مشكلة البحث

تكمن مشكلة البحث الحالي في أن الإدارة المدرسية للتعليم الثانوي الصناعي في مصر تعاني العديد من المشكلات من أهمها ما يتعلق بافتقار المدارس لاستخدام المداخل الحديثة في الإدارة واستخدام المداخل القديمة التقليدية، وعدم تشجيع الإدارة المدرسية للتجديد والابتكار ، ومنها يرتبط بخلل وقصور في عمليات وأنشطة المدرسة الثانوية الصناعية، ومنها ما يتعلق بافتقار المدارس للمديرين المؤهلين الذين يمتلكون المهارات التي تتطلبها روح العصر وغيرها، وكل هذا له علاقة وثيقة بسوء الإدارة المدرسية للتعليم الثانوي الصناعي في مصر؛ لذلك جاء هذا البحث ليفيد في وضع تصور مقترح لتطوير الإدارة المدرسية للتعليم الثانوي الصناعي في جمهورية مصر العربية في ضوء خبرات كل من جمهورية الصين الشعبية واستراليا.

أسئلة البحث :

 يمكن تحديد مشكلة البحث الحالي في الإجابة عن السؤال الرئيس التالي: كيف يمكن تطوير الإدارة المدرسية للتعليم الثانوي الصناعي في جمهورية مصر العربية في ضوء خبرات كل من جمهورية الصين الشعبية وأستراليا ؟

ويمكن صياغة السؤال الرئيس السابق في الأسئلة الفرعية الآتية :

  • ما ملامح الإدارة المدرسية للتعليم الثانوي الصناعي في جمهورية مصر العربية فى ضوء القوى والعوامل الثقافية المؤثرة فيها ؟
  • ما ملامح الإدارة المدرسية للتعليم الثانوي الصناعي في جمهورية الصين الشعبية فى ضوء القوى والعوامل الثقافية المؤثرة فيها ؟
  • ما ملامح الإدارة المدرسية للتعليم الثانوي الصناعي في أستراليا فى ضوء القوى والعوامل الثقافية المؤثرة فيها ؟
  • ما أوجه الشبه والاختلاف بين الإدارة المدرسية للتعليم الثانوي الصناعي في كل من مصر وجمهورية الصين الشعبية وأستراليا في ضوء القوي والعوامل الثقافية المؤثرة فيها؟
  • ما التصور المقترح لتطوير الإدارة المدرسية للتعليم الثانوي الصناعي في جمهورية مصر العربية فى ضوء خبرات كل من جمهورية الصين الشعبية واستراليا ؟

 أهداف البحث :

هدف البحث الحالي إلي :

  • التعرف على ملامح الإدارة المدرسية للتعليم الثانوي الصناعي في جمهورية مصر العربية.
  • التعرف علي ملامح الإدارة المدرسية للتعليم الثانوي الصناعي في كل من جمهورية الصين الشعبية واستراليا.
  • إبراز تأثير القوى والعوامل الثقافية في الإدارة المدرسية للتعليم الثانوي الصناعي في كل من جمهورية مصر العربية وجمهورية الصين الشعبية وأستراليا .
  • تحديد أوجه الشبه والاختلاف بين الإدارة المدرسية للتعليم الثانوي الصناعي في كل من جمهورية مصر العربية و جمهورية الصين الشعبية وأستراليا في ضوء القوى والعوامل الثقافية المؤثرة فيها.
  • وضع تصور مقترح لتطوير الإدارة المدرسية للتعليم الثانوي الصناعي في جمهورية مصر العربية في ضوء خبرات كل من جمهورية الصين الشعبية وأستراليا في هذا المجال.

حدود البحث :

تمثلت حدود البحث في الآتي :

  • الحدود الجغرافية أو المكانية : وتتمثل فى دراسة الإدارة المدرسية للتعليم الثانوي الصناعي في كل من مصر والصين وأستراليا .
  • الحدود الموضوعية : حيث تقتصر علي دراسة الإدارة المدرسية للتعليم الثانوي الصناعي في كل من مصر والصين وأستراليا في ضوء القوي والعوامل الثقافية المؤثرة فيها من حيث العناصر التالية :

- الإدارة المدرسية للتعليم الثانوي الصناعي.

- القوي والعوامل الثقافية المؤثرة فى الإدارة المدرسية للتعليم الثانوي الصناعي.

- كما اقتصر هذا البحث علي استخدام مصطلح التعليم الثانوي الصناعي في مصر، ومصطلح التعليم المهني الصناعي في الصين ، ومصطلح التعليم الفني والتدريب المهني في أستراليا.

  • الحدود الزمنية : وتتمثل في دراسة الوضع الراهن للإدارة المدرسية للتعليم الثانوي الصناعي فى مصر في كل من مصر والصين وأستراليا  .

 

 

منهج البحث :

اعتمد الباحث علي المنهج المقارن؛ الذى يعد أفضل المناهج وأكثرها دلالة علي التربية المقارنة، ويسير البحث الحالي باستخدام المنهج المقارن وفق الخطوات الآتية:

الخطوة الأولى : وفيها قام الباحث بعرض ملامح الإدارة المدرسية للتعليم الثانوي الصناعي في جمهورية مصر العربية فى ضوء القوى والعوامل الثقافية المؤثرة فيها.

الخطوة الثانية: وفيها قام الباحث بعرض ملامح الإدارة المدرسية للتعليم الثانوي الصناعي في جمهورية الصين الشعبية فى ضوء القوى والعوامل الثقافية المؤثرة فيها .

الخطوة الثالثة : وفيها قام الباحث بعرض ملامح الإدارة المدرسية للتعليم الثانوي الصناعي في أستراليا فى ضوء القوى والعوامل الثقافية المؤثرة فيها.

الخطوة الرابعة: وفيها قام الباحث بعرض أوجه الشبه والاختلاف بين الإدارة المدرسية للتعليم الثانوي الصناعي في كل من جمهورية مصر العربية وجمهورية الصين الشعبية وأستراليا في ضوء القوي والعوامل الثقافية المؤثرة فيها.

الخطوة الخامسة : وفيها قام الباحث بوضع تصور مقترح لتطوير الإدارة المدرسية للتعليم الثانوي الصناعي في جمهورية مصر العربية فى ضوء خبرات كل من جمهورية الصين الشعبية واستراليا.

نتائج البحث:

توصل الباحث إلي العديد من النتائج من أهمها :

  • النمط الإداري المتبع فى أسترالیا هو الطابع اللامركزي في إدارة مدارس التعليم الثانوي الصناعي؛ حيث تعد إدارة تلك المداس من مسئوليات الجهات الإقليمية .
  • النمط الإداري السائد في كل من الصين ومصر النمط المركزي علي الرغم من المحاولات الإصلاحية في الصين للتقليل من حدة المركزية المتبعة .
  • توجد في دول المقارنة اختلافات في طبيعة الأدوار والوظائف والمهام التي يقوم به مدير المدرسة .
  • اهتمام دول المقارنة بمشاركة الطلاب في صنع واتخاذ القرار التعليمي بالمدرسة والاهتمام بالتعرف علي مشكلاتهم التعليمية والسعي لعلاجها بالتعاون مع المعلمين وإدارة المدرسة.
  • اللامركزية في إدارة التعليم الأسترالي يتم فيها تفويض سلطات كبيرة للمجالس واللجان والموظفين علي المستوي المدرسي .
  • يوجد في الصين وظيفة منظمة الحزب بالمدرسة للتشديد علي تنفيذ الأنشطة الفكرية والسياسية وتهذيبها بما يتوافق والسياسة العامة للحزب.
  • استخدام الأساليب الإدارية القديمة التي تقوم علي البيروقراطية من قبل القائمين عليها في إدارة المدارس الثانوية الصناعية.
  • مازالت مدارس التعليم الثانوي الصناعي في مصر تسير علي نهج وزارة التربية والتعليم في أتباع النمط المركزي في إدارة التعليم بها.
  • يحتاج مديرو ووكلاء المدارس الثانوية الصناعية فى مصر إلي دورات تدريبية لاطلاعهم علي الأساليب الإدارية الحديثة في الإدارة التعليمية .
  • تباعد كبير بين البيئة المدرسية والمجتمع المحلي فى مصر ، بموجب ذلك زادت الضغوط والأعباء التربوية والتعليمية على المدرسة كأحد المؤسسات التعليمية التي ترتبط بشكل مباشر بقضايا المجتمع ومشكلاته.

وفي ضوء ما تم عرضه في الإطار النظري للبحث عن ملامح الإدارة المدرسية للتعليم الثانوي الصناعي في كل من مصر والصين وأستراليا ، بالإضافة إلي النتائج التي أسفر عليها التحليل المقارن، تم عمل تصور مقترح لتطوير الإدارة المدرسية للتعليم الثانوي الصناعي في مصر في ضوء خبرات كل من الصين وأستراليا.

 

A proposed perspective to develop school management in industrial secondary education in Egypt in light of the experiences of both Republic of China and Australia

Problem of the Research

The problem of the current research is that school management in industrial secondary education in Egypt suffers from many problems which include the lack of using modern approaches in school management and using  traditional ancient approaches, and school management doesn't encourage  innovation, disorders and deficiencies in the operations and activities of the industrial secondary school , including lack of qualified managers who have the required skills, and all of this has strong relationship with bad school management for industrial secondary education in Egypt; so this research introduces a proposed perspective for developing school management in industrial  secondary education in Egypt in the light of the experiences of both Republic of China and Australia.

Questions of the Research:

The problem of the current research can be determined in answering the following question: How can develop school management in industrial secondary education in Egypt in light of the experiences of both Republic of China and Australia?

This main question can be reformulated in the following sub-questions:

  1. What are the features of school management in industrial secondary education in Egypt in light of the cultural factors that affecting it?
  2. What are the features of school management in industrial secondary education in Republic of China in light of the cultural factors that affecting it?
  3. What are the features of school management in industrial secondary education in Australia in light of the cultural factors that affecting it?
  4. What are similarities and differences between school management in industrial secondary education in both of Egypt and the People's Republic of China and Australia in the light of the strong cultural factors affecting it?
  5. What the proposed perspective for developing school management in industrial secondary education in Egypt in light of the experiences of both Republic of China and Australia?

Objectives of the Research:

The objectives of current research are the followings:

  1. Identify the features of school management in industrial secondary education in Egypt in light of the cultural factors that affecting it.
  2. Identify the features of school management in industrial secondary education in Republic of China in light of the cultural factors that affecting it.
  3. Identify the features of school management in industrial secondary education in Australia in light of the cultural factors that affecting it.
  4. Determine similarities and differences between school management in industrial secondary education in both of Egypt and the People's Republic of China and Australia in the light of the strong cultural factors affecting it.
  5. Introducing a proposed perspective for developing school management in industrial secondary education in Egypt in light of the experiences of both Republic of China and Australia.

Limits of the Research:

the limits of research are the followings:

  1. Spatial or geographic boundaries: studying school management in industrial secondary education in Egypt, China and Australia.
  2. Objective limits: studying management in industrial secondary education in Egypt, China and Australia in the light of the cultural factors that affecting it in terms of the following elements:

- The school management in industrial secondary education.

- cultural factors that affecting school management in industrial secondary education.

- This research was limited to the use of the term industrial secondary education in Egypt, and the term industrial vocational education in China, and the term of technical education and vocational training in Australia.

  1. Time limits: studying the current status of school management in industrial secondary education in Egypt, China and Australia.

Methodology of the Research:

This research adopted comparative approach; which is the best and most significance in comparative education, the current research used comparative approach according to the following steps:

  • The first step: presenting features of school management in industrial secondary education in Egypt in light of the cultural factors that affecting it.
  • The Second two: presenting the features of school management in industrial secondary education in Republic of China in light of the cultural factors that affecting it..
  • The third step: presenting the features of school management in industrial secondary education in Australia in light of the cultural factors that affecting it.
  • The fourth step: presenting similarities and differences between school management in industrial secondary education in both of Egypt and the People's Republic of China and Australia in the light of the strong cultural factors affecting it.
  • The fifth step: introducing a proposed perspective for developing school management in industrial secondary education in Egypt in light of the experiences of both Republic of China and Australia..

Results of the Research:

The researcher found a number of results including:

  • Management style in Australia is decentralization of school management in industrial secondary education; where the management of these schools is one of the responsibilities of regional authorities.
  • Management style in both China and Egypt is the centralization in spite of the reform attempts in China to reduce centralization.
  • There are differences among countries in the nature of the roles, functions and tasks carried out by the school principal.
  • there is an interest in the participation of students in decision-making at school and an interest to identifying educational problems and solving them in collaboration with teachers and the school management.
  • Decentralization in the Australian Department of Education delegates strong powers to the councils, committees and staff at the school level.
  • China has the function of the Party organization at the school to emphasize the implementation of the intellectual and political activities and refined in accordance with the policy of the party.
  • The use of the old administrative approaches which are based on bureaucracy by those who made it in industrial secondary school management.
  • Industrial secondary schools in Egypt follow the Ministry of Education's approach in following centralization in education administration.
  • Principles and agents of industrial secondary schools in Egypt need to take training courses to acquaint them with modern management methods in educational administration.
  • There is a wide gap between the school environment and the community in Egypt, which led to increase pressure and educational burdens at school as one of the educational institutions that are directly related to community issues and problems.

In light of what has been presented in the theoretical framework of the research about the features of the school management in industrial secondary education in Egypt, China and Australia, in addition to the results of the comparative analysis, the researcher introduced a proposed perspective to develop school management in industrial secondary education in Egypt in light of the experiences of both China and Australia.