رسالة ماجستير

مضامين التغريب الثقافي في مناهج اللغة الإنجليزية الإضافية بالمرحلة الإعدادية  بمدارس اللغات و المدارس الخاصة ” دراسة تحليلية " .

الباحثة

وسام "محمد صبري" محمود سعيد علي هاشم

مصر - جامعة سوهاج

كلية التربية - قسم أصول التربية

1436هـ - 2015م

تفضلوا المستخلص في المرفقات

وبالتوفيق

 

ملخص الدراسة:

المقدمة:

إن الهوية الثقافية من أهم العوامل التي تحفظ للأمم استقلاليتها و تميزها، وهي تتأثر  ايجابيًا بما يبذله المجتمع من جهود للحفاظ عليها فتسير في طريق الانتشار وتؤتي أكلها بإذن ربها، وتتأثر سلبيًا اذا تعرضت لهجمات من الهويات الثقافية الأخرى حال غياب المدافعين عنها وهنا تسير في طريق الانكماش.

وتعاني الثقافة العربية الإسلامية منذ ما يقرب من قرنيـن من محاولات الاختراق الثقافي الذي يهدف إلى  الاستتباع الحضاري نتيجة احتكاكها مع الثقافة الغربية.

وتتخذ المناهج الدراسية كسلاح يكرس الثنائية والانشطار في الهوية الوطنية القومية، من خلال ما تبثه هذه المناهج من ملامح ثقافية مغايرة لملامح ثقافتنا الأصيلة.

لذلك فإننا في حاجة إلى مقاومة الاختراق وحماية هويتنا وخصوصيتنا الثقافية من الاضطراب تحت تأثير موجات الغزو الثقافي الغربي الذي يتسلل إلى ثقافتنا، ونستطيع تحقيق ذلك من خلال تصميم مناهج دراسية تسير وفق أهداف موضوعة من قبل مؤسسات وطنية وعلى ضوء الأهداف العامة للتربية في وطننا، وإقصاء المناهج التي تسعى إلى  طمس هويتنا الثقافية كمناهج اللغة الانجليزية المؤلفة من قبل خبراء أجانب والمطبوعة في دول الغرب.

مشكلة الدراسة:

  تعد مناهج اللغة الإنجليزية الإضافية من عوامل انتشار ظاهرة التغريب الثقافي في مصر،  من خلال ما تبثه من ملامح ثقافية مغايرة لملامح ثقافتنا الأصيلة، مما دعا الباحثة إلى تحليل عينة من كتب اللغة الإنجليزية للتعرف على عناصر الثقافة الغربية المنتشرة بها والتي تدعم ظاهرة التغريب الثقافي في المجتمع المصري.

 

تساؤلات الدراسة:

تدور الدراسة حول التساؤلات الآتية:

  • ما موقع التعليم العربي من أهداف التغريب الثقافي؟
  • ما مظاهر التغريب الثقافي المنتشرة في المجتمع المصري؟
  • هل للكتب عينة الدراسة أهداف ثقافية معلنة؟
  • هل للكتب أهداف ثقافية غير معلنة؟
  • هل تتحيز النصوص الواردة بالكتب عينة الدراسة إلى نمط ثقافي معين؟ وما هذه              الأنماط إن وجدت؟    
  • هل يتعرض المنهج لثقافة البلد الذي يدرس فيه؟ وبأي كيفية؟
  • كيف تعمل الكتب عينة الدراسة على تكوين اتجاه ايجابي نحو نمط الثقافة الغربية لدى الدارسين؟

وعلى ضوء هذا استهدفت الدراسة الحالية ما يلي:

  • الوقوف على موقع التعليم من التغريب الثقافي.
  • تعيين طبيعة التفاعل الثقافي بين الثقافة الغربية والشرقية.
  • إبراز مظاهر التغريب الثقافي في المجتمع المصري
  • تحليل عينة من مناهج اللغة الإنجليزية الإضافية المقدمة في مدارس اللغات والمدارس الخاصة بالمرحلة الإعدادية بمحافظة سوهاج للكشف عما تحتويه من مضامين التغريب الثقافي.
  • وضع قائمة بمضامين التغريب الثقافي في الكتب عينة الدراسة

 ولتحقيق هذه الأهداف قامت الباحثة بإجراء تحليلًا كميًا وكيفيا لعينة من مناهج اللغة الإنجليزية الإضافية المقدمة في مدارس اللغات والمدارس الخاصة بالمرحلة الإعدادية بمحافظة سوهاج.

وقد سارت الدراسة وفقًا للخطوات الآتية:

أولًا: تجميع مادة علمية حول:

  • محاولات التغريب الثقافي من خلال التعليم، للوقوف على موقع التعليم من أهداف التغريب الثقافي.
  • خصائص التفاعل الثقافي بين الثقافة الشرقية والثقافة الغربية للوقوف على طبيعة هذا التفاعل.
  • مظاهر التغريب الثقافي في المجتمع المصري لتحديد هذه المظاهر.

ثانيًا: إعداد صورة ابتدائية لاستمارة تحليل المحتوى وتحكيمها للوصول إلى  صورة نهائية للتطبيق بعد الاستفادة من آراء السادة الخبراء والمتخصصين.

ثالثًا: استخدام استمارة التحليل لتحليل محتوى عينة من مقررات اللغة الإنجليزية الإضافية المقدمة في المدارس الخاصة و مدارس اللغات للصف الثالث الإعدادي لإبراز مضامين التغريب الثقافي فيها .

رابعًا: تفسير نتائج التحليل الكمي والكيفي للكتب عينة الدراسة.

خامسًا: إعداد قائمة بمضامين التغريب الثقافي المتضمنة في عينة من مقررات اللغة الإنجليزية الإضافية المقدمة في المدارس الخاصة و مدارس اللغات للصف الثالث الإعدادي.

سادسًا: تقديم التوصيات المناسبة والتعريف بكيفية الاستفادة من نتائج الدراسة

 

أهم النتائج:

  • تهدف الكتب عينة الدراسة إلى رفع وعي المتعلم بثقافة الدول الناطقة بالانجليزية.
  • تعمل الكتب عينة الدراسة على غرس القيم الثقافية الغربية وتكوين اتجاه ايجابي نحوها.
  • تتحيز الكتب عينة الدراسة إلى نمط الثقافة الغربية عامة والانجليزية والأمريكية على وجه الخصوص ثم ثقافة الدول الشرقية التابعة فكريًا ولغويًا للدول الغربية كالهند ثم الدول الرائدة اقتصاديًا كاليابان والصين.
  • تهميش الثقافة العربية الإسلامية ومحاولة إفراغها من مضمونها.
  • تضمنت الكتب عينة الدراسة العديد من مضامين التغريب الثقافي وتمثل فيها عناصر الثقافة الغربية مادية وغير مادية.

 

The conclusion

Introduction

   The cultural identity is one of the most important factors that saves  the nations' independence and uniqueness. It is positively affected by the society's effort to keep it, therefore, it spreads and bears  its fruit as Allah wills. while it is negatively affected if it faced strikes from the other cultural identities without defenders for it, therefore, it will be diminished.

   Nearly two centuries, the Arab-Islamic culture suffered from many attempts of cultural penetration that intended to create  dependency of civilization to the west as result of friction with western culture.

  Such penetration used the curriculum  as a dangerous weapon which aims  to make fission and partition in the national and patriotic identity throughout what the curriculum provide including cultural features which differ from our original culture.

  Therefore, we need to resist penetration and protect our identity and our cultural privacy from vanishing under the influence of invasion attempts upon us , we can achieve that through the curriculum which go according to goals composed by national institutions and according to general aims of upbringing in our country.

  We also need to eliminate the curriculum that are intended to obliterate our cultural personality such as the curriculum of English composed by foreigner experts and published in western countries.

The problem of the study:

   The additional English books are considered of the factors that causes  cultural westernization in Egypt through broadcasting  the English cultural features which differ from our cultural features, Such things prompted the researcher to  analyze some of additional English books  that provided for Sohag students to study the contents of cultural westernization in them.

Study questions:

The study revolves around the following questions:

  • What is the site of Arab education from the objectives of cultural westernization?
  • What are the features of cultural westernization in the Egyptian society?
  • Do the study sample books contain unannounced cultural objectives?
  • Do they contain undeclared cultural objectives?
  • Do they biased to a particular cultural pattern? What are these patterns, if they found ?
  • Do the curriculum mention the country's culture in which they taught? In what way?
  • In what way the study sample books works to form a positive

direction toward Western culture pattern among students?

In the light of this, the current study aims to:

  • Put a list of the cultural Westernization implications in a sample of additional English curriculums in the language and private schools for prep grade in Sohag.
  • Focus on the relationship between education and cultural Westernization
  • Identify the nature of the interaction between the Arab and Western Culture.
  • Expose the aspects of cultural Westernization in the Egyptian society.

To achieve these aims, the researcher analyzed a sample of the additional English curriculums in the language and private schools for prep grade in Sohag.

So: The study goes according to the following steps:

First: Compiling scientific material about:

 

  • The attempts of the cultural westernization through education to identify the position of education in the cultural
  • Thecharacteristics of the cultural interaction between Eastern as Western cultures to identify this interaction.
  • Aspects of culturalwesternization in the Egyptian society to identify these aspects.

Second: Prepare an elementary image of the content analysis form in order to reach the final image for implementation after benefit from the views of experts and specialists.

Third: Using the analysis form to analyze a sample content of additional English curriculums in the language and private schools for the third prep grade to identify the contents of cultural Westernization in them.

fourth: The interpretation of the quantitative and qualitative analysis results of the study sample books.

Fifth: Preparing a list that contains the contents of cultural Westernization in the sample of the additional English curriculums in the language and private schools for third prep grade.

Sixth: Presenting the proper recommendations and showing how to benefit from the study results.

 

The most important results:

  1. The study sample books aimed to raise awareness of the students about English-speaking countries culture.
  2. The study sample books work to instill the western cultural values ​​and develop a positive direction towards it.
  3. The study sample books discriminate to the western culture pattern of in general and to the English and American in particular, then to the culture of the eastern countries that affiliate intellectually and linguistically to western countries such as India, then to the big economic countries such as Japan and China.
  4. The books marginalized the Arab-Islamic culture and tried to empties it of its content.
  5. The books content included many of cultural westernization implications and represented both elements of Western culture material and non-material.