رسالة ماجستير

فاعلية برنامج مقترح قائم على الأنشطة المتدرجة لتنمية المفاهيم العلمية وعمليات العلم الأساسية لدى أطفال الروضة

إعداد الباحثة/

شادية اسماعيل عبد الكريم أبوحرام

مصر - جامعة سوهاج

كلية التربية - قسم المناهج وطرق التدريس

تخصص مناهج وطرق تدريس رياض الأطفال

1440هـ - 2019م

تفضلوا المستخلص في المرفقات

وبالتوفيق

 

 

مستخلص البحث

عنوان البحث: فاعلية برنامج مقترح قائم على الأنشطة المتدرجة لتنمية المفاهيم العلمية وعمليات العلم الأساسية لدى أطفال الروضة.

اسم الباحثة: شادية اسماعيل عبد الكريم أبوحرام

لجنة الاشراف: أ.د/ خالد عبد اللطيف محمد عمران – أ.د/ حنان مصطفى أحمد زكي

الدرجة العلمية: ماجستير

الجهة المانحة: كلية التربية – جامعة سوهاج

سنة المنح: 2019م

هدف البحث الحالي إلى التعرف علي فاعلية برنامج مقترح قائم علي الأنشطة المتدرجة لتنمية المفاهيم العلمية وعمليات العلم الأساسية لدي أطفال الروضة، ولتحقيق هذا الهدف تكونت مجموعة البحث من 35 طفل وطفلة وتم إجراء المعالجة التجريبية عليهم وطبق اختبار المفاهيم العلمية المصور واختبار عمليات العلم الأساسية المصور، وتكونت أدوات البحث من اختبار المفاهيم العلمية المصور واختبار عمليات العلم الأساسية المصور لأطفال المستوي الثاني بالروضة، وتوصل البحث إلى وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى (0.05) بين متوسطي درجات أطفال مجموعة البحث قبل دراسة البرنامج المقترح وبعده في اختبار المفاهيم العلمية المصور واختبار عمليات العلم الأساسية المصور، ووجود فاعلية للأنشطة المتدرجة في تنمية المفاهيم العلمية وعمليات العلم الأساسية لدي أطفال الروضة، ووصي البحث بعمل دورات تدريبية لمعلمات رياض الأطفال علي كيفية تنمية المفاهيم العلمية وعمليات العلم الأساسية بالأنشطة التعليمية المطورة والحديثة مثل الأنشطة المتدرجة، وعقد ندوات وورش عمل لمعلمات رياض الأطفال حول المفاهيم العلمية لمعرفة كيفية تنميتها لدي أطفال الروضة أثناء ممارسة الأنشطة المختلفة معهم، وضرورة تدريب الأطفال علي أنشطة تعليمية مختلفة مثل الأنشطة المتدرجة حتي يتحقق لهم التعلم الفعال بما يتناسب مع اتجاهاتهم وميولهم وقدراتهم المختلفة، وتعاون كليات التربية مع مديريات التربية والتعليم لإقامة دورات تدريبية لمعلمات رياض الأطفال أثناء الخدمة علي كيفية استخدام الأنشطة المتدرجة في تعلم مجال العلوم.

الكلمات المفتاحية : البرنامج المقترح، الأنشطة المتدرجة ، المفاهيم العلمية ، عمليات العلم الاساسية، أطفال الروضة.

 

Abstract

Research Title: The Effectiveness of Suggested Program Based on Tiered activities to Development of Scientific Concepts and  Basic Science Processes  of Kindergarten Children.

Researcher name: Shadia Ismail Abdel Karim Abuhram

Supervisory Committee: Prof. Dr. Khaled Abdel Latif Mohamed Omran,  

                                           Prof. Dr. Hanan Mostafa Ahmed Zaki

Degree: Master

Donor: Faculty of Education - Sohag University

Year of grant: 2019

The present research aims to identify the effectiveness of a suggested program based on the gradual activities to develop the scientific concepts and the basic science processes of Kindergarten children. To achieve this goal, the research group consisted of 35 children and the experimental treatment was carried out. The research tools consisted of testing the scientific concepts of the photographer and testing the operations of the basic science of the children of the second level in the kindergarten. The research found that there was a statistically significant difference (0.05) between the average scores of the children of the research group The study recommends training courses for kindergarten teachers on how to develop scientific concepts and basic science processes in modern and developed educational activities such as activities and activities. And the holding of seminars and workshops for kindergarten teachers on the scientific concepts of how to develop them in Kindergarten children during the exercise of various activities with them, and the need to train children on various educational activities such as activities Graded them in order to achieve effective learning commensurate with their attitudes and preferences of different abilities, and the cooperation of the faculties of education with education directorates to establish training courses for kindergarten teachers during the service on how to use the progressive learning activities in the field of science.

Keywords: Suggested Program, Tiered activities, scientific concepts, basic science processes, Kindergarten Children.

 

 

ملخص باللغة العربية:

هدف البحث الحالي للتعرف على فاعلية برنامج مقترح قائم على الأنشطة المتدرجة في تنمية المفاهيم العلمية وعمليات العلم الأساسية لدى أطفال الروضة.

- تمثلت مشكلة البحث الحالي في أن الأطفال يعانون من صعوبة في تعلم المفاهيم العلمية وفي تعلم بعض عمليات العلم الأساسية ووجود ضعف لدى الأطفال في تعلم هذه المفاهيم وفي ممارسة أي من عمليات العلم الأساسية.

- وقد أجاب البحث على السؤال التالي:

ما فاعلية برنامج مقترح قائم على الأنشطة المتدرجة في تنمية بعض المفاهيم العلمية وعمليات العلم الأساسية لدى أطفال الروضة؟

ويتفرع من هذا السؤال الأسئلة الآتية:

- ما أهم المفاهيم العلمية التي تتضمنها أنشطة البرنامج المقترح؟

- ما فاعلية الأنشطة المتدرجة في تنمية المفاهيم العلمية لدى أطفال الروضة؟

- ما فاعلية الأنشطة المتدرجة في عمليات العلم الأساسية لدى أطفال الروضة؟

- تضمن البحث الفروض الصفرية الآتية:

  • لا يوجد فرق دال إحصائياً عند مستوى (0.05) بين متوسطي درجات مجموعة البحث قبل تطبيق البرنامج المقترح وبعده في اختبار المفاهيم العلمية المصور.
  • لا يوجد فرق دال إحصائياً عند مستوى (0.05) بين متوسطي درجات مجموعة البحث قبل تطبيق البرنامج المقترح وبعده في اختبار عمليات العلم الأساسية المصور.

وقد تألفت العينة الاستطلاعية وعددها (35) طفلاً وطفلة من أطفال المستوى الثاني لرياض الأطفال بخلاف مجموعة البحث الأصلي من (35) طفلاً وطفلة من أطفال المستوى الثاني لرياض الأطفال.

- أهمية البحث:

 تمثلت الأهمية النظرية لهذا البحث فيما يلي:

  1. توجيه اهتمام المسئولين بالتربية والتعليم إلي تدريب معلمات رياض الأطفال علي استخدام الأنشطة المتدرجة من خلال الأنشطة المقدمة للأطفال.
  2. توجيه نظر السادة مخططي ومطوري مناهج رياض الأطفال إلي الأنشطة المتدرجة وكيفية تعم الطفل مجال العلوم وفقاً لها.

كما تمثلت الأهمية التطبيقية لهذا البحث فيما يلي:

  1. بناء برنامجاً وفقاً للأنشطة المتدرجة قد يستعين به الباحثين في عمل مثل هذه البرامج.
  2. اعداد دليلا للمعلمة حول كيفية تعليم مجال العلوم وفقاً للأنشطة المتدرجة.
  3. اعداد اختبارين مصوريين أحداهما اختبار المفاهيم العلمية والثاني اختبار عمليات العلم الأساسية لدي طفل الروضة يساعد الباحثين للاسترشاد بهما عند القيام بدراسات مشابهه.

- قامت الباحثة بتطبيق البحث الحالي على مجموعة من أطفال الروضة المستوى الثاني بمدرسة ملحقة المعلمين الابتدائية بسوهاج وعددهم (35) طفلاً وطفلة، وقد استخدمت في البحث الحالي المنهج شبه التجريبي تصميم المجموعة الواحدة Pre-Post test ذات القياس القبلي/ والبعدي وذلك لمناسبته لهدف البحث الحالي.

- أعدت الباحثة المواد التعليمية والأدوات الآتية:

  1. البرنامج القائم علي الأنشطة المتدرجة (كتيب الأنشطة).
  2. دليل المعلمة وفقاً للأنشطة المتدرجة.
  3. اختبار المفاهيم العلمية المصور.
  4. اختبار عمليات العلم الأساسية المصور.

- إجراءات البحث:

لتحقيق أهداف البحث والإجابة عن تساؤلاته واختبار مدى تحقق فروضه اتبعت الباحثة الإجراءات الآتية:

  • الاطلاع على أدبيات البحث والبحوث والدراسات السابقة حول الأنشطة المتدرجة لتنمية المفاهيم العلمية وعمليات العلم الأساسية لأطفال المستوى الثاني بالروضة للاستفادة منها في إعداد الإطار النظري وأدوات البحث.
  • تحديد قائمة بالمفاهيم العلمية المناسبة لأطفال المستوى الثاني بالروضة.
  • تحديد قائمة بمهارات عمليات العلم الأساسية المناسبة لأطفال المستوى الثاني بالروضة.
  • إعداد مواد البحث وأدواته وتشمل :

أ- إعداد البرنامج المقترح لتعلم الطفل موضوعات العلوم مصاغه وفقًا للأنشطة المتدرجة.

ب- دليل معلمة الروضة لكيفية تنفيذ موضوعات العلوم باستخدام الأنشطة المتدرجة.

ج- اختبار المفاهيم العلمية المصور لأطفال المستوى الثاني بالروضة.

د- اختبار عمليات العلم الأساسية المصور لأطفال المستوى الثاني بالروضة.

  • عرض مواد وأدوات البحث في صورتها الأولية على السادة المحكمين، وإجراء التعديلات اللازمة للوصول إلى صورتها النهائية .
  • تطبيق أدوات البحث استطلاعياً على مجموعة من أطفال الروضة لضبط الأدوات المستخدمة إحصائياً، وتحديد مدى مناسبتها للتطبيق على أطفال المستوى الثاني بالروضة.
  • اختيار مجموعة البحث النهائية من أطفال المستوى الثاني بروضة ملحقة المعلمين الابتدائية بسوهاج.
  • تنفيذ تجربة البحث النهائية وفقاً للخطوات الآتية:

-  التطبيق القبلي لأداتي البحث وهي اختبار المفاهيم العلمية المصور واختبار عمليات العلم الأساسية المصور المطلوب تنميتها لدى أطفال الروضة.

- تطبيق البرنامج المعد لمجموعة البحث وفقاً للأنشطة المتدرجة.

- التطبيق البعدي لأداتي البحث وهي اختبار المفاهيم العلمية المصور واختبار عمليات العلم الأساسية المصور المطلوب تنميتها لدى أطفال الروضة.

  • استخدام المعالجات الإحصائية المناسبة للنتائج ثم تحليل النتائج في ضوء فروض وأسئلة البحث.
  • تقديم التوصيات والبحوث المقترحة المناسبة ذات الصلة بمشكلة ونتائج البحث الحالي.

وقد أسفرت النتائج البحث الحالي على ما يلي:

يوجد فرق دال إحصائياً عند مستوى (0.05) بين متوسطي درجات أطفال المستوى الثاني (مجموعة البحث) قبل تطبيق البرنامج المقترح وبعده في اختبار المفاهيم العلمية المصور.

يوجد فرق دال إحصائياً عند مستوى (0.05) بين متوسطي درجات أطفال المستوى الثاني (مجموعة البحث) قبل تطبيق البرنامج المقترح وبعده في اختبار عمليات العلم الأساسية المصور.

 

Summary of the study:

The objective of the current research is to identify the effectiveness of a proposed program based on progressive activities in the development of scientific concepts and basic knowledge processes among Kindergarten children.

- The current research problem has been that children have difficulty learning scientific concepts, learning some basic science processes, children's vulnerability to learning these concepts and in the practice of any basic science operations.

- The research has answered the following question:

What is the effectiveness of a proposed program based on the gradual activities in the development of some scientific concepts and the basic science processes of kindergarten children?

The following questions stem from this question:

- What are the most important scientific concepts contained in the activities of the proposed program?

- What is the effectiveness of the gradual activities in the development of scientific concepts among kindergarten children?

- What is the effectiveness of the gradual activities in the basic science operations of kindergarten children?

- The research included the following zero assumptions:

  1. There was no statistically significant difference between (0.05) between the intermediate scores of the children of the second level (the research group) before and after the study of the proposed program in the visual test of scientific concepts.
  2. There is no statistically significant difference between (0.05) between the intermediate scores of the children of the second level (the research group) before and after the study of the proposed program in the visual test of the basic science operations.

The original research group consisted of (35) children and children of the second level of kindergartens in addition to the survey sample (35) children and children of the second level of kindergartens.

Target of the study:

- Study the effectiveness of a proposed program based on the gradual activities in the development of scientific concepts and operations of basic science among kindergarten children research group.

The importance of the study is :

  1. Submit a proposed program according to the gradual activities that may be used by researchers in the work of such programs.

2 - The research provides a guide to the teacher on how to teach the field of science according to the gradual activities.

  1. The research provides a test in scientific concepts and basic science processes that may assist researchers in carrying out similar studies.

4 - to direct the attention of officials of education to training kindergarten teachers on the use of progressive activities through activities provided to children.

5 - to draw the attention of the master planners and developers of kindergarten curricula to the gradual activities and how to teach the field of science according to them.

  1. The current study may open for researchers to undertake other educational studies on the gradual activities in the education of other areas in kindergarten.

 - The researcher applied the current research to a group of kindergarten children of the second level in the school attached to primary teachers in Sohag and the number of (35) children and a girl, has been used in the current research semi-experimental design of the measurement tribal and remote.

- The researcher developed the proposed program based on the gradient activities, and prepared the parameter guide to teach the proposed program based on the gradient activities.

- The researcher prepared the following educational materials and tools:

  1. Activities booklet

2.. Guide the parameter according to the gradient activities.

  1. Test the scientific concepts.
  2. Test the basic science operations.

procedures of the study :

1- To study the literature of research, research and previous studies on the gradual activities to develop the scientific concepts and the basic science processes of the children of the second level in kindergarten to benefit from the preparation of theoretical framework and research tools.

2 - A list of scientific concepts suitable for children of the second level in kindergarten.

  1. Identify a list of basic science skills skills suitable for second-level children in kindergarten.

4- Preparation of research materials and tools including:

- Preparation of the proposed program for learning the child science topics formulated according to the gradual activities.

- Kindergarten teacher's guide to how to implement science topics using step-by-step activities.

- Test the concepts of scientific photographer required for development of children of the second level kindergarten.

- Test the basic science operations photographer required for development of children of the second level kindergarten.

5 - Presentation of materials and tools in the initial image to the arbitrators, and make the necessary adjustments to reach the final image.

6- To apply research tools to a group of preschoolers to control the tools used statistically and to determine their suitability for the application of second level children in kindergarten.

  1. Selection of the final research group of second-level children at the primary teacher's school in Sohag.
  2. Implementation of the final research experience according to the following steps:

- The tribal application of the research tools, which is to test the scientific concepts of the photographer and to test the basic science processes required for the development of kindergarten children.

- Teaching the proposed program prepared for the research group according to the gradual activities.

- The remote application of the research tools, which is to test the scientific concepts of the photographer and to test the basic science processes required for the development of kindergarten children.

9 - the use of statistical treatments appropriate to the results and then analyze the results in light of the hypotheses and questions of research.

  1. Make appropriate recommendations and proposals relevant to the problem and results of the current research.

The results of the current research have resulted in the following:

There was a statistically significant difference at (0.05) between the intermediate scores of the children of the second level (the research group) before and after the study of the proposed program in the scientific concepts test.

There is a statistically significant difference between (0.05) between the intermediate scores of the children of the second level (the research group) before and after the study of the proposed program in the basic science experiments.