رسالة ماجستير

 

تقويم برنامج القرائية بالصفوف الثلاثة الأولى من الحلقة الابتدائية في ضوء المستويات المعيارية للمنهج

 

إعداد الباحثة

فاطمة معاذ محمد محمد

- معلمة اللغة العربية بمدرسة محمد عبد الجواد الإعدادية بطهطا

مصر - جامعة سوهاج

كلية التربية - قسم المناهج وطرق التدريس

تخصص مناهج وطرق تدريس الاغة العربية

 

1440هـ - 2019م 

 

تفضلوا المستخلص في المرفقات

وبالتوفيق

 

ملخص الدراسة:

عنوان الدراسة: تقويم برنامج القرائية بالصفوف الثلاثة الأولى من الحلقة الابتدائية في ضوء المستويات المعيارية للمنهج

تهدف الدراسة الحالية إلى تقويم برنامج القرائية بالصفوف الثلاثة الأولى من الحلقة الابتدائية في ضوء المستويات المعيارية للمنهج، وقد تحددت مشكلة الدراسة في الغياب شبه التام للدراسات التقويمية لبرنامج القرائية رغم شدة احتياج البرنامج لمثل هذه الدراسات منذ تعميم تطبيقه في أكتوبر 2011م؛ كذلك الافتقار إلى معايير واضحة ومؤشرات محددة لتقويم البرنامج في ضوئها، ولذا فقد جاءت الدراسة الحالية لتجيب عن الأسئلة التالية:

  • ما المستويات المعيارية للمنهج الواجب توافرها ببرنامج القرائية بالصفوف الثلاثة الأولى من الحلقة الابتدائية؟
  • ما مدى تحقُّق المستويات المعيارية للمنهج في محتوى برنامج القرائية بكل صفٍّ من الصفوف الثلاثة الأولى من الحلقة الابتدائية؟
  • ما مدى توفر المستويات المعيارية للمنهج في برنامج القرائية بالصفوف الثلاثة الأولى من الحلقة الابتدائية من وجهة نظر المعلمين؟، ويتفرع عن هذا السؤال الأسئلة التالية:

 

  • ما مدى توفُّر المستويات المعيارية للمنهج بفلسفة برنامج القرائية بالصفوف الثلاثة الأولى من الحلقة الابتدائية من وجهة نظر المعلمين؟
  • ما مدى توفُّر المستويات المعيارية للمنهج بأهداف برنامج القرائية بالصفوف الثلاثة الأولى من الحلقة الابتدائية من وجهة نظر المعلمين؟

ج- ما مدى توفُّر المستويات المعيارية للمنهج بطرق التعليم والتعلُّم في برنامج القرائية بالصفوف الثلاثة الأولى من الحلقة الابتدائية من وجهة نظر المعلمين؟

د- ما مدى توفُّر المستويات المعيارية للمنهج بالأنشطة التعليمية والتعلُّمية في برنامج القرائية بالصفوف الثلاثة الأولى من الحلقة الابتدائية من وجهة نظر المعلمين؟

هـ- ما مدى توفُّر المستويات المعيارية للمنهج بمصادر المعرفة والتكنولوجيا في برنامج القرائية بالصفوف الثلاثة الأولى من الحلقة الابتدائية من وجهة نظر المعلمين؟

و- ما مدى توفُّر المستويات المعيارية للمنهج في تقويم برنامج القرائية بالصفوف الثلاثة الأولى من الحلقة الابتدائية من وجهة نظر المعلمين؟

وللإجابة عن أسئلة الدراسة استخدمت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي، حيث قامت بإعداد أدوات الدراسة والتي تمثلت في:

  • قائمة المستويات المعيارية للمنهج الواجب توافرها ببرنامج القرائية بالصفوف الثلاثة الأولى من الحلقة، وقد توزعت هذه القائمة على سبعة مجالات رئيسة هي: (فلسفة برنامج القرائية، أهداف برنامج القرائية، محتوى برنامج القرائية، طرق التعليم والتعلُّم في برنامج القرائية، الأنشطة التعليمية والتعلُّمية في برنامج القرائية، مصادر المعرفة والتكنولوجيا في برنامج القرائية، تقويم برنامج القرائية).
  • أداة تحليل محتوى برنامج القرائية بالصفوف الثلاثة الأولى من الحلقة الابتدائية.
  • استبانة المستويات المعيارية الموجهة لمعلمي اللغة العربية بالصفوف الثلاثة الأولى من الحلقة الابتدائية لمعرفة مدى توافر المستويات المعيارية للمنهج ببرنامج القرائية في تلك الصفوف من وجهة نظرهم.

تكونت عينة الدراسة من أربعين من معلمي اللغة العربية ومعلماتها في الصفوف الثلاثة الأولى من الحلقة الابتدائية بثلاث محافظات مختلفة هي أسيوط وسوهاج وبني سويف موزعين على ست مدارس مختلفة حكومية وخاصة، كما تم اختيار الأدلة الإرشادية لبرنامج القرائية، وكتب اللغة العربية بالصفوف الثلاثة الأولى من الحلقة الابتدائية طبعة 2018م/2019م، وأوراق العمل الصادرة عن "الإدارة العامة للقرائية" بوزارة التربية والتعليم لتخضع لعملية التحليل.

بعد التأكد من صلاحية أدوات الدراسة تم تطبيقها في الفصل الدراسي الأول من العام الدراسي 2018م/2019م، وبعد جمع البيانات وتحليلها إحصائيًّا باستخدام التكرارات والمتوسطات ومعاملات الشيوع (النسب المئوية) وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية:

-تضمنت  قائمة المستويات المعيارية للمنهج ببرنامج القرائية التي تم تقويم برنامج القرائية في ضوئها سبعة مجالات رئيسة تغطي جميع جوانب برنامج القرائية، يندرج تحتها ثلاثةٌ وعشرون معيارًا  ينبثق عنها أربعةٌ وتسعون مؤشرًا فرعيًّا.

 

- تَحقُّق المستويات المعيارية للمنهج في محتوى برنامج القرائية بالصفوف الثلاثة الأولى من الحلقة الابتدائية بنسبٍ مختلفةٍ جاء أعلاها في الصف الأول الابتدائي بنسبة 34,03% من إجمالي النسبة الكلية للصفوف الثلاثة، يليه الصف الثالث الابتدائي بنسبة 33,72%، وجاء في المرتبة الثالثة الصف الثاني الابتدائي بنسبة تحقُّق 32,24%.

- توفُّر المستويات المعيارية للمنهج ببرنامج القرائية من وجهة نظر معلمي اللغة العربية ومعلماتها بالصفوف الثلاثة الأولى من الحلقة الابتدائية بنسبةٍ عامةٍ بلغتْ 61,48%، وقد تباينت نسب توفر المستويات المعيارية للمنهج بين كل مجال على حدةٍ، ففي حين توافرت المستويات المعيارية بالمجالات الأربعة (طرق تعليم وتعلُّم برنامج القرائية، أنشطة برنامج القرائية، تقويم برنامج القرائية، فلسفة برنامج القرائية) بنسب مقبولة تربويًّا بلغت (69,30%، 66,25%، 62,27%، 61,72%) على التوالي، جاء توفرها بمجالَيْ: (أهداف برنامج القرائية، مصادر المعرفة والتكنولوجيا ببرنامج القرائية) بنسبتي: (58,23%، 42,34%) على التوالي، أي أن نسب توفر المستويات المعيارية للمنهج لم تصل في المجالين الأخيرين للنسبة المقبولة تربويًّا (60%)؛ وهو ما يعني عدم توفر المستويات المعيارية للمنهج بكلٍّ من: أهداف برنامج القرائية، مصادر المعرفة والتكنولوجيا به.

 

وتُرجِع الدراسةُ أسبابَ توفُّر المستويات المعيارية للمنهج ببرنامج القرائية إلى حسن تخطيط مسئولي البرنامج والقائمين عليه في وضع منظومةٍ متكاملةٍ للبرنامج معتمدةٍ على مرجعية من المعايير المتسقة مع المستويات المعيارية للمنهج بصفةٍ عامةٍ ولمنهج اللغة العربية بصفةٍ خاصةٍ، وعدم ارتكانهم إلى تبني الطريقة الصوتية تبنيًا حرفيًا بعيدًا عن طبيعة اللغة العربية والمعايير القومية المجتمع المصري، كما يرجع ذلك أيضًا إلى انتقال أثر الدورات التدريبية المكثفة التي حصل عليها معلمي اللغة العربية ومعلماتها من خلال وحدات القرائية بالإدارات التعليمية المختلفة، والمتابعات الميدانية من قِبل منسقي القرائية ومسئوليها وموجهي اللغة العربية.

 

وفي ضوء ما سبق خلصت الدراسة إلى بعض التوصيات كان أبرزها التوصية بإعادة هيكلة بعض المصطلحات المستخدمة في برنامج القرائية بحيث لا تتعارض مع مسلمات اللغة العربية ومعطياتها، وضرورة اهتمام القائمين عليه بمراجعة وتطوير الأطر الرئيسة للبرنامج بشكل يعكس المستوياتِ المعياريةَ للمنهج بصفة عامةٍ ولمنهج اللغة العربية بصفةٍ خاصةٍ بصورةٍ أكبرَ، كما قدمت الدراسة مقترحات بإجراء بعض الدراسات المستقبلية التي من شأنها أن تكمل الدراسة الحالية وتعمق من نتائجها، كتقديم تصور مقترح لتطوير برنامج القرائية بالصفوف الثلاثة الأولى من الحلقة الابتدائية في ضوء المستويات المعيارية للمنهج.

 

 

Summary of the Study

Title of the study: Evaluation Of Readability Programme On The First Three Grades Of  Elementary Episode In The Light Of The Curriculum Standards.

The present study aims at: evaluation of readability programme on the first three grades of  elementary episode in the light of the curriculum standards. The problem of the study was The Readability Programme need for studies and special research efforts with the absence of evaluation studies of this programme, despite the strong need of the Programme for such studies since its application in October 2011; And specific indicators to evaluate the Programme in light of it, so the present study came to answer the following questions:

  1. What are the curriculum standards to be available on the first three grades of Elementary Episode?
  2. To what extent do the curriculum standards achieved in the content of the Readability Programme in each of the first three grades of Elementary Episode?
  3. What is the availability of the curriculum standards in the Readability Programme on the first three grades of Elementary Episode from the teachers' point of view?
  4. A) What is the availability of the curriculum standards in the philosophy of Readability Programme on the first three grades of Elementary Episode from the teachers' point of view?
  5. B) What is the availability of the curriculum standards in the objectives of Readability Programme on the first three grades of Elementary Episode from the teachers' point of view?
  6. C) What is the availability of the curriculum standards in the teaching and learning methods of Readability Programme on the first three grades of Elementary Episode from the teachers' point of view?
  7. D) What is the availability of the curriculum standards in educational and learning activities of Readability Programme on the first three grades of Elementary Episode from the teachers' point of view?
  8. E) What is the availability of the curriculum standards in the knowledge and technology sources of Readability Programme on the first three grades of Elementary Episode from the teachers' point of view?
  9. F) What is the availability of the curriculum standards in the evaluation of Readability Programme on the first three grades of Elementary Episode from the teachers' point of view?

 

In order to answer the study questions, the researcher used the descriptive analytical method, which prepared the study tools, which were as follows:

- The list of curriculum standards  that must to be available on the first three grades of Elementary Episode. This list has been divided into seven main areas: (the philosophy of Readability Programme, the objectives of Readability Programme, the content of Readability Programme, the teaching and learning methods of Readability Programme, Activities of Readability Programme, sources of knowledge and technology of Readability Programme, evaluation of Readability Programme).

- The tool to analyze the content of Readability Programme on the first three grades of Elementary Episode.

- Identification  of curriculum standards  for Arabic Language Teachers on the first three grades of Elementary Episode to determine the availability of curriculum standards  in of Readability Programme on those grades from their point of view.

The sample of the study consisted of 40 teacher from  Arabic Language Teachers on the first three grades of Elementary Episode In three different governorates Are Assiut, Sohag and Beni Suef Distributed in six different government and private schools, The guidebooks for Readability were also selected, and the Arabic language books on the first three grades of the first edition of 2018/2019, and Worksheets  that Issued by Public Administration  of Readability is subject to analysis.

 

After the validation of the tools of the study was applied in the first semester of the academic year 2018/2019, after the collection of data and statistical analysis using the frequencies and averages and coefficients (percentages) and the study reached the following results:

- The list of Curriculum Standards in Readability Programme, which has been evaluated in Readability Programme, includes seven main areas covering all aspects of the Readability Programme. Twenty-three standards are included, with ninety-four sub-indicators.

- The Curriculum Standards in the content of Readability Programme on the first three grades of Elementary Episode achieved  with different percentages, the highest in the first grade was 34.03% of the total percentage of the three grades, followed by the third grade by 33.72% The second primary rate achieved 32,24%.

- The curriculum standards in Readability Programme from the point of view of the Arabic language teachers on the first three grades of Elementary Episode were generally estimated at 61.48%. The availability of the curriculum standards varied in each field. Percentage of availability in The four areas(the teaching and learning methods of Readability Programme, Activities of Readability Programme, evaluation of Readability Programme, the philosophy of Readability Programme)  Reached  at (69,30%, 66.25%, 62.27%, 61.72% respectively), but in the two areas (the objectives of Readability Programme, and knowledge resources and technology of Readability Programme  reached  at (58.23% and 42.34% respectively). This means that Percentage of availability of the curriculum standards did not reach in the last two fields of the educationally acceptable ratio (60%). This means that the curriculum standards are not available in: the objectives of Readability Programme, and knowledge resources and technology of Readability Programme.

The study traces the reasons for the availability of Curriculum Standards in Readability Programme to the good planning of the Programme officials and the staff in developing an integrated system of the Programme based on a reference of standards consistent with Curriculum standards in general and the Arabic language curriculum in particular, and their failure to adopt the method of phonetic adoption literally away from the nature Arabic language and national standards Egyptian society, as well as the impact of the intensive training courses acquired by teachers of Arabic language and their teachers through the units of Readability departments of education confused And field follow-ups by Readability coordinators and officials of the Arabic language.

In light of the above, the study concluded with a number of recommendations, the most important of which was the recommendation to restructure some of the terms used in the Readability Programme so as not to interfere with the Arabic language and its contents, and the need for those concerned to review and develop the main frameworks of the Programme in a way that reflects the curriculum standards in general and the Arabic language curriculum in particular The study also presented proposals for some future studies that would complete the current study and deepen its results, such as presenting a proposed scenario for developing the Readability Programme On The First Three Grades Of  Elementary Episode In The Light Of The Curriculum Standards.