رسالة دكتوراه

 

برنامج مقترح في مقرر التاريخ قائم علي أبعاد المواطنة العالمية الرقمية لتنمية قيم التنوع الثقافي لدى طلاب الصف الأول الثانوي

 

إعداد

د. شيماء مكي محمد أحمد

مصر - جامعة أسيوط

كلية التربية - قسم المناهج وطرق التدريس

تخصص مناهج وطرق تدريس التاريخ

 

1440هـ - 2019م

 

تفضلوا المستخلص في المرفقات

 

وبالتوفيق

 

مستخلص البحث:

عنوان البحث: برنامج مقترح في مقرر التاريخ قائم علي أبعاد المواطنة العالمية الرقمية لتنمية قيم التنوع الثقافي لدى طلاب الصف الأول الثانوي.

اسـم الباحثة: شيماء مكي محمد أحمد

الدرجة العلمية: دكتوراه الفلسفة في التربية (تخصص مناهج وطرق تدريس الدراسات الاجتماعية" تاريخ")

الكلية المانحة: كلية التربية – جامعة أسيوط

المشرفــون:

 أ.د/ عادل رسمي حماد أستاذ المناهج وطرق تدريس الدراسات الاجتماعية جامعة أسيوط

 أ.د/ أحمد زارع أحمد أستاذ المناهج وطرق تدريس الدراسات الاجتماعية جامعة أسيوط

 د/ مها كمال حفني  مدرس المناهج وطرق تدريس الدراسات الاجتماعية جامعة أسيوط

مشكلة البحث: يمكن تحديد مشكلة البحث أن هناك قصوراً في مضمون مناهج التاريخ في تنمية قيم التنوع الثقافي لدي طلاب الصف الأول الثانوي.

الإجراءات-  قامت الباحثة بإعداد :

  • برنامج مقترح "معاً لمواطنة رقمية أفضل" قائم علي أبعاد المواطنة العالمية الرقمية0
  • اختبار مواقف لقيم التنوع الثقافي قائم علي أبعاد المواطنة العالمية الرقمية، وتم تطبيق هذه الأدوات علي مجموعة من طلاب الصف الأول الثانوي بمدرسة نجيب محفوظ الثانوية بنات بإدارة الخارجة التعليمية في الفصل الدراسي الأول 2018/2019.

النتــائــج:

  • توجد فروق دالة إحصائياً عند مستوى دلالة (0.01) بين متوسطات درجات التلاميذ عينة الدراسة في التطبيق (القبلي - البعدي)، لاختبار مواقف قيم التنوع الثقافي لصالح التطبيق البعدي لاختبار المواقف ككل وأبعاده الفرعية ،وظهرت قيمة "ت" المحسوبة (77).
  • فاعلية للبرنامج المقترح في مقرر التاريخ والقائم علي أبعاد المواطنة العالمية الرقمية في تنمية قيم التنوع الثقافي لدي الطلاب مجموعة الدراسة، وظهرت قيمة "ت" المحسوبة (30).

الكلمات المفتاحية:

  • المواطنة العالمية الرقمية - قيم التنوع الثقافي

 

Abstract of the research

The title of the Research: A Program in History Course Based on Universal Citizenship Digital Dimensions For Developing values of Cultural Diversity among First Year Secondary Stage Students.

The researcher's name: Shimaa Meky Mohamed Ahmed

The Degree: Doctor of Philosophy in Education (Specializations and Methods of Teaching Social Studies "History".

The granting faculty : Faculty of Education - Assiut University

The supervisors:                                                                                                                                 

  • Adel Rasmi Hammad Professor of Curriculum and Methods of Teaching Social Studies Assiut University
  • Ahmed Zare Ahmed, Professor of Curriculum and Methods of Teaching Social Studies, Assiut University
  • Maha Kamal Hefny, teacher of curricula and methods of teaching social studies Assiut University

Research problem: The problem of research can be determined that there are shortcomings in the content of history curricula in the development of the values ​​of cultural diversity among students in the first grade secondary.

Procedures :The researcher prepared:

  1. A proposed program "Together for a Better Digital Citizenship" based on the dimensions of global digital citizenship
  2. Test the attitudes of the values ​​of cultural diversity based on the dimensions of global digital citizenship, and applied these tools to a group of students in the first grade secondary school Naguib Mahfouz secondary Girls Department of the educational department in the first semester 2018/2019.

 

 

Results:

  • There are statistically significant differences at the level of (0.01) between the average of the students' scores in the application sample (pre - post) to test the attitudes of the values ​​of cultural diversity in favor of the post application to test the positions as a whole and its sub dimensions. The calculated value of (8.77)
  • Effectiveness of the proposed program in the history decision based on the dimensions of global digital citizenship in the development of the values ​​of cultural diversity of students in the study group, and the value of "T" calculated (1.30)

Keywords: values of Cultural Diversity- Universal Citizenship Digital

 

 

ملخص البحث باللغة العربية:

 

العنوان/ برنامج مقترح في مقرر التاريخ قائم علي أبعاد المواطنة العالمية الرقمية لتنمية قيم التنوع الثقافي لدى طلاب الصف الأول الثانوي.

مقدمة:

مع ثورة الاتصالات الرقمية وما وفرته من تسهيل وسرعة في عمليات التواصل والوصول إلى مصادر المعلومات، ومع ما تحمله هذه الثورة من نتائج ذات آثار إيجابية على الفرد والمجتمع إذا تم استغلال وسائل الاتصال والتقنية الحديثة على الوجه الأمثل، فإن آثارها السلبية تبرز مع التمرد على القواعد الأخلاقية والضوابط القانونية والمبادئ الأساسية التي تنظم شؤون الحياة الإنسانية، فإذا كنا سابقا نستطيع معرفة اهتمامات أبنائنا ومراقبة علاقاتهم بالآخرين، فقد أصبحوا الآن يتواصلون مع مجهولين رقميين يشكلون خطرا محتملا قويا، وقد يتصفحون مواقع مشبوهة خطيرة، وأصبح من شبه المستحيل مراقبة كل ما يشاهدونه من صفحات ومن يتصلون به من أشخاص.

        ومن هنا أصبح هناك ضرورة ملحة لإعادة النظر في مناهجنا ومن بينها مناهج الدراسات الاجتماعية (التاريخ) في كل المراحل التعليمية وخاصة المرحلة الثانوية، من حيث طرق التدريس وأساليب التقويم، حيث يساعد ذلك على خلق مواطن قادر على مواجهة هذه التحديات وقادر علي استخدام التكنولوجيا الاستخدام الذكي، لان التاريخ مادة لها دورها في بناء المواطن القادر على تحقيق ذلك، ولقد تطورت أساليب ومداخل تدريس التاريخ على الصعيد العالمي فلم يعد هناك مجال لاستخدام الأساليب التقليدية التي تسهم في جعل الطالب أداة للحفظ والاستظهار، ولكن تطور الأمر إلى استخدام مداخل جديدة. ".

   ولقد أكدت الأبحاث والدراسات العالمية على أن استخدام مدخل أبعاد المواطنة العالمية الرقمية اليوم هو من أهم مداخل تدريس التاريخ التي يمكن أن تنمى العديد من القيم مثل قيم التنوع الثقافي.

مشكلة البحث:

  اتضحت مشكلة البحث من خلال:

     اطلاع الباحثة على كتب التاريخ بالمرحلة الثانوية وحضور بعض الحصص بمدارس التعليم العام: وقد تبين أن هناك قصوراً في مضمون مناهج التاريخ في تنمية قيم التنوع الثقافي، كما أن المناهج الحالية لا تساعد علي تنمية قيم التنوع الثقافي وأبعاد المواطنة العالمية الرقمية، والدليل علي ذلك يظهر في النقاط الآتية:

1-البحوث والدراسات ذات الصلة بقيم التنوع الثقافي وأبعاد المواطنة العالمية الرقمية ومنها:

دراسة المسلماني والدسوقي (2014) هدفت إلي السعي نحو توضيح مفهوم المواطنة الرقمية، ومدى الحاجة إليه في هذا العصر الذي يتميز بالإقبال الشديد على استخدام التكنولوجيا في مختلف القيم وتوصلت نتائج البحث الميدانية إلي وضع تصور مقترح لدعم دور التعليم في غرس قيم المواطنة الرقمية في نفوس الطلاب.

دراسة الحربي (2014) هدفت إلي معرفة درجة إسهام بعض شبكات التواصل الاجتماعي في تعزيز مفهوم المواطنة الرقمية من وجهة نظر طالبات جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية بالرياض، وتوصلت نتائج البحث باستخدام موقعي Snap Chat  وTwitter في تعزيز مفهوم المواطنة الرقمية عند الطالبات، والاستفادة من مميزات الموقعين المذكورين في نشر الثقافة التكنولوجية في المجتمع الجامعي.

دراسة قنيفة (2014) هدفت إلي معرفة أشكال وطرق ممارسة الشباب الجامعي للمواطنة الرقمية والتعرف علي دور الفيس بوك في تبني الشباب الجامعي لسلوكيات جديدة لاسيما في بعدها المرتبط بحقوق وواجبات المواطنة والانتماء، وتوصل البحث إلي مدي فاعلية المواطنة الرقمية فإن نسبة 78.57 % من المبحوثين يعتقدون أن المواطنة الرقمية فعالة من خلال الفيس بوك وأن لها مستقبلاً زاهراً وناجحاً.

دراسة شمس (2015) هدفت إلى بناء برنامج مقترح قائم على الشبكة العالمية لتنمية قيم المواطنة لطلاب جامعة البحرين في ضوء متطلبات العصر الرقمي، وذلك من خلال بناء قائمة بقيم المواطنة، وبناء تصور مقترح للبرنامج المقترح القائم على الشبكة، وتوصل البحث إلى أن هناك فعالية للبرنامج المقترح القائم على الشبكة العالمية (بالأنشطة الحوارية – بدون الأنشطة الحوارية) لتنمية قيم المواطنة لطلاب جامعة البحرين في ضوء متطلبات العصر الرقمي.

دراسة لوكاس 2007) Lucas) هدفت إلي استكشاف الكيفية التي يوظف بها مفهوم التنوع الثقافي في مناهج الدراسات الاجتماعية من قبل معلمي المرحلة المتوسطة من التعليم، وتوصلت إلي أن هناك تبايناً بين المعلمين فيما يتعلق بآرائهم وتصوراتهم حول كيفية تضمين مفهوم التنوع الثقافي بمحتوي مناهج الدراسات الاجتماعية، وخلفية المعلمين حول مفهوم التنوع الثقافي محدودة، كما أن قيم التنوع الثقافي غير موظفة بشكل سليم في المناهج الدراسية.

دراسة صالح (2010) هدفت إلي تنمية العقلية الكونية والاتجاه نحو التنوع الثقافي لدي تلاميذ المرحلة الإعدادية عن طريق بناء برنامج مقترح في الجغرافيا قائم علي الأنشطة اللاصفية، وأظهرت النتائج فاعلية البرنامج المقترح في تنمية العقلية الكونية والاتجاه نحو التنوع الثقافي لدي عينة البحث.

دراسة علي (2016) هدفت إلي علاج ضعف وقصور منهج التاريخ للصف الثاني الإعدادي في تناوله للثقافات الأخرى وانغلاقه علي الذات من خلال التنوع الثقافي ومعرفة مدي تأثيره علي تنمية بعض القيم لدي معلمي وتلاميذ الصف الثاني الإعدادي بطريقة إجرائية فعلية واقعية تمس أرض الواقع التربوي في المدارس المصرية، وتوصل البحث إلي تأثير البرنامج التدريبي المقترح علي تنمية بعض القيم لدي معلمي الدراسات الاجتماعية وتأثير الوحدتين المعاد صياغتهما باستخدام التنوع الثقافي علي تنمية بعض القيم لدي تلاميذ الصف الثاني الإعدادي.

 والتي أشارت إلي ضرورة تضمين منهج التاريخ بعض الموضوعات اللازمة لتنمية قيم التنوع الثقافي، وتوضيح مفهوم المواطنة الرقمية ومدى الحاجة إليه في هذا العصر.

2- دراسة استكشافية حيث تم إعداد استبانة عبارة عن مجموعة من العبارات والمواقف وصياغتها في صورة استبانة وتطبيقها على عينة استطلاعية من طلاب الصف الأول الثانوي وقدرها (35) طالباً وطالبةً وطبقت في مدرسة نجيب محفوظ الثانوية التابعة لإدارة الخارجة التعليمية، حيث أظهرت البحث الاستطلاعية أن هناك قصوراً في قيم التنوع الثقافي لدى طلاب الصف الأول الثانوي، وقد كانت نتيجة البحث الاستطلاعية على النحو التالي:

3- أن النسبة المئوية لمتوسط درجات العينة بلغت (42.15%) وهي نسبة منخفضة، مما يدل علي عدم وعي الطلاب بقيم التنوع الثقافي، لذا فالبحث الحالي يحاول تنمية قيم التنوع الثقافي لدي طلاب الصف الأول الثانوي من خلال تدريس البرنامج المقترح في مقرر التاريخ والقائم علي أبعاد المواطنة العالمية الرقمية.

 

 

 

تساؤلات البحث:

حاول البحث الحالي الإجابة عن الأسئلة التالي:

1- ما قيم التنوع الثقافي اللازم تنميتها لدي طلاب الصف الأول الثانوي؟

2- ما أبعاد المواطنة العالمية الرقمية اللازمة لبناء البرنامج المقترح لدي طلاب الصف الأول الثانوي؟

3- ما فاعلية برنامج مقترح في مقرر التاريخ قائم علي أبعاد المواطنة العالمية الرقمية لتنمية الوعي بقيم التنوع الثقافي لدى طلاب المرحلة الثانوية؟

فروض البحث:

سعي البحث الحالي إلي التحقق من صحة الفروض التالية:

1- توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات طلاب مجموعة البحث في اختبار المواقف ككل وقيمه الفرعية قبل دراسة البرنامج وبعده لصالح التطبيق البعدي

2- توجد فاعلية للبرنامج المقترح في مقرر التاريخ والقائم علي أبعاد المواطنة العالمية الرقمية في تنمية قيم التنوع الثقافي لدي الطلاب مجموعة البحث.

أهداف البحث:

  هدف البحث الحالي التعرف علي:

1-قيم التنوع الثقافي اللازم تنميتها لطلاب الصف الأول الثانوي.

2-برنامج مقترح في مقرر التاريخ قائم علي أبعاد المواطنة العالمية الرقمية لتنمية قيم التنوع الثقافي لدى طلاب الصف الأول الثانوي.

3-قياس فاعلية برنامج مقترح في مقرر التاريخ قائم علي أبعاد المواطنة العالمية الرقمية لتنمية قيم التنوع الثقافي لدى طلاب الصف الأول الثانوي.

أهمية البحث:

1-تقديم اختبار مواقف لقيم التنوع الثقافي لطلاب الصف الأول الثانوي يمكن أن يستفيد منه الطلاب.

2-تقديم برنامج مقترح في مقرر التاريخ قائم علي أبعاد المواطنة العالمية الرقمية لتنمية قيم التنوع الثقافي لدى طلاب الصف الأول الثانوي يمكن أن يستفيد منه المعلمين.

3-تقديم قائمة بأبعاد المواطنة العالمية الرقمية وقائمة بقيم التنوع الثقافي يمكن أن يستفيد منها مطوري مناهج التاريخ.

4-توجيه أنظار القائمين علي تدريس وتخطيط مناهج التاريخ إلي أحدث الموضوعات التي يمكن تضمينها في مجال تدريس منهج التاريخ والتي قد تسهم في تنمية قيم التنوع الثقافي.

مواد وأدوات البحث:

  لغرض البحث تم إعداد المواد والأدوات التالية:

1-قائمة بقيم التنوع الثقافي اللازمة لطلاب الصف الأول الثانوي.                           

2-قائمة بأبعاد المواطنة العالمية الرقمية اللازمة لطلاب الصف الأول الثانوي.

3-برنامج قائم علي المواطنة العالمية الرقمية لتنمية قيم التنوع الثقافي لدى طلاب الصف الأول الثانوي

4-اختبار مواقف لقياس وعي طلاب الصف الأول الثانوي بقيم التنوع الثقافي اللازمة.

حدود البحث:

  التزم البحث الحالي بالحدود التالية:

1-مجموعة من طالبات الصف الأول الثانوي بمدرسة نجيب محفوظ الثانوية بنات بإدارة الخارجة التعليمية وهي مجموعة تجريبية: تدرس البرنامج المقترح وتطبق عليها أدوات البحث قبلياً وبعدياً.

2-قيم التنوع الثقافي لدي طلاب الصف الأول الثانوي(قبول الأخر، التكامل الثقافي، نبذ العنف، إدارة الصراع، الهوية الثقافية)

3-أبعاد المواطنة العالمية الرقمية(الوصول الرقمي، التجارة الإلكترونية، الاتصالات الرقمية، محو الأمية الرقمية، اللياقة الرقمية، القوانين الرقمية، الحقوق والمسئوليات الرقمية، الصحة والسلامة الرقمية، الأمن الرقمي)

4-برنامج مقترح في مقرر التاريخ قائم علي أبعاد المواطنة العالمية الرقمية لتنمية قيم التنوع الثقافي لدى طلاب الصف الأول الثانوي. 

   5-الحدود الزمنية: الفصل الدراسي الأول للعام 1440ه-2019م

 

         

 منهج البحث:

تم استخدام كل من:

  1 - المنهج الوصفي:

    في دراسة وتحليل البحوث السابقة وإعداد الإطار النظري للبحث، وإعداد أدوات البحث لبيان فاعلية البرنامج المقترح في مقرر التاريخ، وفى تنمية قيم التنوع الثقافي، وتحليل النتائج وتفسيرها0

2- المنهج التجريبي:

    وذلك في إجراءات تطبيق الأدوات على مجموعة البحث وإجراءات تطبيق برنامج البحث التجريبي، لبيان فاعلية البرنامج المقترح في مقرر التاريخ، وفى تنمية قيم التنوع الثقافي لطلاب الصف الأول الثانوي0

مصطلحات البحث:

 المواطنة العالمية الرقمية

التعريف الإجرائي للباحثة: قدرة طالب الصف الأول الثانوي علي الاستخدام القويم للمواقع الإلكترونية بغرض التعلم والدراسة مع مراعاة القيم والضوابط المتبعة في الاستخدام الأمثل للتكنولوجيا.

 التنوع الثقافي

  • التعريف الإجرائي للباحثة: التزام طلاب الصف الأول الثانوي بعدد من القيم والقواعد المجتمعية التي تقوم علي أساس التسامح مع التنوع والاختلافات.

إجراءات البحث:

للإجابة عن تساؤلات البحث والتحقق من صحة فروضة تم اتباع التالي: إجراءات البحث:

 للإجابة عن تساؤلات البحث والتحقق من صحة فروضة تم اتباع التالي:

1-الاطلاع علي الأدبيات والدراسات العربية والأجنبية التي تناولت التنوع الثقافي وقيمه و الذي يمكن تنميته من خلال البرنامج المقترح والذي يناسب طلاب الصف الأول الثانوي.

2-إعداد قائمة بقيم التنوع الثقافي اللازمة لطلاب الصف الأول الثانوي.

3-عرض القائمة بقيم التنوع الثقافي على السادة المحكمين وتعديلها في ضوء مقترحاتهم وتوصياتهم التوصل للصورة النهائية لقائمة قيم التنوع الثقافي.

4-الاطلاع علي بعض الأدبيات والدراسات العربية والأجنبية والتي تناولت المواطنة العالمية الرقمية للتعرف علي طرق إعداد البرنامج المقترح ودور كل من معلم التاريخ والطالب، والمساعدة في إعداد خلفية نظرية حول المواطنة العالمية الرقمية لدي طلاب الصف الأول الثانوي.

5-إعداد قائمة بأبعاد المواطنة العالمية الرقمية اللازمة لطلاب الصف الأول الثانوي.

6-عرض القائمة على السادة المحكمين وتعديلها في ضوء مقترحاتهم وتوصياتهم.

7-التوصل للصورة النهائية لقائمة بأبعاد المواطنة العالمية الرقمية اللازمة لطلاب الصف الأول الثانوي.

8-إعداد البرنامج وفقاً للخطوات التالية:

أ- تحديد الأهداف العامة والأهداف الخاصة للبرنامج.

ب- تنظيم محتوي البرنامج بحيث يتضمن المفاهيم والمبادئ في صورة موضوعات يمكن تقديمها بما يتناسب مع أدوار كل من المعلم والمتعلم.

ج-تحديد الوسائل والأنشطة التعليمية المناسبة لموضوعات البرنامج في ضوء المواطنة العالمية الرقمية.

د- تحديد أساليب التقويم والتغذية الراجعة المناسبة لموضوعات البرنامج.

  9-عرض البرنامج المقترح علي السادة المحكمين لإبداء الرأي وتقديم المقترحات وتعديل الصورة المُعدة بناء علي آراء السادة المحكمين.

10-التوصل للصورة النهائية للبرنامج المقترح القائم علي أبعاد المواطنة العالمية الرقمية لتنمية قيم التنوع الثقافي لدي طلاب الصف الأول الثانوي.

11-اعداد اختبار مواقف لقيم التنوع الثقافي علي العينة الاستطلاعية من الطلاب لحساب صدقه وثباته والزمن المناسب لتطبيقها.

12-اختيار مجموعة البحث من بين طلاب الصف الأول الثانوي.

13-تطبيق أدوات البحث قبلياً.

14-تدريس البرنامج المقترح.

15-تطبيق أدوات البحث بعدياً على مجموعة البحث المختارة بهذا الصف.

16-رصد البيانات ومعالجتها إحصائيا.

17-عرض النتائج وتفسيرها ومناقشتها.

18-تقديم التوصيات والمقترحات في ضوء النتائج التي أسفرت عنها البحث.

نتائج البحث: توصلت البحث إلى:

  • توجد فروق دالة إحصائياً عند مستوى دلالة (0.01) بين متوسطات درجات التلاميذ عينة الدراسة في التطبيق (القبلي - البعدي)، لاختبار مواقف قيم التنوع الثقافي لصالح التطبيق البعدي لاختبار المواقف ككل وأبعاده الفرعية،وظهرت قيمة "ت" المحسوبة (77).
  • فاعلية للبرنامج المقترح في مقرر التاريخ والقائم علي أبعاد المواطنة العالمية الرقمية في تنمية قيم التنوع الثقافي لدي الطلاب مجموعة الدراسة.

   توصيات البحث:

انطلاقا من النتائج التي توصلت إليها البحث – توصي البحث بما يلي:

-أهمية الاستفادة من " تضمين " البرنامج المقترح "معاً لمواطنة رقمية أفضل" ضمن منهج التاريخ للمرحلة الثانوية عند تطويره0

  • الاهتمام بالمواطنة الرقمية والوسائل التعليمية التكنولوجية التي تساعد في الحصول علي المعلومات من المصادر المختلفة وتعمل علي إثراء محتوي المقررات التعليمية.
  • الاهتمام بالأنشطة وخاصة الأنشطة الالكترونية التي تشجع الطلاب علي التنوع الثقافي.
  • ضرورة عقد دورات تدريبية لتدريب المعلمين لممارسه المواقف التدريسية باستخدام المواطنة العالمية الرقمية لتنمية قيم التنوع الثقافي.
  • إعداد مراجع وحدات تتناول استراتيجيات حديثة في التدريس من شأنها أن تسهم في تنمية قيم التنوع الثقافي لدي الطلاب.
  • ضرورة تقديم المحتوي الدراسي من أفكار وآراء وقيم ومهارات للطلاب عن طريق اشتراك الطلاب بأنفسهم مع المعلم لتنمية قيم التنوع الثقافي لديهم0
  • عمل دورات تدريبية غير شكلية للمعلمين علي بعض الاستراتيجيات الحديثة في التدريس والتي من شأنها تنمية قيم التنوع الثقافي لدي الطلاب0

    مقترحات البحث:

        لا يعد هذا البحث أو ما سبقه من أبحاث ودراسات نهاية لمطاف البحث العلمي والتربوي؛ ولكنها مجرد إسهامات في طريق كشف الجديد من النتائج والتحقق مما يشغل العقل البشري من افتراضات في مجال المناهج وطرق التدريس بصفة عامة، ومجال المناهج وطرق تدريس التاريخ بصفة خاصة، لذا تقترح الباحثة عددا من الموضوعات التي يمكن أن تكون نواة لبحوث ودراسات علمية وتربوية جديدة تسهم في مجال المناهج وطرق التدريس ومنها:

تقترح نتائج البحث الحالية القيام بالبحوث الآتية:

  • تطوير مناهج التاريخ للمرحلة الثانوية في ضوء أبعاد المواطنة العالمية الرقمية بما يتناسب مع التغييرات المجتمعية المعاصرة0
  • تطوير مناهج الدراسات الاجتماعية في ضوء النظرية البنائية لتنمية قيم التنوع الثقافي.
  • فاعلية استخدام أنشطة الكترونية في تنمية قيم التنوع الثقافي لدي طلاب المرحلة الثانوية.
  • تصور مقترح لتطوير برامج تدريب معلمي التاريخ لتنمية قيم التنوع الثقافي لدي الطلاب
  • برنامج مقترح لتطوير محتوى منهج التاريخ للصف الأول الثانوي لتنمية قيم التنوع الثقافي0
  • تقويم محتوى مناهج التاريخ بالمرحلة الثانوية في ضوء أبعاد المواطنة العالمية الرقمية اللازمة للمجتمع المصري0
  • تقويم برامج إعداد معلم الدراسات الاجتماعية – قبل الخدمة – وأثرها علي تنمية التنوع الثقافي لدي طلابهم0
  • فاعلية برنامج مقترح في تدريس منهج التاريخ من خلال القراءات والنصوص التاريخية لتنمية قيم التنوع الثقافي لدي طلاب المرحلة الثانوية.
  • تأثير برنامج تدريبي لتنمية قيم التنوع الثقافي لدي طلاب شعبة التاريخ بكلية التربية بالوادي الجديد في ضوء أبعاد المواطنة العالمية الرقمية.
  • فاعلية وحدة مقترحة في مقرر التاريخ في ضوء أبعاد المواطنة العالمية الرقمية مهارات الاتصال الاجتماعي لدى طلاب الصف الأول الثانوي.
  • فاعلية وحدة مقترحة في مقرر التاريخ في ضوء أبعاد المواطنة العالمية الرقمية لتنمية مهارات التفكير التاريخي لدى طلاب المرحلة الثانوية.

 

 

The Summary of the research

A Program Suggested in History Course Based on Universal Citizenship Digital Dimensions For Developing values of Cultural Diversity among First Year Secondary Stage Students

An introduction:

With the revolution of digital communications and the facilitation and speed in the processes of communication and access to information sources, and with the impact of this revolution of the effects of positive effects on the individual and the community if the means of communication and modern technology is optimized, The negative effects emerge with the rebellion against the ethical rules Legal rules and basic principles governing human affairs. If we were to know our children's concerns and monitor their relationships with others, they are now in contact with anonymous figures posing a strong potential threat, They may be browsing suspicious sites. It is impossible to monitor all the pages and people they call.

Hence, there is an urgent need to reconsider our curricula, including the curricula of social studies (History) at all levels of education, especially the secondary stage, in terms of teaching methods and methods of assessment, which helps to create a citizen capable of meeting these challenges and able to use technology Smart Use, Because history has a role to play in building the citizen capable of achieving this The methods and approaches of teaching history have evolved globally. There is no room for traditional methods that contribute to making the student a tool for conservation and memorization.

Research and international studies have confirmed that the use of the entrance to the dimensions of global digital citizenship today is one of the most important approaches to teaching history, which can develop many values ​​such as the values ​​of cultural diversity.

Research problem:

  The research problem became clear through:

The researcher's knowledge of history books in the secondary stage and the presence of some classes in general education schools. It has been shown that there are shortcomings in the content of history curricula in the development of the values ​​of cultural diversity, And the current curricula do not help to develop the values ​​of cultural diversity and the dimensions of global digital citizenship. It appears in the following points:

1-Research and studies related to the values ​​of cultural diversity and the dimensions of global digital citizenship, including:

The study of the Muslim and Desouki (2014) aimed at clarifying the concept of digital citizenship and the need for it in this age, which is characterized by strong demand for the use of technology in various values. The results of the field research led to the development of a proposed vision to support the role of education in instilling the values ​​of digital citizenship in the hearts of students .

Al-Harbi's study (2014) aimed to determine the degree of contribution of some social networks in promoting the concept of digital citizenship from the point of view of the students of the Imam Muhammad bin Saud Islamic University in Riyadh. The results of the research using the sites of Snap Chat and Twitter in promoting the concept of digital citizenship among students, The two sites mentioned in the dissemination of technological culture in the university community.

The study aims to know the forms and methods of practicing university youth for digital citizenship and identify the role of Facebook in adopting university youth for new behaviors, especially in the dimension related to the rights and duties of citizenship and belonging. The research reached to the effectiveness of digital citizenship, 78.57% of respondents believe that Digital citizenship is effective through Facebook and has a bright and successful future.

The Shams study (2015) aimed to build a proposed web-based program to develop the values ​​of citizenship for the students of the University of Bahrain in light of the requirements of the digital age by building a list of citizenship values ​​and building a proposed concept for the proposed web-based program. The proposed web-based (dialogue activities - without dialogue activities) to develop the values ​​of citizenship for students of the University of Bahrain in light of the requirements of the digital age.

The Lucas 2007 study aimed to explore how the concept of cultural diversity is used in the curricula of social studies by the teachers of the intermediate stage of education, and found that there is a difference between teachers regarding their views and perceptions on how to include the concept of cultural diversity in the content of the curricula of social studies, Teachers' background on the concept of cultural diversity is limited, and the values ​​of cultural diversity are not properly employed in school curricula.

Saleh's study (2010) aimed to develop the global mentality and the trend towards cultural diversity among the students in the preparatory stage by constructing a proposed program in geography based on extracurricular activities. The results showed the effectiveness of the proposed program in developing the cosmic mindset and the trend toward cultural diversity in the research sample.

A study on (2016) aimed at treating the weakness and shortness of the history curriculum for the second grade in the preparation of other cultures and its closure through the cultural diversity and knowledge of its impact on the development of some values ​​of teachers and students in the second grade in real practical and realistic approach to the educational reality in Egyptian schools , And the research found the impact of the proposed training program on the development of some values ​​of the teachers of social studies and the effect of the redefined units using cultural diversity on the development of some values ​​for students in the second grade preparatory.

 Which  pointed to the need to include in the history curriculum some of the topics necessary to develop the values ​​of cultural diversity, and to clarify the concept of digital citizenship and the need for it in this age.

2-An exploratory study where a questionnaire was prepared as a set of statements and attitudes in the form of a questionnaire and applied to a sample of the first grade students of 35 students and applied in Najib Mahfouz Secondary School of the Kharga Educational Administration, The survey showed that there are deficiencies in the values the cultural diversity of students in the first grade of secondary school. The results of the survey were as follows:

3-The average percentage of the sample was 42.15%, which is a low percentage. This indicates that the students are not aware of the values ​​of cultural diversity. Therefore, the current research attempts to develop the values ​​of cultural diversity among the first grade students by teaching the proposed program in the history course based on dimensions Global Digital Citizenship.

Search Questions:

 Try the current search to answer the following questions:

1-What are the values ​​of the cultural diversity required for the development of first grade students?

2- What are the dimensions of global digital citizenship necessary to build the proposed program for students in the first grade secondary?

3- What is the effectiveness of a proposed program in the course of history based on the dimensions of global digital citizenship to develop awareness of the values ​​of cultural diversity among students in the first grade secondary?

Research hypotheses:

The current research aims at verifying the following hypotheses:

1-There are statistically significant differences between the average scores of the students of the research group in the test of attitudes as a whole and its sub-values ​​before and after the study of the program in favor of the post application

2-There is an effectiveness of the proposed program in the history course based on the dimensions of digital global citizenship in the development of the values ​​of cultural diversity among the students of the study group.

Research goals:

  Current Search Objective Identify:

1- the values ​​of cultural diversity to be developed for the first grade secondary students.

2- a  proposed program in the history course based on the dimensions of global digital citizenship to develop the values ​​of cultural diversity among students in the first grade secondary.

3-Measuring the effectiveness of a proposed program in the course of history based on the dimensions of global digital citizenship to develop the values ​​of cultural diversity among students in the first grade secondary.

Research importance:

1-Provide a test positions for the values ​​of cultural diversity for students of the first grade secondary can benefit the students.

2- Presenting a proposed program in the history course based on the dimensions of global digital citizenship for the development of the values ​​of cultural diversity among students in the first grade of secondary education.

3-Provide a list of the dimensions of global digital citizenship and a list of values ​​of cultural diversity that can benefit the developers of history curricula.

4- directing the attention of those who teach and plan the curricula of social studies to the latest topics that can be included in the field of teaching the social studies curriculum, which may contribute to the development of the values ​​of cultural diversity.

Search limits:

  The current search complies with the following limits:

1-A group of students of the first grade secondary school Naguib Mahfouz secondary Girls Department Kharga educational group is experimental: study the proposed program and applied research tools pre and post.

2-Values ​​of cultural diversity of students in the first grade secondary (acceptance of the other, cultural integration, non-violence, conflict management, cultural identity)

3-Dimensions of digital global citizenship (digital access, e-commerce, digital communications, digital literacy, digital fitness, digital laws, digital rights and responsibilities, digital health and safety, digital security)

4- A proposed program in the history course based on the dimensions of digital global citizenship to develop the values ​​of cultural diversity among students in the first grade secondary.

5-time limits: the first semester of the year 1440 H - 2019 AD

Experimental Materials and Research Tools:

  For the purpose of the research, the following materials and tools were prepared:

1-A list of cultural diversity values ​​required for first grade secondary students.

2-A list of the dimensions of global digital citizenship required for students in the first grade secondary.

3-A program based on global digital citizenship to develop the values ​​of cultural diversity among students in the first grade secondary

4-Test positions for the values ​​of cultural diversity required for students in the first grade secondary.

  Research Methodology:

Used:

  1-Descriptive Approach:

In the study and analysis of previous research and preparation of the theoretical framework of the study, and the preparation of research tools to demonstrate the effectiveness of the proposed program in the course of history, in the development of the values ​​of cultural diversity, and analysis and interpretation of results.

 

 

2 - Semi-experimental approach:

In the procedures of applying the tools to the study group and the procedures of applying the experimental study program, to show the effectiveness of the proposed program in the course of history, and in the development of cultural diversity values ​​for the first grade secondary students.

 Search terms:

 -Global Digital Citizenship - The procedural definition of the researcher: Preparing the students of the first grade secondary on the sound electronic practices for the purpose of learning and study through the commitment to the dimensions of protection, respect and education.

- Cultural diversity The procedural definition of the researcher: Coexistence of students of the first grade secondary with more than a cultural appearance within the same community center through a set of values ​​represented in (acceptance of the other, cultural integration, conflict management, non-violence, cultural identity)

Search procedures:

To answer the research questions and verify the validity of assumptions , as the following:

-Review the literature and studies of Arab and foreign, which dealt with cultural diversity and values, which can be developed through the proposed program, which is suitable for students in the first grade secondary.

- Prepare a list of values ​​of cultural diversity and test attitudes to the values ​​of cultural diversity required for students of the first grade secondary.

- Presentation of the list of values ​​of cultural diversity and testing the positions of the values ​​of cultural diversity to the arbitrators and amend them in the light of their proposals and recommendations.

- To reach the final picture of the list of values ​​of cultural diversity and to test attitudes to the values ​​of cultural diversity.

-Applying the list of values ​​of cultural diversity and testing the attitudes of the values ​​of cultural diversity on the survey sample of students in order to calculate its validity and stability and the appropriate time to apply them.

-Reading some literature and Arab and foreign studies that dealt with global digital citizenship to learn about the methods of preparing the proposed program and the role of both history teacher and student, and help in preparing a theoretical background on digital citizenship in the first grade secondary students.

- Preparation of a list of dimensions of global digital citizenship required for students in the first grade secondary.

- Presenting the list to the arbitrators and amend them in the light of their suggestions and recommendations.

- Achieving the final picture of a list of the dimensions of global digital citizenship required for students in the first grade secondary.

-Prepare the program according to the following steps:

A-Define the overall objectives and objectives of the program.

B-Organizing the content of the program to include concepts and principles in the form of subjects that can be presented in proportion to the roles of both teacher and learner.

 C- Identifying the educational means and activities appropriate to the subjects of the program in the light of global digital citizenship.

D-Identify appropriate feedback and evaluation methods for program topics.

-Preparing the test of the attitudes of the values ​​of cultural diversity on the exploratory sample of the students to calculate the sincerity and stability and the appropriate time to apply.

-Presentation of the proposed program to the arbitrators to express opinion and submit proposals and modify the image based on the views of the arbitrators.

-To reach the final picture of the proposed program based on the dimensions of global digital citizenship to develop the values ​​of cultural diversity of students in the first grade secondary.

-Selection of the study group among the first grade secondary students.

-Apply the tools of the study beforehand.

-Teaching the proposed program.

-Application of study tools to the study group selected in this grade.

-Data monitoring and statistical processing.

-Presentation, interpretation and discussion of the results.

-To make recommendations and proposals in the light of the Results of the study.

Search Results: The research reached:

1-There are statistically significant differences at the level of (0.01) between the average scores of the students in the study sample in the application (pre - post), to test the attitudes of the values ​​of cultural diversity in favor of the post application to test the positions as a whole and its sub dimensions, and the calculated value of (8.77)

2-Effectiveness of the proposed program in the history decision based on the dimensions of global digital citizenship in the development of the values ​​of cultural diversity of students in the study group.

 

Search recommendations:

-Based on the findings of the research, the research recommends the following:

-The importance of taking advantage of the proposed "Together for a Better Digital Citizenship" program within the curriculum of secondary school history when it is developed

-Attention to digital citizenship and technological teaching aids that help in obtaining information from different sources and enrich the content of educational courses.

-Attention to activities, especially electronic activities that encourage students to cultural diversity.

-The need to hold training courses to train teachers to practice teaching positions using global digital citizenship to develop the values ​​of cultural diversity.

- Preparation of references modules dealing with modern strategies in teaching that will contribute to the development of the values ​​of cultural diversity of students.

-The need to provide the content of the curriculum ideas, opinions, values ​​and skills for students by engaging students themselves with the teacher to develop the values ​​of cultural diversity

-Conduct non-formal training courses for teachers on some of the modern strategies in teaching that will develop the values ​​of cultural diversity among students.

Search suggestions:

This research is not just an end to the scientific and educational research; it is merely a contribution to the discovery of the new results and verification of the concerns of the human mind of assumptions in the field of curricula and teaching methods in general, and the field of curricula and methods of teaching social studies in particular, The researcher has a number of topics that can be the nucleus of new research and scientific studies and educational contributions in the field of curricula and teaching methods, including:

Current research results suggest the following research:

- Development of history curricula for the secondary stage in light of the dimensions of global digital citizenship in line with contemporary societal changes

- Development of social studies curricula in the light of structural theory to develop the values ​​of cultural diversity.

- Effectiveness of the use of electronic activities in the development of cultural diversity values ​​among high school students.

-A proposed scenario for developing training programs for history teachers to develop the values ​​of cultural diversity among students

- A proposed program to develop the contents of the history curriculum for the first secondary grade for the development of the values ​​of cultural diversity

- Evaluation of the content of history curricula in the secondary stage in light of the dimensions of global digital citizenship necessary for the Egyptian society

-Evaluation of the programs of preparation of the teacher of social studies - before service - and its impact on the development of cultural diversity of their students

-The effectiveness of a proposed program in teaching the history curriculum through historical readings and texts to develop the values ​​of cultural diversity among high school students.

-The impact of a training program to develop the values ​​of cultural diversity among the students of the history department at the Faculty of Education in the new valley in light of the dimensions of global digital citizenship.

- The effectiveness of a proposed unit in the course of history in light of the dimensions of global digital citizenship and social communication skills among students in the first grade secondary.

- The effectiveness of a proposed unit in the course of history in the light of the dimensions of global digital citizenship to develop the skills of historical thinking among high school students