رسالة ماجستير

جوانب التربية السياسية لطلاب الجامعات المصرية في ضوء نظريات التنمية البشرية المستدامة

إعداد الباحث

ناجح عبد الغنى عبد اللاه عبد الله

مصر - جامعة سوهاج

كلية التربية - قسم أصول التربية

2018 م

تفضلوا المستخلص في المرفقات

وبالتوفيق

 

مستخلص الرسالة:

جوانب التربية السياسية لطلاب الجامعات المصرية في ضوء نظريات التنمية البشرية المستدامة

         هدفت الدراسة الحالية الوقوف علي أهمية نظريات التنمية البشرية المستدامة في التأثير علي الأفراد وتشكيل اتجاهاتهم السياسية ، واتضح أنها تؤدي دورًا مهمًا في التربية السياسية لطلاب الجامعات المصرية ، ولقد قام الباحث بوضع تصور مقترح لتنمية دور الجامعة في التربية السياسية في ضوء نظريات التنمية البشرية المستدامة، واعتمد الباحث علي المنهج الوصفي باعتباره المنهج المناسب للدراسة الحالية، كما قام الباحث باعداد استبانة كأداة للدراسة الميدانية ، حيث تم تطبيقها علي طلاب جامعة سوهاج.

وكانت أهم نتائج الدراسة ما يلي :

  • تقوم نظريات التنمية البشرية المستدامة بالتثقيف السياسي للطلاب من خلال إكسابهم بعض القيم والمعتقدات السياسية، كما تكسبهم بعض المعارف والمعلومات السياسية عن النظام السياسي ، وتكوين مشاعرهم واتجاهاتهم نحو ذلك النظام، وتنمية القدرة علي الاختيار للمواقف والاتجاهات السياسية لدي طلاب الجامعات ، إذ يكتسب بعض الطلاب من خلالها نماذج مختلفة من السلوك ؛نتيجة للتبادل الثقافي مع الآخرين.
  • ضعف دور الجامعة في التربية السياسية لطلاب الجامعة ؛ نتيجة ضعف تنمية القيم السياسية لدي الطلاب، ومن هذه القيم الولاء والانتماء ، والايمان بثقافة الاختلاف وتعدد الأراء ، وضعف تنمية القدرة النقدية لدي طلاب الجامعات ، بالإضافة إلي تدني الوعي بالحقوق والواجبات وأساليب المشاركة السياسية السليمة ، وعدم وجود مقررات لتربية طلاب الجامعات سياسيًا ، مما أدي إلي ضعف دور الجامعة في تقديم الثقافة السياسية للطلاب ، وتنمية الوعي السياسي لديهم ، وتدريبهم علي المشاركة السياسية ، وبالتالي ضعف تحقيق التربية السياسية بأبعادها الثلاث.
  • إن الجامعات بوضعها الراهن لا تقوم بدور إيجابي فعال في تربية طلابها سياسيًا ؛ ويرجع ذلك إلي عدة معوقات من بينها ما يلي: الفجوة بين ما يُدرًّس في الجامعات والواقع الفعلي للمجتمع وظروفه السياسية ، والاجتماعية ، والاقتصادية ، بالإضافة إلي قصور استخدام الأسلوب الديمقراطي في التعامل مع الطلاب ، وقلة عدد المؤتمرات ، والندوات السياسية التي تعقد علي مدار العام ، وضعف دور التنظيمات الطلابية في التربية السياسية لطلاب الجامعة، بالإضافة إلي ضعف الحرية الأكاديمية وضعف استقلالية الجامعات؛ مما يدل علي وجود تلك المعوقات التي تحول دون قيام الجامعة بدورها في التربية السياسية لطلاب الجامعة.

 

Abstract of the study

Aspects of Political Education for Egyptian Universities Students in light of the Theories of Sustainable Human Development         The present study aimed to identify the importance of the theories of sustainable human development in influencing people and shaping their political orientations, and it turned out that they play an important role in the political education of Egyptian university students. The researcher has developed a proposed vision for developing the role of the university in political education in the light of theories of sustainable human development, Researcher on the descriptive approach as the appropriate method for the current study, and the researcher prepared a questionnaire as a tool for field study, which was applied to students of Sohag University.The main results of the study were:• The theories of sustainable human development provide students with political education by imparting some political values ​​and beliefs, gaining some knowledge and political information about the political system, forming their feelings and attitudes towards that system, and developing the ability to choose the attitudes and political attitudes of university students. Through which different models of behavior; as a result of cultural exchange with others• The weak role of the university in the political education of university students; as a result of the weak development of political values ​​among students, such values ​​loyalty and belonging, and belief in the culture of difference and diversity of views, and weak development of monetary capacity of university students, in addition to low awareness of rights and duties and methods of political participation sound, The existence of courses to educate university students politically, which led to the weakness of the role of the university in providing the political culture of students, and the development of political awareness of them, and training on political participation, and thus weak achievement of political education in its three dimensions• The current status of universities does not play a positive role in educating their students politically. This is due to several obstacles, including the following: The gap between what is taught in universities and the actual reality of the society and its political, social and economic conditions. The lack of the number of conferences, political seminars held throughout the year, the weak role of student organizations in political education for university students, in addition to the weakness of academic freedom and the weakness of the independence of universities. This indicates the existence of these obstacles that prevent the university from playing its role in soils Political orientation for university students.

 

أولاً :   ملخــص الدراسة باللغة العربية:

مقدمة:

          في ظل الوضع السياسي والاجتماعي الراهن في المجتمع المصري يمكن القول أنه في أمس الحاجه إلي إعادة النظر في شأن التربية السياسية ، والاهتمام بها من كافة مؤسسات التربية في المجتمع وبصفة خاصة الجامعة ؛ وذلك لمساعدة الأفراد علي الممارسة السياسية الايجابية وتنمية وعيهم السياسي من خلال تزويدهم بالقيم والمعارف السياسية التي تجعل منهم مواطنين صالحين قادرين علي المساهمة في حياة مجتمعهم بنجاح لتحقيق مباديء ومطالب نظريات التنمية البشرية المستدامة والتي تمثلت في التمكين ، والتعاون، والانصاف ،والاستدامة ، والأمن.

 

         ومن خلال متابعة التطور الملحوظ الذي تقوم به نظريات التنمية البشرية المستدامة في التأثير علي الأفراد وتشكيل اتجاهاتهم السياسية ، يتضح أنها تؤدي دوراً مهماً في التربية السياسية لطلاب الجامعات ، ولكن هذه النظريات يمكن القول أنها تقدم تربية سياسية ذاتية وغير موجهة ؛ ونتيجة لغياب دور المؤسسات التربوية في التربية السياسية يعاني المجتمع المصري في الوقت الحالي من الاضطراب والتشتت وعدم وضوح الرؤية والهدف.

 

         وبناء علي ما سبق تحددت مشكلة الدراسة الحالية في وجود كثير من السلبيات التي تعاني منها المؤسسات التربوية وتعوقها عن القيام بدورها في التربية السياسية للشباب و بصفة خاصة الجامعة، وظهور نظريات التنمية البشرية المستدامة كبديل لتلك المؤسسات في القيام بالتربية السياسية لطلاب الجامعات المصرية ، وبالتالي تظهر الحاجة إلي إجراء الدراسة الحالية.

 

تساؤلات الدراسة:

 

  • ما نظريات التنمية البشرية المستدامة وما مفهومهاو أبعادها ومؤشراتها وما دور الجامعة في التنمية البشرية المستدامة؟
  • ما التربية السياسية وما أهدافها وأهميتها وأبعادها ودورها في التنمية البشرية المستدامة لطلاب الجامعات المصرية ؟
  • ما دور الجامعة في تنمية جوانب التربية السياسية لطلابها في ضوء نظريات التنمية البشرية المستدامة؟
  • ما المعوقات التي تحد من دور الجامعة في التربية السياسية لطلابها في ضوء نظريات التنمية البشرية المستدامة؟
  • ما أهمية نظريات التنمية البشرية المستدامة في التربية السياسية لطلاب الجامعات المصرية؟
  • ما التصور المقترح لتنمية جوانب التربية السياسية لدى طلاب الجامعات المصرية في ضوء نظريات التنمية البشرية المستدامة ؟

أهداف الدراسة:

سعت الدراسة إلى تحقيق الأهداف الآتية :

  • التوصل إلى أهم المشكلات التي تواجه جوانب التربية السياسية لدى طلاب الجامعات المصرية.
  • التعرف على أهمية نظريات التنمية البشرية المستدامة في تنمية جوانب التربية السياسية لشباب الجامعات المصرية.
  • زيادة الكفاءة السياسية لدى طلاب الجامعات المصرية من خلال التنمية البشرية المستدامة لهم.
  • تحديد حاجات شباب الجامعات المستقبلية في ضوء نظريات التنمية البشرية المستدامة.
  • تقييم الدور الفعلي الذي تقوم به الجامعات في تربية طلابها سياسيا من خلال سعيها لتحقيق التنمية البشرية المستدامة
  • بناء تصور مقترح للارتقاء بدور الجامعات المصرية في التربية السياسية لطلابها في ضوء نظريات التنمية البشرية المستدامة .

أهمية الدراسة :

         تستمد هذه الدراسة أهميتها من طبيعة الدور الذي تقوم به الجامعات بتعزيز جوانب التربية السياسية والمعوقات التي تواجه الجامعات في تعزيز جوانب التربية السياسية لدى طلبتها في ضوء سعيها لتحقيق التنمية البشرية المستدامة حيث يكون الطلبة في هذه المرحلة لديهم قابلية أكثر لاكتساب قيم ومفاهيم واضحة عن البيئة السياسية التي يعيشون بها،وتمثل الجامعة الحلقة الأهم في تكوين شخصيتهم النظرية من خلال التعلم الأكاديمي، وعمليا من خلال الممارسة الديمقراطية لبعض النشاطات السياسية داخل الجامعة وخارجها .

 ومن هنا يمكن تحديد أهمية الدراسة بالنقاط التالية:

  • توفير المعلومات والبيانات العلمية التفصيلية عن طبيعة المعوقات التي تواجه الجامعات المصرية في القيام بدورها في تعزيز جوانب التربية السياسية ،التي يمكن لصناع القرار الاعتماد عليها في الجامعات المصرية لتنمية هذا الدور ، والتغلب على المعوقات.
  • تأتى هذه الدراسة انسجاماً مع الخطاب السياسي المصري في المرحلة الحالية عن الإصلاح السياسي ويتطلب ذلك تعاون كافة الجهات ؛ وخصوصا المؤسسات التي لها ارتباط مباشر وواقعي بعملية التربية السياسية،ومن أهمها الجامعة التي يقع عليها دور كبير ،مبنى على أسس واضحة ومحددة ومخطط لها حتى تستطيع القيام بهذا الدور بالشكل المناسب .
  • سيستفيد من هذه الدراسة طلبة الجامعات المصرية ومؤسسات التعليم العالي والمهتمون والمختصون والباحثون في هذا المجال.
  • القت الضوء على أهم نظريات التنمية البشرية المستدامة في مجال التربية السياسية لطلاب الجامعات .
  • فتحت الدراسة الحالية أفاقا أوسع أمام دراسات علمية أخرى تتعلق بدور الجامعات في التنمية البشرية المستدامة .
  • القت الدراسة الحالية الضوء على أهمية دور الجامعات المصرية في التربية السياسية لطلابها للارتقاء بالمجتمع ككل .
  • قدمت الدراسة الحالية تصور مقترح للارتقاء بدور الجامعات في التربية السياسية
  • مواكبة الدراسة الحالية للتوجهات العالمية نحو التنمية البشرية المستدامة والتي تعد مقياسا لتقدم الشعوب بما تعكسه من إدراك الأفراد لمسئولياتهم تجاه مجتمعاتهم .

منهج الدراسة :

         حتي يمكن الإحاطة بالأبعاد المختلفة لمشكلة الدراسة تم الاستعانة بالمنهج الوصفي لمناسبته للدراسة الحالية ، فهذا المنهج يهتم بالبحث والاستقصاء والتحليل للظواهر التربوية كما هي قائمة في الحاضر ووصفها وصفاً دقيقاً وتشخيها وتحليلها وتفسيرها بهدف اكتشاف العلاقات بين عناصرها أو بينها وبين الظواهر الأخري المرتبطة بها تمهيداً لعلاجها.

وتم استخدم المنهج الوصفي في الدراسة الحالية من خلال مجموعة من الخطوات والإجراءات كما يلي:

  • تجميع المادة العلمية وتصنيفها وتنظيمها
  • كتابة الفصول النظرية وصياغة أجزائها.

ج .إعداد أداة الدراسة الميدانية تمهيداً لتطبيقها.

د.  تفسير النتائج التي تم التوصل إليها في عملية التطبيق الميداني علي عينة من طلاب جامعة سوهاج.

    ھ.  تقديم التصور المقترح والتوصيات الملائمة حول تنمية دور الجامعة وتقنين دور نظريات التنمية

        البشرية المستدامة في التربية السياسية لطلاب الجامعات المصرية.

حدود الدراسة :

            اقتصرت الدراسة علي دراسة موضوع التربية السياسية لطلاب الجامعات المصرية من خلال

    الجامعة ونظريات التنمية البشرية المستدامة و أهميتها في التربية السياسية .

كما ركزت الدراسة علي طلاب جامعة سوهاج بكلياتها العلمية والنظرية، وطبقت الدراسة الميدانية

     في الفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي 2017/2018م

خطوات السير في الدراسة :

وفقاً لموضوع الدراسة والمنهج المستخدم فيها وما قدمته من تساؤلات وتحقيقاً لأهدافها سارت الدراسة وفقاً للخطوات التالية:

  • بدأت الدراسة بالفصل الأول وهو الإطار العام للدراسة ، ويتضمن مقدمة الدراسة ، والمشكلة ، والأهمية ، والأهداف، ثم المنهج المستخدم في الدراسة ، والمصطلحات ، ثم خطوات السير في الدراسة.
  • ثم أتت بقية فصول الدراسة بحيث تعطي في النهاية إجابات للأسئلة التي أثارتها الدراسة علي النحو التالي:
  • أجاب الباحث عن التساؤل الأول وهو" ما نظريات التنمية البشرية المستدامة وما مفهومهاو أبعادها ومؤشراتها وما دور الجامعة في التنمية البشرية المستدامة؟ خصص الباحث الفصل الثاني وعنوانه " التنمية البشرية المستدامة ".
  • أجاب الباحث عن التساؤل الثاني وهو" ما التربية السياسية وما أهدافها وأهميتها وأبعادها ودورها في التنمية البشرية المستدامة لطلاب الجامعات المصرية ؟

         وأجاب الباحث عن التساؤل الثالث وهو" ما دور الجامعة في تنمية جوانب التربية

           السياسية لطلابها في ضوء نظريات التنمية البشرية المستدامة؟

                  و أجاب الباحث عن التساؤل الرابع وهو " ما المعوقات التي تحد من دور الجامعة في

                التربية السياسية لطلابها  في ضوء نظريات التنمية البشرية المستدامة؟

           وخصص الباحث الفصل الثالث وعنوانه " التربية السياسية(المفهوم –التطور التاريخي - الابعاد - المعوقات) لطلاب الجامعات المصرية."

  • أجاب الباحث عن التساؤل الخامس وهو" ما أهمية نظريات التنمية البشرية المستدامة في التربية السياسية لطلاب الجامعات المصرية؟

     و خصص الباحث الفصل الرابع وعنوانه " إجراءات الدراسة الميدانية ونتائجها."

  • أجاب الباحث عن التساؤل السادس وهو" ما التصور المقترح لتنمية جوانب التربية السياسية لدى طلاب الجامعات المصرية في ضوء نظريات التنمية البشرية المستدامة  ؟

      وخصص الباحث الفصل الخامس وعنوانه " التصور   المقترح  لتنمية جوانب      التربية السياسية لدى طلاب الجامعات المصرية في ضوء نظريات التنمية البشرية المستدامة."

 

نتائج الدراسة :

تلخصت أهم نتائج الدراسة الميدانية فيما يلي:

  • تقوم نظريات التنمية البشرية المستدامة بالتثقيف السياسي للطلاب من خلال إكسابهم بعض القيم والمعتقدات السياسية، كما تكسبهم بعض المعارف والمعلومات السياسية عن النظام السياسي ، وتكوين مشاعرهم واتجاهاتهم نحو ذلك النظام ، وتنمية القدرة علي الاختيار للمواقف والاتجاهات السياسية لدي طلاب الجامعات ، إذ يكتسب بعض الطلاب من خلالها نماذج مختلفة من السلوك ؛نتيجة للتبادل الثقافي مع الآخرين.

 

  • من خلال الاطلاع علي واقع دور الجامعة في التربية السياسية لطلاب الجامعات، أظهرت نتائج الدراسة الميدانية ما يلي:ضعف دور الجامعة في التربية السياسية لطلاب الجامعة ؛ نتيجة ضعف تنمية القيم السياسية لدي الطلاب ، ومن هذه القيم الولاء والانتماء ، والايمان بثقافة الاختلاف وتعدد الآراء ، وضعف تنمية القدرة النقدية لدي طلاب الجامعات ، بالإضافة إلي تدني الوعي بالحقوق والواجبات وأساليب المشاركة السياسية السليمة ، وعدم وجود مقررات لتربية طلاب الجامعات سياسياً ، مما أدي إلي ضعف دور الجامعة في تقديم الثقافة السياسية للطلاب ، وتنمية الوعي السياسي لديهم ، وتدريبهم علي المشاركة السياسية ، وبالتالي ضعف تحقيق التربية السياسية بأبعادها الثلاث.

 

  • إن الجامعات بوضعها الراهن لا تقوم بدور إيجابي فعال في تربية طلابها سياسياً ؛ ويرجع ذلك إلي عدة معوقات من بينها ما يلي: الفجوة بين ما يدرس في الجامعات والواقع الفعلي للمجتمع وظروفه السياسية ، والاجتماعية , والاقتصادية ، بالإضافة إلي قصور استخدام الأسلوب الديمقراطي في التعامل مع الطلاب ، وقلة عدد المؤتمرات ، والندوات السياسية التي تعقد علي مدار العام ، وضعف دور التنظيمات الطلابية في التربية السياسية لطلاب الجامعة, بالإضافة إلي ضعف الحرية الأكاديمية وضعف استقلالية الجامعات؛ مما يدل علي وجود تلك المعوقات التي تحول دون قيام الجامعة بدورها في التربية السياسية لطلاب الجامعة.

 

 

Summary:

 

Introduction

 

        In light of the current political and social situation in the Egyptian society, it is possible to say that the political education should be reexamined by all institutions of education in the society, especially the university, in order to assist individuals in positive political practice and develop their political awareness by providing them with values ​​and knowledge. Which makes them good citizens who are able to contribute successfully to the life of their community to achieve the principles and demands of the theories of sustainable human development, which are empowerment, cooperation, equity, sustainability, security         By following the remarkable evolution of SHD theories in influencing people and shaping their political orientation, they are clearly playing an important role in the political education of university students, but these theories can be said to provide self-directed, non-directed political education; Political Education Egyptian society is currently suffering from confusion, fragmentation and blurred vision and purpose.         Based on the above, the problem of the current study has been determined in the presence of many negatives that the educational institutions suffer from and hindered them from playing their role in the political education of youth, especially the university, and the emergence of theories of sustainable human development as an alternative to those institutions in conducting political education for students of Egyptian universities To the present study.   Study Questions 1-What are the theories of sustainable human development, what are their concepts, dimensions and indicators, and what is the role of the university in sustainable human development?2- What is political education, its objectives, importance, dimensions and role in the sustainable human development of Egyptian university students?3- What is the role of the university in developing aspects of political education for its students in the light of theories of sustainable human development?4- What are the obstacles that limit the role of the university in the political education of its students in light of the theories of sustainable human development?5- What is the importance of the theories of sustainable human development in political education for Egyptian university students?6- What is the proposed scenario for the development of aspects of political education among Egyptian university students in light of the theories of sustainable human development? Objectives of the study: The study sought to achieve the following objectives:1 - reaching the most important problems facing the aspects of political education among students of Egyptian universities.2 - To recognize the importance of theories of sustainable human development in the development of aspects of political education for young Egyptian universities.3 - Increasing the political efficiency of students of Egyptian universities through sustainable human development for them.4. Defining the needs of future university youth in light of the theories of sustainable human development.5- Evaluate the actual role of universities in educating their students politically through their pursuit of sustainable human development6 - Building a proposed vision to improve the role of Egyptian universities in the political education of their students in the light of the theories of sustainable human development. the importance of studying :        This study draws on the importance of the role of universities in enhancing political education and the obstacles facing universities in enhancing the political education aspects of their students in the light of their quest for sustainable human development, where students at this stage are more capable of acquiring clear values ​​and concepts of the political environment. And the university represents the most important link in the formation of their theoretical personality through academic learning, and practically through the democratic practice of some political activities inside and outside the university.Hence, the importance of the study can be determined by the following points:1- Providing detailed scientific information and data on the nature of the obstacles faced by Egyptian universities in performing their role in enhancing aspects of political education, which decision makers can rely on in Egyptian universities to develop this role and overcome obstacles.2- This study is consistent with the Egyptian political discourse in the current stage on political reform. This requires the cooperation of all parties, especially the institutions that have a direct and realistic association with the political education process. The most important of these is the university, which has a large role. You can do this role as appropriate. .3. The study will benefit students of Egyptian universities, higher education institutions, interested persons, specialists and researchers in this field.4 - highlighted the most important theories of sustainable human development in the field of political education for university students.5. The present study has opened wider horizons for other scientific studies on the role of universities in sustainable human development.6. The current study highlighted the importance of the role of Egyptian universities in the political education of their students to improve society as a whole.7. The present study presented a proposed vision to improve the role of universities in political education8. Keeping abreast with the current study of the global trends towards sustainable human development, which is a measure of the progress of peoples, reflecting the awareness of individuals of their responsibilities towards their societies. 

Study Approach:

           This method is concerned with research, investigation and analysis of the educational phenomena as they exist in the present and describe them accurately and their diagnosis and analysis and interpretation in order to discover the relations between elements or between them and other phenomena associated with them in preparation for treatment.The descriptive approach was used in the current study through a series of steps and procedures as follows:a. Compilation, classification and organization of scientific materialB. Writing theoretical chapters and drafting their parts.C) Preparing the field study tool for implementation.D) Interpretation of the results reached in the field application process on a sample of students of Sohag University.E). To present the proposed vision and appropriate recommendations on the development of the role of the university and the legalization of the role of development theories Sustainable human development in political education for Egyptian university students The limits of the study : The study was limited to studying the subject of political education for students of Egyptian universities through    University and the theories of sustainable human development and its importance in political education.The study also focused on the students of Sohag University in its scientific and theoretical colleges, and applied the field study     In the second semester of the academic year 2017/2018 Steps to study:         In accordance with the subject of the study, the methodology used in it, and the questions presented and to achieve its objectives, the study proceeded according to the following steps:• The study began with the first chapter, which is the general framework of the study. It includes the introduction to the study, the problem, the importance, the objectives, the methodology used in the study, the terminology and the steps of the study.• Then came the rest of the chapters to give the final answers to the questions raised by the study as follows:       The researcher answered the first question, "What are the theories of sustainable human development, what are their concepts, dimensions and indicators, and what is the role of the university in sustainable human development?"        The researcher devoted the second chapter entitled "sustainable human development".     The researcher answered the second question, "What is political education and its objectives, importance, dimensions and role in sustainable human development for students of Egyptian universities?      The researcher answered the third question, "What is the role of the university in the development of aspects of education Political education of its students in light of the theories of sustainable human development?      The researcher answered the fourth question, "What are the obstacles that limit the role of the university in The political education of its students in the light of theories of sustainable human development?      The researcher devoted the third chapter entitled "Political education for university students In light of the theories of sustainable human development. "The researcher answered the fifth question, "What is the importance of the theories of sustainable human development in political education for students of Egyptian universities?     The researcher devoted the fourth chapter entitled "Field study procedures and results."The researcher answered the sixth question, "What is the proposed scenario for the development of aspects of political education among students of Egyptian universities in the light of the theories of sustainable human development?      The researcher devoted the fifth chapter entitled "The proposed scenario for the development of aspects of political education among Egyptian university students in light of the theories of sustainable human development".

 

 

Results:

The main results of the field study are as follows:• The theories of sustainable human development education political students by giving them some political values ​​and beliefs, and gain some knowledge and political information about the political system, and the composition of their feelings and attitudes towards that system, and develop the ability to choose the attitudes and political trends of university students, Through which different models of behavior; as a result of cultural exchange with others• The weakness of the role of the university in the political education of university students, as a result of weak development of political values ​​among the students. These values ​​include loyalty and belonging, faith in the culture of difference and diversity of opinions, And the lack of development of the cash burden of university students, in addition to the low awareness of rights and duties and methods of political participation sound, and the absence of decisions for the education of university students politically, which led to the weak role of the university in providing political culture of students, Political participation, and thus the weakness of the achievement of political education in its three dimensions.• The current status of the universities does not play a positive role in educating its students politically. This is due to several obstacles, including the following: The gap between what is taught in universities and the actual reality of the society and its political, social and economic conditions. The low number of conferences, political seminars held throughout the year, the weak role of student organizations in the political education of university students, in addition to the weakness of academic freedom and the weakness of the independence of universities, which indicates the existence of these obstacles that prevent the university in turn Bia political for university students.