رسالة دكتوراه

أثر بيئة تعليمية مقترحة قائمة على النظرية التواصلية باستخدام الحوسبة السحابية

في تدريس الفيزياء على تنمية الفهم العميق للمفاهيم، و التفكير المنطقي

والمسئولية العلمية لدى طلاب الصف الثاني الثانوي الأزهري.

 

بحث مقدم للحصول على درجة دكتوراه الفلسفة في التربية

تخصص مناهج وطرق تدريس العلوم

 

 

إعداد

محمد عبده محمد هلال

معلم أول فيزياء بالأزهر الشريف

 

إشراف

أ. د/ فايزة مصطفى محمد مصطفى                       أ. د/ حنان مصطفى أحمد زكي

أستاذ المناهج وطرق تدريس العلوم المتفرغ                   أستاذ المناهج وطرق تدريس العلوم

بكلية التربية بسوهاج                                    بكلية التربية بسوهاج

 

1444هـ-2023م 

 

مستخلص البحث

عنوان البحث: أثر بيئة تعليمية مقترحة قائمة على النظرية التواصلية باستخدام الحوسبة السحابية في تدريس الفيزياء على تنمية الفهم العميق للمفاهيم، و التفكير المنطقي، والمسئولية العلمية لدى طلاب الصف الثاني الثانوي الأزهري.

الباحث: محمد عبده محمد هلال.

إشراف: أ. د/فايزة مصطفى محمد                             أ. د/ حنان مصطفى أحمد   

الكلية: التربية- جامعة سوهاج.                            القسم: المناهج وطرق التدريس

التاريخ: 1444ه – 2023م

هدف البحث الحالي إلى تقصي أثر بيئة تعليمية مقترحة قائمة على النظرية التواصلية باستخدام الحوسبة السحابية في تدريس الفيزياء على تنمية الفهم العميق للمفاهيم، و التفكير المنطقي، والمسئولية العلمية لدى طلاب الصف الثاني الثانوي الأزهري، وتم استخدام المنهج التجريبي، والتصميم التجريبي  ذو المجموعتين التجريبية والضابطة، مع القياس القبلي والبعدي لمتغيرات البحث وتكونت عينة البحث من (45) طالبًا من طلاب الصف الثاني الثانوي الأزهري. وتحددت مواد البحث في بيئة تعليمية مقترحة قائمة على النظرية التواصلية باستخدام الحوسبة السحابية ، دليل الطالب، دليل المعلم، وأدوات القياس في اختبار الفهم العميق للمفاهيم الفيزيائية، اختبار التفكير المنطقي، مقياس المسؤولية العلمية، وتوصل البحث إلى مجموعة من النتائج، من أهمها، وُجِدَ فرق دال إحصائيًا عند مستوى (0.05) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية ودرجات طلاب المجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لأدوات البحث لصالح المجموعة التجريبية، وفي ضوء ذلك اوصي الباحث بضرورة الاستفادة من بيئـات التعلم الإلكترونية القائمة علي تطبيقات الحوسبة السحابية، وتعميم استخدامها وتوظيفها في مواد دراسية أخرى كالرياضيات، والعلوم، واللغة العربية.

الكلمات المفتاحية: بيئة تعليمية، النظرية التواصلية، الحوسبة السحابية، الفهم العميق، التفكير المنطقي،  المسئولية العلمية.

 

 

Abstract

Research Title: The Effect of A proposed Educational Environment based on The Communicative theory using The Cloud computing in teaching physics to develop The Deep understanding of  concepts, logical thinking ,and Scientific Responsibility of the second grade of Al Azhar secondary Students.

Researcher: Mohammed Abdou Mohammed Helal.

Supervising:

Prof. Dr. / Fayza Mostafa Mohamed

Prof.Dr. Hanan Mostafa Ahmed

College: Faculty of Education- Sohag University- Dept. of Curriculum and Teaching, Methods.
Date:1444 -2023 

The objective of the current research is to reveal  The effect of a proposed educational environment based on the communicative theory using the cloud computing in teaching physics to develop the deep understanding of  concepts, logical thinking ,and scientific responsibility of the second grade of Al Azhar secondary Students. In order to achieve this, the two research groups were chosen, one experimental and one controlling. The experimental curriculum was used and The experimental and control groups, and the pre- post test measurement of the research variables. The sample consisted of (45) students of second grade secondary Azhari, and The Research materials were in The aproposed Educational Environment based on The Communicative theory using The Cloud computing, student guide, teacher guide, and measurement tool in The Deep understanding of  concepts test, logical thinking test, Scientific Responsibility scale .The results showed that there was a statistically significant difference at (0.05) Between the median scores of the experimental group who and grades of students in the controlling group who In the post-application of the Research tools for the benefit of the experimental group, and recommended the need to take advantage of the virtual learning environments based cloud computing applications, and mainstream use and employ them in other subjects such as mathematics, science, and Arabic language,.

Word Keys: An educational environment, the communicative theory, the cloud computing, the deep understanding, the logical thinking , the scientific responsibility.