المستخلص: هدفت الدراسة الحالية بحث العلاقة بين التفكير الإيجابي والدافعية الأكاديمية الداخلية والخارجية بأبعادهما المختلفة، ودراسة الفروق في التفكير الإيجابي لدي مرتفعي ومنخفضي الدافعية الداخلية والخارجية، واختبار اذا ما كان يمكن التنبؤ بالدافعية الداخلية أو الخارجية من خلال بعض أبعاد التفكير الإيجابي، وتكونت عينة الدراسة من (356) طالبا وطالبه، واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي ولقياس متغيرات الدراسة استخدمت الدراسة مقياس التفكير الإيجابي (عبد الستار إبراهيم، 2010)، ومقياس الدافعية الأكاديمية الداخلية والخارجية (Shia, 1998) (تعريب/ الباحثين). وللتحقق من صحة فروض الدراسة تم تحليل بيانات الدراسة باستخدام الأساليب الإحصائية المناسبة، وقد كشفت نتائج الدراسة عن: 1-وجود علاقات ارتباطية موجبة وأخرى سالبة بين درجات عينة الدراسة على بعض أبعاد التفكير الإيجابي ودرجاتهم على أبعاد الدافعية الأكاديمية الداخلية والخارجية. ٢-تمايزت أبعاد التفكير الإيجابي عن أبعاد الدافعية الداخلية والخارجية والتي تشبعت مجتمعة على ستة عوامل فسرت مجتمعة معا (75.04%) من التباين الكلي. ٣-وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات مرتفعي ومنخفضي الدافعية الداخلية من عينة الدراسة على بعدي التوقعات الإيجابية وتقبل المسئولية من أبعاد التفكير الإيجابي. ٤-وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات مرتفعي ومنخفضي الدافعية الخارجية من عينة الدراسة على بعد السماحة فقط من أبعاد التفكير الإيجابي. ٥-يمكن التنبؤ بالدافعية الأكاديمية الداخلية من خلال درجات عينة الدراسة على بعد تقبل المسئولية فقط من أبعاد التفكير الإيجابي. ٦-يمكن التنبؤ بالدافعية الأكاديمية الخارجية من خلال درجات الطلاب عينة الدراسة على بعد حب التعلم فقط من أبعاد التفكير الإيجابي.

The current study aims to examine: the relationships between positive thinking, intrinsic and extrinsic motivations; and the differences in positive thinking for upper and lower scores in intrinsic and extrinsic academic motivations, and whether we can predict about intrinsic and extrinsic motivation across the dimensions of positive thinking. The sample consists of 356 post-graduate students, who joined post-graduate program which qualifies them to the educational systems for the academic year 2014-2015. We used, positive thinking, intrinsic and extrinsic motivation scales. We used a different statistical method which includes: Mean-Standard division- Correlation- Factor analysis and Multi Regression Results showed that:- 1- There is a correlation between positive thinking dimension, intrinsic and extrinsic academic motivation dimension. 2- There are differences between Positive thinking dimensions, intrinsic and extrinsic academic motivation dimension. All theses dimensions explained (75.04%) from the total variance 3- There is a difference on students’ scores in positive thinking scales, intrinsic academic motivation scale. 4- There is a difference on students’ scores in positive thinking scales, extrinsic academic motivation scale. 5- We can predict intrinsic academic motivation through one dimension of positive thinking scale. 6- We can predict extrinsic academic motivation through one dimension of positive thinking scale