هدف البحث إلى خفض العبء المعرفي لدى طلاب الدبلومة المهنية تخصص تكنولوجيا التعليم، وتحقيقا لهذا الهدف تم تطوير نمطي للتدريب وأساليب التعلم وقياس أثر تفاعلهما على خفض العبء المعرفي باستخدام المنهج التطويري من خلال تطبيق نموذج محمد خميس (2015) لتصميم بيئة التدريب التكيفي والقابل للتكيف، وباستخدام التصميم العاملي للتباين (2×2) لدراسة أثر التفاعل بين المتغيرات، وتكونت مجموعة البحث من (55) طالبا من طلاب الدبلومة المهنية تخصص تكنولوجيا التعليم بكلية التربية جامعة سوهاج، وتم تقسيمهم إلى أربع مجموعات تجريبية وفقا للتصميم شبه التجريبي للبحث؛ وهي تكيفي معتمد (10) طلاب، وتكيفي مستقل (16) طالبا، وقابل للتكيف معتمد (11) طالبا، وقابل للتكيف مستقل (18) طالبا، وتمثلت أدوات البحث في مقياس أسلوب التعلم لجراشا وريتشمان لتصنيف المتعلمين إلى معتمدين ومستقلين، ومقياس العبء المعرفي، وقد أسفرت نتائج البحث عن وجود تفاعل بين نمط التدريب وأسلوب التعلم في خفض العبء المعرفي؛ حيث جاءت لصالح المجموعة الثانية (تكيفي مستقل)، ويوصي البحث بضرورة مراعاة العبء المعرفي في مقررات الدبلومة المهنية.

The research goal is reducing the cognitive load on the Learning Technology diploma students. To accomplish that goal, the researcher used the developmental research method by applying Khamis Model (2015) to design the adaptive and adaptable training environment, the factorial design of variation (2x2) to reveal the effect of independent variables on dependent variables, in addition to studying the interaction effect between variables. A research sample was formed of (55) post graduate students of the professional diploma students, specializing in the education technology. They were divided into four experimental groups according to the semi experimental design of the research. It is Adaptive Dependent (10) students, Adaptive Independent (16) students, Adaptable Dependent (11) students, Adaptable Independent (18) students. The research tools were: The Grasha-Riechmann Student Learning Styles Scale (GRSLSS) To classify Learners into Dependent, Independent and the cognitive load scale. The research revealed an interaction between the training style and the learning style. reducing the cognitive load; Where it came in favor of the second group (Adaptive Independent). The Research Recommends the need to take into account the cognitive load in the diploma professional courses.