رسالة ماجستير

أثر التدريب علي مهارات حل المشكلة في الكفاءة الذاتية الأكاديمية لدي طلاب الجامعة

إعداد

الباحث/ محمود محمد إبراهيم سرور

مصر

جامعة الأزهر الشريف 

كلية التربية بالقاهرة 

قسم علم النفس التعليمي

1438هـ - 2017م

تفضلوا المستخلص في المرفقات

وبالتوفيق

 

مستخلص الدراسة:

     هدفت الدراسة الحالية إلى التحقق من أثر التدريب على مهارات حل المشكلة في الكفاءة الذاتية الأكاديمية لدى طلاب الجامعة، ومعرفة أثر التدريب على مهارات حل المشكلة في كل بعدٍ من أبعاد الكفاءة الذاتية الأكاديمية على حده, واستخدمت الدراسة المنهج شبه التجريبي, وتكونت عينة الدراسة من  (60) طالبًا من طلاب الفرقة الثالثة بكلية التربية, وقُسموا إلى مجموعتين تجريبية وعددها (30) طالبًا وتم تطبيق البرنامج  التدريبي عليهم, وضابطة وعددها (30) طالبًا لم يتلقوا أي تدريب, وتكونت أدوات الدراسة من مقياسي الكفاءة الذاتية الأكاديمية الأول تقريري والثاني موقفي وكلاهما من إعداد (الباحث), واستمارة التقييم الذاتي, بالإضافة للبرنامج التدريبي المستخدم من إعداد (الباحث), وللتحقق من فروض الدراسة استخدم الباحث الأساليب الإحصائية (تحليل التباين, واختبار شيفيه, واختبار " ت"  t.test, وحجم التأثير باستخدام معادلة مربع إيتا), وأسفرت نتائج الدراسة عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات القياسين القبلي والبعدي للمجموعة التجريبية في كل بُعد من أبعاد الكفاءة الذاتية الأكاديمية على حده وفي الدرجة الكلية لمقياس الكفاءة الذاتية الأكاديمية عند مستوى (01,0) لصالح القياس البعدي, ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية والضابطة في القياس البعدي في كل بُعد من أبعاد الكفاءة الذاتية الأكاديمية على حده وفي الدرجة الكلية للكفاءة الذاتية الأكاديمية عند مستوى (01,0) لصالح المجموعة التجريبية.

 

Abstract:

       The current study aims at testing the effect of training on problem solving skills on academic self-efficacy among university students. Also, it aims at testing the effect of problem solving skills on every single dimension of academic self-efficacy. The study used the semi-experimental approach and the participants of the study were 60 students from the faculty of education (third year). The sample finally was divided in to two groups; experimental group was consisted of 30 students and control group was consisted of 30 students. The study used two scales of academic self-efficacy; the first scale is a self-report scale and the second is a situational scale and both of them prepared by the researcher. The self-report form and the training program prepared by the researcher. To verify the hypothesis of the study, the researcher used the following (Analysis of Variance, Chefee Test, T.test, size effect by using Eta square value). The study resulted in the following results There are statically significant differences at the level of (0,01)  between the mean scores of the experimental and control group in the post measurement in the total score of academic self-efficacy. and in each dimension of academic self-efficacy(confidence, academic persistence, scholastic interaction and dealing with tests) There are statically significant differences at the level of (0,01)  between the mean scores of pre and post measurement of the experimental group in the total score of academic self-efficacy. and  in each dimension of academic self-efficacy(confidence, academic persistence, scholastic interaction and dealing with tests).