رسالة ماجستر

إصلاح بعض جوانب التعليم الثانوي العام فى مصر في ضوء معايير الهيئة القومية لضمان جودة التعليم والاعتماد

إعداد الباحثة

رجاء التوني حسين علي

 مصر - جامعة سوهاج

كلية التربية - قسم اصول التربية

1439هـ - 2018م

تحت إشراف

أ.د/ عماد صمؤيل وهبة.

د/ محمد فوزي زيدان

تفضلوا المستخلص في المرفقات

وبالتوفيق

 

مستخلص الدراسة

تدور هذا الدراسة حول إصلاح بعض جوانب التعليم الثانوي العام في ضوء معايير الهيئة القومية لضمان جودة التعليم والاعتماد ، واستهدفت الدراسة التعرف على مفهوم إصلاح التعليم الثانوي العام وأهم مجالاته ومبرراته، التعرف على فلسفة إصلاح التعليم الثانوي العام وأهم متطلبات تطبيقه وتحدياته ومعوقاته ، والتعرف على معايير إصلاح التعليم الثانوي العام ومتطلبات تطبيقه بمدارس التعليم الثانوي العام في مصر، والتعرف على واقع إصلاح التعليم الثانوي العام في مصر، ووضع تصور مقترح  لإصلاح التعليم الثانوي العام في ضوء معايير الهيئة القومية لضمان جودة التعليم والاعتماد في مصر.

واعتمدت الدراسة الحالية على المنهج الوصفي باعتباره المنهج الملائم لطبيعة الدراسة الحالية، كما قامت الباحثة بإعداد استبانة للدراسة طبقت على عينة قوامها (500) معلم من معلمي مدارس التعليم الثانوي العام بمحافظتي القاهرة وسوهاج.

وتوصلت الدراسة إلى عدة نتائج من أهمها ما يلى:

  • ضعف التخطيط للبرامج التدريبية للمعلمين، فهي لا تناسب احتياجاتهم مع عدم وجود حافز مادي أو أدبي لها.
  • قصور المنهج في تنمية المهارات الحياتية للمتعلمين، وتقديم حلول للقضايا والمشكلات المعاصرة.

   ومن المعوقات التي  تواجه عملية إصلاح التعليم الثانوي العام في مصر : وجود بعض التغيرات والتقلبات السياسية التي تحد من عمليات إصلاح التعليم الثانوي العام، وجمود اللوائح  والقوانين بالتعليم الثانوي، وقلة الموارد المادية المخصصة لعمليات إصلاح التعليم، وضعف كفاءة المعلمين بالمرحلة الثانوية وتأثيره علي عمليات إصلاح التعليم الثانوي.

وتوصلت الدراسة إلي متطلبات إصلاح التعليم الثانوي العام في مصر ومنها : نشر ثقافة الجودة لدى العاملين بالمدرسة، واتفاق معايير ومؤشرات الجودة مع إمكانات المدرسة، ووجود الكوادر القيادية والإدارية في المدرسة  ، وتوفر القاعات التدريسية والمعامل والمكتبات المدرسية المناسبة لعملية التعليم.

وفى ضوء نتائج الدراسة الميدانية تم بناء تصور مقترح لإصلاح بعض جوانب التعليم الثانوي العام في ضوء معايير الهيئة القومية لضمان جودة التعليم والاعتماد، حيث  تضمن هذا التصور علي المعايير التي يمكن من خلالها إصلاح بعض جوانب التعليم الثانوي العام.

 

Abstract of the study

This study is The reform of some Aspects of General Secondary Education in the Light of the Standards of the National Authority for Quality Assurance and Accreditation. The study aimed at investigating the concept of reform of general secondary education, its most important areas,

and its justification. It aimed also at identifying the philosophy of reform of general secondary education , the most important requirements of its applying, challenges , constraints, and identifying the general secondary education reform standards and requirements of applying it at the general secondary schools in Egypt, and knowing the reality of general secondary education reform in Egypt, and suggesting a proposal  to reform the general secondary education in the light of the standards of the National Authority For Quality Assurance and Accreditation in Egypt.

The present study adopted the descriptive approach as it is an  appropriate approach to the nature of the current study, The researcher developed the  questionnaire of the study which was applied to a sample of (500) teachers from general secondary education schools in the governorates of Cairo ,and  Sohag.

The study came to several conclusions, of which the most important are:

  • Poor planning of training programs for teachers, it does not fit their needs with the absence of an incentive for material or moral damages.
  • Shortcomings of the curriculum in developing the Life Skills for students, and providing solutions to contemporary problems.

Some of the constraints facing the process of reform of general secondary education in Egypt: the presence of some political changes and fluctuations which limit the processes of general secondary education reform, and the rigidity of regulations and laws, at the secondary education, lack of material resources allocated for education reform, poor efficiency of teachers in the secondary stage and its impact on the processes of reform of secondary education.

The study revealed that the requirements of general secondary education reform in Egypt included: Spreading the culture of quality in the school staff, the agreement on criteria and indicators for the quality with the  potential of the school, and the presence of leadership and managerial cadres in the school  , and provides classrooms and labs, libraries, suitable school education process.

In the light of the results of field study a suggested the vision of the proposal to reform some aspects of the general secondary education in Egypt in light of the standards of the National Authority for Quality Assurance and Accreditation , to  ensure that through this scenario in which the reform of some aspects of the general secondary education .

 

ملخص الدراسة:

إصلاح بعض جوانب التعليم الثانوي العام في مصر فى ضوء معايير الهيئة القومية

 لضمان جودة التعليم والاعتماد

مقدمة الدراسة:

   أصبحت عملية إصلاح التعليم الثانوي وتطوير بنيته ومساره ضرورة ملحه يسعى إليها المجتمع ككل وتعكف على دراستها الهيئات والمؤسسات الدولية في محاولات جادة لإيجاد صيغ جديدة لتحقيق التوازن بين الذاتية الثقافية , وحاجات المجتمع , ومتطلبات العصر, لأن النهوض بالتعليم هو نقطة البداية الصحيحة لأي إصلاح يستهدف إقامة مجتمع قادر على مواجهة تحدياته.

  وإيماناً من الباحثة بضرورة الإصلاح التعليمي بشكل عام وإصلاح التعليم الثانوي العام  بشكل خاص ، واعتقاداً منها بأن إصلاح التعليم المعتمد على معايير الهيئة القومية لضمان جودة التعليم والاعتماد يهدف إلى تقديم رؤية واضحة لمدخلات العملية التعليمية ومخرجاتها بما يضمن تحقيق الأهداف المنشودة , فتسعى الدراسة الحالية إلى تقديم تصور لإصلاح بعض جوانب التعليم الثانوي العام  في مصر فى ضوء معايير الهيئة القومية لضمان جودة التعليم والاعتماد

مشكلة الدراسة:

     يعانى التعليم الثانوي العام من مجموعة متشابكة من المشكلات المعقدة , التي ينبع بعضها من داخل النظام التعليمي ذاته , والبعض الأخر من السياق المجتمعي المصري , بالإضافة إلى التخبط والعشوائية في القوانين والقرارات الوزارية فيما يتعلق بتطوير التعليم الثانوي العام , الأمر الذي جعل من عمليات تطوير وإصلاح التعليم الثانوي في مصر عمليات محدودة من قبل التعديل والتغيير المحدود.

     ونتيجة أيضاً للمشكلات والعقبات التي يمر بها التعليم الثانوي العام في مصر, وما تعانيه مدارسه من إشكالات متنوعة تحد من حركتها وتعوق من تقدمها في ظل المتغيرات المعاصرة محلياً وعالمياً , فقد وجدت الآراء التي تنادى بضرورة إتباع أسلوب إصلاح التعليم الثانوي العام في مصر  فى ضوء معايير الهيئة القومية لضمان جودة التعليم والاعتماد .

أسئلة الدراسة  :

تتحدد أسئلة الدراسة فيما يلي

  1. ما المقصود بإصلاح التعليم الثانوي العام ؟ وما فلسفته ، وأهم مجالاته ومبرراته ؟
  2. ما معايير الجودة ؟ وما فلسفة وعوامل الاهتمام بها بالتعليم الثانوي العام في مصر ؟
  3. ما متطلبات إصلاح التعليم الثانوي العام ؟ وما تحدياته ومعوقاته ؟
  4. ما واقع إصلاح التعليم الثانوي العام في مصر وما معوقاته ومتطلباته ؟
  5. ما التصور المقترح لإصلاح بعض جوانب التعليم الثانوى العام فى مصر فى ضوء معايير الهيئة القومية لضمان جودة التعليم والاعتماد؟  

 

أهداف الدراسة :

استهدفت الدراسة الحالية ما يلي :

  1. التعرف على واقع إصلاح التعليم الثانوي العام في مصر في ضوء معايير الهيئة القومية لضمان جودة التعليم والاعتماد .
  2. التعرف على معايير إصلاح التعليم الثانوي العام ومتطلبات تطبيقه بمدارس التعليم الثانوي العام في مصر .
  3. تحديد أهم المعوقات التي تواجه إصلاح التعليم الثانوي العام في مصر في ضوء معايير الهيئة القومية لضمان جودة التعليم والاعتماد .
  4. التوصل إلى تصور مقترح لإصلاح بعض جوانب التعليم الثانوي العام في مصرفى ضوء معايير الهيئة القومية لضمان جودة التعليم والاعتماد .

أهمية الدراسة  :

تعد الدراسة من الدراسات التي تتناول إصلاح بعض جوانب التعليم الثانوي العام في محاولة للتطوير والإصلاح , ولذلك تأتي أهمية الدراسة الحالية كما يلي :

  1. يعتبر موضوع إصلاح التعليم الثانوي العام من الموضوعات المهمة حالياً وذلك بسبب تنامي الدعوة إلى الإصلاح التربوي للمدارس بصفة عامة والإصلاح التعليمي بصفة خاصة , فإصلاح التعليم الثانوي العام أصبح ضرورة ملحة لمواجهة متغيرات جمة وتحديات كثيرة محلية وعالمية ، فرضت نفسها على المؤسسة التعليمية مما استوجب تطوير التعليم وتحديثه
  2. تثير الدراسة الحالية اهتمام رجال التخطيط التربوي والإدارة التعليمية وجميع القائمين على العملية التعليمية ، ولاسيما بعد تغير النظرة إلى التعليم ، حيث أصبح استثماراً هائلاً ولم يعد مجرد خدمة إنسانية يقدمها المجتمع لأفراده .
  3. نتيجة للتغيرات التكنولوجية والثورة المعرفية المتسارعة كان لزاماً على الجهات المسئولة عن تخطيط وإدارة التعليم تفعيل إصلاح التعليم الثانوي العام في ضوء معايير الهيئة القومية لضمان جودة التعليم والاعتماد للوصول إلى أفضل التوجهات الحديثة في العملية التعليمية ومواجهة تلك التغيرات .
  4. تفيد الدراسة الحالية أولياء الأمور والطلاب والمجتمع المحلى حيث يسعى هؤلاء المستفيدون من المؤسسات التعليمية إلى المشاركة الفعالة في صنع القرار داخل المدارس والحصول على أفضل خدمة وبأعلى كفاءة وجودة , وهو ما لا يتحقق في ظل النظام التخطيطي والإداري القائم للتعليم في مصر.
  5. تلبى الدراسة الحالية نداء التوجه نحو اللامركزية في إدارة التعليم لا على مستوى المحافظات فحسب ، بل وعلى مستوى المدارس أيضاً .

 

منهج الدراسة  :

استخدمت الدراسة المنهج الوصفي حيث إنه من المناهج البحثية التي تختص بعملية البحث والتقصي حول الظواهر المجتمعية والتربوية والتعليمية كما هي قائمة في الحاضر ووصفها وتشخيصها وتحليلها وتفسيرها بهدف اكتشاف العلاقات بين عناصرها والتوصل من خلال ذلك إلى تعميمات ذات معنى بالنسبة لهذه الظواهر ولا يشترط وضع فروض وإجراء تجارب وتحليل علاقات سببية، كما أن المنهج الوصفي من المناهج المناسبة لطبيعة الدراسة وذلك من خلال وصف وتحليل أبعاد مدخل إصلاح التعليم الثانوي العام في ضوء معايير الهيئة القومية لضمان جودة التعليم والاعتماد والتعرف على الواقع الراهن لمحاولات الإصلاح المبذولة والمعوقات التي تواجهها.  

حدود الدراسة  :

تلتزم الدراسة بالحدود التالية :

  1. الحدود الموضوعية : تناولت الدراسة إصلاح بعض جوانب التعليم الثانوي العام في مصر فى ضوء معايير الهيئة القومية لضمان جودة التعليم والاعتماد ومتطلبات تحقيقه في مدارس التعليم الثانوي العام في مصر, وتقديم رؤية مقترحة لكيفية تحقيق إصلاح بعض جوانب التعليم الثانوي العام في مصر في ضوء معايير الهيئة القومية لضمان جودة التعليم والاعتماد.
  2. الحدود المكانية : حيث اقتصر المجال المكاني لهذه الدراسة على مدارس التعليم الثانوي في محافظتى سوهاج والقاهرة وذلك للاعتبارات الآتية :
    • أن تغطية منطقتين جغرافيتين متكاملتين أفضل من تغطية مناطق متفرقة من أنحاء الجمهورية.
    • ربط البحث بالبيئة المحلية بهدف تنميتها والإسهام في خدمتها , واخيار محافظة القاهرة نظراً لزيادة الكثافة السكانية وتوافر الامكانات المادية والبشرية بها .
  3. الحدود البشرية : تم تطبيق الاستبانة على عينة من مديري ووكلاء ومعلمي المدارس الثانوية وأعضاء مجالس الأمناء والآباء والمعلمين بالمدارس .

أداة الدراسة

استبانة طبقت على مديري ومعلمي المدارس لمعرفة مدى إدراكهم لعملية إصلاح التعليم الثانوي العام وإجراءات تطبيقه وأهم الأساليب التخطيطية المتبعة حالياً في برامج التطوير والإصلاح التعليمي بصفة عامة وإصلاح التعليم الثانوي بصفة خاصة .

خطة السير في الدراسة : 

لإنجاز هذه الدراسة ستتبع الباحثة مجموعة من الخطوات جاءت على النحو التالي :

أولاً :  تناولت الباحثة الإطار العام للدراسة ، من مقدمة الدراسة ، ومشكلة الدراسة ، وأهمية الدراسة ، وأهداف الدراسة ، ومنهج الدراسة ، وأدوات الدراسة ، وحدود الدراسة ، ومصطلحات الدراسة من خلال الفصل الأول من الدراسة .

ثانياً : للإجابة عن التساؤل الأول للدراسة وهو " ما المقصود بإصلاح التعليم الثانوي العام ؟  وما فلسفته ؟ وما أهم مجالاته ومبرراته؟ "  خصصت الباحثة الفصل الثاني من الدراسة بعنوان : إصلاح التعليم الثانوي العام  في مصر (فلسفته ومجالاته ومبرراته ).

ثالثاً : للإجابة عن التساؤل الثاني للدراسة وهو " ما معايير الجودة  ؟ وما فلسفة وعوامل الاهتمام بها بالتعليم الثانوي العام ؟ " خصصت الباحثة الفصل الثالث للدراسة بعنوان : معايير الجودة بمرحلة التعليم الثانوى العام "

 رابعاً : للإجابة عن التساؤل الثالث للدراسة وهو " ما متطلبات إصلاح  التعليم الثانوي العام ؟ وما تحدياته ؟ ومعوقاته في ضوء معايير الهيئة القومية لضمان جودة التعليم والاعتماد ؟ خصصت الباحثة الفصل الرابع  من الدراسة بعنوان : متطلبات وتحديات إصلاح التعليم الثانوي العام في ضوء معايير الهيئة القومية لضمان جودة التعليم والاعتماد .

خامساً : للإجابة عن التساؤل الرابع للدراسة وهو " ما واقع إصلاح التعليم الثانوي العام  في ضوء معايير الهيئة القومية لضمان جودة التعليم والاعتماد في مصر؟  خصصت الباحثة الفصل الخامس،  بعنوان : إجراءات الدراسة الميدانية ونتائجها.

سادساً :  للإجابة عن التساؤل الخامس للدراسة وهو" ما التصور المقترح  لإصلاح بعض جوانب التعليم الثانوي العام في مصر في ضوء معايير الهيئة القومية لضمان الجودة والاعتماد ؟ " خصصت الباحثة الفصل السادس من الدراسة بعنوان :  خلاصة النتائج و التصور المقترح

ملخص نتائج الدراسة الميدانية

      توصلت الدراسة إلى العديد من النتائج حول " إصلاح بعض جوانب التعليم الثانوي العام فى مصر في ضوء معايير الهيئة القومية لضمان جودة التعليم والاعتماد "  من وجهة نظر عينة الدراسة (معلمي الثانوية العامة).

  1. واقع إصلاح التعليم الثانوي العام في مصر
  • إهمال توظيف المعلم المحتوى الدورات التدريبية التي شارك فيها في العملية التعليمية.
  • ضعف التخطيط للبرامج التدريبية للمعلمين، فهي لا تناسب احتياجاتهم مع عدم وجود حافز مادي أو أدبي لها.
  • ضعف الاعتمادات المالية اللازمة لمتطلبات التنمية المهنية للمعلمين.
  • توظف أدلة المعلم في تخطيط وتنفيذ وتقويم الدروس.
  • تتكامل نواتج التعلم المستهدفة معرفياً، وجدانياً , ومهارياً للمتعلم.
  • قصور المنهج في تنمية المهارات الحياتية للمتعلمين، وتقديم حلول للقضايا والمشكلات المعاصرة.
  • إهمال توظيف إمكانات المجتمع المحلي في تنفيذ أنشطة المنهج.
  • ضعف استخدام الطالب لتكنولوجيا المعلومات في عمليات التعليم.
  • عدم توفير نظاماً لتلقي المقترحات والشكاوي والتعامل معها.
  • تتبادل المدرسة الخبرات مع المؤسسات التربوية الأخرى في مجال الأنشطة التربوية.
  • عدم مناسبة الأنشطة المدرسية مع خصائص نمو الطلاب بالتعليم الثانوي العام.
  • عدم توفر الأجهزة والمعدات اللازمة للأنشطة التربوية.
  • عدم خضوع الأنشطة المدرسية للمتابعة والتقويم المستمر من قبل الموجهين وإدارة المدرسة.
  • عدم مراعاة أسئلة امتحانات الثانوية العامة الفروق الفردية.
  • عدم مراعاة نظم التقويم في الثانوية العامة لميول الطلاب واهتماماتهم، ولا يناقش المعلم نتائج التقويم مع المعنيين لمتابعة مستوى تقدم الطلاب.
  1. معوقات تواجه عملية إصلاح التعليم الثانوي العام:
  • وجود بعض التغيرات والتقلبات السياسية التي تحد من عمليات إصلاح التعليم الثانوي العام.
  • قلة الاستفادة من التجارب العالمية وتطبيقها لإصلاح التعليم الثانوي العام في مصر.
  • انخفاض نسبة المعلمين إلي الطلاب يمثل خللاً تنظيمياً.
  • غياب الفهم الواضح لمفهوم الإصلاح علي المستوي الكلي والجزئي.
  • احتياج الإدارات المدرسية في التعليم الثانوي إلى إصلاح إداري يواكب التغيرات المتسارعة والعميقة.
  • جمود اللوائح والقوانين بالتعليم الثانوي، والتي من شأنها أن تحد من صلاحية اتخاذ القرار.
  • قلة الموارد المادية المخصصة لعمليات إصلاح التعليم.
  • ضعف كفاءة المعلمين بالمرحلة الثانوية وتأثيره علي عمليات إصلاح التعليم الثانوي

 متطلبات إصلاح التعليم الثانوي العام في مصر:

  • وجود رؤية واضحة للإصلاح في ضوء معايير الهيئة القومية لضمان جودة التعليم والاعتماد
  • ضرورة تناسب سياسات القبول في التعليم الثانوي مع أهداف المدرسة وإمكاناتها المادية والبشرية.
  • ضرورة الشفافية والوضوح في تطبيق اللوائح والقوانين.
  • تضمين مناهج التعليم الثانوي مصادر المعرفة المتعددة والتكنولوجيا المتقدمة فيها.
  • تخصيص موازنة ملائمة لعمليات إصلاح التعليم الثانوي العام سنوياً.
  • ضرورة إعادة النظر في المناهج الدراسية.
  • ضرورة الاهتمام بالتنمية المهنية للعاملين بالمدرسة، والتدريب على مهارات التعلم المستمر.
  • ضرورة تمتع مدارس التعليم الثانوي العام بالاستقلالية من الناحية المادية.

3-متطلبات تطبيق معايير الهيئة القومية لضمان جودة التعليم والاعتماد لإصلاح التعليم الثانوي العام :

  • نشر ثقافة الجودة لدى العاملين بالمدرسة، واتفاق معايير ومؤشرات الجودة مع إمكانات المدرسة.
  • وجود الكوادر القيادية والإدارية في المدرسة لتحقيق الجودة المطلوبة.
  • تطبيق التقويم المستمر في المدرسة لتحديد نقاط القوة والضعف.
  • توافر الموارد المادية تساعد علي تطبيق معايير الجودة.
  • تطوير المناهج الدراسية باستمرار لتتناسب مع مستحدثات العصر.
  • توفر القاعات التدريسية والمعامل والمكتبات المدرسية المناسبة لعملية التعليم.
  • استخدام التكنولوجيا التعليمية في إثراء عملية التعليم والتعلم.
  • وجود عدد كاف من أعضاء هيئة التدريس من ذوي الخبرة بالمدرسة.
  • وجود قواعد بيانات عن العاملين والطلاب بالمدرسة.
  • المرونة في تطبيق اللوائح والقوانين في المدرسة.
  • تفعيل وحدات التدريب بالمدرسة.
  • تفعيل المشاركة المجتمعية بين المدرسة والمجتمع المحلى.

     ثم توصلت الدراسة إلى تصور المقترح  لإصلاح بعض جوانب التعليم الثانوي العام في مصر في ضوء معايير الهيئة القومية لضمان الجودة والاعتماد.

 

Summary of the study

The reform of some Aspects of General Secondary Education in the Light of the Standards of the National Authority for Quality Assurance and Accreditation

Introduction of the study:

   The reform of secondary education and developing its infrastructure and its progress has become an urgent need to society as a whole and it is studied by the international associations and institutions in serious attempts to find new formulas to achieve a balance between the needs of the cultural self, society, and the requirements of the age, because the advancement of education is the right beginning point of any reform aimed at establishing a society capable of facing the challenges.

.

 Out of the researcher’s belief of the  need  for educational reform in general and the reform of general secondary education in particular, and that the  National Authority standards based reform of education to ensure the quality of education and accreditation aims to provide a clear vision of the educational process inputs and outputs to ensure the achievement of the desired objectives, the current study aims to provide a vision of the reform of some aspects of general secondary education in light of the standards of the National Authority for Quality Assurance of Education and Accreditation

Problem of the study:

     The secondary general education suffers from a series of complicated problems, some of which stems from within the educational system itself, and the others  stems from the societal context, in addition to the confusion and indiscriminate in laws and ministerial decisions with regard to the development of general secondary education, which made the development and reform of secondary education in Egypt limited operations by the limited and change .

     As a result of the problems and obstacles that also passes by the general secondary education in Egypt, and what their schools suffers from a variety of problems that limit their movement and impede their progress under contemporary variables locally and internationally, I have found the views calling for the reform of secondary education approach in the light of the Standards of the National Authority for Quality Assurance and Accreditation.

The Questions of Study:

The questions of study are determined as follows:

  1. What is meant by the reform of general secondary education? What is its philosophy? What are its most important areas and its justification?
  2. What are the quality standards? What is the philosophy and the factors of interest in the general secondary education in Egypt?
  3. What are the requirements of general secondary education reform? And its constraints?
  4. What is the reality of the general secondary education reform in Egypt and what are the constraints and requirements of ib ?
  5. What is the proposed scenario for reforming Secondary Education in Egypt in the light of the Standards of the National Authority for Quality Assurance and Accreditation?

Objectives of the study:

The current study is trying to achieve the following objectives:

  1. Identifying the realitg of reform of general secondary education in Egypt in the light of the Standards of the National Authority for Quality Assurance and Accreditation .
  2. Identifying the standards of general secondary of education reform and Its the main requirements of its implementation, challenges and obstacles .
  3. Limitation the implementation standards of general secondary reform and requirements of its implementation the secondary Education in Egypt  general secondary education in Egypt in the light of the Standards of the National Authority for Quality Assurance and Accreditation .
  4. .Accessing the proposed scenario for reforming Secondary Education in Egypt in the light of the Standards of the National Authority for Quality Assurance and Accreditation

Significance of study:

The study is one of the studies investigated the reform of some aspects of the general secondary education in an effort to develop and reform, and therefore the significance of the current study are as follows:

  1. The reform of general secondary education is one of the important topics currently considered due to the growing call for educational reform of schools n general, and the reform of general secondary education in particular. It has become an urgent need to confront local and global enormous changes and challenges, imposed itself of the educational institution, which necessitated the development and updates of education.
  2. The current study raises the interest of those who are responsible for educational planning and educational management and all those on the educational process, especially after the outlook was changed to education, where it became a massive investment, no longer just a humanitarian service provided by the community to its members.
  3. As a result of technological changes and the rapid cognitive revolution the authorities responsible for the planning and management of education had to activate the general secondary education reform in the light of the the standards of the National Authority for Quality Assurance and Accreditation of Education to reach the best modern trends in the educational process and to face these changes.
  4. The present study benefits parents, students and the local community , where these beneficiaries of educational institutions seek to participate actively in the decision making within schools and get the best service and the highest efficiency and quality, which can not be achieved under the planning system and the administrative status of education in Egypt.
  5. The study met the current appeal trend towards decentralization in the Department of Education, not at the provincial level, but also at the school level as well.

Research design

The study used the descriptive approach as it is one of the research approaches , which specializes in the process of research and investigation on the community and educational phenomena as they exist in the present, description, diagnosis, analysis and interpretation in order to discover the relations between its members and reach through it to generalizations meaningful for these phenomena are not required to put hypotheses and conduct experiments and analysis of causal relationships, and the descriptive approach is appropriate to the nature of the study through the description and analysis of the entrance to the reform of the general secondary education dimensions in the light of the standards of the National Authority for Quality Assurance and Accreditation of Education, and to identify the current reality of attempts to reform efforts and constraints which it faces.

 

Delimitations of the study:

The study is delimited to the following:

  1. The substantive limits: The study deals with the reform of some aspects of general secondary education in the light of the National Authority to ensure the quality of education and accreditation requirements to achieve in general secondary education schools in Egypt, and provide a vision for how to achieve the proposed reform of some aspects of general secondary education in Egypt in light of the standards of the National Authority for Quality Assurance and Accreditation of Education.
  2. Spatial limits : It is delimited to this study at secondary education schools at Sohag, Cairo , and for the following considerations :
  • Covering two geographical integrated parts is better than covering different separated parts of the parts of the Republic.
  • Linking research to the local environment in order to develop and contribute to the service. Cairo governorate’s choice due to the increasing population density and the availability of the material and human potential.
  1. Human limits: The questionnaire was conducted on a sample of the principles, managers and secondary school teachers and the members of the boards of trustees, parents and school teachers .

Tool of the Study

A questionnaire conducted on the school principals and teachers to know the extent of their awareness of the reform process at the general secondary education and the procedures applied and the most important planning methods currently used in the development and educational reform in general and reform programs at the secondary education in particular.

 

 

 

Procedures of the study:  

The researcher followed the following steps:

First: The researcher dealt with the general framework of the study: the introduction of the study, the problem of study, the significance of the study, the objectives of the study, the research design, the study tools, limits , and the terms of the study at chapter I of the study .

Second: To answer the first question of the study, "What is meant by the reform of secondary education? What is its philosophy? What are its aspects and its justifications? "The researcher assigned Chapter II of the study entitled: reform of secondary education in Egypt and the philosophy and the most important fields and justifications (Its philosophy, and aspects and justifications).

Third: To answer the second question of the study which is "what are the standards of quality? What are the philosophy and its factors of interest at the general secondary education?" The researcher assigned Chapter III of the study entitled: The standards of quality at the general secondary education.

  1. Fourth: To answer the third question of the study, " What are the requirements of general secondary education? What are its challeng and constraints in light of the standards of the National Authority for Quality Assurance and Accreditation?.

Fifth: To answer the fourth question of the study, "What is the reality of the reform of general secondary education in the light of the standards of the National Authority for Quality Assurance and Accreditation of Education in Egypt? The researcher assigned Chapter V entitled: procedures of study and its results.

 

Sixth: To answer the fifth question of the study, "what is the proposed vision for the application of the reform of general secondary education in the light of the standards of the National Authority for Quality Assurance and Accreditation of Education in Egypt in Egypt?" The researcher assigned. Chapter VI of the study entitled: Summary of the results and A vision of the application .

 

Summary of the results of the study

The study has some conclusions about “the reform of some aspects of general secondary education in light of the standards of the National Authority for Quality Assurance and Accreditation of Education“, from the viewpoint of the sample of the study (teachers of the secondary stage).

  1. The reform of the general secondary education Egypt
  • Neglecting teacher’s use of content of courses that he participated in the educational process.
  • The poor planning of teachers’ training programs, as they do not suit teachers’ needs, with no material or moral incentive for them.
  • The weak funds for the professional development requirements of teachers.
  • The use of teacher’s guides in planning, implementing, and evaluating lessons.
  • Learning outcomes are targeted ideologically, psychologically, and competently to the learner.
  • Lack of curriculum’s development of the life skills of learners, and providing solutions to contemporary issues and problems.
  • Neglecting the use of the community's potential in implementing the curriculum’s activities.
  • Weakness of student’s use of information technology in the instructional processes.
  • Failure to provide a system for receiving and handling suggestions and complaints.
  • The school exchanges experiences with other instructional institutions in the field of educational activities.
  • The inadequate of school activities with student’s growth characteristics in the general secondary education.
  • Lack of equipment and devices needed for the educational activities.
  • School activities are not subject to continuous follow-up and evaluation by mentors and school management.
  • The general secondary stage exams do not take into account the individual differences.
  • Non-observance of evaluation systems in the general secondary stage of student’s tendencies and interests, and the teacher does not discuss the results of the evaluation with the concerned to follow the level of progress of students.
  1. Obstacles Face General Secondary Education Reform:
  • There are some political changes and fluctuations that limit the processes of the general secondary education reform.
  • Lack of use of global experience and its application to reform the general secondary education in Egypt.
  • The low ratio of teachers to students represents an organizational imbalance.
  • Absence of a clear understanding of the concept of reform at the whole and partial level.
  • The need of the school administration in the general secondary education to administrative reform that keeps pace with rapid and profound changes.
  • The rigidity of regulations and laws in the secondary education, which would limit the power of decision-making.
  • Lack of material resources specialized for the educational reform.
  • Poor efficiency of the secondary stage teachers and its impact on the secondary education reform

Requirements for the reform of general secondary education in Egypt:

  • There is a clear vision for reform in light of the standards of the National Authority for Quality Assurance of Education and Accreditation
  • The policy of admission to secondary education should match the school's goals and its material and human resources.
  • The need for transparency and clarity in the application of regulations and laws.
  • Secondary education curricula implementation of multiple knowledge sources and advanced technology.
  • Appropriate budget allocation for the public secondary education reform processes annually.
  • The need to review the curriculum.
  • The need to pay attention to the professional development of the school staff and training in continuous learning skills.
  • General secondary schools should be financially independent.

3 - Requirements to apply the standards of the National Authority for Quality Assurance Education and Accreditation for the reform of secondary education:

  • Spreading the culture of quality for the school staff, and matching the quality standards and indicators with the potential of the school.
  • The existence of leading and administrative staff in the school to achieve the required quality.
  • Implementing the continuous evaluation at school to identify strengths and weaknesses.
  • The availability of the material resources which help apply standards of quality.
  • Continually developing the curricula to suit the modern age.
  • The availability of the classrooms, laboratories and school libraries suitable for the teaching process.
  • The use of the instructional technology to enrich the teaching and learning process
  • The availability of enough faculty members with school experience.
  • The existence of databases of the staff and students at school.
  • Flexibility in applying school rules and regulations.
  • Activating the training units in the school.
  • Activating the community participation between the school and the local community.

 

Then the study came to the vision of the proposal to reform some aspects of the general secondary education in Egypt in light of the standards of the National Authority for Quality Assurance and Accreditation.