رسالة ماجستير


أثر استخدام  التعلم بالاكتشاف في تدريس العلوم على تنمية المفاهيم العلمية وتقدير الذات لدى تلاميذ مدارس التعليم العام الدامجة


إعداد الباحثة
فاطمة محمد عبد اللطيف زيدان 
مدير مدرسة نجع الضبع للتعليم الأساسي
إدارة جهينة التعليمية 


مصر - جامعة سوهاج 
كلية التربية - قسم المناهج وطرق التدريس 
تخصص مناهج وطرق تدريس العلوم


1440هـ /2019 م


تفضلوا المستخلص في المرفقات


وبالتوفيق

 

مستخلص البحث:

عنوان البحث : أثر استخدام التعلم بالاكتشاف في تدريس العلوم على تنمية المفاهيم العلمية وتقدير الذات لدى تلاميذ مدارس التعليم العام الدامجة.

مشكلة البحث: تحددت مشكلة البحث الحالي في ضعف مستوى تحصيل التلاميذ المدمجين بالصف الخامس الابتدائي للمفاهيم العلمية ، وانخفاض مستوى تقدير الذات لديهم.

هدف البحث الحالي: إلي تنمية المفاهيم العلمية وتقدير الذات لدى تلاميذ الصف الخامس الابتدائي المدمجين من خلال استخدام استراتيجية التعلم بالاكتشاف.

ولتحقيق هذا الهدف تم اختيار عينة البحث من التلاميذ المدمجين بمدرسة باحثة البادية الابتدائية بسوهاج ، ااستخدام المنهج شبه التجريبي القائم على تصميم المجموعتين (التجريبية - الضابطة ) ووجود القياس القبلي والبعدي للمتغيرات التابعة ، وقد بلغ عدد أفراد عينة البحث (64) تلميذاً وتلميذة، تم تقسيمهاإلى مجموعتين(التجريبية ، والضابطة )  كل مجموعة بها  (32) تلميذ وتلميذة  (26 تلميذ وتلميذة عاديين و 6 تلاميذ معاقين )، تمت عليهم المعالجة التجريبية، وطبق عليهم اختبار المفاهيم العلمية ، ومقياس تقدير الذات.

نتائج البحث : توصل البحث الحالي إلي النتائج التالية :

  • يوجد فرق دال إحصائيا عند مستوى (05,0) بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعة التجريبية التي درست وحدتي " الطاقة " و" المخاليط " باستخدام استراتيجية التعلم بالاكتشاف والمجموعة الضابطة التي درست الوحدتين باستخدام الطريقة المعتادة في التطبيق البعدي لاختبار المفاهيم العلمية لصالح المجموعة التجريبية .
  • يوجد فرق دال إحصائيا عند مستوى (05,0) بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعة التجريبية التي درست وحدتي " الطاقة " و" المخاليط " باستخدام استراتيجية التعلم بالاكتشاف والمجموعة الضابطة التي درست الوحدتين باستخدام الطريقة المعتادة في التطبيق البعدي لمقياس تقدير الذات لصالح المجموعة التجريبية.

وفي ضوء ما أسفرت عنه نتائج البحث تم تقديم مجموعة من التوصيات ، إضافة إلي مجموعة مقترحة من البحوث .

الكلمات المفتاحية : استراتيجية التعلم بالاكتشاف - المفاهيم العلمية – تقدير الذات – التلاميذ المدمجين – المدارس الدامجة.

 

 

Abstract

Title of Research :  The Effect of The Discovery Learning Strategy in Teaching Science on Developing Scientific Concepts and Self- Esteem of Merging Public Education School Pupils.

Problem of Research: The Problem of the current research is the weakness of fifth grade merged pupils' educational acquisition of scientific concepts, and their low level of self-esteem, because of gaps in teaching strategies used by teacher in teaching science for merged Pupils..

Purpose of  Current Research: Developing scientific concepts and self-esteem of fifth grade merged  Pupils.by applying discovery learning strategy.

     To achieve this, the research group was chosen from merged  Pupils.at Bahetha El Badia Primary School in Sohag, Using a quasi-experimental approach, with two groups(experimental - controlling) and priori and post measurement of the adherent variables of research, was used in the current research, , and the research sample consists of (64)   Pupils., on two groups(the experimental and the control) ever group consists of(32)  Pupils. (26 normal pupils and 6 disabled pupils) whom experimental treatment was done, and scientific concepts test and self-esteem measurement were applied.

Findings of Research:

The current research has found the following: 

assumptions:

1- There was statistically significant difference at (0.05) level between the average scores of the experimental group that studied the energy units and the mixtures using the discovery learning strategy and the control group that studied the units using the usual method in the  post application to test the scientific concepts test to the experimental group .

2- There was statistically significant difference at (0.05) level between the average scores of the experimental group that studied the energy and mixtures units using the discovery learning strategy and the control group that studied the units using the usual method in the post application of the self-assessment scale to the experimental group .

According to the results of the current research  presented  group  of   recommendation  add to group suggested research .

 

Key Words: discovery learning strategy - scientific concepts- self-esteem - merged pupils - merging schools

 

ملخص البحث:

مشكلة البحث:

   تحددت مشكلة البحث الحالي في ضعف مستوى تحصيل التلاميذ المدمجين بالصف الخامس الابتدائي للمفاهيم العلمية ، وانخفاض مستوى تقدير الذات لديهم ؛ ويرجع ذلك لقصور في استراتيجيات التدريس التي يستخدمها المعلم في تدريس العلوم للتلاميذ المدمجين.

أسئلة البحث :

سعى البحث الحالي الإجابة عن الأسئلة التالية:

  • ما أثر استخدام استراتيجية التعلم بالاكتشاف في تدريس العلوم على تنمية المفاهيم العلمية لدى تلاميذ الصف الخامس الابتدائي المدمجين؟
  • ما أثر استخدام استراتيجية التعلم بالاكتشاف في تدريس العلوم على تنمية تقدير الذات لدى تلاميذ الصف الخامس الابتدائي المدمجين؟

فروض البحث :

حاول البحث الحالي اختبار صحة الفروض التالية :

  • لا يوجد فرق دال إحصائيا عند مستوى(05,0) بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعة التجريبية التي درست وحدتي " الطاقة " و" المخاليط " باستخدام استراتيجية التعلم بالاكتشاف والمجموعة الضابطة التي درست الوحدتين باستخدام الطريقة المعتادة في التطبيق البعدي لاختبار المفاهيم العلمية.
  • لا يوجد فرق دال إحصائيا عند مستوى (05,0) بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعة التجريبية التي درست وحدتي " الطاقة " و" المخاليط " باستخدام استراتيجية التعلم بالاكتشاف والمجموعة الضابطة التي درست الوحدتين باستخدام الطريقة المعتادة في التطبيق البعدي لمقياس تقدير الذات.

أهداف البحث :

هدف البحث الحالي إلى:

  • تنمية المفاهيم العلمية لدى تلاميذ الصف الخامس الابتدائي المدمجين باستخدام استراتيجية التعلم بالاكتشاف.
  • تنمية تقدير الذات لدى تلاميذ الصف الخامس الابتدائي المدمجين باستخدام استراتيجية التعلم بالاكتشاف.

أهمية البحث :

ترجع أهمية هذا البحث إلى:

  • يقدم البحث نموذج إجرائي لكيفية استخدام استراتيجية التعلم بالاكتشاف، الأمر الذى قد يفيد معلمي العلوم للتلاميذ المدمجين.
  • يقدم وسائل قياس موضوعية ( اختبار المفاهيم – مقياس تقدير الذات )، يمكن الإفادة منهما فى المدارس الدامجة.

 

حدود البحث :

التزم البحث في إجراءاته بالحدود الآتية :

  • وحدتي "الطاقة" و" المخاليط " بمقرر الصف الخامس الابتدائي الفصل الدراسي الأول والمقررة من قبل وزارة التربية والتعليم للعام الدراسي 2017 /2018م.
  • تطبق تجربة البحث علي مجموعتين من تلاميذ الصف الخامس الابتدائي المدمجين  فصل ( 5/1)،فصل (5/2) وعدد كل منهم ( (32) تلميذاً من مدرسة باحثة البادية الابتدائية إدارة سوهاج التعليمية إحدى مدارس التعليم العام الدامجة وتم اختيارها بطريقة عشوائية في النصف الأول للعام 2017/2018 م.
  • قياس مستوى تحصيل المفاهيم العلمية لدى تلاميذ الصف الخامس الابتدائي المدمجين في المستويات التالية " التذكر ، الفهم ، التطبيق " لأنها من وسائل تقويم المفاهيم العلمية.
  • قياس مستوي تقدير الذات لدى تلاميذ الصف الخامس الابتدائي المدمجين في المحاور التالية : تقدير الذات النفسي، تقدير الذات الاجتماعي ،تقدير الذات الأكاديمي، تقدير الذات الاسري " لأهميتها في مساعدة المدمجين على القابلية للتعلم.

مواد وأدوات  البحث :

قامت الباحثة بإعداد المواد والأدوات الآتية :

أولا: مواد البحث :

  • أوراق عمل التلميذ متضمناً وحدتي الطاقة والمخاليط بعد إعادة صياغتهما وفقا لاستراتيجية التعلم بالاكتشاف.
  • الدليل الإرشادي للمعلم لتدريس وحدتي الطاقة والمخاليط المقررتين على تلاميذ الصف الخامس الابتدائي وفقا لاستراتيجية التعلم بالاكتشاف.

ثانيا : أدوات البحث :

  • اختبار المفاهيم العلمية.
  • مقياس تقدير الذات .

منهج البحث :

اُستخدم في البحث الحالي المنهج شبه التجريبي القائم على تصميم المجموعتين (التجريبية - الضابطة ) والقياس القبلي والبعدي لمتغيرات البحث التابعة، وقياس تأثير المتغير المستقل وهو " استراتيجية التعلم بالاكتشاف " علي المتغيرات التابعة والتي تتمثل في: المفاهيم العلمية، وتقدير الذات وذلك بعد ضبط الظروف المحيطة بتجربة البحث.

خطوات البحث:

   لتحقيق أهداف البحث الحالي الإجابة من أسئلته واختبار صحة فروض تم إتباع الخطوات التالية:

  • الرجوع إلى بعض الأدبيات والدراسات والبحوث السابقة ذات الصلة بموضوع البحث الحالي.
  • إعداد الإطار النظري للبحث ويتضمن الموضوعات التالية:
  • ‌أ- استراتيجية التعلم بالاكتشاف من حيث : مفهومها – أهميتها – أنواعها وخطواتها – دور المعلم والمتعلم بها –العقبات التي تواجهها ومميزاتها-كيفية استخدامها فى تدريس العلوم.
  • ‌ب- المفاهيم العلمية من حيث : تعريفها – خصائصها - تصنيفها – أهميتها.
  • ‌ج- تقدير الذات من حيث : مفهومه – مستوياته – أهميته.
  • ‌د- مدارس التعليم العام الدامجة و ذوو الاحتياجات الخاصة المدمجون.
  • تحليل وحدتي" الطاقة" و" المخاليط " المقررتين على تلاميذ الصف الخامس الابتدائي لتحديد المفاهيم العلمية المتضمنة فيهما.
  • إعداد مواد البحث، وتشمل:

- أوراق عمل التلميذ متضمناً وحدتي" الطاقة" و" المخاليط " ضمن مقرر الصف الخامس الابتدائي بعد إعادة صياغتهما وفقا لاستراتيجية التعلم بالاكتشاف.

- الدليل الإرشادي للمعلم لتدريس وحدتي" الطاقة" و" المخاليط " المقررتين على تلاميذ الصف الخامس الابتدائى وفقا لاستراتيجية التعلم بالاكتشاف.

  • إعداد أداتي القياس التاليتين:
  • اختبار المفاهيم.
  • مقياس تقدير الذات.
  • عرض مواد وأدوات البحث على السادة المحكمين للتعرف على مدى ملاءمتها للتطبيق على تلاميذ الصف الخامس الابتدائي المدمجين.
  • إجراء التجربة الاستطلاعية للتأكد من مناسبة مواد وأدوات البحث للتطبيق على تلاميذ الصف الخامس الابتدائي المدمجين وضبط أداتي القياس.
  • اختيار مجموعة البحث من تلاميذ الصف الخامس الإبتدائي بمدرسة دامجة (مدرسة باحثة البادية الابتدائية – إدارة سوهاج التعليمية ).
  • التطبيق القبلي لأدوات البحث على مجموعتي البحث التجريبية والضابطة.
  • تدريس وحدتي" الطاقة" و" المخاليط " للمجموعة التجريبية وفقا لاستراتيجية التعلم بالاكتشاف.
  • تدريس وحدتي" الطاقة" و" المخاليط "للمجموعة الضابطة باستخدام الطريقة المعتادة.
  • التطبيق البعدي لأدوات البحث على مجموعتي البحث التجريبية والضابطة.
  • رصد النتائج وتحليلها وتفسيرها.
  • تقديم توصيات ومقترحات البحث في ضوء ما أسفر عنه البحث من نتائج.

نتائج البحث :  

  • يوجد فرق دال إحصائيا عند مستوى (05,0)بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعة التجريبية التي درست وحدتي " الطاقة " و" المخاليط " باستخدام استراتيجية التعلم بالاكتشاف والمجموعة الضابطة التي درست الوحدتين باستخدام الطريقة المعتادة في التطبيق البعدي لاختبار المفاهيم العلمية.
  • يوجد فرق دال إحصائيا عند مستوى(05,0) بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعة التجريبية التي درست وحدتي " الطاقة " و" المخاليط " باستخدام استراتيجية التعلم بالاكتشاف والمجموعة الضابطة التي درست الوحدتين باستخدام الطريقة المعتادة في التطبيق البعدي لمقياس تقدير الذات.

 

 

التوصيات والبحوث المقترحة

( 1) توصيات البحث :

  في ضوء ما اسفر عليه البحث الحالي من نتائج ، توصي الباحثة بالآتي :

  • في مجال المناهج الدراسية:
  • ‌أ- إعادة صياغة وتنظيم بعض وحدات العلوم في الحلقة الابتدائية وفقاً لاستراتيجية التعلم بالاكتشاف الموجه بحيث يصبح التلميذ عضواً ايجابياً ومشاركاً في مسئولية تعليمه مما يزيد من تحصيله الدراسي، وينمى لديه تقدير الذات.
  • ‌ب- إعادة صياغة المناهج الدراسية في المراحل الدراسية المختلفة وفق تطبيق فلسفة الدمج في المدارس.
  • ‌ج- تضمين بعض الأنشطة العلمية في محتوى مناهج العلوم لتلاميذ المرحلة الابتدائية المدمجين لتساعد على تنمية تقدير الذات لديهم.
  • ‌د- تنوع مصادر المعرفة المختلفة للتلاميذ المدمجين مثل الصور والرسوم والأشكال التوضيحية، وعدم الاعتماد علي الكتاب المدرسي وحده كمصدر للمعرفة.
  • ‌ه- الحرص على تضمين كتاب العلوم موضوعات وظيفية مفيدة للتلاميذ المعاقين المدمجين مع العاديين واختزال الموضوعات غير المفيدة لهم.
  • في مجال طرق التدريس :
  • ‌أ- محاولة الاستفادة من النظريات والبحوث التي أجريت في مجال الدمج، لمعرفة أفضل النماذج وأكثرها ملائمة لخصائص التلاميذ ولطبيعة العلوم وأهداف تدريسها بالحلقة الابتدائية.
  • ‌ب- الاهتمام بالزيارات الميدانية لفئات الدمج والخروج بهم إلى خارج الصف الدراسي، وربطهم بالبيئة المحلية لاكتشافها.
  • ‌ج- الاهتمام بتنظيم حجرة الدراسة وتوافر مصادر التعلم المختلفة وتهيئة مناخ التعلم المناسب لتطبيق استراتيجية التعلم بالاكتشاف للتلاميذ المدمجين مع العاديين.
  • في مجال إعداد المعلمين :
  • ‌أ- عمل ورش عمل للطالب المعلم لتدريبهم على استراتيجيات تدريس العلوم المناسبة للتلاميذ ذوي الإعاقة المدمجين في التعليم العام، وأساليب التقويم المناسبة لهم.
  • ‌ب- عقد دورات تدريبية بصفة مستمرة لتدريب معلمي العلوم على الاتجاهات الحديثة في التدريس والتقويم بمدارس الدمج.
  • ‌ج- إعداد قسم متخصص بكليات التربية لتخريج معلم للفئات المدمجة مدرب علي التعامل معهم.
  • ‌د- ضرورة إدراج برامج لتنمية مهارات التدريس لمدرسي التلاميذ ذوي الإعاقة المدمجين في التعليم العام ضمن المقررات الدراسية لجميع الجامعات المصرية.
  • في مجال التقويم

ا- تطوير أساليب التقويم الحالية بحيث لا تقتصر على قياس المستويات المعرفية الدنيا، بل تقيس أيضاً المستويات العليا من المعرفة مثل التحليل والتركيب والتقويم، إضافة إلى قيـاس تقدير الذات.

ب - ضرورة تحقيق نوع من التوازن في أساليب التقويم المستخدمة بين الأسئلة الموضوعية وأسئلة المقال ، للحصول على ميزات كل منهما في تقويم جوانب التعلم لدى التلاميذ المدمجين مع العاديين.

ج - الإفادة مما تم التوصل إليه البحث الحالي من أساليب التقويم المناسبة للتلاميذ ذوي الإعاقة المدمجين في التعليم العام قبل الخدمة وأثناء الخدمة.

 (2) البحوث المقترحة

في ضوء ما توصل إليه البحث الحالي من نتائج تبدو الحاجة إلى إجراء مزيد من البحوث التربوية في هذا المجال مما يزيده عمقاً وثراء، لذا تقترح الباحثة البحوث التالية :

  • ‌أ- فعالية استخدام استراتيجية الاكتشاف الموجه في تنمية عمليات العلم والتفكير الابتكاري لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية.
  • ‌ب- فاعلية برنامج مقترح قائم على الاكتشاف الموجه في تنمية التحصيل المعرفى والوعي الغذائي لدى تلاميذ الحلقة الإعدادية المدمجين.
  • ‌ج- فاعلية استخدام استراتيجية الاكتشاف الموجه فى تدريس العلوم فى تنمية مهارات التفكير العلمى والمهارات الحياتية لدى التلاميذ المدمجين.
  • ‌د- معوقات استخدام استراتيجية الاكتشاف الموجه في تدريس العلوم بالحلقة الابتدائية من وجهة نظر المعلمين والتلاميذ.
  • ‌ه- برنامج مقترح قائم على المديولات التعليمية لتنمية مهارات تخطيط التدريس للتلاميذ المدمجين في التعليم العام لدي الطالب المعلم شعبة علوم.

 

 

Summary

Problem of Research :

The Problem of the current research is the weakness of fifth grade merged Pupils ' educational acquisition of scientific concepts, and their low level of self-esteem, because of gaps in teaching strategies used by teacher in teaching science for merged Pupils..

Questions of Research:

The current research aims at answering the following questions:

1-What is the effect of using learning by discovery strategy in teaching science on developing scientific concepts with mixed fifth grade Pupils.?

2- What is the effect of using learning by discovery strategy in teaching science on developing self-esteem with mixed fifth grade Pupils.?

 

Hypotheses of Research:

The current research attempted to test the validity of the following assumptions:

1- There was no statistically significant difference at (0.05) level between the average scores of the experimental group that studied the energy units and the mixtures using the discovery learning strategy and the control group that studied the units using the usual method of remote application to test the scientific concepts

2- There was no statistically significant difference at (0.05) level between the average scores of the experimental group that studied the energy and mixtures units using the discovery learning strategy and the control group that studied the units using the usual method in the remote application of the self-assessment scale

Purpose of Research:

The Purpose of the current research are:

  • Development of scientific concepts of fifth grade merged Pupils.by application of discovery learning strategy.
  • Development of self-esteem of fifth grade merged Pupils.by application of discovery learning strategy.
  • This is by application of discovery learning strategy.

Importance of Research:

The current research is important because:

  • It presented a procedural model showing how to apply discovery learning strategy, which is useful for science teachers of merged Pupils..
  • It presented objective measurements methods (test of concepts- self-esteem measurement), which are useful in merging schools.

Limits of Research:

The current research complied  in its procedures with the following limits:

  • "Energy" and "mixtures" units in the first semester of the fifth grade curricula fixed by the Ministry of Education in 2017/2018.
  • The experiment of research is applied on two groups of fifth grade merged Pupils.which are (class1/5), (class2/5), and their number is (64) Pupils.of Bahetha El Badia Primary School, Sohag Educational Administration, which is a merging school chosen haphazardly in the first semester of the year 2017/2018.
  • Estimating the level of scientific concepts acquisition of fifth grade merged Pupils at the levels of "remembering, understanding, and application" as they are of measurement methods of scientific concepts.
  • Measuring the level of self-esteem of fifth grade merged Pupils.in "psychological self-esteem, social self-esteem, academic self-esteem and family self-esteem" because of their importance for helping merged Pupils.to learn.

 

Materials and tools of Research:

  The researcher has prepared the following materials and tools:

First: Materials of Research:

  • Working papers of Pupils, including energy and mixtures units after rephrasing them according to discovery learning strategy.
  • Teacher's guide on teaching energy and mixtures units for fifth grade Pupils.according to discovery learning strategy.

Second: Tools of Research:

  • Test of concepts.
  • Self-esteem measurement.

Method of Research:

  A quasi-experimental approach, with two groups(experimental - controlling) and priori and post measurement of the adherent variables of research, was used in the current research, and also measurement of effect of independent variable which is "discovery learning strategy" on adherent variables which include: scientific concepts and self-esteem, after controlling conditions surrounding the research experiment.

Steps of Research:

  In order to answer the questions of the current research and test the validity of its assumptions, these steps have been followed:

1-    Referring to some literary works and previous studies and researches related to the topic of this research.

2-    Preparing the conceptual framework of research which includes the following topics:

a-     Discovery learning strategy in the terms of: its definition- importance- kinds and  Steps – teacher and Pupil  role  in it – blocks and advandages-  how to use it in teaching science .

b-    Scientific Concepts in terms of: their definitions- features- classification- importance .

c-     Self-esteem in terms of: its definition- standards- importance  .

d-    Merging public education schools and persons with special needs meant by merging.

3-    Analysis of "energy" and "mixtures" units for fifth grade Pupils to identify scientific concepts that are included in them.

4-    Preparing materials of research which include:

  • Working papers  of  Pupil, including energy and mixtures units after rephrasing them according to discovery learning strategy.
  • Teacher's guide on teaching energy and mixtures units for fifth grade Pupils.according to discovery learning strategy.

5-    Preparing the following two tools of measurement:

  • Test of concepts.
  • Self-esteem measurement.

6-           Presenting  materials and tools of research to judges in order to make sure of their appropriateness for application on fifth grade merged Pupils..

7-           Doing a survey experiment to make sure of the appropriateness of  materials and tools of research for application on fifth grade merged students and controlling tools of measurement.

8-           Choosing research group of fifth grade students in a merging school (Bahetha El Badia Primary Shool- Sohag Educational Administration).

9-           Priori application of tools of measurement on experimental and controlling groups of research.

10-      Teaching "energy" and "mixtures" units for research groups according to discovery learning strategy.

11-      Teaching "energy" and "mixtures" units for controlling  groups of research

using the usual method

 

12-      Post application of tools of measurement on experimental and controlling groups of research.

13-      Management, analysis and interpretation of results of research statically.

14-      Recommendation and suggestion of research in view of its findings.

Findings of Research:

The current research attempted to test the validity of the following assumptions:

1- There was statistically significant difference at (0.05) level between the average scores of the experimental group that studied the energy units and the mixtures using the discovery learning strategy and the control group that studied the units using the usual method of remote application to test the scientific concepts

2-There was statistically significant difference at (0.05) level between the average scores of the experimental group that studied the energy and mixtures units using the discovery learning strategy and the control group that studied the units using the usual method in the remote application of the self-assessment scale

 

The Suggested Recommendation and Reseaches :

(1)Search Recommendations:

According to the findings of the current research, we recommend the following:

1- In the field of the curriculum at the various:

  • Rephrase and reorganize some science units at primary level according to the guided discovery strategy so that the pupils becomes a positive member and participates in the responsibility of his education, which increases his / her academic achievement and develops his/ her self-esteem.
  • Rephrasing the curriculum at the various levels of study according to the application of the concept of merging in schools.
  • Implication of useful functional topics in science books in the field of vocational preparation of disabled students who are merged with ordinary pupils and abbreviation of non useful topics.
  • Include some scientific activites in the content of the science curriculum for the pupils of the integrated primary stage to help develop their self evaluation .
  • Diversity of different knowledge resources for integrated learning such as images ,graphics and shapes

2-Teaching Methods :

  • Benefit from conducted theories and researches in the field of merging, to know the best and most suitable models for the characteristics of students and the nature of sciences and their teaching objectives at the primary education level.
  • The need to manage programs to develop teaching skills for disabled students who are merged into public education within the curricula in all Egyptian universities.
  • Paying attention to field visits for the merging groups, getting them out of the classroom, and linking them to the local environment in order to discover it.
  • Caring for the organization of classroom, the availability of various learning sources and creating an appropriate learning environment to apply discovery learning strategy for disabled students who are merged with ordinary pupils.

3-The Field Of teacher Training :

  • Organizing workshops for students of education to train them on the appropriate strategies of teaching science for disabled students who are merged into public education and the appropriate evaluation methods.
  • Holding training courses continuously to train science teachers on modern trends in teaching and evaluation in merging schools.
  • The need to manage programs for strategies and the methods of teaching for teachers of the disabled pupils who are merged into public education within the curricula of all Egyptian universities.
  • Prepanng a department specialized in Faculty of Education for the demise of ateacher for the coach to deal with them .

4-In the field of evalvations :

  • Development of current evaluation methods so that they are not limited to measurement of minimum knowledge levels, but also of higher levels such as analysis, composition and evaluation, in addition to measuring of thinking and self-esteem skills.
  • The need to achieve a counterbalance between substantive questions and essay questions in evaluation methods that are used, to get the advantages of each of them in evaluation of different learning aspects of disabled students who are merged with ordinary students.
  • Benefit from the current research findings of appropriate evaluation methods for disabled students who are merged into public education before service and during service.

Suggested Researches:

  According to the findings of the current research, it is necessary to do more educational researches in this field in order to deepen and richen it, so we recommend the following researches:

  • Efficiency of use of oriented discovery strategy in developing learning processes and creative thinking of primary school Pupil
  • Efficiency of a suggested program based on oriented discovery in developing cognitive acquisition and nutritional awareness of preparatory school merged Pupil
  • Efficiency of use of oriented discovery strategy in teaching science to develop merged Pupils' scientific thinking and life skills.
  • Constraints of using oriented discovery strategy in teaching science in primary school from the perspective of both teachers and Pupil
  • A suggested program based on educational modules for the development of teaching planning skills of Pupils of education in science department for disabled students who are merged into public education.