رسالة دكتوراه

أثر استراتيجية مقترحة قائمة على نظرية الذكاء الناجح في تدريس النصوص الأدبية على التحصيل المعرفي وتنمية مهارات التفكير الناقد والكتابة الإبداعية لدى طلاب الثانوية  الأزهرية"

 إعداد الباحث

دكتور/ نور محمد حسن عبد الرحيم 

مصر - جامعة سوهاج 

كلية التربية - قسم المناهج وطرق التدريس 

تخصص مناهج وطرق تدريس اللغة العربية 

1439هـ - 2017م

تفضلوا المستخلص في المرفقات

وبالتوفيق

مستخلص البحث:

هدف هذا البحث إلى استخدام استراتيجية مقترحة قائمة على نظرية الذكاء الناجح لتنمية التحصيل المعرفي ومهارات التفكير الناقد والكتابة الإبداعية لدى طلاب الثانوية الأزهرية. وقد تحددت مشكلة البحث في تدني مستوى التحصيل المعرفي وضعف مهارات التفكير الناقد والكتابة الإبداعية لدى طلاب الثانوية الأزهرية.

واعتمد البحث الحالي على المنهج التجريبي واستخدم منه النموذج  شبه التجريبي  Exparmental, Research القائم على تصميم المجموعتين (تجريبية – ضابطة)  وذلك للتعرف على أثر استخدام الاستراتيجية المقترحة في تنمية متغيرات البحث التابعة.

ولتنفيذ تجربة البحث ؛ أعد الباحث المواد التعليمية والأدوات المطلوبة، من صياغة النصوص المقررة في ضوء الاستراتيجية المقترحة، وإعداد الدليل الإرشادي للمعلم وتحديد قائمة مهارات الكتابة الإبداعية، وبناء اختبار التحصيل المعرفي، والتفكير الناقد والكتابة الإبداعية. ثم قام الباحث باختيار مجموعتي البحث، وطبقت عليهم الأدوات تطبيقًا قبليًا، ثم قام الباحث بتدريس النصوص المقررة للمجموعة التجريبية باستخدام الاستراتيجية المقترحة، وبالطريقة المعتادة للمجموعة الضابطة. وتمثل المتغير المستقل في الاستراتيجية المقترحة القائمة على نظرية الذكاء الناجح، والمتغيرات التابعة في التحصيل المعرفي والتفكير الإبداعي والكتابة الإبداعية، ثم طُبقت أدوات البحث تطبيقا بعديًا، وتم معالجة النتائج إحصائيًا وكانت كالتالي:

  1. وجود فرق دال إحصائيًا عند مستوى دلالة (0.05) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية ودرجات طلاب المجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لاختبار التحصيل المعرفي، لمصلحة طلاب المجموعة التجريبية
  2. وجود فرق دال إحصائيًا عند مستوى دلالة (0.05) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية، ودرجات طالبات المجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لاختبار التفكير الناقد، لمصلحة طلاب المجموعة التجريبية.
  3. وجود فرق دال إحصائيًا عند مستوى دلالة (0.05) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية ودرجات طالبات المجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لاختبار الكتابة الإبداعية، لمصلحة طلاب المجموعة التجريبية.

 

Abstract:

This study aimed at using a suggested strategy based on the theory of successful intelligence on developing the cognitive achievement, critical thinking skills and creative writing skills. The research problem has been stated in the low level of cognitive achievement, and the poor performance of critical thinking skills and creative writing skills of AL-Azhar secondary students.

 

  The quasi - experimental method was used in the current study through dividing the subjects of study into two groups; one control group and another experimental group in order to recognize the effect of using the suggested strategy on developing the dependent research variables.   

To implement the study experiment, the researcher designed and prepared the required educational materials and tools, the intended literary texts, the teacher's guide a list of creative writing skills, and the cognitive achievement test. Besides, the researcher designed the critical thinking test and the creative writing test. Then the researcher selected the two research groups, and a pre-testing of tools has been applied to them, then the researcher taught texts to the experimental group using the suggested strategy, and the traditional method to the control group. The independent variable in the suggested strategy is based on the theory of successful intelligence, and the dependent variables are represented in the cognitive achievement , creative thinking skills, , , and creative writing skills, then  a post -test has been applied. The findings were treated statistically:

1-There is a statistically significant difference at the level (0.05) between the mean scores of students in the experimental group and the control group students scores in the post –test of cognitive achievement, in favor of the experimental group .

2-There is a statistically significant difference at the level (0.05) between the mean scores of students in the experimental group, and these of  the control group  in the post-test of  critical thinking, in favor  of   the experimental group.

3-There is a statistically significant difference at the level (0.05) between the mean scores of students in the experimental group and the control group students grades in the post-test of   creative writing, in favor of  the experimental group.

 

 

ملخص البحث باللغة العربية:

يتناول هذا الجزء ملخص البحث من حيث مشكلة البحث، وأهميتها وخطة دراستها، والنتائج التي تم التوصل إليها ثم التوصيات ومقترحات البحث .

تحددت مشكلة البحث الحالي في تدني التحصيل المعرفي للنصوص الأدبية وضعف في مهارات التفكير الناقد والكتابة الإبداعية لدى طلاب المرحلة الثانوية الأزهرية.

وسعى البحث الحالي للإجابة عن الأسئلة الآتية:

  • ما أثر استراتيجية مقترحة قائمة على نظرية الذكاء الناجح في تدريس النصوص الأدبية على تنمية التحصيل المعرفي لدى طلاب الصف الثاني الثانوي الأزهري ؟
  • ما أثر استراتيجية مقترحة قائمة على نظرية الذكاء الناجح في تدريس النصوص الأدبية على تنمية مهارات التفكير الناقد لدى طلاب الصف الثاني الثانوي الأزهري ؟
  • ما أثر استراتيجية مقترحة قائمة على نظرية الذكاء الناجح في تدريس النصوص الأدبية على تنمية مهارات الكتابة الإبداعية لدى طلاب الصف الثاني الثانوي الأزهري ؟

وحاول البحث الحالي التحقق من صحة الفروض الآتية :

  • يوجد فرق دال إحصائيا عند مستوى الدلالة ( 0.05) بين متوسطَي درجات طلاب المجموعة التجريبية، التي درست بعض النصوص الأدبية باستخدام الاستراتيجية المقترحة القائمة على نظرية الذكاء  الناجح successful intelligence ، وطلاب المجموعة الضابطة التي درست النصوص نفسها بالطريقة  المعتادة في اختيار التحصيل المعرفي لمصلحة المجموعة التجريبية.
  • يوجد فرق دال إحصائيا عند مستوى الدلالة ( 0.05) بين متوسطَي درجات طلاب المجموعة التجريبية، التي درست بعض النصوص الأدبية باستخدام الاستراتيجية المقترحة، القائمة على نظرية الذكاء الناجح وطلاب المجموعة الضابطة التي درست النصوص نفسها بالطريقة المعتادة في مقياس التفكير الناقد لمصلحة المجموعة التجريبية.
  • يوجد فرق دال إحصائيا عند مستوى الدلالة ( 0.05) بين متوسطَي درجات طلاب المجموعة التجريبية، التي درست بعض النصوص الأدبية باستخدام الاستراتيجية المقترحة، القائمة على نظرية الذكاء الناجح وطلاب المجموعة الضابطة التي درست النصوص نفسها بالطريقة المعتادة في اختبار مهارات الكتابة الإبداعية لمصلحة المجموعة التجريبية.

وهدف البحث الحالي إلى التعرف على فاعلية الاستراتيجية المقترحة، القائمة على نظرية الذكاء الناجح في :

  • تنمية التحصيل المعرفي في النصوص الأدبية لدى طلاب الصف الثاني الثانوي الأزهري.
  • تنمية بعض مهارات التفكير الناقد لدى طلاب الصف الثاني الثانوي الأزهري .
  • تنمية بعض مهارات الكتابة الإبداعية لدى طلاب الصف الثاني الثانوي الأزهري.

وقد تمثلت أهمية البحث الحالي في:

  • ما يتوقعه الباحث من فائدة لهذه الاستراتيجية تعود بالنفع على المجتمع وخاصة فئة المعلمين والمتعلمين في تطوير أداء المعلمين والعملية التعليمية بشكل عام.
  • مساعدة الباحثين في مجال تعليم اللغة العربية على إجراء دراسات حول تطبيق نظرية الذكاء الناجح  على فروع أخرى من فروع اللغة العربية وتصميم أدوات بحثية مثل التي جاءت بالبحث.
  • توجيه نظر مصممي ومطوري المناهج للاستعانة بنظرية الذكاء الناجح successful intelligence في بناء مناهج اللغة العربية بمراحلها المختلفة بما يضمن استخدام المتعلم لقدراته التحليلية والإبداعية والعملية، بدلا من التركيز على التحليلية فقط.
  • قدم البحث الحالي استراتيجية تدريس مقترحة قائمة على نظرية الذكاء الناجح successful intelligence يمكن استخدامها في تدريس فروع اللغة العربية الأخرى .

      واقتصر البحث الحالي على:

  • بعض النصوص الأدبية ( شعرية، نثرية) المقررة على طلاب الصف الثاني الثانوي الأزهري من العصر العباسي والعصر المملوكي وذلك لازدهار الأدب وموضوعاته ورواده في هذا العصر.
  • مجموعة طلاب الصف الثاني الثانوي الأزهري بمحافظة سوهاج، حيث ميدان عمل الباحث في إطار هذه المحافظة وقد اختار الباحث طالبات معهد الطليحات للفتيات بالقسم الأدبي التابع لمركز جهينة.
  • أربع مستويات من تصنيف بلوم المعرفي ( التذكر، الفهم، التطبيق، التحليل) لكونها أكثر مناسبة مع مادة النصوص الأدبية.
  • خمس مهارات من مهارات التفكير الناقد وهي ( الاستنتاج، معرفة الافتراضات، تقويم الحجج، التفسير، الاستنباط) وهذه المهارات الخمسة هي المهارات التي استهدفت تنميتهم عديد من الدراسات والبحوث السابقة، نظرًا لأهميتهم بين مهارات التفكير.
  • مجالي القصة القصيرة والمقال من مجالات الكتابة الإبداعية لإمكانية الاستفادة من مهارات التحليل والإبداع والتطبيق في تنمية مهاراتهما، وتمكن الطلاب من استخدامهم في كتاباتهم كالتعبير التحريري، وحدد الباحث مهارات كل منهما من خلال استبانة تم إعدادها وعرضها على مجموعة من المحكَّمين للتحقق من صدقها ومناسبتها.

 

وفي ضوء طبيعة البحث الحالي وفي ضوء أهدافه قام الباحث بإعداد المواد والأدوات الآتية:

  • مواد البحث:
  • قائمة بمهارات الكتابة الإبداعية في مجالي القصة والمقال.
  • كُتَيِّب للطالب معد وفق استراتيجية مقترحة قائمة على نظرية الذكاء الناجح.
  • دليل للمعلم معد وفق استراتيجية مقترحة قائمة على نظرية الذكاء الناجح.
  • أدوات البحث:
  • اختبار التحصيل المعرفي في النصوص الأدبية لطلاب الصف الثاني الثانوي الأزهري.
  • اختبار مهارات التفكير الناقد في النصوص الأدبية لطلاب الصف الثاني الثانوي الأزهري.
  • اختبار مهارات الكتابة الإبداعية في مجالي القصة والمقال لطلاب الصف الثاني الثانوي الأزهري.

وقد اعتمد البحث الحالي على المنهج التجريبي واستخدم منه النموذج  شبه التجريبي  Exparmental, Research القائم على تصميم المجموعتين (تجريبية – ضابطة) حيث درست المجموعة التجريبية باستخدام الاستراتيجية المقترحة القائمة على نظرية الذكاء الناجح، بينما درست المجموعة الضابطة بالطريقة المعتادة،  وتم حساب الأثر بعد التجريب على التحصيل المعرفي وتنمية بعض مهارات التفكير الناقد والكتابة الإبداعية لدى الطلاب .

وتمثلت متغيرات البحث الحالي في:

  • المتغير المستقل:
  • إستراتيجية مقترحة قائمة على نظرية الذكاء الناجح في تدريس النصوص الأدبية.
  • المتغيرات التابعة:
  • التحصيل المعرفي في مادة النصوص الأدبية.
  • مهارات التفكير الناقد.
  • مهارات الكتابة الإبداعية.

وللإجابة عن أسئلة البحث الحالي، والتحقق من صحة أو خطأ فروضه قام الباحث بالآتي:

  • إعداد الإطار النظري للبحث من خلال الاطلاع على الأدبيات السابقة والدراسات والبحوث السابقة ذات العلاقة بموضوع البحث الحالي وتضمن ما يلي:
  • نظرية الذكاء الناجح والاستراتيجية المقترحة .
  • النصوص الأدبية وأهميتها وطرق تدريسها.
  • التفكير الناقد.
  • الكتابة الإبداعية.
  • إعداد المواد والأدوات التعليمية التي تطلبها البحث والمتمثلة في :
  • إعداد كتيب الطالبة في ضوء الاستراتيجية المقترحة، لبعض النصوص الأدبية من كتاب الأدب والنصوص بالصف الثاني الثانوي الأزهري .
  • إعداد دليل إرشادي للمعلم.
  • تصميم اختبار التحصيل المعرفي في النصوص الأدبية لمستويات ( التذكر ، الفهم، التطبيق، التحليل) من تصنيف بلوم.
  • إعداد اختبار مهارات التفكير الناقد.
  • إعداد اختبار مهارات الكتابة الإبداعية في مجالي القصة والمقال.
  • اختيار مجموعتي البحث من طلاب الصف الثاني الثانوي، وهما عبارة عن مجموعتين إحداهما ضابطة، والأخرى تجريبية.
  • تطبيق أدوات القياس القبلي (اختبار التحصيل المعرفي واختبار مهارات التفكير الناقد واختبار مهارات الكتابة الإبداعية) على مجموعتي البحث تطبيقًا قبليًا للتأكد من تكافؤ المجموعتين .
  • تدريس النصوص المختارة باستخدام الاستراتيجية المقترحة القائمة على نظرية الذكاء الناجح للمجموعة التجريبية، في حين تم تدريس النصوص نفسها للمجموعة الضابطة بالطريقة المعتادة.
  • إجراء التطبيق البعدي لأدوات البحث (اختبار التحصيل المعرفي واختبار التفكير الناقد واختبار الكتابة الإبداعية) وذلك بعد الانتهاء من تدريس النصوص المختارة لتجربة البحث.
  • رصد درجات أدوات القياس ومعالجة النتائج إحصائياً و تحليلها وتفسيرها.
  • تقديم التوصيات والمقترحات في ضوء نتائج البحث .

نتائج البحث:

 وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى الدلالة ( 0.05) ، بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية التي درست باستخدام الاستراتيجية المقترحة، ودرجات المجموعة الضابطة التي درست باستخدام الطريقة المعتادة في التطبيق البعدي في اختبار التحصيل المعرفي لمصلحة المجموعة التجريبية.

وجود فرق دال إحصائيا عند مستوى دلالة ( 0.05) بين متوسطَي درجات طالبات المجموعة التجريبية، اللاتي درسن بعض النصوص الأدبية باستخدام الاستراتيجية المقترحة، القائمة على نظرية الذكاء الناجح وطالبات المجموعة الضابطة اللاتي درسن النصوص نفسها بالطريقة المعتادة في اختبار التفكير الناقد لمصلحة المجموعة التجريبية.

وجود فرق دال إحصائيا عند مستوى دلالة ( 0.05) بين متوسطَي درجات طالبات المجموعة التجريبية، اللاتي درسن بعض النصوص الأدبية باستخدام الاستراتيجية المقترحة، القائمة على نظرية الذكاء الناجح وطالبات المجموعة الضابطة اللاتي درسن النصوص نفسها بالطريقة المعتادة في اختبار الكتابة الإبداعية لمصلحة المجموعة التجريبية.

وفي ضوء ما توصلت إليه نتائج البحث الحالي من تفوق طالبات المجموعة التجريبية التي درست النصوص الأدبية من كتاب الأدب والنصوص باستخدام الاستراتيجية المقترحة القائمة على نظرية الذكاء الناجح، على طالبات المجموعة الضابطة التي درست الباب نفسه بالطريقة المعتادة في تنمية التحصيل المعرفي ومهارات التفكير والكتابة الإبداعية يوصي الباحث بما يلي:

  • تدريب طلاب وطالبات شعبة اللغة العربية بكليات التربية على استخدام نظرية الذكاء الناجح وإعداد استراتيجيات وبرامج تدريسية في ضوئها لتنمية التفكير الناقد لدى المتعلمين.
  • التركيز في التدريس للمتعلمين على مخاطبة كافة أنواع التفكير لدى الطلاب تحليلية وإبداعية وعملية وصياغة وتصميم أنشطة الدرس في ضوئها.
  • توجيه اهتمام المتخصصين في المناهج وطرق التدريس إلى ضرورة الاستفادة من نظرية الذكاء الناجح وتطبيقاتها في تدريس علوم اللغة العربية.
  • إعادة النظر في تدريس النصوص الأدبية في ضوء النظريات الحديثة .
  • التركيز في تنمية مهارات الكتابة الإبداعية لدى المتعلمين على أساليب تنمية القدرات التحليلية والإبداعية والعملية التي تقوم عليها نظرية الذكاء الناجح.
  • الدمج بين عمليتي التدريس والتقييم عند تنفيذ الدروس واستخدام التقييم في عملية التدريس.

وفي ضوء ما أسفرت عنه نتائج البحث الحالي وتوصياته، يمكن تقديم عدد من الدراسات  والبحوث المقترحة التي يمكن إثراء الميدان التربوي بها ومنها:

  • فاعلية برنامج تدريبي مقترح  قائم على نظرية الذكاء الناجح في تنمية مهارات تدريس فروع اللغة العربية لدى الطلاب المعلمين.
  • فاعلية برنامج مقترح قائم على نظرية الذكاء الناجح في تدريس البلاغة في تنمية المفاهيم البلاغية ومهارات التذوق الأدبي لدى طلاب المرحلة الإعدادية.
  • دراسة مقارنة بين استخدام نظرية الذكاء الناجح ونظريات أخرى في تدريس النصوص الأدبية وأثرها على التحصيل المعرفي والتفكير الناقد .
  • فاعلية نموذج تدريس مقترح قائم على نظرية الذكاء الناجح في تدريس القراءة على  تنمية مهارات القراءة الإبداعية لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية.

 

 

Summary of the study

This part contains the research problem, its significance, and its plan of study, the findings that have been reached, the recommendations and research suggestions

The current study problem stated in the low level of cognitive achievement of literary texts and poor performance in critical thinking skills and creative writing skills of school students the skills of AL-Azhar secondary students.:

  1. What is the effect of a suggested strategy based on the successful intelligence theory on teaching literary texts on developing  the cognitive achievement of  2nd year of Al -Azhar  secondary  school students?
  2. What is the effect of a suggested strategy based on the theory of successful intelligence on teaching literary texts on developing critical thinking skills of 2nd year El- Azhar secondary school students?
  3. What is effect of a suggested strategy based on the theory of successful intelligence on teaching literary texts on developing creative writing skills of 2nd year Al- Azhar secondary school students?

The current research tried to test the validity of the following hypotheses:

1-There is a statistically significant difference at the level (0.05) between the mean scores of students in the experimental group and the control group students scores in the post –test of cognitive achievement, in favor of the experimental group students .

2-There is a statistically significant difference at the level (0.05) between the mean scores of students in the experimental group, and grades students in the control group  in the post-test of  critical thinking, in favor  of students of  experimental group.

3-There is a statistically significant difference at the level (0.05) between the mean scores of students in the experimental group and the control group students grades in the post-test of   creative writing, in favor of students in the experimental group.

The current research aimed at recognizing the effect of the suggested strategy based on the successful intelligence theory on:

  • Developing the cognitive achievement in the literary texts of AL-Azhar 2nd year secondary school students.
  • Developing the critical thinking skills of AL-Azhar 2nd year secondary school students.
  • Developing some of creative writing skills of of AL-Azhar 2nd year secondary school students.

.The significance of study was represented in designing a suggested strategy that could let teachers and learners make the best use of it for developing their performance in general and the educational process in particular.

Developing and improving the performance of students through their study to the literary texts using the suggested strategy and the tools for measuring the level of achievement of students in the literary texts and their command of critical thinking skills and creative writing skills.

Helping the researchers in the field of teaching Arabic language to conduct studies on the application of the theory of successful intelligence to other branches of the Arabic language and benefiting from the tools of research in constructing tests for measuring the cognitive achievement, the critical thinking, and the creative writing of students.

Drawing the attention of curriculum designers and developers to utilize Theory of successful intelligence in designing Arabic language curricula of different stages to ensure the learner usage to its analytical, creative and practical, rather than focusing on analytical only.

The current research is delimits to:

-  Some of the literary texts (poetic, prose) that are planned for students of second grade  of Al Azhar secondary school  of the Abbasi and the Mamluk era for the prosperity of literature and its subjects and pioneers in this age.

-  A group of secondary school  students in Sohag in   Al-Azhar, where he worked as a researcher in the field of the framework of this governorate  has chosen the researcher students Tleihat Girls Institute

- Four levels of Bloom's Taxonomy of cognitive (memorization, comprehension, application, analysis) for being the most suitable material with literary texts.

- Five skills of critical thinking skills, a (conclusion, knowledge of assumptions, evaluating arguments, interpretation, inference) and these five skills are the skills that targeted the development of several previous studies and research, due to their importance of thinking skills.

- The domains of the short story and essays of creative writing for the possibility to take the advantage of Meh skills analysis, creativity and application in the development of their skills, the students were able to use them in their writings As editorial expression, and the researcher identified the skills of each through a questionnaire was prepared and presented to a group of jury to verify the truthfulness and suitability.

In light of the nature of the current research and in the light of the objectives of the researcher prepared the following materials and tools:

Materials of the study:

  • A List of creative writing skills in the areas of story and article.
  • Students Booklet prepared in accordance with the proposed strategy based on the theory of successful intelligence.
  • A teacher's guide prepared in accordance with the proposed strategy based on the theory of successful intelligence.

Tools of the study:

  • The cognitive achievement test in literary texts for students of the second year of Al Azhar secondary school.
  • Test   in critical thinking skills in Literary Texts for Second - Year Secondary School Students.
  • A test of creative writing  skills in m Jali story and article for students of the second year of Al Azhar secondary school .

The current research used the quasi experimental method, Research Based on the design of the two groups (experimental - control group) The experimental was exposed to the proposed strategy based on the theory of successful intelligence, while the control group was exposed to  the usual way, and the impact account after experimentation on cognitive achievement and the development of some critical thinking skills and creative writing.

Independent variable: A proposed strategy based on the successful intelligence in the teaching of the theory of literary texts.

Dependent variables:

- Collection of knowledge in the subject of literary texts.

- Critical thinking skills.

- Skills Creative writing.

To answer the questions of the current research, validate the correctness and wrong of the hypotheses, the researcher has done as following:

  • Reviewing the pertinent literature and the previous relevant  studies and researches related to the topic of current research included the following:

- The theory of the successful intelligence.

- Literary importance and methods of teaching the texts.

- Critical thinking.

- Creative Writing.

  • Preparing the materials and educational tools required in the research by :

- Preparing the student's booklet in light of the suggested strategy, some literary texts from the Book of literature and texts of El Azhar second year   secondary school students.

- Preparing a teacher's guide.

- Preparing a cognitive achievement test in literary texts of the levels of design (remembering, understanding, application, analysis) of Bloom 's Taxonomy.

- preparing a critical thinking test.

- preparing a creative writing test in the areas of story and article.

  • Selecting the two groups of research from the second year of Secondary school (Experimental- Control )
  • Applying of pre-test or measurement tools (cognitive achievement test and critical thinking and creative writing skills test) on the application of the two sets of the research.
  • Teaching selected texts by using the proposed strategy based on the theory of successful intelligence to the experimental group, while teaching texts to the control group in the usual way.
  • Administrating a Post Test for the research (cognitive achievement test and test critical thinking and test creative writing) after the completion of the teaching texts selected for the search experience.
  • Monitoring degrees measuring instruments and statistical treatment of results and analysis and interpretation.
  • Making recommendations and proposals in the light of the search results.

Findings of the Study:

  • There is a statistically significant difference at the level (0.05) between the mean scores of students in the experimental group and the control group students grades in the post –test of cognitive achievement, for the benefit of the experimental group students .
  • There is a statistically significant difference at the level (0.05) between the mean scores of students in the experimental group, and grades students in the control group in the post-test of  critical thinking, for the benefit of students of  experimental group.
  • There is a statistically significant difference at the level (0.05) between the mean scores of students in the experimental group and the control group students grades in the post-test of creative writing, for the benefit of students in the experimental group.

In the light of the findings of the present research, the students of the experimental group, which studied the literary texts from the book of literature and texts using the proposed strategy based on the theory of successful intelligence, focused on the students of the control group who studied the same section in the usual way in the development of cognitive achievement and creative thinking and writing skills. With the following:

  • Training students of Arabic Language Department of the faculties of education to the successful use of intelligence theory and the preparation of strategies and programs Teaching in the light of the development of critical thinking among learners.
  • Focus on teaching for learners to address all types of analytical thinking and creative process and the drafting and design lesson activities in the light of the students.
  • Drawing the attention of specialists in the curriculum and teaching methods to the need to take advantage of the theory of successful intelligence and its applications in the teaching of Arabic.
  • Teaching literary texts in the light of modern theories.
  • 1Focussing in the development of creative writing skills of learners on the analytical, creative and practical capabilities that underpin the theory of the successful development of intelligence methods.
  • Integrating between the processes of teaching and evaluation when implementing the lessons and use of evaluation in the process of teaching.

Research proposed studies:

In light of the outcome of the current research findings and recommendations, it can provide a number of proposed studies and research that can be enriched by the educational field, including:

  • Effectiveness of the proposed training program based on The Theory of Successful Intelligence in the development of teaching branches of the Arabic language skills of student teachers.
  • The effectiveness of a proposed program based on the theory of successful intelligence in the teaching of rhetoric in the development of rhetorical concepts and skills of literary taste among students in the preparatory stage.
  • The effectiveness of teaching proposal is based on the successful intelligence in the teaching of reading on the development of creative reading skills of primary school pupils theoretical model.