رسالة دكتوراه

التَّمكين الإداري وعلاقته بالإبداع الإداري لدى القيادات الجامعية في مصر

إعداد الباحث

دكتور ياسـر رفعت عبد الرَّحمن حامـد 

مصر - سوهاج

جامعة سوهاج - كلية التربية

قسم التربية المقارنة والإدارة التعليمية 

1438هـ - 2017م

تفضلوا المستخلص في المرفقات

وبالتوفيق

 

 

ملخص الدراسة:  

 لقد أدَّت المُتغيِّرات الحادثة في المُؤسسات الجامعية إلى تبني مبادئ وآراء إدارية حول تطوير أداء القيادات الجامعية المُتمثَّلة في عُمداء الكُلِّيات ووُكلاء الكُلِّيات ورُؤساء الأقسام، ومن ثمَّ فقد ألقى هذا التَّغيير والتَّطوُّر مسئوليات كثيرةٍ وجديدة تقع على عاتقها الارتقاء بالأداء الإداري والمهني للقيادات الجامعية وتفعيل أدوارهم المُختلفة، فيتوقع منهم أن يُخطِّطوا ويُنسقوا ويُديروا كافة الأنشطة المُتعلقة بالمرؤوسين الذين يقعون تحت مسئولياتهم بحيثُ يُنجزوا أهدافهم، كما يتوقع منهم أن يُظهروا مهارات القيادة والتَّأثير على فريق العمل لكي يُساهمُوا بجهدٍ مُشترك لتحقيق مُهمة وهدف الفريق، وبالتَّالي فإنَّ تطوير أداء القيادات الجامعية يحث البحث عن وسائل لفهم سُلُوك المرؤوسين والتَّأثير عليهم، لذا فإنَّ الأمر يدعو إلى التَّفكير في تحديث الأساليب الإدارية خُصُوصًا في ظلِّ الاتجاه نحو تبني تطبيق الأساليب الإدارية الحديثة: كإدارة الجودة الشَّاملة، وإعادة هندسة العملية الإدارية، والتَّخطيط الشَّامل للأداء، وأساليب التَّفكير المنظومي باستثمار مجموعة من التِّقنيات المُهمَّة لإحداث التَّأثيرات المُستهدفة في مُستوى القيادات التَّربوية وقُدُراتهم ومهاراتهم واتجاهاتهم ودوافعهم، والتي من أبرزها مدخلي التَّمكين الإداري والإبداع الإداري.

  • مُشكلة البحث:

            تحدَّدت مُشكلة البحث الحالي في أنَّ هُنَاك العديد من العوامل التي أدَّت إلى ضَعف أداء القيادات الجامعية المُتمثَّلة في عُمداء الكُلِّيات ووُكلاء الكُلِّيات ورُؤساء الأقسام، الأمر الذي يفرض حتمية الاهتمام بتلك القيادات من خلال تبني أفكار ومداخل إدارية حديثة، من أبرزها: التَّمكين الإداري والإبداع الإداري حيثُ أنَّ هذين المدخلين يسهما بدرجةٍ كبيرةٍ في رفع المُستوى المهني للقيادات الجامعية، وذلك من خلال التَّوصل إلى تصور مُقترح للتَّمكين الإداري وعلاقته بالإبداع الإداري لدى القيادات الجامعية في مصر.

  • أسئلة البحث:

     تمَّ صياغة مُشكلة البحث في السُّؤال الرَّئيسي التَّالي:

    ما التَّصوُّر المُقترح للتَّمكين الإداري وعلاقته بالإبداع الإداري لدى القيادات الجامعية في مصر؟

   وتفرع من السُّؤال الرَّئيسي عدَّة أسئلة فرعية تتحدَّد على النَّحو التَّالي:

  1. ما هية التَّمكين الإداري وأبعاده ومُتطلباته لدى القيادات الجامعية في الأدبيات الإدارية المُعاصرة؟
  2. ما هية الإبداع الإداري وأساليبه والعوامل المُؤثِّرة فيه لدى القيادات الجامعية في الأدبيات الإدارية المُعاصرة ؟
  3. ما المهام والمسئوليات الإدارية والتَّنظيمية التي تقُوم بها القيادات الجامعية؟ وما أبرز المُشكلات التي تعُوق الإدارة الجامعية في التَّفاعل مع التَّحديات المُعاصرة؟
  4. ما واقع التَّمكين الإداري وعلاقته بالإبداع الإداري لدى القيادات الجامعية في مصر؟
  5. ما التَّصور المُقترح للتَّمكين الإداري وعلاقته بالإبداع الإداري لدى القيادات الجامعية في مصر؟
  • أهداف البحث:

            هدف البحث الحالي:

  1. التَّعرُّف على مفهُوم وأبعاد وخصائص التَّمكين الإداري، ومراحله وخُطُواته ومُتطلباته، والمُعوقات التي تحول دون تطبيقه لدى القيادات الجامعية في الأدبيات الإدارية المُعاصرة.
  2. التَّعرُّف على ماهية الإبداع الإداري وأساليبه والعوامل المُؤثِّرة فيه لدى القيادات الجامعية في الأدبيات الإدارية المُعاصرة.
  3. التَّعرُّف على المهام والمسئوليات الإدارية والتَّنظيمية التي تقُوم بها القيادات الجامعية، وأبرز المُشكلات التي تعُوق الإدارة الجامعية في التَّفاعل مع التَّحديات المُعاصرة.
  4. التَّعرُّف على واقع التَّمكين الإداري وعلاقته بالإبداع الإداري لدى القيادات الجامعية في مصر.
  5. وضع تصوُّر مُقترح للتَّمكين الإداري وعلاقته بالإبداع الإداري لدى القيادات الجامعية في مصر.
  • أهمية البحث:

         تأتي أهمِّية البحث الحالي من عدَّة اعتبارات:

  1. إنَّ هذا البحث جاء تلبيةً لتوصيات العديد من الدِّراسات التي حثَّت على الاهتمام بالتَّمكين الإداري والإبداع الإداري لدى القيادات الجامعية، كما أنَّه لم يحظَ بالاهتمام الكافي لدى الدِّارسين والباحثين في مصر.
  2. إنَّ موضُوع التَّمكين الإداري للقيادات الجامعية يرتبط بالعديد من القضايا الإدارية المُهمَّة، مثل: اللاَّمركزية الإدارية، وإدارة الجودة الشَّاملة، وغيرها من القضايا التي تتعلق بنجاح الإدارة بصفةٍ عامة والإدارة الجامعية بصفةٍ خاصة.
  3. يُمكن الاستفادة من هذا البحث في تعديل المُمارسات والسُّلُوكيات التي تعُوق الإبداع الإداري في المُؤسسات الجامعية، وتحد من فُرص التَّجديد والابتكار والإبداع، والمُشاركة في صُنع واتخاذ القرارات.
  4. يُمكن أن يُسهم هذا البحث في الاهتمام بالبرامج التَّدريبية التي تُساعد القيادات لتهيئة البيئة المُناسبة والمُناخ المُناسب للإبداع والابتكار والتَّجديد وفقًا طبيعة العمل ومن ثمَّ تمكينهم الإداري.
  5. يُفيد البحث القيادات الجامعية للتَّعرُّف على ثقافة التَّمكين الإداري بما تُعينهم على تحقيق الأهداف، ووعيهم بالمُشكلات المُرتبطة بوظيفتهم وإكسابهم المهارات والاتجاهات اللاَّزمة للقيام بالدَّور المنوط بهم، ومُخططي السِّياسات التَّعليمية والمسئولين عن تطوير التَّعليم الجامعي إلى نقاط الضَّعف في عملية تطوير أداء القيادات الجامعية، ومُتطلبات تطبيق برامج لتدريبهم وتمكينهم إداريًا من أجل تحسين الأداء، ومن ثمَّ تحقيق الإبداع الإداري لديهم.
  6. تعدُّد أوجه القُصُور التي تُعاني منها الإدارة الجامعية، والتي يُمكن إرجاعها إلى ضَعف الأداء وضَعف التَّمكين الإداري والإبداع الإداري لتلك القيادات باعتبارها المُحرك الأساسي والعمُود الفقري الذي يقوم عليه العمل داخل الجامعات المصرية.
  • منهج البحث:

         استخدم البحث المنهج الوصفي، الذي يعتمد على دراسة الواقع أو الظَّاهرة كما هي في الواقع، ويهتم بوصفها وصفًا دقيقًا، ويُعبِّر عنها تعبيرًا  كميًّا وكيفيًا.

  • مجتمع وعينة البحث:

          لطبيعة هذا البحث فقد اختار الباحث عيِّنة عشوائية من القيادات الجامعية المُتمثَّلة في (عُمداء الكليات، ووُكلاء الكُلِّيات، ورؤساء الأقسام بالجامعات المصرية، المُتمثَّلة في جامعات(سوهاج- أسيوط- جنوب الوادي)، وقد بلغ حجم العيِّنة (307) قيادة جامعية.

  • أداة الدراسة:

        استخدم الباحث الإستبانة كأداة بحثية للحُصُول على البيانات والمعلومات اللاَّزمة لإتمام البحث، وتحقيقًا لأهدافه، كما استخدم الإجراءات العلمية للتَّأكُّد من صدق أداة البحث، وعددًا من الأساليب الإحصائية في تحليل وتفسير بيانات البحث.

  • أهم نتائج البحث:

           من خلال دراسة وتحليل وتفسير الإطار النظري والدِّراسة الميدانية، توصل البحث للعديد من النتائج، من أبرزها:

  1. انخفاض الدافعية الذَّاتية للقيادات الجامعية يجعلهم يميلون إلى الانسحاب في المواقف التي تظهر قُدُراتهم ومهاراتهم، ومُواجهة الصِّعاب، والبُعد عن المُمارسات الابتكارية في العمل.
  2. التَّقييد باللَّوائح والقوانين المُنظمة للعمل، والجُمُود الإداري ونقص المُرُونة في تنفيذ القرارات.
  3. إنَّ برامج التَّدريب الحالية للقيادات الجامعية غير كافية، فطبيعة العمل الإداري تختلف كُلِّيًا عن العمل الأكاديمي.
  4. ضَعف الخبرات والمهارات لدى القيادات الجامعية في انعكاس صُنع القرار، وإهمال بعض مراكز التدريب بالجامعات في تدريب القيادات الجامعية، والتَّمكين الإداري، وصنع واتخاذ القرارات.
  5. إنَّ نُظُم الحوافز والمُكافآت المُطبقة في الجامعة غير كافية بالنِّسبة لطبيعة العمل الإداري الذي تقُوم به القيادات الجامعية ممَّا يُوثِّر على أدائهم.
  6. تمسك بعض القيادات الجامعية بالأدوار التَّقليدية، وقلَّة رغبتهم في المُشاركة في السُّلطة.
  7. شُعُور بعض القيادات الجامعية بأنَّ فكرة التَّمكين الإداري والإبداع الإداري فكرة غريبة المنشأ، وأنَّها تتعارض مع بعض الجوانب والعادات التَّقليدية.
  8. تسلط بعض القيادات الجامعية، وضَعف الاتصال بينهم وبين المرؤوسين، وقلَّة الرَّغبة في تقاسم السُّلطة.
  9. رفض بعض القيادات الجامعية الخُرُوج عن الحُلُول التَّقليدية للمُشكلات إلى الحُلُول الجديدة غير المألُوفة.
  10. التَّخوف من أن يكون الهدف الرَّئيسي من التَّمكين الإداري هو تقليص حجم العمالة داخل المُؤسسة.
  11. قلَّة غياب الدَّعم والمُساندة للعمل الجماعي, ممَّا يُؤدي إلى تراخي القيادات الجامعية وتدني حماسهم, وتراجعهم عن تقديم الحُلُول الإبداعية للمُشكلات التي يكلفون بمُعالجتها.
  12. اقتصار التَّدريب المُقدَّم للقيادات الجامعية على المحاضرات النَّظرية والتَّقليدية, وأساليب الحوار والنِّقاش الضَّعيفة التي تتم خلالها, بالإضافةِ إلى استغراقه لوقت القيادات الجامعية بصُورةٍ كبيرةٍ.
  13. ضَعف الحُضُور المصري في المُؤتمرات العالمية والإقليمية والمحلية، نتيجةً لقلَّة الاهتمام بها من قبل القيادات, وقلَّة منح الحوافز والتَّسهيلات المادية للأشخاص الذين يقومون بالاشتراك في تلك المُؤتمرات والنَّدوات.
  14. ضَعف الميزانيات المُخصصة للمنح والزِّيارات العلمية, ومن ثمَّ ضَعف فُرص الاحتكاك بالخارج, بالإضافةِ إلي قلَّة المنح المُقدَّمة نظرًا لسُوء التَّخطيط لها.
  15. غياب البرامج المُقننة للاتصال بالجامعات ومراكز البُحُوث العالمية، وعقد الاتفاقات وتبادل الأساتذة.
  16. نقص التَّدريب للقيادات الجامعية, وتركيز البرامج المُقدَّمة إليهم على الأبعاد الإدارية والتنظيمية والقانونية فقط.
  17. التَّعامل مع الصِّراعات بطريقةٍ سلبية من قِبَل القيادات الجامعية، وسُوء الاستفادة منها لتحقيق التَّنافس بين المرؤوسين، وإبراز قُدُراتهم وطاقاتهم الإبداعية.
  18. ضَعف الثِّقة بين القيادات الجامعية والمرؤوسين نتيجةً لضَعف تلبية رغبات المرؤوسين, والسَّعي لتحقيق مصالح شخصية للقيادات الجامعية.
  19. ضَعف الإيمان بأهمِّية تفويض بعض السُّلُطات, وضَعف تشجيع العمل التَّعاوني وضَعف المُشاركة في صُنع واتخاذ القرارات, ممَّا يُؤثِّر على المُناخ السَّائد ممَّا ينعكس على تحقيق الإبداع الإداري المرؤوسين.
  20. قُصُور اللَّوائح المُتعلقة بالمُكافآت المالية والحوافز، ممَّا يُقلِّل من جهد المرؤوسين، ودافعيتهم للإنجاز للعمل.
  21. تُمارس القيادات الجامعية الأعمال بروتينية خوفًا من الوقُوع في الأخطاء، وخوفًا من الفشل.
  22. تخوُّف بعض القيادات الجامعية من تحمُّل مسئولية المنصب وواجباته الوظيفية دون صلاحيات، خوفًا من التَّعرض المُساءلة والمُحاسبة، ومن ارتكاب الأخطاء الإدارية، وفُقدان السُّلطة.
  23. تقادم نُظُم الاتصال وافتقارها لنُظُم الاتصال التُّكنولُوجية الحديثة ممَّا يعكس ضَعف البنية التَّحتية لبعض الجامعات المصرية.
  24. افتقار بعض الجامعات لنُظم المعلومات المُختلفة التي تُمكنها من القيام بعملية التَّجديد والابتكار والإبداع.
  25. التَّمسك بالأنماط الإدارية التَّقليدية المُقاومة لعملية الإبداع الإداري، والمركزية الشَّديدة في سُلطة اتخاذ القرارات.
  26. قلَّة استعداد بعض القيادات الجامعية، ورغباتهم في تطبيق التَّمكين الإداري والإبداع الإداري، نظرًا لقلَّة معلُوماتهم ومعارفهم حول التَّمكين الإداري والإبداع الإداري، وكثرة الأعباء الإدارية والأعمال الرُّوتينية المُلقاة على عاتقهم.
  27. تقيُّد بعض القيادات الجامعية بالتَّسلسل والتَّنظيم الهرمي والرُّوتين الوظيفي وقلَّة استخدام الأساليب الإدارية الحديثة.
  28. سُوء المُناخ التَّنظيمي لتطبيق أُسلُوبي التَّمكين الإداري والإبداع الإداري، والافتقار إلى القيادات الجامعية الفعَّالة ذات التَّخطيط والتَّفكير الإستراتيجي.
  29. هُنَاك بعض الآليات المُتبعة بالهيكل التَّنظيمي، والتي تعمل على إعاقة الإبداع الإداري، ومنها: المركزية في صُنع واتخاذ القرارات، والنَّمطية المُتبعة في تنفيذ الأعمال.
  30. قلَّة مُساهمة الأطراف المُجتمعية المُختلفة في توفير فُرص العمل لخريجي التَّعليم الجامعي، للانطباع السَّلبي عن مُخرجات التَّعليم الجامعي.
  31. ضَعف مُشاركة رجال الأعمال والمُستثمرين في تمويل مُؤسسات التَّعليم الجامعي.
  32. وجود فجوة كبيرة بين المُؤسسات الجامعية والمُجتمع المحلي، بمُوجب ذلك زادت الضُّغُوط والأعباء على الجامعة كأحد المُؤسسات التَّعليمية التي ترتبط بشكلٍ مُباشر بقضايا المُجتمع ومُشكلاته، وتُؤثِّر وتتأثر بالأحداث والتَّغيُّرات المُعاصرة في شتى مجالات الحياة، ممَّا أدَّى إلى ضَعف العلاقة بين الجامعات ومُؤسسات المُجتمع المُختلفة.

      وفي ضَوء ما تمَّ عرضه في الإطار النَّظري ومن خلال الأدبيات الإدارية المُعاصرة, وكذلك ما توصلَّت إليه الدِّراسة الميدانية, وتأسيسًا على بُنُود الإستبانة تمَّ التَّوصل إلى تصوُّر مُقترح للتَّمكين الإداري وعلاقته بالإبداع الإداري لدى القيادات الجامعية في مصر, والذي تتحدَّد محاوره فيما يلي: أهداف التصوُّر المُقترح وأهمِّيته، ومُنطلقاته، وقضاياه ومحاوره، ومُتطلبات تنفيذه، ومُعوقات تنفيذه وسُبُل التَّغلب عليها، لتفعيل التَّمكين الإداري وعلاقته بالإبداع الإداري لدى القيادات الجامعية في مصر.

 

Summary:

 

  • Title of the Research:

                 The Administrative Empowerment and its relation with Managerial Creativity for University Leaders in Egypt.

  • Introduction:

        Incident variables in the University Community have led to the Adoption of the principles of Administrative and Opinions on the Development of the Performance of Deans and Agents Colleges and Heads of Departments University Leaders, and then this Change and the Evolution of New Responsibilities threw Incumbent Upon it to Improve the Administrative Performance of the University and the Activation of Different roles, Expected them to plan and Coordinate and manage all Activities related to Subordinates who fall under their Responsibilities so Andzoa their Goals, are also Expected to Demonstrate Leadership Skills and Influence on the Team in order to Contribute to a Joint Effort to Achieve the Mission and the Goal of the Team, and thus improve the performance of university leaders urges search for ways to understand the behavior of subordinates and influence them, so it invites reflection in modernizing administrative methods especially in light of the trend towards the adoption of the application of modern management methods: such as management of the overall quality, re administrative process engineering, the overall layout of the performance, and ways of thinking systemic invest a set of Important to make a target in the level of leaders effects techniques and Educational Abilities, Skills and Attitudes and Motivations.

  • The problem of the Research:

              Is determined by the problem of current research in that there are many factors that led to the poor performance of deans and agents colleges and heads of departments university leaders, which forces the inevitable attention that leadership by adopting the ideas of modern management and entrances, including: administrative empowerment and creativity Managing as the two entrances contribute significantly to raising the professional level of university leaders, and through reaching a perception of a proposed administrative empowerment and its relationship to the administrative creativity among university leaders in Egypt.

  • The Questions of The Research :

           Can the formulation of the research problem in the following main question:

          What perception of the proposed administrative empowerment and its relationship to the administrative creativity among university leaders in Egypt?

       Branching off from the main question several sub-questions are determined as follows:

  1. What is the administrative empowerment and its dimensions and requirements of the university administrative leaders in contemporary literature?
  2. What is the administrative creativity and their motive, methods and requirements of the university administrative leaders in contemporary literature?
  3. What tasks and administrative and regulatory responsibilities carried out by the university leaders? The most prominent problems that hinder the university administration to interact with contemporary challenges?
  4. What is the reality of administrative empowerment and its relationship to the administrative creativity among university leaders in Egypt?
  5. What perception proposed Administrative Empowerment and its relationship to the Administrative Creativity among University Leaders in Egypt?
  • Aims of the Research:

          the current search aims to:

  1. Identify the concept and dimensions and characteristics of the administrative empowerment, stages and steps and requirements, and the obstacles to its application to the university administrative leaders in contemporary literature.
  2. Identify what administrative creativity and their motive, methods and requirements of the university administrative leaders in contemporary literature.
  3. Identify the tasks of administrative and regulatory responsibilities carried out by the university leaders, as well as to identify the most prominent problems that hinder the university administration to interact with contemporary challenges.
  4. recognize the reality of the relationship between the administrative empowerment administrative and creativity among university leaders in Egypt.
  5. conceived proposal to enable administrative and relationship management innovation among university leaders in Egypt.
  • Importance of the Research :

             The importance of the Current research of several considerations:

  1. This research came in response to the recommendations of several studies urged to pay attention to the administrative management of empowerment and creativity among university leaders, as it has not received sufficient attention among scholars and researchers in Egypt.
  2. The subject of the administrative empowerment for university leaders linked to many of the important administrative issues, such as: administrative decentralization, and total quality management, and other issues related to the successful administration in general and the university administration in particular.
  3. can take advantage of this research to modify the behaviors and practices that hinder creativity in the university administrative institutions, and limit the opportunities for innovation, and participate in the making and decision-making, as well as administrative creativity.
  4. can contribute to this research interest in training programs that help leaders to create the right environment and the right climate for creativity and innovation in accordance with the nature of the work and then the administrative empowerment.
  5. According to university research leaders to recognize the culture of the administrative empowerment including help them achieve the goals, and their awareness of the problems associated with their job and equip them with the necessary skills and attitudes to carry out their assigned role, and planners of educational policies and those responsible for the development of university education to the weaknesses in the process of developing the performance of university leaders, and requirements implement programs to train and empower them administratively in order to improve performance, and then achieving administrative their creativity.
  6. multiplicity of shortcomings plaguing the university administration, which can be attributed to poor performance and weak administrative empowerment of those leaders as the main engine and the backbone upon which the action inside Egyptian universities.
  • Methodology:

                   Use the search descriptive approach, which relies on the study of fact or phenomenon as they really are, and cares as a precise description, expressed qualitatively expression.

                    Society and the research sample: the nature of this research the researcher has chosen a random sample of university leaders (deans, agents faculties, heads of departments at Egyptian universities, of universities (Sohag- Assiut- south of the valley), it has reached the size of the sample (307) of leaders university.

  • The Research tool:

              the researcher used the questionnaire as a tool for research to obtain the data necessary for the completion of the research and information, and achieve its aims, as the researcher used the scientific procedures to ensure the veracity of search tool, and a number of statistical methods in the analysis and interpretation of research data.

 

 

 

  • The most important findings of the Research:

             Through the study, analysis and interpretation of the theoretical framework and field study, the research found a number of results, including:

  1. low self-motivation for university leaders makes them tend to pull in attitudes that show their abilities and skills, and the face of difficulties, and distance from the innovative practices in action.
  2. restrictive regulations governing the work and the laws, administrative inertia and a lack of flexibility in the implementation of decisions.
  3. The current training programs for university leaders is not enough, nature of administrative work entirely different from academic work.
  4. twice the experience and skills of university leaders in the reflection of decision-making, and that there is no training center for university leaders on how to leadership, management and empowerment, and decision-making.
  5. The incentives and rewards systems in place at the university is not sufficient for the nature of administrative work done by university leaders, which affects their performance.
  6. stuck some university leaders with traditional roles, and lack of interest in participating in power.
  7. some university leaders felt that the idea of ​​administrative empowerment administrative and creativity Origin strange idea, and it interferes with some aspects of traditional customs.
  8.  shed some university leaders, and the lack of communication between them and their subordinates, and a lack of desire to share power.
  9. rejected some university leaders to depart from the traditional solutions of the problems to new solutions unfamiliar.
  10. fear that the main aim of the administrative empowerment is to reduce the volume of employment within the institution.
  11. lack of support and lack of support for collective action, leading to lax university leadership and the low enthusiasm, and retreating from providing creative solutions to the problems that are assigned to address.
  12. continued universities structures unchanged from the sixties without an effective evolution with the requirements of the age.
  13. limited training provided for university leaders on theoretical lectures and is the stomach, and methods of the weak and the debate which is made during the dialogue, as well as the time to take it to university leaders significantly.
  14. weakness of the Egyptian presence in the global, regional and local conferences, as a result of the lack of attention by the leadership, and the lack of material incentives and facilities for people who participate in these conferences and seminars.
  15. weakness earmarked for grants and scientific visits budgets, and then double the chances of friction abroad, in addition to the failure to fill all the grants because of poor planning.
  16. absence of standardized software to connect universities and research centers of the world, holding agreements and the exchange of professors.
  17. lack of training for university leaders, and the concentration of the programs offered to them on the administrative, organizational and legal dimensions only.
  18. deal with conflicts in a negative way by the university leaders, and not to use them to achieve competition among subordinates, and to highlight their abilities and creative energies.
  19. lack of trust between university leaders and subordinates as a result of failure to meet the desires of subordinates, and the pursuit of personal interests for university leaders.
  20. weakness of faith in the importance of delegating some authorities, as well as the weakness of encouraging collaborative working and poor participation in making and decision-making, which affects the prevailing climate, which is reflected on the achievement of administrative creativity subordinates.
  21. lack of regulations on financial rewards and incentives, which reduces the effort subordinates, and motivation to accomplish the work.
  22. exercised university leaders protein business for fear of making mistakes, and fear of failure.
  23. difficult to abandon the old and the resistance to change.
  24. apprehensive university leaders from taking responsibility for the position and duties of the job without the powers, fear of accountability, and the commission of administrative errors, and loss of power.
  25. aging communication systems and lack of modern technological communication systems, reflecting the weakness of the infrastructure of the universities.
  26. lack of university systems of different information to enable them to carry out the process of innovation and creativity.
  27. stick to the traditional resistance to the process of innovation management patterns, and extreme centralization of decision-making authority.
  28. lack of willingness of university leaders, and desires in the application of administrative managerial empowerment and creativity, due to lack of knowledge and their knowledge about the administrative empowerment administrative and creativity, and the large administrative burden and routine work entrusted to them.
  29. restrict university leaders sequentially and hierarchical organization and job routine and low use of modern management methods.
  30. poor organizational climate to apply my style administrative empowerment administrative and creativity, lack of planning and strategic thinking and effective university leaders.
  31. poor participation of businessmen and investors in the financing of higher education institutions.
  32. a large gap between the academic institutions and the community, under that increased pressures and burdens on the university as one of the educational institutions that are directly related to the community and its problems issues, affecting and affected by events and contemporary changes in various spheres of life, leading to weakness of the relationship between the various universities and institutions of society.

               In light of what has been presented in the theoretical framework of the literature of contemporary educational administration, as well as the findings of the theoretical and empirical study, Based on the terms of the questionnaire can be accessed visualize proposed administrative empowerment and its relationship to the administrative creativity for university leaders in Egypt, which is determined by his interlocutor as follows: the concept of the proposed visualization and its importance, and the premises of the proposed concept, and a description of the proposed concept, which included: a clear vision, organizational trust, organizational culture, and the role of leadership, organizational support, and making and decision-making for university leaders, administrative and communication, management training, and work teams, and also included factors affecting creativity Managing the university leaders, and of: strengthening teamwork, organizational climate supportive and provide and promote sustainable professional development, and administrative empowerment for university leaders, dealing with transparency management, provide an effective stimulus, were presented the most important administrative and technical practices for university leaders, and also the researcher most important actions the proposed process to overcome the obstacles of administrative empowerment administrative and creativity, were presented implementation of the proposed visualization requirements, and constraints of implementing the proposed visualization, and ways to overcome them, and finally View Finder set of general recommendations for administrative Empowerment and its relationship to the Administrative Creativity among university leaders in Egypt.