تهدف الدراسة الحالية إلى التعرف على أهم الأدوات والأساليب التي تستخدم في التحليل البيئي للخطط الاستراتيجية  في ضوء الاتجاهات الإدارية المعاصرة , مع وضع تصور مقترح لتلك الأدوات  والتي يمكن استخدامها عند التخطيط الاستراتيجي , وقد أسفرت الدراسة عن بعض النتائج التي تؤكد ان نجاح عملية التحليل الاستراتيجي يعتمد على التوفيق فى اختيار الأدوات والأساليب التي تستخدم لاستخراج نتائج واقعية لعملية التحليل الاستراتيجي , كما انه لا توجد أداة افضل من أخرى ولكنها تختلف باختلاف طبيعة المؤسسة وظروفها  حيث ان كل أداة من تلك الأدوات يمكن استخدامها طبقا لهدف المؤسسة التي تريد تحقيقه ,وقد وضع الباحث في نهاية الدراسة  تصورا لبعض الأدوات المدمجة مع بعضها مثل أداة خمس قوى مقابل سوت  , وأداة مصفوفة النمو مقابل تحليل سلسلة القيمة وأداة التحليل التنافسي مقابل بطاقة الأداء المتوازن ,وأداة تحليل سوات مع بيست وأداة المقارنة المرجعية مع سوت وأخير  تحليل لونج بيست LONGEPEST 

الكلمات الافتتاحية  : أدوات-التحليل البيئي – التخطيط الاستراتيجي – الإدارة الاستراتيجية

Study Summary

The present study aims to identify the most important tools and methods used in the environmental analysis of strategic plans in the light of contemporary management trends. With a suggested conception of those tools that can be used when strategic planning, the study has yielded some results that confirm that Success of the strategic analysis process depends on the selection of the tools and methods used to extract realistic results of the strategic analysis process. There is no better tool than others, but it varies depending on the nature and circumstances of the Organization, as each of these tools can be used according For the purpose of the institution that you want to achieve, the researcher at the end of the study developed a perception of some tools, such as a five-strong tool versus SWOT, the growth matrix tool versus value chain analysis and competitive analysis tool versus balanced scorecard, and SWOT analysis tool with PEST  and comparison tool Bookmark with SWOT and last analysis LONGEPEST 

Key Words Tools -  Environmental analysis - Strategic planning - Strategic management