رسالة ماجستير
إدارة تسويق الخدمات التعليمية للتعليم الثانوي الصناعي في ضوء احتياجات سوق العمل بمحافظة سوهاج
الباحثة
أسماء محمود أحمد عبد الغني
مصر - جامعة سوهاج
كلية التربية
قسم التربية المقارنة والإدارة التعليمية
تخصص إدارة تعليمية
1438هـ - 2017م
تفضلوا المستخلص في المرفقات
وبالتوفيق
مستخلص الرسالة:
هدف البحث الحالي إلى التعرف على واقع التعليم الثانوي الصناعي نظام الثلاث سنوات في محافظة سوهاج، والمشكلات التي يعاني منها، والأسباب التي تدعو إلى ضرورة تحسينه وتطويره، وكذلك التعرف على طبيعة مدخل إدارة تسويق الخدمات التعليمية كمدخل حديث في إدارة المؤسسات التعليمية وخاصة الخدمية منها، وتحديد مدى إمكانية تطبيق هذا المدخل في إدارة مدارس التعليم الثانوي الصناعي في محافظة سوهاج.
واستخدمت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي الذي يتناسب مع طبيعة الدراسة، ويقوم بوصف واقع التعليم الثانوي الصناعي بمحافظة سوهاج، وتحليل وتفسير الظروف والعلاقات التي تؤثر عليه.
وتوصل البحث إلى مجموعة من النتائج، يمكن عرضها كما يلي:
- ضعف التوازن الكمي والكيفي بين مخرجات التعليم الثانوي الصناعي ومتطلبات سوق العمل.
- قصور مدارس التعليم الثانوي الصناعي عن توفير التخصصات المختلفة من مخرجاتها.
- تواضع إمكانات مدارس التعليم الثانوي الصناعي من حيث الورش والمعامل، وكذلك قلة اهتمام المسئولين عن تلك المدارس بالاستعانة بالآلات والماكينات الحديثة وتدريب الطلاب عليها.
- عدم وجود سياسة يتم من خلالها متابعة الخريجون في مواقع العمل المختلفة للتعرف على مدى ملائمة عملية إعدادهم لمتطلبات سوق العمل.
- غياب الوحدات التنظيمية على المستوى المدرسي لخدمة المواطنين والتي تعمل على تلقي مقترحاتهم وتنظم لهم اللقاءات مع الإدارة المدرسية لحل المشكلات التربوية والتعليمية والبيئية التي تواجه هذا النوع من المدارس.
- غياب التحديد الواضح للمسئوليات والاختصاصات بالإدارة المدرسية نتيجة لعدم وضوح مضمون الدور الذي يقوم به المدير.
- سوء اختيار بعض القيادات الإدارية في المدارس فغالبية القائمين على الإدارة المدرسية غير مؤهلين تربوياً للعمل الإداري.
- وجود فجوة بين التعليم الثانوي الصناعي وحاجة سوق العمل حيث لا يوجد ربط بين العملية التعليمية ونواحي الحياة الفعلية، وذلك بسبب عدم وجود ربط بين الطالب والمصنع أو الشركة في مجال تخصصه.
- تعاني مدارس التعليم الثانوي الصناعي من تعقد الإجراءات الإدارية مما يعوق عملية التسويق، فالمدرسة الثانوية الصناعية ليست لديها الحرية الكافية لاتخاذ القرارات إلا في بعض الأمور البسيطة والشكلية مما يحد من المرونة التي يجب أن تتسم بها الإدارة المدرسية حتى تتمكن من اتخاذ القرارات السليمة في الوقت المناسب.
- غياب ثقافة الفكر التسويقي لدى العاملين بمدارس التعليم الثانوي الصناعي، ويرجع إلى الاعتقادات الراسخة لدى العاملين بالتعليم بأن المؤسسات التعليمية لا تخضع لقوانين التسويق التجارية التي تهدف إلى تحقيق الربح وترى بأنها تقتصر على كونها مؤسسات خدمية تقوم بتقديم منتج واحد وهو التعليم.
Abstract of the study
The aim of the current study to identify the reality of industrial secondary education system of the three years in Sohag, the problems afflicting the, the reasons for the need to be improved and developed, as well as to identify the nature of the entrance of the marketing department of educational services and modern input in the management of educational institutions, especially of services, and to determine the extent to which the possibility of applying this entrance in the management of the schools of industrial secondary education in the province of Sohag.
The researcher used the descriptive approach the analytical work commensurate with the nature of the study, and as the reality of industrial secondary education in the governorate of Sohag, analysis and interpretation of circumstances and relations that affect it.
The study found a group of results, can be presented as follows:
- The weakness of the balance the qualitative and quantitative between output of industrial secondary education and the requirements of the labor market.
- The failure of the schools of industrial secondary education and the provision of different disciplines of its output.
- The modesty of the potential of the schools of industrial secondary education in terms of the workshops and laboratories, as well as lack of attention of the officials of those schools using the machinery of modern machinery and training the student.
- The absence of a policy by which the follow-up to the graduates in various places of work to identify how the process of the preparation of the requirements of the labor market.
- The absence of organizational units at the school level to serve the citizens, which works to receive their proposals and organizes them meetings with the school administration to solve the problems of education and environmental facing this type of schools.
- The absence of a clear definition of the responsibilities and functions of school management as a result of the lack of clarity of the content of the role of the Director.
- Poor choice of some administrative leaderships in schools and the majority of based on school management are not qualified educational and administrative work.
- There is a gap between the industrial secondary education and the need for the labor market where there is no link between the educational process and the actual life, owing to the absence of a link between the student and the factory or company in the field of specialization.
- Schools suffer industrial secondary education and the complexity of the administrative procedures which impedes the marketing process, the school industrial secondary school does not have enough freedom to make decisions only in some simple 256,317,200 limiting flexibility that must characterize the school administration to be able to take sound decisions at the appropriate time.
- The absence of a culture of marketing thought to working with schools of industrial secondary education, due to the established beliefs of education that educational institutions are not subject to the laws of the commercial marketing which aims to achieve a profit as considers only the service organizations providing one product and education.
ملخص البحث:
يعد التعليم الثانوي الصناعي عنصراً استراتيجياً في السياسة التعليمية لأنه المكون الأساسي لاكتساب المهارات والمعارف التي يحتاجها الفنيون في قطاع الصناعة، ويعد الاهتمام به هو المدخل إلى عصر التكنولوجيا المتقدمة، كما أنه السبيل لتخريج كوادر فنية مدربة، وتنشئة وإعداد القوى البشرية، وسد احتياجات السوق المحلي والخارجي من العمالة الفنية ذات الكفاءة العالية.
وكون مؤسسات التعليم الثانوي الصناعي تعد من المؤسسات المنتجة في المجتمع والتي تهدف إلى تأهيل الطلاب وإعدادهم إعداداً يؤهلهم لمواجهة متطلبات سوق العمل، فإنه لابد من ربط أهدافها مع متطلبات سوق العمل بحيث تتوافق الرؤية العلمية مع الواقع العملي، ومن أجل ذلك كان لزاماً على المدارس الفنية الصناعية تبني نوع حديث من الإدارة يمكنها من تحقيق أهدافها في سوق العمل ألا وهي إدارة التسويق.
مشكلة البحث :
على الرغم من الجهود المبذولة لتطوير التعليم الثانوي الصناعي في مصر إلا أنه لا يزال هناك قدر كبير من التطوير والتحديث اللازم للوصول إلى الأهداف المرجوة وتحقيق الجودة والكفاءة، فانخفاض كفاءة التعليم الثانوي الصناعي، وعدم ملائمة مخرجاته لمتطلبات سوق العمل يعد من أخطر التحديات التي تواجه التعليم في مصر، ويرجع ذلك إلى عدم وجود نمط إداري قادر على الربط بين أهداف التعليم الثانوي الصناعي واحتياجات سوق العمل من العمالة الماهرة المدربة، وهذا يستدعي ضرورة البحث عن نمط إداري جديد لمواجهة تلك المشكلات.
أي أن مشكلة التعليم في مصر هي مشكلة إدارة في المقام الأول، وهذا يعني ضرورة تقويم النظام الإداري للتعليم الثانوي الصناعي في مصر، حيث أن إصلاح النظام التعليمي يبدأ بإصلاح الإدارة التعليمية على اعتبار أنها مدخل أساسي وضروري لتطوير التعليم، وأن النجاح الذي تحققه أي منظمة تعليمية إنما يعزى إلى حد كبير إلى قدرة وكفاءة قيادتها الإدارية.
وبذلك يمكن تحديد مشكلة البحث الحالي في كيفية تطوير الإدارة المدرسية للتعليم الثانوي الصناعي في محافظة سوهاج باستخدام مدخل إدارة تسويق الخدمات التعليمية.
أسئلة البحث:
في ضوء ما سبق تكمن مشكلة البحث في الإجابة عن السؤال الرئيسي التالي :
كيف يمكن تفعيل مدخل إدارة تسويق الخدمات التعليمية بمدارس التعليم الثانوي الصناعي للارتقاء بكفاءة المنظومة التعليمية ؟
وقد تفرع عن هذا السؤال إلى عدة أسئلة فرعية هي :
- ما واقع التعليم الثانوي الصناعي نظام الثلاث سنوات في محافظة سوهاج ؟
- ما ملامح مدخل إدارة تسويق الخدمات التعليمية في ضوء أدبيات الإدارة؟
- ما متطلبات سوق العمل في محافظة سوهاج من خريجي التعليم الثانوي الصناعي؟
- ما التصور المقترح لتسويق الخدمات التعليمية بالتعليم الثانوي الصناعي لتلبية احتياجات سوق العمل بمحافظة سوهاج؟
أهمية البحث:
ترجع أهمية البحث الحالي إلى العوامل التالية:
- أهمية التعليم الثانوي الصناعي ودوره في إعداد الكوادر البشرية المؤهلة والقادرة على إحداث التنمية الاقتصادية والاجتماعية في البلاد.
- أهمية إدارة تسويق الخدمات التعليمية في الوقت الحاضر، فهي تمثل التحدي الحقيقي لنجاح المنظمات وبقاءها وازدهارها خاصة في ظل التطور الاجتماعي والاقتصادي والتكنولوجي.
- تعد الدراسة الحالية مساهمة علمية لمناقشة دور الإدارة المدرسية في تحقيق أهداف المؤسسة التعليمية، وتفاعلها مع المجتمع الواقعة فيه والبيئة المحيطة بها.
- تفيد المهتمين في مجال الإدارة المدرسية وقادة المؤسسات التربوية على فهم مفهوم إدارة التسويق والاهتمام بها باعتبارها من المواضيع المعاصرة والتي يزداد الاهتمام بها نظراً لدورها الكبير في تحقيق الربط بين التعليم والمجتمع.
- تأتي هذه الدارسة نتيجة لندرة الأبحاث- في حدود علم الباحثة - التي تناولت إدارة التسويق في المؤسسات التعليمية للتعليم الثانوي الصناعي.
أهداف البحث:
يهدف البحث الحالي إلى:
- التعرف على واقع التعليم الثانوي الصناعي نظام الثلاث سنوات في محافظة سوهاج، والمشكلات التي تواجهه، والأسباب التي تدعو إلى ضرورة تحسينه وتطويره.
- التعرف على طبيعة مدخل إدارة تسويق الخدمات التعليمية كمدخل حديث في إدارة المؤسسات التعليمية وخاصة الخدمية منها.
- التعرف على احتياجات سوق العمل في محافظة سوهاج من خريجي التعليم الثانوي الصناعي.
- التعرف على متطلبات تطبيق إدارة تسويق الخدمات التعليمية لمدارس التعليم الثانوي الصناعي لمواجهة المشكلات التي تعوق تطبيقه.
- تحديد مدى إمكانية تطبيق مدخل إدارة التسويق في المدارس الثانوية الصناعية بمصر بما يتناسب مع بيئة المؤسسات التعليمية المصرية وفي ضوء الإمكانات المتاحة.
- التصدي للمعوقات التي تواجه إدارة تسويق الخدمات التعليمية بالتعليم الثانوي الصناعي.
- وضع تصور مقترح لإدارة تسويق الخدمات التعليمية في المدارس الثانوية الصناعية بسوهاج.
منهج البحث :
يعتمد البحث الحالي على المنهج الوصفي التحليلي الذي يتناسب مع طبيعة الدراسة، ويقوم بوصف واقع التعليم الثانوي الصناعي بمحافظة سوهاج، وتحليل وتفسير الظروف والعلاقات التي تؤثر عليه، ومدى ملائمة تطبيق مدخل إدارة التسويق على هذا النوع من التعليم.
عينة البحث:
نظراً لصعوبة إجراء الدراسة على المجتمع الأصلي ككل، فقد قامت الباحثة بتطبيق الاستبانه على عينة من المجتمع الأصلي، وقد كان قوامها كالتالي:
- الاستبانه الخاصة بواقع التعليم الثانوي الصناعي في محافظة سوهاج في ضوء مدخل إدارة التسويق (623) فرد من القائمين على التعليم الثانوي الصناعي بمحافظة سوهاج، والتي اشتملت على (مديرين، وكلاء، معلم أول، معلم، أخصائيين، إداريين).
- الاستبانه الخاصة بالمتطلبات الواجب توافرها في خريجي التعليم الثانوي الصناعي، ومتطلبات سوق العمل (209) فرد من رجال الأعمال ومسئولي المصانع بمحافظة سوهاج، والتي اشتملت على (مديري المصانع، مديري الإنتاج، مشرفي الإنتاج، كبير فنيين، مسئولي الأقسام).
أدوات البحث:
اعتمدت الدراسة الحالية على الإستبانة كأداة من أدوات جمع البيانات والمعلومات عن الظاهرة موضوع الدراسة.
نتائج البحث:
- تدني المستوى المعرفي والمهاري لخريجي التعليم الثانوي الصناعي للمهام المطلوبة منهم في العمل وذلك بسبب ضعف التدريب وعدم تمشيه مع حاجة العمل.
- ضعف الموازنات المخصصة لمدارس التعليم الثانوي الصناعي، وقلة مساهمة الشركات والمصانع في هذا النوع من التعليم بالإضافة إلى ندرة مساهمة الجهات الإقليمية والمحلية في تمويل هذا النوع من المدارس.
- غياب التحديد الواضح للمسئوليات والاختصاصات بالإدارة المدرسية نتيجة لعدم وضوح مضمون الدور الذي يقوم به المدير.
- سوء اختيار بعض القيادات الإدارية في المدارس فغالبية القائمين على الإدارة المدرسية غير مؤهلين تربوياً للعمل الإداري.
- وجود فجوة بين التعليم الثانوي الصناعي وحاجة سوق العمل حيث لا يوجد ربط بين العملية التعليمية ونواحي الحياة الفعلية، وذلك بسبب عدم وجود ربط بين الطالب والمصنع أو الشركة في مجال تخصصه.
- ضعف التنسيق بين مسئولي التعليم الثانوي الصناعي وأصحاب الأعمال، ويرجع ذلك إلى انفصال التعليم الفني الصناعي عن مؤسسات ومراكز الإنتاج والمصانع وعدم توافر بيانات وإحصاءات دقيقة عن التعليم الثانوي الصناعي.
- تعاني مدارس التعليم الثانوي الصناعي من تعقد الإجراءات الإدارية مما يعوق عملية التسويق، فالمدرسة الثانوية الصناعية ليست لديها الحرية الكافية لاتخاذ القرارات إلا في بعض الأمور البسيطة والشكلية مما يحد من المرونة التي يجب أن تتسم بها الإدارة المدرسية حتى تتمكن من اتخاذ القرارات السليمة في الوقت المناسب.
- غياب ثقافة الفكر التسويقي لدى العاملين بمدارس التعليم الثانوي الصناعي، ويرجع إلى الاعتقادات الراسخة لدى العاملين بالتعليم بأن المؤسسات التعليمية لا تخضع لقوانين التسويق التجارية التي تهدف إلى تحقيق الربح وترى بأنها تقتصر على كونها مؤسسات خدمية تقوم بتقديم منتج واحد وهو التعليم.
- تتم عملية التسويق بمدارس التعليم الثانوي الصناعي بطريقة عشوائية دون خطط علمية وإستراتيجية مدروسة تؤدي إلى تحقيق الأهداف الموضوعة ويرجع ذلك إلى ضعف كفاية وفاعلية الخطط المدرسية.
- ضعف مشاركة المؤسسات الإنتاجية وأصحاب الأعمال في عمليات تطوير التعليم الثانوي الصناعي.
- عزوف بعض الشركات والمؤسسات الصناعية عن تقديم فرص تدريب كافية للدارسين للتدريب العملي في المصانع والشركات والقطاعات الاقتصادية المختلفة، بما يمكنهم من اكتساب مهارات وخبرات فعلية على أرض الواقع.
- تواضع إمكانات مدارس التعليم الثانوي الصناعي من حيث الورش والمعامل، وكذلك قلة اهتمام المسئولين عن تلك المدارس بالاستعانة بالآلات والماكينات الحديثة وتدريب الطلاب عليها.
- وجود انفصال بين احتياجات الصناعة ومناهج مدارس التعليم الثانوي الصناعي، وعدم قناعة العديد من أصحاب المؤسسات الصناعية بالمناهج نتيجة وجود العديد من المشاكل بها.
- ضعف التوازن الكمي والكيفي بين مخرجات التعليم الثانوي الصناعي ومتطلبات سوق العمل.
- قصور مدارس التعليم الثانوي الصناعي عن توفير التخصصات المختلفة من مخرجاتها.
Industrial technical secondary education is considered a strategic element in the educational policy as it is the main component for acquiring skills & information the techni – cians in the industry sector need .and paying attention to this sector is the access to technology progressive era as well as the way by which trained technical cadres can be generated .in addition , human work force preparation & growing up that force could be taken into effect . also , it'd answer the local and outer market needs of high efficiency workers.
As theindustrial education institutes are reyarded as of productive ones in society which aim to qualifying& preparing students to face Work market demands, it should connect its targets to work market dements so that scientific vision could cop with practicalreality .for all of that , it's vital for industrial technical schools to adopt a modern sort of administration to achieve it's targets in work market , which is marketing management
The problem of thestudy :
Despite efforts beinyexcreted to develop the industrial education in Egypt , there is still a plenty of development &modernization to reach the hopeful aims &fo for quality &efferincy haven't been done yet . for the low standard of industrial education &inconvenience of its dutputs with work market demands is regarded as one of the must expensive challenges facing education in Egypt . the reason for that problem is there is no administrative potren able to meet the goals of industrial education with work – force questions of trained skillful workforce & this urges to look for a new administrativepatren to face these problems .
The problem of education in Egypt lies first in management &this leads to a must of reconstruction of administration system of industrial education in Egypt .the reform of educational system begins with the reform of educational management as it is a main introduction for evolving education & success which any educational organization achieves backs quite to the ability &efficacy of administrative leadership .
Thus , to specify the problem of the current search to enhance the school management of industrial education in Egypt using the approach of marketing management of educational services , is easy to do.
The study questions:
From above mentioned , study problem rests in the answer to the next main question:
how to promote the introduction of marketingmanagement of educational services in industrialsecondary education school to increase the efficiency of education system ?
This question branches to several ones ?
- what is the concept of three – year industrial secondary education in Egypt?
- what are features of the access of marketing management of educational services in the light of procedures of management?
- what are the elements of work market in sohag from graduates of industrial secondary education?
- what is the suggestive idea for marketing educational services in industrial education to answer the dernands of work market in sohaggovernment?
Study targets :
The current study aims to :
- knowing the essence of three – year industrial education in Egypt , its problems & developing it.
- Knowing the nature of the access to marketing management of education services as a modern one in the educational institutes especially that of services.
- knowing the demands of work market in sohag from the graduates of industrial education.
- knowing the aquirments to adopt marketing management of educational services in Industrial secondary schools in Egypt to face the problems which hinder it's application.
- specifying the extent of the possibility to adopt the access of marketing management of industrial secondary schools in Egypt that 13 suitable for the Egypt educational institutes in the light of available potentials.
- facing the obstacles in the way of marketing management of educational services in industrial school in sohag.
The importance of study :
The importance of the carrent study backs to the next factors:
- the importance of industrial education & its role in preparing the human cadres qualified & able to make economic & social development in the country.
- the importance of marketing management of educational services the present that it represents the real challenge for making success of organization & its survival &flurishment in the shadow of technological , economic & social development.
- the current study is a scientific contribution to discussion of the role of school management in achieving the goals of educational institutes & its reaction with the society in which these institutes are based as well as the surrounding environment.
- it benefits the warriors in the field of school management & the leaders of educational institutes to get the concept of marketing management & to be interested in it as it is of pressing topics & importance of it is growing for its major role in achieving the link between education & society.
- this study exists as aresut in the scuree of researches – according to knowledge of the researcher – that deals with marketing management in educational institutes of industerial secondary education.
thecrriculum of the study:
The current study relies on the adjectival & analytical crriculum that fits the study nature .this study describs the care of the industrial secondary education in sohag ,cenalyse& interprets the circumastances& relations that affect it , also , the extant of convenience of adopting the introduction of marketing management with this kind of education.
the sample of study:
For the difficulty of experimenting study on the original society as a uhole , the researcher has adopted a questionair on a sample of the original society & here is structure .
- special questionair on the content of industrial secondary education in sohag in the light of the access of marketing management : b 23 individuals prom the officials of industerial education in sohag including ( managers , deputies , senior teachers , teachers , specialists ).
- specialquestionair related to the acquire – ments that should be possessed by the graduates of industerial education &workmarket demands : 20G individuals of businessmen & factories officals in sohag including factory managers , production managers , production supervisors, head technicians departments bosses.
Study keys:
The carent study has depended on questionair as a key to cellectingdatas&in formation on the phenomenon which is deaktwith .
Study conclusions:
- The low stanelard of information & skills of indesterial secondary education graduates duo to the ill-training & its unconvenience with the needs of work.
- Little quantities of monetary sums given to indvsterial educations , lack of companies & factories ' contribution to this kind of education as well as scarcy of local & regional managments' contribution to financing this kind of schools.
- The absence of clear specification of responsibilities&specializations in the school management as a result of the ambiguity of the role the manger shoulders.
- The miss choice of administrative leaders in school as the majority of school managers are unqualified educationally for the management work.
- There is a world gap between the industrial education and the need of work market that there is no link between educational system & everyday life field due to the absent connection between student and factory or company in the field of his her specialization.
- Poor coordination between industrial education officials& employers because of the separation of industrial education from the institutes & production centres& factories as well as lack of accurate data &statistcs about industrial education.
- Industrial education schools are suffering from complicated managerial procedures which stands as a stumbling rock in front of marketing management , something which brak up the marketing process . industrial secondary school hasn't enough freedom to make decisions except on some simple & from affairs , which limits flexibility , a quality the school manager should have to make right decisions in right time.
- Absence of culture of marketing for officials of industrial education schools , this is owing to redical beliefs , that education institutes don't subject commercial laws of marketing , which aims to make profits , & see they are just service institutes , its missions is to offer one product that is education.
- Marketing process is run with a random way without a incisive practical plans leading to achieving hopeful goals .this is out of lack & ineffectiveness of school plans.
- Ineffective participation of productive institutes & employers in processes of industrial education development.
- Some industrial institutes & companies are unwilling to provide training chances for learners to train practically in factories , firms & other economic sectors , so that they can get real skills &experience.
- Low possibilities of industrial education school in the field of labs & workshops & the officials of these schools are hardly interested in using modern machinery & training students on how to use it
- There is a wide gap between industry needs &curriculums of industrial education schools ,manufacturers are not contented to curriculums as a result of its defects.
- Low qualitative& quantitative balance between the outputs of industrial education &work market needs
- The inability of industrial secondary education schools to save different specializations from their outputs.