رسالة دكتوراه

القيم لدي المراهقات الكفيفات وعلاقتها بجودة الحياة لديهن ودور الإرشاد النفسي الديني في تنميتها

إعداد الباحثة

د. نهى فاضل عبد الكريم

مصر - جامعة سوهاج

كلية التربية - قسم الصحة النفسية

تخصص الصحة النفسية

1439هـ - 2018م

تفضلوا المستخلص في المرفقات

وبالتوفيق للجميع

 

مستخلص الدراسة

      هدفت الدراسة الحالية لإعداد برنامج إرشاد نفسي ديني لتنمية القيم وأثره علي جودة الحياة لدي المراهقات الكفيفات، وتكونت عينة الدراسة من (20) مراهقة كفيفة واستخدمت الدراسة أدوات لقياس القيم وجودة الحياة وبرنامج إرشادي نفسي ديني من إعداد الباحثة، وتوصلت الباحثة لمجموعة من النتائج هي:

1- توجد علاقة إرتباطية موجبة ودالة إحصائيا بين درجات المراهقات الكفيفات علي مقياسي القيم وجودة الحياة في التطبيق البعدي.

2- توجد فروق دلالة إحصائيا بين متوسطات رتب الدرجات في القياسين القبلي والبعدي على مقياس القيم للعينة.

3- لا توجد فروق دلالة إحصائيا بين متوسطات رتب الدرجات في القياسين البعدي والتتبعي على مقياس القيم للعينة

4- توجد فروق دلالة إحصائيا بين متوسطات رتب الدرجات في القياسين القبلي والبعدي على مقياس جودة الحياة للعينة.

5- لا توجد فروق دلالة إحصائيا بين متوسطات رتب الدرجات في القياسين البعدي والتتبعي على مقياس جودة الحياة للعينة.

 

Abstract:

     This study aimed to prepare a religious psychological counseling program for the development of some values ​​of adolescent blind and the extent of the reflection on their quality of life, The sample consisted of (20) blind students, Study tools were Measure of values and Quality of life and The psychological counseling program prepared by the researcher, The study results showed the following:

1- There was a significant correlation between the scores of  adolescents on values ​​and quality of life.

2- There were statistically significant differences between the mean scores of the experimental group members in the tribal and post-standard measurements on the value scale of adolescent blind.

3- There were no statistically significant differences between the mean scores of the experimental group members in the post - measurement and follow - up values ​​of adolescent blind.

4- There were statistically significant differences between the average scores of the experimental group in the tribal and remote measures on the quality of life of adolescent blind.

5- There were no statistically significant differences between the mean scores of the experimental group members in the post-measurement and follow-up measures on the quality of life index of adolescent blind garil.

      الكلمات المفتاحية: القيم Values       المراهقات الكفيفات Blind Adolescent

         جودة الحياة Quality of Life        إرشاد نفسي ديني Counseling Religious Psychological

 

ملخص الدراسة باللغة العربية:

 

مقدمة:

     تعد القيم وسيلة للحكم علي مستوي ونوعية السلوك الفعلي للأفراد والجماعات فالسلوك الإنساني يتحدد علي أساس مجموعة من القيم المتوافرة لدي كل إنسان, والتي تترتب وتتكون بشكل معين فيما يعرف بالبناء القيمي للأفراد وبالتالي يمتلك كل مجتمع مجموعة من القيم التي تربط الأفراد بعضهم ببعض، والقيم تساعد الفرد علي أن يعيش الحياة بطريقة تجعله يشعر بالرضا عن نفسه وعن الآخرين ولأن المراهقة الكفيفة بحاجة للشعور بالرضا عن حياتها ليرتفع مستوى جودة حياتها فهي تحتاج لتعديل قيمها السالبة، ولأن القيم إحدى المؤشرات الهامة لنوعية الحياة وجودتها ومستوى الرقي أو التحضر في المجتمع، وهي تشمل الإحساس الإيجابي بحسن الحال ويرصد بمؤشرات مثل ارتفاع مستويات رضا المرء عن ذاته وعن حياته بشكل عام، وسعيه المتواصل لتحقيق أهداف شخصية ذات قيمة ومعنى بالنسبة له واستقلاليته في تحديد وجهة ومسار حياته، وإقامته لعلاقات اجتماعية إيجابية متبادلة مع الآخرين والاستمرار فيها وترتبط جودة الحياة النفسية بكل من الإحساس العام بالسعادة والسكينة وطمأنينة النفس.

     ولهذا فالإرشاد النفسي الديني بما له من أهمية كبيرة استخدم في الدراسة الحالية كمحاولة لتنمية وتعديل بعض القيم لدي المراهقات الكفيفات وأثره علي جودة الحياة لديهن، وذلك لأن الدين أقوى العوامل التي تبث الأمن والطمأنينة في نفس الإنسان لأنه يقوم علي هدي كتاب الله تعالي، وسنة نبيه سيدنا محمد صل الله عليه وسلم وآل بيته وصحابته ومن تبعهم بإحسان إلي يوم الدين، لهذا هو أهم وأعظم الأساليب الإرشادية الفاعلة في تحقيق التوافق والصحة النفسية للأفراد كافة في جميع مناحي الحياة.

ثانياٌ: مشكلة الدراسة:

     تتحدد مشكلة الدارسة الحالية في التعرف علي القيم لدي المراهقات الكفيفات وعلاقتها بجودة الحياة لديهن ودور الإرشاد النفسي الديني في تنميتها، وقد أثارت الدراسة الحالية مجموعة من التساؤلات الفرعية التالية:

1- ما العلاقة بين القيم وجودة الحياة لدي المراهقات الكفيفات؟

2- التعرف على الفروق بين درجات المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي علي مقياس القيم؟

3- التعرف على الفروق بين درجات المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي علي مقياس جودة الحياة؟

4- إذا كان هناك تأثير للبرنامج الإرشادي في تنمية وتعديل بعض القيم علي عينة الدراسة فهل يستمر هذا التأثير إلي ما بعد انتهاء البرنامج وأثناء فترة المتابعة؟   

5- إذا كان هناك تأثير للبرنامج الإرشادي في إرتفاع جودة الحياة علي عينة الدراسة فهل يستمر هذا التأثير إلي ما بعد انتهاء البرنامج وأثناء فترة المتابعة؟   

ثالثاٌ: أهمية الدراسة: اتضحت أهمية الدراسة في النقاط التالية:

1- أهمية الفئة التي تناولتها الدراسة وهي المراهقات الكفيفات والتي تحتاج رعايتهن لأهمية خاصة للإستفادة من قدراتهن وإمكانياتهن لأقصي درجة ممكنة، ولأنهن شريحة كبيرة من أفراد المجتمع ولهذا فهن في حاجة لإعداد وتربية وبناء وإرشاد من الأفراد والمجتمع وأيضاٌ في حاجة للتفاعل معهن ليشعرن أنهن جزء من هذا المجتمع وبالتالي يمكن أن يكون لهن تأثيراٌ  كبيراٌ في المجتمع.

2- أهمية المرحلة العمرية بالدراسة فالمراهقة تعد من أكثر المراحل النمائية التي يكثر بها الصراعات والاضطرابات النفسية كالشعور باليأس، والقلق والاكتئاب والاغتراب والوحدة النفسية وتزداد حدة هذه الصراعات والاضطرابات، ويتضاعف أثرها لدى المراهقة الكفيفة لما تفرضه الإعاقة البصرية من قيود عليها فتشعر بالعجز والنقص والارتباك في حياتها.

3- أهمية المتغيرات التي تتناولها الدراسة ( القيم، وجودة الحياة، والإرشاد النفسي الديني) والعلاقة فجودة الحياة من الإدركات الحسية للفرد تجاه مكانته في الحياة من الناحية الثقافية, ومن منظومة القيم في المجتمع الذي يعيش فيه الفرد وكذلك علاقته بأهدافه وتوقعاته وثوابته ومعتقداته، وتشمل أوجه الحالة النفسية ومستوى الاستقلال الشخصي والقيم لا تأتي من فراغ ولكن تستمد من البيئة بمعناها الواسع، فالقيم لها مصادر تنبع منها وتوجد من خلالها ومن هذه المصادر التعاليم الدينية والتي تعد مصدرا رئيسا لكثير من القيم لدى الأفراد والجماعات وتمثل بالبرنامج الإرشادي، فالإرشاد النفسي الديني كأسلوب إرشادي ينمي ويعدل بعض القيم للمراهقات الكفيفات ليرتفع مستوي جودة الحياة لديهن

 4- الدراسة احدي اللبنات الجديدة التي تضاف لصرح علم النفس الإيجابي إذ أنه يمكن في ضوء نتائجها يمكن وضع التوصيات التي تساعد في فهم القيم وجودة الحياة لدى المراهقات الكفيفات والتعايش والتوافق مع الحياة بل والشعور بالرضا عنها.

5- كما يمكن أن تكتسب هذه الدراسة أهميتها الحالية علي المستوي النظري والتطبيقي معا:

أ- فعلي المستوي النظري: فالبحوث والدراسات السابقة التي تناولت متغيري القيم وجودة الحياة دراسات وصفية ارتباطية، تناولتهما من حيث ارتباطهما بالعديد من المتغيرات النفسية والاجتماعية والبيئية، وهذه الدراسة تتخطي طبيعة الدراسات الوصفية الارتباطية وتتعداها للدراسات التجريبية الإرشادية، فتستخدم الإرشاد النفسي الديني لأنه يناقش أسلوب الحياة بنوع من العمق الديني مركزا على السلوكيات الدينية، ومحققا التوازن في الحياة ويستعين بالقواعد والأسس الدينية، وبالتالي تمثل الدراسة إضافة جديدة للدراسات في مجال الإرشاد النفسي.

ب- وعلي المستوي التطبيقي: فالأهمية تتمثل في إعداد برنامج للإرشاد النفسي الديني لتنمية بعض القيم السائدة للمراهقات الكفيفات وأثر ذلك علي جودة الحياة لديهن، بالإضافة لإعداد مقياسي للقيم وجودة الحياة لدي المراهقات الكفيفات بما يتفق مع طبيعة إعاقتهم وخصائصهم النفسية، مما يعتبر إضافة جديدة في مجال القياس النفسي.

رابعاٌ: أهداف الدراسة: هدفت الدراسة الحالية لتحقيق التالي:

1- تقديم برنامج الإرشاد النفسي الديني المستند علي أسس ومبادئ الدين الإسلامي الحنيف والتعرف على فعاليته في تنمية وتعديل بعض القيم لدي المراهقات الكفيفات ومدي انعكاس ذلك علي مستوي جودة الحياة لديهن.

2- التعرف علي مدي استمرارية فعالية برنامج الإرشاد النفسي الديني في تنمية وتعديل بعض القيم لدي المراهقات الكفيفات وانعكاس ذلك علي مستوي جودة الحياة لديهن بعد إنتهاء تطبيق البرنامج وأثناء فترة المتابعة.

3- التعرف علي العلاقة بين القيم وجودة الحياة لدي المراهقات الكفيفات وإعداد مقياسي للقيم وجودة الحياة للمراهقات الكفيفات.

خامساٌ: حدود الدراسة: تتحدد الدراسة الحالية بالمتغيرات الآتية:

1- عينة الدراسة:

     تكونت عينة الدراسة من المراهقات الكفيفات بمدرسة النور للمكفوفين بمدينة سوهاج وقوامها (20) طالبة من الكفيفات وهي المجموعة التجريبية.

2- أدوات الدراسة: إستخدمت الدراسة الحالية الأدوات الأتية:

ا- مقياس القيم من إعداد الباحثة.                                  

ب- مقياس جودة الحياة من إعداد الباحثة.

ت- برنامج الإرشاد النفسي الديني من إعداد الباحثة.

3- منهج الدراسة:

     اعتمدت الدراسة الحالية علي المنهج التجريبي لمناسبته لطبيعتها الإرشادية التي تهدف لتنمية بعض القيم وارتفاع مستوي جودة الحياة لدى المراهقات الكفيفات، باستخدام برنامج للإرشاد النفسي الديني.

4- الأساليب الإحصائية: للتحقق من صحة فروض الدراسة إستخدم الباحث:

أ- اختبار ويلكوكسون.                                                     

ب- معامل ارتباط بيرسون.

سادسا: فروض الدراسة:

1- توجد علاقة إرتباطية دالة بين درجات المراهقات الكفيفات علي مقياسي القيم وجودة الحياة.

2- توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب أفراد المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي على مقياس القيم لدي المراهقات الكفيفات.

3- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب أفراد المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي على القيم لدي المراهقات الكفيفات.

4- توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب أفراد المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي على مقياس جودة الحياة لدي المراهقات الكفيفات.

5- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب أفراد المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي على مقياس جودة الحياة لدي المراهقات الكفيفات.

سابعا: نتائج الدراسة: توصلت الدراسة إلي النتائج التالية:

1- وجود علاقة إرتباطية موجبة ودالة إحصائيا بين درجات المراهقات الكفيفات علي مقياس القيم ودرجاتهن علي مقياس جودة الحياة، وهذا يعني أنه كلما ارتفعت درجات المراهقات الكفيفات في القيم ارتفعت درجاتهن في جودة الحياة والعكس صحيح.

2- وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين رتب الدرجات في القياسين القبلي والبعدي على مقياس القيم لدي المراهقات الكفيفات عينة الدراسة وذلك لصالح القياس البعدي بعد تطبيق البرنامج، حيث حصل أفراد العينة الإرشادية على درجات أعلى على مقياس القيم بعد تطبيق البرنامج الإرشادي، وهذا يؤكد فعالية البرنامج الإرشادي النفسي الديني الذي تم تطبيقه على أفراد العينة الإرشادية، من المراهقات الكفيفات بصريا في تنمية وتعديل وتقويم القيم لديهن.

3- عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات أفراد المجموعة الإرشادية في القياسين البعدي والتتبعي على مقياس القيم بأبعاده المختلفة لصالح القياس التتبعي، وهذا يشير لاستمرار فعالية البرنامج الإرشادي لدى المجموعة الإرشادية في تنمية وتعديل القيم لديهن بشكل عام في القياسين البعدي والتتبعي - بعد مرور شهرين - على مقياس القيم لدي المراهقات الكفيفات عينة الدراسة.

4- وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين رتب الدرجات في القياسين القبلي والبعدي على مقياس جودة الحياة لدي المراهقات الكفيفات عينة الدراسة وذلك لصالح القياس البعدي بعد تطبيق البرنامج، حيث حصل أفراد العينة الإرشادية على درجات أعلى على مقياس جودة الحياة بعد تطبيق البرنامج الإرشادي، وهذا يؤكد فعالية البرنامج الإرشادي النفسي الديني الذي تم تطبيقه على أفراد العينة الإرشادية، من المراهقات الكفيفات في إرتفاع جودة الحياة لديهن.

 5- عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات أفراد المجموعة الإرشادية في القياسين البعدي والتتبعي على مقياس جودة الحياة بأبعاده المختلفة لصالح القياس التتبعي، وهذا يشير لاستمرار فعالية البرنامج الإرشادي لدى المجموعة الإرشادية في إرتفاع جودة الحياة لديهن بشكل عام في القياسين البعدي والتتبعي - بعد مرور شهرين - على مقياس جودة الحياة لدي المراهقات الكفيفات عينة الدراسة.

 

SUMMARY:

 Introduction:     Firest:

     Values ​​are a means of judging the level and quality of the actual behavior of individuals and groups. Human behavior is determined on the basis of a set of values ​​available to each human being. To live life in a way that makes him feel good about himself and others and because blind adolescence needs to feel good about her life to raise her quality of life she needs to modify her negative values, and because values ​​are an important indicator of quality of life and quality and level of advancement or urbanization And includes a positive sense of good and is monitored by indicators such as high levels of satisfaction with oneself and his life in general, and his continuous pursuit of personal goals of value and meaning for him and his independence in determining the direction and path of his life, and the establishment of positive social relations with others and continue and linked The quality of psychological life in both the general sense of happiness and tranquility and self-confidence.

     There fore, the religious psychological guidance of great importance was used in the current study as an attempt to develop and modify some values ​​of adolescent blindness and its impact on the quality of life, because religion is the most powerful factors that transmit security and tranquility in the same person because it is based on the guidance of God Almighty, Muhammad, may Allah bless him and his family and companions and those who followed them in charity to the Day of Judgment, for this is the most important and most effective guidance methods in achieving the compatibility and mental health of individuals in all walks of life.

Second: The problem of the study:

     The current study problem is identified in the identification of the values ​​of adolescent blindness and their relation to quality of life and the role of psychological counseling in their development. The present study has raised a number of the following sub- questions: 

1. What is the relationship between the values ​​and quality of life of adolescent blind?

2- Identify the differences between the experimental group scores in the tribal and the remote measurements on the scale of values?

3- Identify the differences between the experimental group scores in the tribal and remote measures on the measure of quality of life?

4- If there is an impact of the extension program in the development and modification of some values ​​on the sample of the study, will this effect continue until after the end of the program and during the follow-up period?

5- If there is an impact of the extension program on the high quality of life on the study sample, will this effect continue until after the end of the program and during the follow-up period?

Third: The importance of the study: The importance of the study has become clear in the following aspects:

1- The importance of the category covered by the study are adolescent blind girl, whose care needs to be particularly important to maximize their abilities and possibilities to the maximum degree possible, as well as they represent a large segment of the community members and so they need to prepare and raise and build and guidance from individuals and the community and also need to interact with them to feel They are part of this society and thus can have a significant impact on society.

2- The importance of the age stage of the study is adolescence, which is one of the most developmental stages of conflicts and mental disorders such as despair, anxiety, depression, alienation, psychological unity and wing and exacerbate these conflicts and disorders, and multiplied the impact of teenage blindfolds because of the limitations imposed by the visual disability them and feel disabled And lack of confusion in their lives.

3- The importance of the variables studied by the study (values, quality of life, religious counseling) and the relationship of quality of life from the sensory perceptions of the individual to his cultural position, the value system in the society in which the individual lives, as well as his relation to his goals, expectations, beliefs and beliefs. The psychological state and the level of personal independence and values ​​do not come from a vacuum but are derived from the environment in the broad sense. Values ​​have sources that stem from them. These sources include religious teachings, which are a major source of many values ​​in individuals and groups. Religious counseling as a guiding method develops and modifies certain values ​​for adolescent adolescents to raise their quality of life

4- The study is one of the new building blocks to be added to positive psychology, since it is possible in the light of its results to develop recommendations that help in understanding the values ​​and quality of life of adolescent blindness and coexistence and compatibility with life and even satisfaction.

5- This study can also gain its current importance both theoretically and practically:

A- The research and previous studies that dealt with the variables of values ​​and the quality of life were descriptive descriptive studies, which dealt with them in terms of their correlation with many psychological, social and environmental variables. The present study transcends the nature of descriptive descriptive studies, From the religious depth and focuses on religious behaviors that achieve balance in life and use the rules and religious foundations and thus represents a new addition to studies in the field of psychological counseling.

B- On the level of application: The importance is the preparation of a program of psychological counseling to develop some of the values ​​of the dominant adolescents and the impact of the impact on the quality of life, as well as the preparation of a measure of the values ​​and quality of life of adolescents blinds in accordance with the nature of disability and psychological characteristics, which is a new addition in the field of measurement Psychological.

Fourth: The objectives of the study:

     The present study aimed to achieve the following:

1- Presenting the psychological counseling program based on the principles and principles of the Islamic religion and recognizing its effectiveness in the development and modification of some values ​​of adolescent blind and the extent of the reflection on their quality of life.

2- to identify the continuity of the effectiveness of the psychological counseling program in the development and modification of some values ​​of adolescent blind and reflect on the level of quality of life after the completion of the implementation of the program and during the follow-up.

3- To identify the relationship between the values ​​and quality of life of adolescent adolescents and the preparation of a measure of values ​​and quality of life for adolescent blind

Fifth: Limitations of the study:

      The current study is determined by the following variables:

1- Sample of the study: The sample of the study consisted of teenage blind garil in the school of light for the blind in the city of Sohag and the strength of about (20) students of blind, the experimental group.

2- Study Tools: The present study used the following tools:

A- Measure of values ​​prepared by the researcher.

B- Quality of life measure prepared by the researcher.

C- The psychological counseling program prepared by the researcher.

3- Methodology of the study: The current study is based on the experimental approach to its extension nature, which aims to develop some values ​​and raise the quality of life of adolescent blind garil, using a program of psychological counseling.

4- Statistical Methods: To verify the validity of the study hypotheses, the researcher used:                    A- Wilcoxson test.                  

B- Pearson correlation coefficient.

Sixth: The study hypotheses:

1- There was a significant correlation between the scores of adolescent adolescents on values ​​and quality of life.

2- There were statistically significant differences between the mean          of rank scores of the experimental group members in the tribal and post-standard measurements on the value scale of adolescent blind.

3- There were no statistically significant differences between the mean     of rank scores of the experimental group members in the post - measurement and follow - up values ​​of adolescent blind.

4- There were statistically significant differences between the average      of rank scores of the experimental group in the tribal and remote measures on the quality of life of adolescent blind.

5- There were no statistically significant differences between the mean     of rank scores of the experimental group members in the post-measurement and follow-up measures on the quality of life index of adolescent blind women.

Seventh: Results of the study:

    The study reached the following results:

1- There was a positive correlation and statistical function between the scores of adolescent blindness on the scale of values ​​and their scores on the measure of quality of life, which means that the higher the degrees of adolescent blindness in values, their degrees in quality of life and vice versa.

2- There were statistically significant differences between the grade levels in the tribal and remote measurements on the scale of values ​​of adolescent blind study sample for the benefit of post-measurement after the application of the program, where the members of the indicative sample on higher scores on the value scale after the application of the indicative program, The psychological guidance that has been applied to the sample of the guidance, from adolescents blind visually in the development and modification and evaluation of values.

3- There were no statistically significant differences between the mean     of rank scores of the members of the extension group in the post-measurement and follow-up measures on the scale of values ​​in the different dimensions for the sake of sequential measurement. This indicates the continued effectiveness of the extension program in the extension group in developing and adjusting the values ​​in general in the post-measurement and follow- Two months on the scale of values ​​of adolescent blind study sample.

4- There were statistically significant differences between the grade levels in the tribal and post-standard measurements on the quality of life of adolescents blind sample study for the benefit of post-measurement after the application of the program, where the members of the sample guidance on the higher quality of life after the application of the indicative program, The effectiveness of the psychological counseling program, which has been applied to the sample of the sample, from the visually impaired adolescents in their high quality of life.

5- There were no statistically significant differences between the mean     of rank scores of the members of the extension group in the post-measurement and follow-on measures of quality of life in different dimensions for the sake of sequential measurement. This indicates the continuous effectiveness of the extension program in the extension group in their overall quality of life in the post- After two months - on the quality of life standard for adolescent blind eye study sample.