رسالة ماجستير

الكفايات التربوية لمحفظي القرآن الكريم في بعض مراكز تحفيظ القرآن الكريم بمحافظة سوهاج

إعداد

نورا فاروق عصران علي

مصر - سوهاج

كلية التربية - قسم اصول التربية

1439 هـ / 2017م

تفضلوا المستخلص في المرفقات

وبالتوفيق

 

مستخلص الدراسة:

تدور الدراسة الحالية حول الكفايات التربوية اللازمة لمحفظ القرآن الكريم بمراكز تحفيظ القرآن الكريم بمحافظة سوهاج، واستهدفت الوقوف على دراسة الواقع الحالي لدرجة توافر الكفايات التربوية الضرورية لمحفظى القرآن، ومحاولة الوقوف علي أهم المعوقات التي تحول دون قيامهم بأدوارهم التعليمية والتربوية على خير وجه، ووضع تصور مقترح لتنمية الكفايات التربوية الضرورية لمحفظي القرآن الكريم، والتي تمكنهم من القيام بعملهم بكفاءة وفاعلية.

واعتمدت الدراسة الحالية علي المنهج الوصفي باعتباره المنهج الملائم لطبيعة الدراسة، كما قامت الباحثة بإعداد استبانة كأداة للدراسة طبقت علي عينة قوامها(161) محفظاً للقرآن الكريم وموجهاً ومشرفاً للحلقات القرآنية.

وتوصلت الدراسة إلي عدة نتائج من أهمها ما يلي:

  • تمكن محفظ القرآن الكريم من بعض الكفايات الشخصية كاتصافه بحسن الخلق، وتمتعه بالنطق السليم لمخارج الحروف، واتسامه بالاتزان الانفعالي، وكذلك حرصه على الالتزام هو وطلابه بآداب الحلقة القرآنية، وحرصه على تلاوة الآيات القرآنية تلاوة مرتلة ملتزماً فيها بأحكام التجويد .
  • ضعف محفظي القرآن الكريم في صياغة ووضع أهداف إجرائية للحلقة، وفي اختيار طرق التدريس المناسبة، وفي استخدام الوسائل التعليمية ، وفي استخدام وسائل وأساليب التقويم المناسبة للحلقة ، وفي مراعاة الفروق الفردية بين الطلاب ، وفي مراعاة خصائص ومراحل النمو المختلفة وحاجات الطلاب.
  • وجود بعض المعوقات التي تواجه محفظ القرآن الكريم ومنها: ضعف الإعداد والتأهيل التربوي، وكثرة غياب وتأخر بعض الطلاب في الحلقة، وكذلك ضعف الإشراف والتوجيه للمحفظين من قبل الجهة المشرفة، وضعف تقدير المجتمع لمكانة ودور محفظ القرآن الكريم، بالإضافة إلى ضعف العائد المادي والحوافز والمكافآت التي تقدمها الجهة المشرفة على مراكز التحفيظ للمحفظين والطلاب.

وفي ضوء نتائج الدراسة الميدانية تم بناء تصور مقترح لتنمية الكفايات التربوية اللازمة لمحفظي القرآن الكريم، وتم فيه تقديم فلسفة للتصور وأهدافه ومحاوره وآليات تنفيذه.

 

Abstract of the study

The current studyisabout the educational competencies required for the Holy Quran memorizers in the centers of memorization of the Holy Quran in Sohag governorate. The study aimedatinvestigating the current reality of the availability of the educational competencies necessary for the Quran memorizers and trying to identify the most important obstacles that prevent them from fulfilling their educational and instructional roles in the best way. Introducing a suggested conception of the educational competencies necessary for the Holy Quran memorizers, which enable them to carry out their work efficiently and effectively.

The study was based on the descriptive approach as the appropriate method for the nature of the study, and the researcher prepared a questionnaire as a tool for the study. It was conducted ona sample consisted of (161) memorizers of the Holy Quran and guide and supervisor of Holy Quranic seminars.

The study had several results, the most important of which are the following:

  • The Holy Quran memorizeris one of the pillars of the educational and instructional process in the Quranic seminars, and the most important element of it.
  • Quran memorization has many educational effects in of faith, moral, mental, psychological, scientific and linguisticaspects.
  • The Quran memorizer has some personal competences such as his good character and his sound pronunciation of the letter and the emotional balance, as well as his keen to adhere to the students and the ethics of the Quranic episode, and his keen recitation of Quranic verses recited committed to the provisions of Tajweed.
  • The weakness of the Quran memorizers in formulating and setting procedural goals for the seminars, in selecting the appropriate teaching methods, in using teaching aids, in using appropriate methods and methods of evaluation of the seminar, and in taking into account the individual differences among the students.

One of the obstacles that facethe Holy Quran memorizer is the weakness of the educational preparation and rehabilitation,the frequent absence of some students in the seminar,weak supervision and guidance to the memorizers by the supervising authority,the weakness of the society's appreciation of the status and role of the Holy Quran memorizers, as well as the weakness of the material return, incentives and rewards offered by the supervising authorityto the memorizers and students.

In light of the results of the field study, a proposed perception was developed for the educational competencies required for the Holy Quran memorizers. In this context, a philosophy of perception, its objectives, its themes and mechanisms of implementation were presented.

 

أولاً: ملخص الدراسة باللغة العربية:

مقدمة:

يمثل محفظ القرآن الكريم ركناً أساسياً في منظومة العمل القرآني لعظم الدور الذي يقوم به والذي يسهم بشكل كبير في تحقيق الأهداف وإنجاح التعليم داخل الحلقات القرآنية ولتأثيره الكبير في نفوس طلابه ، فهو القدوة بالنسبة لهم، دائم التأثير فيهم، ولذا فإن البحث عن الكفايات التربوية الضرورية لمهنته أصبح أمراً في غاية الأهمية؛ وخاصة في ظل التطورات التربوية الحديثة في مجال إعداد المعلم بشكل عام ومعلم القرآن الكريم بشكل خاص ، ونظراً لأن محفظ القرآن الكريم في التعليم غير النظامي بمراكز التحفيظ لا يتم إعداده وتأهيله التأهيل التربوي المناسب رغم عظم الدور الذي يؤديه والذي لا يقل أهمية عن نظيره بالتعليم الأزهري فهو في حاجة لاكتساب الكفايات التربوية الضرورية . 

    وقد أصحبت عملية إعداده وتأهيله التأهيل التربوي المناسب لا غنى عنه؛ وخاصه مع تزايد أهمية دوره بحيث لا يقتصر فقط على تلقين القرآن الكريم بألفاظ مرتلة ومجودة بل يتعدى ذلك إلى التوجيه والإرشاد التربوي لطلابه المبني على الأسس النفسية والتربوية المستمدة من التربية الإسلامية.

ومن ثم فإن معرفة وتحديد الكفايات التربوية المطلوب توافرها لدى محفظي القرآن الكريم أمراً ضرورياً؛ فمحفظ القرآن يعد من أهم عناصر العملية التعليمية القرآنية، وأن تحسين وتطوير مهاراته للقيام بأعماله على أفضل وجه يساهم بشكل كبير في تحقيق أهداف التعليم القرآني ، فالارتقاء بالعمل القرآني ينطلق من الاهتمام بالمحفظ وبإعداده، وخاصة الإعداد المهنى التربوي فهو في حاجة ماسة للمعرفة التربوية ، ومن ثم امتلاك الكفايات التربوية اللازمة والتي تمكنه من تحسين أدائه وتطوير مهاراته ومساعدته على القيام بأعماله وأدواره المختلفة.

ومن ثمَّ تتحدد مشكلة الدراسة في أن هناك قصوراً في الكفايات التربوية الضرورية لمحفظ القرآن الكريم، والتي تؤثر في أداء عمله والقيام بأدواره التعليمية والتربوية، ومن ثم تعوق تحقيقه لأهداف الحلقات القرآنية.

لذلك تسعى الدراسة إلى التعرف على واقع درجة توافر الكفايات التربوية لدى محفظي القرآن الكريم بمراكز التحفيظ ، ورصد أهم المعوقات التي تواجههم وتعيق تقدمهم في عملهم وأدائهم لأدوارهم ، كما تسعى الدراسة إلى وضع تصور مقترح لأهم الكفايات التربوية اللازمة والضرورية لمحفظي القرآن الكريم بمراكز تحفيظ القرآن الكريم، وايجاد السبل للحد من المعوقات التي تواجههم حتى يتمكنوا من أداء دورهم العلمي والتربوي على خير وجه.       

تساؤلات الدراسة:

  • ما أهداف حلقات تحفيظ القرآن الكريم وأهميتها التربوية؟
  • ما صفات محفظ القرآن الكريم وواجباته وأدواره التربوية؟
  • ما الأسس النظرية للكفايات التربوية اللازمة لمحفظي القرآن الكريم بمراكز التحفيظ؟
  • ما واقع توافر الكفايات التربوية لمحفظي القرآن الكريم؟
  • ما المعوقات التي تواجه محفظي القرآن الكريم والتى تحول دون قيامهم بأدوارهم؟
  • ما التصور المقترح للكفايات التربوية اللازمة لمحفظي القرآن الكريم بمراكز تحفيظ القرآن الكريم ؟

أهداف الدراسة:

استهدفت هذه الدراسة ما يلي:

  • إبراز مكانة محفظ القرآن الكريم ودوره العظيم في تعليم كتاب الله عز وجل .
  • رصد واقع درجة تحقق الكفايات التربوية لمحفظي القرآن الكريم
  • التعرف على المعوقات التي تواجه محفظي القرآن الكريم في عملهم.
  • وضع تصور مقترح لتنمية الكفايات التربوية اللازمة لمحفظي القرآن الكريم.
  • التوصل إلى مقترحات قد تسهم في تطوير أداء محفظي القرآن الكريم من أجل تقدم العملية التعليمية القرآنية داخل الحلقات

أهمية الدراسة:

تحددت أهمية الدراسة في النقاط التالية:

  • ارتباط الدراسة بالقرآن الكريم الذي يعد أهم مصدر للتعلم عند المسلمين ؛ فلا جرم أن كل ما يخدم القرآن الكريم ذو أهمية بالغة ولا سيّما إن كان يمس المجال العلمي والتربوي .
  • تلبية نداء عديد من البحوث والدراسات التربوية التي نادت بضرورة إعطاء البحث العلمي في مجال تحفيظ القرآن الكريم عناية خاصة وتوجيه المزيد من الجهود في هذا الجانب .
  • التوصل إلى تصور مقترح تنمية الكفايات التربوية التي يحتاجها محفظ القرآن الكريم ليؤدي دوره بكفاءة وفاعلية، والاستفادة منها في مجال إعداد محفظى القرآن الكريم.
  • الإسهام في تطوير برامج إعداد محفظي القرآن الكريم في كلاً من : كلية القرآن الكريم ومعاهد القراءات والجمعيات الأهلية التى تعنى بتعليم القرآن الكريم.
  • الإسهام في التوصل إلى معايير وضوابط يستفاد منها في اختيار محفظي القرآن بمراكز التحفيظ.
  • المساعدة في الكشف عن جوانب الضعف لدى محفظي القرآن الكريم والإسهام في تطوير برامج تدريبية حديثة لهم.
  • تعد بمنزلة حلقة في سلسلة حلقات البحوث التي اهتمت بالارتقاء بالجانب التربوي لمراكز تحفيظ القرآن الكريم .
  • يمكن أن يستفيد منها كل من :
  • محفظي القرآن الكريم في مراكز التحفيظ .
  • معلمي القرآن الكريم بالمعاهد الأزهرية.
  • معلمي التربية الإسلامية في التعليم العام.
  • الجهات المشرفة على مراكز تحفيظ القرآن الكريم.
  • الإسهام في فتح الميدان أمام دراسات أخرى في مجال تعليم وتحفيظ القرآن الكريم كما يمكنها مساعدة الباحثين مستقبلاً في الدراسات التي لها علاقة بالقرآن الكريم حفظاً وتلاوةً، سواء في الجانب النظري أو التطبيقي ..

منهج الدراسة:

حتى يمكن الإحاطة بالأبعاد المختلفة لمشكلة الدراسة تم الاستعانة بالمنهج الوصفي لمناسبته للدراسة الحالية، فهذا المنهج يهتم بالبحث والاستقصاء والتحليل للظواهر التربوية كما هي قائمة في الحاضر ووصفها وصفاً دقيقاً وتشخيصها وتحليلها وتفسيرها بهدف اكتشاف العلاقات بين عناصرها أو بينها وبين الظواهر الأخرى المرتبطة بها تمهيداً لعلاجها وقد تم استخدام المنهج الوصفي في الدراسة الحالية وفقاً للخطوات المنهجية التالية:

  • تجميع المادة العلمية وتصنيفها وتنظيمها.
  • كتابة الفصول النظرية وصياغة أجزائها.
  • إعداد أداة الدراسة الميدانية تمهيداً لتطبيقها.
  • تفسير النتائج التي تم التوصل إليها في عملية التطبيق الميداني على عينة محفظي القرآن الكريم وموجهي ومشرفي الحلقات القرآنية بمراكز التحفيظ بمحافظة سوهاج.
  • تقديم التصور المقترح لتنمية الكفايات التربوية اللازمة لمحفظي القرآن الكريم .

حدود الدراسة:

اقتصرت الدراسة على دراسة موضوع الكفايات التربوية لمحفظي القرآن الكريم بمراكز تحفيظ القرآن الكريم بمحافظة سوهاج.

واقتصرت الدراسة على محفظي القرآن الكريم بمحافظة سوهاج ، وطبقت الدراسة الميدانية في الفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي 2016م- 2017م.

أداة الدراسة:

 تمثلت أداة الدراسة في الاستبانة وهي من إعداد الباحثة، وقد طبقت على عينة من محفظي القرآن الكريم وموجهي ومشرفي الحلقات القرآنية ، وذلك للتعرف على درجة توفر الكفايات التربوية لدى محفظي القرآن الكريم بمراكز التحفيظ بمحافظة سوهاج .

خطوات السير في الدراسة:

وفقاً لموضوع الدراسة والمنهج المستخدم فيها، وما قدمته من تساؤلات تسير الدراسة وفقاً للخطوات التالية:

 lتبدأ الدراسة بالفصل الأول وهو الإطار العام للدراسة، ويتضمن مقدمة الدراسة، والمشكلة، والأهمية، والأهداف، ثم المنهج المستخدم في الدراسة، والمصطلحات، ثم خطوات السير في الدراسة.

 l وتنقسم الدراسة إلي قسمين أولهما قسم نظري، والآخر قسم ميداني وذلك كما يلي:

القسم الأول: النظري ويشمل ما يلي:

- الفصل الثاني وعنوانه:" حلقات تحفيظ القرآن الكريم بمراكز التحفيظ: نشأتها، وأهدافها، وأهميتها " .

- الفصل الثالث وعنوانه: "  محفظ القرآن الكريم صفاته وواجباته، وأدواره ، وإعداده ".

- الفصل الرابع وعنوانه: " الكفايات التربوية لمحفظ القرآن الكريم" .

القسم الثاني: ميداني ويشمل ما يلي:

- الفصل الخامس وعنوانه:  " إجراءات الدراسة الميدانية ونتائجها ".

- الفصل السادس وعنوانه: " أهم النتائج والتصور المقترح " .

 

نتائج الدراسة:

تتلخص أهم نتائج الدراسة الميدانية فيما يلي:

أولاً : الكفايات التربوية لمحفظي القرآن الكريم :

من خلال الإطلاع على واقع الكفايات التربوية لمحفظي القرآن الكريم فقد أظهرت نتائج الدراسة الميدانية ما يلي:

  • تمكن محفظ القرآن الكريم من بعض الكفايات الشخصية كاتصافه بحسن الخلق وتمتعه بالنطق السليم لمخارج الحروف واتسامه بالاتزان الانفعالي ،وكذلك حرصه على الالتزام هو وطلابه بآداب الحلقة القرآنية ، وحرصه على تلاوة الآيات القرآنية تلاوة مرتلة ملتزماً فيها بأحكام التجويد .
  • ضعف محفظي القرآن الكريم في صياغة ووضع أهداف إجرائية للحلقة ، وفي اختيار طرق التدريس المناسبة .
  • ضعف محفظي القرآن الكريم في استخدام الوسائل التعليمية بشكل عام وخاصة استخدام الانترنت وبرامج الحاسوب.
  • عدم قدرة المحفظ على وضع التقويم المناسب للحلقة وكذلك عدم التنويع في أساليب التقويم حيث يعتمد في الأغلب على الاختبارات الشفوية والتحريرية والتي لا تقيس مختلف المستويات العقلية للطلاب.
  • ضعف محفظي القرآن الكريم في مراعاة الفروق الفردية بين الطلاب ، وفي مراعاة التدرج في التعليم للطلاب وفق مستوياتهم وقدراتهم المختلفة ، وفي مراعاة خصائص ومراحل النمو المختلفة وحاجات الطلاب.

ثانياً- المعوقات التي تواجه محفظي القرآن الكريم:

      من خلال دراسة واقع المعوقات فقد أظهرت نتائج الدراسة الميدانية ما يلي:

  • ضعف الإعداد والتأهيل التربوي لمحفظي القرآن ، وضعف الإشراف والتوجيه للمحفظين من قبل الجهة المشرفة.
  • ضعف العائد المادي الذي تقدمه الجهة المشرفة للمحفظ.وللطلاب وكذلك ضعف الحوافز والمكافآت .
  • عدم مواكبة الجهة المشرفة للوسائل الحديثة في تعليم القرآن الكريم.
  • تجاهل وسائل الإعلام للترويج لمكانة مراكز تحفيظ القرآن الكريم.
  • ضعف تقدير المجتمع لمكانة ودور محفظ القرآن الكريم .
  • نقص في الامكانات والوسائل التعليمية المستخدمة.

 

Summary of the study:

 

Introduction

The Holy Quran memorizeris a cornerstone of the Quranic work system, as he plays a major role in achieving the goals and success of education within the Quranic seminar and its great influence on the students. He is the ideal model for them and always effective to them, especially in the light of modern educational developments in the field of teacher preparation in general and the teacher of the Quran in particular, and because the Quran 's memorizerof non-formal education centers of memorization is not prepared and does not get the appropriate educational qualificationdespite the great role that he plays, which is not less important than his Azhari counterpart. He needsto acquire the necessary educational Competencies.

The process of his appropriate preparation and educational qualification has become a must, especially with the increasing importance of his role so that it is not limited to teaching the Holy Quran in words that are transcendent and virtuous, but rather to the guidance and educational guidance of his students which is based on psychological and educational bases derived from Islamic education.

Therefore, the knowledge and identification of the educational competencies required by the Holy Quran memorizers is necessary; Quran memorizer is one of the most important elements of the Quranic educational process, and improving and developing his skills to carry out his work in the best way contributes greatly to the achievement of the objectives of Quranic educationThe development of Quranic work stems from the interest in the memorizer and his preparation, especially the vocational and educational preparation, which is in urgent need of educational knowledge, and thus possessing the necessary educational competencies which enable him to improve his performance and develop his skills and help him to carry out his various tasks and roles.

Hence, the problem of the study is determined that there are shortcomings in the educational competences necessary for the Holy Quran memorizer which affect the performance of his work anddoinghis educational and instructional roles and thus impede the achievement ofhis objectives of Quranic seminars.

Therefore, the study seeks to identify the reality of the degree of availability of educational competencies among the Holy Quran memorizers in the memorization centers, and to monitor the most important obstacles facing them and hinder their progress in their work and performance of their roles. The study also seeks to develop a proposed perception for the most important educational competencies necessary for the Holy Quran memorizers, Ways to reduce the obstacles that face them so that they can perform their scientific and educational role in the best way.

Questions of the study:

1) 1) What are the objectives of memorizing the Holy Quran and its educational importance

2) What are the qualities of the Holy Quran and its duties and educational roles?

3) What is the theoretical basis for the educational competencies required for the Holy Quran memorizers in memorization centers?

4) What is the reality of the availability of educational competences of the Holy Quran memorizers?

5) What are the obstacles faced by the Holy Quran and prevent them from playing their roles?

6) What is the proposed perception of the educational competencies necessary for the Holy Quran memorizers in the memorization centers of the Holy Quran?

Objectives of the study:

This study aimed to:

1 - Highlight the status of the Holy Quran memorizers and his great role in teaching the book of Allah.

2 - Monitor the reality of the degree of achievement of educational competencies of the Holy Quran memorizers

3 - Identify the obstacles faced by the Holy Quran in their work.

4 - Develop a proposed vision for for the development of educational competencies necessary for the Holy Quran memorizers.

5 - Introduce proposals that may contribute to the development of the performance of the Holy Quran to advance the process of Quranic education in the seminars.

The significance of the study:

The significance of the study was determined in the following points:

1 - Linking the study with the Holy Quran, which is the most important source of learning among Muslims; it is not a crime that everything that serves the Quran is of great importance, especially if it touches the scientific and educational field.

2 - To respond to the call of manyeducational research and studies, which called for the need to give scientific research in the field of memorization of the Holy Quranspecial attention and directed more efforts in this aspect.

3 - To introduce a proposed perception of the educational competencies needed by the Holy Quran to memorizer to achieve his  role efficiently and effectively, and use them in the field of preparation of the Holy Quran.

4 - Contributing to the development of programs for the preparation of the Holy Quran memorizers in both: the College of the Holy Quran and the institutes of readings and civil societies that are concerned with teaching the Holy Quran.

5 - Contributing to the achievement of standards and controls used in the selection of the Koran memorizers centers.

6 - Help in the detection of weaknesses in the Holy Quran memorizers and contribute to the development of modern training programs for them.

7 –It is considered as a link in a series of research series  that focused on improving the educational aspect of Quran memorization centers.

  1. They can benefit:

- the Holy Quran memorizers in memorization centers.

- Teachers of the Holy Quran at the Azhar institutes.

- Teachers of Islamic education in public education.

- Supervisors of Quran memorization centers.

9 - Contribute to open the field to other studies in the field of teaching and memorizing the Holy Quran and can help researchers in the future in studies that have to do with the Holy Quran memorization and recitation, both in the theoretical or applied aspects.

Method of the study:

The descriptive approach is used in study, as it  investigate and analyze the educational phenomena as they exist in the present and describe them accurately, diagnose them, analyze them and interpret them in order to discover the relations between their elements or between them and other phenomena associated with them in preparation for their treatment. The descriptive approach has been used in the current study according to the following steps:

  • Collecting, classifying and organizingthe scientific material.
  • Writing the theoretical chapters and drafting their parts.
  • Preparing the study tool for its implementation.
  • Interpretation of the results reached in the process of application on the sample of the Holy Quran memorizers and supervisors and supervisors of Quranic workshops in the centers of memorization in SohagGovernorate.
  • Introducing the proposed vision for the educational competencies required for the Holy Quran memorizers.

Delimitations of the study:

The study was delimited to the study of the educational competences of the Holy Quran memorizers in the centers of Quran memorization in Sohag Governorate.

The study was delimited to the memorizers of the Holy Quran in Sohag, and the study was conducted in the second semester of the academic year 2017 - 2018.

Procedures of the study:

According to the subject of the study and the method used, and the questions asked by the study according to the following steps:

  • The study begins with the first chapter, which is the general framework of the study. It includes the introduction to the study, the problem, the importance, the objectives, the method used in the study, the terms and the procedures of the study.
  • The study is divided into two sections, one theoretical section, the other a field department, as follows:

- Chapter I: Theoretical framework

- Chapter II entitled: "Memorization of the Quran in the Quranic workshops centers memorization."

- Chapter III entitled: "The Holy Quran Memorizer, his qualities - duties and roles - preparation."

- Chapter IV entitled: "Educational competencies of the Holy Quran."

Section II: It includes:

- Chapter V entitled: “procedures of thestudy and its results".

Chapter 6: entitled "The most important results and the proposed vision".

Results of the study:

The main findings of the study are as follows:

First: the educational competences of the Holy Quran memorizers:

Through investigating the reality of the educational competences of the Holy Quran memorizers, the results of the field study showed the following:

  • The Quran memorizer has some personal competences such as a good personality,hehas correct pronunciation of the letters’outletand the emotional balance, as well as keen to adhere to the students and the ethics of the Quranic episode, and his keen to recite verses Quran recitation committed to the provisions of Tajweed.
  • The weakness of the Holy Quran memorizers in formulating and setting procedural goals for the seminar, and in selecting appropriate teaching methods.
  • The weakness of the Holy Quran memorizers in the use of educational aids in general, especially the use of the Internet and computer programs.
  • The inability of the Holy Quran memorizers to put the appropriate evaluation of the seminar as well as non-diversification in the methods of evaluation, where it depends mostly on oral and written tests, which do not measure different cognitivelevels of students.
  • The weakness of the Quran memorizers in taking into consideration individual differences among students, and taking into consideration the gradation in students teaching according to their different levels and abilities, and taking into account the different characteristics and stages of growth and the needs of students.

Second: Obstacles facing the Holy Quran memorizers:

 By looking at the reality of the obstacles faced by the Quran memorizers, most results of the field study were the following:

  • Poor preparation and educational qualification, and Poor supervision and guidance to the memorizers by the supervising authority.

Weak material return of competitions offered to students, and  lack of incentives and rewards provided by the supervising body to the memorizers.

  • The supervising authoritydoes not make use ofthe modern instructional aids in teaching the Holy Quran.
  • - Ignoring the mass media to promote the status of centers of memorization of the Holy Quran.
  • Weakness of society's appreciation of the status and role of the Holy Qur'an.
  • Lack of potential and teaching aids.