رسالة دكتوراه

برنامج إثرائي في القراءة المتحررة  قائم على نظرية الذكاء الناجح (لستيرنبرج) لتنمية بعض مهارات التفكير اللغوي ورفع مستوى الكفاءة الذاتية القرائية لـــدى التلاميـذ الفائقـين بالمرحلـة الابتدائيـة

 

An enrichment program in liberal reading based on the theory of successful intelligence (Sternberg) for the developing Some
language thinking skills and raising the level of reading
self-efficacy High school students in primary school

 

رسالة دكتوراه الفلسفة في التربية تخصص

مناهج وطرق تدريس اللغة العربية والدراسات الإسلامية

 

إعــــــــــــداد

دعاء محمد أحمد محمد عثمان

معلم  اللغة العربية والتربية الإسلامية الخبير

بمدرسة عثمان بن عفان التجريبية للغات إدارة سوهاج التعليمية

محافظة سوهاج

                            

إشـــــــراف

الأستاذ الدكتور

حســـن عمــران حسـن عمـــران

الأستاذ الدكتور

عـبد الــوهــــاب هــاشــــم ســــــيـد

أستاذ المناهج وطرق تدريس اللغة العربية

والدراســــــــات الإسـلاميـــــــــة المتفــــــــــرغ

كلية التربية - جامعة أسيوط

أستاذ مساعد المناهج وطرق تدريس اللغة العربية

والدراســــــــات الإسـلاميـــــــــة المتفــــــــــرغ

كلية التربية - جامعة أسيوط

 

1443هـ / 2022م

 

مستخلص البحث

 

عنوان البحث: برنامج إثرائي في القراءة المتحررة  قائم على نظرية الذكاء الناجح  (لستيرنبرج) لتنمية

بعض مهارات التفكير اللغوي ورفع مستوى الكفاءة الذاتية القرائية لدى التلاميذ الفائقين بالمرحلة الابتدائية.

أهداف البحث: هدف البحث الحالي تعرف فاعلية برنامج إثرائي في القراءة المتحررة قائم على نظرية الذكاء الناجح في تنمية بعض مهارات التفكير اللغوي ورفع مستوى الكفاءة الذاتية القرائية لدى التلاميذ الفائقين بالمرحلة الابتدائية.

منهج البحث: اقتضت طبيعة البحث استخدام المنهج الوصفي، والمنهج التجريبي ذي التصميم شبه التجريبي مع وجود قياسين قبلي وبعدي لاختبار التفكير اللغوي وبطاقة تقدير مستوى كفاءة الذات القرائية.

مواد البحث وأدواته: قامت الباحثة بإعداد المواد التعليمية وأدوات القياس الآتية:

          - قائمة مهارات التفكير اللغوي المناسبة للتلاميذ الفائقين بالصف السادس الابتدائي.

         - دليل المعلم مُعد وفقًا للبرنامج الإثرائي القائم على نظرية الذكاء الناجح.

         - كراسة التدريب اللغوي للتلاميذ الفائقين بالصف السادس الابتدائي.

         - اختبار التفكير اللغوي للتلاميذ الفائقين بالصف السادس الابتدائي.

        - بطاقة تقدير مستوى كفاءة الذات القرائية المناسب للتلاميذ الفائقين بالصف السادس الابتدائي.

نتائج البحث: توصل البحث الحالي للنتائج التالية:

-        وجود فروق دالة إحصائيًا عند مستوى دلالة (01, 0) بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعة التجريبية التي استخدمت نظرية الذكاء الناجح في التطبيقين القبلي والبعدي لاختبار مهارات التفكير اللغوي لصالح التطبيق البعدي.

-        وجود فروق دالة إحصائيًا عند مستوى دلالة (01, 0) بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعة التجريبية التي استخدمت نظرية الذكاء الناجح لبطاقة تقدير مستوى كفاءة الذات القرائية القبلي والبعدي لصالح القياس البعدي.

-        وفي ضوء ذلك تم تقديم مجموعة من التوصيات، إضافة إلى مجموعة مقترحات لبحوث أخرى.

الكلمات المفتاحية: الذكاء الناجح – التفكير اللغوي – كفاءة الذات القرائية – التلاميذ الفائقين.

 

Summary of the research

Research title: An enriching program in emancipated reading based on the theory of successful intelligence (sternberg) for the development of Some linguistic thinking skills and raising the level of self-reading competence among the excellent pupils in the elementary stage.

 

Research objectives: The aim of the current research is to know the effectiveness of an enrichment program in emancipated reading based on the successful theory of intelligence in developing some linguistic thinking skills and raising the level of self-reading competence among outstanding students in the elementary stage.

 

Research methodology: The nature of the research necessitated the use of the semi-experimental one-group approach with a pre-measurement and post-measurement to test linguistic thinking and a measure of self-reading competence.

 

Research tools and materials: The researcher prepared the following educational materials and measurement tools:

- A list of appropriate linguistic thinking skills for the sixth grade super students.

- Linguistic reasoning test for the sixth grade super students.

- Self-literacy proficiency scale appropriate for outstanding sixth grade pupils.

- The teacher's guide is prepared according to the enrichment program based on the successful theory of intelligence.

- A brochure of language training for outstanding students in the sixth grade of primary school.

Search results: The current research reached the following results:

- There were statistically significant differences at the level of significance

(01, 0) between the mean scores of the experimental group, which used the theory of successful intelligence in the pre and post applications to test language thinking skills in favor of the post application.

- There were statistically significant differences at the level of significance

(01, 0) between the mean scores of the experimental group that used the successful theory of intelligence for the pre- and post-reading self-efficacy scale in favor of the post scale.

- In light of this, a set of recommendations were presented, in addition to a set of proposals for other research.

Key words: Successful Intelligence - Linguistic Reasoning - Self-Reading Competence - Super Students