ملخص البحث

  تدور هذه الورقة البحثية حول مفهوم الحرية عند اشعيا برلين . فعلي الرغم من تعدد وتباين المفاهيم التي نُسبت لكلمة الحرية على مدار تاريخ الفكر الفلسفي، إلا أن برلين يختزلها في مفهومين: الحرية الإيجابية والحرية السلبية.

حيث تُشير الأولى منهما إلي نقده اللازع لكون الحرية باحثة عن ملذات الفرد من ناحية، أو أنها مرادفة لحكم الدولة و موت الفرد من الناحية الأخرى. أما الحرية بالمعنى الإيجابي فهي مرادفة لامتلاك الفرد لذات حقيقية واعية وعقل ناقد تجعله مومناً بالتعددية مع حفاظه على ذاته، تجعله يمتلك القدرة على التسليم بأن القيم الأخلاقية توجد جميعها في آن واحد وفي مكان واحد بنسب متفاوتة، وما يجعل إحداها يفوق الأخرى أهمية هو الموقف ذاته. لذا فإن كان ظاهر فكر برلين يوحي بأنه فيلسوف سياسي إلا أنه في جوهره يكشف لنا أننا أمام فيلسوف أخلاقي يؤمن بنسبية القيم هذا من ناحية، ومن الناحية الأخرى أننا نعيش مع مفكر اتسمت اهتماماته بالتنوع، فهو المعني بالنظرية السياسية، القيم الأخلاقية، علم تاريخ الأفكار، والجمال. ومع ذلك تظل مقولته أن الإنسان الحر هو من يُسطر حياته من خلال قراءة الماضي ومعايشة الحاضر والتنبؤ بالمستقبل هي جوهر فلسفته، الأمر الذي دفعني في نهاية البحث إلي طرح العديد من التساؤلات التي أزعم أن محاولة الإجابة عليها من قبل القارئ ستُعيننا على تجاوز المرحلة الراهنة التي نعيشها.

 Abstract

    This article deals with the concept of freedom in the writings of Isaiah Berlin, because in spite of the difference in understanding of freedom as a term through its political history, we find that Berlin encapsulates it two main conceptions: Negative and positive freedom, the first refers to his severe criticism of freedom being related to the man's desires on the one hand, or synonymous to the state's predominance and the death of the individual on the other hand. Freedom in the positive sense means the individual's possession of a real conscious self, as well as a critical mind that believes in multiplicity and self-preservation at the same time. This mind should have the ability of accept the fact that all moral values are all found in the same place in different degrees, the context is what makes one more significant than other. Therefore, if the Berlin's thought seems to pose him as a political philosopher, the essence of his philosophy reveals that he a moralist who believes in the relativity of values on the one hand, and that he is a thinker of various interests on the other. He is a philosopher whose interests range from political theory, moral values, history of ideas, and aesthetics. Nonetheless, his statement that free man is the one who leads his life through reading the past, living the present, and predicting the future remains the essence of his philosophy, something which drives me, at the conclusion of the research, to pose many questions, the answer of which, I assume will help us to overcome the current stage in which we live.