رسالة ماجستير

الآثار التربوية للعبادات من خلال كتاب (عمدة الأحكام)

للإمام المقدسي المتوفى (600 هـ)

 

رسالة مقدمة للحصول على درجة الماجستير في التربية

(تخصص أصول تربية)

 

 

إعداد

إسماعيل يس هاشم علام

معلم أول مواد شرعية بمعهد الكولة الإعدادي الثانوي للبنين

 

 

إشراف

الأستاذ الدكتور

فيصل الراوي رفاعي طايع

أستاذ أصول التربية المتفرغ

كلية التربية– جامعة سوهاج

الدكتورة

منال أبو الفتوح قاسم عويضه

مدرس أصول التربية

كلية التربية – جامعة سوهاج

 

1444هـ / 2023م

 

 

مستخلص الدراسة

تدور الدراسة الحالية حول الآثار التربوية للعبادات من خلال كتاب (عُمدة الأحكام) للإمام المقدسي (المتوفَّى600 ه)؛ لذا فقد استهدفت الدراسة الوقوف على بيان مكانة العبادات في الإسلام، كما استهدفت تحليل أحاديث الأحكام الخاصَّة بعبادتي الصلاة والصوم من خلال كتاب (عُمدة الأحكام) للإمام المقدسي، لإبراز آثارها التربوية على حياة الفرد والمجتمع في الواقع المعاصر، ووضع تصوُّر مُقترح لاستفادة المؤسسات التربوية المعاصرة (الأسرة، والمدرسة، ودُور العبادة، ووسائل الإعلام)، من التربية بالعبادة من خلال كتاب (عُمدة الأحكام) للإمام المقدسي.

وقد اعتمد الباحث على منهج تحليل المحتوى باعتباره المنهج الملائم لطبيعة الدراسة، وفي إطار استخدام الباحث لمنهج تحليل المحتوى قام بعرض نتائج تحليل محتوى الأحاديث الذي قام به على مُحللٍ آخر قام بإجراء التحليل مرة أخرى للتأكُّد من ثبات التحليل، وقد جاءت نتائج تحليله متوافقة مع النتائج التي توصل إليها الباحث في الدراسة الحالية، والتي من أهمها ما يأتي:

1.    أنَّ عُلماء السلف اهتموا بالتربية تدويناً ومُمارسة، ومنهم الإمام الحافظ المقدسي رحمه الله.

2.  أنَّ كتاب (عُمدة الأحكام) أحد الكتب التي صُنِّفَت في أحاديث الأحكام، وقد احتوى الكتاب على عديد من الآثار التربوية والمضامين الأخلاقية.

3.  يُمَثِّل المنهج النبويّ منهجاً تربوياً يسعى لبناء الشخصية الإنسانية في جميع جوانبها الرُوحية والعقلية والوجدانية والخلقية والاجتماعية والجسمية.

4.    جاءت العبادةُ في الشريعة الإسلامية بمنظومةٍ تربويةٍ متكاملةٍ؛ لتحقيق التنشئة السليمة للإنسان في مُختلف الجوانب.

5.    الصلاةُ لها تأثيراتٌ تربويَّةٌ شاملةٌ تمتدُ لتستوعب حياة المسلم؛ بالتغيير والإصلاح والترقية.

6.    عبادةُ الصوم لها أكبر الأثر في حياة المسلم رُوحيًّا وخُلقيًّا وجُسمانيًّا.

وفي ضوء نتائج الدراسة قام الباحث بوضع تصوُّر مُقترح حول كيفية استفادة المُؤسسات التربوية المُعاصرة (الأسرة، والمدرسة، ودُور العبادة، ووسائل الإعلام)، من التربية بالعبادة من خلال كتاب (عُمدة الأحكام) للإمام المقدسي.

الكلمات المفتاحية: الآثار التربوية – العبادة.

 

 

Abstract

 

 The current study revolves around the educational effects of worship through the book (Umdat Al-Ahkam) of Imam Al-Maqdisi (deceased 600 AH),Therefore, the study aimed to stand on the statement of the status of worship in Islam, and also aimed to analyze the hadiths of the rulings on the worship of prayer and fasting through the book (Umdat Al-Ahkam) of Imam al-Maqdisi, to highlight its educational effects on the life of the individual and society in contemporary reality, and to develop a proposed vision for the benefit of contemporary educational institutions ( The family, the school, places of worship, and the media) from education in worship through the book (Umdat Al-Ahkam) of Imam Al-Maqdisi.

 The researcher relied on the content analysis approach as it is the appropriate approach for the nature of the study, and within the framework of the researcher's use of the content analysis approach, he presented the results of the hadith content analysis that he did to another analyst who conducted the analysis again to ensure the stability of the analysis. The researcher reached in the current study, the most important of which are the following:-

1. That the scholars of the predecessors cared about education in codification and practice, including Imam Al-Hafiz Al-Maqdisi, may God have mercy on him.

2. The book (Umdat al-Ahkam) is one of the books that were classified in the hadiths of rulings, and the book contained many educational effects and moral implications.

3. The prophetic approach represents an educational approach that seeks to build the  human personality in all its spiritual, mental, emotional, moral, social and physical aspects.

4. Worship came in Islamic law with an integrated educational system. To achieve the  proper upbringing of man in various aspects.

5. Prayer has comprehensive educational effects that extend to the life of a Muslim  change, reform and upgrade.

6. The worship of fasting has the greatest impact on a Muslim’s life spiritually, morally, and physically.

 In the light of the results of the study, the researcher developed a proposed vision about how contemporary educational institutions (family, schools, places of worship, and the media) can benefit from education through worship through the book (Umdat Al-Ahkam) of Imam Al-Maqdisi.

 

key words: Educational effects - worship.