رسالة دكتوراه

 

المتطلبات التربوية لتطبيق التعليم التبادلي في المعاهد الفنية في مصر

 

إعداد

د. محمود علي عبدالعليم علي 

مصر - جامعة سوهاج

كلية التربية - قسم أصول التربية

 

1440هـ - 2019م

 

تفضلوا المستخلص في المرفقات

وبالتوفيق

 

مستخلص الدراسة

المتطلبات التربوية لتطبيق التعليم التبادلي في المعاهد الفنية في مصر

هدفت الدراسة إلى التعرف على مفهوم التعليم التبادلي وأهدافه وأهميته، وأهم مشكلات التعليم بالمعاهد الفنية في مصر والمتطلبات التربوية للتعليم التبادلي، ووضع خطة مقترحة لتطبيق التعليم التبادلي بين مؤسسات سوق العمل والمعاهد الفنية في مصر، واستخدم الباحث المنهج الوصفي للتعرف من خلاله على مشكلات التعليم بالمعاهد الفنية في مصر بمحافظات سوهاج وقنا وأسيوط، كما اعتمد الباحث في الدراسة الميدانية على استبانة طبقت على أعضاء هيئة تدريس المعاهد الفنية  والبالغ عددهم (58) عضو هيئة تدريس للوقوف على واقع تطبيق تجربة التعليم التبادلي بين مؤسسات سوق العمل والمعاهد الفنية في مصر.

ولقد مرت الدراسة الحالية  بالعديد من الإجراءات، بدأت بالإطار العام للدراسة في الفصل الأول، ثم تناول الفصل الثاني المعاهد الفنية في مصر وأهم مشكلاتها، وتناول الفصل الثالث التعليم التبادلي ، وتناول الفصل الرابع المتطلبات التربوية للتعليم التبادلي، وتناول الفصل الخامس الدراسة الميدانية والنتائج النهائية، وتناول الفصل السادس الخطة المقترحة لتطبيق التعليم التبادلي بين مؤسسات سوق العمل والمعاهد الفنية، وأظهرت الدراستان النظرية والميدانية العديد من النتائج وهي على النحو التالي:

  • ضعف الميزانيات المعتمدة للمعاهد الفنية وعدم توافقها مع متطلبات التطوير المستمر.
  • افتقار البرامج التي تقدمها المعاهد الفنية للطلاب إلى المرونة وعدم قدرتها على مسايرة التقدم العلمي والتكنولوجي.
  • ضعف قدرة المعاهد الفنية على تحقيق العديد من الأهداف التي أنشئت من أجل تحقيقها.
  • غياب المشاركة المجتمعية في دعم دور المعاهد الفنية بشكل خاص والتعليم الفني بشكل عام.

ومن أهم التوصيات:

  • ضرورة اطلاع القائمين على تطبيق التعليم التبادلي على تجارب الدول المتقدمة في التعليم الفني.
  • ضرورة عمل برامج تدريبية مستمرة لأعضاء هيئة تدريس المعاهد الفنية لاطلاعهم على كل ما هو جديد.
  • تطبيق الحوافز المعنوية والمادية على القائمين على تطبيق التعليم التبادلي لما له من تأثير ايجابي.

 

Abstract

The Educational requirements for applying synonymic education in technical institutes in Egypt

The study aimed to identify the concept of synonymic education, its objectives and importance, the most important problems of education in technical institutes in Egypt and the educational requirements for synonymic education, and develop a proposed plan for the applying synonymic education between labor market institutions and technical institutes in Egypt. The researcher used the descriptive approach to identify the problems of education in technical institutes In Egypt in the governorates of Sohag, Qena and Assiut. The researcher also relied on a questionnaire applied to the members of the teaching staff of the technical institutes (58) members of the teaching staff to find out the reality of applying the experience of synonymic education between the labor market institutions  and Technical institutes in Egypt.

The first chapter dealt with general framework of the study, the second chapter dealt with the technical institutes in Egypt and the most important problems. The third chapter dealt with the synonymic education. The fourth chapter dealt with the educational requirements for synonymic education. The fifth chapter dealt with the field study and the final results. Chapter Six The proposed plan for applying synonymic education between labor market institutions and technical institutes. The theoretical and field studies showed many results, as follows:

  • The weak budgets for technical institutes and their incompatibility with the requirements of continuous development.
  • Lack of flexibility in the programs provided by technical institutes to students and their inability to keep pace with scientific and technological progress.
  • Weakness of the ability of technical institutes to achieve many of the goals set up to achieve them.
  • Lack of community participation in supporting the role of technical institutes in particular and technical education in general.

The most important recommendations are:

  • The need to acquaint members who are responsible about the applying of synonymic education about the experiences of developed countries in technical education.
  • The need for continuous training programs for members of technical institutes to inform them about all that is new.
  • Applying moral and financial incentives to those who implement synonymic education because of its positive impact.

 

ملخص الدراسة:

تمهيد:

يعد التعليم التبادلي من أهم الدعائم التي ترتكز عليها النهضة الاقتصادية، حيث أنه يقوم بالربط بين الجانب النظري والجانب الميداني وبالتالي يكتسب الطلاب خبرات نظرية في المعاهد الفنية ثم يقوموا بتطبيقها في مؤسسات سوق العمل، وبالتالى يكون دور التعليم الفني في توجيه الطلاب ومتابعتهم وتلبية احتياجاتهم فى شتى المجالات بالإضافة إلى إكسابهم الخبرات المختلفة بالحقل التربوى والتي تساعدهم على جعل أدائهم أفضل.

إن التعليم التبادلي هو السبيل الأمثل لربط التعليم بمؤسسات سوق العمل كما أنه يضمن للطلاب فرصة اكتساب المهارات بالتدريب الميداني المصاحب للدراسة النظرية لذلك يعد التعليم التبادلي أهم الحلول لتحسين جودة مخرجات المعاهد الفنية.

مشكلة الدراسة:

من الملاحظ عدم الاهتمام بفلسفة التعليم بالمعاهد الفنية ، والتى يجب أن تكون قائمة في الاهتمام بالجوانب العلمية والمهنية ، حيث أن الهدف الأساسي للتعليم بالمعاهد الفنية هو تنمية المهارات العملية ، وتنمية المهارات العملية تتم من خلال التعليم والتدريب ، وتعانى مصر من نقص العمالة الماهرة حيث أن متوسط إنتاجية العامل في مصر أقل من متوسط إنتاجية العامل في بلدان أخرى ، ويرجع ذلك إلى عدم وجود نظام تعليمي يتيح التدريب الضروري في إطار برامج رفع المستوى المهارى للعمالة ، وبناءً على ما سبق تتحدد مشكلة الدراسة في وجود مظاهر للخلل والضعف في التعليم بالمعاهد الفنية تؤثر في كفاءته، وأن جوانب الخلل هذه يحددها التعليم التبادلي ، لذا تسعى الدراسة الحالية لوضع تصور للمتطلبات التربوية لتطبيق التعليم التبادلي في المعاهد الفنية في مصر.

أسئلة الدراسة:

  1. ما أهم مشكلات التعليم بالمعاهد الفنية في مصر ؟
  2. ما مفهوم التعليم التبادلي، وما أهدافه، وأهميته؟
  3. ما المتطلبات التربوية للتعليم التبادلى؟
  4. ما واقع تطبيق تجربة التعليم التبادلي بين مؤسسات سوق العمل والمعاهد الفنية في مصر؟
  5. ما الخطة المقترحة لتطبيق التعليم التبادلي بين مؤسسات سوق العمل والمعاهد الفنية في مصر؟

أهداف الدراسة:

هدفت الدراسة الحالية إلى:

  1. التعرف على الأسس التي يقوم عليها التعليم التبادلي بين مؤسسات سوق العمل والمعاهد الفنية.
  2. التعرف على واقع المعاهد الفنية في مصر.
  3. رصد واقع تطبيق تجربة التعليم التبادلي بين مؤسسات سوق العمل والمعاهد الفنية في مصر.
  4. التعرف على المتطلبات التربوية لتطبيق التعليم التبادلي بين مؤسسات سوق العمل ,المعاهد الفنية.
  5. التوصل إلى خطة مقترحة لتطبيق التعليم التبادلي بين مؤسسات سوق العمل والمعاهد الفنية في مصر.

أهمية الدراسة:

أشتقت أهمية الدراسة من النقاط الآتية:

  1. أهمية الموضوع الذي تتناوله وهو تطبيق التعليم التبادلي بين مؤسسات سوق العمل والمعاهد الفنية والذي يمثل مطلبا ملحا في سبيل تطوير التعليم بالمعاهد الفنية في مصر.
  2. الارتقاء بمخرجات التعليم بالمعاهد الفنية بحيث تلبى احتياجات المؤسسات الانتاجية.
  3. تلقى الضوء على أهمية الدور الذى تقوم به مؤسسات المجتمع والمؤسسات الانتاجية في تنمية مهارات خريجي المعاهد الفنية.
  4. تفيد هذه الدراسة المسئولين والقيادات الإدارية العليا في مجال تبادل الخبرات بين مؤسسات سوق العمل والمعاهد الفنية.
  5. تقدم خطة مقترحة لتطبيق التعليم التبادلي بين مؤسسات سوق العمل والمعاهد الفنية.

منهج الدراسة :

 إعتمدت الدراسة الحالية على المنهج الوصفي لمناسبته لطبيعتها حيث يهتم هذا المنهج بجمع البيانات وتصنيفها وتبويبها حسب طبيعتها من أجل الاستفادة منها في الوصول إلى النتائج وتفسيرها، والتقصي حول الظواهر المجتمعية والتربوية  كما هي قائمة في الحاضر ووصفها وتشخيصها وتحليلها وتفسيرها ، ويتمثل استخدام هذا المنهج في هذه الدراسة فيما يأتي:

  • دراسة وتحليل الدراسات ذات الصلة بالدراسة وتحليلها للإفادة منها في وصف وتحليل واقع مشكلات التعليم بالمعاهد الفنية في مصر، وكذلك العلاقة بين التعليم بالمعاهد الفنية ومؤسسات سوق العمل.
  • الاطلاع على الأدب التربوي في مجال الدراسة وإعداد الإطار النظري للدراسة.
  • إعداد أداة بحثية يتم من خلالها الوقوف على واقع تطبيق التعليم التبادلي بين المعاهد الفنية ومؤسسات سوق العمل.
  • صياغة خطة مقترحة لتطبيق التعليم التبادلي بين مؤسسات سوق العمل والمعاهد الفنية في مصر.

نشأة وتطور المعاهد الفنية في مصر:

وقد برزت أهمية التعليم الفني عالمياً في السبعينيات وأوائل الثمانينيات من القرن الماضي، بعد زيادة معدلات البطالة وانخفاض الطلب على القوى العاملة غير المدربة، حيث بدأت المجتمعات المختلفة في مواجهة هذه المشكلة بإعداد البرامج التدريبية اللازمة لتأهيل الكوادر البشرية المدربة على المهارات الفنية الصناعية المختلفة مما يساعد على سد احتياجات سوق العمل من القوى العاملة المدربة في مختلف المهن الصناعية.

 فلسفة التعليم بالمعاهد الفنية في مصر:

    تعكس فلسفة التربية والتعليم واقع المجتمع وتطلعاته المستقبلية وطموحاته, وتترجمها إلى أهداف ومبادئ حاكمة للممارسة , وقد ترجمت هذه الفلسفة في المنظومة الفرعية للتعليم إلى مناهج وإدارة ونظم تقويم وامتحانات وتقييم الأداء, والمباني والتمويل وغيرها.

أهداف المعاهد الفنية في مصر

 وتهدف المعاهد الفنية إلى إعداد الطلاب للمشاركة في الحياة العملية, وتأكيد ترسيخ القيم الدينية والسلوكية والقومية, وتنمية الملكات الفنية والارتفاع بمستوى درجة النمو الكامل للطلاب عقلياً وجسدياً واجتماعياً وتزويدهم بالدراسات الثقافية والفنية والمهارت التي من شأنها الوصول بهم إلى مستوى الفنيين في المجالات المختلفة.

وظائف المعاهد الفنية في مصر:

 تعتبر المعاهد الفنية أحد الركائز الأساسية لإعداد الفنيين القادرين على الابتكار، والإبداع والذين لا غنى عنهم في تحقيق التنمية الشاملة للمجتمع،  ولاشك أن التوسع في التعليم الفني دون توفير معلم معد إعداداً جيداً قد أدى إلى هبوط هذا النوع من التعليم، وضعف مستوى خريجيه، ولا تزال الهوة واسعة بين الخبرة العملية للفني الأول في المعاهد الفنية وبين ما تتطلبه الأجهزة الصناعية المتطورة في المؤسسات والشركات  الصناعية.

أهمية المعاهد الفنية في مصر:

    ويعد الاهتمام بالمعاهد الفنية استثمار جيد للمستقبل وتتم عملية تطوير المعاهد الفنية ضمن استراتيجيات وسياسات شاملة، وفي الآونة الأخيرة ازدادت أهمية المعاهد الفنية استجابة للضرورات الحتمية التي تفرضها التحديات العالمية المعاصرة، والتي تتطلب تخصصات غير نمطية لمواجهة متطلبات سوق العمل في عصر العولمة، ومسايرة الثورة العلمية والتكنولوجية والمعلوماتية، لذا أصبح الاهتمام بالمعاهد الفنية من الأولويات التي تضعها وزارة التعليم العالي في مصر في اعتبارها.

نظام القبول بالمعاهد الفنية في مصر:

ويساعد نظام القبول داخل أي نظام تعليمي علي تحقيق مبدأ تكافؤ الفرص التعليمية, والتأكد من توافر الاستعدادات والقدرات لدي الطلاب, والتي تتطلبها نوعية التعليم, مما يستلزم تبني مجموعة من المعايير الموضوعية للمفاضلة بين الطلاب فيما يتعلق بالتحاقهم داخل هذا النظام التعليمي.

النظام الدراسي بالمعاهد الفنية في مصر:

ويتمثل نظام الدراسة بالمعاهد الفنية, في أنه نظام تعليمي مدة الدراسة به عامان دراسيان, ومدة العام الدراسي الواحد حوالي (36-38) أسبوعاً تقريباً, وينقسم العام الدراسي إلى فصلين دراسيين مدة كل منهما حوالي (18-19) أسبوعاً تقريباً, ويمنح الطالب بعد اجتياز سنوات الدراسة بنجاح درجة دبلوم المعاهد الفنية  في التخصص.

مشكلات المعاهد الفنية في مصر:

 هناك عديداً من المشكلات التي تواجه المعاهد الفنية في مصر, الأمر الذي ترتب عليه القصور في إعداد الخريجين من تلك المعاهد الفنية فوق المتوسطة, مما يتطلب تطوير هذا النوع من التعليم, استجابة لمتغيرات العصر وللتغيرات التي تطرأ في ميدان التكنولوجيا, وفي ميدان المهنة.

 مفهوم التعليم التبادلي:

هو ذلك النوع من التعليم الذي تشرف عليه وزارة التعليم العالي، ويعد الأفراد ويدربهم لشغل وظائف محددة في مجال الصناعة من خلال التدريب العملي في المعاهد الفنية أو المصانع.

أهداف التعليم التبادلي:

تزويد الطلاب  بالمهارات اللازمة الموجودة في الصناعة، وتأهيل الكوادر الفنية اللازمة لتطوير المصانع والمجتمع والارتقاء بالطالب، ليكون مهندسًا فنيًا لديه القدرات المتنوعة والمرونة، ويسهم تحقيق هذه الأهداف في ربط المفاهيم النظرية والمعارف والمعلومات التي تلقاها الطلاب من خلال الدراسة النظرية في المعاهد بالواقع الفعلي والعملي وفي تنمية قدراتهم الوظيفية والشخصية والتكنولوجية. 

أهمية التعليم التبادلي:

 يمثل التعليم الفني بصوره المتعددة بعداً مهماً من أبعاد التنمية الشاملة لإقامة المجتمع المنتج؛ والقادر على المنافسة في ظل النظام العالمي الذي تحكمه آليات السوق واقتصادياته، وقد تنبهت المجتمعات الصناعية لهذه الحقيقة مبكراً فأولت هذا النوع من التعليم اهتماماً كبيراً ؛ ووفرت له جانباً من مدخلاته،  ووضعه في المكانة اللائقة به.

مبررات الاهتمام بالتعليم التبادلي:

 تعتبر المعاهد الفنية مؤسسات إنتاجية تتولى إعداد العناصر البشرية وصناعة الأجيال الصاعدة لكى تصبح قادرة على تحقيق أهداف التنمية وبالتالى النهوض برسالة الأمة، وهى مراكز اشعاع علمى وثقافى، يجب أن تكون فى تطوير مستمر لتواكب إحداث التطورات العلمية والتكنولوجية ،وفى سبيل ذلك لابد من إدارتها وفق الأساليب العلمية الحديثة، وعلى أساس التخطيط التنظيمى السليم، وإعطائها الاستقلال المالى والإدارى ومنحها الشخصية المعنوية، وتهئية جميع الإمكانات المادية والمعنوية اللازمة لها، وحمايتها من المؤثرات التى تعرقل عملها، وبالتالى فسح المجال إمامها لكى تؤدى رسالتها العلمية والثقافية على الوجه المطلوب.

آليات تطبيق التعليم التبادلي في المعاهد الفنية بفاعلية:

    يرى الباحث بعض الآليات التي من شأنها أن تسهم وتعزز تطبيق التعليم التبادلي في المعاهد الفنية، ومن هذه الآليات ما يلي:

  1. التركيز علي التعليم من خلال العمل والذي يتيح للطالب اكتساب مهارات ومعارف من مواقع العمل الفعلية.
  2. توظيف مفهوم التعلم التعاوني بكافة أنماطه مثل التدريب التعاوني لتطبيق ما تعلمه من معارف ومهارات في المؤسسة التعليمية.
  3. وضع مقاييس للقدرات المهنية لكل المهن المتاحة قائمة على احتياجات سوق العمل وتتمشى مع الاتجاهات المعاصرة.
  4. تقوية المهارات الأساسية والفردية للتعامل مع الأسواق العالمية والمتمثلة في المهارات اللغوية والتكنولوجية حتى يستطيع الطلاب تلبية احتياجات سوق العمل بمهارة وكفاءة عالية.
  5. التخطيط لاحتياجات سوق العمل من العمالة الماهرة في ضوء سياسة السوق الحر واحتياجات القطاع الاستثماري.

المعوقات التي تواجه التعليم التبادلي بالمعاهد:

ومن أهم التحديات والمعوقات التي تعترض (التعليم التبادلي) عملية تأهيل القوى العاملة المطلوبة للمنافسة في سوق العمل ما يراه البعض أن التعليم بصفة عامة لا يعد الخريجين إعداداً كافيا للدخول مباشرة في سوق العمل بالكفاية الإنتاجية، وإنما يهيئ الطلاب تهيئة عامة أو مهنية لممارسة العمل، فالكثير منهم لا يتلقون فرصا تعليمية حقيقية في العمل أو معلومات ذات فعالية في مواقع العمل أو توجيها يساعدهم في تخطيط مستقبلهم، ومن ثم يعاني الشباب من أزمة الإعداد للوظائف في سوق العمل المتغير.

ومن المتطلبات اللازمة لتطبيق التعليم التبادلي بالمعاهد الفنية ما يلي:

  • متطلبات تكنولوجية (المتابعة العصرية للتكنولوجيا والمعلومات):

     لم تعد القدرة التنافسية بين الدول تقاس فقط من خلال امتلاك الموارد الطبيعية والأيدي العاملة الرخيصة، ولكن بالدرجة الأولى بالقدرة على توظيف التكنولوجيا في إنتاج سلع وخدمات متطورة، ووجود هياكل تنظيمية متكاملة، وأيدي عاملة مدربة وعلماء متخصصين لهم القدرة على الإبداع والابتكار في استخدام التطور التكنولوجي لزيادة كفاءة العملية الإنتاجية، وبالتالي تعظيم القدرات التنافسية والتسويقية لفتح الأسواق وغزوها وتنمية الأسواق المحلية.

  • متطلبات تنمية مهارات سوق العمل (العقلية والذاتية والاجتماعية) المطلوبة للطلاب:

إن تحقيق التعليم التبادلي بالمعاهد الفنية وتلبية متطلبات سوق العمل يتطلب أن يكون الخريج قد تجاوز مرحلة الحفظ والاسـترجاع إلـى مراحـل الإبداع والتحليل والتقويم والقدرة على استخدام المخزون المعرفي لحـل المشكلات واتخاذ القرارات والتكيف مع المتغيرات.

  • متطلبات تعليمية:

    وينبغي أن تعـّود العمليـة التعليميــة الطالــب مــن مراحلــه الأولــى علــى التعلــم الذاتــي، وتخرجــه مــن بوتقــة الحفــظ والتكــرار الملحــوظ فــي المناهــج الدراســية وفــي أســاليب التقييــم، وتربيــه علــى الاهتمــام بمهــارات التفكيــر والتســاؤل والبحــث والاســتقصاء فــي المســارات الإنســانية والعلميــة، وأن تركــز فــي مناهجهــا علــى الكيــف لا الكــم الــذي يشــتت الطالـب بحيـث يكـون هـذا الكيـف متوافقـا مـع متطلبـات العصـر، ومحققـا للأهـداف التنمويـة والاقتصاديـة التـي تعـود بالنفـع علـى الفـرد وعلـى الدولـة، وتتيـح الخيـارات الوظيفيـة والمهنيــة المناســبة.

  • متطلبات تشريعية وقانونية:

وفي إطار اهتمام الدولة بالتعليم الفني في القرن العشرين استجابة للتحديات التي فرضتها العولمة وسياسة سوق العمل الذي يتطلب توافر العديد من المهارات في الخريجين فقد أدرجت اللجنة القومية لتطوير التعليم العالي وضع قانون جديد للتعليم العالي في مصر بحيث يتحول من مجرد تعليم تلقيني إلى تعليم يقوم على الابتكار والابداع واستخدام تكنولوجيا العصر مع تطبيق خطة دراسية ومناهج علمية متطورة بهذه المعاهد في جميع التخصصات.

  • متطلبات إدارية:

لقد أضحت الشراكة بين التعليم وسوق العمل الشغل الشاغل لمتخذي القرارات في المؤسسات التعليمية والإنتاجية والخدمية على حد سواء، لاستيعاب أكبر عدد من الراغبين في الحصول على فرصة عمل حقيقية، بسبب تزايد أعداد خريجي التعليم العام من ناحية، والضغوط المتزايدة على أسواق العمل لفتح أبوابها أمام هذه الأعداد من ناحية أخرى.

 

Abstract:

Introduction:

Synonymic Education is the most important bases which build on it economic renaissance. Where it links between the theoretical side and the practical side. Thus, the students acquire theoretical experiences in the technical institutes and then apply them in the labor market institutions. Thus, the role of technical education is in guiding students, following them and meeting their needs in various Fields in addition to providing them with different experiences in the educational field , which help them to make their performance better.

Synonymic Education is the best way for linking education with labor market institutions. It also ensures for students having an opportunity to acquire skills with practical training which accompanies theoretical study.So Synonymic Education is the most important solution for improving the quality of the outputs of technical institutes.

The Problem Of The  study :

It is clear that there is a lack of interest with the philosophy of education in technical institutes, which must be in the list of interest in the scientific and professional aspects, where the main objective of education in technical institutes is developing  practical skills, and the development of practical skills is through education and training, Egypt suffers from lack of skilled labor, Where average of productivity of workers in Egypt is lower than the average of productivity of workers in other countries due to the absence of an educational system that provides the necessary training in the framework of programs to raise the level of skilled labor. Based on the above, the problem of study is determined in the presence of manifestations of imbalance and weakness in education in technical institutes And that these imbalances are determined by synonymic education. Therefore, the current study seeks to put a structure for educational requirements for applying Synonymic Education in technical institutes in Egypt.

The questions of The study:

  1. What are the most important problems of education in technical institutes in Egypt?
  2. What is the concept of Synonymic education, its objectives, and its importance?
  3. What are the educational requirements for Synonymic education?
  4. What is the reality of applying the Synonymic education between labor market institutions and technical institutes in Egypt?
  5. What is the proposed plan for applying Synonymic education between labor market institutions and technical institutes in Egypt?

The objectives of the study:

The present study aimed to:

  1. Identifying the bases on which synonymic education is established between labor market institutions and technical institutes.
  2. Identifying the reality of technical institutes in Egypt.
  3. Monitoring the reality of applying of the experience of synonymic education between labor market institutions and technical institutes in Egypt.
  4. Identifying the educational requirements for applying  the ​​ synonymic education between the institutions of the labor market and the technical institutes.
  5. Reaching to a proposed plan for applying synonymic education between labor market institutions and the technical institutes in Egypt.

The importance of  the study:

The importance of the study derived from the following points:

  1. The importance of the subject is applying synonymic education between the institutions of the labor market and technical institutes, which represents an urgent demand for developing education in technical institutes in Egypt.
  2. Upgrading with the outputs of education in technical institutes to meet the needs of production institutions.
  3. It highlighted on the importance of the role which played by the institutions of the community and productive institutions in developing the skills of graduates of technical institutes.
  4. This study is useful to the officials and senior administrative leaders in the field of exchanging experiences between labor market institutions and technical institutes.
  5. It presents a proposed plan for applying synonymic education between labor market institutions and technical institutes.

Study Approach :

The present study is based on the descriptive approach because it is suitable for its nature. This approach is concerned with data collection, classification and classification according to their nature in order to benefit from them in reaching and interpreting the results and investigating around the social and educational phenomena as they exist in the present, describing, diagnosing, analyzing and interpreting them. As follows:

  • Studying and analysis of studies related to the study and its analysis to be used in describing and analyzing the reality of the problems of education in technical institutes in Egypt, as well as the relationship between education in technical institutes and labor market institutions.
  • Studying the educational literature in the field of study and preparing the theoretical framework for the study.
  • Preparing a research tool through which identifying  the reality of applying synonymic education between technical institutes and labor market institutions.
  • putting a proposed plan for the applying synonymic education between labor market institutions and technical institutes in Egypt.

The emergence and development of technical institutes in Egypt:

The importance of technical education in the world was highlighted in the seventies and early eighties of the last century, after increasing  in unemployment rates and the low demand for unskilled manpower. The different societies started to face this problem by preparing the training programs  which are necessary to qualify the human cadres trained in the various industrial technical skills, To fill the needs of the labor market from the trained manpower in various industrial occupations.

 

 Philosophy of Education in Technical Institutes in Egypt:

    The philosophy of education reflects the reality of the society and its future aspirations and ambitions, and translates them into the goals and principles. This philosophy has been translated into the system of education to the curriculum, management, evaluation systems, performance evaluation,buildings and finance.

Objectives of technical institutes in Egypt:

 The technical institutes aim to prepare  the students to participate in the practical life, asserting the establishment of religious, behavioral and national values, and developing the artistic feelings and raising the level of full growth for the students mentally, physically and socially, and providing them with cultural and artistic studies and skills that will reach with them to the level of technicians in various fields.

Functions of technical institutes in Egypt:

 Technical institutes are one of the main pillars of preparing technicians capable of innovation, creativity and indispensable in achieving the comprehensive development for the society. There is no doubt that the expansion in technical education without the provision of well-prepared teacher has led to the decline of this type of education and the low level of graduates, And there is a wide gap between the practical experience of the first technician in the technical institutes and between the requirements of advanced industrial devices in industrial institutions and companies.

The importance of technical institutes in Egypt:

    Caring with technical institutes are a good investment for the future. The development of technical institutes is a part of comprehensive strategies and policies. Recently, technical institutes have become more important in response to the inevitable imperatives imposed by contemporary global challenges, which require non-typical disciplines to meet the demands of the labor market in the age of globalization,so the interest with technical institutes has become a priority set by the Ministry of Higher Education in Egypt.

Admission System for Technical Institutes in Egypt:

The system of admission within any educational system helps to achieve the principle of equality of educational opportunities and to ensure the availability of the preparations and abilities for the students, which required by the quality of education, which necessitates the adoption of a set of objective criteria for differentiation among students through regarding their enrollment within this educational system.

The educational system in technical institutes in Egypt:

The system of the study in the technical institutes is that is an educational system with two academic years. The duration of the academic year is about 36-38 weeks. The academic year is divided into two semesters of about 18-19 weeks. Student gives after Successful completion of the years the diploma degree of technical institutes in specialization.

Problems of technical institutes in Egypt:

 There are many problems facing the technical institutes in Egypt, which resulted in the lack of preparation of graduates from those institutes above the technical medium, which requires the development of this type of education, in response to changes in the age and changes in the field of technology and in the field of the profession.

 The concept of Synonymic education:

Is the kind of education supervised by the Ministry of Higher Education, prepares individuals and trains them to occupy specific jobs in industry through practical training in technical institutes or factories.

Objectives of Synonymic Education:

Providing the students with the necessary skills in the industry, and to qualify the technical cadres necessary to develop the factories and the society and to upgrade the student, to be a technical engineer with diverse capacities and flexibility. The achievement of these objectives will contribute in linking the theoretical concepts, knowledge and information received by students through theoretical study in the institutes in actual and practical reality and in development Their functional, personal and technological capabilities.

The importance of Synonymic education:

 Technical education is an important dimension from the dimensions of comprehensive development of a productive society. It is capable of competing under a global system governed by market mechanisms and economies. Industrial societies have been aware of this fact early. This kind of education has paid great attention to it and put it  In its proper place.

Justifications of interest for Synonymic education:

 Technical institutes are productive institutions that prepare the human elements and the industry of the emerging generations to be able to achieve the goals of development and thus promote with the nation's mission. These are scientific and cultural radiology centers that must be continuously developed to keep abreast of scientific and technological developments, scientific and modern, and on the basis of sound organizational planning, giving them financial and administrative independence and granting them a moral personality, and desiring all the material and moral resources necessary for them, and protecting them from the effects that impede their work, and thus allowed the field to perform the scientific and cultural duties.

Mechanisms of applying Synonymic education in technical institutes effectively:

    The researcher sees some mechanisms that will contribute to and promote applying Synonymic education in technical institutes. Among these mechanisms are the following:

  1. Focusing on work-based education that allows for students to acquire skills and knowledge from actual workplaces.
  2. Employing the concept of cooperative learning in all its forms, such as cooperative training to apply the knowledge and skills learned in the educational institution.
  3. Setting standards for the professional capacities for all available professions based on labor market needs and in line with contemporary trends.
  4. Strengthen basic and individual skills to deal with the global markets which represented in language and technological skills so that students can meet the needs of the labor market with skill and efficiency.
  5. Planning for the needs of the labor market from skilled labor in the light of free market policy and the needs of the investment sector.

 

The obstacles which facing Synonymic education:

From the most important challenges and obstacles facing (Synonymic education) are the process of qualifying the labor force required to compete in the labor market. Some believe that education in general does not prepare graduates sufficiently to enter the labor market directly with  the productive capacity. But it prepare students general preparing or professional to practice work,Most of them  do not receive real educational opportunities at work, effective workplace information or guidance to help them in planning  their future, and thus young people suffer from the crisis of preparing for jobs in the changing labor market.

The requirements for applying Synonymic education in technical institutes is:

Technological requirements (modern technology and information follow-up):

     Competitiveness among nations is no longer measured only by the possession of cheap natural resources and labor, but primarily by the ability to employ technology in the production of sophisticated goods and services, the existence of integrated organizational structures, skilled workers and specialized scientists capable of innovation and innovation in the use of technological development to increase Efficiency of the production process, thereby maximizing the competitive and marketing capabilities for opening and invasion markets and developing local markets.

Requirements for developing labor market skills (mental, self and social) required for students:

Achieving Synonymic education in technical institutes and meeting the demands of the labor market requires that the graduate has exceeded the stage of conservation and retrieval to the stages of creativity, analysis and evaluation and the ability to use knowledge stock to solve problems and make decisions and adapt to the variables.

Educational requirements:

    The educational process should prepre the student from the early stages on self-learning, and graduating him from the conservation and repetition in the curriculum and in assessment methods, and raise him to focus on the skills of thinking, questioning, research and investigation in the human and scientific paths, and focus in their curriculums on the quality rather than the quantity that distracts the student So that this quality is compatible with the requirements of the age, and achieving for economic and developmental goals that benefit the individual and the state, and allows suitable Professional and professional choices.

Legislative and Legal Requirements:

In response to the challenges posed by globalization and the labor market policy, which requires the availability of many skills in graduates, the National Committee for the Development of Higher Education has introduced a new law for higher education in Egypt, transforming it from a simple education to an innovation-based education. Innovation and the use of modern technology with applying a study plan and advanced scientific curriculums in these institutes in all specializations.

Administrative requirements:

The partnership between education and the labor market has become a major concern for decision-makers in educational, production and service institutions, to accommodate the largest number of people seeking a real job opportunity, due to increasing numbers of graduates of public education and the increasing pressures on labor markets to open up to these numbers.