رسالة ماجستير
تصور مقترح لتنمية الجدارة المهنية لدى معلمات رياض الأطفال في مصر في ضوء الاتجاهات العالمية المعاصرة
رسالة مقدمة للحصول على درجة الماجستير في التربية
(تخصص أصول التربية)
مقدمة من
سهام أحمد علي محمد
ليسانس الآداب والتربية شعبة اللغة الفرنسية
إشراف
الأستاذ الدكتور خديجة عبدالعزيز علي إبراهيم أستاذ أصول التربية والتخطيط التربوي كلية التربية – جامعة سوهاج |
الأستاذ الدكتور محمد السيد محمد إسماعيل أستاذ أصول التربية المساعد كلية التربية – جامعة سوهاج |
1446هـ-2024م
مستخلص الدراسة
اسم الباحثة: سهام أحمد علي محمد
عنوان الرسالة: تصور مقترح لتنمية الجدارة المهنية لدى معلمات رياض الأطفال في مصر في ضوء الاتجاهات العالمية المعاصرة.
جهة الدراسة: قسم أصول تربية كلية التربية جامعة سوهاج
نوع الدراسة: ماجستير
استهدفت الدراسة الحالية تحليل الأسس الفكرية للجدارة المهنية لمعلمات رياض الأطفال، وتحليل الاتجاهات العالمية المعاصرة لاستخلاص أهم الجدارات المهنية لمعلمات رياض الأطفال والاستفادة منها، الكشف عن المشكلات التي تعانيها معلمات رياض الأطفال في تنمية جداراتها المهنية، ورصد واقع توافر الجدارة المهنية، وتقديم تصور مقترح لتنمية الجدارة المهنية لمعلمات رياض الأطفال في ضوء الاتجاهات العالمية المعاصرة. اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي باعتباره المنهج الملائم، وقامت الباحثة بإعداد أداتا الدراسة الميدانية وهما: استمارة تقييم الروضة، وبطاقة ملاحظة، وطبقت على عينة شملت(140) معلمة بمرحلة رياض الأطفال، وتمثلت العينة بعدد من مدارس إدارة سوهاج، جرجا، وطما، للكشف عن آرائهم وملاحظة واقع توافر الجدارة المهنية في ضوء الاتجاهات العالمية المعاصرة. وبعد عرض نتائج الدراسة الميدانية ومناقشة البيانات التي تم الحصول عليها بعد تطبيق بطاقة الملاحظة اتضح الآتي: أن الجدارة الاخلاقية بلغت(0.91)، الجدارة الشخصية بلغت(0.87)، الجدارة الاجتماعية نسبة(0.80)، جدارة تخطيط الدرس(0.82)، والجدارة المعرفية بنسبة(0.77)وجميعهم جاءوا بدرجة تحقق كبيرة، أما عن الجدارة الرقمية بلغت(0.69)، وجدارة الصحة العامة والسلامة بنسبة(0.63)، وجدارة التقويم بلغت(0.61) وجميعهم جاءوا بدرجة تحقق متوسطة، وجاءت الجدارة الإدارية بنسبة(0.51) ،وجدارة التنمية المهنية بنسبة(0.53)، وجدارة التدخل المبكر(0.44) جاءوا بدرجة تحقق ضعيفة. واختتمت الدراسة بوضع تصور مقترح لتنمية الجدارة المهنية لمعلمات رياض الأطفال في ضوء الاتجاهات العالمية المعاصرة.
الكلمات المفتاحية: الجدارة المهنية، الاتجاهات العالمية المعاصرة، معلمات رياض الأطفال
Abstract
Researcher: Seham Ahmed Ali Mohammad
Title: A Proposal for the Development of the Professional Competency of Egyptian KG Teachers in Egypt in Light of Contemporary Global Trends
Affiliation: Department of Foundations of Education, Faculty of Education, Sohag University
Study Type: Master
The study aims to analyze the intellectual basics of the professional competency of kindergarten teachers, analyze contemporary global trends to determine and utilize the significant professional competencies of kindergarten teachers, identify the problems facing kindergarten teachers in developing their professional competencies, define the reality of the available professional competency, and make a proposal to develop the professional competency of kindergarten teachers in light of contemporary global trends. It adopted the descriptive approach as the most important to the nature of the study. Moreover, the researcher developed and applied two tools of field study, i.e., kindergarten evaluation form and observation card, to a sample of (140) kindergarten teachers in some schools of the directorates of Sohag, Girga, and Tima, to identify their opinions and determine the available professional competency in light of contemporary global trends. Presenting the results of the field study and discussing the obtained data after applying the observation card revealed that ethical competency rated (0.91), personal competency rated (0.87), social competency rated (0.80), lesson-planning competency rated (0.82), and cognitive competency rated (0.77). They were all ranked high. Digital competency rated (0.69), public health and safety rated (0.63), and evaluation competency rated (0.61). They were all ranked moderate. Finally, the administrative competency rated (0.51), professional development competency rated (0.53), and early intervention rated (0.44), which were all rated low. In conclusion, the study made a proposal to develop the professional competency of kindergarten teachers in light of contemporary global trends.
Keywords: Professional competency, Contemporary global trends, Kindergarten teachers