رسالة ماجستير

دور القيادات المدرسية بالمدارس المتوسطة بالكويت في تحقيق استراتيجية التميز

 

إعداد الباحث

محمد ظافر محمد هادي العجمي

مصر - جامعة سوهاج - كلية التربية

قسم التربية المقارنة والإدارة التعليمية

تخصص إدارة تعليمية 

 

1439 هـ  ــــ  2018م

 

تفضلوا المستخلص في المرفقات

وبالتوفيق

 

مُستلخص الدراسة:

  • عنوان الدراسة: دور القيادات المدرسية بالمدارس المتوسطة بالكويت في تحقيق إستراتيجية التميز

هدفت الدراسة إلي تحقيق الأهداف التالية:

  • التَّعرف على واقع الإدارة المدرسية بالمدارس المتوسطة بالكويت.
  • التَّعرف على ملامح استراتيجية التَّميز في الأدبيات التَّربوية المُعاصرة.
  • التَّعرف على واقع دور القيادات المدرسية بالمدارس المُتوسطة بالكويت في تحقيق استراتيجية التَّميُّز.
  • وضع تصور مُقترح لتطوير دور القيادات المدرسية بالمدارس المُتوسطة بالكويت في تحقيق استراتيجية التَّميُّز.

وتحاول الدِّراسة الإجابة عن السُّؤال الرئيسي التَّالي:

 ما دور القيادات المدرسية بالمدارس المتوسطة بالكويت في تحقيق إستراتيجية التميز؟  

 ويمكن صياغة السؤال الرئيسي السابق في الأسئلة الفرعية التالية:

  • ما ملامح الإدارة المدرسية بالمدارس المتوسطة بالكويت؟
  • ما ملامح إستراتيجية التميز كمدخل لإصلاح المدارس المتوسطة بالكويت في الأدبيات التربوية المعاصرة ؟
  • ما واقع دور القيادات المدرسية بالمدارس المتوسطة بالكويت في تحقيق إستراتيجية التميز؟
  • ما التصور المقترح لتطوير دور القيادات المدرسية بالمدارس المتوسطة بالكويت في تحقيق إستراتيجية التميز؟

واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي والذي يتم من خلاله تناول واقع المدارس المتوسطة بالكويت واستراتيجية التميز وملامحها، كما استخدم الباحث الأسلوب الإحصائي الوصفي لمعالجة نتائج الإطار الميداني.

وتكونت من عيِّنة عشوائية من القيادات المدرسية بالمدارس المتوسطة، وقد بلغ حجم العيِّنة (412)  متمثلة في مديري المدارس- المديرين المساعدين- رؤساء الأقسام- المعلمين.  واستخدم الباحث الاستبانة كأداة بحثية للحُصُول على البيانات والمعلومات اللاَّزمة لإتمام البحث، وتحقيقًا لأهدافه، كما استخدم الإجراءات العلمية للتَّأكُّد من صدق أداة البحث، وعددًا من الأساليب الإحصائية في تحليل وتفسير بيانات البحث.

  وقد توصلت الدراسة في ضَوء ما تمَّ عرضه في الإطار النَّظري ومن خلال الأدبيات التربوية المُعاصرة, وكذلك ما توصلَّت إليه الدِّراسة الميدانية, وتأسيسًا على بُنُود الإستبانة تمَّ التَّوصل إلى تصوُّر مُقترح لتطوير دور القيادات المدرسية بالمدارس المتوسطة بالكويت في تحقيق إستراتيجية التميز, والذي تتحدَّد محاوره فيما يلي: مفهوم أهداف التصوُّر المُقترح وأهمِّيته، ومُنطلقاته، ومُتطلبات تنفيذه، ومُعوقات تنفيذه وسُبُل التَّغلب عليه. 

الكلمات المفتاحية: دور -  القيادات المدرسية -  المدارس المتوسطة بالكويت - استراتيجية التميز

 

 

The Role of School Leaders In Middle Schools In Kuwait In Achieving The Strategy Of Excellence

The study aims to achieve the following objectives:

  • Identifying the reality of school administration in middle schools in Kuwait.
  • Identify the features of the strategy of excellence in contemporary educational literature.
  • Recognize the reality of the role of school leaders in middle schools in Kuwait in achieving the strategy of excellence.
  • Developing a proposed vision for developing the role of school leaders in middle schools in Kuwait in achieving the excellence strategy.

The study attempts to answer the following main question:

 What is the role of school leaders in middle schools in Kuwait in achieving the strategy of excellence?

 The above main question can be framed in the following sub-questions:

  • What are the features of school administration in middle schools in Kuwait?
  • What is the strategy of excellence as an introduction to the reform of middle schools in Kuwait in contemporary educational literature?
  • What is the reality of the role of school leaders in middle schools in Kuwait in achieving the strategy of excellence?
  • What is the proposed scenario for developing the role of school leaders in middle schools in Kuwait in achieving the strategy of excellence?

The study used the descriptive method through which the reality of the middle schools in Kuwait and the strategy of excellence and its characteristics were addressed. The researcher also used descriptive statistical method to address the results of the field framework.

And consisted of a random sample of school leaders in middle schools. The sample size was (412) represented by school principals, assistant managers, heads of departments, and teachers. The researcher used the questionnaire as a research tool to obtain the data and information necessary to complete the research, and to achieve its objectives. He also used scientific procedures to verify the validity of the research tool and a number of statistical methods in analyzing and interpreting research data.

  The study was based on the theoretical framework and through the contemporary educational literature, as well as the findings of the field study. Based on the items of the questionnaire, a proposal was reached to develop the role of the school leaders in the middle schools in Kuwait in achieving the excellence strategy. : Concept of the objectives of the proposed vision and its importance, its starting points, the requirements of its implementation, obstacles to its implementation and ways to overcome it.

Keywords: Role - School Leaders - Middle Schools in Kuwait - Excellence Strategy

 

ملخص الدراسة:

  • عنوان الدراسة:

دور القيادات المدرسية بالمدارس المتوسطة بالكويت في تحقيق إستراتيجية التميز

             حظيت إستراتيجية التميز باهتمام كبير من جانب علماء التربية وعلم الادارة، والتَّميز في حد ذاته دليل أي مجتمع إلى النُّمو والارتقاء ولا بد من أن يكون هذا التَّميُّز وفق متطلبات هذا المجتمع ويتناسب مع حدوده وإمكانياته الاقتصادية حتى يسهل الأخذ به وتطبيقه، وأن يكون في ظل أهداف المُؤسسات والمجتمعات وتطلعاتها وأن يساعد على خلق بيئة ومناخ تنظيمي يقوم بتدعيم المشاركة الفعَّالة لديهم وخلق الشعور بالمسئولية تجاه المُؤسسات، ولن تتحقق مقومات إدارة التَّميُّز للمُؤسسات بمجرد التَّمني أو بتقليد غيرها من المُؤسسات الأُخرى بل من خلال البحث عن طرق متفردة تكتسب بها مصادر المعرفة وتوظيفها وتنميتها وتوظفها بأساليب مبتكرة لتحقيق مكان لها داخل السوق العالمي الجديد.

        وتعد إستراتيجية التميز إطارًا تنظيميًا متكاملاً وشاملاً لكل مُؤسسة تحتاج إلى نظام إداري قوي وفعَّال لمواكبة النَّجاح والتَّقدم، ويُعد من أهم نقاط القوة في مدخل إدارة التَّميز هو إمكانية التقييم الذاتي حيث يوضح نقاط القوة ومواضع التحسين والتَّطوير للمُؤسسات، ويوضح لها أيضًا موقعها على طريق التَّميُّز بالنسبة للمُؤسسات الأُخرى.

       لذا فإنَّ تطوير دور القيادات المدرسية بالمدارس المتوسطة بالكويت يحتاج إلى التوجه نحو المداخل الإدارية الحديثة مثل: إدارة الجودة الشاملة، وإعادة هندسة العمليات، إستراتيجية التميز.

  • مُشكلة الدراسة:

         تواجه المؤسسات التعليمية العربية ـ لاسيما دولة الكويت ـ متغيرات جديدة ومنافسة شديدة، مما تزداد معه الحاجة لاستثمار كل الإستراتيجيات المتاحة لكسب ودعم إستراتيجية التميز التي تجعل البيئة العربية تتفوق على منافسيها، ولن يتحقق هذا الأمر إلا إذا امتلكت هذه المؤسسات أفضل المواهب لإدارة تلك المؤسسات بكفاءةٍ عالية لتحقيق أهدافها الإستراتيجية، وللتعرف على المهارات المُتميزة لدى أفرادها واستثمارها الاستثمار المناسب لتحقيق إستراتيجية التميز.

كما تواجه القيادات المدرسية في مدارس التَّعليم العام بالكويت والتي من أهمِّها ما يلي: لا يزال دور القيادات المدرسية مقيَّدًا في عملية اتخاذ القرارات، فالمدرسة لا تستطيع أن تبت في أي أمر داخلي إلا بمشاورة إدارة المنطقة التَّعليمية وأخذ الإذن منها، وإنشاء المنطقة التَّعليمية سحب الكثير من صلاحيات القيادات المدرسية، ولذلك فهم لا يستطيعون على سبيل المثال الاتصال بأي جهة خارج المدرسة إلا بمُوافقة إدارة المنطقة، ولم تسهم المنطقة التعليمية بأي دور في تطوير الإدارة المدرسية بل كرست دورها التَّقليدي في أنَّها جهة تنفيذية تابعة لها لا تساهم بأي دور تخطيطي، كما أنَّ هناك عدم توافق في ميزانيات المدارس من حيث الهيئة التَّدريسية، أي أنَّ هناك فائضًا في بعض المدارس ونقصًا في مدارس أُخرى.

        لذا فالمدارس المتوسطة بالكويت بحاجة ماسة إلى إدارة جديدة تنتهج منهج التَّميُّز، لا منهج التسيير، فلا غنى عن إدارة تربويـة مجددة وقـادرة على قيادة عملية التَّطوير من خلال تشخيص دور القيادات المدرسية في المدارس المتوسطة وتحديد ملامح الضعف وفي ظل الانتقال إلى الاقتصاد المعرفي، وشدة المنافسة القائمة على التميز بين دول العالم في جميع المناحي المُختلفة.

  • أسئلة الدراسة:

تحددت مُشكلة الدِّراسة في السُّؤال الرئيسي التَّالي:

        ما دور القيادات المدرسية بالمدارس المتوسطة بالكويت في تحقيق إستراتيجية التميز؟  

 ويمكن صياغة السؤال الرئيسي السابق في الأسئلة الفرعية التالية:

  1. ما ملامح الإدارة المدرسية بالمدارس المتوسطة بالكويت؟
  2. ما ملامح مدخل إستراتيجية التميز كمدخل لإصلاح المدارس المتوسطة بالكويت في الأدبيات التربوية المعاصرة ؟
  3. ما واقع دور القيادات المدرسية بالمدارس المتوسطة بالكويت في تحقيق إستراتيجية التميز؟
  4. ما ملامح التصور المقترح لتطوير دور القيادات المدرسية بالمدارس المتوسطة بالكويت في تحقيق إستراتيجية التميز؟
  • أهداف الدراسة:

      هدفت الدراسة تحقيق الأهداف التالية:

  1. التَّعرف على واقع الإدارة المدرسية بالمدارس المتوسطة بالكويت.
  2. التَّعرف على ملامح إستراتيجية التَّميز في الأدبيات التَّربوية المُعاصرة.
  3. التَّعرف على واقع دور القيادات المدرسية بالمدارس المُتوسطة بالكويت في تحقيق إستراتيجية التَّميُّز.
  4. وضع تصور مُقترح لتطوير دور القيادات المدرسية بالمدارس المُتوسطة بالكويت في تحقيق إستراتيجية التَّميُّز.

 

 

  • أهمية الدراسة:
  1. تستمد هذه الدراسة أهميتها كونها تناولت واحدة من القضايا التي تمس جوهر إدارة التربية والتَّعليم بشكل كبير، وهذه الإدارة تعمل في بيئة أصبح التطور والتجديد سمة أساسية فيها والاستجابة لهذه التَّطورات أصبح ضرورة، وتعد القيادات المدرسية إحدى الوسائل الأساسية الداعمة للمدارس المُتوسطة بدولة الكويت للوصول إلى مرحلة التَّميُّز.
  2. تقدم نموذج لتطوير الادارة التَّعليمية يمكنها من التغلب علي السلبيات الموجودة في معظم المدارس وأيضًا يمكنها من تحقيق الأهداف المأمولة من التعليم وتحقيق أفضل النتائج المأمولة منه.
  3. تفيد الدراسة الحالية القائمين على التَّعليم العام بالكويت والاهتمام بالمداخل الادارية الحديثة لتطوير ممارساتها الادارية من تخطيط ـ تنظيم توجيه ـ متابعة.
  4. تفيد واضعي السياسات ومتخذي القرارات الخاصة بتنمية قدراتهم في التعريف علي أهمية تطبيق بعض المداخل الادارية الحديثة وتفعيل الدورات التدريبية لهم في ضوء هذه المداخل الادارية والتي من أهمِّها: إستراتيجية التَّميز.
  5. وتكمن أهمِّية الموضوع في تحديد الفرص والبدائل والإستراتيجيات التي يمكن أن تساعد القيادات المدرسية بالمدارس المتوسطة بالكويت في تحقيق إستراتيجية التَّميُّز.
  • منهج الدراسة:

     استخدمت الدراسة المنهج الوصفي، والذي يتم من خلاله تناول واقع المدارس المتوسطة بالكويت واستراتيجية التميز وملامحها، كما استخدم الباحث الأسلوب الإحصائي الوصفي لمعالجة نتائج الإطار الميداني.

  • مجتمع وعينة الدراسة:

          لطبيعة هذه الدراسة فقد اختار الباحث عيِّنة عشوائية، وقد بلغ حجم العيِّنة (412) من القيادات المدرسية بالمدارس المتوسطة المُتمثَّلة في (مديري المدارس- المديرين المساعدين- رؤساء الأقسام- المعلمين).

  • أداة الدراسة:

        استخدم الباحث الإستبانة كأداة بحثية للحُصُول على البيانات والمعلومات اللاَّزمة لإتمام البحث، وتحقيقًا لأهدافه، كما استخدم الإجراءات العلمية للتَّأكُّد من صدق أداة البحث، وعددًا من الأساليب الإحصائية في تحليل وتفسير بيانات البحث.

 

أهم نتائج البحث:

      من خلال دراسة وتحليل وتفسير الإطار النظري والدِّراسة الميدانية، توصل البحث للعديد من النتائج، من أبرزها:

  1. غموض دور القيادات المدرسية وضعف مشاركتهم في تحديد رسالة المدرسة ورؤيتها.
  2. إهمال القيادات المدرسية بالمدارس المتوسطة لتحديد أهم نقاط القُوة التي من خلالها يمكن تحقيق إستراتيجية التَّميُّز.
  3. إهمال القيادات المدرسية بالمدارس المتوسطة لتحديد نقاط الضَّعف التي تحول دون تحقيق إستراتيجية التَّميُّز.
  4. إغفال بعض القيادات المدرسية لقيمة القياس المرجعي باختيار مدرسة مُتميِّزة وتحديد جوانب تميزها لتضييق الفجوة بينهما.
  5. إهمال القيادات المدرسية في المشاركة في صنع اتخاذ القرارات التي تساعد على تحقيق إستراتيجية التَّميُّز.
  6. قلة تُشجيع بعض القيادات المدرسية الثَّقافة التَّنظيمية بالمدرسة المبنية على قيم التَّميُّز والإبداع والابتكار والمُبادرة.
  7. غموض دور القيادات المدرسية بالمدارس المتوسطة في تحقيق الأهداف والغايات التي تسعى المدرسة إلى تحقيقها.
  8. ضعف القيادات المدرسية في الاتصال بالمُجتمع المحلي وتوضيح رؤية ورسالة المدرسة وأهدافها ممَّا قد يعوق تحقيق إستراتيجية التميز.
  9. إغفال بعض القيادات المدرسية بالمدارس المتوسطة بإتباع الأساليب الإدارية الحديثة التي تساعد على تحقيق الابتكار والإبداع بالمدارس.
  • قلة توفِّر برامج هادفة ومُبدعة تلبي رغبات الطُّلاب.
  • قلة تفعيل معظم القيادات المدرسية لاستخدام تكنولوجيا المعلومات في كافة الأنشطة المدرسية.
  • إهمال القيادات المدرسية لتحديث بيانات المدرسة ومعلوماتها بصفةٍ مُستمرةٍ.
  1. ضعف متابعة القيادات المدرسية للتَّطورات المعرفية الحديثة في العملية التَّعليمية التي تساهم في الارتقاء بخدماتها.
  2. إهمال بعض القيادات المدرسية لتنمية الاتجاهات وغرس القيم والعادات المُرتكزة على مبادئ إستراتيجية التَّميُّز في المدرسة.
  3. ضعف مشاركة بعض القيادات المدرسية بالمدارس المتوسطة في بناء بيئة اجتماعية ونفسية وأكاديمية مُساندة للإبداع والتَّميُّز عند المعلمين والطُّلاب.
  4. إهمال بعض القيادات المدرسية بالمدارس المتوسطة لتفعيل أساليب التَّقويم لأداء الطُّلاب.
  5. قلة حرص بعض القيادات المدرسية على المواءمة بين مُتطلبات التَّميُّز وثقافة المدرسة واحتياجاتها وقُدراتها ورغبات الطُّلاب والمُعلمين.
  6. قلة دراية معظم القيادات المدرسية بالمدارس المتوسطة بأهمية إستراتيجية التَّميُّز في تلبية رغبات الحاجات التَّدريبية لكافة العاملين بالمدرسة والطُّلاب والمُجتمع المحلي
  7. الجُمُود الإداري ونقص المُرُونة في تنفيذ واتخاذ القرارات التي تعرقل تحقيق إستراتيجية التميز.
  8. ضَعف الثِّقة المُتبادلة بين القيادات المدرسية وكافة العاملين بالمدارس المتوسطة.
  9. إهمال نشر قيمة الأداء المُتميِّز سواء في الأداء التَّدريسي أو الأداء الإداري ممَّا يعرقل تحقيق إستراتيجية التميز في تطوير أداء القيادات المدرسية.
  10. ضعف الاهتمام بتدريب مديري المدارس والمساعدين ورؤساء الأقسام والمُعلمين لرفع كفاءاتهم وقُدُراتهم من قبل المتخصصين ذوي الخبرات المُتميزة.
  11. اختيار الموارد البشرية من مُديرين ومُعلمين وأخصائيين وإداريين وغيرهم لا يتم وفقًا لمعايير مُحدَّدة وواضحة.
  12. ضعف الدعم لسياسات تبادل الأفكار بين المديرين والمساعدين ورؤساء الأقسام والمُعلمين وكافة العاملين بالمدرسة والطُّلاب فيما يتعلق بتحقيق إستراتيجية التَّميُّز.
  13. قلة اهتمام بعض القيادات المدرسية بالمدارس المتوسطة بمنح الحوافز والمُكافآت المعنوية والمادية للمُعلمين المُبدعين باستمرار، وهذا له أثرٌ عظيم في قلة الدافعية لتحقيق التميز.
  14. إهمال دور الدورات التدريبية للدور الذي تلعبه في تحسين أداء المعلمين للارتقاء بمهنة التدريس للمدارس المتوسطة.
  15. إغفال مهارات الطُّلاب اللازمة لتنمية التَّعلُّم الذَّاتي والعمليات الإبداعية.
  16. قلة تشجيع ودعم المُعلمين والطُّلاب على البحث العلمي وتذليل الصُّعُوبات التي تواجههم.
  17. ضعف الأنشطة المدرسية التي تنمي مواهب الطُّلاب وتلبي رغباتهم عن طريق الأنشطة الحرة.
  18. إهمال بعض القيادات المدرسية بالمدارس المتوسطة في الاهتمام الموارد البشرية والمادية اللَّازمة لتحقيق أهداف المدرسة.
  19. ضعف التمويل المالي الكافي والمُستمر من قبل الوزارة لتوفير الأجهزة والمُستلزمات التَّعليمية التي تُساعد على تحقيق إستراتيجية التَّميُّز بالمدارس المُتوسطة.
  20. ضعف منح الوزارة الاستقلالية الإدارية والمالية للمدرسة والتَّعاون مع مجالس المدرسة (مجلس الطَّلبة – مجلس الآباء- مجلس المُعلمين) في اتخاذ القرارات.
  21. اعتماد التَّرقيات الوظيفية للقيادات المدرسية المتمثلة في اختيار وتعيين المديرين والمساعدين ورؤساء الأقسام بالمدرسة بناءً على الأقدمية والبعد عن الأداء المُتميِّز.
  22. ضعف الاهتمام بتوفير الدعم المعنوي والمالي من قبل الوزارة للمدارس المتوسطة ذات النتائج المتميزة.
  23. التَّركيز على الخُطط قصيرة المدى في تحقيق الأهداف المدرسية، وعدم وجود إستراتيجية واضحة للتميز.
  24. شُعُور بعض القيادات المدرسية بالمدارس المتوسطة بأنَّ فكرة إستراتيجية التميز فكرة غريبة المنشأ، وأنَّها تتعارض مع بعض الجوانب والعادات التَّقليدية.
  25. تسلط بعض القيادات المدرسية بالمدارس المتوسطة، وضَعف الاتصال بينهم وبين المرؤوسين، وقلَّة الرَّغبة في تقاسم السُّلطة مع المرؤوسين.
  26. قُصُور الصَّلاحيات المُخولة للقيادات المدرسية بالمدارس المتوسطة، ممَّا يحد من قُدرتها في تنفيذ أي تغييرات تربوية.
  27. قلة دعم مُؤسسات المُجتمع المحلي للمدرسة لتعليم وتدريب وتأهيل المُعلمين وكافة العاملين والطُّلاب بالمدرسة.
  28. ضعف تعاون مُؤسسات المُجتمع المحلي مع المدرسة لوضع التَّصورات الإستراتيجية لخُطَّة العمل والقرارات الفاعلة التي تُساعد على تحقيق إستراتيجية التَّميُّز بالمدارس المُتوسطة.
  29. عدم قدرة بعض القيادات المدرسية بالمدارس المتوسطة في إقناع رجال الأعمال بفتح مُؤسساتهم الصِّناعية والإنتاجية لإكساب الطُّلاب حرفًا تتناسب مع مُيولهم الشَّخصية.
  30. ضعف تحفيز أولياء الأُمُور ذوي القُدُرات الفنية على تصميم بعض الوسائل التَّعليمية المُستخدمة بالمنهج المدرسي.
  31. ضعف مُشاركة أولياء الأُمُور في حلِّ المُشكلات المدرسية ذات الصلة بإستراتيجية التَّميُّز.
  32. سوء تحديد التَّهديدات والمخاطر التي تُهدِّد العملية التَّعليمية للحد منها.
  33. سوء تحديد الفُرص المُتاحة والمُتوفرة التي يمكن استثمارها في تحقيق إستراتيجية التَّميُّز.
  34. قلة وعي أفراد المُجتمع المحلي بالتَّطورات والأحداث السِّياسية المُؤثرة في العملية التَّعليمية.
  35. كثرة الأعباء المُلقاة على عاتق بعض القيادات المدرسية بالمدارس المتوسطة نتيجة تزايد أعداد الطُّلاب, وغياب المعايير المُنضبطة للأداء.
  36. قلَّة الحوافز المادية والمعنوية: وتتمثَّل في ضَعف الأُجُور والرَّواتب, ممَّا يجعل كافة العاملين بالمدارس المتوسطة يبحثون عن مصادر أُخرى لزيادة الدَّخل لتدبير أُمُور حياتهم.
  37. إتباع نظام الأقدمية في ترقية القيادات المدرسية على حساب الكفاءة والتَّميُّز.
  38. قلَّة توافر الكوادر المتخصصة ذات الكفاءة العالية من القيادات المدرسية.
  39. ضَعف المُتابعة والمُراقبة من قبل وزارة التَّربية للمدارس المتوسطة.
  40. اهمال المدرسة تحديد مواطن الضَّعف لمعالجتها بطُرقٍ علميةٍ.
  41. تبني مُعظم القيادات المدرسية بالمدارس المتوسطة بالتَّمسُك بالمألوف، وأُسلُوب واحد لحلِّ المُشكلات المطروحة، ومُسايرة الأنماط السَّهلة المقبولة.
  42. ولاء غالبية القيادات المدرسية بالمدارس المتوسطة للمنصب والقيادات الأعلى, أكثر من ولائهم وعطائهم وحرصهم على مصلحة العاملين بالمدرسة.
  43. تتعامل القيادات المدرسية بالمدارس المتوسطة مع المُشكلات التي تُواجهها بناءً على اللَّوائح والقوانين المُتبعة، ممَّا لا يؤدي إلى تحقيق الإبداع والتميز.
  44. الافتقار إلى القيادات المدرسية بالمدارس المتوسطة الفعَّالة ذات التَّخطيط والتَّفكير الإستراتيجي.
  45. ضَعف مُشاركة رجال الأعمال والمُستثمرين في تمويل المدارس المتوسطة.
  46. قلَّة مُشاركة أعضاء المُجتمع المحلي والمدني في تمويل العملية التَّعليمية بالمدارس المتوسطة، وتطويرها وتحديثها.

      وفي ضَوء ما تمَّ عرضه في الإطار النَّظري ومن خلال الأدبيات الإدارية المُعاصرة, وكذلك ما توصلَّت إليه الدِّراسة الميدانية, وتأسيسًا على بُنُود الإستبانة تمَّ التَّوصل إلى تصوُّر مُقترح لتطوير دور القيادات المدرسية بالمدارس المتوسطة بالكويت في تحقيق إستراتيجية التميز, والذي تتحدَّد محاوره فيما يلي: مفهوم أهداف التصوُّر المُقترح وأهمِّيته، ومُنطلقاته، ومُتطلبات تنفيذه، ومُعوقات تنفيذه وسُبُل التَّغلب عليه. 

 

Summary:

  • Title of the Study:

  The Role of School leaders In Middle Schools In Kuwait In Achieving The Strategy Of Excellence

  • Introduction:

        The Excellence Strategy has received great attention from the scholars of education and management science, and excellence in itself is a guide to any society to growth and development. This distinction must be in accordance with the requirements of this society and commensurate with its limits and economic potentials so as to facilitate its introduction and application. Communities and aspirations and help create an environment and an organizational climate that fosters their active participation and creates a sense of responsibility towards institutions. The principles of managing excellence for institutions will not be realized by wishful thinking or by the tradition of other institutions, but through the search for unique ways As they acquire the sources of knowledge, employ them, develop them and employ them in innovative ways to achieve their place within the new world market.The introduction of the Excellence Strategy is an integrated and comprehensive organizational framework for every organization that needs a strong and effective management system to keep up with success and progress. One of the most important strengths of the Excellence Management Portal is the ability to self-assess, For other institutions.         Therefore, the development of the performance of school leaders in the middle schools in Kuwait needs to move towards modern administrative approaches such as: Total Quality Management, Process Reengineering, Excellence Strategy.

  • The problem of the Study:

     Arab educational institutions, especially the State of Kuwait, face new and highly competitive variables, which increases the need to invest in all strategies available to win and support the strategy of excellence that makes the Arab environment superior to its competitors. This will only be achieved if these institutions have the best talent to manage these institutions efficiently. To achieve its strategic objectives, and to identify the skills of distinguished individuals and invest the appropriate investment to achieve the strategy of excellence.        The school leaders are faced with the general education schools in Kuwait, the most important of which are: The role of school leaders is still restricted in the decision-making process. The school can not decide on any internal matter except by consulting the administration of the educational district and taking permission from it. They can not, for example, contact any outside school except with the approval of the district administration. The district has not played any role in the development of the school administration, but has devoted its traditional role to being an executive body that does not contribute any planning role. As a mismatch in school budgets in terms of the teaching staff, that there is a surplus in some schools and a shortage of other schools.

       Therefore, the middle schools in the State of Kuwait urgently need a new administration pursuing the approach of excellence, not the management curriculum. It is indispensable to have a renewed educational management capable of leading the development process by diagnosing the role of school leaders in middle schools and identifying the characteristics of weakness and the transition to the knowledge economy. Based on excellence among the countries of the world in all different aspects came the problem of study in the following main question:

  • The Questions of The Study :

     What is the role of school leaders in middle schools in Kuwait in achieving the strategy of excellence?            The above main question can be framed in the following sub-questions:1.  What are the features of the school administration in the middle schools in Kuwait?2.  What intellectual and philosophical framework for the introduction of the strategy of excellence as an input to educational reform in contemporary educational literature?3.  What is the reality of the role of school leaders in middle schools in Kuwait to achieve the strategy of excellence?4.  What are the features of the proposed vision for the role of school leaders in the middle schools in Kuwait to achieve the strategy of excellence?

  • Aims of the Study:

      The study aims to achieve the following objectives:1.     Identify the reality of the school administration in the middle schools in Kuwait.2.     Identifying the intellectual and philosophical framework of excellence strategy in contemporary educational literature.3.     Recognize the reality of the role of school leaders in middle schools in Kuwait in achieving the strategy of excellence.4.     Develop a proposed vision for the role of school leaders in middle schools in Kuwait to achieve the strategy of excellence.

  • Importance of the Research :

             The importance of the Current research of several considerations:

1.     This study draws on its importance as it tackled one of the issues affecting the core of the education administration. This department works in an environment where development and innovation have become an essential feature and response to these developments has become a necessity. School leaders are one of the main means supporting the middle schools in Kuwait Excellence stage.2.     Provide a model for the development of educational management that can overcome the negatives in most schools and also enable them to achieve the desired goals of education and achieve the best results hoped for.3.     The current study is based on public education in Kuwait and attention to modern administrative approaches to the development of its administrative practices from the planning of the organization of follow-up guidance.4.     Benefiting policy makers and decision makers to develop their capacities in the definition of the importance of applying some of the modern administrative approaches and activating training courses for them in the light of these administrative approaches, the most important of which is: Excellence Strategy.5.     The importance of the topic lies in identifying opportunities, alternatives and strategies that can help school leaders in middle schools in Kuwait achieve the excellence strategy.  

  • Methodology:

                   The study used the descriptive analytical method, in which the reality of the middle schools in Kuwait is examined and the strategy of excellence and its features. The researcher also used descriptive statistical method to deal with the results of the field framework.

  • Community and sample:

          For the nature of this study, the researcher chose a random sample of school leaders in middle schools represented by (school principals, assistant managers, heads of departments, teachers). The sample size was (412). 

  • The Study tool:

              The researcher used the questionnaire as a research tool to obtain the data and information necessary to complete the research, and to achieve its objectives. He also used scientific procedures to verify the validity of the research tool and a number of statistical methods in analyzing and interpreting research data.

 

  • The most important findings of the Study:

             Through the study, analysis and interpretation of the theoretical framework and field study, the research reached several results, notably:1.     The ambiguity of the role of school leaders and their weak participation in determining the school's mission and vision.2.     Neglecting school leaders in middle schools to identify the most important strengths through which the strategy of excellence can be achieved.3.     Neglect of school leaders in middle schools to identify weaknesses that prevent the achievement of the strategy of excellence.4.     The omission of some school leaders to the value of the benchmark by choosing a distinguished school and identifying aspects that distinguish them to narrow the gap between them.5.      Neglecting school leaders to participate in making decisions that help achieve the strategy of excellence.6.     Lack of encouragement of some school leaders organizational culture in the school based on the values ​​of excellence, creativity, innovation and initiative.7.     that the school seeks to achieve.8.     The weakness of the school leaders in communicating with the local community and clarifying the vision and mission of the school and its objectives, which may hinder achieving the strategy of excellence.9.     omission of some school leaders in middle schools to follow the modern management methods that help to achieve innovation and creativity in schools.10.                  Lack of availability of meaningful and innovative programs that meet students' wishes.11.                  Lack of activation of most of the school leaders to use information technology in all school activities.12.                  Neglect of school leaders to update school data and information on an ongoing basis.13.                  The weakness of the school leaders to follow up on the new knowledge developments in the educational process that contribute to upgrading their services.14.                  Neglecting some school leaders to develop trends and instill values ​​and habits based on the principles of excellence strategy in school.15.                  The weakness of the participation of some school leaders in middle schools in building a social, psychological and academic environment in support of creativity and excellence among teachers and students.16.                  Neglecting some school leaders in middle schools to activate evaluation methods for student performance.17.                  Lack of keenness of some school leaders to match the requirements of excellence and the culture of the school and the needs and abilities and wishes of students and teachers.18.                  Lack of knowledge of most of the school leaders in the middle schools the importance of the strategy of excellence in meeting the needs of training needs of all employees of the school and students and the community19.                  Administrative stalemate and lack of flexibility in the implementation and decision-making that hinder the achievement of the strategy of excellence.20.                  Weak mutual trust between school leaders and all employees in middle schools.21.                  Neglecting the dissemination of the value of outstanding performance both in the performance of teaching or administrative performance, which impede the achievement of the strategy of excellence in the development of the performance of school leaders.22.                  Weak attention to the training of school principals, assistants, heads of departments and teachers to raise their competencies and abilities by specialists with distinguished expertise.23.                   The selection of human resources from managers, teachers, specialists, administrators and others is not in accordance with specific and clear criteria.24.                   Weak support for ideas exchange policies between managers, assistants, heads of departments, teachers, all school staff and students in achieving the excellence strategy.25.                  The lack of interest of some school leaders in middle schools to give incentives and moral and material rewards for creative teachers constantly, and this has a great impact in the lack of motivation to achieve excellence.26.                  Neglecting the role of training courses for the role it plays in improving the performance of teachers to improve the teaching profession of middle schools.27.                  Ignoring the students' skills necessary for the development of self-learning and creative processes.28.                   Lack of encouragement and support of teachers and students on scientific research and overcoming the difficulties facing them.29.                   Weak school activities that develop the talents of students and meet their wishes through free activities.30.                   Neglecting some school leaders in middle schools to pay attention to the human and material resources necessary to achieve school goals.31.                   The lack of adequate and continuous financial funding by the Ministry to provide educational devices and supplies that help achieve the strategy of excellence in middle schools.32.                   The weakness of the Ministry's administrative and financial autonomy for the school and cooperation with the school councils (Student Council - Parents Council - Teachers Council) in making decisions.33.                   To approve the promotions of the school leaders in the selection and appointment of managers, assistants and heads of departments in the school based on seniority and distance from the outstanding performance.34.                   The lack of interest in providing moral and financial support by the Ministry to middle schools with outstanding results.35.                   Focus on short-term plans to achieve school goals, and the lack of a clear strategy for excellence.36.                   The sense of some school leaders in middle schools that the idea of ​​the strategy of excellence is a strange idea of ​​origin, and it runs counter to some aspects and traditional customs.37.                   Some of the school leaders are in middle school, poor communication between them and subordinates, and lack of desire to share power with subordinates.38.                   The limited powers granted to school leaders in middle schools, which limit their ability to implement any educational changes.39.                   Lack of support of the community institutions of the school to educate, train and rehabilitate teachers and all employees and students at the school.40.                   Poor cooperation of the community institutions with the school to develop strategic perceptions of the action plan and effective decisions that help to achieve the strategy of excellence in middle schools.41.                   The inability of some school leaders in middle schools to convince businessmen to open their industrial and productive institutions to provide students with a character commensurate with their personal preferences.42.                   The weakness of motivating parents with technical abilities to design some educational means used in the school curriculum.43.                   Poor participation of parents in solving school problems related to the strategy of excellence.44.                   Misidentification of threats and risks that threaten the educational process to reduce them.45.                   Misinformation of available and available opportunities that can be invested in achieving the excellence strategy.46.                  Lack of awareness of the members of the local community of developments and political events affecting the educational process.47.                   The high burden of some school leaders in middle schools as a result of increasing numbers of students, and the absence of standards of disciplined performance.48.                   Lack of material and moral incentives: The weakness of wages and salaries, which makes all middle school workers looking for other sources to increase income to manage their lives.49.                   Follow the system of seniority in the promotion of school leaders at the expense of efficiency and excellence.50.                   Lack of availability of specialized cadres with high efficiency of school leaders.51.                   Poor follow-up and monitoring by the Ministry of Education for middle schools.52.                   School Negligence Identifying weaknesses to be addressed in scientific ways.53.                   Adopting most school leaders in middle schools by adhering to the familiarity, and one way to solve the problems in question, and to follow the acceptable easy patterns.54.                   The loyalty of the majority of school leaders in middle schools to the position and higher leaders, more than their loyalty and their interest and their interest in the interests of the staff of the school.55.                   The leadership of schools in middle schools deal with the problems they face in accordance with the regulations and laws followed, which does not lead to the achievement of creativity and excellence.56.                   Lack of school leadership in effective middle schools with planning and strategic thinking. 57.                   Poor participation of businessmen and investors in the financing of middle schools. 58. Lack of participation of community and civil society members in financing, developing and modernizing the educational process in middle schools.

 

          In light of what was presented in the theoretical framework and through contemporary administrative literature, as well as the findings of the field study, and based on the items of the questionnaire, a proposed concept was developed to improve the performance of school leaders in the middle schools in Kuwait in achieving the excellence strategy. The objectives of the proposed vision, its importance, its starting points, the requirements of its implementation, the obstacles to its implementation and the means to overcome it.