رسالة دكتوراه


استراتيجية مقترحة لتطوير خطط تحسين مدارس التعليم الأساسي المعتمدة في محافظة سوهاج في ضوء النماذج المعاصرة


إعداد الباحثة
لبنى السيد علي محمد
مصر - جامعة سوهاح 
كلية التربية - قسم أصول التربية 
تخصص أصول التربية


 1440هـ -2018م 


تفضلوا المستخلص في المرفقات


وبالتوفيق

 

مستخلص الدراسة باللغة العربية:

اسم الباحثة / لبنى السيد علي محمد

عنوان الدراسة / " استراتيجية مقترحة لتطوير خطط تحسين مدارس التعليم الأساسي            المعتمدة في محافظة سوهاج في ضوء النماذج المعاصرة".

جهة البحث / قسم أصول التربية، كلية التربية، جامعة سوهاج.

 

  • هدفت الدراسة إلى محاولة للتوصل إلى استراتيجية يمكن من خلالها تطوير خطط التحسين المدرسي في ضوء التجارب والنماذج المعاصرة، والتركيز بصفة خاصة على التعرف بمفهوم خطط التحسين المدرسي، وأهميتها، وأهم مكوناتها، وإجراءاتها وكيفية تنفيذها، واستعراض المقصود بالاعتماد المدرسي، وأهميته، وأسسه، وإجراءاته، ومعوقات تطبيقه ومصادر معاييره، والإلمام بأهم ملامح النماذج المعاصرة في الاعتماد المدرسي، والكشف عن أهم ملامح واقع خطط التحسين المدرسي في التعليم الأساسي للمدارس المعتمدة بمحافظة سوهاج، وذلك من أجل المساهمة في الأدبيات التربوية التي تناولت خطط التحسين والاعتماد المدرسي، والمساهمة بشكل تطبيقي في بلورة مفهوم خطط التحسين المدرسي، وتحديد دور التجارب والنماذج المعاصرة في الاعتماد في تطوير خطط التحسين بمدارس التعليم الأساسي المعتمدة.
  • وقد اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي، وتلى ذلك إعداد الدراسة الميدانية(الاستبانة) وتطبيقها على عينة من أعضاء المجتمع المدرسي بلغ حجمها 160 فرداً، وتفسير النتائج التي تم الوصول إليها إلى الإستراتيجية المقترحة.
  • وقد توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها وجود كثير من المميزات والفرص التي تتيحها المدارس المعتمدة والهيئة القومية لضمان الجودة والاعتماد قبل الجامعي ونقاط القوة التي يمكن تدعيمها وحسن استثمارها، بالإضافة إلى وجود بعض نقاط الضعف الداخلية وبعض التهديدات التي يفرضها المجتمع الخارجي والتي يمكن تجنبها وتقليل أثرها والتي من خلالها أمكن التوصل إلى وضع تصور لإستراتيجية مقترحة لتطوير خطط تحسين مدارس التعليم الأساسي المعتمدة في ضوء التجارب والنماذج المعاصرة.

                                                                         

 

  • Abstract of the study

Name of Researcher: Lobna Elsayed Ali Mohammed

Title of the study: "A Suggested Strategy for development of Improvement plans in Accredited Schools of basic Educational Stage in Sohag Governorate According to the Contemporary Models"

 

       The study aimed to achieve a strategy, through which the development of school improvement plans in the light of the contemporary models could be attained, focusing in particular on the recognizing of the concept of school improvement plans, its importance, its most important components, its procedures, and how to execute them. The study also retraces what is meant by; school accreditation, its importance, foundations, sources of its standards, knowing the most important features of school accreditation in the light of the contemporary models.

 To disclose the most important features of the reality of improvement plans in accredited schools of basic educational stage in Sohag Governorate so as to contribute to the educational  literature that deal with improvement plans  and school accreditation. to contribute in a practical form in the development of the concept of school improvement plans and determine the role of contemporary experiences and models in school accreditation to develop of improvement plans in accredited schools of basic educational stage.

     The study depended on the descriptive approach, after that, the research conducted a field study utilizing a questionnaire to be applied to  representative sample of members the school community size was 160 members and interpretation of the results from have been accessed and to reach the proposed appropriate and strategic recommendations.

The study achieved some results.

 The most important of them the existence of a lot of advantages and opportunities offered by accredited schools and the national authority of pre-university accreditation. In addition to the existence of points of strength that should be re enforced and invested, there are points of  internal weakness and some threats imposed by outer society which can be avoided and decrease its effect, through which it was possible to form a diagram for the study.

 

ملخص الدراسة باللغة العربية:

إستراتيجية مقترحة لتطوير خطط تحسين مدارس التعليم الأساسي المعتمدة في محافظة سوهاج في ضوء النماذج المعاصرة

مقدمة:

 

  • يشهد التعليم الأساسي على الصعيد العالمي محاولات جادة لتطويره وتحديثه من بينها محاولة تقييم الأداء وتحسينه من خلال نظام الاعتماد الأكاديمي الذي أضحى اتجاهاً عالمياً يعول عليه كثيراً في شتى الأنشطة والميادين ذات العلاقة بإنشاء المؤسسات والبرامج التعليمية وضرورة تمليها تطورات الحياة، وخصوصاً في ظل ما يشهده المجتمع العالمي من متغيرات كالتكنولوجيا المتقدمة، والمعلوماتية، والتنافسية، والانتقال من المركزية إلى اللامركزية، وعليه أصبحت الجودة وآليات اعتمادها من الأولويات لأي مؤسسة تسعى للحصول على ميزة تنافسية تمكنها من البقاء والاستمرار في ظل المتغيرات المتلاحقة وإن المؤسسات التعليمية التي استطاعت الاستمرار والحفاظ على وجودها وعلى رخصة اعتمادها هي تلك المؤسسات التي أدارت نفسها جيداً من خلال تبنيها النهج والطرق الإستراتيجية في إعداد وتفعيل خطط تحسينها، ويعتبر تعزيز قدرات المدارس المعتمدة  في مجال خطط التحسين عاملاً مهمًا لتطورها واستمرارها في تقديم خدماتها ، وتوصيل رسالتها.
  • ونتيجة لذلك أصبحت خطط التحسين ليست أمراً اختياريا تلجأ إليه المؤسسات التعليمية المعتمدة باختيارها، ولكنه أصبح شرطاً لازماً لجودة الأداء التعليمي ولدعم قدراتها  التنافسية .
  • مشكلة الدراسة:
  • أصبحت خطط التحسين نشاط أساسي لأي مؤسسة تعليمية معتمدة هادفة للتميز والتنافسية والتي تتسم بخصائص لم تكن من قبل ضمن حدود المفهوم التقليدي للتخطيط المدرسي، حيث أصبحت تستند إلى رؤية Vision، ورسالة Mission المؤسسة ولابد أن تلتزم بهما، وتعمل علي تحقيق ما تتضمنانه من طموحات بشأن المستقبل، وتؤكد علي الامتياز، وتسعي إلي تحقيقه من خلال الإنجاز الراقي والأداء المتميز، وتعتمد الاستمرارية والمرونة منهجاً تلتزم بهما، وتنشد البساطة والوضوح، بدون إخلال أو تسطيح، علي الرغم مما يكتنف بيئة المؤسسة من تعقيد.

وفي هذا السياق فقد لاحظت الباحثة على خطط التحسين بالمدارس المعتمدة والتي يتم متابعتها أنها خلت من أية إشارة إلى تبني أو تطبيق نموذج بعينه من النماذج الشائعة للتخطيط المدرسي الإستراتيجية وأشارت غالبية المدارس إلى عدم إلتزامها بما جاء في خطط تحسين المدرسي، كما تشابهت الرؤى والرسالات بين مجموعة المدارس المعتمدة بشكل لا يظهر خصوصية كل منها، إلا ما ندر، وهو ما يمكن رده إلى الطابع الإنشائي البلاغي الغالب عليها من حيث الصياغة، واختلطت صياغات الرؤى الإستراتيجية للمدارس بصياغات رسالاتها في أغلب الأحيان، بشكل يصعب معه التمييز القاطع بينهما، وعلي ذلك فقد أظهرت الخبرة بعضاً من مؤشرات ضعف تفعيل خطط التحسين لمدارس التعليم الأساسي المعتمدة بمحافظة سوهاج وعدم تهيؤها بشكل كافٍ لتفعيل تلك الخطط في الوقت الراهن.

   لذا تمثل خطط التحسين المدرسي العمود الفقري في إشكالية ضمان الاعتماد المدرسي في جميع مراحله بالمدارس التي حققت هدفهاً في هذا المجال، ومن أجل المحافظة على هذا التميز تأتي ضرورة تقويم خطط تحسين المدارس المعتمدة في مرحلة التعليم الأساسي، و تفعيلها للمحافظة على مستوى الجودة والاعتماد التي حصلت بالفعل عليها تلك المدارس، ومن هنا تتبلور مشكلة الدراسة في" تطوير تفعيل خطط التحسين بمدارس التعليم الأساسي المعتمدة بمحافظة سوهاج".

تساؤلات الدراسة:-

تسعى الدراسة الحالية للإجابة على تساؤل رئيسي مؤداه : ما الإستراتيجية المقترحة لتطوير خطط تحسين مدارس التعليم الأساسي المعتمدة في محافظة سوهاج في ضوء النماذج المعاصرة؟ ويتفرع من هذا التساؤل الرئيسي التساؤلات الفرعية التالية : 

  1. ما أبعاد ومعايير الاعتماد المدرسى بمرحلة التعليم الأساسى؟
  2. ما أهم النماذج العالمية في الاعتماد التربوي وموقع خطط التحسين في هذه النماذج

( الأمريكية- الأوروبية - العربية)؟

  1. ما الأطر الفكرية والأدبية والفلسفية لخطط التحسين في الاعتماد التربوي في مرحلة التعليم الأساسي؟
  2. ما واقع خطط التحسين في الاعتماد التربوي في مرحلة التعليم الأساسي بمحافظة سوهاج؟
  3. ما الإستراتيجية المقترحة لتطوير خطط التحسين المدرسي بمرحلة التعليم الأساسي؟

أهداف الدراسة:-

    تسعى الدراسة الحالية لتحقيق الأهداف التالية:

  1. تحديد الإطار المفاهيمي لخطة التحسين والاعتماد التربوي في مدارس التعليم الأساسي المعتمدة.
  2. التعرف على أهم التجارب والنماذج العالمية في الاعتماد التربوي وموقع خطط التحسين في هذه النماذج.
  3. الكشف عن واقع خطط التحسين في الاعتماد التربوي في مرحلة التعليم الأساسي بمحافظة سوهاج.
  4. الوقوف على معوقات تفعيل خطط التحسين في مدارس التعليم الأساسي المعتمدة بسوهاج.
  5. وضع إستراتيجية مقترحة لتطوير خطط التحسين للمدارس المعتمدة في مرحلة التعليم الأساسي .

أهمية الدراسة:-

جاءت أهمية  هذه الدراسة من عدة اعتبارات أهمها:

  1. تستمد الدراسة أهميتها من أهمية الموضوع الذي تتناوله وهو خطط التحسين والذي يعتبر من أهم المفاهيم التي لاقت رواجاً في السنوات الأخيرة لما له من أهمية في تحسين أداء المؤسسات التعليمية ومساعدتها في تحقيق رسالتها وأهدافها التي نشأت من أجلها.
  2. تبرز أهميتها من كونها محاولة جادة لسد النقص الواضح في ميدان البحث العلمي، حيث تسهم هذه الدراسة في توجيه أنظار الباحثين لإجراء المزيد من الدراسات التطبيقية في هذا المجال الهام بما يشكل إضافة في أدبيات الجودة والاعتماد.
  3. تعتبر هذه الدراسة محاولة للتعرف على العلاقة بين خطط التحسين ومدى تفعيلها من جانب المدارس المعتمدة، وبالتالي ستسهم في مساعدة صناع القرار في المؤسسات التعليمية على تطوير أداء مؤسساتهم.
  4. تضع نصب أعين القائمين بمنح شهادة الاعتماد للمدارس الصورة الحقيقية لمدى تفعيل خطط  التحسين داخل هذه المدارس.

منهج الدراسة :-

  • أن منهجية البحث العلمي المتبعة في هذا البحث هو المنهج الوصفي وذلك لمناسبته لطبيعة الدراسة حيث يهتم هذا المنهج بتحليل البيانات للوصول إلى النتائج ، وتقصي الظواهر المجتمعية والتربوية التعليمية، كما هي قائمة في الحاضر ووصفها وتشخيصها وتحليلها، ويتمثل استخدام هذا المنهج في هذه الدراسة من خلال تحديد محل الدراسة من خلال الاطلاع على عدد من البحوث والدراسات التي تناولت خطط التحسين بمدارس التعليم الأساسي المعتمدة في ضوء التجارب والنماذج المعاصرة، بغية كتابة الفصول النظرية وإعداد أداة بحثية يمكن من خلالها الوقوف على واقع تفعيل خطط التحسين المدرسي في مدارس التعليم الأساسي المعتمدة تمهيداً لتطبيقها على عينة من أفراد المجتمع المدرسي بمدارس التعليم الأساسي المعتمدة، وأعضاء الدعم الفني بالإدارات التعليمية، وبعض من المراجعين الخارجيين، وتحليل النتائج التي يتم التوصل إليها، وتصنيف هذه النتائج بإستخدام تحليل (SWOT) للتعرف على نقاط القوة والضعف وكذلك أهم الفرص والتهديدات الموجودة بواقع تفعيل خطط التحسين بمدارس التعليم الأساسي المعتمدة ومن ثم التوصل إلى الإستراتيجية المقترحة والتوصيات المناسبة.

  أداة الدراسة :-

  • للحصول على المعلومات التي تتطلبها الدراسة، اعتمدت الباحثة على استبانة هدفت إلى التعرف على الواقع الفعلي لتفعيل خطط التحسين، وتكونت هذه الاستبانة من: الجزء الأول والذي يهدف إلى التعرف على واقع تفعيل خطط التحسين بالمدارس المعتمدة لمرحلة التعليم الأساسي بمحافظة سوهاج، وتقيس محاورها مدى واقعية خطط التحسين المدرسي في كل من: القيادة المدرسية، ، ودور المساءلة والمحاسبية ،ودور كفايات المعلم المهنية، والمتعلم ، أما الجزء الثاني من الاستبانة الهدف منه التعرف على أهم المعوقات التي تحول دون تفعيل خطط التحسين بمدارس التعليم الأساسي المعتمدة بمحافظة سوهاج، وسيتم رصد معوقات تفعيل خطط التحسين المدرسي في كل من: المجال الرئيسي الأول القدرة المؤسسية والذي يتضمن خمس مجالات فرعية وهي الرؤية والرسالة، القيادة والحوكمة، الموارد المادية والبشرية، المشاركة المجتمعية، توكيد الجودة والمسائلة، والمجال الرئيسي الثاني الفعالية التعليمية والذي يتضمن أربع مجالات فرعية المتعلم، والمعلم، والمنهج، والمناخ التربوي.

خط السير في الدراسة

تسير الدراسة الحالية تبعاً للخطوات التالية:

  • الاطلاع على المراجع والدراسات العربية والأجنبية المرتبطة بموضوع الدراسة.
  • عرض الإطار العام للدراسة وتشتمل على ( المقدمة، مشكلة الدراسة، الأهداف، الأهمية، المنهج المستخدم، الحدود، الأدوات، العينة، مصطلحات الدراسة) وهذه الخطوة تشكل الفصل الأول من الدراسة.
  • إعداد إطار نظري حول الاعتماد المدرسي، وأهدافه، وأهم اجراءاته، وأهم معاييره وذلك من خلال الاطلاع على الأدبيات التربوية، وتشكل هذه الخطوة الفصل الثاني والذي أجاب عن السؤال الأول للدراسة.
  • عرض لأهم النماذج والتجارب المعاصرة حول أهم ملامح الاعتماد المدرسي في بعض الدول الغربية والشرق أوسطية مع إبراز معايير خطط التحسين فيها وتمثل هذه الخطوة الفصل الثالث والذي أجاب عن السؤال الثاني للدراسة.
  • إعداد إطار نظري عن الأطر الفكرية والأدبية والفلسفية لخطط التحسين في الاعتماد التربوي في مرحلة التعليم الأساسي وتشكل هذه الخطوة الفصل الرابع والذي أجاب عن السؤال الثالث للدراسة.
  • لرصد واقع خطط التحسين في الاعتماد التربوي في مرحلة التعليم الأساسي تأتي الدراسة الميدانية وعرض نتائجها وتحليلها والتي شكلت الفصل الخامس للدراسة.
  • ويأتي الفصل السادس للإجابة عن السؤال الخامس للدراسة والذي يعرض الإستراتيجية المقترحة لتطوير تفعيل خطط التحسين المدرسي بمرحلة التعليم الأساسي المعتمدة .

أهم نتائج الدراسة:

  • افتقار معظم المدارس المعتمدة إلى القيادات المدرسية القادرة على أداء مهماتها الوظيفية بكفاءة، حيث أنها تفتقد الوعي بأهمية تفويض السلطات للعاملين ومشاركتهم في تحقيق رؤية المدرسة ورسالتها وأهداف خطط التحسين بها، وضعف كفاءة وفعالية القيادة المدرسية لتفي باحتياجات خطط التحسين المادية والبشرية، إلى جانب ضعف الثقة المتبادلة بين المعلم وإدارة المدرسة والبيئة المحيطة مما يصعب مشاركة المجتمع المدني في سد احتياجات خطط التحسين المدرسي.
  • ضعف الإهتمام بنشر ثقافة التحسين المدرسي من قِبل الدعم الفني بوحدات قياس الجودة بالإدارات التعليمية مما جعل هناك عدم وعي المجتمع المدرسي بأهمية خطط التحسين المدرسي وبالتالي قصور في تفعيل برامج خطط التحسين سواء في الإعداد أو التنفيذ أو المتابعة وتقييم الأداء لجميع العاملين بها مما جعلها صورية وشكلية وليست إلا ورقيات مرفقة وموثقة بسجلات فرق الجودة المراد تحسين ممارساتها.
  • ضعف المدخلات المادية والتقنية والمعلوماتية التي تكبل تفعيل اجراءات خطط التحسين، إلى جانب ضعف المخصصات المالية من وزارة التربية والتعليم للمدارس المعتمدة لتوفير البيئة المناسبة لتفعيل خطط التحسين المدرسي .
  • قصور اهتمام الهيئة القومية لضمان الجودة والاعتماد القبل الجامعي في تدريب الكفاءات البشرية من وزارة التربية والتعليم التي تعتمد عليها في نشر ثقافة التحسين المدرسي وكيفية بناء خطط التحسين المدرسي، إلى جانب افتقار معايير الهيئة القومية لمعايير خاصة بخطط التحسين تنفرد بها لإعطاءها مساحة أكبر لتنمية المهارات المهنية والفنية والقيادية في إعداد خطط التحسين المدرسي وتنفيذها إلى جانب نظم التقييم والمتابعة لتلك الخطط.
  • ضعف تبني أسلوب فرق العمل إلى جانب عدم إسناد العمل الملائم لخصائص كل فرد المهنية ورغباته وتوجهاته ، وضعف تدريب العاملين على خطط التحسين واجراءاتها وكيفية تنفيذها ومتابعتها وتقييمها.
  • ضعف سعي القيادة المدرسية للمدارس المعتمدة في وضع اجراءات إدارية تهدف إلى ربط الحافز المادي بالإنجاز في تفعيل خطط التحسين بحيث تكون أكثر فعالية، أو توفير مبدأ الشفافية في الإعلان عن معايير تقويم الأداء عند متابعة تنفيذ برامج خطط التحسين والمكافأة على الإنجاز في تحقيق الهدف منها.
  • افتقاد علاقات الشراكة الفعالة ما بين المدرسة المعتمدة والمجتمع المدني، بما لا يسمح بمشاركة أولياء الأمور، ورجال الأعمال والجامعات، وغيرها من المؤسسات المعنية التي تقدم المساعدات المادية والمعنوية والفنية، وغيرها من الجهود الداعمة لقدرة المدارس على تفعيل خطط التحسين المدرسي بها.
  • وجود الكثير من المعوقات التي تواجه المعلم وأولها عدم الوعي الصحيح لمفهوم خطة التحسين وكيفية إعدادها واجراءاتها وقد يرجع ذلك إلى عدم وجود الدعم الفني الجيد إلى جانب التدريب المساند لذلك، وعدم تشجيع المعلمين وتقدير جهودهم وإنجازاتهم مما يؤدي إلى عزوف المعلم عن أي تغيير أو أي أداء يرهقه بدون إثابة خاصةً مع انخفاض الدخل بالنسبة له.

 

Introduction:

 The basic education in the world is witnessing serious attempts to develop and update it, including the attempt to evaluate performance and improve it through the academic accreditation system, which has become a global trends that depends heavily on various activates and fields related to the establishment of institution and programs and the necessity dictated by the developments of life, such as advanced technology, informatics, competitiveness and transition from central to decentralized, and thus the quality and the mechanisms of adopting have become a priority  for any institution seeking a competitive advantage that enables it to survive under the medium successive cycles.

  In educational institution that were able to continue to maintain it existence and accreditation licensing approved are those institutions which turned itself well during approach, strategy in the preparation and activate the improvement plans to strengthen of the ability of schools in the field of improvement plans to strengthen the important factor the evolution of the continuation of the service delivery and contact its message.

  As a result improvement plans are not something optionally resort to educational institutions approved chosen, but it has become a condition necessary quality and performance of education to support their competitive.

Problem of the Study:

  The improvement plans activity become essential for any accredited educational institution purposeful excellence and competitive, which are characteristics were not by within the limits of the traditional concept of school planning where are based on the vision and mission and must be committed to the organization is working to the achieved of ambitions about the future and stresses the excellence seeking to the achieved through achievement upscale, performance and outstanding depend continuity and flexible approach to abide by the simplicity and clarity without prejudice or flattening despite what surrounding environment the foundation of complexity.

 In this context, the researcher noticed the improvement plans in the accredited schools, which are followed by the absence of any reference to the adoption or application of a particular model of the common models of strategic school planning and indicated the majority of schools not to abide by the school improvement plans and similar vision and messages between the accredited schools ,in a manner that does not show the privacy of each of them, but rarely, which can be returned to the structural character of the most dominate language in terms of formulation, and formed formulations of the strategic visions of schools in the formulations of their messages often in a difficult way to distinguish between them, the experiences of some of the weak activation of improvement  plans of basic accredited schools in Sohag Governorate and not prepared enough to activate those plans at the present time indicators.

  So represent school improvement plans backbone ensure of accredited school at all stages in school, which has a goal in this area, and in order to maintain this excellence come need to assess and activate the plans to improve the school to maintain the level of quality and reliance hence crystallized the problem of the study in" the development of activation of principal school improvement plans approved in Sohag Governorate".

 

 

Questions of the study:     

  The research attempts to answer the following questions:-

1- What is the proposed strategy of developing improvement plans in accredited schools of basic educational stage approved in the Sohag Governorate given the experiences and models contemporary? Come out of the main question sub-questions the following:

2- What are the dimensions of standards school accreditation in basic educational stage?

3- What are the most important models the world in the dependence of education and location of improvement plans in these experiments models, the US, European, Arab?

4- What are the intellectual and philosophical frameworks of improvement plans in basic educational stage?

5- What is the reality of school improvement plans in accredited schools of basic educational stage in Sohag Governorate?

6- What is the proposed strategy of developing improvement plans in accredited schools of basic educational stage?

 Objectives of the study :

The objectives of the study are as follows:

- Determine the conceptual framework of improvement plans and educational accreditation in basic schools stage.

- Identify the most important international experiments and models in accreditation of education and location of plans in it.

- Disclosure of reality improvement plans of educational accreditation in principal schools stage in Sohag Governorate. 

- Stand on the obstacles to activate the school improvement plans in accredited schools of basic  educational stage    

- The proposed strategy of developing improvement plans in accredited schools of basic educational stage?

The importance of the study:

Determined the importance of study is as follows:

1- Derive the study their importance the importance of improvement plans, which met with popular in recent years, what is important in improving the performance of educational institutions and help them achieve its mission and goals their source which originated from them.

2- Highlight the importance of the study of being a serious attempt to fill the decrease in the field of research, where contribute to this study of applied in this area important as an added in the literature of quality and accreditation.

 

3- Is these studies try to get to know the relationship between the improvement plans and activated by the accredited school and therefore will contribute in the help decision makers in educational institutions to develop the performance of their institutions. 

4- Bearing in mind the eyes of donors and degree of credit for schools the truth of how the activation improvement plans in these schools.

 

Study Approach:

 

The scientific research methodology used in this research is descriptive approach that boils down to identifying the problem under study, through access to number of research and studies on the developing improvement plans in accredited schools of basic educational stage  with a view to writing theory classes and preparation of field study instruments in preparation for the application for the application and interpretation of the results that are accessible and come up with appropriate recommendations proposed strategy.

The limit of study:

The study limits are as follows:

-The study is limited to the application of school community of principal accredited schools and sample of external auditors of the National Quality Assurance and Pre-University Accreditation agency and the technical support staff in the quality measurement units in the educational departments in sohag governorate.

- The research tool was applied during the academic year 2017- 2018.

Tools of study:

To obtain the information required by the study, the researcher relied on:

Questionnaire of study:

The study tool was designed to identify the actual reality of developing improvement plans in accredited schools of principal educational stage approved in the Sohag Governorate in the light of the contemporary experiences and models.

This questionnaire consists of two parts; the first part  is designed to identify the reality of the activation  improvement plans in accredited schools of principal educational stage and consists of four axes the first one  is the roles of school leadership in activation of improvement plans, the second axes presents the role of accountability and accounting , the third axes is the role of teacher, the fourth axes is the student, the second part of  questionnaire is designed to identify the reality of constrains prevent the activation of school improvement plans,  and consists of nine axes the first one is mission and vision, the second is leadership and governance the third axes is material and human resources, the fourth is community participation , the fifth axes is quality assurance and accountability, the axes six is student , the axes seven is teacher, the axes eight is curriculum the ninth axes is climate of education.

                                                                                    

                                    Sample study:

It has been applied to the study tool on the sample of 160 members of school community of principal accredited schools and sample of external auditors of the National Quality Assurance and Pre-University Accreditation agency and the technical support staff in the quality measurement units in the educational departments in Sohag Governorate.

 

Summary results of the study:

The study resulted in many of the most important results as follows:

  -Lack of most accredited schools to the school leaders who capable of performing its function mission efficiently and terms of  lack of awareness the importance of delegation of authority and participation workers in the achievement of vision and mission school and objectives improvement plans in it, and weak of efficiency and effectiveness of  school driving to satisfy needs of material and human improvement plans, along with the weak of mutual trust between teachers, school leaders, surrounding  environment which is difficult to connect with civil  society to satisfy the of school improvement plans.

  -Weakness of publishing the culture of school improvement which is published by technical staff in the quality measurement units in the educational departments making their ignorance of the importance of improvement plans in school community thus deficiency in the activation of programs improvement plans, both in the setting or execution or follow-up and evaluation of the performance of all members of school community, which made it just documented papers records by quality teams.

  -Lake of physical, technology and informatics inputs, which is restricting activation of improvement plans, in addition to the lack of financial budget from the ministry of education to accredited schools to provide suitable environment to activate the improvement plans.

Lack of interest of the National Quality Assurance and accreditation of Pre-University in training of human competencies from the ministry of education, which relies on the publishing of the culture of school improvement, and how to build improvement plans, in addition to the lack of standards of National authority standards for special improvement plans to give it more space  for the development of professional, technical and leadership skills in the preparation and implementation of improvement plans.

  -The weakness of adopting the work team style, besides not assigning the appropriate work to the professional characteristics, their desires and directions, and weak training of staff in the preparation, implementation, follow-up and evaluation of improvement plans.

  -The weakness of the leadership of the schools to adopt the administrative procedures aimed at linking the material incentive to the achievements in activating the improvement plans so that the principle of transparency in the declaration of performance evaluation standards is available when pursuing the implementation of improvement plans and reward for achievement in achieving its goal.

  -Lake of partnerships' effective between accredited principal schools and civil society, including aren’t allowed the participation of parents, business men, universities, and other concerned institutions that provide assistance to the physical, moral, artistic, and other efforts in support of the ability of these schools to activate their improvement plans.

  -The presence of a lot of constraints facing the teacher, the first of lack of awareness of the right notion of improvement plan and how to set up and procedures performed was due to lack of good technical support, along with training cushions a result, and to encourage the teachers and assess their achievements to the reluctance of the teacher for any change or any performance wasted his time without profit material specially with his low income.