رسالة ماجستير

الانعكاسات التربوية لاستخدام طلاب التعليم ما قبل الجامعي للهواتف الذكية


إعداد
سلمى عزت محمد إسماعيل
معلمة حاسب آلي بالمدرسة الثانوية الصناعية بحي الكوثر


مصر - جامعة سوهاج - كلية التربية


قسم اصول التربية - تخصص أصول التربية


1440هـ /2019م


تفضلوا المستخلص في المرفقات


وبالتوفيق

 

مستخلص الدراسة:

تدور الدراسة الحالية حول الانعكاسات التربوية لاستخدام طلاب التعليم ما قبل الجامعي للهواتف الذكية، لذا فقد استهدفت الوقوف على أهم الانعكاسات التربوية لاستخدام طلاب التعليم ما قبل الجامعي للهواتف الذكية، كما استهدفت إلقاء الضوء على واقع استخدامهم لها، ووضع تصور مقترح لتفعيل الانعكاسات التربوية الإيجابية لهذه الهواتف لديهم.

وقد اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي باعتباره المنهج الملائم لطبيعة الدراسة، وفى إطار استخدام الباحثة للمنهج الوصفي قامت بإعداد أداة الدراسة وهى: استبانة قامت بتحكيمها لدى عينة من أساتذة التربية من بعض الجامعات المصرية، كما قامت بتطبيقها على عينة قوامها (300 طالب وطالبة، 135 معلم ومعلمة، 16مديرين) بأجمالي 451، وتوصلت الدراسة إلى عدة نتائج من أهمها ما يأتي:-

  1. فيما يتعلق بالجانب الاجتماعي: جاءت جميع نتائج هذا المحور سلبية، بمعنى أن الانعكاسات التربوية لهذا الجانب كانت سلبية منها على سبيل المثال: افتقاد روح الألفة والود والتراحم والتعاطف بين الأهل، وضياع الوقت والطاقة التي يمتلكها الطلاب.
  2. فيما يتعلق بالجانب الاقتصادي: تنوعت نتائج هذا المحور بين الانعكاسات التربوية الإيجابية والسلبية، فمن الإيجابية على سبيل المثال: أنها سهلت ممارسة عملية البيع والشراء، ومن السلبية أنها تمثل عبئاً اقتصادياً على الأسرة، وتؤثر على ميزانيتها.
  3. فيما يتعلق بالجانب الأخلاقي: تنوعت أيضاً نتائج هذا المحور بين الانعكاسات التربوية الإيجابية والسلبية، فمن الإيجابية: أنها يسرت حفظ القراَن الكريم وتدبر آياتها، وخلقت أجواء تسمح بالتبادل الفكري وإبداء الرأي، ومن السلبية: أدت إلى إشاعة الفاحشة ونشر الرذيلة، والتمرد على الأخلاق.
  4. فيما يتعلق بالجانب التعليمي: جاءت نتائج هذا المحور متنوعة بين الانعكاسات الإيجابية والسلبية، فمن الإيجابية: أنها سهلت الحصول على البيانات والمعلومات، وسهلت التواصل بين المعلم والطالب، وأتاحت فرص التدوين والتسجيل للبيانات والمعلومات، ومن السلبية: أنها أدت إلى ضعف المستوى التحصيلي للطلاب، وضعف التركيز والانتباه، وقلة الانضباط داخل الفصل.
  5. فيما يتعلق بالجانب الصحي: جاءت جميع نتائج هذا المحور سلبية، بمعنى أن الانعكاسات التربوية لهذا الجانب كانت سلبية ومنها على سبيل المثال: إجهاد العينين، السمنة المفرطة، فقدان السمع، والشعور بالصداع، واضطرابات النوم.

وفي ضوء نتائج الدراسة بشقيها النظري والميداني، قامت الباحثة بوضع تصور مقترح لتفعيل الانعكاسات التربوية الإيجابية للهواتف الذكية لدى طلاب التعليم ما قبل الجامعي.

 

 

Abstract

The present study is about the educational reflections of the use of pre-university students for smart phones, therefore, it targets to identify the most important educational reflections of the use of pre-university students for smart phones, also it targets to shed light on the reality of their use for it and suggested perspective was put to activate positive educational reflections.

The study has based on the descriptive method as it is appropriate for the nature of the study so the researcher used it, researcher prepared the study instrument: that is a revised questionnaire by a sample of education professors in some Egyptian universities, it is applied to a sample of (300 students, 135 teachers,16 managers) with a total of 451, and the study had several results, the most important of them are:-

  1. As for the social aspect: all the results of this axis were negative that cause lack of familiarity, compassion, sympathy among relatives waste of time and energy for the students.
  2. As for the economic aspect, the results of this axis varied between positive and negative educational reflections, positive facilitated the practice of selling and buying, negative represents bad economic effect on the family budget.
  3. As for the moral aspect: the results of this axis also varied between positive and negative educational reflections, positive facilitated the preservation of the Holy Quran and understanding its verses, it created an atmosphere of exchanging opinions, negative cause spreading vice and rebellion against morality.
  4. As for the educational aspect: the results of this axis varied between positive and negative reflections, positive facilitated getting data and information, communication between teacher and student, provided opportunities for recording data and information, negative caused poor concentration, attention, and lack of discipline inside the classroom.
  5. As for healthy aspect: all the results of this axis were negative that caused eye fatigue, fatness loss of hearing, headache, and sleep disorders.

In light of study results in both theoretical and field side, the researcher prepared suggested perspective to activate the positive educational reflections of smart phones for the students of pre-university education.

 

ملخص الدراسة

مقدمة الدراسة: -

أن التقدم العلمي والتكنولوجي أدخل العالم إلى ما يسمى العصر المتنقل، الذي أصبح فيه وسائل التكنولوجيا تنتقل مع الأفراد وتحمل باليد، وتوضع في الجيب لصغر حجمها، وبات استخدامها ميسراً في أي زمان ومكان، وتأتي الهواتف الذكية في مقدمة هذه الوسائل التي انتشرت بشكل سريع، فلم تحظ أية منظومة تقنية أخرى بهذا الانتشار الواسع بين الأفراد، كما حظيت تقنية الهواتف الذكية، بغض النظر عن العمر أو الجنس أو المستوى الاقتصادي للفرد، حتى أن عدد الهواتف الذكية في بعض الدول يفوق عدد الأفراد فيها.

ويسود مدارس التعليم ما قبل الجامعي عدد من الظواهر السلبية المنتشرة بين أوساط الطلاب، خاصة في هذه المرحلة العمرية الحرجة، نتيجة اختلاطهم بالعديد من الزملاء الذين يحمل كل واحد منهم شخصية وأسلوب حياة وفكراً مختلفاً، فكان من الطبيعي أن تظهر بعض الظواهر الإيجابية والسلبية في محيط المجتمع المتعدد الأهواء والاتجاهات التي تحتاج إلى توجيه وإرشاد سواء من قبل الأسرة أو المدرسة .

ومن هذا المنطلق تبدو الحاجة ملحة للكشف عن أهم الانعكاسات التربوية لاستخدام طلاب التعليم ما قبل الجامعي للهواتف الذكية سواء أكانت هذه الانعكاسات إيجابية أم سلبية، وهذا ما دعا الباحثة للقيام بهذه الدراسة. 

مشكلة الدراسة: -

أن التكنولوجيا والتقنيات الحديثة مثل الهواتف الذكية والإنترنت وغيرها من التقنيات الحديثة التي قد أثرت بشكل كبير وملحوظ على حياة الإنسان، وعلى سلوكه وتفكيره وطريقة اتصاله بالآخرين والتي ارتبطت بالمعاير الاجتماعية والسلوك الاجتماعي للفرد.  

وقد تَزاَيد إقبال طلاب التعليم ما قبل الجامعي على استخدام الهواتف الذكية بصورة قد تصل إلى حد الإدمان، مما يجعل من استخدامه انعكاساً اجتماعياً، واقتصادياً، وأخلاقياً، وعلمياً، وصحياً، على حياة طلاب التعليم ما قبل الجامعي.

لذا فقد سعت الدراسة الحالية إلى الكشف عن أبرز تلك الانعكاسات التربوية لاستخدام طلاب التعليم ما قبل الجامعي للهواتف الذكية، سواء كانت تلك الإيجابيات العديدة التي يمتلكها الهواتف الذكية التي جعلت حياتنا أكثر سهولة، أو تلك السلبيات التي يمكن أن تكون خطيرة جداً على الطلاب نتيجة لاستغلال تلك التقنيات الحديثة في أمور غير مقبولة تربوياً، أو اجتماعياً، أو أخلاقياً، أو علمياً، أو صحياً، والتي سيكون لها آثار ضاره على الطالب نفسه وعلى مجتمعه بصورة عامة، ومن هنا يمكن تحديد مشكلة الدراسة الحالية في التساؤل الرئيسي التالي:-

ما الانعكاسات التربوية لاستخدام طلاب التعليم ما قبل الجامعي للهواتف الذكية؟ والإجابة عن هذا التساؤل تتطلب الإجابة عن التساؤلات الآتية:-

  1. ما مفهوم الهواتف الذكية؟ وما أهميتها؟ وما أهم استخداماتها في المجال التربوي؟
  2. ما مجالات استخدام الهواتف الذكية في التعليم النقال كأحد أنماط التعليم المعاصرة؟
  3. ما أهم الانعكاسات التربوية للهواتف الذكية؟
  4. ما واقع استخدام طلاب التعليم ما قبل الجامعي للهواتف الذكية ؟
  5. ما التصور المقترح لتفعيل الانعكاسات التربوية الإيجابية للهواتف الذكية لدى طلاب التعليم ما قبل الجامعي؟

أهداف الدراسة: -

استهدفت الدراسة الحالية الكشف عن أهم الانعكاسات التربوية لاستخدام طلاب التعليم ما قبل الجامعي للهواتف الذكية، وتقديم تصور مقترح لتفعيل الانعكاسات التربوية الإيجابية للهواتف الذكية لدى طلاب التعليم ما قبل الجامعي.

أهمية الدراسة: -

انطلقت أهمية الدراسة الحالية من عدة اعتبارات ومنها:-

  1. أهمية الموضوع الذي تتصدى له الدراسة الحالية فلا يزال طلاب التعليم ما قبل الجامعي في حاجة إلى مزيد من الاهتمام والتوعية، لا من منظور إنساني فحسب، بل من منظور اجتماعي، وتربوي، واقتصادي، و تعليمي، وأخلاقي، وصحي.
  2. إعلاء قيمة التعليم النقال باستخدام الهواتف الذكية الذي يعد من أهم وسائل التعليم الحديثة.
  3. قد تسهم هذه الدراسة في توجيه أنظار الباحثين إلى أهمية إجراء دراسات مستقبلية في مراحل عمرية أخرى حول هذا الموضوع.
  4. قد تساعد هذه الدراسة في تقديم البدائل المناسبة أمام أولياء الأمور والجهات المسئولة لمعالجة المشاكل المترتبة على هذه الظاهرة، وإمكانية توظيف الهواتف الذكية كأداة تعليمية.

منهج الدراسة: -

اعتمدت الباحثة في الدراسة الحالية على المنهج الوصفي؛ نظراً لملائمته لطبيعة الدراسة وأهدافها، وحتى يتسنى للدراسة الإجابة على تساؤلاتها، حيث تعتمد الدراسة الوصفية على وصف الحقائق الراهنة والمتعلقة بطبيعة الظاهرة أو الموقف مع تفسير الظاهرة تفسيراً كافياً، وهذا يعنى أن البحث الوصفي يهتم بما هو كائن، كما أنه ينطوي على عدد من الخطوات أهمها تبويب البيانات وتلخيصها بعناية ثم تحليلها واستخلاص التعميمات المناسبة التي تؤدي إلى تقدم الأمم.

واستخدمت الباحثة في الدراسة الحالية المنهج الوصفي وفقاً للخطوات الآتية:-

  1. تجميع المادة العلمية من الكتب والمراجع والأدبيات والأبحاث العلمية ذات العلاقة بموضوع البحث وتصنيفها وكتابة الفصول النظرية للدراسة.
  2. إعداد أداة الدراسة وتحكيمها بهدف التعرف على أهم الانعكاسات التربوية لاستخدام طلاب التعليم ما قبل الجامعي للهواتف الذكية.
  3. دراسة وتحليل وتفسير أراء عينة الدراسة حول أهم الانعكاسات التربوية المترتبة على استخدام طلاب التعليم ما قبل الجامعي للهواتف الذكية سواء الإيجابية منها أو السلبية.
  4. استخلاص النتائج وتحليلها وتفسيرها.
  5. تقديم تصور مقترح لتفعيل أهم الانعكاسات التربوية الإيجابية للهواتف الذكية لدى طلاب التعليم ما قبل الجامعي.

أدوات الدراسة: -

  • استبانة من إعداد الباحثة موجهة إلى عينة من طلاب التعليم الثانوي العام، والثانوي الصناعي، وعينة من المعلمين والمديرين؛ وذلك بهدف التعرف على أهم الانعكاسات التربوية لاستخدام طلاب التعليم ما قبل الجامعي للهواتف الذكية.

حدود الدراسة: -

 اقتصرت الدراسة الحالية على دراسة الانعكاسات التربوية لاستخدام طلاب التعليم ما قبل الجامعي للهواتف الذكية فيما يتعلق بالجوانب الآتية: الاجتماعي، والاقتصادي، والأخلاقي، والتعليمي، والصحي، كما اقتصرت على عينة من طلاب التعليم الثانوي العام والثانوي الصناعي بسبع إدارات تعليمية بمحافظة سوهاج، وعينة من المعلمين والمديرين بذات الإدارات التعليمية، وذلك في الفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي2017-2018م، وكان مبرر اختيار الباحثة لهذه الإدارات؛ حتى تمثل المحافظة بأكملها شمالاً، وجنوباً، وشرقاً، وغرباً، وإدارة سوهاج نفسها.

خطوات السير في الدراسة:-

وفى ضوء تساؤلات الدراسة، وفى سبيل الإجابة عنها، فإن الدراسة الحالية قد سارت وفقاً للخطوات التالية:-

أولاً: الإطار العام للدراسة والذي اشتمل على: مقدمة الدراسة، ومشكلة الدراسة، وأهداف الدراسة، وأهمية الدراسة، والمنهج المستخدم، وأدوات الدراسة، وحدود الدراسة، ومصطلحات الدراسة، وهذا يتضح من خلال الفصل الأول من فصول الدراسة "الإطار العام للدراسة".

ثانياً: الإجابة عن التساؤل الأول من تساؤلات الدراسة، وهو ما مفهوم الهواتف الذكية؟ وما أهميتها؟ وما أهم استخداماتها في المجال التربوي؟، وذلك من خلال تخصيص الفصل الثاني من الدراسة بعنوان "الهواتف الذكية أهميتها واستخداماتها في المجال التربوي"، حيث تضمن هذا الفصل نشأة وتطور الهواتف الذكية، وتعريف الهواتف الذكية، وخصائص الهواتف الذكية، وأهمية الهواتف الذكية، واستخدام الهواتف الذكية في الحياة العامة، واستخدام الهواتف الذكية في المجال التربوي. 

ثالثاً: الإجابة عن التساؤل الثاني من تساؤلات الدراسة، وهو ما مجالات استخدام الهواتف الذكية في التعليم النقال كأحد أنماط التعليم المعاصرة؟، وذلك من خلال تخصيص الفصل الثالث من الدراسة بعنوان" مجالات استخدام الهواتف الذكية في التعليم النقال كأحد أنماط التعليم المعاصرة، حيث تضمن هذا الفصل التعلم الذاتي، ومفهوم التعلم الذاتي، وأهداف التعلم الذاتي، ومميزات التعلم الذاتي، والمبادئ التربوية التي يقوم عليها التعلم الذاتي، والتعليم عن بعد، ومفهوم التعليم عن بعد، ومميزات التعليم عن بعد، وأنماط التعليم عن بعد، والتعليم الإلكتروني، ومفهوم التعليم الإلكتروني، وأهمية التعليم الإلكتروني، ومميزات التعليم الإلكتروني، والتعليم النقال، ومفهوم التعليم النقال، والأسباب والمبررات التي دعت إلى ضرورة استخدام الهواتف الذكية في التعليم، ومجالات استخدام الهواتف الذكية في التعليم، وخصائص وسمات التعليم النقال، وفوائد استخدام الهواتف الذكية في العملية التعليمية، ومتطلبات تطبيق التعليم النقال باستخدام الهواتف الذكية.

رابعاً: الإجابة عن التساؤل الثالث من تساؤلات الدراسة, ما أهم الانعكاسات التربوية لاستخدام طلاب التعليم ما قبل الجامعي للهواتف الذكية؟، وذلك من خلال تخصيص الفصل الرابع من الدراسة بعنوان "الانعكاسات التربوية لاستخدام الهواتف الذكية"، حيث تضمن هذا الفصل انعكاسات تتعلق بالجانب الاجتماعي، وانعكاسات تتعلق بالجانب الاقتصادي، وانعكاسات تتعلق بالجانب الأخلاقي، وانعكاسات تتعلق بالجانب التعليمي، وانعكاسات تتعلق بالجانب الصحي.

خامساً: الإجابة عن التساؤل الرابع من تساؤلات الدراسة وهو ما واقع استخدام طلاب التعليم ما قبل الجامعي للهواتف الذكية؟ وذلك من خلال تخصيص الفصل الخامس من الدراسة بعنوان "إجراءات الدراسة الميدانية ونتائجها"، حيث تضمن هذا الفصل أهداف الدراسة الميدانية، وأداة الدراسة الميدانية، وبناء الاستبانة، وصدق الاستبانة، وثبات الاستبانة، ومجتمع وعينة الدراسة الميدانية، وتطبيق الاستبانة، والمعالجة الإحصائية، ونتائج الدراسة الميدانية وتفسيرها.

سادساً: سيتناول هذا الفصل تصور مقترح للإجابة عن التساؤل الخامس من تساؤلات الدراسة وهو، ما هو التصور المقترح لتفعيل أهم الانعكاسات التربوية الإيجابية للهواتف الذكية لدى طلاب التعليم ما قبل الجامعي؟، وذلك من خلال تخصيص الفصل السادس من الدراسة بعنوان" تصور مقترح لتفعيل الانعكاسات التربوية الإيجابية للهواتف الذكية لدى طلاب التعليم ما قبل الجامعي للهواتف الذكية، حيث تضمن هذا الفصل ملخص نتائج الدراسة النظرية والميدانية، وفلسفة ومنطلقات التصور المقترح، وأهداف التصور المقترح، ومحاور التصور المقترح، وآليات وضمانات تحقيق التصور المقترح.

نتائج الدراسة:-  

من خلال النتائج المستخلصة من الجانب النظري والميداني يمكن إيجاز نتائج الدراسة في الآتي:-

  1. المحور الأول: الانعكاسات التربوية التي تتعلق بالجانب الاجتماعي:-

من خلال النتائج المستخلصة من الإطار النظري للدراسة فيما يتعلق بالجانب الاجتماعي، تبين أن الهواتف الذكية ساعدت على بناء علاقات اجتماعية، وعملت على زيادة فرص التعارف والتفاهم بين الأفراد، في حين أدت سلبياً إلى تقطيع الروابط والعلاقات العائلية، وتقلل وقت الجلوس مع أفراد الأسرة، وتسبب في شعور المستخدم بالعزلة والانطواء، وأن استخدامها بدون ضرورة يعتبر أسلوب حياة خاطئ، وإهداراً للوقت.

وكشفت نتائج الدراسة الميدانية عن بعض الانعكاسات التربوية المتعلقة بالجانب الاجتماعي والتي اتفقت عليها عينات الدراسة الثلاث، وكان معظمها مع الأسف سلبياً وهى كالآتي:-

  • استخدام الهواتف الذكية تساهم في الانطواء والعزلة، وقلة التواصل مع أفراد الأسرة.
  • الاستخدام المفرط للهواتف الذكية يسبب افتقاد روح الألفة والود والتراحم والتعاطف بينهم.
  • كثرة استخدام الهواتف الذكية يعتبر إهداراً للوقت، وللطاقة التي يمتلكها الطلاب.
  • الهواتف الذكية تجهد الآباء في متابعة أبنائهم أثناء دخولهم على مواقع التواصل الاجتماعي.
  1. المحور الثاني: الانعكاسات التربوية التي تتعلق بالجانب الاقتصادي:-

من خلال النتائج المستخلصة من الإطار النظري للدراسة فيما يتعلق بالجانب الاقتصادي، تبين أن استخدام الهواتف الذكية تساعد على متابعة التطورات في عالم الموضات، ومتابعة الإعلانات المعروضة للمنتجات على الإنترنت، ويمكن عن طريقها ممارسة عملية البيع والشراء، في حين أن شراء الهواتف الذكية للأبناء يؤثر على الوفاء بمتطلبات الأسرة، ويجهد الأسرة مادياً.

وكشفت نتائج الدراسة الميدانية عن بعض الانعكاسات التربوية الإيجابية المتعلقة بالجانب الاقتصادي والتي اتفقت عليها عينات الدراسة الثلاث وهى كالآتي:-

  • سهولة ممارسة عملية البيع والشراء عن طريق الهواتف الذكية.
  • استخدام الهواتف الذكية يساعد في التعرف على أحدث التطورات في عالم الموضات.
  • سهلت الهواتف الذكية متابعة الإعلانات المعروضة للمنتجات على الإنترنت.

بينما كانت الانعكاسات التربوية السلبية كالآتي:-

  • استخدام الهواتف الذكية بشكل مبالغ فيه يعتبر عبء اقتصادي، ويؤثر على ميزانية للأسرة.
  • أن شراء أجهزة الهواتف الذكية يكلف الأسرة تكاليف باهظة إلى جانب زيادة معدل الانفاق الشهري علي المكالمات والإنترنت.
  1. المحور الثالث: الانعكاسات التربوية التي تتعلق بالجانب الأخلاقي:-

من خلال النتائج المستخلصة من الإطار النظري للدراسة فيما يتعلق بالجانب الأخلاقي، تبين أن الهواتف الذكية تسهم في خلق أجواء تسمح بتقبل الرأي الآخر من خلال إجراء الحوار، والدعوة إلى التسامح ورفض التميز والتعصب سواء أكان للدين أم العرق، يسرت الهواتف الذكية تدبر آيات القراَن الكريم والتفكر فيها، وقد أدت سلبياً إلى التمرد على القواعد الأخلاقية، وعززت وجود التعصب، وتسببت في إزعاج الآخرين وانتهاك حرماتهم والتعدي على حقوقهم وحرياتهم.

وكشفت نتائج الدراسة الميدانية عن بعض الانعكاسات التربوية الإيجابية المتعلقة بالجانب الأخلاقي والتي اتفقت عليها عينات الدراسة الثلاث وهى كالآتي:-

  • يسرت الهواتف الذكية تدبر آيات القراَن الكريم والتفكر فيها.
  • أتاحتالهواتف الذكية للطلاب فرصة نشر الوعي الديني، وتعليم مبادئ الدين الإسلامي، وتنمية مفاهيم خشية الله، ومفاهيم الثقافة الإسلامية.
  • خلقت الهواتف الذكية أجواء تسمح بالتبادل الفكري وإبداء الرأي والاستماع للرأي الآخر.

بينما كانت الانعكاسات التربوية السلبية كالآتي:-

  • أدت الهواتف الذكية إلى إشاعة الفواحش ونشر الرذائل، وزيارة مواقع سيئة تجلب السوء للطلاب، والتمرد على الأخلاق الفاضلة، وقلة الإحساس بالإنسانية.
  1. المحور الرابع: الانعكاسات التربوية التي تتعلق بالجانب التعليمي:-

من خلال النتائج المستخلصة من الإطار النظري للدراسة فيما يتعلق بالجانب التعليمي، تبين أن الهواتف الذكية ساهمت في زيادة سرعة التواصل بين المعلمين والطلاب، وبين الطلاب وبعضهم البعض، كما ساهمت في زيادة المشاركة في المنتديات والمواقع التعليمية، وعملت على تذليل بعض الصعوبات والمشكلات التعليمية، في حين أدت سلبياً إلى انتهاك قواعد النظام التعليم، وانشغال الطلاب بالهاتف والانعزال عن المعلم، وتفشي ظاهرة الغش في الامتحانات، انخفاض مستوى التحصيل الدراسي لدي الطلاب.

وكشفت نتائج الدراسة الميدانية عن بعض الانعكاسات التربوية الإيجابية المتعلقة بالجانب التعليمي وهى كالآتي:-

  • سهلت الهواتف الذكية الدخول إلى المواقع والمنتديات التربوية في أي وقت، والحصول على البيانات والمعلومات دون عناء، وإمكانية نشر ومشاركة أكثر من طريقة تعليمية.
  • تسببت الهواتف الذكية في رفع نسبة مشاركة الطلاب في عمل الأنشطة التعليمية.
  • أدت الهواتف الذكية الى زيادة سرعة التواصل بين المعلمين والطلاب.
  • أتاحت الهواتف الذكية فرصة تسجيل وتدوين المعلومات، أو تسجيل جداول الامتحانات.

بينما كانت الانعكاسات التربوية السلبية كالآتي:-

  • أدى الاستخدام المستمر للهواتف الذكية الى ضعف المستوى التحصيلي للطلاب.
  • استخدام الهواتف الذكية بدون إشراف المعلم تؤدى الى إثارة الشغب والفوضىداخل الفصل. 
  • الهواتف الذكية ساعدت على تفشي ظاهرة الغش، والغياب الجماعي.
  1. المحور الخامس: الانعكاسات التربوية التي تتعلق بالجانب الصحي:-

من خلال النتائج المستخلصة من الإطار النظري للدراسة فيما يتعلق بالجانب التعليمي، تبين أن الإفراط في استخدام الهواتف الذكية يؤثر على صحة الإنسان، ويتسبب في انتشار الأمراض النفسية، والشعور بالصداع والألم في الرأس، الإصابة باضطرابات النوم، وقد يضاعف فرص الإصابة بالموت المفاجئ، وقد تؤدى إقامة محطات تقوية لشبكات الهواتف الذكية بالقرب من المنازل والمدارس إلى إلحاق الضرر بالطلاب.

وكشفت نتائج الدراسة الميدانية حول الانعكاسات التربوية التي تتعلق بالجانب الصحي، وكان معظمها مع الأسف سلبياً وهى كالآتي:-

  • الإفراط في استخدام الهواتف الذكية يؤدى إلى ظهور مشاكل صحية مثل: إجهاد العينين، والسمنة المفرطة، وفقدان السمع، والشعور بالصداع، والألم في الرأس، واضطرابات النوم.
  • يتسبب استخدام الهواتف الذكية في انتشار الأمراض النفسية بين الطلاب مثل ظهور علامات الغيرة والقلق والاكتئاب المستمر والعنف وأحلام اليقظة.
  • أدت الهواتف الذكية إلى فقدان الثقة في نفوس الطلاب، وإضعاف قدرتهم على التعبير عن نفسهم، وحولتهم من عالمهم الحقيقي إلى عالم افتراضي يصعب فيه التعبير عن الذات.
  • الإفراط في استخدام الهواتف الذكية يؤدى إلى الكسل، والخمول، والإرهاق.

وفي ضوء نتائج الدراسة بشقيها النظري والميداني قامت الباحثة بوضع تصور مقترح لتفعيل الانعكاسات التربوية الإيجابية للهواتف الذكية لدى طلاب التعليم ما قبل الجامعي للهواتف.

 

Summary:

Introduction of the study:

Scientific and technological progress has brought the world into mobile age, in which means of technology transferred with individuals, carried by hand, put in the pocket for its small size, smart phones are at the forefront of these tools that spread quickly, any other technology means did not spread widely among individuals, as smart phones, regardless of age, gender or economic level.

Pre-university education schools have a number of negative phenomena prevalent among students, especially at this critical age, as a result of their interaction with many colleagues, each of whom carries a different personality, lifestyle and thought, It was natural that some positive and negative phenomena appeared in the school environment that need guidance from home or school.

From this point of view, there is an urgent need to reveal the most important educational reflections of the use of pre-university students for smart phones, whether these reflections were positive or negative, this makes the researcher prepares this study.

Problem of study:

Technology and modern technologies such as smart phones, the Internet and other modern technologies have had a significant impact on human life, on his behavior, thinking and the way of communication with others, which was associated with social standards and social behavior of the individual.

Pre-university students have become increasingly interested in the use of smart phones in a way that can lead to addiction, its use causes an educational, social, economic, moral, scientific and healthy reflections on the lives of pre-university students.

Therefore, the present study reveals the most prominent educational reflections of the use of pre-university students for smart phones, whether the many advantages of smart phones which make our lives easier, or the disadvantages that can be very dangerous on students as a result of exploiting those modern technologies, the problem of the present study can be identified in the following main question:-

What are the educational reflections the use of pre-university students for smart phones? The answer to this question requires answering the following questions:

1.What is the concept of smart phones? What is its importance? What are the most important uses in the field of education?

  1. What are the areas of use of smart phones in mobile education as one of contemporary education styles?

3.What are the most important educational reflections of smart phones?

4.What is the reality of pre-university students' use of smart phones?

  1. What is the suggested perspective for activating the positive educational reflections of smart phones among pre-university students?

Aims of the study:

The present study aimed at revealing the most important educational reflections of the use of pre-university students for smart phones and presenting a suggested perspective to activate the positive educational reflections of smart phones among students of pre-university education.

Importance of the study:

The importance of the present study has started from several considerations, including:

1.The importance of the topic which the present study contains, Pre-university students are in a bad need for more attention and awareness, not only from a human perspective, but from a social, educational, economic, educational, ethical and healthy perspective.

  1. 2. To raise the value of mobile education using smart phones, which is considered one of the most important means of modern education.
  2. This study may attract the attention of researchers to the importance of making future studies in other age stages on this subject.
  3. This study may help to provide suitable alternatives to parents and the authorities responsible for dealing with the problems resulting from this phenomenon, and the possibility of employing smart phones as educational means.

Methodology of the Study:

The researcher of the present study adopted the descriptive method as it is suitable for the nature and aims of the study, this will help the study answering its question. The descriptive study is based on describing the current facts about the nature of the phenomenon situation with the interpretation of the phenomenon, its sufficient explanation, which means that descriptive research is concerned with what is being, And it involves a number of steps, including data, summarizing, analyzing, appropriate generalizations that lead to the progress of nations, the researcher used the descriptive approach according to the following steps:

  1. Collecting scientific material from books, references, literature, scientific research related to the subject of research, classification, writing theoretical chapters of the study.
  2. Preparation of the study tool and arbitration in order to identify the most important educational reflections for the use of pre-university students of smart phones.
  3. Study analysis,interpretation of the sample and the most important educational reflections of the use of pre-university students of smart phones, whether positive or negative.
  4. Extracting, analyzing and interpreting the results.
  5. Presenting suggested perspective to activate the most important positive educational reflections of smart phones among pre-university students.

Instruments of the Study:

A questionnaire prepared by the researcher aimed at a sample of general secondary and industrial secondary education students, a sample of teachers and managers in order to identify the most important educational reflections of the use of pre-university students for smart phones.

Limitations of the study:

The present study was limited to study the educational reflections of the use of pre-university students for smart phones in the following aspects: social, economic, moral, educational and healthy, as well as a sample of students in secondary and general secondary education in seven educational departments in Sohag governorate, managers in the same educational departments, in the second semester of the academic year 2017 - 2018, and the justification for the selection of the researcher to these departments; to represent the entire province to the north, south, east, west, and Sohag itself.

Procedures to study:

In the light of the study's questions, in order to answer them, the present study has followed the following steps:

The first: framework of the study, which included: Introduction to the study, the problem of the study, the objectives of the study, the importance of the study, the methodology used, the study tools, the study boundaries, and the study terms.

Second: answer the first question of the study questions, which is the concept of smart phones? What is its importance? And the most important uses in the field of education? through the allocation of the second chapter of the study entitled "smart phones importance and uses in the field of education," this chapter included the appearance and development of smart phones, definition of smart phones, and characteristics of smart phones, the importance of smart phones, Smart phones in public life, the use of smart phones in the educational field.

The third: answer the second question of the study questions, which are the areas of the use of smart phones in mobile education as one of the contemporary patterns of education?, through the allocation of the third chapter of the study entitled "areas of the use of smart phones in mobile education as one of the contemporary patterns of education, Self-learning, concept, characteristics, importance of distance learning as well as tele-education, e-learning, the importance of e-learning, the advantages of e-learning, mobile education, the concept of mobile education, the reasons and justifications that called for the use of smart phones in education, the use of smart phones in education, the characteristics and features of mobile education, the benefits of using smart phones in the educational process, Application of mobile education using smart phones.

Fourth: answer the third question of the study questions, what is the most important educational reflections of the use of pre-university students for smart phones?, through the allocation of the fourth chapter of the study entitled "Educational reflections of the use of smart phones," this chapter included reflections related to the social side, and reflections on the economic aspect, and reflections related to the moral aspect, and reflections related to the educational aspect, and reflections related to the healthy aspect.

Fifth: Answer the fourth question of the study questions, which is the reality of the use of pre-university students for smart phones? This chapter includes the objectives of the field study, the field study tool, the building of the questionnaire, the validity of the questionnaire, the reliability of the questionnaire, the community and sample of the field study, the application of the questionnaire, the statistical analysis, and the results of the study. Field and its interpretation.

Sixth: This chapter will address the suggested perspective to answer the fifth question of the study questions, which is the suggested perspective to activate the most important positive educational reflections of smart phones in pre-university students?, through the allocation of the sixth chapter of the study entitled "This chapter summarizes the results of the theoretical and field study, the philosophy and principles of the suggested perspective, the objectives of the suggested perspective, the proposed conceptual themes, and the mechanisms and guarantees of achieving the suggested perspective.

Results of the study:

The results of the study can be summarized as follows:

  1. The first axis: educational reflections related to the social aspect:

Through the findings of the theoretical framework of the study on the social side, it was found that smart phones helped to build social relations, and increased the opportunities for acquaintance and understanding among individuals, while negatively cut off ties and family relationships, reduce sitting time with family members, and cause In the user's sense of isolation and introversion, and that their unnecessary use is a wrong lifestyle, a waste of time.

The results of the field study revealed some educational reflections related to the social aspect, which were agreed by the three samples of the study, most of them were unfortunately negative, as follows:

  • The use of smart phones contributes to convergence and isolation, and lack of communication with family members.
  • Excessive use of smartphones causes lack of familiarity, affection, compassion and empathy.
  • Frequent use of smart phones is a waste of time, and the energy possessed by students.
  • Smart phones disturb Parents struggle to follow their children as they enter social networking sites.
  1. The second axis: educational reflections related to the economic aspect:

The results of the theoretical framework of the study on the economic side show that the use of smart phones helps to follow the developments in the world of fashions, and follow the advertisements displayed for products on the Internet, through which the practice of selling and buying, while buying smart phones for children affects Meet the requirements of the family, and make the family financially.

The results of the field study revealed some positive educational reflections related to the economic aspect, which were agreed upon by the three study samples as follows:

  • Easy to practice buying and selling through smart phones.
  • The use of smart phones helps to identify the latest developments in the world of fashions.
  • Smart phones made it easy to follow the displayed ads on the Internet.

While the negative educational repercussions were as follows:

  • The use of smart phones in excess is considered an economic burden, and affects the budget of the family.
  • The purchase of smartphones cost the family expensive costs in addition to increasing the rate of monthly spending on calls and the Internet.
  1. The third axis: educational reflections related to the moral aspect:

Through the results of the theoretical framework of the study regarding the ethical aspect, it was found that smart phones contribute to creating an atmosphere that allows acceptance of the other opinion through dialogue, tolerance and rejection of discrimination and intolerance, whether for religion or ethnicity. Smart phones facilitated the study of verses of the Holy Quran and thought And has led to a negative rebellion against moral norms, strengthened the existence of intolerance, and caused the inconvenience of others and violate their sanctity and infringement of their rights and freedoms.

The results of the field study revealed some positive educational reflections related to the ethical aspect, which were agreed upon by the three study samples as follows:

  • Smart phones facilitated the reflection and reflection of the verses of the Holy Quran.
  • Smart phones provided students with the opportunity to spread religious awareness, teach Islamic principles, develop concepts of fear of God, and concepts of Islamic culture.
  • Smart phones have created an environment that allows for intellectual exchange, opinion and listening to the other opinion.

While the negative educational repercussions were as follows:

  • Smart phones have spread ransom and spread vices, visited bad sites that bring bad to students, rebelled against virtuous morality, and lack of sense of humanity.
  1. The fourth axis: educational reflections related to the educational aspect:

Through the results of the theoretical framework of the study with regard to the educational aspect, it was found that smart phones contributed to increasing the speed of communication between teachers and students, and between students and each other, and contributed to increased participation in forums and educational sites, and worked to overcome some of the difficulties and problems of education, When it led to a violation of the rules of the system of education, and the engagement of students by telephone and isolation from the teacher, and the prevalence of the phenomenon of cheating in the exams, the low level of achievement of students.

The results of the field study revealed some positive educational reflections related to the educational aspect as follows:

  • Smartphones made it easy to access educational sites and forums at any time, to get data and information effortlessly, and to publish and share more than one educational method.
  • Smartphones have increased student involvement in educational activities.
  • Smartphones have increased communication between teachers and students.
  • Smartphones provided the opportunity to record and record information, or to record examination schedules.

While the negative educational repercussions were as follows:

  • The continued use of smartphones has resulted in twice the level of achievement for students.
  • The use of smart phones without the supervision of the teacher leads to riots and chaos in the classroom.
  • Smart phones have helped to ramp up the phenomenon of fraud, mass absenteeism.
  1. Fifth axis: educational reflections related to the health aspect:

Through the findings of the theoretical framework of the study on the educational aspect, it was found that excessive use of smartphones affects human health, causes the spread of mental illness, feeling headache and headache, sleep disorders, and may increase the chances of sudden death. Setting up power stations for smart phone networks near homes and schools will harm students.

The results of the field study revealed the educational reflections related to the health aspect, and most of them unfortunately with negative as follows:

  • Overuse of smart phones leads to health problems such as: eye strain, obesity, hearing loss, headache, headache, and sleep disorders.
  • The use of smart phones in the spread of mental illness among students such as the emergence of signs of jealousy and anxiety and persistent depression and violence and daydream.
  • Smartphones have lost confidence in students, weakened their ability to express themselves, and transformed them from their real world into a virtual world in which self-expression is difficult.
  • Overuse of smart phones leads to laziness, lethargy, and fatigue.

In light of study results in both theoretical and field side, the researcher prepared suggested perspective to activate the positive educational reflections of smart phones for the students of pre-university education.