رسالة ماجستير

 

تطوير إدارة مؤسسات رياض الأطفال بمصر فى ضوء مدخل الإدارة الإستراتيجية

 

إعداد الباحثة

أمل فتحي عبد الرسول

إشراف

أ.د/نبيل سعد خليل

د/عبد الباسط محمد دياب

كلية التربية - جامعة سوهاج

قسم التربية المقارنة والإدارة التعليمية

 

 1433هـ - 2012م

تفضلوا المستخلص في المرفقات

وبالتوفيق

 

مستخلص الدراسة باللغة العربية:

عنوان الدراسة:

تطوير إدارة مؤسسات رياض الأطفال بمصر فى ضوء مدخل الإدارة الإستراتيجية

هدف الدراسة:

           تهدف الدراسة إلى:

1- التعرف على مفهوم الإدارة الإستراتيجية وأهدافها وأهميتها وعملياتها.

2- الوقوف على دواعى تطوير إدارة مؤسسات رياض الأطفال فى مدخل الإدارة الاستراتيجية.

3- الوقوف على متطلبات تطبيق مدخل الإدارة الاستراتيجية لتطوير إدارة مؤسسات رياض الأطفال.

4- التعرف على المعوقات والمشكلات التى تواجه تطوير إدارة مؤسسات رياض الأطفال فى ضوء مدخل الإدارة الإستراتيجية.

5- وضع تصور مقترح يمكن من خلاله تطوير إدارة مؤسسات رياض الأطفال فى ضوء مدخل الإدارة الإستراتيجية.

نتائج الدراسة:

     أسفرت الدراسة عن العديد من النتائج أهمها :

- حاجة إدارة مؤسسات رياض الأطفال إلى تطبيق الإدارة الاستراتيجية وذلك لمعالجة قضاياها ومشكلاتها ومواجهة المشكلات الداخلية والخارجية .

- حاجة العاملات بإدارة مؤسسات رياض الأطفال فى مصر إلى التوعية بأهمية تطبيق وممارسة عمليات الإدارة الاستراتيجية وتقنياتها لتطوير إدارة مؤسسات رياض الأطفال .

- قلة معرفة القائمات على إدارة مؤسسات رياض الأطفال بآليات تنفيذ خطوات تطبيق الإدارة الاستراتيجية .

- قلة معرفة العاملات بإدارة مؤسسات رياض الأطفال بإيجابيات تطوير إدارة مؤسسات رياض الأطفال من خلال الإدارة الاستراتيجية .

- قلة الوعى لدى العاملات بمؤسسات رياض الأطفال بعمليات الإدارة الاستراتيجية التى يجب اتباعها فى تطوير إدارة مؤسسة رياض الأطفال .

- قلة توافر المعلومات فى مؤسسات رياض الأطفال اللازمة لتطوير إدارة مؤسسة رياض الأطفال فى ضوء مدخل الإدارة الاستراتيجية .

- نقص توافر مهارة صياغة الرؤية والرسالة للمؤسسة التربوية لدى الكثير من مديرات مؤسسات رياض الأطفال .

- حاجة معظم مديرات مؤسسات رياض الأطفال إلى مهارة تحديد الأهداف الاستراتيجية .

- حاجة معظم مديرات مؤسسات رياض الأطفال إلى مهارة التقويم والمتابعة .

- قصور مهارة التحليل البيئى عند معظم مديرات مؤسسات رياض الأطفال .

- قلة معرفة معظم مديرات مؤسسات رياض الأطفال بأدوات وأساليب التحليل البيئى.

- قصور مهارات الاتصال عند معظم مديرات مؤسسات رياض الأطفال .

- قلة توافر المهارات الإدارية لدى بعض مديرات مؤسسات رياض الأطفال .

- القصور فى أساليب اختيار مديرات مؤسسات رياض الأطفال ، حيث يتم بناء على الأقدمية .

- حاجة تطوير إدارة مؤسسة رياض الأطفال فى ضوء مدخل الإدارة الاستراتيجية إلى العديد من المتطلبات التالية :

- توافر مديرة كفء لمؤسسات رياض الأطفال .                          -  توافر المهارات الإدارية لدى مديرات مؤسسات رياض الأطفال .

- توافر المناخ التنظيمى لمؤسسة رياض الأطفال .                          - تحليل الثقافة التنظيمية لإدارة مؤسسات رياض الأطفال .

توافر التمويل الكافى لمؤسسات رياض الأطفال .                           - المشاركة فى صناعة القرارات التى تخص مؤسسات رياض الأطفال .

- وجود العديد من المشكلات التى تواجه تطوير إدارة مؤسسات رياض الأطفال فى ضوء الإدارة الاستراتيجية وهى :

- قلة وجود مديرات لمؤسسات رياض الأطفال مؤهلات تأهيلاً تربوياً فى كثير من مؤسسات رياض الأطفال فى مصر .

- خضوع كثير من مؤسسات رياض الأطفال لإدارة بعض المدارس الابتدائية .

- قلة حصول الكثير من مديرات مؤسسات رياض الأطفال على دورات تدريبية فى مجال إدارة مؤسسات رياض الأطفال .

- معاناة معظم مؤسسات رياض الأطفال من العجز فى أعداد الإداريات العاملات بمؤسسات رياض الأطفال، مما يؤثر فى عملية تطوير إدارة مؤسسات رياض الأطفال فى ضوء مدخل الإدارة الاستراتيجية .                

- تعانى معظم مؤسسات رياض الأطفال من مشكلة كثافة الفصل وارتفاعها .

- تعانى معظم مؤسسات رياض الأطفال من مشكلة ارتفاع نصيب المعلمة من الأطفال بمؤسسات رياض الأطفال .

- وجود الكثير من المعلمات العاملات فى مؤسسات رياض الأطفال غير مؤهلات تربوياً ، بل وجود البعض يحمل مؤهلاً متوسطاً غير تربوى .

- افتقار بنية مؤسسات رياض الأطفال إلى توافر المواصفات الجيدة لغرفة الأنشطة وقلة التجهيزات ، وافتقارها إلى كثير من الغرف للعاملات بها وافتقارها أيضاً إلى الأفنية .

- قصور فى الرعاية التربوية والترفيهية والغذائية والصحية لأطفال مؤسسات رياض الأطفال .

- ضعف الإمكانات المادية لمعظم مؤسسات تربية الأطفال .

  • قصور التمويل الكافى لمؤسسات تربية الأطفال سواء على مستوى مؤسسات رياض الأطفال الحكومية أو مؤسسات رياض الأطفال الخاصة .

 

 

Study name:

Developing The Management of Kindergarten Institutions in Egypt, in the Light of entrance                                     to Strategic Management

Objectives of the study:   The study aims to:

1-Identify the concept, Objectives, importance and processes of strategic management.  

2-Indentify the reasons for the development of in regard to the strategic management. 

3- Identify the requirements of strategic management application in kindergarten.

4- Identify the obstruct and problems that face the development of    kindergarten management in the light of the approach of strategic management. 

5-set a suggested proposal which can be used in the development of    kindergarten management in the light of the approach of strategic management.

Results of the study:  Study resulted in many of the most important results:

- Management institutions need kindergarten to the application of strategic management and to address the issues and problems and the face of internal and external problems.

- A working management institutions need kindergartens in Egypt to raise awareness of the importance of the application and practice of strategic management processes and technologies for the development of kindergarten in situations

- Lack of knowledge of the administrators of the institutions kindergarten mechanisms for implementation of the steps the application of strategic management.

- Lack of knowledge workers manage kindergarten organizations positive aspects management development institutions kindergarten through strategic management

- Lack of awareness among institutions kindergarten strategic management processes that must be followed in the development of kindergarten Foundation

- The limited availability of information in kindergarten institutions necessary for the development of enterprise management kindergartens in the light of the entrance to the strategic management.

- The lack of availability of skilled formulation of the vision and mission of the educational institution has a lot of managers of kindergartens.

- Most institutions managers need kindergarten to the skill of identifying strategic objectives.

- Most managers need kindergarten to skill evaluation and follow-up.

- Palaces environmental analysis skill when most managers of kindergartens.

- Lack of knowledge of most managers of kindergartens tools and methods of environmental analysis

- Lack of communication skills when most managers of kindergartens.

- The limited availability of management skills among some managers of kindergartens

- Deficiencies in the methods of selecting managers kindergarten institutions, where it is based on seniority. 

- Need to develop management Foundation kindergartens in the light of the entrance to the strategic management to many of the following requirements:

  • The availability of efficient manager for kindergarten institutions.
  • Availability of management skills among managers of kindergartens.
  • Availability of organizational climate for kindergarten Foundation.
  • analysis of organizational culture to manage institutions kindergarten.
  • Availability of the cultural transformation of institutions kindergarten.
  • participate in making decisions that concern institutions kindergarten.

And there are many problems facing the development of management institutions kindergartens in the light of strategic management, namely:

  • lack of presence of directors for kindergarten institutions qualifications
  • educationally qualified in many institutions of kindergartens in Egypt.
  • undergo many institutions kindergarten to manage some primary schools.
  • Few get a lot of managers kindergarten institutions on training courses in the field of management institutions kindergarten.
  • suffering most kindergartens institutions of the deficit in the number of administrators of the institutions of child-rearing, which affects the development of management institutions, kindergartens in the light of the entrance to the strategic management.
  • suffer most institutions kindergarten class density problem and height.
  • suffer most kindergartens institutions of the problem of the high share of the teacher of kindergarten children institutions.
  • there are a lot of parameters employed in institutions kindergarten educational qualifications, but there are some moderate carries eligible educational.

- Lack of structure institutions kindergarten to the availability of good quality room activities and lack of supplies, and a lack of a lot of rooms for workers and also lack of courtyards.

- Deficiencies in educational and recreational care, food and health care for children kindergarten institutions.

- The weakness of the material resources of most institutions kindergarten.      

  • A lack of funding for child-rearing institutions both at the level of governmental institutions, kindergartens and private.

 

 

 

تطوير إدارة مؤسسات رياض الأطفال بمصر

فى ضوء مدخل الإدارة الإستراتيجية

المقدمة:

        إن مؤسسات رياض الأطفال تواجه العديد من التحديات التى أفرزتها متغيرات متنوعة فى عالم سريع التغير، ومن الملاحظ أن نجاح إدارة مؤسسات رياض الأطفال فى مواجهة هذه المتغيرات يتوقف على نوعية الأسلوب المستخدم فى الإدارة .

        من هنا كان من الضرورى تطوير إدارة مؤسسات رياض الأطفال فى ضوء أحد المداخل الإدارية الحديثة، واختارت الباحثة مدخل الإدارة الاستراتيجية وذلك لما أظهره هذا المدخل الإدارى من أهمية فى تحليل التحديات التى تواجه إدارة مؤسسات رياض الأطفال، حيث إنها تساعد مديرة الروضة فى تحديد القضايا الأساسية التى تشكل جوهر العمل بالروضة، وتؤثر على العملية التربوية للطفل، وعلى اتخاذ قرارات تتناسب مع القضايا المطروحة، تحديد أهداف إجرائية للبرامج التربوية والوظائف والمسئوليات المحددة لكل عضو فى الروضة، وضع تصور لمستقبل الروضة من خلال الكشف عن واقع إمكانيات الروضة ومواردها المتاحة، التوصل إلى قرارات استراتيجية فى الأوقات التى تتعرض لها الروضة لتحديات داخلية أو خارجية محتملة فى المستقبل، وضع الروضة فى موقف نشط ومتميز يتلاءم مع التغيرات البيئية بشكل دائم، وتطوير واقع العمل بالروضة لمواجهة المعوقات التى تعترض النجاح.

        هذا بالإضافة إلى أن الإدارة الاستراتيجية تعتبر من الأساليب الإدارية الحديثة، حيث إنها عملية بواسطتها تستطيع إدارة مؤسسات رياض الأطفال تحديد التوجهات طويلة الأجل للمؤسسة، وكذلك الآداء من خلال التصميم الدقيق والتنفيذ المناسب والتقييم المستمر للاستراتيجية الموضوعة.

        من هنا جاء موضوع الدراسة وهو تطوير إدارة مؤسسات رياض الأطفال فى ضوء مدخل الإدارة الاستراتيجية من أجل إيجاد نموذج إدارى حديث يسعى للمساهمة فى تشكيل المستقبل للروضة، ويعمل على المحافظة على مؤسسات رياض الأطفال ويضمن لها القدرة على التكيف مع المتغيرات التى تطرأ فى بيئتها، والتعامل معها وإدارتها بكفاية وفاعلية.

 

مشكلة الدراسة:

أخذت الكثير من الدول ومنها مصر الاهتمام بالإدارة المدرسية والاهتمام بأساليب إدارية متعددة للوصول بعمليات التجديد والإصلاح فى النظم التعليمية إلى المستويات المطلوبة.

ورغم هذا الاهتمام الموجه لتطوير الإدارة المدرسية على كافة مستويات التعليم، إلا أنه من الملاحظ أن معظم الدراسات تكاد تتفق على أن هناك العديد من المشكلات التى تواجه إدارة مؤسسات التعليم سوءا كانت على مستوى مؤسسات رياض الأطفال والتعليم الأساسى أو الثانوى تتشابه وتقترب كثيراً وإن تفاوتت درجة الوجود النسبى، ومن هذه المشكلات انخفاض كفاءة الأفراد العاملين والقيادات من حيث الإدارة والخبرة والتدريب،

وغياب المشاركة الفعالة، وضعف دور المجتمع المحلى، ومجالس الآباء، وغياب نظم تقويم الأداء، والرقابة الفعالة لجودة العملية التعليمية، إعطاء النواحى الإدارية الأهمية القصوى من جانب غالبية مديرات مؤسسات رياض الأطفال، والنظر إليها على أنها وحدها مهمة الإدارة المدرسية، ومن ثم يعكفون على الأعمال الإدارية الروتينية،ويتركون الإشراف الفنى أو رقابة العملية التعليمية، الأمر الذى يفقدهم الإنجاز، الافتقار إلى القدرات والمهارات اللازمة للتخطيط لدى مديرات مؤسسات رياض الأطفال، وما يترتب عليه من الفهم القاصر المتوقع الموجود داخل الروضة وما يمكن أن ينتج عنه فى المستقبل القريب أو البعيد لتلك التوقعات المستقبلية لدى هؤلاء الأفراد على أساس الحدث والتخمين.

كما تعانى إدارة مؤسسات رياض الأطفال من نظرة أفراد غالبية المجتمع التى ينقصها الوعى بمراحل نمو وتعليم الطفل فى هذه السن المبكرة، وأساليب التعليم التربوية لرعاية ونمو الطفل، وإشباع حاجاته التى تتطلب مستوى مضطرداً من المهارات التربوية والتعليمية، لذلك فإنه من واجب النظام التربوى الاستعداد والتخطيط لمواجهة حاجات المستقبل، كما أن سياسة التعليم أدت إلى بعض التناقضات التى أدت بدورها إلى نقص فى بعض النوعيات ومستويات القائمين على إنتاجية وخدمات تربية الطفل.

هذا بالإضافة إلى ما يشير إليه الواقع من أن إدارة مؤسسات رياض الأطفال تواجه العديد من التحديات والقضايا منها ضعف التنسيق والتعاون مع الجهات المعنية والقطاع الخاص، عدم كفاية البنية الأساسية والموارد المادية والبشرية اللازمة، لذلك تشير إحدى الدراسات إلى أن تطوير الروضة فى مؤسسات رياض الأطفال يتطلب أن يضع فى حسابه صورة التعليم المستقبلية بأهدافها الواسعة فى الروضة وخارجها. وفى ضوء ذلك يمكن القول أن مدخل الإدارة الإستراتيجية يعتبر أحد المداخل التى يمكن استخدامها فى مؤسسات ومؤسسات رياض الأطفال باعتبارها مدخلاً إدارياً شاملاً يساعد على صياغة الإستراتيجية وتنفيذها ومراجعتها فى تحقيق طفرات إستراتيجية فى أدائها، وذلك بحشد طاقاتها لتحقيق إنجازات إستراتيجية طبقاً للأولويات الإدارية.

من هنا يمكن القول أن تطوير إدارة مؤسسات رياض الأطفال فى ضوء مدخل الإدارة الإستراتيجية أصبح ضرورة أساسية للتمكن من النهوض والارتقاء بها وتحقيق أهدافها التى تسعى إليها وفى ضوء ذلك يمكن تحديد مشكلة الدراسة فى التساؤلات التالية:

- ما المقصود بالإدارة الإستراتيجية؟ ما أهدافها؟ ما أهميتها؟ وما عملياتها؟

- ما دواعى تطوير إدارة مؤسسات رياض الأطفال؟ وما متطلبات تطبيق الإدارة الاستراتيجية لتطويرها؟

- ما المعوقات والمشكلات التى تواجه تطوير إدارة مؤسسات رياض الأطفال بمصر فى ضوء مدخل الإدارة الإستراتيجية؟

- ما المقترحات والآليات التى يمكن من خلالها تطوير إدارة مؤسسة رياض الأطفال فى ضوء مدخل الإدارة الإستراتيجية؟

أهداف الدراسة:

تهدف الدراسة إلى:

1- التعرف على مفهوم الإدارة الإستراتيجية وأهدافها وأهميتها وعملياتها.

2- الوقوف على دواعى تطوير إدارة مؤسسات رياض الأطفال فى مدخل الإدارة الاستراتيجية.

3- الوقوف على متطلبات تطبيق مدخل الإدارة الاستراتيجية لتطوير إدارة مؤسسات رياض الأطفال.

4- التعرف على المعوقات والمشكلات التى تواجه تطوير إدارة مؤسسات رياض الأطفال فى ضوء مدخل الإدارة الإستراتيجية.

5- وضع تصور مقترح يمكن من خلاله تطوير إدارة مؤسسات رياض الأطفال فى ضوء مدخل الإدارة الإستراتيجية.

أهمية الدراسة:

تتمثل أهمية الدراسة فى الآتى:

- أنها تتناول موضوعاً من الموضوعات الحديثة والحيوية فى التطوير الإدارى.

- تساعد هذه الدراسة فى تفعيل دور الإدارة الإستراتيجية فى إدارة مؤسسات رياض الأطفال بمصر.

- أنها تقدم أسلوباً إدارياً حديثاً يساعد فى التخطيط والتنفيذ والتقويم السليم للعمل الإدارى والتربوى وتحقيقه بصورة فاعلة فى مؤسسات رياض الأطفال.

- توجه انتباه المسئولين وأصحاب القرار فى مؤسسات رياض الأطفال إلى ضرورة توظيف الإدارة الإستراتيجية.

- أنها تلبى حاجة إدارة مؤسسات رياض الأطفال لهذا النمط من الإدارة لما له من دور فاعل فى وضع الخطط على أسس علمية وفق المتغيرات البيئية الداخلية والخارجية.

- تسهم فى تبصير المسئولين عن إدارة مؤسسات رياض الأطفال بمدخل الإدارة الإستراتيجية كمدخل إدارى حديث يراعى حصر لجوانب القوة ونقاط الضعف والفرص المتاحة أمام رياض الأطفال والتهديدات التى قد تؤثر سلباً فى قيام هذه المؤسسات بدورها، ومحاولة الاستفادة منها فى تحسين وتطوير أنماط الإدارة الحالية لرياض الأطفال لمعالجة أوجه القصور.

- الإفادة من هذه الدراسة فى إجراء دراسات أخرى فى المستقبل تمهد السبيل أمام الباحثين لبناء أو تطوير نماذج إدارية تنعكس على تطوير الأداء بمؤسسات رياض الأطفال.

المستفيدون من هذه الدراسة:

1- مديرات إدارة مؤسسات رياض الأطفال فى مصر.

2- القائمون على متابعة ممارسات مديرات إدارة مؤسسات رياض الأطفال.

3- القائمون على اختيار وتدريب مديرات إدارة مؤسسات رياض الأطفال.

4- مصمموا برامج التطوير فى الإدارة المدرسية بصفة عامة، وإدارة مؤسسات رياض الأطفال بصفة خاصة.

5- الباحثون فى الإدارة المدرسية، وإدارة مؤسسات رياض الأطفال.

منهج الدراسة:

استخدمت الدراسة المنهج الوصفى لمناسبته لطبيعة الدراسة من حيث جمع المعلومات والبيانات اللازمة عن تطوير إدارة مؤسسات رياض الأطفال فى ضوء مدخل الإدارة الإستراتيجية وأيضاً القيام بالتحليل والنقد والتفسير وتوضيح العلاقات والتوصل إلى تصور مقترح لتطوير إدارة مؤسسات رياض الأطفال باستخدام مدخل الإدارة الاستراتيجية.

نتائج الدراسة:

أسفرت الدراسة عن العديد من النتائج أهمها :

  • حاجة إدارة مؤسسات رياض الأطفال إلى تطبيق الإدارة الاستراتيجية وذلك لمعالجة قضاياها ومشكلاتها ومواجهة المشكلات الداخلية والخارجية .
  • حاجة العاملات بإدارة مؤسسات رياض الأطفال فى مصر إلى التوعية بأهمية تطبيق وممارسة عمليات الإدارة الاستراتيجية وتقنياتها لتطوير إدارة مؤسسات رياض الأطفال .
  • قلة معرفة القائمات على إدارة مؤسسات رياض الأطفال بآليات تنفيذ خطوات تطبيق الإدارة الاستراتيجية .
  • قلة معرفة العاملات بإدارة مؤسسات رياض الأطفال بإيجابيات تطوير إدارة مؤسسات رياض الأطفال من خلال الإدارة الاستراتيجية .
  • قلة الوعى لدى العاملات بمؤسسات رياض الأطفال بعمليات الإدارة الاستراتيجية التى يجب اتباعها فى تطوير إدارة مؤسسة رياض الأطفال .
  • قلة توافر المعلومات فى مؤسسات رياض الأطفال اللازمة لتطوير إدارة مؤسسة رياض الأطفال فى ضوء مدخل الإدارة الاستراتيجية .
  • نقص توافر مهارة صياغة الرؤية والرسالة للمؤسسة التربوية لدى الكثير من مديرات مؤسسات رياض الأطفال .
  • حاجة معظم مديرات مؤسسات رياض الأطفال إلى مهارة تحديد الأهداف الاستراتيجية .
  • حاجة معظم مديرات مؤسسات رياض الأطفال إلى مهارة التقويم والمتابعة .
  • قصور مهارة التحليل البيئى عند معظم مديرات مؤسسات رياض الأطفال .
  • قلة معرفة معظم مديرات مؤسسات رياض الأطفال بأدوات وأساليب التحليل البيئى.
  • قصور مهارات الاتصال عند معظم مديرات مؤسسات رياض الأطفال .
  • قلة توافر المهارات الإدارية لدى بعض مديرات مؤسسات رياض الأطفال .
  • القصور فى أساليب اختيار مديرات مؤسسات رياض الأطفال ، حيث يتم بناء على الأقدمية .
  • حاجة تطوير إدارة مؤسسة رياض الأطفال فى ضوء مدخل الإدارة الاستراتيجية إلى العديد من المتطلبات التالية :
  • توافر مديرة كفء لمؤسسات رياض الأطفال .
  • توافر المهارات الإدارية لدى مديرات مؤسسات رياض الأطفال .
  • توافر المناخ التنظيمى لمؤسسة رياض الأطفال .
  • تحليل الثقافة التنظيمية لإدارة مؤسسات رياض الأطفال .
  • توافر التمويل الكافى لمؤسسات رياض الأطفال .
  • المشاركة فى صناعة القرارات التى تخص مؤسسات رياض الأطفال .
  • وجود العديد من المشكلات التى تواجه تطوير إدارة مؤسسات رياض الأطفال فى ضوء الإدارة الاستراتيجية وهى :
  • قلة وجود مديرات لمؤسسات رياض الأطفال مؤهلات تأهيلاً تربوياً فى كثير من مؤسسات رياض الأطفال فى مصر .
  • خضوع كثير من مؤسسات رياض الأطفال لإدارة بعض المدارس الابتدائية .
  • قلة حصول الكثير من مديرات مؤسسات رياض الأطفال على دورات تدريبية فى مجال إدارة مؤسسات رياض الأطفال .
  • معاناة معظم مؤسسات رياض الأطفال من العجز فى أعداد الإداريات العاملات بمؤسسات رياض الأطفال، مما يؤثر فى عملية تطوير إدارة مؤسسات رياض الأطفال فى ضوء مدخل الإدارة الاستراتيجية .
  • تعانى معظم مؤسسات رياض الأطفال من مشكلة كثافة الفصل وارتفاعها .
  • تعانى معظم مؤسسات رياض الأطفال من مشكلة ارتفاع نصيب المعلمة من الأطفال بمؤسسات رياض الأطفال .
  • وجود الكثير من المعلمات العاملات فى مؤسسات رياض الأطفال غير مؤهلات تربوياً ، بل وجود البعض يحمل مؤهلاً متوسطاً غير تربوى .
  • افتقار بنية مؤسسات رياض الأطفال إلى توافر المواصفات الجيدة لغرفة الأنشطة وقلة التجهيزات ، وافتقارها إلى كثير من الغرف للعاملات بها وافتقارها أيضاً إلى الأفنية .
  • قصور فى الرعاية التربوية والترفيهية والغذائية والصحية لأطفال مؤسسات رياض الأطفال .
  • ضعف الإمكانات المادية لمعظم مؤسسات تربية الأطفال .
  • قصور التمويل الكافى لمؤسسات تربية الأطفال سواء على مستوى مؤسسات رياض الأطفال الحكومية أو مؤسسات رياض الأطفال الخاصة .

 

 

Development the Management  of kindergarten Institutions in Egypt in the light

of entrance to Strategic Management 

 

Introduction:

        

The kindergarten institutions face many challenges created by      a variety of variables in a rapidly changing world, it is noted that the successful management of kindergartens institutions in the face of these variables depends on the quality of the method used in the administration.

        

From here it was necessary to develop management institutions kindergarten in the light of a entrances of modern management, and researcher has chosen strategic management and so what showed this portal administrative importance in analyzing the challenges facing the management of institutions kindergarten, where it helps director kindergarten in identifying the key issues that form essence of the work kindergarten, and affect the educational process of the child, and to make decisions commensurate with the issues,set goals procedural programs and educational functions and responsibilities specific to each member of the Greens, visualize the future of kindergarten through disclosure of the reality of potential kindergarten and available resources, to reach strategic decisions in times experienced by kindergarten to the challenges of internal or external potential in the future, a kindergarten in the position of an active and distinguished suit with environmental changes permanently and development of the reality the kindergarten to face obstacles that hinder success.

        

This is in addition to the strategic management is considered one of the modern administrative methods, where it can process by which management institutions kindergarten identify long-term trends of the institution, as well as performance through careful design and proper implementation and ongoing evaluation of the strategy set.

        

 Hence the theme of the study is the development of management institutions kindergarten in the light of the entrance to the strategic management in order to find a form of modern administrative seeks to contribute to shaping the future of the kindergarten, and works to preserve the institutions of kindergarten and ensures its ability to adapt to changes that occur in the environment, and to deal with themand managed efficiently and effectively.

        

Problem of the study:

        

I took a lot of countries, including Egypt, interest in school administration and management attention in ways multiple access operations renewal and reform in education systems to the required levels.

        

Despite this attention being paid to the development of the school administration at all levels of education, but it is noticeable that most of the studies are virtually unanimous in that there are many problems facing management education institutions worse was at the level of kindergarten or primary education or secondary similar and closely approximates although varied degree presence relative, and these problems low efficiency personnel and leadership in terms of management and training experience, and the absence of effective participation and the weakness of the local community and parent councils, and the absence of systems performance evaluation, and effective control of the quality of the educational process, give the administrative utmost importance to the majority of school administrators and considers a alone mission school administration, and then working on administrative work routine, and leave the Technical Supervision or control of the educational process. which achievement, lack of capacity and skills necessary for planning the managers and principals and agents schools. And the consequent limited understanding expected inside school and could result in the near or distant future for those future prospects of these individuals on the basis of intuition and guesswork.

        

Also experiencing management institutions kindergarten look individuals the majority of society which lacks awareness stages of growth and education of the child in such a young age, and teaching methods of educational care and child development, and the satisfaction of needs which require a level steady skills educational, so it is the duty of the educational system preparedness and planning to meet the needs of the future, as the education policy led to some inconsistencies, which in turn led to shortages in some brands, based on the productivity levels and child-rearing services.

        

This is in addition to what refers to fact that the management institutions kindergarten faces many challenges and issues, including poor coordination and cooperation with the concerned authorities and the private sector. inadequate infrastructure and human and material resources required, so One study suggests that the development of the school administration requires that puts in display image future education broad objectives in and outside the school In light of this we can say that the entrance to the strategic management is considered one of the entrances, which can be used in Institutions and organizations kindergarten as input administratively comprehensive help to strategy formulation, implementation and review of breakthroughs strategy in performance~ by mobilizing its energies to achievements strategy according to the priorities administrative.

        

From here we can say that the development of management institutions kindergartens in the light of the entrance to the strategic management has become essential to be able to promote and upgrade them and achieve the objectives sought by the In the light of this study can identify the problem in the following questions:

        

- What is strategic management? What goals? What’s important? And operations?

- Indications management development institutions kindergarten?

- What requirements apply strategic management developed?

- What are the obstacles and problems facing the development of management institutions kindergartens in the light of the entrance to the strategic management?

- What proposals and mechanisms by which the development of enterprise management kindergartens in the light of the entrance to the strategic management?

        

Objectives of the study:

        

The study aims to:

 

1-Identify the concept, Objectives, importance and processes of strategic management.  

2-Indentify the reasons for the development of in regard to the strategic management. 

3- Identify the requirements of strategic management application in kindergarten.

4- Identify the obstruct and problems that face the development of    kindergarten management in the light of the approach of strategic management. 

5-set a suggested proposal which can be used in the development of    kindergarten management in the light of the approach of strategic management.

 

The importance of the study:

 

The significance of the study is as follows:

 

- It deals with one of the recent and vital subjects in administrative development.

- It help to activate the role of strategic management in kindergartens.

- It offers a modern administrative system that help to plane, important and evaluate   administrative and educational work.

- It draws the attention of officials and decision-makers in  kindergartens to the importance of applying strategic management.

- It meets the need of management for this system of strategic management because of its active role in drawing plans on proper external environmental variables.

- It contributes to enlighten the official of kindergartens management with strategic management as a recent administrative approach that determines the aspects of strength and weakness, the available opportunities for kindergartens and the threats that may affect passively function of those schools and to benefit from it in improving and devolving the types of present kindergartens management to overcome the shortcomings.

- It benefit researchers in their future studies to development of performance in kindergartens.

 

Beneficiaries of this study:

 

1- men and women principals of kindergartens.

2- Organizers of the follow up practices of men and women principal of kindergartens.

3- Organizers of the selection and training of men and women principal of kindergartens.

4- designers of development programs in school administrative in general, and kindergartens management in particular.

5- researcher in school administrative and kindergartens management.

 

Study Methodology:

 

The study used the descriptive method because it was convenient for the nature of the study in regard to collecting the material and necessary data related to the development of  kindergartens management in the light of the approach of strategic management in addition to analyzing, criticizing, interpreting clarifying relations and coming to a suggested proposal to develop  kindergarten management.   

 

Results of the study:

        

Study resulted in many of the most important results:

-  Management institutions need kindergarten to the application of strategic management and to address the issues and problems and the face of internal and external problems.

        

- A working management institutions need kindergartens in Egypt to raise awareness of the importance of the application and practice of strategic management processes and technologies for the development of kindergarten in situations

        

- Lack of knowledge of the administrators of the institutions kindergarten mechanisms for implementation of the steps the application of strategic management.

        

- Lack of knowledge workers manage kindergarten organizations positive aspects management development institutions kindergarten through strategic management

        

- Lack of awareness among institutions kindergarten strategic management processes that must be followed in the development of kindergarten Foundation

        

- The limited availability of information in kindergarten institutions necessary for the development of enterprise management kindergartens in the light of the entrance to the strategic management.

         

- The lack of availability of skilled formulation of the vision and mission of the educational institution has a lot of managers of kindergartens.

- Most institutions managers need kindergarten to the skill of identifying strategic objectives.

        

- Most managers need kindergarten to skill evaluation and follow-up.

- Palaces environmental analysis skill when most managers of kindergartens.

        

- Lack of knowledge of most managers of kindergartens tools and methods of environmental analysis

        

- Lack of communication skills when most managers of kindergartens.

        

- The limited availability of management skills among some managers of kindergartens

        

- Deficiencies in the methods of selecting managers kindergarten institutions, where it is based on seniority.

        

- Need to develop management Foundation kindergartens in the light of the entrance to the strategic management to many of the following requirements:

  • The availability of efficient manager for kindergarten institutions.
  • Availability of management skills among managers of kindergartens.
  • Availability of organizational climate for kindergarten Foundation.
  • analysis of organizational culture to manage institutions kindergarten.
  • Availability of the cultural transformation of institutions kindergarten.
  • participate in making decisions that concern institutions kindergarten.

        

And there are many problems facing the development of management institutions kindergartens in the light of strategic management, namely:

  • lack of presence of directors for kindergarten institutions qualifications
  • educationally qualified in many institutions of kindergartens in Egypt.
  • undergo many institutions kindergarten to manage some primary schools.
  • Few get a lot of managers kindergarten institutions on training courses in the field of management institutions kindergarten.
  • suffering most kindergartens institutions of the deficit in the number of administrators of the institutions of child-rearing, which affects the development of management institutions, kindergartens in the light of the entrance to the strategic management.
  • suffer most institutions kindergarten class density problem and height.
  • suffer most kindergartens institutions of the problem of the high share of the teacher of kindergarten children institutions.
  • there are a lot of parameters employed in institutions kindergarten educational qualifications, but there are some moderate carries eligible educational.

        

- Lack of structure institutions kindergarten to the availability of good quality room activities and lack of supplies, and a lack of a lot of rooms for workers and also lack of courtyards.

 

- Deficiencies in educational and recreational care, food and health care for children kindergarten institutions.

        

- The weakness of the material resources of most institutions kindergarten.

        

- A lack of funding for child-rearing institutions both at the level of governmental institutions, kindergartens and private.