رسالة دكتوراه

 

فاعلية برنامج مقترح باستخدام الوسائط المتعددة قائم على البنائية الاجتماعية في تدريس الجغرافيا على تنمية بعض المفاهيم والمهارات البيئية والوعي البيئي لدى طلاب التعليم الثانوي الأزهري

 

إعداد الباحث دكتور

عبد الناصر أحمد أحمد عبد الرحيم

إشراف

- أ.د/أحمد إبراهيم إسماعيل شلبي

- أ.د/خالد عبد اللطيف محمد عمران

- أ.د/ مصطفي زايد محمد زايد

مصر 

جامعة سوهاج

كلية التربية

قسم المناهج وطرق التدريس -

تخصص مناهج وطرق تدريس الدراسات الاجتماعية

(جغرافيا) 

1437هـ - 2016م

تفضلوا المستخلص في المرفقات

وبالتوفيق

 

أولاً: الملخص باللغة العربية:

عنوان البحث: فاعلية برنامج مقترح باستخدام الوسائط المتعددة قائم على البنائية الاجتماعية في تدريس الجغرافيا على تنمية بعض المفاهيم والمهارات البيئية والوعي البيئي لدى طلاب التعليم الثانوي الأزهري .

أولاً : مشكلة البحث وخطة دراستها:

مشكلة البحث : تحددت مشكلة البحث الحالى فى وجود قصور لدى طلاب الصف الأول الثانوى الأزهرى فى اكتساب المفاهيم والمهارات البيئية و الوعي البيئى , وقد حاول البحث الحالى معالجة هذا الضعف والقصور من خلال اعداد برنامج مقترح حول القضايا البيئية المعاصرة والتعرف على فاعليته  فى تنمية المفاهيم والمهارات البيئية والوعى البيئى لدى الطلاب عينة البحث.

أسئلة البحث:

سعى البحث الحالى للاجابة عن الأسئلة الأتية :

  • ما فاعلية البرنامج المقترح باستخدام الوسائط المتعددة القائم على البنائية الاجتماعية في تدريس الجغرافيا على تحصيل المفاهيم البيئية لدى طلاب الصف الأول الثانوى الأزهرى؟
  • ما فاعلية البرنامج المقترح باستخدام الوسائط المتعددة القائم على  البنائية الاجتماعية في تدريس الجغرافيا على تنمية المهارات البيئية لدى طلاب الصف الأول الثانوى الأزهرى؟
  • ما فاعلية البرنامج المقترح باستخدام الوسائط المتعددة القائم على البنائية الاجتماعية في تدريس الجغرافيا على تنمية الوعي البيئي لدى طلاب الصف الأول الثانوى الأزهرى؟

فروض البحث:

سعى البحث الحالى لاختبار صحة الفروض التالية:          

  • لا يوجد فرق دال إحصائيا عند مستوى (0,05) بين متوسطى درجات طلاب الصف الأول الثانوى الأزهرى قبل دراسة البرنامج المقترح وبعده فى تحصيل المفاهيم البيئية .
  • لا يوجد فرق دال إحصائيا عند مستوى (0,05) بين متوسطى درجات طلاب الصف الأول الثانوى الأزهرى قبل دراسة البرنامج المقترح وبعده فى مقياس المهارات البيئية  .
  • لا يوجد فرق دال إحصائيا عند مستوى (0,05) بين متوسطى درجات طلاب الصف الأول الثانوى الأزهرى قبل دراسة البرنامج المقترح وبعده فى تنمية الوعى البيئى  .

أهداف البحث:

هدف البحث الحالى إلى:

  • تنمية بعض المفاهيم البيئية لدى طلاب الصف الأول الثانوى الأزهرى.
  • تنمية بعض المهارات البيئية لدى طلاب الصف الأول الثانوى الأزهرى.
  • تنمية الوعي البيئي لدى طلاب الصف الأول الثانوى الأزهرى.

أهمية البحث:

تمثلت أهمية البحث الحالى فى :

  • توجيه الاهتمام إلى أهمية استخدام أساليب حديثة فى تدريس الجغرافـــيا لتحقيق أهداف ضرورية للعصر الذى نعيش فيه .
  • يفيد القائمين على تخطيط وتقييم مناهج الجغرافيا فى إعداد وحدات وبرامج ومناهج باستخدام برامج مقترحة باستخدام الوسائط المتعددة القائمة على البنائية الاجتماعية في تدريس الجغرافـيا لتنمية المفاهيم والمهارات البيئية و الوعي البيئي .
  • يقدم البحث عدد من الأدوات يمكن استخدامها وهى : اختبار فى تحصيل المفاهيم البيئية مقياس للمهارات البيئية . مقياس الوعي البيئي .
  • يقدم إطار نظرى عن الوسائط المتعددة – البنائية " الاجتماعية " – المفاهيم البيئية – المهارات البيئية – الوعى البيئى .

حدود البحث:

اقتصر البحث الحالى على الحدود التالية :

  • مجموعة البحث من طلاب الصف الأول الثانوى الأزهرى بمعهد عبدالجواد موسى الثانوى ( بنين) بالمنشاة .
  • تدريس البرمجية " القضايا البيئية المعاصرة . باستخدام الوسائط المتعددة القائم على البنائية الاجتماعية

ويقتصر القياس على :

  • بعض المفاهيم البيئية فى المستويات المعرفية الثلاث ( لتذكر – الفهم – التطبيق )
  • بعض المهارات البيئية .
  • الوعي البيئي .

مواد وأدوات البحث :

فى ضوء طبيعة البحث وفى ضوء أهدافه قام الباحث بإعداد المواد والأدوات التالية :

أ- مواد البحث :

  • برمجية " القضايا البيئية المعاصرة " معدة باستخدام الوسائط المتعددة القائم على البنائية الاجتماعية .
  • دليل إرشادى للمعلم لاستخدام البرمجية .
  • دليل ارشادى للطالب .
  • أدوات البحث :
  • اختبار تحصيلي في المفاهيم البيئية .
  • مقياس للمهارات البيئية .
  • مقياس الوعي البيئي.

منهج البحث:

استخدم البحث الحالى المنهج شبه التجريبى التربوى ذو المجموعة الواحدة حيث قام الباحث بدراسة فاعلية البرنامج المقترح باستخدام الوسائط المتعددة القائم على البنائية الاجتماعية ( متغير مستقل ) فى تدريس الجغرافيا على تحصيل المفاهيم البيئية وتنمية المهارات البيئية والوعي البيئي ( متغيرات تابعة ) لدى طلاب الصف الأول الثانوى الأزهرى , ويستخدم الباحث طريقة القياس القبلى والقياس البعدى لمتغيرات البحث .

 

مجموعة البحث:

استخدم الباحث التصميم التجريبى ذو المجموعة الواحدة من طلاب معهد عبدالجواد موسى الاعدادى الثانوى بنين بالمنشاة .

خطة البحث : لتحقيق أهداف البحث والاجابة عن أسئلته وأختبار صحة فروضه تم إتباع الاجراءات التالية :

  • الجانب النظرى ويتضمن : إجراء دراسة مسحية للدراسات السابقة ذات العلاقة بموضوع البحث الحالى وأحتوى على:
  • الوسائط المتعددة .
  • البنائية " الاجتماعية .
  • المفاهيم البيئية والمهارات البيئية والوعى البيئى
  • الجانب التطبيقى وتضمن :
  • اختيار موضوعات مقترحة تدور حولها البرمجية وتسميتها " القضايا البيئية المعاصرة " .
  • اعداد البرمجية وتطويرها وتعديلها حتى وصولها للصورة النهائية .
  • إعداد دليل ارشادى للمعلم .
  • إعداد دليل ارشادى لطالب
  • إعداد أدوات تقييم الدراسة وهى ( اختبار تحصيلى فى المفاهيم البيئية – مقياس المهارات البيئية العقلى – مقياس الوعى البيئى ) .
  • تحكيم المواد والادوات .
  • التجربة الاستطلاعية لضبط الادوات . ( معهد الغريزات الاعدادى الثانوى الأزهرى بنين ).
  • اختيار مجموعة البحث من طلاب معهد عبدالجواد موسى الاعدادى الثانوى الأزهرى بنين بالمنشاة .
  • التطبيق القبلى ( اختبار تحصيلى فى المفاهيم البيئية – مقياس المهارات البيئية العقلى – مقياس الوعى البيئى ) .
  • تدريس البرمجية للطلاب عينة البحث .
  • التطبيق البعدى ( اختبار تحصيلى فى المفاهيم البيئية – مقياس المهارات البيئية العقلى – مقياس الوعى البيئى ) .
  • معالجة النتائج إحصائيا وتحليلها وتفسيرها .
  • تقديم التوصيات والمقترحات فى النتائج .

ثانيا: نتائج البحث :

من خلال الدراسة التجريبية للبحث الحالى تم التوصل الى النتائج التالية:

نتائج الاختبار التحصيلى للمفاهيم البيئية :

  • توجد فروق دالة احصائيا عند مستوى ( 0,05) بين متوسط درجات الطلاب عينة البحث فى اختبار المفاهيم البيئية القبلى والبعدى لصالح التطبيق البعدى .

نتائج مقياس الوعى  البيئى :

  • توجد فروق دالة احصائيا عند مستوى ( 0,05) بين متوسط درجات الطلاب عينة البحث فى مقياس الوعى البيئى القبلى والبعدى لصالح التطبيق البعدى .

نتائج مقياس المهارات البيئية :

  • توجد فروق دالة احصائيا عند مستوى ( 0,05) بين متوسط درجات الطلاب عينة البحث فى مقياس المهارات البيئية القبلى والبعدى لصالح التطبيق البعدى .

ويمكن تفسير هذه النتائج الايجابية الى فاعلية البرمجية باستخدام الوسائط المتعددة القائم على البنائية الاجتماعية وقدرة البرنامج على تنمية المفاهيم والمهارات البيئية والوعى البيئى لدى الطلاب عينة البحث .

ثالثاً : توصيات البحث :

  • فى مجال المناهج الدراسية: فى ضوء نتائج البحث يوصى الباحث بالتالى :
  • ضرورة تضمين المفاهيم البيئية بمناهج الجغرافيا فى المراحل التعليمية المختلفة .
  • ضرورة ربط أهداف مادة الجغرافيا بالقضايا البيئية المعاصرة " خاصة ما تعانى منه مصر " كالتلوث البيئى بأنواعه والتصحر .
  • تضمين مناهج الجغرافيا بالمرحلة الثانوية انشطة تتناول المهارات البيئية خاصة فيما يتعلق باقتراح لحلول المشاكل البيئية التى تعانى منا البيئة فى مصر .
  • الاهتمام بتنمية الوعى البيئى من خلال المناهج المقررة وذلك من خلال وضع مواقف بيئية داخل المقرر ويطلب من التلميذ ابداء رايه بعد التعرف على هذه الظاهرات .
  • أن يشمل تقويم أخر العام والاختبارات الشهرية على اسئلة تتعرض للمشكلات البيئية المعاصرة .
  • فى مجال طرق التدريس :
  • تصميم برمجيات تعليمية لتعليم الجغرافيا من قبل وزارة التربية والتعليم والازهر .
  • تدريب معلمى الجغرافيا على طرق التدريس الحديثة ونظريات التعليم والتعلم من خلال برامج تدريبية مستمرة.
  • أن تركز نظم التوجيه الفنى على التحديث الدائم طرق التدريس واستخدام تكنولوجيا التعليم فى التدريس وذلك وفق المتاح فى المؤسسات التعليمية .
  • فى مجال إعداد المعلم :
  • تدريب الطلاب المعلمين أثناء الدراسة على استخدام تكنولوجيا التعليم وخاصة الوسائط المتعددة فى تدريس الدراسات الاجتماعية بصفة عامة والجغرافيا بصفة خاصة .
  • الاهتمام بتدريب الطالب المعلم على تطبيق بعض نظريات التعلم الحديثة اثناء التربية العملية بكلية التربية .
  • عقد دورات تدريبية للمعلمين أثناء الخدمة على استخدام طرق تدريس تستند على النظريات التعليمية الحديثة , وكذا استخدام تكنولوجيا التعليم ومنها الوسائط المتعددة .
  • فى مجال التقويم :
  • تطوير أساليب التقويم بحيث تشمل قياس جميع جوانب التعلم ( المعرفية-المهارية- الوجدانية) ومن ذلك قياس الوعى والمهارات لدى المتعلمين .
  • التركيز على التغذية الراجعة بأنواعها المختلفة .

 

رابعًا: بحوث مقترحة:

فى ضوء نتائج البحث الحالى يرى الباحث أنه يوجد بعض النقاط فى هذا المجال فى حاجة إلى المزيد من البحث والدراسة منها ما يلى:

  • قياس اثُر استخدام الوسائط المتعددة مع نظريات تعليمية أخرى فى تدريس الجغرافيا على متغيرات متعلقة باهداف التربية البيئية .
  • تقويم محتوى مقررات الجغرافيا فى ضوء أهداف التربية البيئية .
  • إعداد مقررات مقترحة للتربية البيئية تبنى على موضوعات جغرافية .
  • اعداد برامج مقترحة باستخدام الوسائط المتعددة فى تدريس الجغرافيا وقياس أثرها على متغيرات مثل التفكير بأنواعه والقيم البيئية وغيرها من المتغيرات المتعلقة بالتربية البيئية .

 

Research Summary:

Title:  Effectiveness of the proposed using a multimedia program based on social constructivism in the teaching of geography in the development of some environmental concepts, skills and environmental awareness among secondary school students Azhari.

 

Research problem :

It identified the problem of the present research in the presence of inability of the first year of secondary students Azhar in acquiring the concepts and environmental skills and environmental awareness, has tried to present research to address this weakness and shortcomings through the preparation of a suggested program on contemporary environmental issues and learn about its effectiveness in the development of concepts and environmental skills and environmental awareness among students research sample.

Research questions : Present research sought to answer the following questions:

1- effectiveness of the proposed program using multi-media based on social constructivism in the teaching of geography in the collection of environmental concepts to the first grade students of secondary Azhar?

2- What the effectiveness of the proposed program using multi-media based on social constructivism in the teaching of geography and environmental skills for first grade secondary students Azhar?

3- What is the effectiveness of the proposed program using multi-media based on social constructivism in the teaching of geography in the development of environmental awareness among first-grade secondary students Azhar?

Research hypotheses: 

Present research sought to test the validity of the following hypotheses :

1- There is no statistically significant difference at the level (0.05) between the average scores of the first grade secondary students Azhar before examining the proposed program and after the collection of environmental concepts .

2- There is a statistically significant difference at the level (0.05) between the mean scores of the first grade secondary students Azhar before examining the proposed program and several environmental skills scale .

3- There is a statistically significant difference at the level (0.05) between the mean scores of the first grade secondary students Azhar before examining the proposal and after the program in the development of environmental awareness .

Research goals :  

The goal of the present research is to :

1-  Develop Some environmental concepts of the first grade secondary Azhar students.

2- Develop Some environmental skills for first grade secondary Azhar students .

3-Develop The environmental awareness among first-grade secondary Azhar students.

Research importance :

It represented the importance of research in this

* draw attention to the importance of using modern methods in teaching geography necessary to achieve the objectives of the age we live in .

* According to those in charge of planning and evaluation of the geography curriculum in preparation units, programs and platforms using the proposed programs using multi-media based on social constructivism in the teaching of geography for the development of environmental concepts, skills and environmental awareness.

* Search provides a number of tools that can be used, namely: a test in the collection of environmental concepts scale environmental skills. Environmental awareness scale .

* provides a theoretical framework for multimedia - constructivist "social" - environmental concepts - environmental skills - environmental awareness.

 

search limits :

Limited current research on the following limits :

* Find a group of first-grade secondary students Azhar Institute Jawad Moussa secondary (boys) facility .

* teaching software "contemporary environmental issues. Using multi-media based on social constructivism.

measurement is limited :

  • Some environmental concepts in the three cognitive levels (to remember - understanding – application.
  • Some environmental skills.
  • . environmental awareness

Materials and research tools :

In light of the nature of search and in the light of the objectives of the researcher prepared the following materials and tools :

A- materials research :

  • software "contemporary environmental issues" prepared using multi-media based on social constructivism .
  • .a guide for the teacher to use the code
  • A guide to the student

:B  Search Tools

  • achievement test in environmental concepts .
  • scale environmental skills.
  • scale environmental awareness.

Research Methodology :

     Use the search current experimental method educator is one group where the researcher studying the effectiveness of the proposed program using multi-based media on social constructivism (independent variable) in the teaching of geography in the collection of environmental concepts and the development of environmental skills and environmental awareness (dependent variables) with the first-grade secondary Azhar students, It uses a researcher measurement tribal and telemetric variables search method

Research Group :

      The researcher used the experimental design with one group of students Jawad Moussa Institute of middle school boys secondary facility

The Research plan :

To achieve the objectives of the research and answer questions and test the validity of homework was to follow the following procedures :

The theoretical side, and includes:-

Conduct a survey of previous studies related to the subject of the present research and contained:

  • Multimedia .
  • constructivist "social.
  • environmental concepts and environmental skills and environmental awareness .

Applied side included:

  • Choose a proposed themes revolve around software and call it "contemporary environmental issues .
  • preparation software, developed and modified until they reach the final of the image .
  • Preparation of a guide for the teacher.
  • Preparation of a guide for students.
  • preparation of the study assessment tools, namely, (achievement test in environmental concepts - mental skills scale environmental - environmental awareness) scale.
  • Arbitration materials and tools.
  • exploratory tools to adjust the experience. (Ahgorizat Institute junior secondary Azhar boys .
  • Selection of the research group of students from the Institute of Musa Jawad middle school boys Azhari secondary facility .
  • tribal Application (Achievement Test in environmental concepts - mental skills scale environmental - environmental) awareness of the scale .
  • teaching software for students research sample.
  • post test (test achievement in environmental concepts - mental skills scale environmental - environmental) awareness of the scale .
  • processing the results are statistically analyzed and interpreted .
  • Provide recommendations and proposals in the results.

Second: Search results :

Through the pilot study of this research was reached the following conclusions :

Achievement test results of environmental concepts :

  • There are statistically significant differences at the level (0.05) between the average scores of students in the sample tested environmental concepts pre and post in favor of the post test .

The results of environmental awareness scale :

  • There are statistically significant differences at the level (0.05) between the average scores of students in the sample environmental awareness pre and post scale in favor of the post test.

The results of environmental skills scale :

  • There are statistically significant differences at the level (0.05) between the average scores of students in the tribal research sample scale environmental skills and post in favor of the post test .
  • This can be explained by the positive results to the effectiveness of the software using a multi-media based on social constructivism and the ability of the program on the development of environmental concepts, skills and environmental awareness among a sample search students

Third: The recommendations of the research :

A : in the field of curriculum

In light of the search results researcher recommends the following :

  • The need to include environmental concepts of geography curricula in the various stages of education .
  • Should be linked to the objectives of geography contemporary environmental issues, "especially those suffered by Egypt" such as pollution, desertification, environmental types .
  • Include geography curriculum at the secondary level activities to address environmental skills, especially with regard to a proposal for solutions to environmental problems that plagued us the environment in Egypt .
  • Interest in the development of environmental awareness through the curriculum and through the development of environmental positions within the set and asked the student to express his opinion after the identification of these phenomena .
  • That includes another calendar year and monthly tests to questions exposed contemporary environmental problems .

B : in the field of teaching methods

  • The design of educational software to teach geography by the Ministry of Education and Azhar .
  • Training of geography teachers on modern methods of teaching and learning theory and learning through continuous training programs.
  • To focus on the permanent technical guidance systems update teaching methods and the use of educational technology in teaching, according to available in educational institutions

C - in the field of teacher preparation

  • Teacher training students during the study on the use of educational technology, especially multimedia in teaching social studies in general and geography in particular .
  • Attention to train the student teacher to apply some modern theories of learning during the operation of Education, Faculty of Education.
  • Holding training courses for in-service teachers to use teaching modes based on modern educational theories, as well as the use of educational technology including multimedia .

D: in the field of the calendar  

  • Develop evaluation methods to include measurement of all aspects of learning (cognitive-affective Almharrih-) and measuring the awareness and skills of learners .
  • Focus on the feedback of various kinds –

Fourth - other research proposals :

In light of the present research results of the researcher believes that there are some points in this field in a need for more research and study, including the following :

  • measuring the impact of the use of multimedia with other educational theories in teaching geography on targets related to environmental education variables .
  • The content of the decisions of Geography calendar in light of environmental education goals .
  • Prepare Proposed decisions for Environmental Education based on geographical topics .
  • Preparing proposed programs using multi-media teaching geography and measure its impact on variables such as different kinds of thinking and environmental values and other variables related to environmental education.