ملخص البحث

الهدف من هذه الدراسة هو ما يلي 1)التعرف على أهم المسؤوليات المهنية للمعلمين في ضوء نظرية التعلم البنائي، 2) تحديد ما إذا كان هناك فروق ذات دلالة إحصائية في تطبيق المعلمين لمبادئ نظرية التعلم البنائي تعزى لسنوات الخبرة التدريسية 3) تحديد ما إذا كان هناك فروق ذات دلالة إحصائية في تطبيق المعلمين لمبادئ نظرية التعلم البنائي، من وجهة نظر المعلمين و المدراء/الموجهين، وتم اختيار عينة عشوائية بلغت 450 معلم و معلمة، و25 مدير و 50 موجه، من المدارس الحكومية بمرحلة التعليم الأساسي الحكومي(الابتدائي والإعدادي) بإمارة الشارقة بدولة الإمارات العربية المتحدة، و تم إعداد استبانه وزعت على عينة الدراسة وتضمنت خمسة محاور: 1- المعلم والتخطيط وفق المدخل البنائي2- المعلم وحجرة الدراسة البنائية 3- المعلم والتدريس وفق المدخل البنائي 4- المعلم والتقويم وفق المدخل البنائي 5- معوقات تطبيق المدخل البنائي في المدارس، وتشير نتائج الدراسة إلى أن المعلمين يطبقون أنشطة التعلم البنائي بنسب متفاوته حسب كل محور، وأن هناك فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (P 0.05) في تطبيق المعلمين لمبادئ نظرية التعلم البنائي تعزى لسنوات الخبرة التدريسية، وذلك لصالح المعلمين ذوي الخبرة الأقل، لتبين أن المعلمين ذوي الخبرة الأقل أكثر تطبيقا لأنشطة ومبادئ التعلم البنائي من ذوي الخبرة الطويلة، كما تبين أن هناك فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (P 0.05) بين وجهة نظر المعلمين و المدراء /الموجهين في تطبيق المعلمين لمبادئ نظرية التعلم البنائي لصالح المعلمين، لتبين أن المدراء والموجهين أقل إحاطة بالممارسات التدريسية للمعلمين في حجرة الدراسة من المعلمين أنفسهم. وقدمت الباحث مجموعة من التوصيات التي يمكن أن تفيد المدارس و المناطق التعليمية وترفع من أداء كل من المعلم والمتعلم من خلال تفعيل التطبيقات المرتبطة بنظرية التعلم البنائي.

 

Summary 

The aims of this study were the following: 1) to identify certain professional responsibilities of teachers in the light of the constructivist learning theory (CLT), 2) to determine whether there are significant differences in teachers' application of CLT principles based upon years of teaching experience, 3) to determine whether there are significant differences between the viewpoints of teachers and principals/supervisors in relation to the application of CLT principles. A sample of 450 teachers, 25 principals and 50 supervisors were randomly selected from the government schools (grades 1-9) in Sharjah, United Arab Emirates. A questionnaire was developed and distributed to the research participants which included five components: 1) Teacher and planning based upon CLT, 2) Teacher and constructivist classroom, 3) Teacher and teaching based upon CLT, 4) Teacher and assessment based upon CLT, and 5) obstacles that reduce the applications of CLT principles. The results indicate that teachers apply CLT activities to varying degrees depending upon the specific component. There were significant differences (p ≤ 0.05) in the teachers' application of CLT principles based upon years of experience, with less experienced teachers being more likely to apply CLT activities than those with more experience.  The study also found that there were significant differences (p ≤ 0.05) between teachers and principals/supervisors in their viewpoints of teachers' application of the theory of constructivist learningPrincipals and supervisors had less familiarity with teaching applications for teachers in the classroom than the teachers themselves, The researcher provides a set of recommendations that may be useful for schools and school districts to raise the performance of teachers and learners through the implementation of applications associated with CLT