هدفت الدراسة إلى التعرف على درجة كل من اليقظة العقلية وأسلوب التفكير التحليلي، وكذلك العلاقة بينهما والفروق فيهما وفقاً لمتغيري النوع الاجتماعي (ذكور- إناث) والتخصص الدراسي (أدبي- علمي) وذلك لدى طلبة الجامعة المتفوقين دراسياً، ولتحقيق أهداف الدراسة اتبع الباحثون المنهج الوصفي، حيث تم استخدام مقياس اليقظة العقلية (تعريب: الباحثين)، واختبار التفكير التحليلي (الرازقي، 2014) وتم التحقق من صدقهما وثباتهما، ومن ثمَّ تطبيقهما على عينة الدراسة البالغ عددها (172) طالباً وطالبة من الطلبة المتفوقين بكلية التربية، بواقع (68) طالباً، و(104) طالبة، وبواقع (79) طالباً وطالبة يدرسون بتخصصات علمية، و(93) طالباً وطالبة يدرسون بتخصصات أدبية، وقد توصلت الدراسة إلى أن درجة اليقظة العقلية لدى الطلبة المتفوقين كانت (مرتفعة)، فيما كانت درجة أسلوب التفكير التحليلي لديهم (متوسطة)، كذلك وجدت علاقة ارتباطية موجبة ودالة إحصائياً بين كل من اليقظة العقلية وأسلوب التفكير التحليلي، أيضاً أظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطي استجابات الطلبة المتفوقين في الدرجة الكلية لليقظة العقلية وفق متغير النوع لصالح الذكور، فيما لم تكن الفروق في هذا المتغير دالة وفق متغير الصف الدراسي، فيما كانت الفروق غير دالة دالة إحصائياً بين الطلبة المتفوقين في الدرجة الكلية لأسلوب التفكير التحليلي وفق متغير النوع، ودالة وفق متغير التخصص الدراسي لصالح التخصصات العلمية.

The study aimed to identify the degree of mindfulness and analytical thinking method, as well as the relationship between them, and the differences in those variables according to of gender (male - female) and the academic specialization (literary - scientific) among the highest achievers students, to achieve this objective the study followed the descriptive approach in its survey image, then a scale of mindfulness (Prepared by: the researches) and analytical thinking test (Prepared by: AlRazaky, 2014) were applied, and it was checked by its validity and reliability, then applied to the sample of the study (172) students of the highest achievers students in faculty of education, (68) male students, (104) female students, and (79) students studying in scientific disciplines, and (93) students studying literary disciplines. The study found that the degree of mindfulness among the highest achievers students was high and the degree of analytical thinking among the highest achievers students was moderate. There was also a statistically significant correlation between mindfulness and analytical thinking, The results also showed statistically significant differences between the average responses of the highest achievers students in the total degree of mindfulness according to the gender variable in favor of males. The differences in this variable were not function according to the specialization, While the differences were not statistically significant function among the outstanding students in the overall score of the analytical thinking method according to the type variable, and function according to the variable of specialization in favor of students in scientific disciplines.