رسالة ماجستير

أثر استخدام القصص الإلكترونية في تدريس الدراسات الاجتماعية علي التحصيل المعرفي وتنمية التفكير الناقد لدي تلاميذ الصف الثاني الإعدادي

إعداد الباحث

أشرف حسن علي حسن سرور

مصر - جامعة سوهاج

كلية التربية - قسم المناهج وطرق التدريس

تخصص مناهج وطرق تدريس الدراسات الاجتماعية 

1439هـ - 2018م

تفضلوا المستخلص في المرفقات

وبالتوفيق

 

مستخلص البحث:

عنوان البحث " أثر استخدام القصة الالكترونية في تدريس الدراسات الاجتماعية علي التحصيل المعرفي، وتنمية التفكير الناقد لدى تلاميذ الصف الثاني الإعدادي".

الباحث: أشرف حسن على حسن سرور.

الدرجة : الماجستير في التربية – تخصص مناهج وطرق تدريس الدراسات الاجتماعية .

لجنة الإشراف :      أ. د/ مصطفى زايد محمد.           د/ أحمد يوسف عبد العزيز

الكلية المانحة : كلية التربية – جامعة سوهاج .

بتاريخ :    /     /2017م.

مشكلة البحث :

تحددت مشكلة البحث الحالي في ضعف مستوى طلاب الصف الثانى الإعدادي في تحصيلهم المعرفي للدراسات الاجتماعية، وفي انخفاض مستوى أدائهم لمهارات التفكير الناقد .

منهج البحث :

استخدم البحث الحالي المنهج شبه التجريبي ذي المجموعتين المتكافئتين ، حيث يهتم بدراسة أثر استخدام القصة الالكترونية (متغير مستقل) على التحصيل المعرفي، وتنمية التفكير الناقد (متغيرات تابعة) لدى طلاب الصف االثانى الإعدادي في مادة الدراسات الاجتماعية .

مواد وأدوات البحث  :

تم إعداد الأدوات والمواد التالية :

  • كتيب التلميذ في وحدة "قصة بناء أمة" معد وفقاً لاستراتيجية القصة الالكترونية.
  • دليل المعلم في وحدة الدراسة باستخدام القصة الالكترونية.
  • اختبار تحصيلي في وحدة الدراسة .
  • اختبار مهارات التفكير الناقد.

نتائج البحث :

من خلال الدراسة التجريبية تم التوصل إلي النتائج التالية :

  • وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى (0.05) بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعة التجريبية (التي درست وحدة الدراسة باستخدام القصة الالكترونية)، و تلاميذ المجموعة الضابطة ( التي درست نفس الوحدة بالطريقة المعتادة )، في التطبيق البعدي للاختبار التحصيلى لصالح تلاميذ المجموعة التجريبية.
  • وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى (0.05) بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعة التجريبية (التي درست وحدة الدراسة باستخدام القصة الالكترونية)، وتلاميذ المجموعة الضابطة ( التي درست نفس الوحدة بالطريقة المعتادة)، في التطبيق البعدي لاختبار التفكير التباعدي لصالح تلاميذ المجموعة التجريبية.
  • وجود أثر ذي فاعلية مرتفعة لتدريس وحدة "قصة بناء أمة" باستخدام القصة الإلكترونية في رفع مستوى التحصيل، وتنمية مهارات التفكير الناقد لدى تلاميذ الصف الثاني الإعدادي.

 

ABSTRACT

 

The Effect of Using the Electronic Story in Teaching Social Studies on the Cognitive Achievement and the Development of Critical Thinking of Second Year Prep Students

 

By

Ashraf Hasan Ali Hasan Sorour

 

Supervised by

Dr. Mostafa Zayed Mohammed                  Dr. Ahmed Yousef Abdul-Aziz

 

Problem of the Study

     The problem of the current study lies in the low level of second year prep students in their cognitive achievement of Social Studies and their low level of performance of critical thinking skills.

 

Methodology

     The current research used the semi-experimental approach of the two equal groups. It focuses on studying the effect of the using the electronic story (independent variable) on cognitive achievement and the development of critical thinking (dependent variable) among the second year preparatory students in Social Studies subject.

 

Educational Materials and Tools of the Study

The following materials and tools were employed:

  1. A student's book; unit "the story of building a nation" was prepared according to the strategy of the electronic story.
  2. A teacher's guide in the study unit using the electronic story.
  3. An achievement test in the study unit.
  4. A critical thinking skills test.

 

Findings of the Study

 

Through the experimental study, the following findings were obtained:

  1. There was a statistically significant difference (0.05) between the mean scores of students of the experimental group (who studied the study unit using the electronic story), and the students of the control group (which studied the same unit in the usual way), in the post-test of the achievement test favoring the students of the experimental group.
  2. There was a statistically significant difference at the level (0.05) between the average scores of the experimental group (which studied the study unit using electronic) story, and the students of the control group (which studied the same unit usual) way, in the post-test of divergent thinking favoring the students of the experimental group.
  3. The existence of a highly effective impact of teaching the unit " Story of building a nation " in raising the level of achievement and the development of critical thinking skills of students in the second year Preparatory students.

 

ملخص البحث باللغة العربية:

يتناول هذا الجزء ملخص البحث من حيث مشكلة البحث، وخطة دراستها، والنتائج التي تم التوصل إليها، ثم توصيات ومقترحات البحث .

أولاً : مشكلة البحث وخطة دراستها :

مشكلة البحث :

لعل من أهم الاتجاهات الحديثة حول تطوير مناهج الدراسات الاجتماعية، وطرق تدريسها  هو ضرورة التحول من مفهوم تدريس الدراسات الاجتماعية، إلى مفهوم تعليم الدراسات الاجتماعية لذا ينبغي أن يكون تعليم هذه المادة عملية تفاعلية نشطة، يتم من خلالها احتواء المتعلم، وتفاعله مع الأحداث والظواهر والقضايا من حيث ملاحظتها، وإدراكها، ومناقشتها مع زميله ومعلمه، ثم ممارستها في صورة ذات معنى وظيفية. (محمد الغبيسي، 2001، 175).

وهذا يتطلب من معلم الدراسات الاجتماعية التخلي عن طريقة العرض في تدريس مادته والتي يقدم فيها الحقائق إلى المتعلمين ، على أن تحل محلها طرق واستراتيجيات تركز على التحليل والتعليل المنطقي للأحداث والظواهر، وتفسيرها، والربط بينها، وجمع المعلومات من مصادرها الأصلية، ونقدها، وتحليلها، والاستنتاج منها، وتطبيق ما تعلموه في حل المشكلات التى تعد جزءاً من المحتوى التدريسي المقرر. (إمام البرعى، 2008، 26) .

ويؤكد الواقع التعليمي أن المتعلمين يفتقرون إلى استخدام العادات العقلية في مختلف الأنشطة التعليمية في مادة الدراسات الاجتماعية، هذا بالإضافة إلى أنهم يحفظون الحقائق والمفاهيم دون فهم واستيعاب، وضعف قدراتهم على تطبيق المعلومات والمفاهيم في مواقف جديدة. ( إبراهيم
الحارثى،  200،2002 ).

 وهذا يُعزى إلى اعتماد معلمي هذه المادة على الأمور التجريدية، واستخدامهم المواد المطبوعة واللغة اللفظية، بدلاً عن الأفعال المادية والسلوكيات التعاونية نحو الأساليب التدريسية الفاعلة. (مجدى رجب ، 2000، 63).

وتعانى المدارس المصرية من ضعف تحصيل الطلاب في مختلف الموضوعات، لاسيما الأساسية، وعلى رأسها الدراسات الاجتماعية، وقد يعود ذلك لعدة عوامل، منها قلة توفر الإمكانيات أو البيئة المدرسية، أو الاجتماعية، أو أسلوب عرض المحتوى. ومن خلال بعض ملاحظات المعلمين والمشرفين ومدراء المدارس أن استخدام الوسائل التعليمية في التعليم، يجعل من الطلاب أكثر فاعلية ومشاركة وحيوية، ورغبة في التعلم، ويكسر جمود العملية التعليمية، وتأتى مشكلة الدراسة في محاوله لاستقصاء أثر استخدام القصص الإلكترونية، وما تحويه من وسائط متعددة على تحصيل الطلاب، وتنمية تفكيرهم بصفة عامة، والتفكير الناقد بصفة خاصة لطلاب الصف الثاني الإعدادي في مادة الدراسات الاجتماعية , وأن العمل على تنمية التفكير لدى الطلاب في مرحلة التعليم من أهم غايات وأهداف التربية خاصة في المرحلة الإعدادية، ولاحظ الباحث باعتباره معلماً أنه على الرغم من الاتجاه العام لتطوير الممارسات التعليمية بالمدارس، إلا أنه مازالت الكثير من الممارسات التعليمية تتم بالطرق التقليدية عند تقديم المحتوى؛ مما قد يؤثر على قدرة الطالب على تنمية تفكيره، وأيضاً انخفاض مستوى التحصيل. وقد رأى الباحث أن تطوير طرق تقديم المحتوى قد يساعد الطلاب في تنمية تفكيرهم وزيادة تحصيلهم. وقد وجد أن تصميم وتقديم القصص الإلكترونية قد يساهم في تنمية أحد أنواع التفكير، وهو التفكير الناقد، وكذلك تعمل على تبسيط المعلومات التي ستقدم في المحتوى، ومعالجة الطريقة التقليدية لتقديم المعلومات، والذى لايخلو من العيوب كتشتت ذهن التلميذ، وعدم الاهتمام بما يقوله معلم الفصل، بالإضافة إلى صعوبة فهم الهدف من الدرس المقدم له، وعدم وضوح بعض المصطلحات؛ وبالتالي ظهور ضعف في تنمية تفكيره بشكل عام، والتفكير الناقد بشكل خاص، والذى يعتبر من الغايات المنشودة من استخدام تلك القصص في هذه المرحلة .

سؤالا البحث:

يسعى البحث الحالي إلى الإجابة عن السؤالين التاليين:

  1. ما أثر استخدام القصة الإلكترونية في تدريس الدراسات الاجتماعية على التحصيل المعرفي لدي تلاميذ الصف الثاني الإعدادي ؟
  2. ما أثر استخدام القصة الإلكترونية في تدريس الدراسات الاجتماعية على تنمية مهارات التفكير الناقد، " الافتراضات , التفسير , تقويم المناقشات , الاستنباط , الاستنتاج "، لدى تلاميذ الصف الثاني الإعدادي ؟

هدفا البحث :

يهدف البحث الحالي إلى :

  1. رفع مستويات التحصيل المعرفي في مادة الدراسات الاجتماعية، لدى تلميذات الصف الثاني الإعدادي .
  2. تنمية مهارات التفكير الناقد، "الافتراضات – التفسير- المناقشات- الاستنباط -الاستنتاج"، لدى تلميذات الصف الثاني الإعدادي .

وذلك من خلال استخدام القصة الإلكترونية في تدريس الدراسات الاجتماعية .

فرضا البحث :

يسعى البحث الحالي إلى اختبار صحة الفرضين التاليين:

  1. لا يوجد فرق دال إحصائياً عند مستوي (0.05) ، بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعة التجريبية، الذين درسوا وحدة "محمد r قصة بناء أمة " باستخدام القصة الإلكترونية ودرجات تلاميذ المجموعة الضابطة، الذين درسوا الوحدة نفسها باستخدام الطريقة المعتادة في التطبيق البعدي للاختبار التحصيلي .
  2. لا يوجد فرق دال إحصائياً عند مستوي (0.05) ، بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعة التجريبية الذين درسو وحدة " محمد r قصة بناء أمة "، باستخدام القصة الإلكترونية ودرجات تلميذات المجموعة الضابطة، الذين درسوا الوحدة نفسها باستخدام الطريقة المعتادة في التطبيق البعدي لاختبار التفكير الناقد.

أهمية البحث :

تتمثل أهمية البحث الحالي فيما يلى :

  1. محاوله لمعالجة أوجه القصور في أساليب واستراتيجيات تعلم الدراسات الاجتماعية المتبعة في المدارس , ومسايرة للاتجاهات التربوية الحديثة في استخدام التقنيات التعليمية المتقدمة في العملية التعليمية؛ بما يسهم في زيادة الفاعلية، وإضفاء جو من المتعة والترفيه .
  2. يمكن أن يساعد استخدام القصص الإلكترونية في تكوين منظومة من مهارات التفكير الناقد لدى تلاميذ الحلقة الإعدادية ؛ مما يكون له أثر إيجابي في حياتهم العملية والعلمية المستقبلية في عصر المعلوماتية .
  3. يقدم أدوات تقويم تتمثل في : اختبار تحصيل معرفي , اختبار تفكير ناقد , يمكن الإفادة منها في تقويم جوانب تعلم الدراسات الاجتماعية وتعلمها لدى التلاميذ.
  4. يقدم لمعلمي الدراسات الاجتماعية أنموذجاً إجرائياً لكيفية استخدام القصص الإلكترونية في تدريس موضوعات الدراسات الاجتماعية؛ مما يعينهم على الاسترشاد به في بناء نماذج أخرى في صفوف دراسية مختلفة .
  5. قد يسهم تشارك التلاميذ في بناء القصص الإلكترونية، في إكسابهم مهارات التصميم الفعال وخطوات السيناريو التعليمى المحكم .
  6. توجه أنظار القائمين في العملية التعليمية إلى أهميه التفكير الناقد في مجال التعليم، ودور القصص الإلكترونية في تنميته، باعتبارها مستحدثاً تكنولوجياً غير تقليدى .

حدود البحث :

اقتصر البحث على :

  1. وحدة من كتاب الدراسات الاجتماعية للصف الثاني الإعدادي للعام الدراسي 2016/2017م، وهى وحدة " حياه محمد r قصة بناء أمة " .
  2. التحصيل المعرفي في المستويات الثلاثة الأولى للأهداف المعرفية: "التذكر، والفهم ، والتطبيق"؛ وفقا لتصنيف بلوم.
  3. مهارات التفكير الناقد: " الافتراضات – التفسير- المناقشات- الاستنباط - الاستنتاج".
  4. عينة عددها 68 تلميذاً من تلاميذ الصف الثاني الإعدادي بمدرسة سيتي الخاصة – محافظه سوهاج.

 

مواد وأدوات البحث :

في ضوء طبيعة البحث , وأهدافه تم إعداد المواد التعليمية والأدوات التالية :

  • تصميم موقع على شبكه الإنترنت لرفع القصص الإلكترونية .
  • كتيب إرشادي للتلميذ في تطوير القصص الإلكترونية .
  • دليل إرشادي لمعلم الدراسات الاجتماعية .
  • اختبار تحصيل معرفى : (التذكر – الفهم – التطبيق ) .
  • اختبار التفكير الناقد : (معرفة الافتراضات – التفسير- تقويم المناقشات-الاستنباط –الاستنتاج)

 

منهج البحث :

استخدم البحث الحالى :

  1. المنهج الوصفي في مراجعة البحوث، والدراسات السابقة، والأدبيات النظرية ذات الصلة بالقصة الإلكترونية والتفكير الناقد والتحصيل المعرفي، وكذلك الاستفادة من الدراسة النظرية في بناء أدوات البحث .
  2. والمنهج شبه التجريبى ,القائم على تصميم المجموعتين (تجريبية – ضابطة ) ، حيث درست المجموعة التجريبية وحدة الدراسة بالفصل الدراسي الأول من كتاب الدراسات الاجتماعية باستخدام القصص الإلكترونية ، بينما درست المجموعة الضابطة الوحدة نفسها بالطريقة المعتادة , وطبقت أدوات القياس قبلي / بعدى على تلاميذ المجموعتين، ثم حسب حجم الأثر في التحصيل والتفكير الناقد بعد انتهاء التجربة .

متغيرات البحث  :

  1. المتغير المستقل (التجريبي) : ويتمثل في استخدام استراتيجية القصة الإلكترونية في تدريس وحدة " محمد r قصة بناء أمة "، المقررة على تلاميذ الصف الثاني الإعدادي ضمن منهج الدراسات الاجتماعية .
  2. المتغيران التابعان ويتمثلان في :

أ‌-   التحصيل المعرفى عند مستويات (التذكر – الفهم - التطبيق ).

ب‌- التفكير الناقد عند مهارات (الافتراضات – التفسير- المناقشات- الاستنباط - الاستنتاج) .

خطوات البحث :

للإجابة عن أسئلة البحث الحالي، واختبار صحة الفروض , تم اتباع الخطوات الآتية :

  1. إعداد دراسة نظرية حول :
  • القصة الإلكترونية (مفهومها – فوائدها – مراحل إنتاجها – أنواعها- فاعليتها وأهداف تدريس الدراسات الاجتماعية ) .
  • التفكير الناقد من حيث ماهيته، ومهارته، وأهمية تنميته، وعلاقته بطبيعة الدراسات الاجتماعية وأهدافها.
  1. بناء المواد التعليمية وأدوات البحث وتشمل :
  2. برنامج القصة الإلكترونية .
  3. اختبار تحصيلي في وحده حياه r : قصة بناء أمة " .
  4. اختبار التفكير الناقد .
  5. إجراء التجربة الاستطلاعية لضبط مواد وأدوات البحث .
  6. اختيار عينة البحث من تلاميذ الصف الثاني الإعدادي، وتقسيمها إلى مجموعتين (تجريبية وضابطة).
  7. تطبيق أدوات البحث تطبيقاً قبلياً .
  8. تدريس البرنامج لتلاميذ المجموعة التجريبية , في حين يدرس تلاميذ المجموعة الضابطة نفس الموضوعات بالطريقة المعتادة .
  9. تطبيق أدوات البحث تطبيقاً بعدياً .
  10. معالجة النتائج إحصائياً، وتحليلها، وتفسيرها .
  11. تقديم التوصيات والمقترحات في ضوء نتائج البحث.

 

ثانياً : نتائج البحث :

من خلال الدراسة التجريبية تم التوصل إلى النتائج التالية :

  1. وجود فرق دال إحصائياً عند مستوي (0.05) ، بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعة التجريبية (التي درست وحدة الدراسة باستخدام القصة الإلكترونية)، وتلاميذ المجموعة الضابطة ( التي درست نفس الوحدة بالطريقة المعتادة )، في التطبيق البعدي للاختبار التحصيلي، لصالح تلاميذ المجموعة التجريبية.
  2. وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى (0.05) ، بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعة التجريبية (التي درست وحدة الدراسة باستخدام القصة الإلكترونية)، وتلاميذ المجموعة الضابطة ( التي درست نفس الوحدة بالطريقة المعتادة)، في التطبيق البعدي لاختبار التفكير التباعدي لصالح تلاميذ المجموعة التجريبية.
  3. وجود أثر ذي فاعلية مرتفعة لتدريس وحدة "قصة بناء أمة" باستخدام القصة الإلكترونية في رفع مستوى التحصيل، وتنمية مهارات التفكير الناقد لدى تلاميذ الصف الثاني الإعدادي.

ثالثاً : توصيات البحث :

1-  التوصيات

في ضوء النتائج التي توصل إليها الباحث في البحث الحالي، يوصي الباحث بالآتي:

  • ضرورة استخدام القصص الإلكترونية في تعلم الدراسات الاجتماعية وتعلمها في المرحلة الإعدادية؛ للتغلب على الصعوبات التى تواجه تعلم هذه المادة .
  • نشر ثقافة استخدام القصص الإلكترونية فيما بين الأوساط التعليمية .
  • توظيف رواية القصص الإلكترونية في تنمية مهارات أخرى، بخلاف التفكير الناقد مثل التفكير التباعدي .....
  • توظيف رواية القصص الإلكترونية في زيادة التحصيل بطبيعة محتوى علمي مختلف
  • تفعيل معامل الكمبيوتر في إنتاج القصص الإلكترونية .
  • السعي الجاد لإعادة تقديم محتوى المقررات الدراسية على هيئة قصص إلكترونية .
  • تضمين برامج إعداد المعلم بالتدريب على إنتاج القصص الإلكترونية التعليمية .
  • إعادة صياغة بعض وحدات الدراسات الاجتماعية بالحلقة الابتدائية؛ وفقاً لأسلوب القصص الإلكترونية، بحيث يصبح التلميذ إيجابياً ومشاركاً في مسئولية تعلمه؛ مما يزيد من تحصيله المدرسى .
  • عقد دورات تدريبية لمعلمي الدراسات الاجتماعية، في أثناء الخدمة بالحلقة الإعدادية بهدف إكسابهم المهارات اللازمة لتطوير القصص الإلكترونية.

 

2- البحوث المقترحة :

في ضوء ما توصل إليه البحث الحالي من نتائج، تبدو الحاجة إلى إجراء مزيد من البحوث التربوية في هذا المجال؛ مما يزيده عمقاً وثراءً، لذا يقترح الباحث البحوث التالية :

  • أثر توظيف استراتيجية القصة الإلكترونية في تدريس الجغرافيا على تنمية التفكير التباعدى في مراحل دراسية مختلفة .
  • دراسة مقارنة بين استراتيجية القصة الإلكترونية، وبعض استراتيجيات التدريس الأخرى للوقوف على أيهما أكثر فاعلية في تنمية التفكير الناقد .
  • فاعلية استخدام استراتيجية القصة الإلكترونية في تدريس الدراسات الاجتماعية على تنمية المفاهيم، والقيم الأخلاقية لدى طلاب المرحلة الثانوية .
  • دراسة القصص الإلكترونية ، وعلاقتها باستراتيجيات التعلم المنظم ذاتياً .
  • فاعلية استخدام القصص الإلكترونية فى تنمية مهارات التفكير التاريخي لدى تلاميذ المرحلة الثانويه .

 

Summary of the Study:

This section deals with the summary of the study in terms of the study problem, study plan, findings, recommendations and suggestions.

Problem of the Study

       Perhaps one of the most important modern trends on the development of social studies curricula and methods of teaching is the need to shift from the concept of teaching social studies to the concept of education of social studies, so the teaching of this article should be interactive and active through which contain the learner and its interaction with events, phenomena and issues in terms of observation, Understanding, and discussion with a colleague and teacher and then exercising in a meaningful and functional sense (Mohammad al-Ghibsi, 2001, 175) This requires the teacher of social studies to abandon the method of presentation in the teaching of his material, in which the facts are presented to the learners, to be replaced by methods and strategies that focus on the analysis and reasoning of events and phenomena and their interpretation and linking, and collecting information from their original sources and criticism and analysis, They have learned to solve the problems that are part of the planned instructional content (in front of the pasture, 2008, 26).

       Emphasizes the educational reality that learners lack the use of mental habits in various educational activities in social studies in addition to that they have memorized facts and concepts without understanding and accommodating, and the weakness of their ability to apply information and concepts in new situations (Ibrahim Aalharty 200.2002), this is due to the adoption of the teachers of this material on abstractions and their use of printed materials and verbal language rather than physical acts and cooperative behaviors towards effective teaching methods (Magdy Rajab, 2000, 63).

       The Egyptian schools suffer from poor student achievement in various subjects, especially the basic social studies. This may be due to factors such as the availability of possibilities, school environment, social presentation method, and through some observations by teachers, supervisors and principals of the students more active and active participation and vitality and desire to learn and break the rigidity of the educational process and the problem of study in an attempt to investigate the impact of the use of electronic stories and Mtahihih of the various media on the achievement of students and develop their thinking in general and thinking The study noted that despite the general trend of developing educational practices in schools, there is still a lot of students in the field of education, Educational practices are done in traditional ways when presenting content which may affect the ability of students to develop their thinking as well as the low level of achievement. The researcher saw that the development of content delivery methods may help students to develop their thinking and increase their achievement. Electronic stories may contribute to the development of one type of thinking is critical thinking as well as work to simplify the information that will be presented in the content and treatment of the traditional way to provide information, which is free of defects distracted the mind of the student and lack of attention to what the teacher says the chapter in addition to the difficulty of understanding the purpose of the lesson presented to him and unclear Some of the terms and thus the emergence of weakness in the development of his thinking in general and critical thinking in particular, which is one of the goals of the use of those stories in this stage.

Questions of the Study

The current study seeks to answer the following questions:

1- What is the impact of the use of the electronic story in the teaching of social studies              on the cognitive achievement of students in the second grade?

2- What is the impact of the use of the electronic story in the teaching of social studies       on the development of critical thinking skills, "assumptions, interpretation,                  evaluation of discussions, reasoning, conclusion" in the second grade pupils?

 

Purpose of the Study

The current study aims to:

1 - Raising the levels of cognitive achievement in the subject of social studies among students in the second grade preparatory.

2 - Development of critical thinking skills "for the assumptions - interpretation - discussions - feedback - the conclusion" of secondary school pupils. through the use of the electronic story in the teaching of social studies.

Hypotheses of the Study

The current study seeks to test the validity of the following:

1- There was no statistically significant difference between (0.05) between the average scores of the experimental group who studied the unit "Mohammed" and the "story of nation building" using the electronic story and the scores of the students of the control group who studied the unit itself using the usual method in the post-application of the achievement test.

2- There was no statistically significant difference between (0.05) among the average scores of the experimental group who studied the "Muhammad" (s) story by using the electronic story and the scores of the control group students who studied the unit using the usual method in the post-application to test critical thinking.

Importance of the Study

 The importance of the current study is as follows:

1 - An attempt to address the shortcomings in the methods and strategies of learning social studies in schools, and the continuation of educational trends in the recent use of educational techniques developed in the educational process, which contributes to the increase of the effectiveness and the creation of an atmosphere of pleasure and entertainment.

2 – It can help the use of electronic stories in the formation of a system of critical thinking skills of students in the workshop preparatory, which will have a positive impact in their future scientific and practical life in the information age.

3 - Provides assessment tools are: the test of cognitive achievement, the test of critical thinking, which can be found in the evaluation of aspects of learning social studies and learning among students.

4 - provide teachers of social studies a procedural model for the use of electronic stories in the teaching of social studies subjects, which helps them to be guided in the construction of other models in different classes of study.

  1. The participation of students in the construction of stories can contribute to the acquisition of the skills of effective design and the steps of the educational scenario tight.

6 - draws the attention of those involved in the educational process to the importance of critical thinking in the field of education and the role of electronic stories in its development as a non-traditional technology innovator.

Delimitations of the Study

The study is delimited to:

1- One unit of the book of social studies for the second grade preparatory for the academic year 2016 \ 2017, which is the only "The life of Muhammad, the story of building a nation":

  1. Cognitive achievement in the first three levels of cognitive objectives "remembering, understanding, and applying" according to Bloom's taxonomy.

3 - Critical thinking skills "assumptions - interpretation - discussions - induction - deduction"

4 – The selection of 68 students from the second grade preparatory students,  private city school - Sohag Governorate.

 

Educational Materials and Tools of the Study

       In the light of the nature of the study and its objectives, were prepared educational materials and the following tools:

1- Design a web site to upload electronic stories

2- An instructional guide for the student in the development of electronic stories

3- Guide to the teacher of social studies

4- Cognitive achievement test (recall - understanding - application)

5- Critical Thinking Test (to know assumptions - Interpretation - Evaluation of Discussions - induction - deduction)

Methodology

The current study uses:

1- The descriptive approach in reviewing previous researches and studies and theoretical theories related to the electronic section, critical thinking and cognitive achievement, as well as benefit from the theoretical study in the construction of research tools.

2- The semi-experimental approach, based on the design of the two groups (experimental - control) where the experimental group studied the study unit in the first semester of the book of social studies using electronic stories. While the control group studied the unit itself the usual way and applying pre-post measurement tools students of the groups and then calculate of impact in achievement and critical thinking after the end of the experiment.

Variables of the Study

1-  The independent variable (experimental): The use of the strategy of the electronic story in teaching the unit, "Mohammed (r) story of building a nation". The decision on the second-grade students preparatory within the curriculum of social studies.

2- The two variables are:

   A- Cognitive achievement at levels of (remembering - understanding - application).

   B- Critical thinking in skills (assumptions - interpretation - discussions - argument -          

        conclusion).

Procedures of the Study:

To answer the current research questions and test the validity of hypotheses, the following procedures were followed:

1- Preparing a theoretical study on:

  • (The concept - benefits - stages of production - types - effectiveness and objectives of teaching social studies)
  • Critical thinking in terms of what it is, its skill, the importance of its development, and its relation to the nature and objectives of social studies.

2 - Building educational materials and research tools include:

  • Electronic story program.
  • A statistical test in the unit life of Muhammad "peace be upon him": a story to build his mother "
  • Critical thinking test

3 - Conducting the pilot study.

4 - Selection of the sample of the study from the second grade preparatory students and divided into two groups (experimental group and control group).

5 – Applying the pre-test of the study tools.

  1. Teaching the program to the students of the experimental group, while the students of the control group study the same subject in the usual method.
  2. Applying the post-test of the study tools.
  3. Statistical processing of results, analysis and interpretation

9 - Provide recommendations and suggestions in light of the findings of the study.

Findings of the Study

Through the experimental study, the following findings were obtained:

1- There was a statistically significant difference (0.05) between the mean scores of the experimental group (which studied the study unit using the e-story) and the control group students (which studied the same unit in the usual way) in the post-test for the experimental group.

2- There was a statistically significant difference (0.05) between the average scores of the experimental group (which studied the study unit using the e-story) and the control group students (which studied the same unit in the usual way).

3- The existence of a highly effective impact to teach the unit "Story of building his mother" story in raising the level of achievement and development of critical thinking skills of students in the second grade preparatory.

Recommendations

In light of the findings of the researcher in the current research, the researcher is recommended to:

  • The need to use electronic stories in learning social studies and learning in the preparatory stage to overcome the difficulties facing learning this article
  • Dissemination of the culture of the use of electronic stories among the middle schools.
  • Employ the story of electronic stories in the development of skills other than critical thinking such as divergent thinking.
  • Employing the story of e - stories in increasing the collection by nature of different scientific content
  • Activation of the coefficient of computer in the production of electronic stories
  • Seeking hard to present the of course content on the shape of e - stories
  • Include teacher preparation programs, training in producing e-learning stories
  • Re-formulation of some units of social studies in the primary episode according to the style of electronic stories where the student becomes positive and participate in the responsibility of learning, which increases the school achievement
  • Holding training courses for teachers of social studies in the course of the service workshop preparatory to provide them with the necessary skills development of electronic stories.

Suggestions for Further Research

In the light of the findings of the current research results, the need for more educational research in this field which increases the depth and richness, so the researcher suggests the following research:

- The impact of employing the strategy of e-story in the teaching of geography on the          development of thinking beyond in different stages of study.

- A comparative study between the strategy of e-story and some other teaching           strategies to determine which is more effective in the development of critical thinking.

- Effectiveness of the use of e-story strategy in teaching social studies on the                 development of moral concepts and values ​​among high school students.

- Study of electronic stories and their relation to self-organized learning strategies.

- The effectiveness of using stories in the development of historical thinking                  skills among students of secondary school.