تهدف الدراسة إلى دراسة وتوثيق وتأصيل مجموعة من العناصر المعمارية والزخرفية كالزخارف النباتية والهندسية والحيوانية، والتي حاول منفذها إخراجها بصورة جيدة ومتناسبة مع بعضها البعض، وقد حافظ الفنان في إخراجها على أسس وقواعد التصميم المرئي فخرجت بصورة تجذب انتباه المشاهد إليها، وهو ما دفعني إلى اختيار هذا الموضوع للدراسة وإبراز تلك الزخارف ومحاولة تتبع أصولها ونماذجها السابقة.

فنجد في هذه الزخارف كثيرًا من المفردات التشكيلية كالتكرار والتبادل والاستمرارية والتوافق والاتزان والتشابه إلى غير ذلك، كما تعكس هذه الزخارف مجموعة من المؤثرات الثقافية والاجتماعية والبيئية والقيم الجمالية وهو ما وجد وظهر قبل عصر محمد علي أو ما تم استحداثه وتداخله مع غيره من الزخارف الأخرى فخرج بصورة أكثر تميزًا وإبداعًا .

This study aims at studying, registering, and originating some architectural and decorative elements such as botanical, geometric, and animal decorations and whose artists had exerted great efforts to produce them in a very good and suitable way. Even during the stage of production, artists stuck to the basics and rules of visual design to the extent that these decorations were produced in the forms which attract the attention of viewers and this is really the real reason behind choosing the topic of this study particularly for exhibiting these decorations and tracing their origins and their previous styles.

        Furthermore, we find in these decorations more graphic patterns such as repetition, replacement, continuity, harmony, balance, similarity …etc. These decorations also reflect a group of cultural, social, and environmental effects and some aesthetic values which existed and appeared before the age of Muhammad Ali and/or even newly reproduced and merged with other decorations creating more distinctive and creative patterns