مشكلة البحث:

تكمن مشكلة البحث الحالى فى أن هناك العديد من المشكلات التي تعاني منها إدارة التعليم في مصر على المستوى المدرسي ،الأمر الذى يتطلب استخدام مداخل إدارية حديثة ،ومن أهمها مدخل الإدارة الذاتية، التى تساعد على التغيير والتطوير وإدارة العملية التعليمية في مدرسة القرن الحادي والعشرين إدارة فعالة، لذا يحاول البحث الحالى التعرف على الإدارة الذاتية للمدرسة فى كل من أستراليا, وألمانيا، وفرنسا، وإمكانية الإفادة من خبراتهم فى تطبيق الإدارة الذاتية للمدرسة فى جمهورية مصر العربية.

ويمكن تحديد مشكلة البحث في الإجابة عن الأسئلة الآتية:

  • ما الإدارة الذاتية للمدرسة ومداخل دراستها في الأدبيات التربوية المعاصرة؟
  • ما ملامح الإدارة الذاتية للمدرسة في ألمانيا فى ضوء القوى والعوامل الثقافية المؤثرة فيها ؟
  • ما ملامح الإدارة الذاتية للمدرسة في فرنسا فى ضوء القوى والعوامل الثقافية المؤثرة فيها ؟
  • ما ملامح الإدارة الذاتية للمدرسة في أستراليا فى ضوء القوى والعوامل الثقافية المؤثرة فيها ؟
  • ما أوجه الشبه والاختلاف بين الإدارة الذاتية للمدرسة في كل من ألمانيا وفرنسا وأستراليا؟
  • ما التصور المقترح لتطبيق الإدارة الذاتية للمدرسة في جمهورية مصر العربية في ضوء خبرات وتجارب كل من ألمانيا وفرنسا وأستراليا ؟

أهداف البحث:

سعى البحث الحالي إلي تحقيق الأهداف التالية:

  • التعرف علي ماهية الإدارة الذاتية للمدرسة ومداخل دراستها في ضوء الأدبيات التربوية المعاصرة.
  • التعرف علي ملامح الإدارة الذاتية للمدرسة في كل من ألمانيا وفرنسا وأستراليا في ضوء القوي والعوامل الثقافية المؤثرة فيها.
  • التعرف علي أوجه الشبه والاختلاف بين الإدارة الذاتية للمدرسة في كل من ألمانيا وفرنسا وأستراليا فى ضوء القوى والعوامل الثقافية المؤثرة فيها.
  • تقديم تصور مقترح لتطبيق الإدارة الذاتية للمدرسة في جمهورية مصر العربية في ضوء خبرات وتجارب كل من ألمانيا وفرنسا وأستراليا.

منهج البحث:

استخدم الباحثان فى البحث الحالي المنهج المقارن ،الذى يمكن من خلاله تقديم تصور مقترح لتطبيق الإدارة الذاتية للمدرسة في جمهورية مصر العربية فى ضوء خبرات وتجارب كل من ألمانيا وفرنسا واستراليا. وبصورة أكثر تفصيلاً، يسير البحث الحالى باستخدام المنهج المقارن وفق الخطوات الآتية :

الخطوة الأولى : وتتضمن الإطار العام للبحث ويشمل مقدمة البحث، مشكلة البحث، أهمية البحث، منهج البحث، حدود البحث، أدوات البحث، مصطلحات البحث، الدراسات السابقة العربية والأجنبية، وأخيراً خطوات البحث.

الخطوة الثانية : للإجابة عن السؤال الأول قام الباحثان بعرض مداخل دراسة الإدارة الذاتية للمدرسة في ضوء الأدبيات التربوية المعاصرة.

الخطوة الثالثة : للإجابة عن السؤال الثاني قام الباحثان بعرض أهم ملامح الإدارة الذاتية للمدرسة قي ألمانيا في ضوء القوي والعوامل الثقافية المؤثرة.

الخطوة الرابعة :  للإجابة عن السؤال الثالث قام الباحثان بعرض أهم ملامح الإدارة الذاتية للمدرسة في فرنسا في ضوء القوي والعوامل الثقافية المؤثرة.

الخطوة الخامسة : للإجابة عن السؤال الرابع قام الباحثان بعرض أهم ملامح الإدارة الذاتية للمدرسة في أستراليا في ضوء القوي والعوامل الثقافية المؤثرة.

الخطوة السادسة : فى هذه الخطوة قام الباحثان بعرض أوجه الشبه والاختلاف بين الإدارة الذاتية للمدرسة في كل من ألمانيا وفرنسا وأستراليا.

الخطوة السابعة : فى هذه الخطوة قام الباحثان بوضع تصور مقترح لتطبيق الإدارة الذاتية للمدرسة في جمهورية مصر العربية في ضوء خبرات وتجارب كل من ألمانيا وفرنسا وأستراليا.

 

 

 

حدود البحث :

اقتصر البحث الحالي على دراسة الإدارة الذاتية للمدرسة فى ضوء الأدبيات التربوية المعاصرة إلي جانب عرض خبرات وتجارب بعض الدول المتقدمة في مجال الإدارة الذاتية للمدرسة مثل ألمانيا وفرنسا وأستراليا ،والمقارنة بين هذه الدول.

نتائج البحث :

لقد توصل الباحثان إلي عدة نتائج ،أهمها ما يلى:

  • انتقال كلاً من ألمانيا وفرنسا وأستراليا من نمط الإدارة المركزية إلي النمط اللامركزي في الإدارة التعليمية، حيث ساعد النمط اللامركزي في إدارة التعليم علي تحقيق استقلالية أكبر وتحمل مسئولية أكبر تجاه التعليم.
  • سيادة النمط المركزى فى الإدارة التعليمية فى جمهورية مصر العربية علي الرغم من أن هناك محاولات عديدة للتقليل من المركزية من خلال لامركزية التنفيذ .
  • نجاح الإدارة الذاتية في كل من ألمانيا وفرنسا وأستراليا بسبب تأثير العديد من العوامل الثقافية مثل العوامل الاقتصادية والاجتماعية والسياسية ...وغيرها.
  • تعتمد الإدارة الذاتية للمدرسة اعتماداً كبيراً علي المشاركة المجتمعية والمحلية من خلال مشاركة أولياء الأمور وأعضاء المجتمع المحلي في صنع واتخاذ القرار التعليمي بالمدرسة.
  • تتطلب الإدارة الذاتية للمدرسة توفر الجهاز الإداري القادر علي اتخاذ القرارات دون خوف أو تردد، بدءاً من مدير المدرسة والمعلمين والمجالس المدرسية المختلفة التي تلعب دوراً كبيراً في صنع واتخاذ القرار بالمدرسة.
  • زيادة المحاسبية والمساءلة التعليمية بتطبيق الإدارة الذاتية للمدرسة، حيث يصبح كل فرد في المدرسة مسئولاً عن مسئولياته وواجباته المنوط بها ، كما تصبح المدرسة مسئولة أمام السلطات التعليمية الأعلى عما حققته من أهداف وما توصلت إليه من نتائج.

ثم قدم الباحثان تصوراً مقترحاً  لتطبيق الإدارة الذاتية للمدرسة في جمهورية مصر العربية من خلال المحاور التالية :

  • أهداف التصور المقترح.
  • الأسس التي يقوم عليها التصور المقترح.
  • القضايا التي يجب الاهتمام بها عند تطبيق الإدارة الذاتية للمدرسة في جمهورية مصر العربية.
  • مجالات ووسائل تنفيذ التصور المقترح.
  • الفرص المتاحة لتفعيل تطبيق الإدارة الذاتية للمدرسة في جمهورية مصر العربية.
  • معوقات تطبيق التصور المقترح.

 

School- Based Management in Germany, France, and Australia, and the possibility of its implementing in Egypt

Problem of the Research:

The problem of this research is that there are many problems faced by the Department of Education in Egypt on the school level, which requires the use of modern management approaches, the most important one is school – based management approach , which helps change, develop and manage  the educational process in the school of twentieth century in to effective management , so the current research is trying to identify school – based management in Australia, Germany, France, and the possibility to benefit from their experiences in the implementation of school – based management in Egypt.

You can identify the research problem from answering the following questions:

  1. What is school – based management and its approaches in contemporary educational literature?
  2. What are the features of school – based management in Germany in light of the cultural factors that affecting it?
  3. What are the features of school – based management in France in light of the cultural factors that affecting it?
  4. What are the features of school – based management in Australia in light of the cultural factors that affecting it?
  5. What are the similarities and differences between aspects of school – based management in Germany, France and Australia?
  6. What is the proposed perspective for implementing school – based management in Egypt in light of experiences of Germany, France and Australia?

Objectives of the Research:

The current research aims to achieving the following objectives:

  1. Identify the nature of school-based management and its approaches in the light of contemporary educational literature.
  2. Identify the features of school-based management in Germany, France and Australia in light of the cultural factors that affecting it.
  3. Identify the similarities and differences between school-based management in Germany, France and Australia in light of the cultural factors that affecting it.
  4. Introducing a proposed perspective for implementing school-based management in Egypt in light of the experiences of Germany, France and Australia.

 

Methodology of the Research:

The current research adopted the comparative approach, from which you can introduce a proposed perspective for implementing school- based management in Egypt in light of experiences of Germany, France and Australia.

 The current research uses comparative approach according to the following steps:

The first step: includes the general framework of the research, which includes an introduction, problem of the research, importance, methodology, limits, tools, terms of the research, Arab and foreign previous studies, and finally steps of the research.

 The second step: includes the study of the most important features of school – based management in light of the contemporary educational literature.

The third step: includes the study of the most important features of  school – based management in Germany in light of the cultural and influencing factors.

The fourth step: includes the study of the most important features of  school – based management in France in light of the cultural and influencing factors.

The fifth step: includes the study of the most important features of  school – based management in Australia in light of the cultural and influencing factors.

The sixth step: includes introducing similarities and differences between the school – based management in Germany, France and Australia.

The seventh step: introducing a proposed perspective for implementing school based management in Egypt in light of the experiences of Germany, France and Australia.

Limits of the Research:

The current research was limited to the study of School - based Management in light of the contemporary educational literature and introducing the experiences of some developed countries in the field of School - based Management, such as Germany, France and Australia, and make a comparison between these countries.

Results of the Research:

  1. The widespread of Centralization at educational administration in Arab Republic of Egypt, despite the numerous attempts to reduce it through implementation decentralization.
  2. Germany, France, Australia transferred from centralization to decentralization, the centralization helps to achieve more independence and bear greater responsibility towards education.
  3. The successful implementation of school- based management in Germany, France, and Australia because of the effect of many factors such as economic, social, political …. etc.
  4. School- based Management depends on social and local participation through parents, members of local society participation at educational decision- making at school.
  5. School- based management requires providing managerial staff who can make decisions without any fear or hesitation, beginning from school manager, teachers, school boards.. Which play a great role in decision- making at school.
  6. Educational accounting and accountability increase with the implementation of school- based management, every person at school becomes responsible for his responsibilities and duties, and school becomes responsible for achieving its goals beneath higher levels of education authorities.

           Then, the researches introduce a proposed perspective for implementing school – based management in Egypt, through the following Axes:

  1. The objectives of the proposed perspective.
  2. The foundations of the proposed perspective.
  3. The issues that need to be addressed when applying school- based management in Egypt.
  4. Fields and means of implementing the proposed perspective.
  5. Opportunities to activate the implementing of school based management.
  6. Obstacles of implementing the proposed perspective.