رسالة دكتوراه

فاعلية برنامج مقترح قائم علي البنائية باستخدام نموذج آدي وشاير في تدريس العلوم علي التحصيل المعرفي وتنمية الدافعية للإنجاز و الحسي العلمي  لدي التلاميذ المعاقين سمعياً بالمرحلة الاعدادية

 

إعاداد الباحثة 

د. صفاء محمد إبراهيم عبد الرحيم 

مصر - جامعة سوهاج 

قسم المناهج وطرق التدريس 

تخصص مناهج وطرق تدريس العلوم

1438هـ/2018م

تفضلوا في المستخلص في المرفقات

وبالتوفيق

 

مستخلص البحث:

عنوان البحث : ":فاعلية برنامج مقترح قائم علي البنائية باستخدام نموذج آدي وشاير في تدريس العلوم علي التحصيل المعرفي وتنمية الدافعية للإنجاز و الحسي العلمي  لدي التلاميذ المعاقين سمعياً المرحلة الاعدادية" .

تحددت مشكلة البحث الحالي في عدم ملائمة مناهج العلوم للمعاقين سمعياً من حيث, أهدافها, ومحتواها, وطرق تدريسها وأساليب تقويمها لطبيعة الإعاقة  السمعية , مما دفع الباحثة الي إعداد برنامج مقترح في تدريس العلوم قائم علي البنائية بإستخدام نموذج آدي وشاير وقياس فاعليته علي التحصيل المعرفي, وتنمية الدافعية للإنجاز والحس العلمي لدي التلاميذ المعاقين سمعياً بمدارس الأمل. 

وقامت الباحثة بإعداد مادتى البحث وهما البرنامج المقترح فى العلوم  والقائم على البنائية باستخدام نموذج "آدي وشاير" ودليل المعلم وأيضا إعداد مواد البحث وهى اختبار التحصيل المعرفى ومقياس الدافعية للإنجاز ومقياس الحس العلمى والضبط الإحصائى لهم. واستخدمت الباحثة المنهج شبه التجريبى وتصميم المجموعة الواحدة والتى اشتملت على جميع تلاميذ الصف الأول الاعدادي بمدرسة الأمل للصم بطهطا وعددهم31 تلميذاً وتلميذة, وتم تطبيق أدوات البحث قبليا ثم تدريس البرنامج المقترح ثم تطبيق الأدوات بعديا، ثم المعالجة الإحصائية، وقد أسفرت النتائج عن فاعلية البرنامج المقترح في تدريس العلوم القائم علي البنائية باستخدام نموذج آدي وبشاير فى زيادة مستوى التحصيل المعرفي وتنمية الدافعية للإنجاز والحس العلمي لدي التلاميذ المعاقين سمعياً بالمرحلة الاعدادية. وفي ضوء ذلك أوصت الباحثة بضرورة الإهتمام بالتلاميذ المعاقين سمعياً بالمرحلة الإعدادية وتوفير البرامج والمناهج التعليمية التي تناسب طبيعة إعاقتهم السمعية و خصائصهم.

الكلمات المفتاحية: البرنامج المقترح، البنائية، المعاقين سمعياً، نموذج آدي و شاير، التحصيل المعرفي، الدافعية للإنجاز، والحس العلمي.

 

 

Research abstract

Research Title: The effectivness of a suggested program based on constructivism using ”Adey& Shayer” model in teaching science on congnitive achievement, developing, achivement motivation and scientific sense of impaired hearing for prep school students

Research problem: The problem of the research was represented in unsuitable of the science curriculum's at Alamal School for impaired hearing student in aims, content, teaching strategies and their follow-ups ways to the nature of impaired hearing and lead to specific defects in the level of students' cognitive achievement, achievement motivation and scientific sense. .

Research objective: The present study aimed at increasing the congnitive achievement and developing achievement motivation and scientific sense for impaired hearing student in the first grade of preparatory school.

The research group:The  group of this study was represented in all of first prep grade at Al Amal school for deaf in Tahta city.

The sample consisted of 31 students submitted to the "one group semi experimental treatment"

The research results: The presented research found the following results:

  • there is astatistically significant difference in the level of significance (0,05) of the grades average of the research group in testing the congnitive achievement before and after examining the proposed program based on constractivism using "Adey & Shayer" model. in favour of the post application.
  • There is astatistically significant difference in the level of significance (0,05) of the grades average of the research group in testing the achievement motivation before and after examining the proposed program based on constractivism using "Adey & Shayer" model in favour of the post application.
  • There is astatistically significant difference in the level of significance (0,05) of the grades average of the research group in testing the scientific sense before and after examining the proposed program based on constractivism using "Adey & Shayer " model in favour of the post application .
  • The effectiveness of the suggested program, in teaching science based on constructivism using "Adey & Shayer" model in increasing the cognitive achievement and developing achivement motivation and scientific sense of impaired hearing for prep school students.

Due to the results of the research the researcher recommended:

  • Talking care of prep school impaired hearing students.
  • Providing educational programs and curriculum the fit their characteristics.

Key Words:Suggested program – constructivism –theory – hearing impaired students - Adey & Shayer model – cognitive achievement – achievement motivation – scientific sense

 

ملخص البحث باللغة العربية:

مشكلة البحث :

تحددت مشكلة البحث الحالي في قصور مناهج العلوم للمعاقين سمعياً عن تحقيق بعض أهداف تدريس العلوم , وذلك نظراً لعدم مناسبة هذه المناهج من حيث, أهدافها, ومحتواها, وطرق تدريسها وأساليب تقويمها لطبيعة الإعاقة  السمعية , مما دفع الباحثة الي إعداد برنامج مقترح في تدريس العلوم قائم علي البنائة باستخدام نموذج آدي وشاير , وقياس فاعليته علي التحصيل المعرفي , وتنمية الدافعية للإنجاز ,والحس العلمي لدي التلاميذ المعاقين سمعياً بمدارس الأمل. 

أسئلة البحث:

أجاب البحث الحالي عن الأسئلة التالية:

  • كيف يمكن اعداد برنامج في تدريس العلوم قائم عل البنائية باستخدام نموذج "آدي وشاير" يتناسب مع طبيعة الاعاقة السمعية لتلاميذ مدارس الأمل؟
  • ما فاعلية البرنامج المقترح القائم على البنائية باستخدام نموذج "آدي وشاير" في تدريس العلوم على التحصيل المعرفي لدى التلاميذ المعاقين سمعياً بالصف الأول الإعدادي؟
  • ما فاعلية البرنامج المقترح القائم على البنائية باستخدام نموذج "آدي وشاير" في تدريس العلوم في تنمية الدافعية للإنجاز لدى التلاميذ المعاقين سمعياً بالصف الأول الإعدادي؟
  • ما فاعلية البرنامج المقترح القائم على البنائية باستخدام نموذج "آدي وشاير" في تدريس العلوم في تنمية الحس العلمي لدى التلاميذ المعاقين سمعياً بالصف الأول الإعدادي؟

 

هدفا البحث:

هدف البحث الحالي إلى:

  • إعداد برنامج في تدريس العلوم قائم على البنائية باستخدام نموذج آدي وشاير.
  • قياس فاعلية البرنامج المقترح علي كل من:
  • زيادة مستوى التحصيل المعرفي لدى التلاميذ المعاقين سمعياً بالصف الأول الإعدادي.
  • تنمية الدافعية للإنجاز لدى التلاميذ المعاقين سمعياً بالصف الأول الإعدادي.
  • تنمية الحس العلمي لدي التلاميذ المعاقين سمعياً بالصف الأول الإعدادي.

أهمية البحث:

اتضحت أهمية البحث الحالي من خلال:

  • قد يفيد القائمين على إعداد وتطوير مناهج العلوم الخاصة بالطلاب المعاقين سمعياً بالصف الأول الإعدادي في تضمين محتواها ما يساعد على تنمية الدافعية للانجاز وتنمية الحس العلمي الأمر الذي قد يساعد على تحقيق هذين الناتجين التعليميين بوصفهما من الأهداف الهامة لتعليم العلوم للتلاميذ المعاقين سمعياً بالصف الأول الإعدادي.
  • يمكن أن يفيد مخططي مناهج العلوم للتلاميذ الصم وضعاف السمع في إعداد مناهج خاصة بهم تراعي طبيعة المعاقين سمعياً باستخدام نموذج آدي وشاير والمعزز بالوسائط المتعددة.
  • قد يفيد معلمي العلوم بمدارس الأمل للصم وضعاف السمع في استخدام نموذج "آدى وشاير" في تدريس العلوم لتحقيق بعض الأهداف التعليمة. 
  • يقدم قائمة بإبعاد الحس العلمي الذي يمكن أن يستفيد منها القائمين على تخطيط وتصميم مناهج العلوم للتلاميذ المعاقين سمعياً.

منهج البحث:

استخدم البحث الحالي المنهج شبه التجريبي ذو المجموعة الواحدة الذي يعتمد على القياس القبلي والبعدى لمتغيرات البحث, وذلك لمناسبته لطبيعة البحث الحالي, حيث تقوم الباحثة بدراسة فاعلية برنامج مقترح باستخدام نموذج آدي وشاير القائم على البنائية,(كمتغير مستقل) في تدريس العلوم على التحصيل المعرفي, وتنمية الدافعية للانجاز, وتنمية الحس العلمي (كمتغيرات تابعة) لدى الطلاب المعاقين سمعياً بالمرحلة الإعدادية.

حدود البحث:

التزم البحث الحالي بالحدود التالية:

  • تطبيق هذا البحث على تلاميذ المعاقين سمعياً بالصف الأول الإعدادي وذلك نظراً لاحتواء كتاب العلوم على بعض الموضوعات والتي لا تتناسب وطبيعة الإعاقة السمعية.
  • طبق هذا البحث على مجموعة واحدة من تلاميذ الصف الأول الإعدادي المعاقين سمعياً ًبمدرسة الأمل للصم وضعاف السمع بمدينة طهطا.

مادتا وأدوات البحث:

لتحقيق أهداف البحث الحالي قامت الباحثة بإعداد المواد والأدوات التالية:

1- مواد البحث وتشمل:

أ- البرنامج المقترح باستخدام نموذج أدي وشاير.

ب- دليل المعلم القائم على تطبيق البرنامج.

2 – أدوات البحث وتشمل:

أ-اختبار التحصيل المعرفي في مستويات (التذكر, الفهم, التطبيق)..

ب- مقياس دافعية الإنجاز وابعاده ( التقبل الاجتماعي , مستوي الطموح , المثابرة , الرغبة في النجاح , الحاجة للتقدير,التوجه للتحصيل العلمي ).

ج - مقياس الحس العلمي وابعاده (حب الاستطلاع العلمي , الدقة , الاستمتاع , تقديم الأدلة , إدارة الوقت , مراعاة احتياطات الأمان ).

خطوات البحث:

لتحقيق أهداف البحث والإجابة عن أسئلته واختبار صحة فروضه، اتبعت الباحثة الإجراءات التالية:

  • إعداد الإطار النظري من خلال الإطلاع على الدراسات والأدبيات والبحوث السابقة التي لها علاقة بموضوع البحث الحالي، وتشمل:

أ - دراسة نظرية حول خصائص التلاميذ المعاقين سمعياً.

ب- الفلسفة البنائية بشقيها المعرفى والاجتماعي.

ج - نموذج آدي وشاير (C A S E) وعلاقته بأهداف تدريس العلوم.

د -  الدافعية للانجاز تعريفها – أهميتها – تصنيفها–.

هـ- الحس العلمي ماهيته– أبعاده– دور تدريس العلوم في تنميته.

  • إعداد مواد البحث وتشمل:

أ- إعداد البرنامج المقترح باستخدام نموذج آدي وشاير .

ب – إعداد دليل المعلم القائم بتدريس البرنامج.

ج- إعداد قاموس الإشارات العلمية الوصفية لبعض المصطلحات الواردة بالبرنامج.

  • عرض البرنامج على مجموعة من السادة المحكمين للتأكد من صلاحيته للتطبيق.
  • إعداد أدوات البحث وتشمل:
  • اختبار التحصيل المعرفي.

ب- مقياس دافعية الانجاز.

ج- مقياس الحس العلمي.

  • عرض الأدوات على مجموعة من السادة المحكمين للتأكد من صلاحيتها للتطبيق.
  • إجراء التجربة الاستطلاعية لضبط أدوات البحث لحساب الصدق والثبات.
  • اختيار مجموعة البحث من تلاميذ الصف الأول الإعدادي بمدرسة الأمل للصم وضعاف السمع بإدارة طهطا التعليمية.
  • التطبيق القبلي لأدوات البحث.
  • إجراء تجربة البحث باستخدام البرنامج المقترح.
  • التطبيق البعدي لأدوات البحث.
  • رصد النتائج وتحليلها وتفسيرها.
  • تقديم التوصيات والمقترحات.

نتائج البحث:

  • يوجد فرق دال إحصائيا بين متوسطي درجات تلاميذ الصف الأول الإعدادي المعاقين سمعياً مجموعة البحث في اختبار التحصيل المعرفي قبل وبعد تطبيق البرنامج المقترح باستخدام نموذج آدي وشاير.
  • يوجد فرق دال إحصائيا بين متوسطي درجات تلاميذ الصف الأول الإعدادي المعاقين سمعياً مجموعة البحث في مقياس دافعية الانجاز قبل وبعد تطبيق البرنامج المقترح باستخدام نموذج أدي وشاير.
  • يوجد فرق دال إحصائيا بين متوسطي درجات تلاميذ الصف الأول الإعدادي المعاقين سمعياً مجموعة البحث في مقياس الحس العلمي قبل وبعد تطبيق البرنامج المقترح باستخدام نموذج أدي وشاير.
  • فاعلية للبرنامج المقترح باستخدام نموذج أدي وشاير على تنمية التحصيل المعرفي والدافعية للإنجاز والحس العلمي لدى التلاميذ المعاقين سمعياً بالمرحلة الإعدادية.

ثانيا: التوصيات والبحوث المقترحة:

1-توصيات البحث:

في ضوء ما أسفر عنه البحث الحالي من نتائج توصي الباحثة بالاتي:

في مجال المناهج الدراسية:

أ- في مجال المناهج الدراسية:

تتمثل توصيات الباحثة فى مجال مناهج فيما يلى:

  • إعادة صياغة وتنظيم وحدات العلوم في الحلقة الإعدادية المهنية للصم وفقاً لنموذج أدي وشاير بحيث يصبح التلميذ الأصم عضواً إيجابياً في العملية التعليمية مما يزيد من تحصيله المعرفيوزيادة دافعيته للإنجاز
  • ضرورة وضع مناهج خاصة بالصم تختلف عن العاديين بحيث تستخدم فيها لغة الإشارة، والصور، والرسوم، والأشكال التوضيحية، وتكون أكثر ارتباطاً بحياة التلاميذ الصم, وتعزيزها بالبرمجيات التعليمية الفائقة.
  • تضمين بعض الأنشطة العلمية في محتوى مناهج العلوم بالحلقة الإعدادية المهنية للتلاميذ الصم التي تساعد على تنمية الحس العلمي لديهم.
  • تنوع مصادر المعرفة المختلفة للتلاميذ الصم مثل الصور والرسوم والأشكال التوضيحية والبرمجيات التعليمية,وعدم الاعتماد على الكتاب المدرسي وحده كمصدر للمعرفة

 

د - فى مجال التقويم :

توصي الباحثة فى مجال تقويم تلاميذ المرحلة الإعدادية بما يلي:

  • مراجعة أساليب تقويم تلاميذ المرحلة الإعدادية المهنية للصم بحيث تركيز علي الجانب الخاص بالأسئلة الموضوعية.
  • مراجعة أساليب تقويم تلاميذ المرحلة الإعدادية المهنية للصم بحيث تركيز على تقويم الجوانب المعرفية والمهارية والوجدانية.

2- البحوث المقترحة:

ترى الباحثة في ضوء تطبيق تجربة البحث ونتائج البحث الحالي, أن هناك بعض المشكلات التى لا تزال تحتاج إلى دراسة وبحث علمي في هذا المجال؛ لذا تقترح الباحثة عناوين البحوث التالية:

  • فاعلية نموذج أدي وشاير في تدريس العلوم على تنمية المفاهيم العلمية وعادات العقل لدى التلاميذ الصم.
  • فاعلية نموذج أدي وشاير في تدريس العلوم على تنمية التحصيل المعرفي والاتجاه نحو التعلم لدى التلاميذ المتخلفين عقلياً.
  • فاعلية برنامج مقترح قائم على البنائية الاجتماعية باستخدام نموذج أدي وشاير في تدريس العلوم على تنمية مهارات التفكير البصري لدى التلاميذ الصم.
  • فاعلية البرامج التعليمية المعززة بالوسائط الفائقة في تدريس العلوم على تنمية عمليات العلم الأساسية والاتجاه نحو التعلم لدى التلاميذ المتأخرين دراسياً.
  • تقويم مناهج العلوم بمدارس المعاقين سمعياً في ضوء أبعاد الحس العلمي.

 

Summary of research:

Problem of the research:

The problem of the research was identified in weakness of science curriculum's for impaired hearing  in achieving some objectives of teaching science because it is unsuitable of the science curriculum's in aims, content, teaching strategies and their follow-up ways to the nature of impaired hearing which prompted the researcher to prepare a suggested program based on constructivism using ”Adey& Shayer” model in teaching science on congnitive achievement, developing, achivement motivation and scientific sense of impaired hearing for Al-Amal school.

Question of the research:

The current research tried to answer the following questions:

  • How to prepare aprogram in teaching science based on constructivism using "Adey& Shayer" model adapting with nature of impaired hearing in the Al-Amal school .
  • what is The effectiveness of the suggested program, in teaching science based on constructivism using ”Adey & Shayer” model in increasing the cognitive achievement of impaired hearing in the first grade of prep school students.                       
  • what is The effectiveness of the suggested program, in teaching science based on constructivism using ”Adey & Shayer” model in increasing theachievement motivation of impaired hearing in the first grade of prep school students.                       
  • what is The effectiveness of the suggested program, in teaching science based on constructivism using ”Adey & Shayer” model in increasing the scientific sense of impaired hearing in the first grade of prep school students.                                           

Purposes of the Aesearch:

The current research aimed at :

1-preparing a program in teaching science based on constructivism using "Adey & Shayer " model .

2- Testing the effectiveness of suggested program based on ”Adey & Shayer" model in teaching science on the following:                                                                         

  1. raising the level of cognitive achievement motivation for impaired hearing students in the first grade of prep school.
  2. developing the achievement motivation for impaired hearing students in the first grade of prep school.
  3. developing the scientific sense for impaired hearing student in the first grade of prep school.

Significance of current research:  

The significance of the current research stemmed from the following considerations:

  • The current research can help the science curriculums planner specialized in impaired hearing students on their contents in order to develop the achievement motivation and scientific science for impaired hearing students in the first grade of prep school.
  • can help the curriculum planner to develop the ways, methods, strategies for teaching science by providing transaction model in how to use Adey & Shayer model in teaching science.
  • help science teachers at Al-amal school for impaired hearing using Adey & Shayer model to achieve specific goals.
  • present a list of scientific sens related to potential dimensions help curriculum developers and planners for impaired hearing students.

Hypotheses of the research:

The current research tried to validate the following hypotheses

  • There is no a statistically significant difference between the mean scores of the students of the research group in testing the cognitive achievement before and after the study of suggested program based on Adey & Shayer model.
  • There is no a statistically significant difference between the mean scores of the students of the research group in testing the achievement motivation before and after the study of suggested program based on Adey & Shayer model.
  • There is no a statistically significant difference between the mean scores of the students of the research group in testing the scientific sense before and after the study of suggested program based on Adey & Shayer model.
  • There is no effectiveness of suggested program based on constructivism using Adey & Shayer model in increasing the cognitive achievement, developing achievement, achievement motivation and scientific sense for impaired hearing student in the first grade of prep school.

Methodology of the research:

The method used in the current research is the quasi-experimental method with one group sample which mainly depend on pre and post evaluation designed due to the suitability to the nature of the research.

The research studied the effectiveness of the suggested program based on constructivism using Adey & Shayer model, independent variables on teaching science by cognitive achievement motivation and scientific sense enhancing for impaired hearing students in the first grade of prep school.

 

Delemitation of the research:

The current research was limited within the following sides:

  • applying this research on group of impaired hearing students in the first grade of prep school because of dwelling unsuitable topics on the science curriculums, that do not suit the hearing impaired.
  • the current study was applied in one group sample of impaired hearing students in the first grade of prep school at Al-Amal school in Tahta city.

 

 

Materials and Toolsof the research:

The researcher has prepared the following material and tools:

First, the research materials:

  • the suggested program is based on Adey & Shayer model.
  • teacher guide to teach the proposed program based on constructivism using Adey & Shayer model for impaired hearing students in the first grade of prep school.

 

Second, the research tools:

  • cognitive achievement test on levels of (memorization – understanding – application).
  • achievement motivation measure.
  • scientific sense measure.

Steps of the research:

  • To answer the research questions and to test its vaidity of hypotheses, the following steps were followed:
  • theoretical study on the characteristics of impaired hearing students.
  • philosophy of the social and cognitive constructivism theory.
  • Adey & Shayer model (C A S E ) and its relation wihe science teaching aims.
  • achievement motivation: its definition, importance and classification.
  • scientific sense: concept, dimensions and the role of teaching science on its development.
  • The study preparation include:
  • preparing Adey & Shayer based on suggested program.
  • preparing the scince teacher guide line.
  • preparing the descriptive guid line dictionary on the program related scientific terminology for students and teacher.
  • presenting the suggested program to specialized group of arbitrators to see their validity for the application.
  • the research preparation including:
  • cognitive achievement test.
  • achievement motivation measure.
  • the scientific sense measure.
  • presenting the tools to specialized group of arbitrators to validate its application.
  • conducting an exploratory study on a sample of impaired hearing students in the first grade of prep school for in Al-Amal school to adjust research tools statically and to ensure their validity for the application of the research group.
  • testing the first grade of impaired hearing students of the prep school at Al-Amal school in Tahta Education Directorate.
  • the study tools pre - application.
  • Doing the study experiment using the suggested program.
  • the study tools post – application.
  • recording, analyzing and the explaining out the result.
  • presenting recommendations and suggestions

Results of The research:

 The presented research found the following results:

  • there is astatistically significant difference in the level of significance (0,05) of the grades average of the research group in testing the congnitive achievement before and after examining the proposed program based on constractivism using "Adey & Shayer" model. in favour of the post application.
  • There is astatistically significant difference in the level of significance (0,05) of the grades average of the research group in testing the achievement motivation before and after examining the proposed program based on constractivism using "Adey & Shayer" model in favour of the post application.
  • There is astatistically significant difference in the level of significance (0,05) of the grades average of the research group in testing the scientific sense before and after examining the proposed program based on constractivism using "Adey & Shayer " model in favour of the post application .

The effectiveness of the suggested program, in teaching science based on constructivism using "Adey & Shayer" model in increasing the cognitive achievement and developing achivement motivation and scientific sense of impaired hearing for prep school students

 

Recommendations of the  Research:

In light of the findings of the current research, the researcher recommends the followings: 

In  the field of Curriculum, The recommendations of the researcher include the Followings:

  • Reworking and regulating the science units in the prep stage for the deaf students according to Adey & Shayer model so that the students becomes  an active member in  the educational process that will help in the development of his Cognitive Achievement and his achievement motivation.
  • The need to develop special curriculum for the deaf students differ from that for the ordinary ones so it can contain using sign language, photographs, drawings, illustrations, and are more closely related to the deaf students lives and enhanced by the hyper 
  • Involving Some scientific activities in the science curriculum content for the deaf students in the prep stage that will help in the development of their Scientific Sense

In the field of Evaluation: The researcher recommends in the field of evaluating prep stage students the followings :

  • Revision of the evaluating methods for the deaf students in the prep school so it can  focus on the essential aspect of the objective questions.
  • Revision of the evaluating methods for the deaf students in the prep school so it can  focus on Knowledge, Skills and Emotional aspects.  

 Suggested works:

The researcher believes in light of the experience of the application of research and the results of  the current research that there are some problems that still need to study science  in this area; therefore the researcher suggests  the following works:

  • The effectiveness of as Adey & Shayer model in teaching science on the development of scientific conceptes and habits of mind of  deaf students. 
  • The effectiveness of as Adey & Shayer model in teaching science on the development of scientific conceptes and habits of mind of  deaf students. 
  • The effectiveness the suggested program based on Social Constructivism using Adey & Shayer model in teaching science on the development of the visual thinking skills of the deaf students. 
  • The effectiveness of educational programs enhanced the hyper media in teaching science on the development of basic science processes and the attitudes towards learning among students of latecomers in learning.
  • Evaluation of science curricula in schools of the hearing impaired in light of the dimensions of scientific sense.