174 د. رماز حمدي محمد إبراهيم
مجلة الطفولة والتربية – العدد التاسع عشر – السنة السادسة – يوليو 4112
الكفايات المهنية اللازمة لتنمية معلمة
الروضة تنمية مستدامة في ضوء المعايير
القومية لرياض الأطفال في مصر
د. رماز حمدي محمد إبراهيم ) )
الملخص:
تعد وثيقة المعايير القومية لرياض الأطفال التي أقرتها وزارة التربية والتعليم عام ٨٠٠٢ اساسا لضمان
الجودة والاعتماد التربوي للروضات. جعلت ال وثيقة الروضة مؤسسة ذات قدرة عالية علي تنمية الطفل تنمية
شاملة متكاملة من خلال مناهج علي درجة متميزة ومعلمات أكفاء حيث يتعين علي المعلمات القيام
بالعديد من الأدوار والمهام في ظل التحديات والتغيرات الاجتماعية والثقافية والتكنولوجية الراهنة.
هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف علي مدي توافر الكفايات المهنية لدي عينة من معلمات الروضة في
ضوء وثيقة المعايير القومية لرياض الأطفال في مصر. بالإضافة إلي إبراز نقاط القوة والضعف وذلك لتطوير
أداء معلمة الروضة لمواكبة المتغيرات واستثمار المستحدثات في عملية التعليم والتعلم. وبناء علي ذلك يتم
تحديد الاحتياجات التد يربية اللازمة للمعلمة. تكونت عينة الدراسة من مجموعة من معلمات الروضة
المتخصصات. وتم تطبيق أدوات الدراسة )بطاقة ملاحظة، استمارة استطلاع رأي( علي عينة عشوائية
عددها ) ٠٠ ( معلمة من معلمات الروضة.
وتشير نتائج بطاقة الملاحظة إلي أن جميع الكفايات المهنية لمعلمة للروضة ت راوحت نسبة ت وافرها لدي عينة

171
مجلة الطفولة والتربية – العدد التاسع عشر – السنة السادسة – يوليو 4112
الدراسة ما بين 57 - 39 % وقد تصل في بعض البنود إلى 0٠٠ % وهي نسبة مرتفعة. ومع ذلك فهناك
قصور في ممارسة بعض الكفايات والتي تحتاج فيها معلمة الروضة إلي تحسين كفاياتها المهنية وخاصة مع
وجود بعض العوائق والصعوبات. وقد تم تحديد نقاط القوة والضعف في أداء المعلمة من خلال استطلاع
آراء معلمات الروضة. وذلك للوقوف علي نقاط القوة وتدعيمها ومعرفة نقاظ الضعف وعلاجها. وبناء
علي ذلك تم التوصل إلى قائمة بأكثر الاحتياجات التدريبية اللازمة لتحقيق الكفايات المهنية لمعلمة الروضة
في ضوء المعايير القومية لرياض الأطفال في مصر.
Abstract
The Document of National Standards for Kindergarten in Egypt (DNSKE),
being approved by the Ministry of Education in 2008, is considered the
quality assurance and accreditation of education for kindergartens. The
DNSKE made the kindergarten an organization of high ability for
developing the child a comprehensive development through an integrated
curriculum on a degree of distinct and qualified teachers. Where the
kindergarten teachers have to do many roles and tasks in the light of current
social, cultural changes and technological challenges.
The current contribution aimed to identify the availability of professional
competences in a sample of kindergarten teachers in the light of the DNSKE.
In addition to highlight strengths and weaknesses for improving the
performance of kindergarten teacher to keep up abreast of changes and
innovations in the investment process of teaching and learning. Accordingly,
the necessary training needs for the kindergarten teachers can be determined.
The study sample consisted of a set of professional kindergarten teachers.
The study tools (note cards, poll forms) had been applied on a random
sample of 40 kindergarten teachers.
Results of the note cards, in the study sample, referred to professional
competences of the kindergarten teachers range between 75% and 93%.
Moreover, in some items reaches up to 100%. Although the latter- high
ratios, there are some shortcomings in the practice of skills. Where the
kindergarten teacher needs to improve professional skills, especially with
the presence of obstacles and difficulties. Strengths and weaknesses had
been identified in the performance parameter through kindergarten teachers'
poll forms. In order to determine strengths and strengthen them, and
weaknesses and remedy them. Accordingly, list of the necessary training
requirements to achieve the professional competences of the kindergarten
teacher in the light of DNSKE had been reached over.
Key Words: Kindergarten teacher; National Standards for
Kindergarten ; Professional competences