رسالة دكتوراه
انعكاسات السياسات المالية على الإنفاق على التعليم
في ضوْء التوجهات الاقتصادية المصرية
خلال الفترة من (1971م إلى2020م)
رسالة مقدمة للحصول على درجة دكتوراه الفلسفة في التربية
" تخصص أصول تربية"
إعداد
أحمد رمضان همام عبد العال
مدير حسابات – المديرية المالية بسوهاج
إشراف
الأستاذ الدكتور فيصل الراوي رفاعي طايع |
|
الأستاذ الدكتور عماد صموئيل وهبة جرجس |
أستاذ أصول التربية المتفرغ وعميد كلية التربية الأسبق جامعة سوهاج |
|
أستاذ أصول التربية ووكيل كلية التربية لشئون خدمة المجتمع وتنمية البيئة – جامعة سوهاج |
1446هـ/ 2024م
مستخلص الدراسة
بحث بعنوان " انعكاسات السياسات المالية على الإنفاق على التعليم في ضوْء التوجهات الاقتصادية المصرية
خلال الفترة من (1971م إلى2020م)"
اسم الباحث : أحمد رمضان همام عبد العال
القسم : أصول التربية
الكلية : التربية
الجامعة: سوهاج
السنة : 2024
هدفت الدراسة الحالية إلى تحديد انعكاسات السياسة المالية للإنفاق على التعليم في ضوء التوجهات الاقتصادية خلال الفترة (1971-2020)", تصور مقترح لدعم السياسة المالية في الإنفاق على التعليم في ضوء التوجهات الاقتصادية المعاصرة , وتضمنت الدراسة في إطارها النظري أربعة فصول تمثلت في تأصيل نظري يشمل الفصل الأول : الإطار العام للبحث، الفصل الثاني: التوجهات الاقتصادية في المجتمع المصري وانعكاساتها على التعليم خلال الفترة (1971-2020), والفصل الثالث: ملامح السياسة المالية للتعليم في مصر خلال الفترة(1971-2020) , والفصل الرابع: انعكاسات السياسة المالية للإنفاق على التشريع التعليمي خلال الفترة(1971-2020) .
وتلا ذلك الدراسة الميدانية التي تمثلت في إعداد الاستبانة كأداة للمنهج الوصفي في الكشف عن انعكاس السياسة المالية للإنفاق على التعليم، وتم تطبيقها على عينة من مديري ورؤساء مديريات التربية والتعليم والمديريات المالية والإدارات التعليمية بمحافظتي (سوهاج والإسكندرية) من الإدارات التعليمية المختلفة، وقد بلغ عددهم (300 مدير- رئيس), وكانت العينة ممثلة للمجتمع الأصلي مقسمة إلى : 150عينة (محافظة بنسبة 44%), 150 عينة (محافظة الإسكندرية بنسبة 26%), وقد تم تطبيقها في الفصل الدراسي الأول من العام الدراسي 2022م/2023م, وكذلك المديرية المالية بسوهاج والإسكندرية.
وتوصلت الدراسة أنه برغم ما تحمله السياسة المالية من فوائد عديدة اقتصادية وسياسية واجتماعية، إلا أنها تحمل الكثير من المخاطر التي تجعل انعكاس السياسة المالية تمثل تحدياً حقيقياً على الموازنة العامة للدولة خصوصًا هدر الإنفاق على البنية التحتية للتعليم, والمعلم, والمنهج الدراسي, وانخفاض الإنفاق على التشريعات والقوانين , وأظهرت الدراسة قصور في عدالة توزيع النفقات على العملية التعليمة وتوزيع التبرعات والمعونات والمنح وفق متطلبات فعلية وواقعية ومؤشرات حقيقية لتحسين العملية التعليمية, وتدني مستوى التخطيط المستقبلي لمواجهة التضخم المستمر ما انعكس على قصور تطوير البنية التحتية للتعليم, كما توصلت الدراسة إلى تدني دور الرقابة الفعالة في نجاح السياسة المالية لتوفير نفقات التعليم ما يؤثر على استقرار الاقتصاد وتراكم الديون, ولاستدراك ذلك قدمت الدراسة تصوراً مقترحاً تضمن عدة محاور تركزت حول دعم مصادر الإنفاق على التعليم على ضوء السياسة المالية لتحسين العملية التعليمية من خلالها يمكن للسياسة المالية أن تؤثر على معدلات النمو الاقتصادي من أهمها توجيه الاستثمارات نحو التعليم, ودعم القطاعات الاقتصادية للتعليم, وتفعيل الرقابة الفعالة, وربط المناهج بالواقع, وإعادة النظر للمناهج الدراسية, وتعديل التشريعات السياسة التعليمية, والاستفادة من إعداد المعلمين, وتفعيل آليات البحث العلمي والتخطيط الاقتصادي.
الكلمات المفتاحية : السياسة المالية- الإنفاق على التعليم- التوجهات الاقتصادية
Abstract
Research entitled" Effects of Financial Policies for Spending on Education
in The Light of the Egyptian Economic Orientations
from (1971 to 2020)
Researcher name: Ahmed Ramadan Hammam Abdelal
Section: Foundations of Education
College: Education
University: Sohag
Year: 2024
The current study aimed to determine the implications of Financial policy for spending on education in light of economic trends during the period (1971-2020), and presenting a proposed vision for prevention to provide financial sources that reduce the budget Spending on the axes of the educational process.
The study used the descriptive approach to suit the nature of the study, The study included in its theoretical framework four Chapters represented by a theoretical foundation include the first chapter: the structural structure of the study, the second chapter: economic trends in Egyptian society and their repercussions on education during the period (1971-2020), the third chapter: features of the financial policy for education in Egypt during the period (1971-2020), and the second chapter: Fourth: The implications of financial policy for spending on educational legislation during the period (1971-2020).
This was followed by the traditional study, which consisted of preparing the questionnaire as a tool for the descriptive approach in revealing the impact of the financial policy on spending on education, and it was applied with the creativity of the directors and directors of the directorates of education, the financial directorates, and the educational departments in the governorates of (Sohag and Alexandria) from the various educational departments and representatives of the Finance Directorate. Their number reached (300 main directors), after the eye became the representative representative of the original school, divided into: 250 samples (44% governorate), 250 technicians (26% Alexandria governorate), and it was implemented in the first semester of the academic year 2022/2023 AD. As well as the Financial Directorate in Sohag and Alexandria.
The study concluded that despite the many economic, political, and social benefits that Financial policy carries, it carries many challenge that make reversing Financial policy may represent a real danger to the state’s general budget, especially the chellenge of wasting spending on the educational process represented by the education infrastructure, the teacher, and the curriculum. Education, and spending on legislation and laws that may transform the improvement of the educational process. This may be due to the low equity of distribution in the educational process, the lack of equity in the distribution of donations, aid, and grants according to actual and realistic requirements and real indicators for improving the educational process, and the low future planning to confront the ongoing inflation, It was thus reflected in the development of neurological knowledge, and the study also concluded a low role, except that it reduces the role of financial policy in providing Johnson private education between financing education and earning, which did not contribute to the enjoyment of economic technology, and it does not contribute, and to remedy this, the study was conceived in a way Comprehensive, and includes several main axes on diversifying sources of interest in education in light of financial policy to improve the educational method for the sake of financial policy that seeks to direct Economic development, the most important of which is directing investments towards education, Economic planning for education, Activating effective oversight, linking curricula to reality, reconsidering school curricula and educational policy legislation, benefiting from teacher preparation, and activating mechanisms for scientific research and economic planning.
Keywords: Financial Policies - Spending on Education – Economic Orientation