رسالة ماجستير

 

تطوير إدارة المدرسة الثانويـة العامة  في ضوء مدخل  الإرجونوميـكا "دراسة ميدانية بمحافظة سوهاج"

 

الباحث

رضوان التعلـب حامد سليم

مصر

جامعة سوهاج

قسم التربية المقارنة والإدارة التعليمية

 

1437هـ - 2016م

 

تفضلوا المستخلص في المرفقات

وبالتوفيق

مستخلص البحث:

هدف البحث إلى تطوير إدارة المدرسة الثانوية العامة بمصر في ضوء مدخل الإرجونوميكا، وقد اعتمد البحث على المنهج الوصفي الذي يحاول من خلاله وصف الظاهرة موضوع البحث ( مشكلات إدارة المدرسة الثانوية العامة بمصر)، وكيفية تطويرها في ضوء مدخل الإرجونوميكا، وتحليل بياناتها، وبيان العلاقة بين مكوناتها، والآراء التي تطرح حولها، والعمليات التي تتضمنها، والآثار التي تحدثها، وهو أحد أشكال التحليل والتفسير العلمي المنظم لوصف الظاهرة أو المشكلة المحددة، وتصويرها كميًا عن طريق جمع بيانات ومعلومات مقننة عن الظاهرة أو المشكلة موضوع البحث، وتصنيفها، وتحليلها، وإخضاعها للدراسات الدقيقة، وتم تطبيق الإستبانة على عينة من أعضاء الإدارة المدرسية والجهاز الإداري المعاون لبعض مدارس الثانوية العامة بمحافظة سوهاج  بلغ أفراد العينة (414) فردًا،  وكشف البحث عن اعتبار الإرجونوميكا الأسلوب الأمثل لحل المعوقات التي تواجه أعضاء إدارة المدرسة الثانوية العامة بمصر، ومن ثم وضع تصور مقترح لتطوير إدارة المدرسة الثانوية العامة في مصر في ضوء مدخل الإرجونوميكا في ضوء ما تم التوصل إليه من نتائج الدراسة الميدانية، وكان من أهم نتائج البحث التي توصل إليها ما يلي:

يمكن تطوير إدارة المدرسة الثانوية العامة باستخدام مدخل الإرجونوميكا، عن طريق دراسة بيئة العمل بهدف جعل النظام مريحًا وآمنًا للعاملين ويتفق واحتياجاتهم، وإمكانياتهم، ومواصفاتهم الجسمانية، وكذلك عن طريق الاهتمام بالتفاعل الصحي والآمن للعاملين في بيئة العمل، وتحقيق التفاعل بين المستويات الإدارية المختلفة والعاملين، وتقييم وتحليل أنشطة ووظائف العمل المختلفة، وكذلك عن طريق الاهتمام بسرعة الأداء والكفاءة في العمل، والاهتمام بتوفير الموارد المالية اللازمة لبناء مدرسة ثانوية تواجه المستجدات التكنولوجية الحديثة، والاهتمام بتطبيق النظريات الحديثة لتحقيق أعلى معدلات الراحة والأمان للعاملين بالمدرسة.

 

التطبيقات: وضع تصور مقترح لتطوير إدارة المدرسة الثانوية العامة في مصر في ضوء مدخل الإرجونوميكا.

 

الكلمات الدالة: الإرجونوميكا، إدارة المدرسة، المدرسة الثانوية العامة بجمهورية مصر العربية.

 

                                                Abstract          

          The research aims to develop a public high school in Egypt management in light of the entrance Ergonomics, has been searching on the descriptive approach that tries through which described the phenomenon in question was adopted (public high school in Egypt management) problems, and how to develop them in the light of the entrance Ergonomics, analyze the data, and the statement of the relationship between its components, and the views put around, and processes contained, and the effects of that, which is a form of scientific analysis and interpretation regulator to describe the phenomenon or the specific problem, and photographed quantified by collecting data and information codified phenomenon or problem is the subject of the search, and classification, analysis, and subject minute Studies , it was applied a questionnaire to a sample of the members of the school administration and the administrative system Associate Administrator of some public secondary schools in Sohag reached the respondents (414) Person, revealing Find regarded Ergonomics the best way to resolve the obstacles faced by members of the public high school administration in Egypt, and then conceived proposal to develop public secondary school administration in Egypt in light of the entrance Ergonomics in the light of what has been reached from the results of the field study, the most important research findings include:                               

            Can develop public secondary school management using the entrance Ergonomics, through the study of the work environment in order to make the system convenient and safe for workers and in conformity with their needs, their potential and their specifications physical, as well as through interest in the health and safe interaction for workers in the work environment, and to achieve the interaction between the various levels of management and employees, and evaluating and analyze the activities of the various business functions, as well as by concern for speed and efficiency at work, and attention to providing the necessary financial resources to build a high school facing the modern technological developments, and interest in the application of modern theories to achieve the highest comfort and safety rates for workers in school.

 

Applications: conceived proposal to develop a public high school in Egypt in light of management entrance Ergonomics.                          

  

Key words: Ergonomics, the school administration, the public high school in the Arab Republic of Egypt.                                                     

 

ملخص البحث باللغة العربية:

مقدمة

ترجع أهمية التعليم الثانوي العام في أنه يسهم في بناء الشخصية القادرة على مواجهة المستقبل مع التأكيد على الهوية الثقافية الوطنية والإسلامية دون تعصب يرفض تطور الفكر العالمي، وإعداد الطالب القادر على الابتكار والتجديد والتحليل بتزويده بالمهارات الفكرية والعقلية اللازمة لعملية التعلم الذاتي، وترسيخ القيم الدينية والسلوكية في نفوس الطلبة والكشف عن استعدادات وقدرات ومهارات الطلاب والعمل على تنميتها، وإعداد الطالب لمواصلة تعليمه العالي والجامعي تحقيقاً للتنمية الشاملة، الاهتمام برعاية الطلبة الفائقين وإتاحة الفرصة للموهوبين منهم بصقل مواهبهم وتنمية قدراتهم، وإكساب الطلبة المفاهيم العملية الإنسانية في حياة هذا العصر لتسخيرها لخدمة المجتمع، وتنمية تقدير المسئولية والعمل على أن يدرك الطالب ماله من حقوق وما عليه من واجبات، وتنمية المهارات والميول والقدرات الخاصة مع إكساب الطالب حاسة التذوق الفني.

وفي هذا البحث الحالي يتم إلقاء الضوء على مدخل تطويري هام يسهم في علاج العديد من المشكلات والصعوبات والمعوقات التي تواجه عمل إدارة المدرسة الثانوية للارتقاء بمستواه، وإثراء العملية الإدارية بشكل عام ، والإدارة المدرسية بشكل خاص.

مشكلة البحث

سعى البحث الحالي إلى تطوير أداء الإدارة المدرسية بالمرحلة الثانوية بجمهورية مصر العربية في ضوء منهجية أو مدخل الإرجونوميكا هندسة النشاط البشري، لما لهذا المدخل من أهمية كبرى في إيجاد حلول لكثير من المشكلات التعليمية.

أسئلة البحث

يمكن تحديد مشكلة البحث الحالي في الإجابة عن السؤال الرئيسي التالي:

* كيف يمكن تطوير إدارة المدرسة الثانوية العامة في ضوء مدخل الإرجونوميكا؟

  ويمكن صياغة السؤال الرئيسي في الأسئلة الفرعية التالية:

  • ما أهم ملامح إدارة المدرسة الثانوية العامة في مصر؟
  • ما استخدام مدخل الإرجونوميكا في المدرسة الثانوية العامة بالأدبيات التربوية المعاصرة؟
  • ما متطلبات تطبيق مدخل الإرجونوميكا في تطوير إدارة المدرسة الثانوية العامة      بمصر؟  
  • ما التصور المقترح لتطوير إدارة المدرسة الثانوية العامة بمصر في ضوء مدخل الإرجونوميكا؟

 

أهمية البحث

        يمكن تحديد أهمية البحث الحالي في النقاط التالية:

  • تتضح أهمية البحث من خلال توظيف مدخل الإرجونوميكا في تطوير إدارة المدرسة الثانوية العامة، للارتقاء بصحة الفرد ونشاطاته، وبمستواه الفكري والنفسي، حتى يصبح أكثر نشاطاً وإبداعاً وصحةً وإنتاجاً.
  • قلة الدراسات العربية التي تناولت مدخل الإرجونوميكا في تطوير الإدارة المدرسية، والتي من المأمول أن تضيف شيئاً جديداً للمعرفة الإنسانية، وتساهم في إثراء المكتبة العربية.
  • تتضح أهمية البحث من خلال إلقاء الضوء على مدخل معاصر وحديث يثري الأساليب الإدارية، ليحقق الكفاءة ويزيد في الإنتاجية.
  • يمكن أن تفيد نتائج البحث الحالي الجهات الآتية:
  • الإدارات المدرسية بالمرحلة الثانوية والقيادات التربوية وأصحاب القرار أينما وجدوا.
  • المعلمون والمعلمات في مدارس التعليم المصري بشكل عام، والمدارس الثانوية العامة بشكل خاص.
  • المسئولون عن تطوير التعليم بشكل عام، والتعليم الثانوي العام بشكل خاص.

أهداف البحث

        سعى البحث الحالي إلى تحقيق الأهداف التالية:

1- الكشف عن واقع إدارة المدرسة الثانوية بمحافظة سوهاج.

2- التعرف على المقصود بالإرجونوميكا بالمؤسسات التعليمية، وفلسفتها، ومبررات استخدامها في تطوير إدارة المدرسة الثانوية.

3- الكشف عن متطلبات تطبيق مدخل الإرجونوميكا في تطوير الإدارة المدرسية بالمرحلة الثانوية.

4- محاولة وضع تصور مقترح لتطوير إدارة المدرسة الثانوية في ضوء مدخل  الإرجونوميكا.

منهج البحث

تم استخدام المنهج الوصفي، والذي يتناسب مع طبيعة البحث الحالي.

أدوات البحث

تم تصميم إستبانة طبقت على عينة من الإدارات المدرسية بمدارس المرحلة الثانوية بمحافظة سوهاج تمثل الإستبانة واقع الإدارة المدرسية ووظائفها ومشكلاتها، ومتطلبات تطبيق مدخل الإرجونوميكا لتطوير إدارة المدرسة الثانوية العامة.

 

حدود البحث

  • الحدود الموضوعية: اقتصرت الدراسة على دراسة واقع الإدارة المدرسية بالمرحلة الثانوية العامة وما تتضمنه من مشكلات، وكذلك التعرف على استخدام مدخل الإرجونوميكا في المؤسسات التعليمية في ضوء الأدبيات التربوية المعاصرة، وإمكانية تطوير إدارة المدرسة الثانوية العامة بمصر في ضوء مدخل الإرجونوميكا "هندسة البشر".
  • الحدود المكانية: اقتصرت الدراسة على محافظة سوهاج بجمهورية مصر العربية باعتبارها موطن الباحث ومكان عمله.
  • الحدود الزمنية: تم تطبيق الدراسة الميدانية بمدارس التعليم الثانوي العام بمحافظة سوهاج في الفصل الدراسي الأول من العام الدراسي 2015/2016م.
  • الحدود البشرية: وتضمنت:
    • بعض مديري ووكلاء المدارس الثانوية العامة بمحافظة سوهاج .
    • عينة من المعلمين الأوائل والمعلمين، والأخصائيين الاجتماعيين والنفسيين، والعاملين والطلاب بالمدارس الثانوية العامة بمحافظة سوهاج.
    • عينة من الجهاز الإداري المعاون.

خطوات السير في البحث

الخطوة الأولى: وتضمنت الفصل الأول حيث يتضمن الإطار العام للبحث متمثلة في: مقدمة البحث،

مشكلة البحث، أهمية البحث، أهداف البحث، منهج البحث، حدود البحث، مصطلحات البحث، الدراسات السابقة العربية والأجنبية، خطوات السير في البحث، وأخيراً مراجع البحث.

الخطوة الثانية: وتضمنت أهم ملامح إدارة المدرسة الثانوية العامة

الخطوة الثالثة: وتضمنت الخلفية النظرية لموضوع البحث المتعلق بالإرجونوميكا

الخطوة الرابعة: وتضمنت متطلبات تطبيق مدخل الإرجونوميكا في تطوير إدارة المدرسة الثانوية

                   العامة

الخطوة الخامسة : وتضمنت وضع تصور مقترح لتطوير إدارة المدرسة الثانوية العامة بمصر في

                    ضوء مدخل الإرجونوميكا.

نتائج البحث

        أسفر البحث عن مجموعة من النتائج، بعضها يتصل بالإطار النظري والبعض الآخر يتصل بالدراسة الميدانية، ويمكن عرضها على النحو التالي:

أ- نتائج الإطار النظري وتتمثل في:

  • يمكن تطوير إدارة المدرسة الثانوية العامة باستخدام مدخل الإرجونوميكا، عن طريق دراسة بيئة العمل بهدف جعل النظام مريحًا وآمنًا للعاملين ويتفق واحتياجاتهم، وإمكانياتهم، ومواصفاتهم الجسمانية، وكذلك عن طريق الاهتمام بالتفاعل الصحي والآمن للعاملين في بيئة العمل، وتحقيق التفاعل بين المستويات الإدارية المختلفة والعاملين، وتقييم وتحليل أنشطة ووظائف العمل المختلفة، وكذلك عن طريق الاهتمام بسرعة الأداء والكفاءة في العمل، والاهتمام بتوفير الموارد المالية اللازمة لبناء مدرسة ثانوية تواجه المستجدات التكنولوجية الحديثة، والاهتمام بتطبيق النظريات الحديثة لتحقيق أعلى معدلات الراحة والأمان للعاملين بالمدرسة.

ب- نتائج الدراسة الميدانية

رغم أهمية التعليم الثانوي العام في الوقت الحاضر إلاّ أنَّه ما زال يواجه العديد من المشكلات التي تعوقه عن تحقيق أهدافه، ويستدعي حل هذه المشكلات تطوير التعليم الثانوي العام كمدخل للتعليم العالي والتعليم الجامعي، وهو ما يتطلب بناء فلسفة واضحة المعالم لهذا التعليم، فلسفة تنسجم مع فلسفة المجتمع وتطلعاته، وتعمل على تطويره، وتشمل جوانب العملية التربوية، وتحقيق تكاملها وتفاعلها.

أ. أهم النتائج  المرتبطة بوظائف إدارة المدرسة الثانوية العامة في ضوء مدخل الإرجونوميكا

  • قلة اهتمام إدارة المدرسة الثانوية العامة بالتخطيط الجيد للعملية التعليمية، والبطء الشديد في تحقيق أهدافها.
  • قلة الاهتمام بوضع خطة متكاملة للخدمات الطلابية صحيًا واجتماعيًا وثقافيًا وفنيًا.
  • إغفال الإدارة المدرسية لدورها في متابعة الطلاب وحل مشاكلهم.
  • قلة الدراسات التي تخطط للتعليم الثانوي العام في ضوء احتياجات القوى العاملة وفقًا لمتطلبات خُطط التنمية الاجتماعية والاقتصادية.
  • ضعف تشجيع إدارة المدرسة الثانوية العامة العاملين على اكتشاف الذات وتعميق المعرفة.
  • قلة الاهتمام بتوفير آليات وبرامج تعالج مشكلات التأخر الدراسي ومتابعة انتظام الطلاب وتغيبهم.
  • ندرة توجيه أنظار العاملين إلى كيفية التعامل مع الأجهزة ووسائل الأمن والسلامة.
  • ضعف الاهتمام بتقويم المنهج المدرسي من حيث أهدافه ومحتواه وتنظيمه وتنفيذه .
  • إهمال تقويم العلاقة بين المجتمع المحلي والمدرسة.

ب- أهم النتائج المرتبطة واقع تطبيق مدخل الإرجونوميكا في إدارة المدرسة الثانوية العامة

  • ضعف مراعاة السلوك الوظيفي للعاملين بها.
  • إهمال توفير البيانات الخاصة ببيئة العمل.
  • ضعف عملية تحفيز الطلاب ماديًا ومعنويًا.
  • ضعف تحقيق الراحة النفسية للعاملين.
  • إهمال نشر الوعي الصحي بين العاملين.
  • إهمال تجنيب العاملين مخاطر وإصابات العمل.
  • قلة تدريب العاملين على كيفية استخدام وسائل الأمن والسلامة.

 

 

جـ- أهم النتائج المرتبطة بمعوقات تطبيق مدخل الإرجونوميكا في إدارة المدرسة الثانوية العامة

  • قلة توافر الوسائل التعليمية والمبتكرات الحديثة في مجال تكنولوجيا التعليم والتي تساهم في تسهيل عملية التدريس وزيادة استيعاب الطلاب.
  • قلة المعلومات اللازمة لتخطيط اليوم الدراسي.
  • قصور في الإمكانات المادية من معامل وأثاث.
  • المدرسة بقياس الأداء الجماعي للعاملين.
  • سوء ارتباط المناهج والمقررات الدراسية بالبيئة المحلية، فالمناهج والخُطط ترسم وتُحدد مركزيًا بصرف النظر عن احتياجات ومطالب البيئات المختلفة التي يعيش فيها الطالب.
  • المناهج والمقررات لا تراعي حاجات وميول الطلاب ومجالات اهتمامهم وفقًا للفروق الفردية بينهم، فالمقررات الدراسية واحدة وثابتة للجميع ولا مجال للاختيار.

د- أهم النتائج المرتبطة بمتطلبات تطبيق مدخل الإرجونوميكا في إدارة المدرسة الثانوية العامة

  • اشتراك المعلمين في تطوير البيئة المدرسية على الرغم من أنهم مطالبون أكثر من غيرهم بالكشف عمَّا يوجد بها من عيوب ونواحي قصور.
  • توجيه العاملين لإنجاز الأعمال متعددة المهام في أوقاتها المحددة.
  • غرس روح التعاون بين العاملين بالمدرسة.
  • تحقيق التوازن بين الجوانب النظرية والجوانب العملية بمناهج التعليم الثانوي العام.
  • المناهج والمقررات الدراسية تبنَ على أساس تحديد مسبق للمهام التي يجب أن يكتسبها الطلاب في ضوء متطلبات سوق العمل الفعلية.
  • ارتباط المناهج والمقررات الدراسية بالبيئة المحلية، فالمناهج والخُطط ترسم وتُحدد مركزيًا بصرف النظر عن احتياجات ومطالب البيئات المختلفة التي يعيش فيها الطالب.
  • استقطاب أفضل العناصر البشرية لشغل الوظائف الشاغرة بالمدرسة الثانوية العامة.
  • الاهتمام بالرعاية الثقافية والترفيهية والاجتماعية للعاملين بالمدرسة.

التصور المقترح

توصلت الدراسة الحالية بإطارها النظري والميداني إلى مجموعة من النتائج، والتي يمكن الاستفادة منها في وضع تصور مقترح لتطوير إدارة المدرسة الثانوية العامة باستخدام مدخل الإرجونوميكا، وتكون التصور المقترح من المحاور الآتية:

  1. مفهوم التصور المقترح
  2. فلسفة التصور المقترح
  3. أهمية التصور المقترح
  4. أهداف التصور المقترح
  5. منطلقات التصور المقترح
  6. معايير التصور المقترح
  7. آليات التصور المقترح
  8. مرتكزات التصور المقترح
  9. محاور التصور المقترح.
  10. ضمانات نجاح تطبيق التصور المقترح
  11. الجهات التي تقوم بتنفيذ التصور المقترح
  12. معوقات تواجه تنفيذ التصور المقترح وكيفية التغلب عليها

الدراسات والبحوث المقترحة

        يُعد هذا البحث من الأبحاث التي توجهت نحو تطوير أداء إدارة المدرسة الثانوية العامة بجمهورية مصر العربية باستخدام مدخل الإرجونوميكا، وتقترح بعض الموضوعات البحثية التي يمكن دراستها:

  • تطوير إدارة المدرسة الثانوية التجارية باستخدام مدخل الإرجونوميكا
  • تطوير إدارة المعاهد الثانوية الأزهرية في ضوء مدخل الإرجونوميكا
  • تطوير إدارة جامعة سوهاج في ضوء مدخل الإرجونوميكا.
  • متطلبات تطبيق الإرجونوميكا على إدارة جامعة سوهاج في ضوء خبرات بعض الدول، دراسة مقارنة .

 

Summary of the Study:

 

Title Of The Study:

Development of Management of General Secondary School in the Light of Approach of the Ergonomics,

A Filed Study in Sohag Governorate.

Introduction:

The importance of general secondary education in that it contributes to the character building that can face the future with an emphasis on the national and Islamic cultural identity without intolerance rejects evolution of the world of thought, preparation capable of innovation and analysis by providing intellectual and mental necessary for the process of self-learning skills the student, and the consolidation of religious and behavioral values ​​in the hearts of students and detect preparations, abilities and skills of the students and work on the development, and prepare students to pursue tertiary education to achieve comprehensive development, attention-sponsored superior students and provide an opportunity for the gifted them refine their talents and develop their abilities, and give students a humanitarian operation concepts in the life of this age to be harnessed to serve the community, and the development of estimate responsibility and work that the student understands his property rights and the duties, and the development of skills and tendencies and capabilities of providing students with a sense of artistic taste.

In this current study is to shed light on an important evolutionary entrance to contribute to the treatment of many problems and difficulties and obstacles facing the work of secondary school administration to elevate its level, enriching the administrative process in general, and school administration in particular.

The Problem of the Study:

The current study sought to improve the performance of the school administration at the secondary level in the Arab Republic of Egypt in the light of the methodology or the entrance Ergonomics human activity Engineering, as this doorway of great importance in finding solutions to the many problems of educational solutions.

Questions of the Study:

In light of the above it can determine the current study the problem in answering the key question follows:

 *How can the development the management of general secondary school in the light of Ergonomics approach?

  The main question can be formulated in the following sub-questions:

  • What are the most important features of the general secondary school management in Egypt?
  • What are the features of Ergonomics approach in educational institutions on the contemporary educational literature works?
  • What are the most important international experiences in the using approach Ergonomics to develop the management of general secondary school?
  • What are the requirements of applying Ergonomics approach in developing the management of general secondary school in Egypt?
  • What the proposed scenario to develop the management of general secondary school in Egypt in the light of Ergonomics approach?

Importance Of The Study:

You can determine the significance of the study in the following points:

  1. The importance of the study by employing the entrance Ergonomics in the development of public secondary school administration, to promote the individual and the health of its activities, and its level of intellectual and psychological, to become more active and creative and healthy and productive.
  2. The lack of Arab studies on the entrance Ergonomics in school management development, which it is hoped to add something new to human knowledge, and contribute to enriching the Arab library.
  3. The importance of the study by illuminating the entrance to a contemporary and modern enriches administrative methods, to achieve efficiency and increases in productivity.
  4. could benefit the results of the study the following entities:
  • School administrations at secondary schools and educational leaders and decision-makers, wherever they are.
  • Teachers in the Egyptian education schools in general, and the general secondary schools in particular.
  • responsible for the development of education in general, and general secondary education in particular.

 

Objectives Of The Study:

The current study sought to achieve the following objectives:

  1. disclose the reality of high school in Sohag management.
  2. to identify the intended B-Ergonomics educational institutions, and philosophy, and the rationale used in the development of the high school administration.
  3. Detection application Ergonomics the entrance to the development of the school administration at the secondary level requirements.
  4. Identify the most important international experiences in the field of application of Ergonomics in school management development.
  5. attempt to conceptualize the proposal for the development of secondary school administration in light of the entrance Ergonomics.

Methodology Of The Study:

It was used descriptive approach, which is commensurate with the nature of the current study.

Tools Of The Study:

The questionnaire design applied to a sample of school departments in secondary schools in Sohag questionnaire represent the reality of the school administration, functions and its problems, and the requirements of the application Ergonomics the entrance to the development of public secondary school administration.

Limitations of the study:

  1. objective limits: limited study to examine the reality of the school administration phase of public secondary and component problems, as well as to identify the use of the entrance Ergonomics in educational institutions in the light of educational literature contemporary, and the possibility of the development of public secondary school administration in light of the entrance Ergonomics "human engineering."
  2. spatial boundaries: the study was confined to the province of Sohag, Egypt as the home of the researcher and his place of work.
  3. Time limits: The application of the field study schools of general secondary education in Sohag Governorate in the first semester of the academic year 2015/2016 m.
  4. Human border: included:

- Some managers and agents of public secondary schools in Sohag.

- A sample of senior teachers, teachers, social workers, psychologists, and staff and students of public secondary schools in Sohag.

- Associate sample of the administrative apparatus.

Steps Of The Study:

The first step: included the first chapter, where the general framework of the study includes the form of: Introduction Research, the research problem, the importance of research, research objectives, research methodology, limits the search, search terms, previous studies of Arab and foreign, walking steps in the search, and finally the study references.

Step Two: included the most important features of the general secondary school administration.

Step three: included a theoretical background to the subject of study related to the private B-Ergonomics.

Step Four: it included the most important international experiences in the field of application of Ergonomics in the development of public secondary school administration.

Step five: the application included the entrance Ergonomics in the development of public secondary school management requirements.

Step Six: included conceived proposal to develop a public high school in Egypt in light of management entrance Ergonomics.

 Results Of The Study:

The study resulted in a set of results, some of them related to the theoretical framework and others related to the field study, and can be displayed as follows:

A theoretical framework and the results are:

  1. Can the development of public secondary school management using the entrance Ergonomics, through the study of the work environment in order to make the system convenient and safe for workers and in conformity with their needs, their potential and their specifications physical, as well as through interest in the health and safe interaction for workers in the work environment, and to achieve the interaction between the various levels of management and employees and evaluation and analysis of the activities of the various business functions, as well as by concern for speed and efficiency at work, and attention to providing the necessary financial resources to build a high school facing the modern technological developments, and interest in the application of modern theories to achieve the highest comfort and safety rates for workers in school.
  2. Through the experiences of some developed countries that were mentioned in the research, stressed the possibility to benefit from the ideas and principles Ergonomics in the development of public secondary school administration, and understanding those states basic principles of Ergonomics, and try to apply for service work, and motivate employees to love the work and tender, with work specialized training courses to inform employees of public high school on modern technology and methods of dealing with them, building on a typical school structure Ergonomics bases fits the modern technological developments and providing them with safety, time and meet the speed of completion of the work force and accuracy.

(B) the results of the field study:

Despite the importance of general secondary education at the present time but it still faces many of the problems that hampered from achieving its objectives, and calls to solve these problems, the development of general secondary education as an entry point, higher education university education, which requires the construction of a well-defined philosophy of this education, a philosophy consistent with the philosophy society and aspirations, and is working to develop it, and include aspects of the educational process, and integration and interaction.

  1. The most important results related to the functions of public secondary school administration in light of the entrance Ergonomics:
  • Lack of public secondary school administration interest in good planning of the educational process, and extreme slowness in achieving its objectives.
  • Lack of attention to developing an integrated plan for student health services, socially, culturally and artistically.
  • omission of the school administration for its role in the follow-up to the students to solve their problems.
  • Few studies planned by the general secondary education in the light of the needs of the workforce, according to the requirements of social and economic development plans.
  • Weakness encourage public secondary school administration staff to self-discovery and deepening knowledge.
  • lack of interest in providing programs that address the problems of underachievement and follow irregular students and absenteeism mechanisms.
  • scarcity draw the attention of workers to how to deal with the hardware and means of security and safety.
  • Poor attention to the assessment of the school curriculum in terms of its objectives and its content, organization and implementation.
  • neglect of evaluating the relationship between the community and the school.

(B) the most important results related to the reality of the application of the entrance Ergonomics in public secondary school administration.

  • Weakness into account the functional behavior of the workers.
  • neglecting to provide work environment data.
  • stimulate weak financially and morally students process.
  • Weakness achieve psychological comfort for workers.
  • neglect of health awareness among workers.
  • neglect of spare employees the risks and work injuries.
  • Lack of employee training on how to use the means of security and safety.

(C) the most important results related to the application of handicaps entrance Ergonomics in public secondary school administration.

  • limited availability of modern educational methods and innovations in the field of education and technology that contribute to facilitate the process of teaching and increase student comprehension.
  • Lack of necessary for planning the school day information.
  • lack of material resources of plants and furniture.
  • school performance by measuring the mass of workers.
  • poor curricula and courses linked to the local environment, and plans Valona paint and set centrally regardless of the needs and demands of the different environments in which the student lives.
  • curricula and does not take into account the needs and preferences of students and their areas of interest according to individual differences among them, Valorteurat school and one fixed for all with no room for choice.

(D) the most important results related to the application of the requirements of the entrance Ergonomics in public secondary school administration.

  • the involvement of teachers in the development of the school environment, even though they are required more than others to reveal what there is out of the defects and shortcomings.
  • directing workers to complete the multi-tasking business on time.
  • inculcate the spirit of cooperation between the school staff.
  • To achieve a balance between the theoretical aspects and practical aspects of the curriculum in general secondary education.
  • curricula and courses built on the basis of pre-determining the tasks that must be acquired by the students in the light of the actual labor market requirements.
  • curricula and courses linked to the local environment, and plans Valmnahj paint and set centrally regardless of the needs and demands of the different environments in which the student lives.
  • attract the best human elements to fill the vacant posts of public secondary school.
  • Attention to cultural, recreational and social care workers in school.

The Proposed Visualization

 The current study found Batarha theoretical and field to a set of results, which can be used to visualize a proposal for the development of public high school entrance management using Ergonomics, and be proposed visualization of the following themes:

  1. The proposed concept of visualization.
  2. philosophy of the proposed visualization.
  3. The importance of the proposed visualization.
  4. objectives of the proposed visualization.
  5. premises proposed visualization.
  6. The proposed visualization standards.
  7. The proposed visualization mechanisms.
  8. pillars of the proposed visualization.
  9. The proposed visualization axes.
  10. The success of the application of the proposed concept guarantees.
  11. agencies that implement the proposed visualization.
  12. obstacles facing the implementation of the proposed visualization and how to overcome them.

The Recommendations of the Study:

This is a study of studies that headed towards the development of public high school in Egypt, the Arab management performance using the entrance Ergonomics, and suggests some research topics that can be studied:

  • Develop business management using high school entrance Ergonomics.
  • The development of the secondary El Azhar management in light of the entrance Ergonomics.
  • Development of Sohag University management in light of the entrance Ergonomics.
  • Apply Ergonomics at Sohag University management in the light of the experiences of some countries requirements, comparative study.