رسالة ماجستير

 

إستراتيجية مقترحة لإنشاء مدارس تجريبية ملحقة  بكليات التربية بمصر في ضوء التوجهات المعاصرة

 

إعداد الباحث

علي عبد الحليم علي عبدالرحيم

مصر - جامعة سوهاج

كلية التربية - قسم أصول التربية

 

1440هـ - 2019م

 

تفضلوا المستخلص في المرفقات

وبالتوفيق

 

مستخلص الدراسة:

تمثل المدارس التجريبية الملحقة بكلية التربية المعمل التربوي الذي يستغل في تجريب أحدث النظريات ونتائج البحوث التربوية قبل تعميم تطبيقها على كل المدارس الحكومية، ويمكن أن تستخدم هذه المدارس في تدريب الطلاب المعلمين بكليات التربية تدريبًا نظريًا وعمليًا، كما تساعد هذه المدارس في إعادة الفاعلية لدور كليات التربية في تطوير العملية التعليمية في مصر، ويمكن استغلال هذه المدارس في التنمية المهنية للمعلمين نظريًا وعمليًا تحت إشراف مباشر لكليات التربية.

        وقد تحددت مشكلة الدراسة الحالية في التساؤل الرئيس التالي: ما الإستراتيجية المقترحة لإنشاء مدارس تجريبية ملحقة بكليات التربية في مصر في ضوء التوجهات العالمية المعاصرة؟

وهدفت الدراسة إلى: بناء إستراتيجية مقترحة لإنشاء مدرسة تجريبية ملحقة  بكلية التربية جامعة سوهاج في ضوء نتائج التحليل البيئي للكلية وفي ضوء بعض النماذج العالمية للمدارس التجريبية.

واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي؛ حيث قدمت الدراسة فصلين نظريين هما الفصل الثاني حول مفهوم المدارس التجريبية وأهدافها وفلسفة ومبررات إنشاء مدارس تجريبية ملحقة بكليات التربية في مصر، والفصل الثالث حول أهم التوجهات والنماذج العالمية في مجال المدارس التجريبية وأوجه الإستفادة منها في إنشاء مدارس تجريبية ملحقة بكليات التربية في مصر.

وقدمت الدراسة في الفصلين الرابع والخامس إجراءات ونتائج الدراسة الميدانية، حيث استخدم في الدراسة الميدانية إستمارة تحليل رباعي (نموذج SWOT) طُبقت على عينة من أعضاء هيئة التدريس ومعاونيهم بكلية التربية بسوهاج ، وكذلك أعضاء هيئة التدريس ومعاونيهم من كليات الآداب والعلوم بسوهاج الذين يدرسون لطلاب كلية التربية بسوهاج؛ وذلك لتحليل البيئة الداخلية والخارجية لكلية التربية جامعة سوهاج، وتوصلت الدراسة من خلالها إلى أهم نقاط القوة ونقاط الضعف بالبيئة الداخلية للكلية ،وكذلك أهم الفرص والتهديدات في البيئة الخارجية.

وقدمت الدراسة في الفصل السادس ملامح إستراتيجية مقترحة لإنشاء مدرسة تجريبية ملحقة بكلية التربية جامعة سوهاج في ضوء أهم التجارب والتوجهات العالمية التي عرضت لها الدراسة، وفي ضوء نتائج التحليل البيئي لكلية التربية جامعة سوهاج، وتضمنت عدة توصيات من أهمها: عقد الندوات والمؤتمرات الداعمة لإنشاء مدارس تجريبية ملحقة بكليات التربية، وتكوين رأي عام مؤيد للفكرة وداعم لها إعلاميًا، وتوفير الميزانيات اللازمة لإنشاء هذه المدارس، ومتابعة هذه المدارس عند إنشائها وفق متطلبات التجريب التربوي، والتنسيق المستمر بين وزارة التربية والتعليم وكليات التربية والأكاديمية المهنية للمعلمين لضمان عدم تداخل الاختصاصات، والتنظيم المستمر للعمل داخل المدرسة بما يضمن  عدم تأثير عمليات التجريب التربوي على مستوى تحصيل طلاب هذه المدارس.

 

Abstract of the study:

The experimental schools attached to the Faculty of Education are the educational laboratory which is used to experiment the latest theories and the results of educational research before being applied to all public schools. These schools can be used to train teachers in education colleges in theoretical and practical training. They also can be used in the development of the educational process in Egypt, these schools can be used in the professional development of teachers theoretically and practically under the direct supervision of the faculties of education.

The problem of the current study has been determined in the following main question: What is the proposed strategy for the establishment of experimental schools attached to the faculties of education in Egypt in the light of contemporary global trends?

The study aimed at: Building a proposed strategy for the establishment of an experimental school attached to the Faculty of Education Sohag University in light of the results of the environmental analysis of the college and in light of some international models of experimental schools.

The researcher uses the descriptive approach. The study presents two theoretical chapters: the second chapter on the concept of experimental schools , its objectives , philosophy and the justification of establishing experimental schools attached to the faculties of education in Egypt; the third chapter on the most important international trends and models in the field of experimental schools  in Egypt.

         In the fourth and fifth semesters, the researcher presented the procedures and results of the field study. A quadratic analysis form (SWOT) was used in the field study on a sample of faculty members and their assistants at the Faculty of Education in Sohag, as well as faculty members and their assistants from the Faculty of Arts and Sciences in Sohag In order to analyze the internal and external environment of the Faculty of Education, Sohag University, and the study reached the most important strengths and weaknesses in the internal environment of the college, as well as the most important opportunities and threats in the external environment.                          

    The study presents in Chapter 6 features of a proposed strategy for the establishment of an experimental school attached to the Faculty of Education, Sohag University in light of the most important international experiences and trends discussed in the study and in light of the results of the environmental analysis of the Faculty of Education, Sohag University.                                                                        

 The study includes several recommendations, the most important of which are: holding conferences in support of the establishment of experimental schools attached to the faculties of education, forming a public opinion in support of the idea and supporting the media, providing the necessary budgets for the establishment of these schools, follow-up of these schools in accordance with the requirements of educational experimentation and continuous coordination between the Ministry of Education and colleges Education and professional academy for teachers, and the continuous organization of work within the school to ensure that educational experimentation will not affect the level of achievement of students of these schools .

 

ملخص الدراسة باللغة العربية:

مقدمة الدراسة :

التعليم هو مستقبل الأمم ، وإعداد أجيال تحمل رسالة الأجداد وتنقل تراث وتاريخ الأمة هو الهدف الأسمى للتعليم ، وإصلاحه يمثل مهمة أساسية للمجتمع، والأمة التي تريد أن تنهض لابد أن تبدأ بإصلاح تعليمها ؛ فالتعليم أساس كل مجتمع وأهم وسائل بناء الشعوب , والحفاظ عليه مسألة وطنية قومية .

والتعليم والصحة لهما نفس القدر من الأهمية لا فرق بينهما ولا تمايز، فإذا كان المرض يفسد المجتمعات ، فالجهل أشد خطرًا عليها من المرض، ومن هنا يأتي التساؤل: لماذا لا يتم إنشاء مدارس تجريبية تابعة لكليات التربية مادام هناك مستشفيات جامعية تابعة لكليات الطب؟، حيث تستخدم هذه المدارس كمعمل لتدريب الطالب المعلم علي الأساليب وطرق التدريس ، والنظريات الجديدة في التربية ، و كذا يستخدمها الباحثون في إجراء دراساتهم وتطبيق أدواتها المختلفة ، وتستخدم أيضا في التدريب العملي للمعلمين تحت إشراف كليات التربية في إطار التنمية المهنية المستدامة لهم .

وقد ترسخ في ذهن الباحث من خلال الاطلاع على عديد من الدراسات والبحوث السابقة في مجال التجريب التربوي أن إنشاء مدارس تجريبية ملحقة بكليات التربية يكون بمثابة عمل مزدوج الفائدة ؛ إذ يساهم في تطوير وإصلاح التعليم ، وكذلك يساهم في تطوير كليات التربية و إعادة الحيوية إلي دورها في تطوير التعليم .

وقد أجرى الباحث دراسة استطلاعية في ديسمبر2015م من داخل مدرسة الجامعة بأسيوط ،  وقف من خلالها على أن جامعة أسيوط أنشأت - أوائل العام الدراسي 1981\1982م - مدرسة الجامعة الابتدائية وكانت تشرف عليها كلية التربية – خصوصًا قسم المناهج وطرق التدريس – ويلتحق بها أبناء أساتذة الجامعة و بعض العاملين بها , ثم  لم تلبث هذه المدرسة أن تحولت إلى مدرسة تابعة لوزارة التربية والتعليم كأي مدرسة عادية .

ومن أسباب الانتهاء المبكر جدًا لهذه التجربة : الخلاف بين إدارة الجامعة ووزارة التربية والتعليم حول ملكية المدرسة ، وكذا سخرية بعض وسائل الإعلام – حينها – من فكرة المدرسة داخل الجامعة ، ومطالبة الأهالي بالمساواة بين جميع الطلاب في القبول بالمدرسة وعدم قصرها على العاملين بالجامعة فقط ، كل هذه الأسباب جعلت هذه المدرسة لم تلبث سوى أقل من عام دراسي لتتحول بعدها إلى مدرسة حكومية عادية لا صلة لها بكلية التربية ، سوى في تدريب بعض طلاب التربية العملي داخلها كأي مدرسة أخرى .

والمدارس التجريبية التي تقترحها الدراسة تختلف عن المدارس التجريبية  -بوضعها الحالي – والتي لا فرق بينها وبين المدارس العادية سوى  في تدريس اللغات الأجنبية وتدريس مناهج العلوم والرياضيات باللغة الإنجليزية  ، فالمدارس التجريبية التي تقترحها الدارسة الحالية تكون بمثابة معمل تابع لكلية التربية يستخدم في تدريب طلاب كليات التربية على إستخدام الطرق والأساليب التدريسية ، واختبار النظريات ونتائج الدراسات التربوية ، ويستخدمها الباحثون في إجراء دراساتهم واختبار صحة نتائجها , وكذلك تستخدم في تدريب معلمي وزارة التربية والتعليم في إطار التنمية المهنية المستدامة لهم تحت إشراف خبراء كليات التربية .

حيث يسعى  الباحث من خلال هذه الدراسة لتقديم  رؤية تربوية  لإنشاء المدارس التجريبية الملحقة  بكليات التربية ؛ من حيث فلسفة إنشائها وأهدافها  والإشراف عليها و إدارتها ،ومقترحات تمويلها ومناهجها ، وذلك  بما يتناسب مع واقع الإمكانيات المادية وفلسفة التعليم المصري  ، وذلك لعلها تكون خطوة من خطوات إصلاح التعليم في مصر وتطويره بما يليق بحضارة المجتمع المصري وتراثه الممتد عبر السنين .

مشكلة الدراسة :ـ

أشارت بعض الدراسات إلى ضعف التنسيق بين وزارة التربية والتعليم وكليات التربية - باعتبارها بيوت خبرة في مجال التعليم - وذلك في مجال الأنشطة والمشروعات المشتركة المرتبطة بإصلاح التعليم ، وإذا لجأ إليها المسئولون فإن الأمر لا يعدو أن يكون محاولة لإضفاء شرعية على قرار معين.

وقد أكدت بعض الدراسات أن المدارس التجريبية في مصر بواقعها الحالي ليست لها صلة بالتجريب التربوي سوى في الإسم فقط ، هذا قبل أن يتم تغيير الاسم إلى ( المدارس الرسمية للغات ) لتتلاشى هذه العلاقة نظريًا وعمليًا، وتتحول علاقة هذه المدارس بالتجريب إلى درب من دروب الخيال ، فمعظم اهتمامات هذه المدارس بتدريس اللغات وتدريس بعض المواد باللغة الأجنبية ، يأتي التجريب التربوي وتطبيقه في ذيل اهتمامات هذه المدارس والقائمين عليها وواضعي سياسات العمل التربوي بها .

ومما زاد من إحساس الباحث بالمشكلة عدم وجود مدارس تجريبية محلقة بكليات التربية  في مصر بالرغم من وجود  تجارب عالمية وعربية رائدة في إنشائها ؛ وقد اطّلع  الباحث علي عدة تجارب مشابهة لهذه المدارس في بعض الدول منها مثلا مدارس جامعة الزرقاء - بالمملكة الأردنية  - وهي تتبع جامعة الزرقاء ، وكذلك مدارس المختبر ومدارس التنمية المهنية في الولايات المتحدة الأمريكية، وكذلك في إنجلترا توجد مدارس التدريب تعمل على نفس الطريقة التي تعمل بها مدارس التنمية المهنية، وفى اليونان تأسست أول مدرسة تجريبية عام 1929م وكانت تابعة لجامعة أثينا , وتلتها مدرسة أخرى تابعة لجامعة باتراس وذلك عام 1976م.

وتتضح معالم مشكلة الدراسة والتي تنبع  من معاناة التعليم المصري من مشكلات كثيرة أكدت عليها عدة دراسات , وقد اقترحت بعض  الدراسات حلولاً لهذه المشكلات؛ ومنها تلك التي أوصت بإنشاء مدارس تجريبية تابعة لكليات التربية ، تكون من سبل الإصلاح التعليمي المنشود ، وتستخدم في تدريب الطلاب المعلمين على أحدث طرق التدريس، واختبار نتائج البحوث والدراسات ، وكذا التنمية المهنية المستدامة للمعلمين أثناء الخدمة، ولم تُنْشَأ هذه المدارس في مصر حتى الآن ، برغم وجود تجارب عالمية رائدة في هذا المجال.

لذا بات إنشاء هذه المدارس من المهم والمفيد لنظام التعليم في مصر إذا أراد المجتمع المصري حقًا أن يرتقي  بهذا النظام ويصلحه، وهذه الدراسة تضع رؤية تربوية لإنشاء تلك المدارس بما يتناسب مع نظام التعليم في مصر, مع الاستفادة  من التجارب السابقة في هذا المجال، لتصبح كليات التربية أداة فعالة في الارتقاء بنظام التعليم المصري، والذي سيكون – بدوره – الطريق الصحيح لتنمية حقيقة للمجتمع المصري .

وبالتالي فإن مشكلة البحث تتمثل في :عدم إنشاء المدارس التجريبية الملحقة بكليات التربية في مصر بالرغم من وجود عدة توصيات بإنشائها، حيث تعتبر هذه المدرسة أداة  مهمة من أدوات التجريب في البحث التربوي، وحقل مناسب لتطبيق وإجراء البحوث التربوية وتدريب الطلاب المعلمين وتنمية المعلمين، وبالرغم من وجود تجارب عالمية رائدة في هذا المجال من دول حققت تقدماً ملموسًا في مجال التربية والتعليم .

أهداف الدراسة :هدفت الدراسة الحالية إلي تحقيق عدة أهداف كما يلي :

  • التعرف على تاريخ نشأة المدارس التجريبية في مصر، وفلسفة إنشائها ودورها في تطوير العملية التعليمية .
  • دراسة مدى تحقيق المدارس التجريبية بوضعها الحالي لأهداف إنشائها، ومدى تحقق مفهوم التجريب في واقعها .
  • التعرف على مدى العلاقة بين المدارس التجريبية وكليات التربية، وتحديد أهم المبررات التربوية لإنشاء مدارس تجريبية ملحقة بكلية التربية في مصر.
  • تحديد بعض النماذج العالمية التي يمكن الإستفادة منها في إنشاء مدارس تجريبية ملحقة بكليات التربية في مصر، وأوجه الإستفادة من هذه التجارب.
  • التعرف على مواصفات المدرسة التجريبية المعاصرة من خلال الأدبيات التربوية.
  • تحديد أوجه الاستفادة من النماذج العالمية في مجال المدارس التجريبية الملحقة بكليات التربية في تطوير العملية التعليمية .
  • تحليل عناصر البيئة الداخلية والخارجية لكلية التربية جامعة سوهاج، ودراسة مدى مساهمة هذه العناصر في إنشاء مدرسة تجريبية ملحقة بالكلية .
  • بناء إستراتيجية مقترحة لإنشاء مدرسة تجريبية ملحقة بكلية التربية جامعة سوهاج .
  • توجيه المسئولين عن التعليم في مصر إلي كيفية تطبيق الإستراتيجية المقترحة .

أهميــة الـدراســـة :

 تستمد هذه الدراسة أهميتها من منطلقات عدة أهمها :

  • تعد الدراسة الحالية محاولة للوصول إلي حلول لبعض مشكلات التعليم المصري .
  • تعد الدراسة ضمن الدراسات المستقبلية التي تهدف إلى تعديل المسار المستقبلي لتطوير العملية التعليمية في مصر.
  • تقدم الدراسة بعض النماذج العالمية التي سبقت في إنشاء مدراس تجريبية ملحقة بكليات التربية .
  • تسهم الدراسة مستقبلًا في الإعداد الجيد لطلاب كلية التربية عن طريق التدريب العملي الجيد في بيئة معدَة لذلك، وهي المدارس التجريبية الملحقة بكليات التربية.
  • تساعد هذه الدراسة المسئولين في وزارة التربية والتعليم وترشدهم إلى أساليب ووسائل التدريب والتنمية المهنية المستدامة للمعلمين داخل مدارس تجريبية ملحقة بكليات التربية.
  • تقدم هذه الدراسة للمجتمع نوع من المدارس وفق نظام جديد من الإشراف والمتابعة بما يساعد في مجال إصلاح التعليم المصري .

منهج الدراسة :-

استخدم الباحث المنهج الوصفي من خلال الخطوات الآتية :

  • تجميع المادة العلمية حول المدارس التجريبية بواقعها الحالي ونشأتها وفلسفتها وأهدافها وأهميتها، ومبررات إنشاء مدارس تجريبية ملحقة بكليات التربية في مصر.
  • البحث في أهم التوجهات والنماذج العالمية في مجال المدارس التجريبية الملحقة بكليات التربية أو التابعة للجامعات ، وأوجه الاستفادة منها في إنشاء مدارس تجريبية ملحقة بكلية التربية في مصر.
  • *دراسة واقع عناصر البيئة الداخلية والخارجية لكلية التربية جامعة سوهاج ، مدى مساهمتها في إنشاء مدرسة تجريبية ملحقة بكلية التربية جامعة سوهاج.
  • وضع إستراتيجية مقترحة لإنشاء المدارس التجريبية الملحقة بكلية التربية جامعة سوهاج , مع الاستفادة من النماذج العالمية الرائدة في هذا المجال، وذلك في ضوء نتائج التحليل البيئي لكلية التربية جامعة سوهاج .

حدود الدراسة :-                           

اقتصرت الدراسة الحالية علي دراسة موضوع المدارس التجريبية بواقعها الحالي، وفلسفتها، ومبررات إنشاء مدارس تجريبية ملحقة بكلية التربية في مصر، واهم الاتجاهات العالمية في مجال المدارس الملحقة بكليات التربية أو الجامعات، وأوجه الاستفادة منها في إنشاء مدارس تجريبية ملحقة بكليات التربية في مصر، كما اقتصرت الدراسة الميدانية على عينة من أعضاء هيئة التدريس ومعاونيهم بكلية التربية جامعة سوهاج، وكذلك عينة من أعضاء هيئة التدريس ومعاونيهم الذين يدرسون لطلاب كلية التربية من كليتيّ العلوم والآداب جامعة سوهاج , كما قدمت الدراسة إستراتجية مقترحة لإنشاء مدارس تجريبية ملحقة بكلية التربية جامعة سوهاج في ضوء أهم الاتجاهات والتجارب العالمية، وكذلك في ضوء تحليل واقع البيئة الداخلية والخارجية لكلية التربية جامعة سوهاج.

أداة الدراسة:

استخدمت الدراسة استمارة تحليل رباعي (نموذج SWOT) طُبقت على عينة من أعضاء هيئة التدريس ومعاونيهم بكلية التربية بسوهاج ، وكذلك أعضاء هيئة التدريس ومعاونيهم من كليات الآداب والعلوم بسوهاج الذين يدرسون لطلاب كلية التربية بسوهاج، وذلك بغرض التعرف على واقع البيئة الداخلية والخارجية لكلية التربية جامعة سوهاج ومدى مساهمتها في إنشاء مدرسة تجريبية ملحقة بالكلية.

خطـة السير في الدراسة :

تحددت خطة السير في الدراسة من خلال الإجابة عن الأسئلة التي طرحتها  وذلك على النحو التالي :

  • تقديم فصل تمهيدي وهو الفصل الأول بعنوان ( الإطار العام للدراسة )، وفيه يعرض الباحث مشكلة الدراسة وأسئلتها وأهميتها وأهدافها ومنهجها وحدودها ومصطلحاتها  وخطة السير فيها  .
  • الإجابة عن السؤال الأول للدراسة وهو( ما المقصود بالمدارس التجريبية الملحقة بكليات التربية، وما أهدافها ومبررات إنشائها بكليات التربية في مصر؟) من خلال الفصل الثاني،  والذي  يتناول مفهوم المدارس التجريبية وأهميتها وأهدافها، وفلسفة أنشاؤها  ومدى صلتها بالتجريب التربوي، كما يتناول المبررات التربوية لإنشاء مدارس تجريبية ملحقة بكليات التربية في مص، ودورها في تدعيم الشراكة بين كليات التربية ووزارة التربية والتعليم.
  • الإجابة عن السؤال الثاني للدراسة وهو ( ما أهم النماذج العالمية في مجال المدارس التجريبية الملحقة بكليات التربية؟ وما أوجه الاستفادة من النماذج المعاصرة في إنشاء مدارس تجريبية ملحقة بكليات التربية في مصر ؟ ) من خلال الفصل الثالث ، و فيه يتناول الباحث بعض النماذج العالمية في مجال المدارس التجريبية الملحقة بالجامعات , وأهم مواصفات المدرسة التجريبية المعاصرة من خلال الأدبيات التربوية، وأوجه الإستفادة من هذه النماذج في إنشاء مدارس تجريبية ملحقة بكليات التربية في مصر.
  • الإجابة عن السؤال الثالث للدراسة وهو ( ما واقع البيئة الداخلية والخارجية لكلية التربية جامعة سوهاج؟ وما مدى مساهمته في إنشاء مدرسة تجريبية ملحقة بالكلية ؟) من خلال الفصلين الرابع والخامس ، وفيهما يتناول الباحث ملابسات وإجراءات الدراسة الميدانية حول واقع البيئة الداخلية والخارجية لكلية التربية جامعة سوهاج بما يدعم إنشاء مدرسة تجريبية ملحقة بالكلية ، كما يتناول بالتحليل والتفسير أهم نتائج الدراسة الميدانية .
  • الإجابة عن السؤال الرابع للدراسة وهو ( ما أهم ملامح الإستراتجية المقترحة لإنشاء مدرسة تجريبية ملحقة بكلية التربية جامعة سوهاج؟ ) من خلال الفصل  السادس؛ وفيه يعرض الباحث إستراتيجية مقترحة لإنشاء مدارس تجريبية ملحقة بكليات التربية بمصر من حيث أهدافها وأهميتها وآليات تنفيذها، وذلك في ضوء تحليل نتائج الدراسة الميدانية، والاستفادة من التجارب العالمية في هذا المجال .
  • وفى ختام الرسالة يقدم الباحث قائمة بالمراجع العربية والأجنبية للرسالة ، وكذا الملاحق الخاصة بالرسالة .

 

 

نتائج الدراسة الميدانية :

  • تم تحديد أهم نقاط القوة من خلال تحليل البيئة الداخلية لكلية التربية جامعة سوهاج:
  • توافر كوادر متخصصة من أعضاء هيئة التدريس بالكلية كافية لمتابعة هذه المدارس والإشراف عليها .
  • تنوع خبرات أعضاء هيئة التدريس بالكلية في مجالات التدريس والبحث العلمي وخدمة المجتمع.
  • امتلاك أعضاء هيئة التدريس بالكلية مهارات استخدام تكنولوجيا المعلومات ومتابعة المستجدات في مجالهم.
  • حصول بعض أعضاء هيئة التدريس بالكلية على درجات علمية في بعض التخصصات من جامعات أجنبية من خلال البعثات .
  • التحاق عدد كبير من معلمي وزارة التربية والتعليم بالدراسات العليا بالكلية.
  • توافر الرغبة في العمل والمشاركة لدى أعضاء هيئة التدريس بالكلية.
  • توافر ثقافة العمل الجماعي لدى أعضاء هيئة التدريس بالكلية .
  • مشاركة أعضاء هيئة التدريس وطلاب الكلية في دورات ومعسكرات لخدمة المجتمع.
  • حرص الكلية على عقد دورات وندوات لتنمية الوعي الثقافي والاجتماعي لأعضاء هيئة التدريس ومعاونيهم بالكلية.
  • توافر عدد مناسب من قاعات وحجرات الدراسة بالكلية.
  • وجود ميزانية مالية للكلية ، ووضوح آلية توزيعها على الأقسام والإدارات المختلفة.
  • إمكانية زيادة موارد الكلية من خلال فتح شعب جديدة وإنشاء وحدات ذات طابع خاص .
  • إمكانية زيادة موارد الكلية من خلال برامج التنمية المهنية عن بعد.
  • توافر تمويل كاف لعملية التخطيط والتطوير والجودة بالكلية .
  • إمكانية اتخاذ إجراءات لترشيد الإنفاق بالكلية من خلال استغلال الموارد البشرية بالكلية .
  • توافر وسائل اتصال وشبكة الإنترنت بالكلية .
  • المشاركة الجماعية في صنع القرار بالكلية.
  • تكامل وكفاءة الهيكل التنظيمي للكلية .
  • توافر نظام فعّال لتبادل المعلومات والتواصل بين أعضاء هيئة التدريس والإدارات المختلفة والعاملين بالكلية .
  • وجود نظام مستقر ومنظم لتدوير العمل داخل الكلية .
  • إمكانية تعديل اللائحة الداخلية للكلية .
  • وجود نظام فعّال للتواصل بين كلية التربية والجهات الخارجية،
  • التزام العاملين بالكلية بالقيم الإدارية وقوانين العمل ولوائح الجامعة.
  • هناك مستوى مناسب من الحوار و الديموقراطية والتشاور عند اتخاذ القرارات المنظمة للعمل بالكلية .
  • توافر خريطة بحثية للكلية تتناسب مع احتياجات الواقع التعليمي .
  • حرص أقسام الكلية على تفعيل الخريطة البحثية للكلية في أبحاثها.
  • إنتاج الكلية أبحاثًا علمية متجددة وحديثة يمكن أن تسهم في حل المشكلات التعليمية بالمدارس الملحقة بالكلية عند إنشائها.
  • إجراء أعضاء هيئة التدريس بالكلية أبحاثاً ودراسات ذات طابع ميداني تعود بالفائدة المباشرة على المؤسسات التعليمية .
  • تشجيع الكلية باستمرار لإجراء أبحاث عملية في مجال التنمية المهنية للمعلمين .
  • عقد الكلية بروتوكولات شراكة وتعاون مع بعض الجهات المحلية لدعم المشروعات البحثية.
  • إصدار الكلية مجلات علمية ونشرات دورية ودراسات تهتم بأنشطة البحث العلمي المرتبطة بقضايا التعليم .
  • تميز المجلة التربوية بالكلية في نشر الأبحاث المحلية والدولية لحصولها على معامل تأثير عالي .
  • مساعدة إنشاء المدارس الملحقة بالكلية على تفعيل مشاركة الكلية في صنع القرارات التربوية.
  • كثرة الإنتاج العلمي للباحثين بالكلية .
  • مشاركة أعضاء هيئة التدريس بالكلية في الإشراف على الرسائل العلمية وتحكيم أدواتها ، وكذلك الأبحاث العلمية المنشورة .
  • حرص الكلية على تسهيل إلتحاق المعلمين ببرامج الدراسات العليا.
  • عقد الكلية بروتوكولات تعاون مع قطاع التربية والتعليم .
  • مشاركة أعضاء هيئة التدريس بالكلية في برامج تدريب المعلمين بالأكاديمية المهنية للمعلمين .
  • المكانة المتميزة للكلية بين المؤسسات التربوية على المستوى المحلي والإقليمي.
  • حرص الكلية على تبادل الخبرات مع الجامعات العربية والأجنبية في مجال تنمية الموارد البشرية العاملة بالتعليم.
  • قيام بعض أعضاء هيئة التدريس بالكلية بتقديم دورات تدريبية للمعلمين تحت إشراف مديرية التربية والتعليم .
  • تعاون الكلية مع بعض المؤسسات المحلية والإقليمية فيما يدعم أنشطة خدمة المجتمع والعملية التعليمية.
  • محاولة الجمع بين العملي والنظري في برامج إعداد المعلم التي تقدمها الكلية.
  • تم تحديد أهم نقاط الضعف في البيئة الداخلية لكلية التربية جامعة سوهاج:
  • قلة توافر الوقت الكافي لدى أعضاء هيئة التدريس للمتابعة الجيدة للمدارس التجريبية الملحقة بالكلية حال إنشائها.
  • وجود كثير من الأعباء والمسئوليات الملقاة على كاهل أعضاء هيئة التدريس.
  • صعوبة تدريب كافة الطلاب المقبولين بالكلية في مدرسة واحدة ملحقة بها في ظل كثرة أعدادهم.
  • وجود عجز في بعض التخصصات بالكلية نتيجة سفر بعض أعضاء هيئة التدريس في إعارات للخارج .
  • احتمال وجود مقاومة من بعض أعضاء هيئة التدريس بالكلية لإنشاء هذه المدارس خوفاً من زيادة الأعباء عليهم .
  • قلة توافر الاقتناع بفلسفة التجريب التربوي لدى معظم الهيئة التدريسية بالكلية.
  • قلة توافر البنية التحتية بالكلية التي تساعد على إجراء وتوثيق التجارب التربوية.
  • عدم إمكانية زيادة نسبة الكلية من الرسوم الدراسية لتوفير مصادر تمويل للمشروعات البحثية.
  • عدم سماح ميزانية الكلية بتحمل تكاليف إنشاء مدرسة تجريبية ملحقة بها ، ومتابعة عمليات التجريب التربوي بها .
  • وجود قيود على إنفاق وتوزيع ميزانية الكلية .
  • اقتصار الموارد المالية للكلية – حالياً – على التمويل الحكومي .
  • محدودية مرتبات أعضاء هيئة التدريس بالكلية مقارنة بغيرهم من الفئات .
  • قلة تجهيزات بعض المعامل بالكلية.
  • معاناة الكلية من نقص أعداد الحاسب الآلي بها .
  • عدم سماح ميزانية الكلية بمزيد من دعم البحث العلمي .
  • قلة تفعيل الكلية للخطط الإستراتيجية ووضعها حيز التنفيذ.
  • عدم سماح اللائحة الداخلية للكلية بالإشراف على هذه المدارس.
  • وجود نقص في التعاون بين إدارات الكلية والأقسام العلمية .
  • قلة تشجيع اللائحة الداخلية للكلية على الابتكار والإبداع للقيادات الجامعية الأكاديمية بالكلية.
  • قلة دعم اللائحة الداخلية نظامًا لتكريم المبدعين من أعضاء هيئة التدريس بالكلية.
  • قلة تعديل الكلية لخريطتها البحثية كل فترة بما يتوافق مع مستحدثات العمل التربوي.
  • قلة تطوير أعضاء هيئة التدريس بالكلية لمقرراتهم وفق التغيرات المعاصرة في المجال التربوي.
  • قلة وضع الكلية رؤى وخطط مستقبلية لتحسين عملية إعداد المعلم وفق المستحدثات العالمية.
  • قلة عقد الكلية للندوات والمؤتمرات التي تناقش مشكلات الواقع التعليمي.
  • قلة آليات تسويق نتائج الأبحاث العلمية للاستفادة منها في الميدان التربوي.
  • ضعف الاستفادة من التطبيقية من نتائج البحوث العلمية.
  • وجود نقص في عدد المعامل اللازمة لتدريب الطلاب المعلمين على مهارات البحث والتجريب.
  • معاناة الكلية من ضعف الاستفادة من الخبرات والتجارب العالمية في التجريب التربوي.
  • وجود فجوة بين الخطط والبرامج البحثية للكلية ومتطلبات سوق العمل التربوي.
  • زيادة تكلفة نشر البحوث العلمية التي يجريها أعضاء هيئة التدريس بالكلية .
  • قلة وجود شراكة فعّالة بين الكلية ووزارة التربية والتعليم في مجالات تربوية ومهنية متعددة.
  • قلة استعانة المدارس بأعضاء هيئة التدريس بالكلية أو طلب مشورتهم في المواقف التدريسية داخل المدرسة .
  • عدم وجود إستراتيجية واضحة تحكم العلاقة بين كلية التربية ومديرية التربية والتعليم .
  • تصور البعض أن هناك تضارب بين عمل الأكاديمية المهنية للمعلمين وبرامج كلية التربية .
  • قلة رضا بعض أساتذة كلية التربية عن أسلوب عمل الأكاديمية المهنية للمعلمين.

ج – تم تحديد أهم الفرص المتاحة للكلية لدعم إنشاء مدرسة تجريبية ملحقة بها :

  • توجه الدولة نحو الاهتمام بالمعلم وتطوير برامج إعداده .
  • توافر خطة إستراتيجية مستقبلية لتطوير التعليم .
  • اعتماد عدد كبير من العاملين بالمهن التعليمية كمدربين بالأكاديمية المهنية للمعلمين.
  • توافر كوادر متميزة من المعلمين بمديرية التربية والتعليم قادرين على العمل بالمدارس التجريبية المحلقة بالكلية إذا تمت الاستعانة بهم .
  • اعتماد بعض العاملين بمديرية التربية والتعليم كمراجعين خارجيين بالهيئة القومية لضمان جودة التعليم والاعتماد .
  • حرص مديرية التربية والتعليم على إنشاء وحدات التدريب بالمدارس وتفعيلها.
  • توافر بدائل اقتصادية يمكن أن تزيد من مصادر الإنفاق الحكومي على التعليم .
  • توافر مساحات كبيرة قريبة من الجامعة يمكن استغلالها في إنشاء هذه المدارس بالقرب من الجامعة .
  • الطلب المتزايد على البرامج والدورات التدريبية التي تقدمها الكلية .
  • دعم الجامعة لتطوير كلية التربية وتحديث برامج إعداد المعلم .
  • سعي الكلية للاعتماد من الهيئة القومية لضمان جودة التعليم والاعتماد.
  • سماح مديرية التربية والتعليم بإجراء بحوث الفعل داخل مدارسها من قبل الباحثين.
  • وجود عدد من الطلاب الوافدين من بعض الدول للحصول على درجات علمية بالكلية .
  • توافر الرغبة لدى المعلمين في حضور تدريبات جادة تحت إشراف كلية التربية.
  • قبول فكرة التجريب التربوي من قيادات مديرية التربية والتعليم وبعض فئات المجتمع.
  • التوسع في إنشاء المدارس الخاصة وزيادة الإقبال عليها .
  • قلة قلق أولياء الأمور من مُسمّى التجريب التربوي، ووضوح فكرته لديهم.
  • قيام الكليات شركاء الإعداد بدورهم في الإعداد الأكاديمي للمعلم .
  • المكانة الاجتماعية المتميزة لأساتذة الجامعات بين غيرها من فئات المجتمع.

د- تم تحديد أهم التهديدات التي تواجه الكلية وتعوق إنشاء مدرسة تجريبية ملحقة بها:

  • قلة توجه الدولة نحو الاهتمام بالتعليم الجامعي عامة ، ودور كلية التربية بصفة خاصة في إصلاح التعليم وتطويره .
  • قلة سعي الجامعات والكليات لمواكبة التغيرات المحلية والعالمية المعاصرة في برامجها الدراسية وخططها التطويرية .
  • قلة حرص مؤسسات المجتمع المدني على دعم المدارس لتفعيل المشاركة المجتمعية .
  • قلة توافر الدعم المادي والمعنوي للكلية من قبل المسئولين السياسيين بالمحافظة.
  • ضعف الميزانية المخصصة للتعليم .
  • ضعف مسايرة اللوائح والقوانين الجامعية الحالية لتطورات العصر .
  • التطور السريع والمستمر في نظم التعليم في دول العالم المختلفة .
  • عدم سماح القوانين الحالية بوجود ميزانية مستقلة للمدارس الحكومية .
  • ضعف مرتبات المعلمين وثقل الأعباء الملقاة عليهم .
  • ضعف اهتمام الوزارة بالتجريب التربوي في مدارس التعليم العام.
  • مقابلة أفراد المجتمع للأفكار التربوية الجديدة بحماس قليل وتشكيك في جدواها.
  • ضعف تعاون المجتمع المحلي مع الكلية في التخطيط والتطوير.
  • قلة استقرار السياسة التربوية في مصر فيما يتعلق بدور كلية التربية.
  • تزايد البطالة بين خريجي كلية التربية نتيجة إلغاء التكليف.
  • ضعف الوعي المجتمعي بأهمية الشراكة بين كلية التربية ووزارة التربية والتعليم.
  • قلة كفاية البعثات الخارجية المقدمة لأعضاء هيئة التدريس ومعاونيهم بما يعيق تفاعلهم مع الخبرات التربوية في الدول الأخرى.
  • مقاومة بعض المسئولين للتغيير والفكر التجديدي.
  • لا تسمح القوانين والتشريعات الحالية بإنشاء مدارس تجريبية ملحقة بالكلية.
  • ضعف الربط بين منظومة البحث العلمي واحتياجات المجتمع .

الخطة الإستراتيجية :

قدمت الدراسة في نهايتها نموذجًا مقترحًا لخطة إستراتيجية وتنفيذية لإنشاء مدرسة تجريبية ملحقة بكلية التربية جامعة سوهاج،وكان الهدف من السعي لعمل هذه الخطة الإستراتيجية هو توفير المناخ القانوني والفلسفي لإنشاء مدرسة تجريبية ملحقة بكلية التربية بسوهاج، والتوسع في إجراء بحوث الفعل والبحوث التجريبية التي تربط بين الواقع التربوي في المدارس و بين النظريات التربوية المعاصرة، وتدعيم الإستفادة التطبيقية لمعلمي وزارة التربية والتعليم من الخبرات النظرية لأساتذة كلية التربية، وإعداد طلاب كليات التربية داخل هذه المدارس وفق نظام التربية الميدانية المتصلة، بلوغًا إلى وضع خطة تنفيذية تفصيلية لإنشاء مدرسة تجريبية ملحقة بكلية التربية جامعة سوهاج .

 

Summary of the study in English

Introduction

Education is the future of nations and  the preparation of generations which can  bear the message of ancestors . the transfer of the heritage and history of the nation is the ultimate goal of education. Education  reform is an essential task of society, and the nation that wants to rise must begin to reform education. education is the foundation of each society and the most important means of building people. Furthermore , it is a national issue .

Education and health are equally important. There is no difference between them. If the disease corrupts societies, ignorance is more dangerous than the disease. so ,  why aren't there any experimental schools affiliated with the faculties of education as long as there are university hospitals affiliated with the medical colleges? These schools are used as a laboratory to train students on methods and methods of teaching, and new theories in education, as used by researchers in conducting their studies and the application of various tools, and also used in the hands-on training of teachers under the supervision of colleges of education in the framework of sustainable professional development.

It has been proven to the researcher through the study of many studies and previous research that the establishment of experimental schools affiliated with the colleges of education is a dual-purpose work; it contributes to the development and reform of education, and contributes to the development of faculties of education and revitalization to their role in the development of education .

The researcher conducted an exploratory study in December 2015 from the university school in Assiut, assuring that the University of Assiut established, in the beginning of 1981/1982, the primary school of the university and was supervised by the Faculty of Education - especially the Department of Curriculum and Teaching Methods . This school is joined by the sons of university professors and some of its employees, and this school soon became a school of the Ministry of Education like any ordinary school .

Among the reasons for the very early conclusion of this experiment is the disagreement between the university administration and the Ministry of Education about the ownership of the school, as well as the ridicule of some media outlets from the idea of the school within the university, and The desire of parents to equal all students to attend school and not limited to university staff only. This school was only less than a year of study and then it became a regular governmental school not related to the Faculty of Education, only in the training of some of the students of practical education like any other school .

The experimental schools proposed by the study differ from the experimental schools in their present situation, which differ only from the regular schools in the teaching of foreign languages ​​and the teaching of science and mathematics curricula in English. The experimental schools proposed by the current study are a laboratory of the Faculty of Education, On the use of teaching methods, the testing of theories and the results of educational studies.

They can be used by researchers to conduct their studies and test the validity of their results, as well as used in the training of teachers of the Ministry of Education  under the supervision of the faculties of education experts.

In this study, the researcher seeks to provide an educational vision for the establishment of experimental schools attached to the faculties of education in terms of the philosophy of its establishment, its objectives, supervision and management, proposals for funding and curricula. The researcher aims at this according to  the philosophy of Egyptian education. These schools may be a step in a manner appropriate to the civilization of the Egyptian society and its heritage extended over the years .

The study Problem :

Some studies have pointed out the poor coordination between the Ministry of Education and the faculties of education - as educational institutions - in the field of joint activities and projects related to educational reform, and if the officials resort to it, it is no more than an attempt to legitimize a particular decision.

Some studies have confirmed that experimental schools in Egypt are not related to educational experimentation except in name only. This is before the name is changed to the official schools of languages. This relationship is lost in theory and practice. Most of these schools are interested in teaching languages and teaching some materials in foreign languages. Educational experimentation doesn’t have any importance either for its managers or those who are responsible for its policy .

The problem was further exacerbated by the absence of experimental schools attached to the faculties of education in Egypt . In addition, the researcher has been acquainted with several similar experiences of these schools in some countries, such as the schools of Zarqa University in the Kingdom of Jordan, which follow the University of Zarqa, As well as laboratory schools and vocational development schools in the United States of America. in England , Training schools operate in the same way as professional development schools. In Greece, the first experimental school was established in 1929 and was affiliated with the University of Athens.

The study problem, which stems from the suffering of Egyptian education - like education in the whole world -  from many problems confirmed by several studies, and some studies have proposed solutions to these problems, including those recommended the establishment of experimental schools affiliated with the colleges of education, It is used to train students in the latest teaching methods, to test the results of research and studies, as well as the sustainable professional development of teachers in service. These schools have not yet been established in Egypt, despite the presence of leading international experiences in this field .

Therefore, the establishment of these schools is important and useful to the education system in Egypt if the Egyptian society really wants to upgrade this system and its reform, and this study sets an educational vision for the establishment of these schools according to the education system in Egypt, taking advantage of previous experiences in this area.The faculties of  Education are an effective tool in promoting the Egyptian education system, which will be the right path for real development of Egyptian society .

Therefore, the problem of research is: The lack of the establishment of experimental schools attached to the faculties of education in Egypt - to date - despite the existence of several recommendations for its establishment, which is - this school - an important tool of experimentation in educational research, and a suitable field to implement and conduct educational research and training student Teachers and teacher development, despite the existence of world-leading experiences in this field from countries that have made remarkable progress in the field of education.

Objectives of the study:

 The present study aimed to achieve several objectives as follows :

  • To know the history of the emergence of experimental schools in Egypt, and the philosophy of its establishment and its role in the development of the educational process.  
  • To study the extent to which experimental schools achieved their the purpose of their establishment, and the extent to which the concept of experimentation achieved in reality.
  • To determine the relationship between the experimental schools and their current status and the faculties of education.
  • Identify some of the global models that can be used in the establishment of experimental schools attached to the faculties of education in Egypt, and how to benefit from these experiences.
  • Identifying the specifications of the contemporary experimental school through the educational literature.
  • Studying the benefits of establishing the experimental schools attached to the faculties of education in developing the educational process.
  • Analyzing elements of the internal and external environment of the Faculty of Education, Sohag University, and studying the extent to which these elements contributed to the establishment of an experimental school attached to the college.
  • Building a proposed strategy for the establishment of an experimental school attached to the Faculty of Education, Sohag University .

. Instructing those who are responsible for education in Egypt to implement the proposed strategy 10-

The importance of the study:

This study derives its importance from a number of points, the most important of which are :

  • The present study is an attempt to reach solutions to some of the problems of Egyptian education
  • The study is considered as part of future studies that will modify the future course of education development in Egypt
  • This study helps to activate the role of the Faculty of Education and return to its position in the field of education.
  • The study helps researchers to apply and conduct their research in a prepared environment
  • This study introduces some of the global experiences that preceded the establishment of experimental schools affiliated with the faculties of education.
  • The study contributes in the near future to the good preparation of the students of the Faculty of Education through good training in a suitable environment.( experimental schools affiliated with the faculties of education. )
  • This study assists officials in the Ministry of Education and guide them to the methods and means of training and sustainable professional development of teachers
  • This study provides the community with a kind of schools according to a new system of supervision and follow up, which helps in the field of reforming Egyptian education.

Study Approach :-

The researcher used the descriptive method through the following steps:

  • Compilation of scientific material on experimental schools with their current status, origin, philosophy, objectives and importance, and the justification for establishing experimental schools attached to the faculties of education in Egypt.
  • Research the most important trends and global experiences in the field of experimental schools attached to the colleges of education , and how to use them in the establishment of experimental schools attached to the Faculty of Education in Egypt.
  • Study the reality of the internal and external environment elements of the Faculty of Education, Sohag University, and the extent of its contribution to the establishment of an experimental school attached to the Faculty of Education, Sohag University.
  • Develop a proposed strategy for the establishment of experimental schools attached to the Faculty of Education Sohag University, taking advantage of the leading international experiences in this field, in light of the results of environmental analysis of the Faculty of Education Sohag University.

The limits of the study :-

The present study was limited to examining the concept of experimental schools with their current status, philosophy, and justification for establishing experimental schools attached to the Faculty of Education in Egypt. The study also examines the  most important international trends in the field of schools attached to the faculties of education or universities, and the use of them in the establishment of experimental school attached to the faculties of education in Egypt. The study was conducted on a sample of faculty members and their assistants at the Faculty of Education, Sohag University, as well as a sample of faculty members and their assistants who are teaching for students of the Faculty of Education from the Faculty of Science and Arts, Sohag University. The study also proposed a suggested strategy for the establishment of experimental schools attached to the Faculty of Education, Sohag University in light of the most important international trends and experiences, and in light of the analysis of the internal and external environment of the Faculty of Education, Sohag University.

Study tool :

The researcher used a quadratic analysis form (SWOT) applied to a sample of faculty members and their assistants at the Faculty of Education, Sohag University, as well as a sample of faculty members and their assistants who are teaching for students of the Faculty of Education from the Faculty of Science and Arts, Sohag University .

Study Plan :

The study plan was determined by answering the questions that I posed as follows :

  • Introducing an introductory chapter, the first chapter entitled (general framework of the study), in which the researcher presents the problem of the study and its questions, its importance, its objectives, its approach, its limits, its terminology, and its plan .
  • Answering the first question of the study which is (what is the concept of the experimental schools attached to the faculties of education in Egypt and what are the objectives and justifications of their establishment ?) Through the second chapter, which deals with the concept of experimental schools and their importance and objectives, and the philosophy of its establishment and its relevance to educational experimentation, As well as the educational justification for the establishment of experimental schools attached to the faculties of education in Egypt, and its role in strengthening the partnership between the faculties of education and the Ministry of Education .
  • Answering the second question of the study which is (What are the most important international models in the field of experimental schools attached to the faculties of education? How can we benefit from contemporary models in the establishment of experimental schools attached to the faculties of education in Egypt?) The researcher deals with some of the international models in the field of experimental schools attached to universities, and the most important specifications of the contemporary experimental school through the educational literature, and how to benefit from these models in the establishment of experimental schools attached to the faculties of education in Egypt.
  • Answering the third question of the study which is (what is the reality of the internal and external environment of the Faculty of Education, Sohag University, and what is the extent to which it contributes to the establishment of an experimental school attached to the college?) Through the fourth and fifth chapters, the researcher deals with the circumstances and procedures of the field study on the reality of the internal and external environment of the Faculty of Education, Sohag university, which supports the establishment of an experimental school attached to the college.He also deals with the analysis and the interpretation of the most important results of the field study .
  • Answering the fourth question of the study which is (what is the most important features of the suggested strategy for the establishment of an experimental school attached to the Faculty of Education, University of Sohag?) Through the sixth Chapter; the researcher presents a proposed strategy for the establishment of experimental schools attached to the faculties of education in Egypt in terms of its objectives and importance and  the Methods of implementation of this study  , In light of the analysis of the results of the field study and the global experiences in this field.
  • At the conclusion of the study, the researcher provides a list of Arabic and foreign references to the study, as well as the Supplements for the study.

The results of the field study :

A -The most important strengths were identified by analyzing

 the internal environment of the Faculty of Education, Sohag University :

1- The availability of specialized cadres of faculty members in the college sufficient to follow up these schools and supervise them.

2-The diversity of the faculty members' experiences in the fields of teaching, scientific research and community service.

3-The faculty members possess the skills of using information technology and follow up developments in their field.

4- Some of the faculty members have actually got degrees in some disciplines from foreign universities through missions.

5- A large number of teachers of the Ministry of Education do their higher studies at the college

6-The desire to work and participate the faculty members faculty have.

7-The  availability of the sense of teamwork among faculty members of the faculty.

. 8-The participation of faculty members and students in courses and camps for community service

9-The College's keenness to hold courses and seminars to develop the cultural and social awareness of faculty members and their assistants in the faculty.

10- The availability of adequate number of classrooms inside the college.

11 - The existence of a financial budget for the College and the clarity of its distribution to different departments.

12- The possibility of increasing the resources of the College through the opening of new departments and the establishment of some units of a special nature.

13- The possibility of increasing the resources of the college through remote professional development programs.

14- There is adequate funding for the planning, development and quality of the faculty.

15- The possibility of taking actions to rationalize the expenditure of college through the exploitation of human resources in the College.

16-The Availability of means of communication and the Internet in college .

17- The presence of collective participation in decision-making in the college .

18- Integration and efficiency of the organizational structure of the College .

19-There is an effective system of information exchange and communication between faculty members, various departments and staff .

20-The existence of a stable and orderly system for managing the work within the college.

21- The possibility of amending the internal regulations of the college.

22- The existence of an effective system of communication between the Faculty of Education and external organizations.

23- The employees' commitment to administrative values, labor laws and university regulations.

24-  Making decisions in the work in college is governed by an appropriate level of dialogue and democracy .

25-The  Availability of a research map of the college which suits the needs of the reality of education.

26-All the  departments of the Faculty activate the research map of the College in their  research.

27- The College conducts innovative and modern scientific research that can contribute to solving the educational problems in the schools attached to the College when they are established.

28- Faculty members conduct research and field studies that directly benefit educational institutions.

29- The College is constantly encouraged to undertake practical research in the professional development of teachers.

30- The College held protocols of partnership and cooperation with some local authorities to support research projects.

31- The College has published scientific journals, periodicals and studies concerned with scientific research activities related to education issues.

32- The educational magazine of the college was distinguished in the dissemination of local and international researches.

33- The establishment of the schools affiliated with the college helped activate the college's participation in educational decision-making.

34-There is a high scientific production of researchers at the college.

35-The Faculty members have participated in the supervision of the scientific studies and the arbitration of their tools.

36- The College has been keen on facilitating the enrollment of teachers in postgraduate programs.

37- The College has held cooperation protocols with the Education Sector.

38- Faculty members participated in teacher training programs at the Professional Academy of Teachers.

39- The distinguished status of the college among the educational institutions at the local and regional levels.

40- The faculty is keen to exchange experiences with Arab and foreign universities in the field of developing human resources working in education.

41- Some members of the Faculty provide training courses for teachers under the supervision of the Directorate of Education.

42- The College cooperates with some local and regional institutions to support the educational process and some other community service activities.

43- The College tries to combine the practical and theoretical in the teacher preparation programs provided by the College.

B - The most important weaknesses in the internal environment of the Faculty of Education University of Sohag :

1-Lack of sufficient time for faculty members to follow up the experimental schools attached to the college when they are established .

2-The faculty members have many burdens and responsibilities .

3-It is difficult to train all students in one school attached to the faculty  because of the large numbers.

4-There is a deficit in some specialties in the college as a result of the travel of some members of the faculty .

5-The possibility of resistance from some members of the Faculty to establish these schools for fear of increasing the burden on them.

6- Lack of conviction of the philosophy of educational experimentation among the faculty members .

7-Lack of infrastructure in the college that helps to conduct and document educational experiences.

8-It is not possible to increase the percentage of college fees to provide funding for research projects.

9-The college budget does not allow the costs of establishing an experimental school attached to it, and follow-up the educational experimentation .

10-There are restrictions on spending and distribution of the college budget.

11- The financial resources of the College - currently –depends mainly on the government funding.

12- The salaries of the faculty members are limited compared to other workers in other sectors.

13- lack of equipment in some laboratories in college.

14- The college suffers from a lack of computer numbers .

15- The college budget does not allow for further scientific research support.

16- lack of activation of strategic plans .

17- The internal regulations of the College does not allow the supervision of these schools.

18- There is a lack of cooperation between the departments of the college and the scientific sections .

19- Lack of encouragement of the internal rules of the College on innovation and creativity.

20- The internal regulations don’t usually honor the creators of faculty members .

21- lack of modification of the research map each period in accordance with the innovations of educational work .

22- Lack of development of faculty members for their courses in accordance with contemporary changes in the field of education.

23- lack of the College future plans and visions to improve the process of teacher preparation according to global innovations.

24- Lack the College  seminars and conferences that discuss the problems of educational reality.

25- Lack of marketing  the results of scientific research for use in the field of education.

26- The weakness of the utilization of the application of the results of scientific research.

27- There is a shortage in the number of laboratories required to train students in the skills of research and experimentation.

28- The College suffers from the weakness of benefiting from the international experiences educational experimentation .

29- There is a gap between the research plans and programs of the college and the requirements of the educational labor market.

30- Increasing the cost of publishing scientific research carried out by faculty members.

31- Lack of an effective partnership between the College and the Ministry of Education in various educational and professional fields.

32-schools don’t usually ask the faculty members for advice about some of the teaching situations within the school.

33- Lack of a clear strategy governing the relationship between the Faculty of Education and the Directorate of Education.

34- Some people believe that there is a conflict between the work of the Professional Academy of Teachers and the programs of the Faculty of Education .

35- Some members of the Faculty of Education are dissatisfied with the work of the Professional Academy of Teachers.

C - The most important opportunities for the College to support the establishment of an Experimental school attached to it :

1- The State is directed towards the teacher and the development of the programs of his preparation.

2- There is a future strategic plan for the development of education.

3- The adoption of a large number of workers in the educational professions as trainers in the Professional Academy of Teachers .

4- The availability of distinguished cadres of teachers in the Directorate of Education who are  able to work in experimental schools attached to the College.

5- The adoption of some staff in the Directorate of Education as external auditors of the National Authority for Quality Assurance of Education and Accreditation.

6- The Directorate of Education is keen to establish and activate training departments  in schools.

7- The availability of economic alternatives that can increase the sources of government spending on education .

8- The availability of large areas close to the university can be used in the establishment of these schools near the university.

9-The  increasing demand for the programs and training courses provided by the College.

10- The university supports developing the Faculty of Education and modernize teacher preparation programs.

11- The College seeks accreditation from the National Authority for Quality Assurance of Education and Accreditation.

12- The Directorate of Education allows  to conduct research work inside schools by researchers.

13-The presence of a number of students from some countries to obtain degrees in college.

14-Many teachers want actually to attend serious training under the supervision of the Faculty of Education.

15- Accepting the idea of ​​educational experimentation from the leadership of the Directorate of Education and the society.

16- The increasing demand for private schools.

17- Parents are not afraid of the educational experimentation and the concept is clear for them.

18- The faculties that share in preparing  teachers do their role completely .

19- The distinguished social status of university professors among other all the members of society.

D- The most important threats facing the college and hindering the establishment of an experimental school attached to it were identified :

1-The lack of interest of the state in university education in general, and the role of the Faculty of Education - in particular - in the reform and development of education.

2-Lack of pursuit of universities and colleges to keep pace with the local and global changes in the current curriculum and development plans.

3-The civil society institutions don’t  support schools to activate community participation.

4-Lack of material and moral support for the college by the political officials in the governorate.

5-The low budget specialized  for education .

6- The current regulations and laws of the university don’t keep pace with  the modern  developments .

7-The rapid and continuous development of education systems in different countries of the world.

8-Current laws do not allow for an independent budget for public schools.

9-Poor salaries of teachers and heavy burdens placed on them.

10-The Ministry's interest in educational experimentation in general education schools is weak.

11-The community members face the new educational ideas with little enthusiasm.

12-Poor cooperation of the community with the College in planning and development.

13-The lack of stability of educational policy in Egypt regarding the role of the Faculty of Education.

14-The Increasing unemployment among graduates of the Faculty of Education.

15-Lack of community awareness of the importance of partnership between the Faculty of Education and the Ministry of Education.

16-The inadequacy of external missions provided to faculty members and their assistants, which hinder their interaction with educational experiences in other countries.

17- Resistance of some officials to change and regenerative thinking.

18- The laws do not allow for the establishment of experimental schools attached to the College.

19-The weak link between the scientific research system and the needs of society.

The strategic plan :

At the end, the study presented a proposed model for a strategic and operational plan for the establishment of an experimental school attached to the Faculty of Education, Sohag University. The purpose of this strategic plan was to provide the legal and philosophical environment for the establishment of an experimental school attached to the Faculty of Education in Sohag.It also aims at expanding the conduct of empirical and experimental research linking the educational reality in schools and contemporary educational theories. It also seeks at  strengthening the practical utilization of the teachers of the Ministry of Education and preparing the students of the faculties of education within these schools in accordance with the system of field education ,  ended with the establishment of an experimental school attached to the Faculty of Education, Sohag University.