رسالة ماجستير

 

فعالية برنامج تدريبي في تنمية بعض عادات العقل لدي عينة من تلاميذ المرحلة الإعدادية بقنا

 

إعداد الباحثة

أسماء عطا الله محمود إبراهيم حسين

قسم علم النفس التربوي - كلية التربية بقنا 

جامعة جنوب الوادي - مصر

 

1433هـ - 2012م

 

تفضلوا المستخلص في المرفقات

وبالتوفيق

 

المستخلص:

هدف البحث إلى التَعرف علي فعالية برنامج تدريبي في تنمية بعض عادات العقل المتمثلة في ( الدافع المعرفي – تطبيق المعارف الماضية علي أوضاع جديدة – التواصل اللغوي – التساؤل وطرح المشكلات) لدي عينة من تلاميذ المرحلة الإعدادية بقنا، تكونت عينة البحث من 60 تلميذاً وتلميذة من تلاميذ المرحلة الإعدادية، وتم تقسيم العينة المختارة إلي مجموعتين تجريبية وضابطة كل مجموعة تتكون من 30 تلميذاً وتلميذة، واشتملت أدوات البحث علي مقياس عادات العقل المتمثلة في ( الدافع المعرفي – تطبيق المعارف الماضية علي مواقف جديدة- التواصل اللغوي – التساؤل وطرح المشكلات)، وبرنامج تدريبي لتنمية بعض عادات العقل وتوصل البحث إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في الأداء علي مقياس عادات العقل الأربع لصالح المجموعة التجريبية،وتوصلت أيضاً إلي عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية في الأداء علي مقياس عادات العقل الأربع في القياسين البعدي والتتبعي بعد مرور ثلاثة أشهر من تطبيق البرنامج.

الكلمات المفتاحية : الدافع المعرفي- تطبيق المعارف الماضية على أوضاع  جديدة – التواصل اللغوي – التساؤل وطرح المشكلات.   

 

      Abstract:

"Effectiveness' of the training program for the development of some of the habits of mind among a sample of prep school students in Qena. Development of certain habits of mind (cognitive motivation _ applying past knowledge to new situations - language communication _ questioning and posing problems ). I have a sample of prep school students in Qena.The study sample consisted of 60 male and female students of prep school students , the sample was divided into two groups: experimental and control group each groups was of 30 male and female pupils. Tools included on the scale of habits of the mind (cognitive motivation - applying past knowledge to new situations - language communication - questioning and posing problems ) and a training programs for the development of certain habits of mind. The study concluded to a statistical significant differences among the average-grades of the two experimental and control group in performance on the scale of the four habits of mind in favor of the experimental group , and also found that there is no statistical significant differences among the average-grades of the experimental group in the performance on the scale of the four habits of mind in the post and following measuring after three months of applying the program.

Key words: cognitive motivation - applying past knowledge to new situations - language communication - questioning and posing problems.