مشكلة البحث:

تتمثل مشكلة البحث فى دراسة النظام التعليمى وعلاقته بالشخصية القومية الأفريقية وخاصة في جمهورية نيجيريا الاتحادية ،وذلك من خلال دراسة تحليلية للعوامل التي حددها مالينسون لدراسة الشخصية القومية، وهى العوامل الجغرافية والتاريخية والسياسية والاقتصادية والاجتماعية والدينية ، وذلك وصولاً فى النهاية إلى تحديد مجموعة من السمات والقيم الثقافية والسلوكية للمجتمع النيجيري والتي تعبر فى مجموعها عن الشخصية القومية للمجتمع النيجيري .

وتحددت مشكلة البحث في الإجابة عن الأسئلة الآتية:

  • ما البنية التكوينية للنظام التعليمى وأهم عملياته في جمهورية نيجيريا الاتحادية ؟
  • ما أهم القوى والعوامل الثقافية المؤثرة فى النظام التعليمى فى جمهورية نيجيريا الاتحادية؟
  • ما أوجه الاستفادة من دراسة نظام التعليم وبناء الشخصية القومية في جمهورية نيجيريا الاتحادية فى تطوير نظام التعليم المصري ؟

أهداف  البحث:

سعى البحث الحالي إلى تحقيق الأهداف التالية:

  • التعرف على البنية التكوينية للنظام التعليمى وأهم عملياته في جمهورية نيجيريا الاتحادية.
  • عرض الشخصية القومية النيجيرية وأثرها في التعليم النيجيري.
  • معرفة دور النظام التعليمى فى بناء الشخصية القومية الأفريقية وخاصة في جمهورية نيجيريا الاتحادية.
  • تحديد أوجه الاستفادة من دراسة نظام التعليم وبناء الشخصية القومية في جمهورية نيجيريا الاتحادية فى تطوير نظام التعليم المصري.

منهج البحث :

استخدم البحث الحالى المنهج الوصفي الذي يقوم على وصف الحقائق الراهنة المتعلقة بطبيعة الظاهرة أو الموقف، مع تفسير هذه الظاهرة تفسيراً كافياً، وهذا المنهج هو الأكثر ملاءمة لطبيعة هذا البحث . كما تعد دراسة الحالة من أهم مداخل المنهج الوصفي ،ودراسة التعليم في جمهورية نيجيريا الاتحادية وعلاقته بالشخصية القومية، تعد حالة من الحالات التي تتعلق بدراسة النظم التعليمية وعلاقتها بالشخصية القومية للمجتمعات، ودراستها دراسة علمية متعمقة تساعد فى معرفة الدروس المستفادة فى تطوير النظام التعليمى المصري .

حدود البحث:

اقتصر الباحث في دراسته نظام التعليم وعلاقته بالشخصية القومية في الدول الأفريقية على النموذج النيجيرى باعتباره أحد النماذج الأفريقية الجديرة بالدراسة وتساعد في الوصول إلى دروس مستفادة  يمكن أن تفيد في تطوير التعليم المصري. 

خطوات  البحث:

اتبع البحث الحالي الخطوات التالية :

الخطوة الأولى: وفيها تم عرض الإطار العام للبحث من خلال توضيح مشكلة البحث وأهميته وأهدافه والمنهج المستخدم فيه، وكذلك أهم المصطلحات التي يشملها البحث.

الخطوة الثانية: وفيها قام الباحث بعرض البنية التكوينية للنظام التعليمى وأهم عملياته في جمهورية نيجيريا الاتحادية.

الخطوة الثالثة: وفيها قام الباحث بعرض الشخصية القومية النيجيرية وأثرها في التعليم النيجيري ،و كذلك دور النظام التعليمى فى بناء الشخصية القومية الأفريقية وخاصة في جمهورية نيجيريا الاتحادية.

الخطوة الرابعة: وفيها تم تحديد أوجه الاستفادة من دراسة نظام التعليم ودوره فى بناء الشخصية القومية في جمهورية نيجيريا الاتحادية فى تطوير نظام التعليم المصري.

جوانب الإفادة  من دراسة النموذج النيجيري  :

 يمكن تحديد جوانب الإفادة  من دراسة النموذج النيجيري  في تحسين وتطوير  التعليم المصري من خلال المحاور التالية:

  • ما يتعلق بالشخصية القومية والطابع القومي :
  • التعرف علي القوي والعوامل الثقافية في المجتمع ضرورة لأن هذه القوى وتلك العوامل تؤثر فى التعليم وتؤثر علي جودته ومستوي تطوره.
  • عدم الانبهار بالمؤثرات الثقافية والحضارية القادمة إليها من الأمم والحضارات الأخرى المجاورة- وغير المجاورة- وإنما عليها أن تصبغها بصبغتها الحضارية الخاصة بها.
  • التوزيع العادل للثروة فى المجتمع ،يحفز علي مزيد من العمل والأداء من ناحية، ويسهم في تخفيض نسب الفقر في المجتمع من ناحية أخري .
  • ما يتعلق بأهداف التعليم.
  • أن تتضمن أهداف التعليم في مصر تفعيل تنمية الشخصية المتكاملة للفرد، مع مزيد من التركيز علي الجانب الأخلاقي في بناء هذه الشخصية، والذي يستمد دعائمه ومضامينه من ثقافة المجتمع وطابعه القومي.
  • الربط بين الأهداف المنشود تحقيقها من التعليم ومحتوي المناهج الدراسية بحيث يهدف كلاً منهما إلي الارتقاء بالتلميذ والمجتمع.
  • ما يتعلق بالسياسة التعليمية.
  • أن تتفق السياسة التعليمية مع الأهداف المنشود تحقيقها من النظام التعليمي والمحتوي وطرق التدريس والمواد الدراسية .
  • عدم القيام بتغييرات سريعة غير مدروسة في الأنظمة التعليمية لأن ذلك يؤثر بالسلب علي النظام التعليمي وعدم تغيير هيكل التعليم وسنوات الدراسة كثيراً.
  • ما يتعلق بالسُـلَّم التعليمى والبنية التنظيمية لمراحل التعليم:
  • الاهتمام بتعليم ما قبل المدرسة والعمل علي تطويره والتوسع في إنشاء مؤسسات ما قبل المدرسة وجعلها بمصاريف عينية حتى يمكن لطبقات المجتمع المتوسطة والفقيرة إلحاق أطفالهم بتعليم ما قبل المدرسة قبل التحاقهم بالتعليم الابتدائي.
  • الاهتمام بتدريس أكثر من لغة أجنبية واحدة في المرحلة الابتدائية والمراحل اللاحقة( كاللغة الإنجليزية والفرنسية والألمانية) ،حتى يمكن للتلاميذ إتقان هذه اللغات مما يساعدهم في المستقبل علي التعرف علي ثقافات الشعوب المختلفة بلغاتها الأصلية مع التركيز علي اللغة الأم (اللغة العربية).
  • فرض عقوبات علي الآباء الذين لا يهتمون بإلحاق أبنائهم بالتعليم الإلزامي.
  • ما يتعلق بإعداد المعلم وبرامج تدريبه:
  • الاهتمام بإعداد المعلمين وتدريبهم وبخاصة معلمي مرحلة التعليم الأساسي حيث إنهم يساعدون التلاميذ علي التعرف علي مهاراتهم وهواياتهم وقدراتهم والعمل علي تنميتها ويساعدونهم في اختيار نوع الدراسة التى تتناسب مع ميولهم واهتماماتهم.
  • ضرورة عقد اختبارات تقيس اتجاهات وميول الطلاب المعلمين لمهنة التدريس .
  • أن يكون الطالب المعلم خالي من أي أمراض معدية أو أي إعاقات جسمية أو سمعية أو بصرية وأخذ هذا الشرط مأخذ الجدية من قبل لجان القبول بكليات التربية .
  • عدم تعيين المعلمين بمهنة التدريس إلا بعد أن يتم التأكد من توافر المهارات والقدرات لديهم التي تمكنهم من إنجاز عملهم بأفضل طريقة ممكنة و تعزيز التزام المعلمين بمهنة التدريس.
  • ما يتعلق بتمويل التعليم :
  • الاهتمام بزيادة تمويل التعليم من خلال مشاركة المجتمع المدني ورجال الأعمال والمنظمات المختلفة في عملية تمويل التعليم.
  • تشجيع الجهات والهيئات الإقليمية والمحلية والمدرسية في هذه الدول علي المساهمة في تمويل التعليم.
  • تخفيض الرسوم الدراسية الخاصة بالدراسات العليا حتى يتيسر علي جميع الأفراد الحصول علي العلم والمعرفة دون وجود أية عائق يقف حيال ذلك.
  •  

The Educational System in the Federal Republic of Nigeria, between the traces of the past and the future challenges
 (a comparative case study)

 

Problem of the Research:                                                  

            The research problem is the study of the educational system and its relationship with the African National character, especially in the Federal Republic of Nigeria, through making analytical study of the factors identified by Mallinson for the study of national character, geographical, historical, political, economic, social and religious factors, to define a set of cultural traits, values and behaviors of Nigerian society, which represent the national character of the Nigerian society.

The research problem identified in answering the following questions:

  1. What is the formative structure of the educational system and its most important operations in the Federal Republic of Nigeria?
  2. What are the main forces and cultural factors affecting the educational system in the Federal Republic of Nigeria?
  3. What is the benefit of studying the education system and building national character in the Federal Republic of Nigeria in developing the Egyptian education system?

Objectives of the Research:

The current research aims at achieving the following objectives:

  1. Identify the formative structure of the educational system and its most important operations in the Federal Republic of Nigeria.
  2. Presenting the Nigerian national character and its impact on the Nigerian education.
  3. Identifying the role of the educational system in building African National personal especially in the Federal Republic of Nigeria.
  4. Identifying benefit of studying the education system and building national character in the Federal Republic of Nigeria in developing of the Egyptian educational system.

Methodology of the Research:

       The current search adopted the descriptive approach which is based on the description of the current facts concerning the nature of the phenomenon or situation, with an adequate explanation of this phenomenon, and this approach is the most appropriate to the nature of this research. The case study is one of the main approaches of descriptive approach, the study of education in the Federal Republic of Nigeria, and its relationship to the national character, is a case concerning the study of educational systems and their relationship to the national character of the communities, and studied in-depth scientific study helps to know the learned lessons in developing the Egyptian educational system.

Limits of the Research:

The research is limited to study the education system and its relationship to the national character of the African countries Nigeria as a model of African models worthy to study and helps to determine the learned lessons that could benefit in developing the Egyptian education.

 

Steps of the Research:

The current research follows the following steps:

  • The first step: includes presenting the general framework of the research by determining the research problem and its importance, objectives and methodology, as well as the most important terms in the research.
  • The second step: includes presenting the formative structure of the educational system and its most important operations in the Federal Republic of Nigeria.
  • The third step: includes presenting the Nigerian national character and its impact on the Nigerian education, as well as the role of the educational system in building of the African National personal especially in the Federal Republic of Nigeria.
  • The fourth step: includes determining the benefits of studying the education system and its role in building the national character in the Federal Republic of Nigeria in developing Egyptian educational system.

Benefits from Studying the Nigerian model:

 There are some Benefit from the study of the Nigerian model in the improving and developing of the Egyptian education, which are the followings:

  1. Relation to the national personality and national character:
  • The need to understand the strong cultural factors in society because these forces and factors affect the education and affect the quality and level of development.
  • Not to be fascinated by cultural and civilizational effects coming from it from other nations and civilizations - but it has to make its own.
  • Equitable distribution of wealth in society, stimulates further action and performance on the one hand, and contributes to the reduction of poverty rates in the community on the other.
  1. What is related to the education objectives:
  • The education objectives in Egypt  should include activating the integrated personal development of the individual, with more emphasis on the ethical aspect in the construction of this character, which derives its pillars and contents from the culture of the community and national character.
  • The link between the desired objectives of education and the content of the curriculum so that both of them aim at improving the student and the community.
  1. What is related to the educational policy:
  • The education policy should consistent with the desired objectives of the educational system, content and teaching methods and subjects.
  • Do not make quick, unlearned changes in educational systems because that would negatively impact on the educational system and not to change the structure of education and years of study a lot.
  1. What is related to educational system and organizational structure of the stages of education:
  • Pay attention to pre-school education and work on the development and expansion of pre-school institutions and make in-kind expenses so that middle and lower layers of society can enroll their children in the pre-school education before joining primary education.
  • Pay attention to teach more than one foreign language in primary and subsequent stages (such as English, French and German), so that students can master these languages ​​which help them in the future to identify the cultures of different peoples in their original language, with emphasis on the mother tongue (Arabic language).
  • To impose sanctions on parents who do not care about enrolling their children in compulsory education.
  1. What is related to teacher preparation and training programs:
  • pay attention to prepare and train teachers, especially teachers of basic education, where they are helping students to recognize their skills and hobbies, abilities and work on their development and help them in the selection of study to suit their interests.
  • The need to hold tests measure trends and tendencies of student teachers to the teaching profession.
  • The student teacher should be the free of any infectious diseases or physical, hearing, visual disabilities and take this condition seriously by admissions committees at faculties of education.
  • Assign teachers in teaching profession only after they are sure of the required of skills and abilities they have that enable them to accomplish their work in the best possible way and to strengthen teachers' commitment to the teaching profession.
  1. What is related to education financing:
  • Increase funding of education through the participation of civil society, businessmen and various organizations in the education funding process.
  • Encourage regional and local authorities and school authorities in these countries to contribute to the funding of education.
  • Reducing fees of post graduate studies in order to be accessible by all individuals who seek to acquire science and knowledge without any obstacles.