: the category of students specializing in (scientific-literary) and the gender (males). (and females) on performance in self-efficacy, self-control, academic perseverance, anxiety, the relationship between student and teacher, and the overall grade. The results of the research also concluded that academic progress can be predicted from mental alertness among second-year secondary school students.
Keywords: mined alertness, mindfulness, secondary stage.