رسالة دكتوراه

فاعلية برنامج تدريبي باستخدام النظرية التواصلية فى تنمية بعض مفاهيم الويب3 ومهارات إنشاء بيئات افتراضية لدى اخصائيى تكنولوجيا التعليم واتجاهاتهم نحو تكنولوجيا المعلومات

إعداد الباحث

د. سيد محمد سيد محمد فرغلى طنطاوي

مصر 

جامعة سوهاج 

كلية التربية 

قسم تكنولوجيا التعليم 

1439هـ - 2018م

تفضلوا المستخلص في المرفقات

وبالتوفيق

 

مستخلص البحث

عنوان البحث : فاعلية برنامج تدريبي باستخدام النظرية التواصلية فى تنمية بعض مفاهيم الويب3 ومهارات إنشاء بيئات افتراضية لدى اخصائيى تكنولوجيا التعليم واتجاهاتهم نحو تكنولوجيا المعلومات.

اسم الباحث : سيد محمد سيد محمد فرغلى طنطاوي

جهة البحث : كلية التربية – جامعة سوهاج

مجموعة البحث : تكونت مجموعة البحث من( 40) من أخصائيي تكنولوجيا التعليم .

 مواد وأدوات البحث :

  • برنامج تدريبي باستخدام النظرية التواصلية
  • اختبار مفاهيم web3 قائم على النظرية التواصلية .
  • اختبار تحصيلي إلكتروني .
  • بطاقات ملاحظة لتحديد مدى تنمية مهارات انشاء البيئات الافتراضية لدى أخصائيي تكنولوجيا التعليم.
  • مقياس إلكتروني لاتجاهات أخصائيى تكنولوجيا التعليم نحو تكنولوجيا المعلومات .

نتائج البحث

  1. فاعلية البرنامج التدريبي في تنمية  بعض مفاهيم web3 لدى أخصائيي تكنولوجيا التعليم عند مستوى دلاله 0.05% لصالح التطبيق البعدى لمجموعه البحث .
  2. فاعلية البرنامج التدريبي فى تنمية بعض مهارات إنشاء البيئات الافتراضية لدى أخصائيي تكنولوجيا التعليم عند مستوى دلاله0.05% لصالح التطبيق البعدى لمجموعه البحث .
  3. فاعلية البرنامج التدريبي في تنمية اتجاهات اخصائيى تكنولوجيا التعليم نحو تكنولوجيا المعلومات عند مستوى دلاله 0.05% لصالح التطبيق البعدى لمجموعه البحث .

التوصيات

  • توفير البيئة اللوجستية لتلبية متطلبات توظيف أدوات الويب (Web 3) فى عمليتي التعليم والتعلم والقدرة على استيعاب تلك المفاهيم الخاصةweb3.
  • تجهيز مقررات الكترونية وإعداد برمجيات توضح كيفية بناء الويب الدلالي لدى أخصائيي تكنولوجيا التعليم

الكلمات المفتاحية

النظرية التواصلية- الويب 3  - أخصائيي تكنولوجيا التعليم – البيئات الافتراضية - تكنولوجيا المعلومات

 

 

Research abstract

Research Title:

The Effectiveness of a Training Program Using the Connectivism Theory in Developing Some Web3 Concepts and Skills of Establishing Virtual Environments Of Educational Technology Specialists And Their Attitudes toward Information Technology

Researcher Name: Sayed Mohamed Sayed Mohamed Farghly Tantawy.

Place of Research: Faculty of Education -  Sohag University

Research Group: it consists of forty education technology specialists

Material and Tools:

  • A training program based on the Connectivism theory
  • Web concepts test 3.0 based on the Connectivism theory
  • Electronic Achievement Test
  • Observation cards to know the development of the education technology specialist’s skills to create virtual environments.
  • Electronic Rubrics for the Attitudes of the Education Technology Specialist Towards the Education Technology.

Research Results:

  • The effectiveness of the training program in developing some web concepts 3.0 with the education technology specialist to the level 0.05 % for the post application of the research group.
  • The effectiveness of the training program in developing some of the education technology specialist’s skills to create virtual environments to the level 0.05 % for the post application of the research group.
  • The effectiveness of the training program in developing some of the education technology specialist’s skills towards the education technology to the level 0.05 % for the post application of the research group.

Recommendations         

  • Provide the logistics environment to meet the requirements of the use of Web tools in the teaching and learning processes and the ability to absorb these concepts.
  • The preparation of electronic courses and the preparation of software to demonstrate how to build the web in the eyes of educational technology specialists

key words: The Connectivism theory- The web 3- The education technology specialist- The virtual environments- .The education technology

 

 

ملخص الرسالة باللغة العربية:

 

مقدمة :

نظرا لأهمية دوره في العملية التعليمية ومسئوليته في تدريب المعلمين والمتعلمين كواحدة من مهام أخصائي تكنولوجيا التعليم بالمؤسسات التعليمية لتوظيف مهارات تكنولوجيا المعلومات ومهارات الاستخدام في العملية التعليمية، هذا الدور لن يتأتى ذلك إلا من خلال التدريب المستمر على كل ما هو جديد في هذا المجال.

ولعل إنشاء مركز التطوير التكنولوجي بوزارة التربية والتعليم وفروعه بالمحافظات المختلفة أهم مظاهر الاهتمام في هذا المجال كما جاءت توصيات عديد من المؤتمرات في مجال تكنولوجيا التعليم والمعلومات لتؤكد على أهمية تدريب أخصائي تكنولوجيا التعليم، وعلى التدريب المستمر لتوظيف مستحدثات تكنولوجيا التعليم والمعلومات. 

ويرى" الحصرى"(2000 ،149) انه يجب أن يلازم الإنفاق الكبير على التجهيزات التكنولوجية في المدارس تدريب أخصائي تكنولوجيا التعليم على مهارات التعامل مع هذه التكنولوجيا.*

كما أكدت نتائج  العديد من الدراسات التي أجريت في هذا المجال مثل دراسةعلى (2004) والتي هدفت إلى تحديد الكفايات المهنية لأخصائي تكنولوجيا التعليم، ودراسةالفقى ( 2005)، والتي هدفت إلى تعرف فعالية برنامج تدريبي مقترح لتوظيف مهارات الاتصال التعليمي الإلكتروني لدى أخصائي تكنولوجيا التعليم، ودراسة عثمان (2006) والتي استهدفت تحديد مهام أخصائي تكنولوجيا التعليم بمدارس التعليم العام في ضوء المستحدثات التكنولوجية وتقويم أدائه الوظيفي، وأوصت هذه الدراسات في ضوء نتائجها على ضرورة تخطيط وإعداد البرامج التدريبية أثناء الخدمة لأخصائي تكنولوجيا التعليم في ضوء الحاجات الفعلية لهم ومن خلال استطلاع آرائهم في المهارات التي يرون أنهم في حاجة للتدريب عليها، وضرورة الاستمرار في تقديم البرامج التدريبية التي بدورها تنمى مهارات أخصائي تكنولوجيا التعليم فى الميدان.

ولقد مرت الشبكة العنكبوتية بأجيال متعددة منذ أن تم تطويرها عام  1990 م على يد  Tim Lee  فقد دعمت النشر الالكتروني من خلال صفحات تستخدم لغة الترميز النصوص الفائقة  ثم تطورت فيما بعد لتعتمد على النشر باستخدام نظم إدارة المحتوى ، وقد كانت الشبكة العنكبوتية تحقق استرجاع المعلومات وتبادل المعرفة والمشاركة فيها بين المستفيدين من أى مكان دون اعتبار للحواجز الجغرافية .(بامفلح ،2008 ، 22).

مع الاتجاه نحو الجيل الثالث من web3 ظهر ما يعرف الويب الدلالى Semantic web ،الذى يعد ثورة فى عالم المعلومات ، حيث أحدث نقلة فى معالجة المعلومات عن طريق تحقيق فهم web3 لمعانى ودلالات الكلمات التى يعالجها ويسترجعها(عبد الهادى ، 2009 ، 684).

ويُعد الويب الدلالي Semantic web احد المفاهيم التى ظهرت فى المرحلة المعاصرة ضمن ما أفرزته البيئة الرقمية ، إذ أنه يقود إلى العمل على تحويل web3 من مجرد مكان ضخم لخزن وتجميع كم هائل مما يتم إضافته من النصوص والصور ومقاطع الفيديو وغيرها  من المعلومات غير المرئية ،وغير المنظمة تنظيما  يجعل من عملية الإفادة منها أمرا ميسورا ، إلى مستودع رقمي أو قاعدة بيانات كبيرة ترتبط  المعلومات الموجودة بداخلها بروابط مبنية على فهم المعانى والعلاقات التى تجعل ترابطها ترابطا جيدا  بالمعلومات ، ومعرفة بشكل تفهمه الآلة ويمكن لها معه إدراك العلاقات الترابطية  بين المعلومات  وتحليل وفهرسة أصناف المعرفة  ليصبح البحث عن المعلومة عملية تقوم الآلة بجزء كبير منها وينحصر دور الإنسان بعد ذلك فى استقبال النتائج جاهزة والاستفادة منها.(الأكلبى ، 2012، 253-254).          

كما يُعد web3  بمثابة الرؤية الأصيلة للويب الحالى حيث تلعب المعانى والمضامين  للمحتوى الدور الرئيس فيها أكثر مما عليه الآن ، وجدير بالذكر أن فكرة web3

الدلالي  تعود إلى Tim Lee ولكن يعود وجودها  ونقلها إلى حيز الوجود إلى فريق كامل من العلماء فى الاتحاد العالمي للويب W3C والذي عملوا منذ عام 2004 على تجنيد وتوظيف تكنولوجيا الويب الدلالية المختلفة  للوصول إلى ما هى عليه الآن.(النشرتى 2012، 112).

وتعمل تكنولوجيا المعلومات والاتصالات  على إعادة تشكيل البيئات التعليمية من خلال تقديم هياكل  ووسائل جديدة  تتواصل وتعمل معا ، وتوسع الوصول للمعلومات والشبكات ، وزيادة مرونة الوقت والمكان للتعلم المرن المفتوح ، وتمثل بيئة التعلم الالكتروني مجتمعا الكترونيا ديناميكيا يشتمل على المتعلم والمعلم أو المحاضر ومصادر التعلم الالكتروني ، ومن خلال هذه البيئة يمكن أن يتفاعل المتعلم عن بعد مع غيره من أطراف عملية التعلم مستعينين بكافة أنواع شبكات المعلومات ، وتعد بيئة التعلم الالكترونية بؤرة اهتمام الدارسين وهى إحدى ثمار التقنية العصرية التى استحدثت فى مجال التعليم . (خليل ،2012 ، 47).

مشكلة البحث وتحديدها  :

تتضح مشكله البحث من خلال عمل الباحث كأخصائي تكنولوجيا تعليم بمركز التطوير التكنولوجي بمديرية التربية والتعليم بسوهاج وجد قصوراً  فى التدريبات التى تساعد على التفاعل مع تكنولوجيا web3 الدلالي والبيئات الافتراضية عموما وذلك على النحو التالى  :

  • لا تساعد الخطة التدريبية الواردة من الوزارة لتدريب أخصائى تكنولوجيا التعليم على امتلاك أى من مهارات إنشاء البيئات الافتراضية .
  • نقص المواد التدريبية المقررة على أخصائى تكنولوجيا تعليم على أى من تكنولوجيا الويب الدلالى أو مهاراته الأساسية .
  • عدم وجود نوعيه من البرامج التدريبية التى تختص بالمفاهيم الخاصة للويب الدلالي والمهارات العلمية فى إنشاء البيئات الافتراضية والبرامج التى تتعامل بها ومعها .

           وقد ارتكز الباحث أيضا فى تحديده لمشكلة البحث المقترح  على بعض من الدراسات التى أشارت إلى أهمية استخدام web3 الدلالي فى العملية التعليمية  ومنها دراسات :-

  • (بامفلح 2008) والتي هدفت إلى معرفة محركات البحث بالويب الدلالي فى ظل التطبيقات الحديثة فى استخدامه ومعرفة لغات ومفاهيم w3c كالانطولوجيا وخلافة من لغات الترميز المختلفة .
  • (الفقى 2009 ) و أشارت إلى إنشاء بيئات افتراضية باستخدام تكنولوجيا web3 المختلفة وإدراجها فى العملية التعليمية ومساعده المتعلم والمعلم على استخدام مثل هذه التكنولوجيا فى العملية التعليمة.
  • (النشرتى 2012) أوصت إلى استخدام محركات البحث في الويب الدلالي وإنشاء بيئات رقمية تساعد فى عمليات البحث وعمل قاعدة بيانات ضخمة واستغلال لغات الترميز المختلفة للمساعدة فى فهم الويب الدلالي.
  • (الأكلبى 2012) والتي اهتمت بتطبيقات الويب الدلالي فى بيئات المعرفة وإنتاجاها العلمي والمعرفي.

 ندرة عدد الدراسات العربية – في حدود علم الباحث – فى web3 وتطبيقاته  وقد دعت تلك الدراسات القليلة إلى الاهتمام بتطبيقات الويب الدلالي وإنتاجه وترميزه  .

أجرى الباحث دراسة استكشافية ، لتحديد مدى معرفة ودراية أخصائى تكنولوجيا تعليم بماهية الويب الدلالي وتكنولوجيا المعلومات ، ومدى معرفة  قدرة الأخصائيين على إنشاء وتصميم بيئات افتراضية  وذلك لتحديد الاحتياجات التدريبية فى المهارات التى يحتاجونها للتدريب عليها ، وطبقت هذه البحث الاستكشافية على أخصائى تكنولوجيا تعليم بعدد من مدارس إدارة طما التعليمية محل إقامة الباحث وكانت عدد عينة البحث 30 أخصائيا فى تكنولوجيا تعليم  .

وتم تحليل نتائج البحث الاستكشافية وقد تلاحظ للباحث ما يلى :

  • أن أخصائي تكنولوجيا التعليم في حاجه إلى الدورات التدريبية المتخصصة التي تنمى مهاراتهم التكنولوجية وتطور من أداء مهامهم في ظل التطور المتسارع في تكنولوجيا التعليم وعلى رأسها مهارات الويب الدلالى وإنشاء البيئات الافتراضية.
  • الرغبة لدى أخصائيي تكنولوجيا التعليم في الالتحاق بالدورات التدريبية المتخصصة لتطوير أدائهم والوقوف على ما هو جديد في المجال وتنمية مستواهم المعرفي والمهارى فيما يخص مهارات إنشاء البيئات الافتراضية، وعليه فقد وجد موضوع البحث قبولا لدى أخصائيي تكنولوجيا التعليم وكان مبررا لاستكمال موضوع البحث، وان هناك حاجة إلى تدريبهم لعلاج جوانب القصور في أدائهم وإتقانهم مهارات الويب الدلالى وإنشاء البيئات الافتراضية.

وقد أكدت المناقشات التي تمت بين الباحث وأخصائيي تكنولوجيا التعليم أثناء إجراء استطلاع الرأي على ما يلى:

  • الدورات التدريبية التي تلقاها بعض أخصائيي تكنولوجيا التعليم فى تكنولوجيا المعلومات اقتصرت على كيفية التعامل مع موقع الوزارة الالكتروني والدخول في الحصص التخيلية التي يوفرها الموقع.
  • كان من الملاحظ أيضا الخلط في تعرف ماهية البيئة الافتراضية وفهم أدواتها وأنواعها، حيث أقتصر مفهوم البيئة الافتراضية لدى العديد من أخصائيي تكنولوجيا التعليم على مجرد استخدام الانترنت في التعليم.

من العرض السابق إضافة إلى نتائج استطلاع الرأي والمقابلات تبين نقص مهارات إنشاء البيئات الافتراضية والويب الدلالى لدى أخصائيي تكنولوجيا التعليم، وقصور أدائهم في البيئات الافتراضية.

أهداف البحث  :

هدف هذا البحث إلى 

  1. تنمية بعض مفاهيم web3 لدى أخصائي تكنولوجيا التعليم.
  2. تنمية مهارات إنشاء بيئات افتراضية لدى أخصائي تكنولوجيا التعليم.
  3. تنمية الاتجاه نحو تكنولوجيا المعلومات لدى أخصائي تكنولوجيا التعليم.

أهمية البحث :

  1. تقديم برنامج تدريبي مقترح لتكنولوجيا web3 .
  2. قد يفيد هذا البحث فى توافر معلومات إضافية فى البحوث العربية للويب 3.
  3. تحديد مفاهيم وتكنولوجيا web3 فى بيئات افتراضية .
  4. تحديد اتجاه أخصائى تكنولوجيا تعليم للويب 3 وتكنولوجيا المعلومات وتطبيقاته.

 أسئلة البحث :

  • ما فاعلية البرنامج التدريبي باستخدام النظرية التواصلية على تنمية بعض مفاهيم web3 لدى أخصائي تكنولوجيا التعليم؟
  • ما فاعلية البرنامج التدريبي باستخدام النظرية التواصلية على مهارات إنشاء بيئات افتراضية لدى أخصائي تكنولوجيا التعليم؟
  • ما فاعلية البرنامج التدريبي باستخدام النظرية التواصلية في تنمية الاتجاه نحو تكنولوجيا المعلومات لدى أخصائي تكنولوجيا التعليم؟

حدود البحث :

إقتصر البحث على

  • حدود بشرية : إشتملت البحث على (40) من أخصائى تكنولوجيا تعليم بمحافظة سوهاج .
  • حدود موضوعية :بعض مفاهيم وتطبيقات web3 ومهارات إنشاء البيئات الافتراضية
  • حدود زمانية : فى العام الدراسى 2017/2018

مواد وأدوات البحث:

أولا مواد المعالجة

  • برنامج تدريبي باستخدام النظرية التواصلية.
  • قائمة مهارات web3
  • قائمة مفاهيم web3

 ثانيا أدوات القياس

  1. اختبار أدائى لقياس مدى توافر مهارات web3 لدى أخصائى تكنولوجيا تعليم.
  2. اختبار تحصيلى إلكترونى لقياس مدى توافرمفاهيم web3 لأخصائى تكنولوجيا تعليم.
  3. استبيان لتحديد الاحتياجات التدريبية لأخصائى تكنولوجيا تعليم.
  4. بطاقات ملاحظة للجانب الأدائى لأخصائى تكنولوجيا تعليم.
  5. مقياس الاتجاه نحو تكنولوجيا المعلومات وفقا لتقنيات web3 لأخصائى تكنولوجيا تعليم.

فروض البحث :

  • لايوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى (0.05)بين متوسطي درجات أخصائيى تكنولوجيا التعليم في التطبيقين القبلي و البعدي للاختبار التحصيلي المعرفي  .
  • لايوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) بين متوسطي درجات أخصائيى تكنولوجيا التعليم في التطبيقين القبلي و البعدي لبطاقات ملاحظة إنشاء بيئات افتراضية .
  • لايوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى (0.05)بين متوسطي درجات أخصائيى تكنولوجيا التعليم في التطبيقين القبلي و البعدي لمقياس الاتجاه نحو تكنولوجيا المعلومات .

منهج البحث :

  إعتمد البحث على استخدام المنهج الوصفى فى البحث عن  اهمية الويب الدلالى وتطبيقاته  والمنهج شبه التجريبى فى استخدام ادوات القياس فى مهارات انشاء البيئات الافتراضية وتحديد الاتجاه لدى أخصائى تكنولوجيا تعليم .

 

 

متغيرات البحث

المتغير المستقل

البرنامج التدريبي باستخدام النظرية التواصلية لتنمية مهارات web3  .

المتغيرات التابعة

1- بعض مفاهيم web3 لدى أخصائى تكنولوجيا تعليم.  

2- بعض مهارات إنشاء البيئات الافتراضية لأخصائى تكنولوجيا تعليم بمحافظة سوهاج. 

3- الاتجاه نحو تكنولوجيا المعلومات لأخصائى تكنولوجيا تعليم. 

إجراءات البحث

 تم إتباع الخطوات التالية :

  • إعداد بطاقة ملاحظة لقياس الجانب الأدائي لمهارات إنشاء البيئة الافتراضية.
  • تصميم بيئة افتراضية وفق النظرية التواصلية
  • تصميم اختبار إلكترونى في مهارات web3
  • عمل قائمة بمهارات إنشاء بيئات افتراضية التى يحتاجها أخصائى تكنولوجيا تعليم
  • إعداد مقياس إلكترونى لمعرفة اتجاه أخصائيى تكنولوجيا تعليم نحو تكنولوجيا المعلومات وفقا لتكنولوجيا الويب الدلالى
  • تطبيق البرنامج

نتائج البحث

  • حقق البرنامج التدريبى باستخدام النظرية التواصليه فاعليه في تنمية بعض مهارات انشاء البيئات الافتراضية لدى أخصائيى تكنولوجيا التعليم ، حيث يوجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطى درجات مجموعة البحث فى التطبيقين القبلى والبعدى فى الاختبار  التحصيلى للجانب المعرفى  لبعض مهارات انشاء البيئات الافتراضية  لصالح التطبيق البعدى ( المتوسط الاكبر ).
  • حقق البرنامج التدريبى باستخدام النظرية التواصلية فاعلية في تنمية بعض مفاهيم web3 لدى اخصائيى تكنولوجيا التعليم ، حيث يوجد فروق ذات دلاله إحصائية بين متوسطى درجات مجموعه البحث في التطبيقين القبلى والبعدى في اختبار المفاهيم لصالح التطبيق البعدى ( المتوسط الأكبر).
  • فاعلية البرنامج التدريبى باستخدام النظرية التواصليه في تنمية الاتجاهات نحو تكنولوجيا المعلومات لدى أخصائيى تكنولوجيا التعليم ، حيث يوجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطى درجات مجموعه البحث في التطبيقين القبلى والبعدى في مقياس الاتجاه لصالح التطبيق البعدى (المتوسط الأكبر).

 

 

توصيات البحث:

في ضوء ما أسفرت البحث من نتائج، يوصى الباحث بما يلي:

نشر ثقافة web3 الدلالى بين أخصائيي تكنولوجيا التعليم على مستوى جمهورية مصر العربية  ومعلمي المواد الدراسية المختلفة.

  • تصميم موقع إلكتروني من قبل وزارة التربية والتعليم المصرية لتعليم المواد الدراسية وتعلمها بمرحلة التعليم الأساسي والمرحلة الثانوية، وذلك من خلال بناء نظام متكامل وفاعل للتعلم الإلكتروني، وتوفير متطلباته وبخاصة المقررات وما تشتمل عليه من أنشطة ووسائط، واختبارات، وأدوات الاتصال والتفاعل المتزامن وغير المتزامن، مع الاهتمام بالبنية التحتية التقنية والكوادر الفنية الداعمة لنظام التعلم الذاتي القائم على الإنترنت.
  • محاولة الاستفادة من النظريات والبحوث التي أجريت في مجال تصميم بيئات التعلم الافتراضية، لمعرفة أفضل نماذج التصميم وأكثرها ملائمة لخصائص المتدربين ولطبيعة التعلم الالكتروني.
  • تصميم البيئات التعليمية الافتراضية بطريقة تساعد المتدرب على الاكتشاف واكتساب المعرفة.
  • ضرورة عقد دورات تعليمية خاصة بأنواع وشخصيات ووكلاء البيئة الافتراضية فى العملية التعليمية.
  • ربط ترقية أخصائي تكنولوجيا التعليم باكتساب بعض مهارات 0 وweb3.0  وتقديم مقترح لتطويره داخل المؤسسات التعليمية.

مقترحات البحث:

في ضوء النتائج التي أسفرت عنها هذه البحث، يقترح الباحث إجراء الدراسات التالية:

  • فاعلية برنامج تدريبي قائم على التعلم الذاتي على تنمية بعض مفاهيم انطولوجيا web3 واتجاهاتهم نحو التعلم المبنى على الشبكات .
  • فاعلية محركات البحث في الويب الدلالى في تنمية الذكاء الاصطناعى وأثره على تنمية التفكير البصري والاتجاه نحو التعلم الافتراضي.
  • واقع توظيف مهارات التصميم والاستخدام للبيئات الافتراضية فى العملية التعليمية لتنمية مفاهيم الواقع المعزز والتفكير التأملي.
  • فاعلية موقع تعليمي في توظيف مهارات برمجة web3 في العملية التعليمية لاخصائيى تكنولوجيا التعليم على تنمية الاتجاه نحو تصميم المقررات الالكترونية.
  • معوقات تصميم واستخدام بيئات التعلم الافتراضي من قبل أخصائيي تكنولوجيا التعليم بجمهورية مصر العربية.
  • فاعلية برنامج تدريبي قائم على التعلم الذاتي باستخدام بيئات التدريب الافتراضية على تنمية مهارات التقويم الالكتروني لدى أخصائيي تكنولوجيا التعليم.

 

 

ملخص البحث باللغة الإنجليزية:


Introduction:

            Because of the educational technology specialist’s important role in the learning process and his responsibility to train teachers and learners as one of his tasks in the educational institutions to apply the skills of the information technology and the skills of its use in the learning process. This role will not come unless from the ongoing training on all what is new in this field.

The establishing of the technology development centre at the ministry of education and its branches in all different governorates is one of the shapes of interest of this field. Also many recommendations from many conferences in the field of educational technology and information confirm the importance of the educational technology specialist trading and the ongoing training to apply the innovations of educational technology and information.

Alhosary ( 2000,149) beleive that huge expenditure of the technology equipments in schools must go side to side with the training of the educational technology specialist on the skills of dealing with this technology.

The results the of many studies that has been conducted in this field such as Ali’s study (2004) that aims to determine the professional qualifications of the educational technology specialist, Alfiky’s study (2005) that aims to show the effectiveness of a suggested training program to apply the skills of the electronic educational  communication with the educational technology specialist, Osman’s study  (2006) that aims to determine the tasks of the educational technology specialist in the general education schools in view of the technology innovations and his functional performance evaluations, recommend that in view of their results on the importance of planning and preparing of training programs during service of the educational technology specialist in view of their actual needs and their opinions survey on what they need to train on and the importance on continuing preparing training programs that grow the skills the educational technology specialist in the field.

The World Wide Web went through many generations since it was developed in 1990 by Tim Lee. It supported the electronic publishing by pages use hypertext markup language and it was developed later to rely on publishing using content management systems. It has been able to retrieve and share information, exchange knowledge and share among beneficiaries from any place regardless the geographic barriers. (Bamfleh, 2008, 22)

With the trend towards the third generation of web3, appeared what is known as the semantic web which is a revolution in the information world. It has made a leap in processing information by achieving the understanding of the web3 meanings and its semantics of words which it process and retrieve ( Abd al-hadi, 2009, 684)

The Semantic Web is one of the concepts that emerged in the contemporary stage as part of the digital environment. It leads to the transformation of web3 from just a huge place of storing and assembling a huge amount of what is added of texts, images, videos and other invisible and unstructured information that makes it easier to make advantage of it to a digital repository or a big database that links the information inside it with links based on the understanding of meanings and relationships that make their interrelationship is a well one with information

and knowledge the machine can understand and with it can recognize the relationships between information and analysis and indexing knowledge items to have a search for information as a process that the machine conducts a large part of them. After that, the role of the human being is limited to receive the ready results ready and benefit from them (Al-Aklabi, 2012, 253-254).

Also, Web3.0 is the true vision of the current web, where the meanings and contents of the content and plays a more important role than it does now. Moreover, the idea of the semantic web3 belongs to Tim Lee, but its existence and its re-existence are to a full team of scientists from the World Wide Web Consortium (W3C) who have been working on recruiting and employing different web3 semantic technologies to reach what they are now (Al Nasharty, 2012, 112).

The information and communication technology works on reshaping of the educational environments by providing new structures and ways that communicate and work together, expand access to information and networks, increase the flexibility of time and space for open, flexible learning. The e-learning environment is a dynamic electronic community that includes learner, teacher or lecture and the electronic learning resources. In this environment, the learner can interact remotely with other parties of the learning process using all types of information networks. The e-learning environment is the focus of learners and one of the fruits of modern technology developed in Education Field. (Khalil, 2012, 47).

 The research problem:

The research problem is illustrated by the work of the researcher as an educational technology specialist at the Technological Development Center at the Directorate of Education in Sohag. He found deficiencies in the exercises that help to interact with web3 semantic technology and the virtual environments in general, as follows:

 

  • The training plan provided by the Ministry does not assist the training of educational technology specialists to possess any skills to create virtual environments.
  • Lack of training materials determined by an educational technology specialist on any web3 technology or its basic skills.
  • Lack of quality training programs that deal with the concepts of semantic web and scientific skills of the creation of virtual environments and programs that deal with and by them.

  

The researcher also focused on determining the problem of the proposed research on some of the studies that pointed to the importance of using web3 semantic in the educational process, including studies:

A - (Bamflh 2008), which aims to know the search engines with web3 semantic in light of modern applications of its use and know and languages ​​and concepts w3c as Kalantologia and others of different coding languages.

B - (Al Feky 2009) points to the creation of virtual environments using the various web3 technologies and its inclusion in the educational process and helping the learner and the teacher to use such technology in the educational process.

C- (Al Nasharty,2012) recommends the use of search engines in the semantic Web, the creation of digital environments to assist in the search processes and making of a huge database and the exploitation of various coding languages ​​to help understand Web3 semantic

D- (Al-Aklaby 2012), which focuses on semantic Web applications in knowledge environments and their scientific and cognitive production.

Within the limits of the researcher's knowledge - in web3 and its applications, there is scarcity in the number of the Arabic studies in Web3 and its application. These few studies have called for attention to web3 semantic applications, its production and coding.

The researcher conducted an exploratory study to determine the knowledge of an educational technology specialist of the identity of web3 semantic and information technology, and the extent to which specialists are able to create and design virtual environments in order to determine the training needs in the skills they need to train them.

 

This exploratory research has been applied on an educational technology specialist in a number of schools in Tama educational directorate which is researcher's residence. The number of research sample was 30 specialists in the technology of education.

 

The results of the exploratory research were analyzed and the researcher noticed the following:

specialists in education technology needs specialized training courses that develop their technological skills and develop their performance of their tasks in light of the rapid development in the technology of education, especially web3 skills and the creation of virtual environments.

The desire of the educational technology specialists to attend specialized training courses to develop their performance and to find out what is new in the field and to develop their level of knowledge and skill in the skills of creating virtual environments. Therefore, the subject of the research was accepted by the educational technology specialists and it was a reason to complete the research topic. Also, there is a need to train them to address shortcomings in their performance and mastering web3 skills and creating virtual environments.

 

The discussions that have been done between the researcher and the educational technology specialists during the survey confirmed that:

The training courses that some IT technology specialists had, were limited to how to deal with the ministry's electronic website and to enter the virtual classes provided by the site.

It was also noticeable that there was confusion in the knowledge of the identity of the virtual environment and understanding of its tools and types. The concept of the virtual environment of many of the specialists in the technology of education was limited on the use of the Internet in education

From the previous presentation as well as the results of the survey and interviews, it was noticed that there was a lack in the skills of creating the virtual environments and the web3 of the educational technology specialists and in their performance in virtual environments.

 

Research Aimes :

The goal of this research is to

  1. develop some web3 concepts of the education technology specialist.
  2. develop the skills of creating virtual environments of the education technology specialist.
  3. develop the trend towards information technology of the education technology specialist.

 Research importance:

  1. 1. Providing a training program for web3 technology.
  2. This research may be useful in the availability of additional information in Arabic research for the web 3.
  3. Defining Web3 concepts and technologies in virtual environments.
  4. Determining the direction of the technology specialist for the web3 and the information technology and its applications.

 

Research questions:

  1. What is the effectiveness of the training program using the theory of connectivism on the development of some concepts of web3 of the specialist technology education?
  2. What is the effectiveness of the training program using the communication theory on the skills of creating virtual environments of the education technology specialist?
  3. What is the effectiveness of the training program using the theory of connectivism in the development of the trend of the education technology specialist towards information technology?

 Research limits:

The research is limited to

  • Human participants: The research included (40) of the specialist technology education in Sohag governorate.
  • Objective: Some web3 concepts and applications and skills to create virtual environments
  • Time limits: in the academic year 2017/2018

Research materials and tools:

Firstly: Treatment materials

v Training program using connectivism theory.

v List of web3 skills

v List of web3 concepts

Secondly: Measurement tools

  1. A test to measure the availability of web3 skills in an educational technology specialist.
  2. An electronic test to measure the availability of web3 concepts for educational technology specialists.

3-A questionnaire to identify the training needs of educational technology specialists.

  1. Observation cards for the functional side of a technology education specialist.
  2. A measurement of the trend towards information technology according to web3 techniques for the technology of education specialist.

 

Research hypotheses:

1- There is no statistically significant difference at the level of (0.05) between the intermediate grades of educational technology specialists in the applications of the pre and post of the cognitive achievement test.

2-There is no statistically significant difference at the level of (0.05) between the intermediate grades of education technology specialists in the applications the pre and post of the observation cards of the creation of virtual environments.

3-There is no statistically significant difference at the level of (0.05) between the intermediate grades of the educational technology specialists in the applications of the pre and post of the measurement of the trend towards information technology.

 

Research Methodology:

  The research relied on the use of the descriptive approach in the search for the importance of the Web3, its applications and the semi-experimental approach in using the measuring tools in the skills of creating virtual environments and determining the trend of an educational technology specialist.

 Research variables:Independent variable:

The training program using the communication theory to develop the skills of web3.

Dependent variable:

1 - Some web3 concepts of an education technology specialist.

2 - Some skills to create virtual environments for a specialist technology education in Sohag.

3 - The trend towards information technology for an education technology specialist.

 

Research procedures

 The following steps have been followed:

1-Preparing an observation card to measure the performance side of virtual environment creation skills.

2-Designing a virtual environment according to the communication theory

3-Designing an electronic test in web3 skills

4-Making a list of skills of creating virtual environments that are needed by an education technology specialist

5-Setting up an electronic scale to determine the trend of the education technology specialists towards the information technology in accordance with the Web3 technology.

6-Application of the program

Research results

1 - The training program using the theory of connectivism effectively achieved the development of some skills of creating virtual environments in the education technology specialists, where there are differences of statistical significance between the average grades of the research group in the applications of the pre and post of the achievement test of the knowledge side of some skills of creating virtual environments for the post application (The largest average).

2-The training program using the theory of communication effectively achieved the development of some of the concepts of web3 in the specialists of the technology of education, where there are differences of statistical significance between the average grades of the research group in the applications of the pre and post of the concept test for the post application.(the largest average)

3 - The effectiveness of the training program using the theory of communication in the development of trends towards information technology in the education technology specialists, where there are statistically significant differences between the average grades of the research group in the applications of the pre and post of the trend scale for the post application. (the largest average).

Research recommendations:

In light of the results of the research, the researcher recommends the following:

1 -publishing of the web3 culture among educational technology specialists all over the Arab Republic of Egypt and teachers of different subjects.

2 -Designing a website by the Egyptian Ministry of Education to teach the different school subjects in the basic and secondary education stages through the establishment of an integrated and effective e-learning system and providing its requirements, especially the courses with its activities, media, tests, communication tools and the simultaneous and asynchronous interaction with attention to technical infrastructure and technical staff supporting the self-learning system based on the Internet.

3 -Trying to make benefits of the theories and researches conducted in the field of designing  of virtual learning environments to know the best design models and most suitable for the characteristics of trainees and the nature of e-learning.

4 - Designing virtual learning environments in a way that helps the trainee to discover and acquire knowledge.

5 -The need to hold educational courses for the types, personalities and agents of the virtual environment in the educational process.

6 –Linking the promotion of the technology education specialist with acquiring some of the skills of web2.0 and web3.0 and offer a proposal for development within the educational institutions.

Research suggestions:

In light of the results of this research, the researcher suggests applying the following studies:

1- Effectiveness of a self-learning training program based on the development of some of the concepts of web3 and their attitudes toward network-based learning.

2- The effectiveness of search engines in the web3 in the development of artificial intelligence and its impact on the development of visual thinking and the trend towards virtual learning.

3 -The reality of the recruitment of the design skills and use of virtual environments in the educational process to develop the concepts of enhanced reality and contemplative thinking.

4 - The effectiveness of an educational site in the use of web3 programming skills in the educational process for educational technology specialists to develop the trend towards the design of electronic courses.

  1. Obstacles to the design and use of virtual learning environments by educational technology specialists in the Arab Republic of Egypt.
  2. The effectiveness of a training program based on self-learning using virtual training environments to develop e-learning skills for education technology professionals.