رسالة ماجستير

فاعلية برنامج قائم على بعض مبادئ التعلم لخفض حدة العنف المدرسـي لدى تلاميذ الحلقة الأولى من التعليم الأساســـي

 

إعداد الباحثة

وداد محمود عبد الكريم محمد 

مصر - جامعة سوهاج 

كلية التربية

قسم علم النفس التربوي

 

1439هـ - 2018م

 

تفضلوا المستخلص في المرفقات

وبالتوفيق

 

مستخلص الدراسة:

فاعلية برنامج قائم على بعض مبادئ التعلم لخفض حدة العنف المدرسي لدى تلاميذ الحلقة الأولي من التعليم الأساسي.

 

     هدفت الدراسة إلى معرفه مدى فاعلية البرنامج القائم على بعض مبادئ التعلم لخفض حدة العنف المدرسي لدى تلاميذ الحلقة الأولي من التعليم الأساسي، وقد اجُريت الدراسة على عينه تكونت من (150) تلميذاً وتلميذةً من تلاميذ الصف السادس الابتدائي، تتراوح أعمارهم ما بين(121 ـ132) شهر، بمتوسط حسابي(123.27)، وانحراف معياري(2.08)، وتتراوح نسبه ذكائهم من(120: 130)، وتم تقسيمهم إلى مجموعة تجريبية تشمل(75) تلميذاً وتلميذةً ومجموعة ضابطة تشمل (75) تلميذاً وتلميذةً موزعه على ست مجموعات كالتالي: مجموعة التلاميذ الذين لديهم عنف مدرسي (بدني ـ لفظي) والبالغ عددهم(25) تلميذ(مجموعة ضابطه أ )، مجموعة التلاميذ الذين لديهم عنف مدرسي (بدني ـ لفظي) والبالغ عددهم(25) تلميذ(مجموعة ضابطه ب)، مجموعة التلاميذ الذين لديهم عنف مدرسي (بدني ـ لفظي) والبالغ عددهم(25) تلميذ(مجموعة ضابطة ج)، مجموعة التلاميذ الذين لديهم عنف مدرسي (بدني ـ لفظي) والبالغ عددهم(25) تلميذ(مجموعة تجريبية أ )، مجموعة التلاميذ الذين لديهم عنف مدرسي (بدني ـ لفظي) والبالغ عددهم(25) تلميذ(مجموعة تجريبية ب)، مجموعة التلاميذ الذين لديهم عنف مدرسي (بدني ـ لفظي) والبالغ عددهم(25) تلميذ(مجموعة تجريبية ج)، بحيث تظل الثلاث مجموعات الأولي" مجموعات ضابطة " للثلاثة مجموعات التجريبية الأخرى، حيث تم استخدام البرنامج الإرشادي القائم على بعض مبادئ التعلم" التعزيز والنمذجة ولعب الدور" لخفض حدة العنف المدرسي مع الثلاث مجموعات: المجموعة التجريبية الأولي(أ) طبق عليها أسلوب التعزيز، المجموعة التجريبية الثانية (ب) طبق عليها أسلوب النمذجة، المجموعة التجريبية الثالثة (ج) طبق عليها أسلوب لعب الدور، وقد استخدمت الباحثة مقياس العنف المدرسي من إعدادها، ومقياس الذكاء المصور من إعداد: أحمد زكي صالح(1975)، وقد استخدمت الباحثة الأساليب الإحصائية المناسبة للدراسة.

نتائج الدراسة:

        توصل البحث إلى وجود تأثير دال إحصائياً عند (مستوي 0.05 a£) بين متوسطات درجات أفرد المجموعة التجريبية وأفراد المجموعة الضابطة بعد تطبيق البرنامج، كما توصلت الدراسة ايضاً إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند( مستوي 0.05 a£) بين متوسطات أفراد المجموعة التجريبية في القياس البَعْدي والبَعْدي المؤجل، كما توصلت إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوي دلاله(0.01 a£) بين متوسطات درجات أفرد المجموعة التجريبية وأفراد المجموعة الضابطة المستخدم معهم مبدأ التعزيز والنمذجة ولعب الدور، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية عند (مستوي 0.05 a£) بين متوسطات درجات أفرد المجموعة التجريبية تغزي لمتغير الجنس(ذكورـ إناث)، ووجود فروق بين متوسطات أفراد المجموعة التجريبية من الذكور والإناث بعد تطبيق البرنامج لصالح الذكور وكذلك وجود أثر كبير للبرنامج المقترح في خفض حدة العنف المدرسي لدى تلاميذ المجموعة التجريبية.   

الكلمات المفتاحية! مبادئ التعلم، العنف المدرسي.

 

 

                                         Abstract               

The Effectiveness of a Program Based on Some of the Principles of Learning to Reduce the Severity of School Violence in the Students of the First Cycle of Basic Education

                                                                                                By         

Wadad Mahmoud Abdel Karim

The study aims to know the effectiveness of the program based on some principles of learning to reduce the severity of school violence in the students of the first cycle of basic education. It consisted of (150) students of the sixth primary school grade, age between (11:12) years within an outranged percentage of intelligence from (120: 130). They were divided into an experimental group included  (75) pupils and a control group included  (75) pupils distributed on six groups as follows: students group who have school violence (physical, verbal) with a total of  25  students (control group A), students group who have school violence (physical ,verbal) ,totaling 25students  (control group B), studens who have school violence (physical , verbal) totaling  25  students  (control  group C), students who have a school violence  (physical  verbal) totaling 25 students (experimental group A)  students who have school violence (physical,  verbal) , totaling 25   students (experimental group B), students who have a school violence (physical ,verbal) , totaling 25 students (experimental group C),So the  three groups remain the initial "control  groups" for  the three other experimental groups, where  the indicative program based on some principles of learning "reinforcement and modeling and role play"  used to reduce  school violence with the three groups: The initial experimental group (A) was applied to the reinforcement method, the second experimental group ( B ) was applied to the modeling method. The third experimental group (C) was applied to the method of playing roles, The researcher used a measure of school violence from her preparation, and a measure of intelligence  photographer prepared by Ahmed Zaki Salah (1975). The researcher used appropriate statistical methods for searching.

Results of the study:

 The search found that there was a statistical significant effect among the mean scores of the experimental group and members of the control group after the application of the program. The study also found that there were statistically significant differences among the experimental group members in the post-post and post-delayed measurement, and found that there were statistically significant differences at the level of significance among the mean scores of the experimental group members and the control group members using the principle of reinforcement, modeling and role play, and the existence of statistically significant differences among the average scores of the experimental group for the sex variables ( male and female ) , the differences between the averages of the male and female experimental group after the application of the program for males, and the significant impact of the proposed program on reducing school violence among the experimental group .

Key words: Principles of Learning, School Violence.

 

ملخص الدراسة باللغة العربية:

مقدمة الدراسة:

يُعد العنفُ من أبرز المشكلات التي لا يكاد يخلو منها مجتمع سواء وصف بالتقدم أم بالتخلف، ويُمارس العنف بأوجه وأشكال مختلفة إلى أن أصبح جزء من المعايير الثقافية والمجتمعية التي تصنع البيئة المحيطة بالمراهقين والشباب في البيت والشارع تلك المعايير التي يكون الأطفال والشباب هم في الغالب أول الضحايا، فهي لا تحمي ولا تحترم أمن واستقرار وحرية الطفل والشاب (وجدي بركات، 2008 : 45).

 فقد أوضح (Kendall(1995:474 " أن العنف المدرسي لدى الأطفال يميل إلى الاستمرار في المراحل العمرية التالية" بينما أظهرت كريمة المزروعي وعلى الكعبي(2011:366) "أن العنف المدرسي يظهر بصورة كبيرة في نهاية المرحلة الابتدائية".

 كما يُعتبر العنف المدرسي من أخطر المشكلات السلوكية التي يعاني منها تلاميذ المرحلة الابتدائية فقد أظهرت العديد من الدراسات البحثية ارتفاع ظاهرة العنف المدرسي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية مثل دراسة كُلٍ من: فتيانى حجازي(2000)، مروة فرغلي(2010)، أحمد حسن ومحمد سلمان(2011)، هشام أحمد وأيمن يوسف(2012).

 ولقد شهدت العقود القديمة الماضية اهتماماً متزايداً بأثر التعلم على العنف فقد أصبحت وجهة النظر الأكثر تقبلاً هي تلك التي تتعامل مع هذا السلوك بوصفه سلوكاً اجتماعياً متعلماً، وكانت النظرية السلوكية هي التي أوضحت أثر الخبرات التعليمية على مستوي العنف بأشكاله المختلفة. وقد كان لبحوث عالمي النفس الأمريكيين المعروفين ب. ف سكنر وألبرت باندورا الأثر الأكبر في إيضاح أن العدوان ظاهرة سلوكية اجتماعية يتعلمها الإنسان تبعاً لمبادئ التعلم العامة المعروفة (جمال الخطيب،2001 : 277).

 ولأننا في عصر ثورة علمية فإن التصدي للعنف بالعلم هو السبيل إلى التخفيف من حدته، والقضاء على آثاره على مستوي الفرد والجماعات والمجتمعات والحضارات.

 من هنا كانت الحاجة ملحة للبحث عن مبادئ التعلم التي تتناسب مع طبيعة الأطفال في نهاية المرحلة الابتدائية وتتماشى مع مشكلة العنف المدرسي بغرض خفض حدة هذه المشكلة وهذه المبادئ متمثلة في التعزيز، النمذجة، لعب الدور فهي من المبادئ الأساسية التي تعلم الأطفال السلوك الإيجابي المرغوب كالصدق والتعاون والتسامح وغيرها من السلوكيات المرغوبة.

مشكلة الدراسة:

 تمثل مشكلة العنف المدرسي أخطر المشكلات التي تواجهها المؤسسات التعليمية حيث تدل الإحصائيات على أن العنف في تزايد مستمر وأنه يحتل المرتبة الأولى بين الأنماط الإجرامية الأخرى حيث أصبح مشكلة تهدد أمن المجتمع واستقراره.

 من هنا يبرزُ الجانب الأول من مشكلة الدراسة متمثلاً في أهمية وخطورة المشكلة التي يتناولها، وما يترتب عليه من اَثار سلبية، ونتائج مدمرة على مستوي الفرد والجماعات والمجتمعات.

كما تبرزُ المشكلة واضحة من خلال ازدياد معدل سلوك العنف المدرسي في المرحلة الابتدائية, حيث تشير دراسة إسماعيل إبراهيم (2012) إلى أن مستوى العنف المدرسي مرتفع لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية تجاه أقرانهم والممتلكات الموجودة داخل المدرسة، كما تتفق هذه النتيجة مع دراسة كُلٍ من: Seals & Young (2003،(Tovqnoj (2005، بتول زبيري(2006)، كريمة المزروعي وعلى الكعبي(2011)، على لعيبي)2011).

من هنا يبرزُ الجانب الثاني من مشكلة الدراسة المتمثل في خطورة انتشار العنف في المرحلة الإبتدائية، الأمر الذي يؤكد أننا أمام ظاهرة خطيرة شوهت العلاقات الإنسانية والمبادئ والأخلاق، وتنذر بمزيد من المشكلات الأخلاقية والاجتماعية والنفسية.

 كما يجب النظر إلى العنف في أي مرحلة من مراحل نمو الطفل كمؤشر أكثر خطورة للسلوكيــات غير المرغوبة التي تستلــزم التدخل الفــوري والمنــاسب، وهــذا ما تؤكده   دراسات كُلٍ من : , Victor (2002) Clive (2002), Mendel (2002) , Piootrowski, Debra, Hoot, James(2008) Mecash (2008),، وأن نجعل المجتمعات أكثر أمناً لجميع المدارس مع توفير الحلول المناسبة عن طريق وضع برامج لخفض أو منع العنف التي تشتمل التدخل المبكر وتدخل الكبار.

 يتضح مما سبق أهمية البرامج التي تقدم المساعدة المتكاملة للأفراد من أجل مواجهة المشكلات وحلها والتوافق معها وتحقيق النمو السليم للطفل، وبخاصة البرامج التي تهتم بأثر التعلـم على العنف، فقـد تنـاول جمال الخطيب(2001)، أنور الشرقاوي(2003) دور عملية التعلم في تكوين واكتساب أساليب السلوك المختلفة التي تشكل مجموعة العادات السلوكية لدى الفرد، سواء كانت مرغوبة أو غير مرغوبة، وقد أقتنع السلوكيون بأن علاج كثير من المشكلات النفسية إنما يخضع لعملية التعلم وكانوا مقتنعين تمام الاقتناع بأن طرق العلاج التي تقوم على اتجاهات التحليل النفسي تعتبر غير مناسبة، لذلك يجب استخدام أساليب التعلم بدلاً منها في علاج هذه المشكلات أي أن يقوم العلاج على أساس مبادئ التعلم.

 من هنا تبرز الحاجة إلى إعداد برنامج قائم على بعض مبادئ التعلم لخفض حدة العنف المدرسي لدى تلاميذ الحلقة الأولي من التعليم الأساسي.

أهمية الدراسة :     

 تكمن أهمية الدراسة الحالية في أهمية الموضوع الذي تتصدي لدراسته، حيث إنها تسعي لدراسة فاعلية بعض مبادئ التعلم في خفض حدة العنف المدرسي لدى عينة من تلاميذ المرحلة الإبتدائية، وبالتالي فإن موضوع الدراسة ينطوي على أهمية كبيرة سواء من الناحية النظرية أو من الناحية التطبيقية.

أهداف الدراسة :

تسعي الدراسة الحالية إلي:

  1. التعرف على تفاعل متغيري المعالجة(تجريبية ـ ضابطة) والجنس(ذكور ـ إناث) علي مقياس

    العنف المدرسي.

  1. إعداد برنامج إرشادي لخفض حدة العنف المدرسي(البدني ـ اللفظي) لدى تلاميذ المرحلة الإبتدائية يعتمد على بعض مبادئ التعلم.
  2. الكشف عن مدى فاعلية هذا البرنامج في خفض حدة العنف المدرسي(البدني ـ اللفظي) من خلال بعض مبادئ التعلم(التعزيزـ النمذجة ـ لعب الدور).
  3. معرفة مدى اختلاف الذكور عن الإناث في التأثر بالبرنامج القائم على بعض مبادئ التعلم (التعزيزـ النمذجة ـ لعب الدور).
  4. التعرف على مدى استمرارية أثر البرنامج الإرشادي القائم على بعض مبادئ التعلم لحفض حدة العنف المدرسي لدى التلاميذ عينة الدراسة بعد انتهاء جلسات البرنامج واثناء فترة المتابعة.

عينة الدراسة الاساسية:

 تقتصر الدراسة الحالية على تلاميذ الصف السادس الإبتدائي بمدينة سوهاج التي تتراوح أعمارهم ما بين (12:11) سنة، أعدادهم (150) تلميذاً وتلميذةً: تكونت المجموعة التجريبية من(75 تلميذاً وتلميذةً) والمجموعة الضابطة(75 تلميذاً وتلميذةً) للعام الدراسي(2016/2017).

أدوات الدراسة :

  1. البرنامج الإرشادي القائم على بعض مبادئ التعلم، إعداد/ الباحثة.
  2. مقياس العنف المدرسي ببعدية (بدني ـ لفظي) إعداد/ الباحثة.
  3. اختبار الذكاء المصور، إعداد/ أحمد زكي صالح.
  4. استطلاع رأي حول أبعاد العنف المدرسي الأكثر انتشاراً لدى تلاميذ الصف السادس، إعداد/ الباحثة.
  5. مقياس المستوى الاجتماعي الاقتصادي – الثقافي، إعداد/ معمر نواف.

فروض الدراسة :

  1. توجد فروق ذات دلالة إحصائية لمتغيـري المعالجـة ( تجـريبية ـ ضــابطة ) والجنس (ذكــورـ إناث) والتفــاعل بينهما على الأداء في مقياس العنـف المدرسي بأبعاده ( لفظي ـ البدني ) والدرجة الكلية بعد تطبيق البرنامج.
  2. توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة من " تلاميذ الصف السادس" المستخدم معهم مبدأ " التعزيز ـ النمذجة ـ لعب الدور" على مقياس العنف المدرسي(البدني ـ اللفظي).
  3. توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات ذكور وإناث الثلاث مجموعات التجريبية من " تلاميذ الصف السادس الابتدائي" المستخدم معهم مبدأ " النمذجة ـ التعزيز ـ لعب الدور" على مقياس العنف المدرسي(البدني ـ اللفظي).
  4. توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات الثلاث مجموعات التجريبية المستخدم معهم مبدأ " النمذجة ـ التعزيز ـ لعب الدور" على مقياس العنف المدرسي(البدني ـ اللفظي) والمقياس ككل.
  5. توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية المستخدم مهم مبدأ " النمذجة ـ التعزيز ـ لعب الدور" على مقياس العنف بعد تطبيق البرنامج الإرشادي مباشرة وبعد مرور فترة المتابعة.

الأساليب الإحصائية:

تم إجراء المعالجة الإحصائية باستخدام برنامج SPSS وتمثلت أساليب المعالجة الإحصائية فيما يلي:

  1. المتوسط الحسابي، الانحراف المعياري، لتحديد الإحصاءات الوصفية.
  2. معامل الارتباط.
  3. تحليل التباين المتعدد.
  4. اختبار ما وتني.
  5. اختبار ويلكوكسون اللابارامتري نظراً لكون المجموعات صغيرة.
  6. حساب حجم الاثر للإحصاء البارمتراي واللابارمتراي.

نتائج الدراسة:

أثبت البرنامج فاعليته في:

  1. خفض حدة العنف المدرسي لدى تلاميذ الصف السادس باستخدام مبدأ التعزيز، حيث وجدت فروق في القياس البَعْدي لصالح المجموعة التجريبية.
  2. خفض حدة العنف المدرسي لدى تلاميذ الصف السادس باستخدام مبدأ النمذجة، حيث وجدت فروق في القياس البَعْدي لصالح المجموعة التجريبية.
  3. خفض حدة العنف المدرسي لدى تلاميذ الصف السادس باستخدام مبدأ لعب الدور، حيث وجدت فروق في القياس البَعْدي لصالح المجموعة التجريبية.

كما توصلت الدراسة إلى:

  1. وجود فروق ذات دلالة إحصائيـة لمتغيـري المعالجـة (تجـريبية ـ ضــابطة) والجنس (ذكــورـ إناث) بعد تطبيق البرنامج لصالح المجموعة التجريبية.
  2. وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين ذكور وإناث المجموعة التجريبية المستخدم معهم مبدأ " النمذجة ـ التعزيز ـ لعب الدور" على مقياس العنف المدرسي(البدني ـ اللفظي) لصالح الذكور.
  3. وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات الثلاث مجموعات التجريبية المستخدم معهم مبدأ " النمذجة ـ التعزيز ـ لعب الدور" على مقياس العنف المدرسي(البدني ـ اللفظي) والمقياس ككل.
  4. عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية لدى أفراد المجموعة التجريبية المستخدم معهم مبدأ " النمذجة ـ التعزيز ـ لعب الدور" على مقياس العنف بين التطبيقين البَعْدي والبَعْدي المؤجل.

 

Summary of the study:

Introduction:                                                                           

     Violence is one of the top problems that no community with a description of progress or backwardness hardly free of. Because Violence is practiced in various forms, so it became part of the cultural and societal norms that make up the environment surrounding adolescents and young people at home and street. Children and young people are often the first victims. They do not protect and respect the stability and the freedom of child and young man.

     Kendall (1995: 474) "explained that school violence in children tends to continue in the following age stages, while Karima al-Mazroui and al-Kaabi (2011: 366) showed that "school violence is a major phenomenon at the end of primary school.

      Violence school is also considered as the most dangerous behavior problems from which students of primary school suffer. Many research studies like  Fetani Hegazi ( 2000) , Marwa Farghali ( 2010) , Ahmed Hassan and Mohammed Salman (2011) , Hisham Ahmed and Ayman Yousef (2012) identified  the raise of school violence phenomenon among the primary school students.

     The past decades have seen an increasing interest in the impact of learning about violence. The most receptive approach has been to deal with this behavior as an educated social behavior, and it has been the behavioral theory that has shown the impact of educational experiences on the level of violence in its various forms. He has been researching American psychologists. V.esknaro Albert Pandora has the greatest impact in explaining that aggression is a social behavioral phenomenon that man learns according to well-known general principles of learning.

     Because we are in the era of a scientific revolution, the response to violence by science is the way to mitigate it and eliminate its effects on the level of the individual and communities, communities and civilizations.

     Hence, there was an urgent need to find the principles of learning that are appropriate to the nature of children at the end of the primary stage and are in line with the problem of school violence in order to reduce this problem. These principles are in the form of strengthening, modeling, playing the role and understanding the basic principles that children learn positive behaviors such as honesty and cooperation Tolerance and other desired behaviors.

Study Problem:

     The problem of school violence is the most serious problem faced by educational institutions, where statistics show that it is constantly increasing violence and that it ranks first among other criminal patterns as it is a problem that threatens the security and stability of society.

     Hence, the first aspect of the problem of the study is the importance and seriousness of the problem that it addresses, and its negative effects, and devastating results at the level of the individual and groups and communities.

     The study also shows that the level of school violence is high among primary school students and their property, and this finding is consistent with the study of Seals & Young (2003), Tovqnoj (2005), Toluzbury (2006), Karima Al Mazroui and Ali Al Kaabi (2011), Ali Luaibi (2011).

     Hence, the second aspect of the problem of the study is the seriousness of the spread of violence in the primary stage, which confirms that we are in the face of a dangerous demonstration distorted human relations and principles and ethics, and warns of more moral, social and psychological problems.

     Violence at any stage of child development should be viewed as a more serious indicator of undesirable behavior that requires immediate and appropriate intervention. This is corroborated by the studies of: victor (2002), Clive (2002), Mendel (2002), Piotrowski, Debra, Hoot, James (2008)Mecash (2008), and to make communities safer for all schools with appropriate solutions through programs to reduce or prevent violence involving early intervention and adult intervention.

     It is clear from the above information the importance of programs that provide integrated assistance to individuals in order to face problems and solve them to achieve a healthy growth of the child, especially programs that deal with the impact of learning on violence. Jamal Al-Khatib (2001) and Anwar Al-Sharqawi (2003) identified the role of learning process on the acquisition of different behavioral methods that constitute a set of behavioral habits of the individual, whether desirable or undesirable. The behaviorists convinced that the treatment of many of the psychological problems is subject to the process of learning and agreed totally that the methods of treatment based on the trends of psychoanalysis are inappropriate. So learning methods should be used instead of treating these problems, that is, treatment must be based on the principles of learning.

     Hence, there is a need to develop a program based on some of the principles of learning to reduce the severity of school violence among students in the first cycle of basic education.

The importance of study:

     The importance of the present study lies in the importance of the subject that is addressed in its study, as it seeks to study the effectiveness of some of the principles of learning in reducing the severity of school violence in a sample of primary school students. Therefore, the subject of the study is of great importance both theoretically and practically.

Aims of the study:

The present study seeks to:

  • Identify the extent to which males and females are different in the severity of school violence
  • Preparation of an instructional program to reduce the level of school violence (verbal, physical) among primary school students based on some of the principles of learning.
  • Detecting the effectiveness of this program in reducing the severity of school violence (verbal, physical) through some learning principles (reinforcement, modeling and role play).
  • Knowing how males are different from females in the impact of program based on some learning principles (role modeling, enhancement and role play) on them.
  • Determining the continuity of the impact of the instructional program based on some of the learning principles to reduce the school violence in the sample after the end of the program sessions and during the follow-up period.

Study Main Sample:

     The current study is applied on the sixth grade students aged (12-11 )years. The total number of students is 150 students. The experimental group consisted of (75 students) and the control group (75 pupils) for the academic year( 2016/2017).

Study Tools:  

  1. An educational program based on some of the principles of learning prepared by the researcher.
  2. A scale of school violence measurement in physical (physical and verbal) prepared by the researcher.
  3. The IQ test, prepared by Ahmed Zaki Saleh.
  4. A Survey on the dimensions of the most common school violence among the sixth grade students, prepared by the researcher.
  5. A Socio-Economic Level Scale, prepared by Muammar Nawaf.

Study hypotheses:

  • There are statistically significant differences in the variables of treatment (experimental and control) and sex (male and female) and the interaction between them in the performance of the measure of school violence in its dimensions (verbal and physical) and the overall degree after the application of the program.
  • There are statistically significant differences between the experimental group and the control group of sixth grade students using the "role playing, modeling and enhancement" principle on the school violence scale (verbal and physical).
  • There are statistically significant differences between the average scores of males and females in the experimental group of "sixth graders" with the principle of "modeling, reinforcement and role play" on the scale of verbal violence.
  • There are statistically significant differences between the average scores of the experimental group on the scale of violence after applying the indicative program immediately after the follow-up period.

Statistical Methods:

Statistical processing was carried out using the SPSS program. Statistical processing methods were as follows:

  1. The arithmetic mean, the standard deviation, to determine the descriptive statistics.
  2. Coefficient of correlation.
  3. Analysis of multiple variances.
  4. Test Manna Witney.
  5. Test what Witney, Wilcockon and Labametric test given the fact that the clusters are small.
  6. Calculating the effect size of the barometric and non-parametric statistics.

Results of the study:

  1. Reduce the severity of school violence in the sixth grade using the reinforcement principle, where there were differences in the distance measurement in favor of the experimental group.
  2. Reducing the violence of the sixth graders by using the modeling principle, where differences in telemetry were found in favor of the experimental group.
  3. Reducing the violence of the sixth grade students using the principle of role playing, where there were differences in telemetry in favor of the experimental group.

The study also identified that:

  1. There are statistically significant differences between the treatment variables (experimental and control) and sex (male and female) after application of the program for the benefit of the experimental group.
  2. There are statistical differences between the male and female teachers of the experimental group with the principle of "modeling and enhancing the role of the game" on the measure of school violence (physical and verbal).
  3. There were no statistically significant differences in the experimental group on the scale of the violence between the post and post-postponed applications.