هدفت الدراسة إلى التعرف على فعالية برنامج إرشادي عبر الإنترنت قائم على التعاطف مع الذات في خفض القلق متعدد الأوجه للحجر المنزلي أثناء جائحة كورونا لدى طلاب الجامعة، وتكونت عينة الدراسة من (13) طالبًا بكلية التربية، جامعة الملك خالد، متوسط أعمارهم الزمنية (20,31) سنة بانحراف معياري قدره (0,95)، قُسِّمُوا عشوائيًا إلى مجموعتين: تجريبية (7) طلاب، وضابطة (6) طلاب، واستخدمت الدراسة مقياس القلق متعدد الأوجه للحجر المنزلي، والبرنامج الإرشادي عبر الإنترنت القائم على التعاطف مع الذات، وهما من إعداد الباحث، وأشارت النتائج إلى وجود  فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياسين: القبلي، والبعدي في القلق متعدد الأوجه في اتجاه القياس القبلي، وبين متوسطي رتب درجات أفراد المجموعتين: الضابطة، والتجريبية في القياس البعدي في القلق متعدد الأوجه في اتجاه المجموعة الضابطة، وعدم وجود  فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياسين: البعدي، والتتبعي في القلق متعدد الأوجه، وهذا يعني فعالية البرنامج الإرشادي القائم التعاطف مع الذات في تحقيق أهدافه.

 

The study aimed to identify the effectiveness of the online counseling program based on self-compassion in reducing the multi-faceted anxiety of home quarantine during the Covid-19 pandemic among university students. The sample consisted of (13) students: experimental group (7) students, and control group (6) students whose had high home quarantine stress the Department of Special Education, King Khalid University; Mage= 20.31, SD= 0.95). The researcher prepared the multi-faceted anxiety of home quarantine scale, and the online counselling program. The results indicated that there were statistically significant differences between the means scores of experimental group at the pre-test and post-test on the multi-faceted anxiety of home quarantine. These differences in favor of post-test. There were statistically significant differences between the means scores of experimental group and control group at post-test on the multi-faceted anxiety of home quarantine. These differences in favor of experimental group. There were no statistically significant differences between the means scores of experimental group at post-test and follow up-test on the multi-faceted anxiety of home quarantine, The results indicated that the effectiveness of the online counseling program based on the self-compassion in reducing the multi-faceted anxiety of home quarantine in light of the Covid-19 pandemic among university students.