رسالة ماجستير

الإعداد التربوي لطلاب كليات التعليم الصناعي في مصر في ضوء بعض الاتجاهات الحديثة

 

الباحثة

حنان "محمد وفقي" محمود عبد الرحمن

مصر - جامعة سوهاج

كلية التربية - قسم أصول التربية

تخصص اصول تربية

1438هـ - 2017م

تفضلوا المستخلص في المرفقات

وبالتوفيق

 

مستخلص الدراسة

تدور الدراسة الحالية حول الإعداد التربوي لطلاب كليات التعليم الصناعي في مصر في ضوء بعض الاتجاهات الحديثة، واستهدفت التعرف على كليات التعليم الصناعي من حيث الفلسفة والنشأة والأهداف والبرامج الدراسية، والوقوف على الإعداد التربوي لمعلم التعليم الصناعي في مصر، والتعرف على الاتجاهات الحديثة في إعداد معلم التعليم الصناعي، والوصول إلى كيفية الإعداد التربوي لطلاب كليات التعليم الصناعي في مصر ومعوقاته، ووضع تصور مقترح لتطوير الإعداد التربوي لطلاب كليات التعليم الصناعي في مصر وفق الاتجاهات الحديثة في إعداد المعلم.

واعتمدت الدراسة الحالية على المنهج الوصفي باعتباره المنهج الملائم لطبيعة الدراسة الحالية، وقامت الباحثة بإعداد استبانة كأداة للدراسة طبقت على عينة قوامها(328) ثلاثمائة وثمانية وعشرون طالب وطالبة من طلاب الفرقة الرابعة في كليات التعليم الصناعي في الجامعات (حلوان، وبني سويف، والسويس، وسوهاج)، وطُبِّقت أداة الدراسة في الفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي 2015-2016م، كما قامت الباحثة بإجراء مقابلات شخصية غير مقننة مع مسئولي وطلاب كليات التعليم الصناعي في الجامعات (حلوان، وبني سويف، والسويس، وسوهاج).

وتوصلت الدراسة إلي عدة نتائج من أهمها ما يلي:

  • ضعف الإعداد التربوي لطلاب كليات التعليم الصناعي خاصة في التدرب على طرائق التدريس وأساليب التقويم الحديثة والمتنوعة، وفي التربية العملية المقدمة للطلاب.
  • عدم تطبيق كليات التعليم الصناعي لبعض الاتجاهات الحديثة في الإعداد التربوي للطلاب.
  • أن من أهم المعوقات التي تواجه الإعداد التربوي لطلاب كليات التعليم الصناعي هو قلة عدد المقررات التربوية التي يتم تدريسها للطلاب بالكلية، ومحدودية عدد الساعات الدراسية المخصصة لها في اللائحة الدراسية، وضعف الارتباط بين المحتوى النظري لبعض المواد التربوية والجانب العملي في مدارس التعليم الصناعي، وضعف إمكانيات مكتبة الكلية من الكتب والدوريات والمراجع التربوية الحديثة والمصادر الإلكترونية، وقصور تجهيزات المعامل والورش وقاعات التدريس بالكلية من أدوات وأجهزة تقنية حديثة.

وفي ضوء نتائج الدراسة الميدانية تم بناء تصور مقترح لتطوير الإعداد التربوي لطلاب كليات التعليم الصناعي في مصر في ضوء بعض الاتجاهات الحديثة، حيث تضمن هذا التصور الآليات التي يمكن من خلالها تطوير الإعداد التربوي لطلاب كليات التعليم الصناعي في مصر في ضوء بعض الاتجاهات الحديثة، بالإضافة إلي مواجهة المعوقات التي قد تعوق دور كليات التعليم الصناعي في الإعداد التربوي لطلابها.

 

Abstract

The current study dealt with the educational preparation of the students of the industrial education faculties in Egypt in the light of some modern trends. It aimed to identify the industrial education faculties in terms of philosophy and origin, objectives and programs of study, stand on the educational preparation of the industrial education teacher in Egypt, identify the modern trends in preparing the industrial education teacher, know the manner of the educational preparation of the students of industrial education  faculties in Egypt and its obstacles, and form a proposed perception for developing the educational preparation of the students of industrial education faculties in Egypt according to the modern trends of preparing teachers.

The current study depended on the descriptive method as an appropriate method to the nature of the current study. The researcher prepared a questionnaire as a study tool which was applied on (328) three hundred and twenty-eight students as a study sample from the fourth year students in the industrial education faculties in universities (Helwan and Beni Suef, Suez, and Sohag). The study tool was applied in the second semester of the academic year 2015-2016.

The study reached several results, including the following:

  • Weakness of the educational preparation of the students of industrial education faculties, especially in training them on teaching methods and on modern and varied methods of evaluation, and in the field training of students.
  • The industrial education faculties did not apply some of the modern trends in the educational preparation of their students.
  • The most important obstacles which facing the educational preparation of the students of industrial education faculties are the fewness of educational courses that are taught to the students of these faculties, the limited hours which specialized for educational courses, the weakness of the link between the theoretical content of some educational materials and their practical side in industrial education schools, the poverty of the faculties' libraries from books, periodicals, modern and educational references and modern electronic resources, and the lack of the equipment of laboratories, workshops and teaching room from tools and devices of modern technology.

In the light of the field study results, a proposed perception was built to develop the educational preparation of the students of industrial education faculties in Egypt in the light of some modern trends. The perception included the mechanisms by which the educational preparation of the students of industrial education faculties in Egypt can be developed in the light of some recent trends, in addition to face the obstacles that could hinder the role of the industrial education faculties in the educational preparation of students.

 

ملخص الدراسة:

مقدمة الدراسة:

إن إعداد معلم التعليم الصناعي من القضايا المهمة التي تحظى باهتمام كبير، وترجع هذه الأهمية إلى طبيعة العصر الحالي وما يتسم به من تطورات معرفية وتكنولوجية، وما يتطلبه هذا العصر من الأيدي العاملة الماهرة المدربة لمواكبة هذه التطورات؛ ومن هنا يُلقى على عاتق مؤسسات إعداد المعلمين الصناعيين عامة وكليات التعليم الصناعي خاصة مهمة إعداد المعلمين اللازمين للتعليم الصناعي بمختلف شعبه

واتجهت الباحثة إلى دراسة إعداد الطلاب تربوياً بكليات التعليم الصناعي في مصر في ضوء بعض الاتجاهات الحديثة، وذلك إيماناً من الباحثة بدور تلك الكليات وأهميتها في إعداد معلم التعليم الصناعي المؤهل والمتميز وفقاً للاتجاهات الحديثة في إعداد المعلم، ودورها في إمداده بكل ما هو جديد في المجال التربوي بالتحديد، وبالتالي فإن كليات التعليم الصناعي تحتاج إلى نوع من الدراسة المتعمقة حول إعدادها التربوي لمعلم التعليم الصناعي في مصر.

إلا أن كليات التعليم الصناعي في مصر تعاني عديد من المشكلات وجوانب القصور في الإعداد التربوي للطلاب، على الرغم من أهمية دورها في إعداد معلمي التعليم الصناعي القادرين على فهم واستيعاب التكنولوجيا الحديثة والمؤهلين تربوياً لتدريس المواد الفنية الصناعية، وهذا يدعو بالضرورة إلى تقديم تصور مقترح لتطوير الإعداد التربوي لطلاب كليات التعليم الصناعي في مصر في ضوء  بعض الاتجاهات الحديثة.

تساؤلات الدراسة:

ويتحدد التساؤل الرئيس للدراسة الحالية فيما يلي:

ما واقع الإعداد التربوي لطلاب كليات التعليم الصناعي في مصر في ضوء بعض الاتجاهات الحديثة؟

وللإجابة عن التساؤل الرئيس يتطلب الإجابة عن الأسئلة الفرعية الآتية:

  • ما فلسفة إنشاء كليات التعليم الصناعي في مصر؟ وما أهدافها وتطورها؟
  • ما الإعداد التربوي لمعلم التعليم الصناعي في مصر؟
  • ما الاتجاهات الحديثة في إعداد معلم التعليم الصناعي؟
  • ما واقع الإعداد التربوي لطلاب كليات التعليم الصناعي في مصر؟
  • ما التصور المقترح لتطوير الإعداد التربوي لطلاب كليات التعليم الصناعي في مصر في ضوء الاتجاهات الحديثة لإعداده؟

أهداف الدراسة :

 استهدفت الدراسة الحالية ما يلي:

  • التعرف على كليات التعليم الصناعي من حيث الفلسفة والنشأة والأهداف والبرامج الدراسية.
  • الوقوف على الإعداد التربوي لمعلم التعليم الصناعي في مصر.
  • التعرف على الاتجاهات الحديثة في إعداد معلم التعليم الصناعي.
  • الوصول إلى كيفية الإعداد التربوي لطلاب كليات التعليم الصناعي في مصر.
  • الكشف عن أهم المعوقات التي تواجه كليات التعليم الصناعي في الإعداد التربوي لمعلم التعليم الصناعي.
  • وضع تصور مقترح لتطوير الإعداد التربوي لطلاب كليات التعليم الصناعي في مصر وفق الاتجاهات الحديثة في إعداد المعلم.

أهمية الدراسة :

        انطلقت أهمية الدراسة الحالية من عدة اعتبارات منها :

  • تناولت الدراسة الحالية نوعية حديثة من الكليات وهي كليات التعليم الصناعي، وتوجهها إلى إعداد معلمي التعليم الصناعي.
  • تناولت الدراسة الحالية الاتجاهات الحديثة في إعداد معلم التعليم الصناعي باعتباره محوراً مهماً في العملية التعليمية، وكيفية الاستفادة منها في تحسين مستوى معلم التعليم الصناعي؛ أملاً في أن يكون ذلك محاولة للنهوض بالتعليم الصناعي وبمستوى خريجيه.
  • تُساعد الدراسة الحالية في الوقوف على الإعداد التربوي لطلاب كليات التعليم الصناعي لتدعيم جوانب القوة والتغلب على جوانب القصور في ذلك الإعداد.
  • تُعَدّ الدراسة الحالية دراسة تطبيقية ميدانية تسعى لتقديم تصور مقترح لتطوير الإعداد التربوي لطلاب كليات التعليم الصناعي وفق الإتجاهات الحديثة لإعداده .
  • أن نتائج هذه الدراسة قد تُساعد المسئولين عن التعليم العالي في مصر في تطوير كليات التعليم الصناعي وتفعيل دورها في إعداد معلم التعليم الصناعي تربوياً.

منهج الدراسة:

استخدمت الباحثة في هذه الدراسة المنهج الوصفي لمناسبته لطبيعة الدراسة. والمنهج الوصفي هو طريقة لوصف الموضوع المراد دراسته من خلال منهجية علمية صحيحة وتصوير النتائج التي يتم التوصل إليها على أشكال رقمية معبرة يمكن تفسيرها، وهو أسلوب من أساليب التحليل المرتكز على معلومات كافية ودقيقة عن موضوع محدد من أجل الحصول على نتائج علمية يتم تفسيرها بطريقة موضوعية.

وتَمثّل استخدام الباحثة المنهج الوصفي في الدراسة الحالية وفقاً للخطوات التالية :

1- تجميع المادة العلمية ذات العلاقة بموضوع البحث وتصنيفها وكتابة الفصول النظرية للدراسة.

2- إعداد أدوات الدراسة واختيار عينة الدراسة وتطبيق هذه الأدوات.

3- تطبيق أدوات الدراسة الميدانية والتعرف على واقع الإعداد التربوي لطلاب كليات التعليم الصناعي في ضوء الاتجاهات الحديثة في إعداد المعلم.

4- تفسير النتائج التي يتم التوصل إليها من التطبيق الميداني.

5- تقديم التصور المقترح والتوصيات الملائمة في ضوء نتائج الدراسة الميدانية وذلك لتطوير الإعداد التربوي لطلاب كليات التعليم الصناعي في مصر في ضوء الاتجاهات الحديثة.

حدود الدراسة :

اقتصرت الدراسة الحالية على دراسة الإعداد التربوي لطلاب كليات التعليم الصناعي في مصر في ضوء بعض الاتجاهات الحديثة، واقتصرت الدراسة الحالية على عينة من طلاب الفرقة الرابعة بكليات التعليم الصناعي في جامعات ( حلوان، وبني سويف، والسويس، وسوهاج ) في الفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي 2015-2016.

أدوات الدراسة:

  1. استبانة: من إعداد الباحثة طبقت على عينة من طلاب كليات التعليم الصناعي لدراسة الإعداد التربوي لهؤلاء الطلاب بكليات التعليم الصناعي في مصر.
  2. مقابلات شخصية غير مقننة: أجرت الباحثة مقابلات شخصية غير مقننة مع طلاب كليات التعليم الصناعي بالجامعات (حلوان، وبني سويف، والسويس، وسوهاج)، ومع بعض المسئولين عن كليات التعليم الصناعي بمصر لمعرفة واقع الإعداد التربوي المقدم لطلاب كليات التعليم الصناعي.

إجراءات الدراسة وخطوات السير فيها:

وفقاً لموضوع الدراسة والمنهج المستخدم فيها، وما قدمته من تساؤلات تسير الدراسة الحالية طبقاً للخطوات التالية:

  • تبدأ الدراسة بالفصل التمهيدي لعرض الإطار العام للدراسة، والذي يتضمن: مقدمة ومشكلة الدراسة وتساؤلاتها، وأهم أهدافها، ومنهجها، وحدودها، وأدواتها، ومصطلحاتها، وأهم الدراسات السابقة العربية والأجنبية، وإجراءات الدراسة وخطوات السير فيها، وعنوانه " الإطار العام للدراسة".
  • ثم تأتي بقية فصول الدراسة بحيث تعطي في النهاية إجابات للأسئلة التي تثيرها الدراسة على النحو الآتي:
    • للإجابة عن التساؤل الأول وهو " ما فلسفة كليات التعليم الصناعي في مصر؟ وما أهدافها وتطورها؟" خصّصت الباحثة الفصل الثاني وعنوانه: " كليات التعليم الصناعي في مصر فلسفتها وأبعادها" .
    • للإجابة عن التساؤل الثاني وهو " ما الإعداد التربوي لمعلم التعليم الثانوي الصناعي في مصر؟" خصّصت الباحثة الفصل الثالث وعنوانه: " الإعداد التربوي لمعلم التعليم الثانوي الصناعي في مصر".
    • للإجابة عن التساؤل الثالث وهو " ما الاتجاهات الحديثة في إعداد معلم التعليم الصناعي؟" خصّصت الباحثة الفصل الرابع وعنوانه: "الاتجاهات الحديثة في إعداد معلم التعليم الصناعي".
    • للإجابة عن التساؤل الرابع وهو "ما واقع الإعداد التربوي لطلاب كليات التعليم الصناعي في مصر ؟" خصّصت الباحثة الفصل الخامس وعنوانه: " إجراءات الجانب الميداني من الدراسة ونتائجه ".
    • للإجابة عن التساؤل الخامس والأخير وهو " ما التصور المقترح لتطوير الإعداد التربوي لطلاب كليات التعليم الصناعي في ضوء الاتجاهات الحديثة ؟" خصّصت الباحثة الفصل السادس وعنوانه: " التصور المقترح لتطوير الإعداد التربوي لطلاب كليات التعليم الصناعي في ضوء الاتجاهات الحديثة ".

نتائج الدراسة:

من خلال النتائج المستخلصة من آراء عينة الدراسة من طلاب كليات التعليم الصناعي في مصر بالجامعات ( حلوان وبني سويف والسويس وسوهاج) يمكن إيجاز نتائج الدراسة فيما يلي:

  1. أن فلسفة وأهداف الإعداد التربوي لا تتحقق في النقاط التالية: تعريف الطالب بفلسفة مجتمعه وعلاقتها بالقضايا السائدة، وتدريبه على الأدوار المختلفة للمعلم داخل مدارس التعليم الصناعي وخارجها، وإكسابه أساسيات البحث العلمي في مجال التعليم، وتقديم تربية عملية مناسبة لإعداد معلم التعليم الصناعي مهنياً، وتعريفه بالاتجاهات التربوية الحديثة في إعداد معلم التعليم الصناعي وكيفية تطبيقها.
  2. أن شروط القبول بكليات التعليم الصناعي تفتقد للإجراءات التالية: توافر مرشد أكاديمي لتوجيه الطالب الملتحق بالكلية، ودليل للطلاب المقبولين بالكلية لتعريفهم بأقسامها وتخصصاتها المختلفة، واختبارات القبول على مقياس الميل نحو مهنة التدريس بالتعليم الصناعي، واختبارات نفسية تكشف عن مدى الثبات الانفعالي للطالب، واختبارات ذكاء مقننة للطلاب المتقدمين للكلية، وتناسب أعداد الطلاب المقبولين بكلية التعليم الصناعي مع الإمكانيات المادية والبشرية الموجودة بالكلية ومع احتياجات المدارس الثانوية الصناعية من المعلمين، ومراعاة نظم القبول بالكلية التوزيع الجغرافي وعامل تكافؤ الفرص بين طلاب التعليم الثانوي الصناعي والثانوي العام ومن ينطبق عليهم الشروط.
  3. أن محتوى الإعداد التربوي لطلاب كليات التعليم الصناعي يفتقد للنواحي التالية: مقررات كافية للإعداد التربوي لمعلم التعليم الصناعي، ومقررات تربوية توضح تاريخ التعليم الصناعي والتطور الذي لحق به وإعداد معلمه، وأهم جوانب تطور الفكر التربوي قديماً وحديثاً، ونظريات التعلم في مجال التعليم الفني والصناعين، ومشكلات التعليم الصناعي في مصر وكيفية مواجهتها، ونظم التعليم الصناعي في الدول المتقدمة، وأساليب إدارة المدرسة الصناعية، وكيفية تشخيص صعوبات التعلم وعلاجها، ومعرفة بمهارات الإرشاد النفسي للمتعلمين.
  4. أن تدريب طلاب كليات التعليم الصناعي على طرائق التدريس يعاني من جوانب قصور منها التالي: إكساب الطالب مهارة الالتزام بمباديء التعلم ( الدافعية – التعزيز- التدرج في التعلم) في طرق التدريس، وتعليمه طرق التدريس المعتمدة على النشاط الذاتي لطالب التعليم الصناعي، وتعليمه طرائق تدريس الجوانب العملية للمواد الدراسية بمدارس التعليم الصناعي، وكيفية ربط طرائق التدريس بنمو التفكير والحوار وإبداء الرأي لدى طلاب التعليم الصناعي.
  5. أن تعليم طلاب كليات التعليم الصناعي أساليب التقويم يعاني من نواحي قصور منها التالي:عدم تدريب الطالب على كيفية استخدام نتائج التقويم والاختبارات في تحسين وتطوير أداءه وأداء طلاب التعليم الصناعي، وأساليب التقويم البديلة، وأساليب تقويم طلاب التعليم الصناعي أثناء التدريبات العملية داخل الورش والمعامل، وكيفية استخدام التغذية الراجعة وأنواعها المختلفة، واستخدام برامج علاجية لطلاب التعليم الصناعي المتأخرين دراسياً، وإتقان مهارات بناء جدول مواصفات للاختبار وكيفية تصميم الاختبار.
  6. أن التربية العملية المقدمة بكليات التعليم الصناعي تعاني من جوانب قصور عدة ومن أهمها:عدم مناسبة المدة المخصصة للتربية العملية بمدارس التعليم الصناعي مع الإعداد المهني المطلوب للطالب المعلم، وعدم توفير التربية العملية تدريباً للطالب المعلم على تدريس الجوانب العملية للمواد الدراسية بالتعليم الصناعي، وعدم توفير التربية العملية تدريباً للطالب المعلم على تنفيذ أساليب التقويم المختلفة ومن بناء الاختبارات وتحليل نتائجها، وعدم تمكين التربية العملية للطالب المعلم من التطبيق الفعلي لنظريات التعلم، وعدم تواجد دليل إرشادي للطالب المعلم يختص بالنواحي المتعلقة بالتربية العملية.
  7. أن كليات التعليم الصناعي لا تُطبّق بعض الاتجاهات الحديثة في الإعداد التربوي وهي: مراعاة الإعداد التربوي بكلية التعليم الصناعي شروط ومتطلبات الحصول على رخصة مزاولة مهنة التعليم كأحد الاتجاهات التربوية الحديثة، ومراعاة الكلية للاتجاهات الحديثة في مجال نظم وشروط القبول بها، ومراعاة الاتجاهات التربوية الحديثة في التدريب الطلابي والتربية العملية، ومراعاة برامج الإعداد بالكلية تمكين الطالب المعلم من الأدوار والمهام الجديدة المنوط بها المعلم، واستخدام الكلية للتعليم الإلكتروني في برامج إعداد معلم التعليم الصناعي، وتقديم برامج إعداد قائمة على الكفايات في إعداد الطالب المعلم، وتدريب الطالب المعلم على إعداد البحوث الإجرائية والميدانية، والاتجاه لتنمية القدرات الإبداعية لدى الطالب المعلم.
  8. أن هناك عديد من المعوقات تواجه الإعداد التربوي لطلاب كليات التعليم الصناعي والتي من أهمها: قلة عدد المقررات التربوية التي يتم تدريسها للطلاب بالكلية، ومحدودية عدد الساعات الدراسية للمقررات التربوية الموجودة في اللائحة الدراسية، وضعف الارتباط بين المحتوى النظري لبعض المواد التربوية والجانب العملي في مدارس التعليم الصناعي، وضعف إمكانيات مكتبة الكلية من الكتب والدوريات والمراجع التربوية الحديثة والمصادر الإلكترونية، وقصور تجهيزات المعامل والورش بالكلية من أدوات وأجهزة تقنية حديثة، وضعف تجهيزات قاعات التدريس بالكلية وعدم مناسبتها لأعداد الطلاب الملتحقين بالكلية، وقلة مراعاة أعضاء هيئة التدريس للفروق الفردية بين الطلاب بكليات التعليم الصناعي.

 

The Summary:

Introduction:

The preparation of industrial education teacher is an important issue which has great concern, due to the nature of the current era which is characterized by cognitive and technological developments, and what the age requires of skilled and trained hands to keep pace with these developments; hence placed on the institutions of preparing industrial teacher Generally and industrial education faculties specially  the assignment of preparing the required teachers for  the various divisions of industrial education.

The researcher headed to study the educational preparation  of  the students of industrial education faculties in Egypt in the light of some modern trends, and this is because of the researcher belief of the importance roles of that faculties in preparing qualified and distinguished industrial teacher according to modern trends in teacher preparation, and their roles in supplying them with what is new namely in the field of education, thus, the industrial education faculties need to be studied in depth on the educational preparation of the industrial education teacher in Egypt.

The industrial education faculties in Egypt suffer from many problems and deficiencies in the educational preparation of students, despite of their important role in preparing industrial education teachers who are able to understand and comprehend modern technology and are qualified educationally to teach industrial materials, and this makes necessity to provide a proposed perception to develop the educational preparation for the students of industrial education faculties in Egypt in the light of some modern trends.

The Questions of the Study:

The major question of the current study is determined as following:

What is the reality of educational preparation of the students of industrial education faculties in Egypt in the light of some modern trends?

To answer this major question it requires answering the following questions:

  • What is the philosophy of establishing industrial education faculties in Egypt? And what are their goals and development?
  • What is the educational preparation for industrial education teacher in Egypt?
  • What are the modern trends in preparing the industrial education teacher?
  • What is the reality of educational preparation of the students of industrial education faculties in Egypt?
  • What is the proposed perception for developing educational preparation for the students of industrial education faculties in Egypt in the light of modern trends?

 

The Objectives of the Study:

 The current study aimed to the following:

  • Identifying the industrial education faculties in terms of philosophy, origin, objectives and programs of study.
  • Standing on the educational preparation of the industrial education teacher in Egypt.
  • Identifying the modern trends in preparing industrial education teacher.
  • Reaching the manner of educational preparation of the students of industrial education faculties in Egypt.
  • Discovering the most important obstacles which face industrial education faculties in the educational preparation of industrial education teacher.
  • Making a proposed perception for developing educational preparation of the students of industrial education faculties in Egypt, according to the modern trends in teacher preparation.

The Importance of the Study:

         The importance of the current study launched from several considerations, as following:

  • The present study dealt with a new kind of education, modern kind of faculties which are industrial education faculties and their head to prepare industrial education teachers.
  • The present study addressed the modern trends in industrial education teacher as an important hub in the educational process, and how to use them to improve the preparation of industrial education teacher as an attempt to promote the industrial education and its graduates.
  • The present study helps to identify the educational preparation for the students of Industrial Education faculties to consolidate strong aspects and overcome shortcomings in that preparation.
  • The current study is an applied field study aimed to provide a proposed perception for developing the educational preparation of the students of the industrial education faculties according to modern trends in preparation.
  • The results of this study may help those who are responsible for higher education in Egypt in developing the industrial education faculties and activating their roles in the educational preparation of industrial education teacher.

The Methodology of the Study:

The researcher used the descriptive method because of its appropriateness of the nature of the study. The descriptive method is a way to describe the studied subject by a correct scientific method and describing the results that are reached on expressive digital forms that can be interpreted. It is an analysis method based on adequate and accurate information about a specific topic in order to obtain scientific results which are interpreted in an objective method.

The researcher used the descriptive method in the current study according to the following steps:

  • Collecting data which are relevant to research topic, classifying it and writing the theoretical study chapters.
  • Preparing the tools of the study, selecting the study sample and applying these tools.
  • Applying the tools of the study and knowing the reality of educational preparation of the students of the industrial education faculties in the light of modern trends in preparing teachers.
  • Interpreting the results that are obtained from the field study.
  • Providing the proposed perception, and adequate recommendations in the light of the field study results to develop educational preparation of the students of industrial education faculties in Egypt in the light of modern trends.

The Limits of the Study:

The current study limited on studying the educational preparation of the students of industrial education faculties in Egypt in the light of some modern trends, and it limited on a sample of fourth-year students of industrial education faculties in universities (Helwan, Beni Suef, Suez and Sohag) in the second term of the academic year 2015-2016.

 The Tools of the Study:

  • Questionnaire: the researcher applied a questionnaire on a sample from industrial education faculties' students to study the educational preparation of these students in industrial education faculties in Egypt.
  • Not codified personal interviews: the researcher conducted not codified interviews with students and leaders of industrial education faculties in universities (Helwan, Beni Suef, Suez and Sohag) to know the reality of educational preparation of the students of Industrial Education faculties.

 

The Procedures of the Study:

According to the subject of the study, the methodology used, and the submitted questions the current study moved as the following steps:

  • The researcher dedicated the first chapter to view the general framework of the study, which included: the introduction, problem, questions, goals, importance, approach, limitations, tools, terminology, and procedures of the study, which entitled "The general framework of the study."
  • To answer the first question, "What is the philosophy of the industrial education faculties in Egypt? Their goals and development?" the Researcher dedicated the second chapter, which entitled: "Faculties of industrial education in Egypt, their philosophy and dimensions."
  • To answer the second question which is, "What is the educational preparation of the teacher of industrial secondary education in Egypt?" The researcher dedicated the third chapter, which entitled "The preparation of Industrial Secondary Education teacher in Egypt."
  • To answer the third question which is "what are the modern trends in preparing industrial education teacher?" The researcher dedicated the fourth chapter, which entitled "Modern trends in preparing industrial education teacher."
  • To answer the fourth question which is "What is the reality of educational preparation of the students of industrial education faculties in Egypt?" the researcher dedicated the fifth chapter, which entitled: "The procedures of the field study and its results."
  • To answer the fifth and final question "What is the proposed perception for developing the educational preparation of the students of industrial education faculties in the light of modern trends?" The researcher dedicated the sixth Chapter, which entitled: "The proposed perception for developing the educational preparation of the students of industrial education faculties in the light of modern trends."

     

The Results of the Study:

The results which were concluded from the study sample of the students' views of industrial education faculties in Egypt can be summarized as follow:

  • That the philosophy and objectives of the educational preparation cannot be achieved in the following points: acquainting students with the philosophy of society and its relationship with prevailing issues, training them on the different roles of teachers inside and outside the industrial education schools, acquiring them the basics of scientific research in the field of education, providing a suitable field education for preparing the industrial education teacher, acquainting them with modern trends in educational preparation of industrial education teacher and the manner of  applying them.
  • The admission requirements at industrial education faculties lack the following procedures: existence of academic advisor to guide students, a handbook for the admitted students to inform them with the different  departments and specialties of the faculties, scale for knowing the tendency toward teaching profession in industrial education, psychological tests to reveal  the extent of emotional stability of students , IQ tests for the applied students to the faculties, fitting the number of admitted students with the material and human resources in the industrial education faculties and with the needs of industrial schools from teachers, regarding the geographical distribution, and applying the factor of equal opportunities between students of industrial secondary schools, public secondary schools and  how have the same conditions.
  • That the educational preparation content of the students of industrial education faculties is missing the following aspects: adequate courses for educational preparation of industrial education teacher, educational courses which show the history of industrial education and the development of it and of preparing its teachers,  important aspects of the development of educational thought, learning theories in the field of technical and industrial education, the problems of industrial education in Egypt and how to face them, industrial education systems in developed countries, ways of managing industrial schools, manners of diagnosing and treating learning disabilities, and the skills of psychological counseling for learners.
  • The training of students of industrial education faculties on teaching methods suffers from many aspects as following: learning students the skill of obligating with the principles of learning (motivation - promotion- gradual learning) in teaching methods, learning them the teaching methods which based on self-activity of industrial education students, learning them the methods of practical aspects of the  subjects at industrial education schools, and how to link teaching methods with the growth of thinking of the industrial education students.
  • That learning evaluation methods to the students of industrial education faculties suffers from many shortcomings, as the following: lack of training students on the manners of using the results of evaluation and tests to improve and develop the performance of them and of the industrial education students, the methods of alternative evaluation, the methods of evaluating industrial education students during the practical training within workshops and laboratories, manner of using various types of feedback, the manner of using the treatment programs for hard learned students in industrial education, and mastering the skills of building the specifications table of test and how to design tests.
  • The provided field training in industrial education faculties suffer from several deficiencies, some of them are: the period of field training at industrial education schools is not suitable for the required professional preparation for student teacher, the field training did not provide training for the student teacher on teaching the practical aspects of industrial education subjects, using the various evaluation methods, building tests and analyzing their results, and applying the learning theories, there is no handbooks about specialized aspects  which related to field training for the student teacher .
  • The industrial education faculties did not apply some of the modern trends in educational preparation like: taking into account the conditions and requirements of obtaining the license of teaching profession, the modern trends in the field of admission requirements, the modern educational trends in student training and field training, enabling students from new roles and tasks, using e-learning in the programs of preparing industrial education teacher, providing programs based on competency to prepare student teacher, training students on preparing action researches, and developing the creative abilities of students.
  • That there are many obstacles facing the educational preparation of the students of industrial education faculties, the most important of them are : fewness of educational courses that are taught to the students of these faculties, limited hours which specialized for educational courses, weakness of the link between the theoretical content of some educational materials and their practical side in industrial education schools, poverty of the faculties' library from books, periodicals, modern and educational references and modern electronic resources, lack of the equipment of laboratories and workshops as tools and devices of modern technology, poverty of teaching rooms facilities and they are unsuitable for the number of enrolled students in the faculties,  and lack of observing the individual differences among students of industrial education faculties.