رسالة ماجستير

معوقات تطبيق التقييم الذاتي وخطط التحسين المدرسي بمراحل التعليم قبل الجامعي لتحقيق الجودة

الباحثة

أميرة عادل محمد عبد الحافظ

مصر - جامعة سوهاج

كلية التربية - قسم اصول التربية

1436هـ - 2015م

تفضلوا المستخلص في المرفقات

وبالتوفيق

 


أولاً : الملخص باللغة العربية:

تعد مؤسسات التعليم  قبل الجامعي من المؤسسات التعليمية المهمة نظراً لأنها أساس بناء أجيال متطورة فكرياً ، ويتوقف ذلك علي مدي قيامها بدورها المنوط بها، ويتطلب ذلك الاهتمام بتلك المؤسسات والعمل علي حل مشاكلها لرفع مستواها للحد المطلوب خصوصاً في ظل هذا القرن وما يقابله من تحديات تتطلب التغيير لمواكبة مثل هذه التحديات. 

وذلك من خلال تبني مفهوم الجودة داخل مؤسسات التعليم قبل الجامعي،ولكن عند مقارنة هذا الواقع بما يجب أن تكون عليه مؤسسات التعليم قبل الجامعي، يتبين مدي الفارق بين ما يجب أن يكون وبين ما هو قائم بالفعل داخل تلك المؤسسات، مما يستدعي ضرورة النظر في الأساليب والأدوات التي تُفعَّل داخل هذه المؤسسات والتي بدورها تعمل على التغيير ومن ثم التحسين مما يؤهلها للاعتماد ، وهذه الأدوات تتمثل في أدوات التقييم الذاتي وخطط التحسين المدرسي.

وأدوات التقييم الذاتي وخطط التحسين المدرسي تتطلب مهارة وأداء عالي الجودة من قِبَل العاملين داخل مؤسسات التعليم قبل الجامعي، من خلال قدرة العاملين علي القيام بتطبيق أدوات التقييم الذاتي وتحديد نقاط القوة والضعف التي تواجه المؤسسة ومن ثم محاولة وضع خطط تحسين لمعالجة جوانب القصور داخل مؤسسات التعليم قبل الجامعي .

حيث أثبتت الكثير من الدراسات ضعف قبول مؤسسات التعليم الجامعي للتغيير، وضعف معرفة مجالس الآباء بالأهداف المنوطة بمجلس الآباء،وشعور الكثير من العاملين بمؤسسات التعليم قبل الجامعي بأن أعمال الجودة هي عبء عليهم بجانب عملهم ولذلك سعت الدراسة الحالية لدراسة واقع عملية التقييم الذاتي وخطط التحسين المدرسي داخل مؤسسات التعليم قبل الجامعي، والتعرف على العوامل المعيقة أمام تطبيق أدوات التقييم الذاتي وخطط التحسين المدرسي داخل مؤسسات التعليم قبل الجامعي، ومن ثم قامت بوضع تصور مقترح لمواجهة معوقات تطبيق أدوات التقييم الذاتي ودراسة خطط التحسين المدرسي لمحاولة تأهيل مؤسسات التعليم قبل الجامعي في الحصول على الاعتماد .

مشكلة الدراسة :

تبلورت مشكلة الدراسة في التساؤل الرئيسي التالي :

ما معوقات تطبيق التقييم الذاتي وخطط التحسين المدرسي بمؤسسات التعليم قبل الجامعي لتحقيق الجودة ؟

وهدفت الدراسة الإجابة على التساؤلات الفرعية التالية:

  • ما مفهوم التقييم الذاتي بمؤسسات التعليم قبل الجامعي وفلسفته وأهدافه؟
  • ما مفهوم خطط التحسين المدرسي بمؤسسات التعليم قبل الجامعي وفلسفته وأهدافه ؟
  • ما واقع تطبيق التقييم الذاتي وخطط التحسين المدرسي بمؤسسات التعليم قبل الجامعي؟
  • ما التحليل البيئي للأوضاع المحيطة بمؤسسات التعليم قبل الجامعي لتحقيق الجودة بمحافظة سوهاج؟
  • ما التصور المقترح لمواجهة معوقات تطبيق التقييم الذاتي وخطط التحسين المدرسي بمراحل التعليم قبل الجامعي لتحقيق الجودة بمحافظة سوهاج؟

أهدف الدراسة :

  • القيام بعملية التحليل البيئي للأوضاع المحيطة بمراحل التعليم قبل الجامعي لتحقيق الجودة بمحافظة سوهاج.
  • الوقوف علي معوقات تطبيق التقييم الذاتي وخطط التحسين المدرسي بمراحل التعليم قبل الجامعي بمحافظة سوهاج.
  • محاولة وضع تصور مقترح لمواجهة معوقات تطبيق التقييم الذاتي وخطط التحسين المدرسي وسبل تفعيلها بمراحل التعليم قبل الجامعي لتحقيق الجودة بمحافظة سوهاج.

أهمية الدراسة :

  1. بحثت الدراسة في جانب مهم وهو ضمان الجودة والاعتماد في مؤسسات التعليم قبل الجامعي ، والذي قد تزايد الاهتمام به بصورة خاصة في الآونة الأخيرةِ ،في ظل إنشاء الهيئة القومية لضمان الجودة والاعتماد بقانون رقم 82 لسنة 2006 .
  2. كما أن الدراسة تناولت هدفاً من أهداف الاعتماد وهو التقييم الذاتي وخطط التحسين المدرسي والتي علي أساس نتائج هذه الخطط يتم تحديد وضع مؤسسات التعليم قبل الجامعي من الاعتماد.
  3. كما سعت الدراسة إلى التعرف علي واقع الجودة في مؤسسات التعليم قبل الجامعي بمحافظة سوهاج، من خلال دراسة التقارير الخاصة بعملية التقييم الذاتي وخطط التحسين المدرسي القائمة علي أساس مرجعية المعايير القومية للتعليم .
  4. كشفت الدراسة عن أهمية تطبيق معايير الهيئة القومية لضمان الجودة والاعتماد ، حيث أنه يقود مؤسسات التعليم قبل الجامعي للتغيير والتطوير .
  5. إلقاء الضوء على أهمية تشخيص نواحي القوة والضعف داخل مؤسسات التعليم قبل الجامعي سيتيح للعاملين داخلها الوقوف علي المعوقات التي تقف حجر عثرة أمام التطوير ومحاولة وضع سبل لعلاجها.
  6. قدمت الدراسة الحالية تصوراً مقترحاً لتطوير مؤسسات التعليم قبل الجامعي،وتأهيل تلك المؤسسات للحصول علي الجودة والاعتماد ، واضعاً في اعتباره أن يكون عوناً للعاملين بتلك المؤسسات على تطبيق التقييم الذاتي وخطط التحسين المدرسي .

منهج الدراسة :

نظرا لطبيعة المشكلة فإن الدراسة استخدمت المنهج الوصفي الذي يقوم على وصف ما هو كائن وتفسيره .

حدود الدراسة:

تتحدد الدراسة الحالية بالحدود الآتية:

  • اقتصرت الدراسة الحالية علي أدوات التقييم الذاتي وخطط التحسين المدرسي الخاصة بمجال القدرة المؤسسية نظراً لأهمية هذا المجال، داخل المدرسة فهو الداعم للعملية التعليمية، ويعمل علي تحقيق فاعليتها،وقد تم دراسة هذا المجال من خلال المجالات الفرعية التالية الرؤية والرسالة، القيادة والحوكمة، الموارد المادية والبشرية، المشاركة المجتمعية، توكيد الجودة والمساءلة.
  • اقتصرت الدراسة أيضا على مدارس التعليم الابتدائي الغير معتمدة من الهيئة القومية لضمان جودة التعليم والاعتماد بمحافظة سوهاج.
  • كما اقتصرت الدراسة الحالية على مديري مدارس التعليم الابتدائي بمحافظة سوهاج، ومعلمي مدارس التعليم الابتدائي بمحافظة سوهاج، وممثلين من مجلس الأمناء داخل محافظة سوهاج، وممثلين من أعضاء فريق الجودة داخل مدارس التعليم الابتدائي بمحافظة سوهاج، وممثلين من فريق الدعم الفني بالإدارات التعليمية بمحافظة سوهاج.
  • وقد تم تطبيق الاستبانتين خلال الفترة من شهر ديسمبر 2013 حتى شهر فبراير 2014 داخل مدارس التعليم الابتدائي  التي لم تحصل على الاعتماد بمحافظة سوهاج.

ملخص النتائج

الاستبانة الأولى :معوقات تطبيق التقييم الذاتي وخطط التحسين المدرسي بمدارس التعليم الابتدائي لتحقيق الجودة ( دراسة ميدانية بمحافظة سوهاج).

سوف يتم استخراج المعوقات التي  تم الحصول عليها من خلال تطبيق الاستبانة على عينة البحث الكلية ، ونظراً لأن من أهداف الدراسة النظرية استخراج المعوقات فقد تم تلخيص النتائج وفقاً للحد الأعلى لمتوسط الثقة 0.71 فهي المعوقات المتحققة فعلياً داخل مدارس التعليم الابتدائي بمحافظة سوهاج.

المحور الأول : معوقات تطبيق التقييم الذاتي وخطط التحسين المدرسي في مجال الرؤية والرسالة

 هناك كثير من تطبيق التقييم الذاتي في مجال الرؤية والرسالة متحققة ومنها :

  1. ضعف مشاركة المجتمع المحلي في تحقيق رؤية ورسالة المدرسة "بنسبة 0.87
  2. ضعف العلاقة بين المدرسة والبيئة المحيطة للمشاركة في وضع رؤية ورسالة المدرسة "وهى دالة إحصائيا بنسبة 0.86
  3. قصور مجلس الأمناء في تحقيق آليات الرسالة في ضوء رؤية المدرسة بنسبة 0.83
  4. ضعف ارتباط رسالة المدرسة مع رؤيتها بنسبة 76
  5. صياغة الرؤية والرسالة داخل المدرسة بألفاظ عامة غير واضحة بنسبة 73.

المحور الثاني: معوقات تطبيق التقييم الذاتي وخطط التحسين المدرسي في مجال القيادة والحوكمة.

هناك كثير من معوقات تطبيق التقييم الذاتي وخطط التحسين المدرسي في مجال القيادة والحوكمة ومنها:

  1. قصور القيادة المدرسية في تفعيل مهام مجلس الأمناء بنسبة 0.86
  2. ضعف القيادة المدرسية عن التخطيط للتنمية المهنية للمعلمين وهى دالة إحصائيا بنسبة 0.85
  3. قصور القيادة المدرسية في تفويض الصلاحيات والمسئوليات لدى العاملين بالمدرسة بنسبة 0.83
  4. إهمال تشجيع القيادة للعاملين على إعداد بحوث إجرائية تساعد في تطوير أداء المدرسة بنسبة0.81.
  5. قصور القيادة المدرسية في استخدام أدوات مقننة للحصول على معلومات عن أداء العاملين داخل المدرسة بنسبة 0.79 .
  6. تعقد القيادة المدرسية اجتماعات شكلية لمجلس الأمناء لتنفيذ قرارات المدرسة وهى دالة إحصائيا بنسبة 0.73

المحور الثالث : معوقات تطبيق التقييم الذاتي وخطط التحسين المدرسي في مجال الموارد المادية والبشرية .                

 هناك كثير من تطبيق التقييم الذاتي في مجال الموارد المادية والبشرية متحققة ومنها:

  1. ضعف تـأهيل الكثير من العاملين بالمدرسة للعمل في نظام الجودة بنسبة 0.81
  2. ينقص المكتبة بعض الوسائل السمعية والبصرية بنسبة 0.79
  3. عجز المدرسة في توفير عوامل الأمن والسلامة في المبنى المدرسي من أرضيات – سلالم – نوافذ – أفنية – وأرضيات بنسبة.0.78 
  4. قصور تجهيزات المعامل داخل المدرسة في تحقيق نواتج التعلم بنسبة " 0.77

المحور الرابع: معوقات تطبيق التقييم الذاتي وخطط التحسين المدرسي في مجال المشاركة المجتمعية.

هناك كثير من معوقات تطبيق التقييم الذاتي وخطط التحسين المدرسي في مجال المشاركة المجتمعية :

  1. "ضعف الإمكانات المتاحة داخل المدرسة اللازمة لإقامة أنشطة المجتمع المحلي بنسبة " 0.81
  2. قصور التكامل بين المدرسة ومؤسسات المجتمع المدني في تحقيق جودة الخدمات المقدمة بنسبة 0.80.
  3. "قلة الاستعانة بأولياء الأمور في دراسة الاحتياجات الفعلية للمدرسة بنسبة "0.85
  4. " قصور المدرسة في تحقيق التواصل مع المجتمع المحلي بنسبة " 0.76.
  5. " عجز المدرسة في التخطيط لخدمة المجتمع المحلي في ضوء احتياجات المجتمع الفعلية " بنسبة 0.74.

هذه تعد جملة المعوقات التي توصلت إليها الدراسة المتمثلة في العبارات متحققة الدلالة ، والتي حصلت على الحد الأعلى لمتوسط الثقة بنسبة 0.71.

المحور الخامس: معوقات تطبيق التقييم الذاتي وخطط التحسين المدرسي في مجال ضمان الجودة والمساءلة.

  هناك كثير من معوقات تطبيق التقييم الذاتي وخطط التحسين المدرسي في مجال توكيد الجودة والمساءلة :

  1. " قصور وحدة التدريب والجودة في تبادل الخبرات مع وحدات التدريب داخل المدارس الأخرى الخاصة ببرامج التنمية المهنية ." والتي بلغت 0.83
  2. " ضعف مشاركة مجلس الأمناء في إجراء دراسة التقييم الذاتي " والتي بلغت0.81
  3. " ضعف مشاركة مجلس الأمناء في وضع خطط التحسين المدرسي ." والتي بلغت 0.81.
  4. ضعف تفعيل برامج وحدة التدريب والجودة داخل المدرسة " والتي بلغت 0.80 .
  5. " ضعف المدرسة في القيام بعمليات مراجعة داخلية بصورة دورية"والتي بلغت 0.79.
  6. " قصور وعي العاملين بمراحل تنفيذ خطة التحسين المدرسي " والتي بلغت 0.75.
  7. " تعتمد المدرسة على فئة غير مدربة من العاملين في القيام ببرامج التقييم الذاتي" والتي بلغت 0.74.

الاستبانة الثانية: تحليل البيئة الداخلية والخارجية بمدارس التعليم الابتدائي بمحافظة سوهاج .

تحليل البيئة الداخلية بمدارس التعليم الابتدائي

   تم استخراج نقاط القوة المتمثلة في الجوانب المتحققة وهي التي حصلت على الحد الأعلى لمتوسط الثقة 0.71 ، وجوانب الضعف المتمثلة في الجوانب غير المتحققة وهي التي حصلت على الحد الأدنى من متوسط الثقة 0.62 ، التي تعاني منها مدارس التعليم الابتدائي .

المحور الأول : تحليل البيئة الداخلية في مجال الرؤية والرسالة.

     نقاط القوة بمدارس التعليم الابتدائي.

  1. يعمل كثير من العاملين داخل المدرسة على تحقيق أهداف الرؤية والرسالة بنسبة 0.81.
  2. يوجد وثيقة واضحة ومعلنة عن رؤية ورسالة المدرسة بنسبة 78

نقاط الضعف التي تعاني منها مدارس التعليم الابتدائي.

  1. عدم قدرة مجلس الأمناء في عمل آليات لتحقيق الرسالة في ضوء رؤية المدرسة بنسبة 60.
  2. قصور الرؤية والرسالة في وصف نجاحات المدرسة بنسبة 0.59.
  3. قصور مراجعة رؤية ورسالة المدرسة بصفة مستمرة بنسبة 58

المحور الثاني: تحليل البيئة الداخلية في مجال القيادة والحوكمة

 نقاط القوة بمدارس التعليم الابتدائي.

  1. تتابع القيادة المدرسية مستوى أداء المعلمين لتحسين مستوى الأداء بنسبة 0.82
  2. تتخذ القيادة المدرسية إجراءات للحد من غياب التلاميذ بنسبة 80
  3. تسهم القيادة المدرسية في تطبيق اللوائح والقرارات التي تُشكل مجلس الأمناء

     ومهامه 0.79

  1. تشجع القيادة المدرسية على التنمية المهنية للعاملين داخل المدرسة 78

نقاط الضعف التي تعاني منها مدارس التعليم الابتدائي .

  1. عدم توافر المرونة لدى القيادة المدرسية في اتخاذ القرارات التي تخص المدرسة 55

المحور الثالث: تحليل البيئة الداخلية في مجال الموارد المادية والبشرية .

 نقاط القوة بمدارس التعليم الابتدائي

  1. " تتناسب حجرات الأنشطة داخل المدرسة مع أعداد التلاميذ76
  2. " تتناسب مساحات الفناء مع أعداد التلاميذ 75
  3. يوجد داخل المدرسة خطة مُفعلة للأمن والسلامة74
  4. توظف المدرسة مصادر المعرفة داخل المكتبة لدعم عمليتي التعليم والتعلم74

نقاط الضعف التي تعاني منها مدارس التعليم الابتدائي.

  1. ضعف المدرسة في تنمية مهارات التلاميذ في إتباع قواعد الأمن والسلامة بنسبة 0.57
  2. عدم قدرة المدرسة في توفير أجهزة ومعدات تتلاءم مع طبيعة العصر بنسبة 54

المحور الرابع:  تحليل البيئة الداخلية في مجال المشاركة المجتمعية.

نقاط القوة بمدارس التعليم الابتدائي

  1. " يشارك العاملون داخل المدرسة في وضع خطط توعية عن أهمية المشاركة المجتمعية 77
  2. يشارك العاملون داخل المؤسسة في برامج التوعية الصحية داخل المجتمع بنسبة 0.74
  3. يتوافر داخل المدرسة آليات لتوعية العاملين بأهمية المشاركة المجتمعية بنسبة 0.73

نقاط الضعف التي تعاني منها مدارس التعليم الابتدائي .

  • قصور المدرسة في وضع برنامج لخدمة المجتمع في ضوء احتياجاته62

المحور الخامس: تحليل البيئة الداخلية في مجال ضمان الجودة والمساءلة

 نقاط القوة بمدارس التعليم الابتدائي .

  1. " يقوم فريق الجودة بتقييم مراحل تنفيذ خطة التحسين المدرسي لتطوير عمليات تنفيذ المهام بنسبة 76
  2. " تطبق المدرسة قواعد المساءلة والمحاسبية على كافة العاملين بالمدرسة بنسبة 0.73

نقاط الضعف التي تعاني منها مداس التعليم الابتدائي .

  1. ضعف المدرسة في القيام بعمليات مراجعة داخلية لأدائها بصفة دورية بنسبة  57
  2. قصور المدرسة في مناقشة تقرير التقييم الذاتي مع كافة العاملين بالمؤسسة بنسبة 54

تحليل البيئة الخارجية بمدارس التعليم الابتدائي

تم استخراج الفرص المتاحة أمام مدارس التعليم الابتدائي المتمثلة في الجوانب المتحققة وهي التي حصلت على الحد الأعلى لمتوسط الثقة 0.71 ، والتهديدات التي قد تهدد مدارس التعليم الابتدائي المتمثلة في الجوانب غير المتحققة وهي التي حصلت على الحد الأدنى من متوسط الثقة 0.62 ، التي تعاني منها مدارس التعليم الابتدائي

 

 

 

المحور الأول: تحليل البيئة الخارجية في مجال الرؤية والرسالة.

الفرص المتاحة أمام مدارس التعليم الابتدائي .

  1. "تستفيد المدرسة من رؤية ورسالة وزارة التربية والتعليم في صياغة رؤيتها ورسالتها نسبة 76

التهديدات

  1. قصور كليات التربية في صياغة رؤية ورسالة المدرسة بنسبة54

المحور الثاني : تحليل البيئة الخارجية في مجال القيادة والحوكمة .

الفرص المتاحة أمام مدارس التعليم الابتدائي .

  1. يتعاون أولياء الأمور مع المدرسة للحد من غياب التلاميذ بنسبة 79
  2. تتيح القيادة المدرسية فرص تبادل الخبرات مع المدارس الأخرى بنسبة 0.74

التهديدات .

  1. عدم مشاركة المجتمع المحلي المدرسة في تلقي الشكاوي والمقترحات 54
  2. "عدم مشاركة ممثلين من المجتمع المحلي في تقويم المعلمين بنسبة 0.44
  3. قصور مؤسسات المجتمع المدني المدرسة في التنمية المهنية للمعلمين0.41

المحور الثالث : تحليل البيئة الخارجية في مجال الموارد المادية والبشرية .

الفرص المتاحة أمام مدارس التعليم الابتدائي .

  1. تقوم الإدارة التعليمية بتعيين العاملين داخل المدرسة وفق شروط محددة وواضحة بنسبة 81
  2. توفر الإدارة التعليمية أدوات تكنولوجية تصلح لتدريس المواد الدراسية داخل الفصول بنسبة77

التهديدات

  1. قصور الإدارة التعليمية في تلبية احتياجات المدارس المادية بنسبة 60
  2. قصور المجتمع المحلي في تقديم مصادر المعرفة المختلفة داخل المكتبة المدرسية، بنسبة 41

المحور الرابع : تحليل البيئة الخارجية في مجال المشاركة المجتمعية .

الفرص المتاحة أمام مدارس التعليم الابتدائي .

  1. " تقدم كليات التربية دورات تدريبية تفي باحتياجات المعلمين بنسبة80
  2. "يشارك أولياء الأمور في اللقاءات والاجتماعات المدرسية بنسبة 74

 

التهديدات

  1. قصور المنظمات المجتمعية في تقديم دورات تدريبية تفي باحتياجات المعلمين 0.60
  2. قصور المجتمع المحلي في دراسة الاحتياجات الفعلية للمدرسة بنسبة 60

المحور الخامس : تحليل البيئة الخارجية في مجال ضمان الجودة والمساءلة .

الفرص المتاحة أمام مدارس التعليم الابتدائي .

  1. " تساعد الإدارة التعليمية المدرسة في عمليات المراجعة الداخلية بنسبة 0.78

التهديدات

  1. عدم مشاركة المجتمع المحلي في عمليات التقييم الذاتي التي تتم داخل المدرسة 55
  2. قصور المجتمع المحلي في تقديم برامج تنمية مهنية في ضوء احتياجات العاملين 0.45
  3. يساهم المجتمع المحلي المدرسة في بناء خطط التحسين المدرسي بنسبة 0.40.

التوصيات :

وفي ضوء واقع معوقات تطبيق التقييم الذاتي وخطط التحسين المدراحتياجاتهم.تعليم قبل الجامعي لتحقيق الجودة، الذي رصدته الباحثة بتقديم عدّة توصيات من شأنها الارتقاء بمراحل التعليم قبل الجامعي في مصر وتطبيق عمليات التقييم الذاتي وخطط التحسين المدرسي في مصر لتحقيق الجودة وذلك من خلال:

  1. مشاركة العاملين في اقتراح الدورات التدريبية اللازمة لتلبية احتياجاتهم .
  2. مشاركة أولياء الأمور في عمليات التقييم الذاتي التي تتم داخل المدرسة.
  3. العمل على دراسة الاحتياجات الفعلية للمدرسة حتى يسهم في تطوير العملية التعليمية.
  4. وضع الوزارة معايير وسياسات في مجالات التعليم والبحث العلمي وخدمة المجتمع تكون في إطار تحقيق الغايات والأهداف والرؤية.
  5. وضع الوزارة اعتمادات مالية كافية تغطي احتياجات المدارس.
  6. تنمية الموارد الذاتية من خلال خطة واقعية تضعها المدرسة.
  7. اهتمام المدرسة بتلبية احتياجات المجتمع من التلاميذ.
  8. وجود إيمان داخلي بأهمية تطبيق أدوات التقييم الذاتي وخطط التحسين المدرسي داخل المدارس .
  9. تفعيل خطط التحسين بصورة واقعية داخل المدرسة .
  10. دراسة تجارب المدارس المعتمدة والاستفادة منها داخل المدارس الغير معتمدة .
  11. ضرورة تعيين مديري مدارس على علم ودراية بتطبيق مفاهيم الجودة داخل المدارس ويتم انتقاؤهم عن طريق عمل اختبارات تنافسية .
  12. الالتزام بمبدأ الشفافية في نشر كل ما يدور داخل المدرسة من بيانات ومعلومات تخص شئون المدرسة وإعلامها لكافة العاملين داخل المدرسة.

 بحوث ودراسات مقترحة .

انطلاقاً من النتائج التي أظهرتها الدراسة الحالية يمكن تقديم بعض الموضوعات الجديرة بالدراسة :-

  1. معوقات تطبيق التقييم الذاتي وخطط التحسين المدرسي بمدارس التعليم الإعدادي .
  2. معوقات تطبيق التقييم الذاتي وخطط التحسين المدرسي بمدارس التعليم الثانوي .
  3. دراسة مقارنة للاستفادة من خبرات الدول الأجنبية في تطبيق أدوات التقييم الذاتي داخل مؤسساتهم .
  4. دراسة تقويمية لدور مجالس الآباء والأمناء .
  5. معوقات تطبيق التقييم الذاتي وخطط التحسين المدرسي بالتعليم الجامعي .
  6. دراسة اتجاهات العاملين في مدارس التعليم قبل الجامعي في مصر في تفعيل خطط التحسين المدرسي .

 

Summary

Based on their concerned role, institutions of pre-university education are significant as they build intellectually developed generations. They can not accomplish their role without a great attention and trying to solve their problems in order to achieve the required standard, especially in the 21st century with the challenges that necessitate change to be coped up with.

This can't be implemented without adopting quality concept in the institutions of pre-university education. If we compare this reality with the real aspect of these institutions, we will notice the gap between what must be existed and what's already existed in these institutions. Thus, their methods and tools, such as self- assessment tools and school improvement plans, which make them, change and improve to be qualified for accreditation must be well investigated.

Self- assessment tools and school improvement plans necessitate that the staff of the institutions must have high quality performance and skill so as to apply self- assessment tools; define weakness and strength that face the institution; and make the plans that handle deficiency in these institutions.

Many studies have proved that these institutions can hardly accept change; boards of governors do not know well their concerned goals, and the staff feel that they are overloaded with quality tasks in addition to their work. Consequently, the current study aims at investigating the reality of self- assessment tools and school improvement plans in these institutions, and defining the obstacles handicapping their implementation. Thus, it provides a proposed design to face the obstacles of implementing self- assessment tools and investigate school improvement plans so that these institutions will be qualified for accreditation.

Problem of the Study

The problem of the current study has been defined in the following main question:

  • What are the obstacles handicapping the implementation of self- assessment tools and school improvement plans in institutions of pre-university education in order to achieve quality?
  • Consequently, it has aimed at answering the following sub-questions:
  • What are the concept, philosophy and objectives of self- assessment in the institutions of pre-university education?
  • What are the concept, philosophy and objectives of school improvement plans in the institutions of pre-university education?
  • What is the reality of implementing self- assessment tools and school improvement plans in the institutions of pre-university education?
  • What is the environmental analysis of the conditions that influence the institutions of pre-university education in order to achieve quality in Sohag Governorate?
  • What is the proposed design to face the obstacles handicapping the implementation of self- assessment tools and school improvement plans in institutions of pre-university education in order to achieve quality in Sohag Governorate?

Objectives of the study

The current study aims to:

  • Carry out environmental analysis of the conditions that influence pre-university education stages to achieve quality in Sohag Governorate.
  • Identify the obstacles that handicap the implementation of self- assessment tools and school improvement plans in pre-university education stages in Sohag Governorate.
  • Provide a proposed design to face the obstacles that handicap the implementation and activation of self- assessment tools and school improvement plans in pre-university education stages to achieve quality in Sohag Governorate.

Significance of the Study

  • The current study has investigated an important aspect, i.e. the aspect of quality and accreditation assurance in the institutions of pre-university education which has a great attention in the recent period owing to establishing the National Authority for Quality Assurance and Accreditation according to law No. 82 in
  • It has handled one of the accreditation objectives, i.e. self- assessment and school improvement plans. Thus, the institutions of pre-university education will be accredited according to the results of these plans.
  • It has identified the nature of quality in the institutions of pre-university education in Sohag Governorate according to the reports of self- assessment and school improvement plans based on the national criteria of education.
  • It has clarified the necessity of applying the criteria of the National Authority for Quality Assurance and Accreditation as they motivate the institutions of pre-university education to change and develop.
  • The study has defined weakness and strength in the institutions of pre-university education that will enable their staff to know and treat overcome the obstacles handicapping their development.
  • The current study presented a proposed design to develop pre- university education institutions, and enable these institutions to acquire quality assurance and accreditation. The proposed design will help employees of those institutions to apply self-assessment and school improvement plans.

Method of  the study:

According to the nature of the problem, the study used the descriptive method which is concerned with the description and explanation of the phenomena.

Limitations of the study:

The current study is limited with the following limitations:

  1. The study is restricted to self-assessment tools and school improvement plans concerning with institutional capacity out of the importance of this area inside the school, as it acts as the subsidizer of the educational process and helps in achieving its effectiveness.
  2. The study is also restricted to primary schools that are not certified from national authority to ensure the quality of education and accreditation in Sohag Governorate.
  3. The study is also restricted to primary schools’ managers and teachers in Sohag Governorate, representatives from the trustees council in Sohag, representatives from the Quality Team members in the primary schools in Sohag, and representatives from the technical support team in the educational administrations in Sohag.
  4. The questionnaires were applied from December, 2013 to February, 2014 in primary education schools that is not certified from national authority to ensure the quality of education and accreditation in Sohag.

Summary of  the Results:

First questionnaire: Obstacles of applying self-assessment and school improvement plans to achieve quality in primary education schools (field study in Sohag Governorate).

The results will be summed up as to recognize obstacles appeared during the application of the questionnaire on the total sample. Recognizing obstacles is one of the study theoretical aims, that’s why the results were summed up according to the maximum mean confidence at 0.71, as they are the actual obstacles appeared in primary education schools in Sohag governorate.

  1. Obstacles of applying self-assessment and school improvement plans in vision and mission scope:

Many aspects of applying self-assessment in vision and mission scope are already achieved, such as:

  1. Poor participation of the local community in achieving the vision and mission of the school with a percentage: 0.87.
  2. Weak relationship between the school and the surrounding environment in their participation to set the school’s vision and mission (it’s a statistical function at 0.86).
  3. Board of Governors' failure in achieving the mechanisms of mission according to the school’s vision with a percentage 0.83.
  4. The weak bond between school’s vision and mission with a percentage 0.76.
  5. Forming both mission and vision inside the school in common and ambiguous terms with a percentage 0.73.
  6. Obstacles of applying self-assessment and school improvement plans in leadership and governance.

There are a lot of obstacles concerning the application of self-assessment and school improvement plans in leadership and governance, such as:

  1. The school leadership failed in activating Board of Governors' tasks with a percentage 0.86.
  2. The inability of schools leadership to plan for professional development of teachers (a statistical function at 0.85).
  3. The inability of schools leadership to authorize responsibilities and Validities among school teachers with a percentage 0.83.
  4. Discouraging workers to prepare procedural researches which can help in developing the performance of people working in the school with a percentage 0.81.
  5. The inability of school leadership to use standardized tools to get information concerning the performance of people working at the school with a percentage 0.79.
  6. School’s leadership holds formal meetings for Board of Governors to execute schools’ decisions (a statistical function at 0.73).
  7. Obstacles of applying self-assessment and school improvement plans in the field of material and human resources.

Many aspects of applying self-assessment in material and human resources are already achieved, such as:

  1. Poor qualification of the school employees to apply the quality system with a percentage of 0.81.
  2. The library is poor in audio and visual aids with a percentage 0.79.
  3. School's disability to provide security and safety in its buildings including floors, stairs, windows and playgrounds by 0.78.
  4. The deficiency of laboratory equipments in the school in achieving    learning outcomes by 0.77.
  5. Obstacles of applying self-assessment and school-improvement plans in the field of societal participation.

There are many obstacles which face the application of self-assessment and school-improvement plans in the field of community participation

  1. The weakness of available potentials in the school which are necessary for establishing the activities of local community by 0.81.
  2. The insufficiency of integration between the school and the institutions of civil society in achieving the quality of the provided services by 0.80.
  3. The lack of parents' assistance in examining the schools actual needs by 0.85.
  4. The carelessness of the school in achieving communication with the local community by 0.76.
  5. The school's disability in planning for the local community service in light of the society's actual needs by 0.74.

The study reached the above mentioned obstacles which are significant and obtained the maximum average of confidence by 0.71.

 

  1. Obstacles of applying self-assessment and school-improvement plans in the field of quality and accountability

There are many obstacles which face the application of self-assessment and school-improvement plans in the field of quality and accountability assurance:

  1. The shortage of training and quality unit in exchanging experiences with training units in other schools related to the occupational improvement program, which reached 0.83.
  2. The weakness of the Board of Governors in participating in the self-assessment survey, which reached 0.81.
  3. The weakness of the Board of Governors in preparing the school-improvement plans, which reached 0.81.
  4. The weakness of activating quality and training unit program in the school, which reached 0.80.
  5. The weakness of the school in conducting a regular internal revision, which reached 0.79.
  6. The lack of the employees' awareness concerning the accomplishment of different levels of school-improvement plan. This reached 0.75.
  7. The school depends on untrained employees who work on self-assessment program. This reached 0.74.

second questionnaire: Analyzing the internal and external environment of primary schools in Sohag governorate.

Analyzing the internal environment of primary schools

Strength points, represented in the achieved sides, obtained the maximum average of confidence by 0.71. Weakness points that primary schools suffer from, represented in the sides which are not achieved, got the minimum average of confidence by 0.62. 

  1. Analyzing the internal environment in the light of vision and message

Strength points in primary schools:

  1. Many employees in the school work on achieving the goals of vision and message by 0.81.
  2.  There is a clear and announced document about the school's vision and message by 0.78.
  3. Weakness points that primary schools suffer from:
  4. The weakness of the Board of Governors in working on the mechanisms of achieving the message in light of the school's vision by 0.60.
  5. The shortage of vision and message in describing the school's successes by 0.59
  6. The shortage in revising the school's vision and message regularly by 0.58.

 

  1. Analyzing the external environment in the light of leadership and governance

Strength points in primary schools:

  1. The school's leadership observes the teachers' performance level in order to improve the level of performance by 0.82.
  2. The school's leadership takes actions to limit the absence of students by 0.80.
  3. The school's leadership contributes in applying regulations and decisions that constitute the Board of Governors and its tasks by 0.79.
  4. Encouraging the school's leadership to develop the employees’ professions in the school by 0.78.

Weakness points that primary schools suffer from:

  1. The lack of flexibility in the school's leadership in making decisions that belong to the school by 0.55.
  2. Analyzing the external environment in the light of the financial and human resources.

Strength points in primary schools:

  1. Activities rooms in the school match the number of students by 0.76 .
  2. The yard matches the number of students by 0.75.
  3. The school has activated plan for security and safety by 0.74.
  4. The school uses the sources of knowledge in the library to support teaching and learning processes by 0.74.

Weakness points that primary schools suffer from:                              

  • The weakness of the school in the development of students' skills following security and safety rules by0.57.
  • School's disability to provide services and equipment suitable for the nature of the age by 0.54.
  1. Analyzing the internal environment in the light of social              

Strength points in primary schools:

  • The employees participate in the school in putting awareness plans for the community participation importance by 0.77.
  • The employees in the institution participate in the health awareness programs in the society by 0.74.
  • The school has mechanisms to enlighten the employees of the importance of community participation by 0.73.

Weakness points that primary schools suffer from:

  1. The shortage of the school in preparing a program to serve the community in the light of their needs by 0.62.

 

  1. Analyzing the internal environment in the light of the quality assurance and accountability.

Strength points in primary schools:

  1. The quality team evaluates the implementation plans of the school improvement processes to develop the task implementation processes by 0.76.
  2. The school applies the accountability rules over the school staff by 0.73.

Weakness points that primary schools suffer from:

  1. The weakness of the school in making an internal review of its performance regularly by 0.57.
  2. The shortage of the school to discuss the self-assessment report with all the employees of the institution by 0.57.

Analyzing the external environment in primary school:

The available opportunities before the primary education, represented in the achieved sides, obtained the maximum average of confidence by 0.71. Threats that primary schools suffer from are represented in the sides which are not achieved and got the minimum average of confidence by 0.62.

  1. Analyzing the external environment in the light of vision and message.

The available chances towards the primary school

  1. The school benefit from the vision and message of the ministry of education in forming its vision and message by 0.76.

Threats:

  • The shortage of the faculties of education in forming school's vision and mission.
  1. Analyzing the external environment in the light of leadership and governance.

The available Opportunities before the primary education.

  1. Parents cooperate with the school to limit the students' absence by 0.79
  2. School Leadership offers opportunities to exchange experiences with other schools by 0.74.

Threats

  1. The local community does not participate with the school in receiving the suggestions and complaints by 0.54.
  2. The local community representatives do not participate in evaluating the teachers by 0.44.
  3. The shortage of the civil society institutions with the school in the professional development for teachers by 0.41.
    1. Analyzing the external environment in the light of the material and human resources.

 

The available Opportunities before the primary education.

  1. The educational administration appoints the employees in the school according to specific and clear conditions by 0.81.
  2. The educational administration provides suitable technological tools for the subjects teaching in the classrooms by 0.77.

Threats:

  1. The shortage of the educational administration in satisfying the material needs of the school by 0.60.
  2. The shortage of  the local community in providing various sources of knowledge in the school library by 0.41.
  1. Analyzing the external environment in the light of Community participation.

The available Opportunities before the primary education.

  1. The Education faculties offer training courses to fulfill the needs of teachers by 0.80.
  2. Parents participate in the school meetings by 0.74.

Threats:

  1. The insufficiency of community organizations in offering training courses which fulfill the teachers need by 0.60.
  2. The inability of local community in studying the actual needs of school by 0.60
    1. Analyzing the external environment in the field of quality guarantee and accountability.

The available opportunities before the primary education:

  1. The educational administration cooperates with the school in the processes of inside revision with 0.78

Threats:

  1. The local community doesn’t participate in the self-assessment processes prepared in the school by 0.55
  2. The shortage of the local community in presenting professional developing programs in the light of employees’ needs by 0.45
  3. The local community cooperates with the school in preparing plans of school improvements by 0.40.

Recommendations:

The researcher presents several recommendations in the light of the obstacles of self-assessment application and the plans of school improvement at the stages of Pre-university education to achieve quality and develop them in Egypt as follows:

  1. The employees’ participation in suggesting the required training courses to fulfill their needs.
  2. The Parents’ participation in the processes of self-assessment prepared inside the school.
  3. Studying the school actual needs to contribute in developing the educational process.
  4. The ministry should have criteria and policies in the fields of education, scientific research, and serving community achieving aims, goals, and vision.
  5. The ministry should have sufficient financial accreditations covering the schools’ needs.
  6. Developing self resources through realistic plan prepared by the school.
  7. The school should fulfill the needs of student community.
  8. There must be internal faith in the importance of applying the self-assessment tools and the plans of school improvement inside schools.
  9. Activating the improvement plans actually inside the school.
  10. Studying the accredited experiments of schools and benefiting from them in the unaccredited schools.
  11. The necessity of appointing school directors who are ware of applying the quality concepts in the schools  and they should be selected by giving competitive tests.
  12. Committing to visibility principle in publishing all the information and data concerning school affairs and inform it to all people working in the school.

Suggested researches and studies:

Out of the current study results, some worthy of study subjects can be presented:-

  1. Obstacles of applying self-assessment and school improvement plans in preparatory schools.
  2. Obstacles of applying self-assessment and school improvement plans in secondary schools.
  3. A comparative study to benefit from the experience of foreign countries in applying self-assessment tools in their own institutions.
  4. An evaluation study of parents and board of governors.
  5. Obstacles of applying self-assessment and school improvement plans in university education.
  6. Studying the trends of employees in Egypt’s pre-university education schools in activating school improvement plans.

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                                                                                                                                   

 

      Faculty of Education

Foundation of Education Dept

 

 

"Problems of The Application of Self – assessment and The Plans of School Improvement in Stages of Pre – university

for Achieving Quality"

( Field Study at Sohag Governate )  .

 

 

 Submitted

Amira Adel Mahmoud Abd El Hafez

 

 

To have

Master’s degree in Education

Specified at the foundations of Education .

 

 

Supervised by

 

Dr. Mahmoud Elsaid  Abbas

Prof. of Foundations of Education Dept

and Dean of   Faculty of Education

Faculty of Education - Sohag University

Dr. Eman Abd El Rahman

Lecture of Foundations of Education

Faculty of Education

Sohag University

 

 

1436 – 2015