رسالة دكتوراه

القضايا التربوية لبعض إصدارات مكتبة الأسرة وعلاقتها بالتنمية الشاملة في ضوء النشر الإلكتروني

د. أسامة قدري عبد الباري مرسي

مصر - جامعة سوهاج

كلية التربية - قسم أصول التربية

1436هـ - 2015م

تفضلوا المستخلص في المرفقات

وبالتوفيق

 

مستخلص الدراسة:

   هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على القضايا التربوية لبعض إصدارات مكتبة الأسرة وعلاقتها بالتنمية الشاملة في ضوء النشر الالكتروني، ووضع تصور لتفعيل تأثير مكتبة الأسرة على التنمية الشاملة، واختار الباحث عينة عشوائية من إصدارات مكتبة الأسرة، ومرت الدراسة بمجموعة من الإجراءات بدأت بإعداد الإطار النظري الذي تضمن مكتبة الأسرة والتنمية الشاملة، والقضايا التربوية لبعض إصدارات مكتبة الأسرة، والنشر الإلكتروني ثم الدراسة التحليلية الكمية والكيفية ونتائجهما ثم تقديم تصور مقترح لتفعيل تأثير مكتبة الأسرة على التنمية الشاملة، بالإضافة إلى تقديم مجموعة من التوصيات في ضوء نتائج الدراسة.

أهم نتائج الدراسة:

  1. القراءة ضرورة إيمانية واجتماعية لأي فرد من أفراد المجتمع، حيث إن القراءة توثق الجانب الديني للإنسان، كما إنها تعمل على تقوية الروابط الاجتماعية بين الفرد ومجتمعه.
  2. من أهداف مكتبة الأسرة التشجيع على القراءة، وبعث الروح القومية والشعور بالفخر وبالثقافة المصرية الحقيقية، ونشر الأفكار الحقيقية التي شكلت المسيرة الحضارية لشعب المصري، وتقديم أحدث الإنجازات العلمية، والتواصل مع الحضارات الأخرى، ونشر الوعي بالتراث العربي والإسلامي، وتقوية الانتماء الوطني لدى الشباب.
  3. حظيت القضايا التربوية الفكرية بالاهتمام الأكبر في إصدارات مكتبة الأسرة ثم جاءت القضايا التربوية الدينية في المرتبة الثانية، وجاءت القضايا الاقتصادية، والتراثية في المرتبة الثالثة، وجاءت القضايا العلمية والإبداعية في المرتبة الأخيرة .
  4. حظيت قضية الاهتمام بالتربية والتعليم بالمرتبة الأولي في القضايا الفكرية ثم جاءت قضية مقاومة العنف والتطرف والإرهاب في المرتبة الثانية، وجاءت كل من قضية العولمة ، وقضية الهوية الثقافية ، وقضية الشورى والديمقراطية في المرتبة الثالثة.
  5. نالت قضية الأخلاق الإسلامية للفرد في المجتمع المرتبة الأولي في القضايا الدينية ثم جاءت قضية كيفية الدعوة إلى الله وقضية معاملة الرسول (r) لغير المسلمين وقضية مكانة المرأة في المجتمع الإسلامي في المرتبة الثانية ، وجاءت قضية المعاملات الإسلامية ، وقضية التعليم الديني في مصر في المرتبة الثالثة .

أهم التوصيات:

  1. على المسئولين عن الهيئة المصرية للكتاب العمل على النشر الإلكتروني لإصدارات مكتبة الأسرة لما له من مميزات عديدة .
  2. على المسئولين عن التربية والتعليم الاهتمام باللغة العربية وقواعدها وتطوير التعليم الفني ، وعودة نظام أعمال السنة لحل مشكلة الدروس الخصوصية .
  3. على المسئولين عن مشروع مكتبة الأسرة الاهتمام بنشر إصدارات تتناول إبداع الشباب وذوي الاحتياجات الخاصة ومشكلات الشباب وحلولها مثل مشكلة تعاطي المخدرات ، ومشكلة البطالة .
  4. على المسئولين عن التربية والتعليم الاهتمام بالتربية الرياضية لتفريغ طاقات الشباب ، ولتربية روح الفريق وأخلاق التعاون والتخطيط ، ولتعويد الشباب احترام القوانين.
  5. على إدارة المدرسة والمعلمين تشجيع الطلاب على المناقشة والحوار مع المعلمين وإدارة المدرسة لإبداء وجهات نظرهم ومناقشتهم لتجنب التعصب والتحيز والفكر المتطرف .
  6. على المسئولين عن مشروع مكتبة الأسرة الاهتمام بنشر إصدارات تربوية تتناول التراث التربوي لدى المفكرين المسلمين والفلسفة الإسلامية لتساعد المعلمين في تعليم النشء وتساعد الآباء والأمهات في تربية الأبناء.


Abstract

The present study aimed to identify the educational issues for some versions of the family library and its relationship to the overall development in the light of electronic publishing, and visualize the activation effect Family Library on the overall development, and chose researcher random sample versions of the family library, and passed the study a series of actions began to prepare a conceptual framework which included Family and comprehensive development library, and educational issues for some versions of the family library, and electronic publishing, and the study of analytical quantitative and qualitative and results then bring the perception proposal to activate the impact of the Family Library on the overall development, in addition to providing a set of recommendations in the light of the results of the study.

The most important findings of the study :

  1. reading is a social necessity of faith for any member of the community that readingenforces the religious side of man, it also works to enforces the social conections between the in dividnal and his society.
  2. The encouragement to reading is one of the aims of the family library. And also resurrect the national spirit , sense of pride of the real Egyptian culture, dissemination of real ideas that formed the march of civilization of the Egyptian people.
  3. Educational issues received the most attention intellectual versions in the family library and educational religious issues came in the second place and economic issues and heritage in the third place.  And the scientific and creative issues came in the lastest place.
  4. The issue of concern to education has The first issues of resistance to violence, extremism and terrorism in the secoud place, and all of the globalization.  Issue and the issue of cultural identify and the issues of the consultation issue and democracy cuncin the third place.
  5. The issue of Islamic morality of the individual in society giant the first place in religious issues . then the issue of how to call to God and issue of the treatment of the prophet (p) for non-Muslims
    and the issue of the position of the Woman in Islamic So city came in the second place. At last the issue of the Islamic treatment and the issue of religious education in Egypt came in the third grade.

The most important recommendations:

  1. Officials from the Egyptian Book Organization should work on electronic publishing versions of the family library because of its many advantages.
  2. The responsible of education should take care of Arabic language and its rules. And the development of technical education. And return the work year system to Solve the tutorials problems.
  3. Those responsible for the Family Library project interest to publish versions that dealing with the creativity of young people and those with special needs and problems of young people and their solutions such as drug abuse problem , and the problem of unemployment.
  4. On those responsible for the attention of Education physical education should empty the energies of young people , and raising team spirit and ethics of cooperation and planning , and to accustom the youth to respect the laws.
  5. The school management and teachers should encourage students to discussion and dialogue with the teachers and the school administration to express their views and discuss with them to avoid intolerance and prejudice and extremist thinking .
  6. On those responsible for the Family Library project should publish educational versions of
    dealing with the educational heritage of the Muslim intellectuals and Islamic philosophy to help teachers in the education of young people and parents in education.