رسالة ماجستير

الذكاء الوجداني وعلاقته ببعض المشكلات السلوكية بين العاديين وذوي صعوبات التعلم من تلاميذ المرحلة الابتدائية "دراسة مقارنة "

 

رسالة مقدمة من

فادي مفيد حبيب لبيب

اخصائي تكنولوجيا أول (أ) بإدارة البلينا التعليمية

 

للحصول على درجة الماجستير فى التربية

تخصص " الصحة النفسية "

 

1443هـ/ 2022م

 

مستخلص الدراسة

عنوان الدراسة: الذكاء الوجداني وعلاقته ببعض المشكلات السلوكية بين العاديين وذوي صعوبات التعلم من تلاميذ المرحلة الابتدائية "دراسة مقارنة"

اسم الباحث: فادي مفيد حبيب لبيب

إشراف: أ.م.د/ رمضان عبداللطيف محمد                  د/ ميخائيل رزق حكيم

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على الذكاء الوجداني وعلاقته ببعض المشكلات السلوكية بين العاديين وذوي صعوبات التعلم من تلاميذ المرحلة الابتدائية. وتكونت عينة الدراسة من (172) تلميذًا وتلميذة، وقسمت إلى مجموعتين: المجموعة الأولى (58) تلميذًا وتلميذة من ذوي صعوبات تعلم الحساب تراوحت أعمارهم من (7-9) عامًا بمتوسط زمني قدره (7.97)، وانحراف معياري قدره(0.67)، والمجموعة الثانية (114) تلميذًا وتلميذة من العاديين تراوحت أعمارهم من (9-7) عامًا بمتوسط زمني قدره (7.97)، وانحراف معياري قدره (0.66)، وطبق عليهم مقياس الذكاء الوجداني لبار-أون (ترجمة صفاء الاعسر،2004)، ومقياس تحديد المعلمين للتلاميذ ذوي المشكلات السلوكية الخارجية (إعداد الباحث)، وأشارت النتائج إلى عدم وجود علاقة ارتباطية دالة إحصائيًا بين الدرجات على مقياس الذكاء الوجداني والدرجات على مقياس المشكلات السلوكية لدى التلاميذ ذوي صعوبات تعلم الحساب، وعدم وجود علاقة ارتباطية دالة إحصائيًا بين الدرجات على مقياس الذكاء الوجداني والدرجات على مقياس المشكلات السلوكية لدى التلاميذ العاديين، كما توصلت النتائج إلى عدم وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطات درجات العاديين ومتوسطات درجات ذوي صعوبات تعلم الحساب من أفراد العينة في الذكاء الوجداني، وعدم وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطات درجات العاديين ومتوسطات درجات ذوي صعوبات تعلم الحساب من أفراد العينة في بعض المشكلات السلوكية، ونوقشت النتائج في ضوء النظرية السلوكية.

الكلمات المفتاحية: الذكاء الوجداني، المشكلات السلوكية، صعوبات التعلم

 

Abstract of the study

The title of Study: Emotional intelligence and its relationship to some behavioural problems between students with and without learning disabilities of the primary stage" A comparative study"

Name of the researcher: Fady Mofeed Habib Labib

Supervisors by: Dr.Ramadan Abdel Latif Mohammed,Dr. Michaeal Risk Hakem

The present study was aimed at knowing Emotional intelligence and its relationship to some behavioral problems between with and without  learning disabilities from primary school students The study sample consisted of (172) male and female students was divided into two groups: the first group (58) male and female students with arithmetic disabilities, their ages ranged from (7-9) years, with an average time (7.97) a standard deviation of (0.67), and the second group (114) normal male and female students, their ages ranged from (7-9) years with a mean time of (7.97), and a standard deviation of (0.66), And apply to them Bar-On's Emotional Intelligence Scale (Translated by Safaa Al-Assar, 2004) was applied to them, and the teacher identification scale for students with behavioral problems (prepared by the researcher) The results indicated that there was no statistically significant correlation between the score on the emotional intelligence scale and the score on the behavioral problems scale for students with arithmetic difficulties And there is no statistically significant correlation between the score on the emotional intelligence scale and the score on the behavioral problems scale for normal. The results also found that there were no statistically significant differences between the average scores of people with arithmetic difficulties and the average scores of ordinary members of the sample in emotional intelligence And there are no statistically significant differences between the average scores of people with arithmetic difficulties and the average scores of ordinary members of the sample in some behavioral problems. The results were discussed in light of the behavioral theory.

 

Key words: Emotional intelligence, Behavioural problems, Learning disabiliti